abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63802990
Mijn pc is nu drastisch veroudert en ik wil wel weer eens een spelletje spelen, een console is niks voor mij want ik speel het liefst shooters en dat gaat niet met een controller.

Sinds dat ik m'n laatste pc heb gebouwd heb ik mezelf niet meer zo op de hoogte gehouden van de nieuwe hardware. Ik heb even snel wat op internet gelezen en kwam op het volgende uit

Processor:
Intel Core 2 Duo E8400

Zou dit de goede keuze zijn of is het verstandiger een quad core te nemen ?

Socket 775 moederbord:

Welke chipset zou gezien prijs / prestatie aan te raden zijn ? hierin is zoveel keuze dat het erg lastig wordt, budget zo rond de 100 euro.

Geheugen Intern:
4GB DDR II of III ?

Ik neem aan dat DDR II voldoende is gezien het enorme prijsverschil. Denk een setje van 2x 2GB, nog ergens op letten?

Videokaart:
PCI-E ATI 4850

Hardeschijf
Snelheid is belangrijker dat opslagruimte, ingewikkelde raid opstelling voorkom ik liever.

Ik wou het inbouwen in m'n huidige kast, hierin zit een Codegen 400 Watt voeding zal deze genoeg vermogen leveren? Ik zou ongeveer 500~600 Euro uit willen geven, met als doel moderne spellen als Far Cry 2 fatsoenlijk te kunnen spelen, en het liefst ook nog de toekomstige spellen die in 2009 uit komen. Zo het nog uitmaken om tot na de jaarwisseling te wachten wat betreft eventuele prijsdalingen?
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_63803035
PC Upgrade

Eigen moederbord er bij prikken, eventueel extra voeding, videokaart wat omhoog gooien en je zit ruim binnen budget
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_63803207
ik snap je antwoord niet om eerlijk te zijn
pi_63803638
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 12:45 schreef ooge het volgende:
Mijn pc is nu drastisch veroudert en ik wil wel weer eens een spelletje spelen, een console is niks voor mij want ik speel het liefst shooters en dat gaat niet met een controller.

Sinds dat ik m'n laatste pc heb gebouwd heb ik mezelf niet meer zo op de hoogte gehouden van de nieuwe hardware. Ik heb even snel wat op internet gelezen en kwam op het volgende uit

Processor:
Intel Core 2 Duo E8400

Socket 775 moederbord:

Welke chipset zou gezien prijs / prestatie aan te raden zijn ? hierin is zoveel keuze dat het erg lastig wordt, budget zo rond de 100 euro.

Geheugen Intern:
4GB DDR II of III ?

Ik neem aan dat DDR II voldoende is gezien het enorme prijsverschil. Denk een setje van 2x 2GB, nog ergens op letten?

Videokaart:
PCI-E ATI 4850

Hardeschijf
Snelheid is belangrijker dat opslagruimte, ingewikkelde raid opstelling voorkom ik liever.

Ik wou het inbouwen in m'n huidige kast, hierin zit een Codegen 400 Watt voeding zal deze genoeg vermogen leveren? Ik zou ongeveer 500~600 Euro uit willen geven, met als doel moderne spellen als Far Cry 2 fatsoenlijk te kunnen spelen, en het liefst ook nog de toekomstige spellen die in 2009 uit komen. Zo het nog uitmaken om tot na de jaarwisseling te wachten wat betreft eventuele prijsdalingen?
Goede keuzes, daarbij zou ik nog een moederbord met een P45 chipset erbij nemen en het liefst ook een betere voeding (van een goed merk).
pi_63803866
ik zelf dacht iets aan dit (alles bij azerty):

pi_63803966
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 12:45 schreef ooge het volgende:
Processor:
Intel Core 2 Duo E8400

Voor spellen bied een Quad Core geen extra snelheidswinst; hedendaagse spellen benutten de twee extra cores niet. Misschien over 2 - 3 jaar wel. Een dual core is dus voldoende.
quote:
Socket 775 moederbord:

Asrock (goedkope 'test'merk van Asus) heeft vaak goedkope goede moederborden die ook populair zijn op tweakers. Kijk eens op de pricewatch, hier kun je streefprijs en andere factoren invullen om een goed moederbord te vinden. De asus moederborden zijn het populairst, er zitten er ook wat bij van rond de 100 Euro.
quote:
Geheugen Intern:
4GB DDR II of III ?

Afhankelijk van je moederbord. Als je 4 Gb neemt moet je wel 64 bits windows hebben omdat de gewone maximaal 3 gb ondersteunt maar dit weet ik niet zeker.
quote:
Videokaart:
PCI-E ATI 4850

Hardeschijf
Als je échte snelheid wilt zou ik een western digital raptor kopen, deze zijn wel duurder. Verder zijn tussen de reguliere sata 7200rpm harde schijven niet noemenswaardige snelheidsverschillen te vinden dacht ik. Schijnt dat de nieuwe samsung spinpoint wel sneller is omdat deze grotere 'schrijfplaten' of hoe je die dingen ook noemt in de HD heeft.
---
pi_63804020
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:46 schreef miodzio het volgende:
Afhankelijk van je moederbord. Als je 4 Gb neemt moet je wel 64 bits windows hebben omdat de gewone maximaal 3 gb ondersteunt maar dit weet ik niet zeker.
Klopt niet. 32bit kan max. 4gb addresseren, maar er gaat al vanalles en nogwat op aan dingen naast je RAM. Denk aan oa videogeheugen. Je houdt dus normaal gesproken iets tussen de 3 en 4gb over.
quote:
Als je échte snelheid wilt zou ik een western digital raptor kopen, deze zijn wel duurder. Verder zijn tussen de reguliere sata 7200rpm harde schijven niet noemenswaardige snelheidsverschillen te vinden dacht ik.
Herriemakers, maar wel erg snel idd. Prijs/kwaiteit zit je bij samsung veel beter, dan heb je volop opslagruimte (ook al is dat minder belangrijk), en traag zijn ze niet.
pi_63804040
Niemand commentaar op mijn comment?

Aangezien TS er best wat aan heeft
pi_63804123
Als je van plan bent GTA IV te spelen, dan zou ik wel een Quad Core nemen, en een flinke ook
pi_63804159
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:58 schreef Saekerhett het volgende:
Als je van plan bent GTA IV te spelen, dan zou ik wel een Quad Core nemen, en een flinke ook
Ondersteunt GTAIV Quad ja?
pi_63804199
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:39 schreef snucky het volgende:

[ afbeelding ]
Jep, zoiets is wel een goede combi.
Quadcore heb je nu in spellen nog niks aan,
Wees snel en pak wat je moet, voordat de ander dit doet!
  zaterdag 6 december 2008 @ 14:54:04 #12
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_63804899
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:46 schreef miodzio het volgende:

[..]

Voor spellen bied een Quad Core geen extra snelheidswinst; hedendaagse spellen benutten de twee extra cores niet. Misschien over 2 - 3 jaar wel. Een dual core is dus voldoende.
[..]
Dan zou ik toch eens wat beter de huidige system requirements van spellen in de gaten gaan houden, aangezien ik er nu al redelijk wat met "minimum - dual core, aanbevolen - quad core" heb langs zien komen. Dus als hij over 1 jaar zijn pc opnieuw wil gaan upgraden, dan zou ik nu wel een dual core erin zetten, maar als hij er even mee vooruit wil kunnen, een quad core.
Om tegenwoordig nog een dual core in een (game) pc te zetten, "omdat quad cores nog niet in al de gevallen optimaal benut worden", vind ik persoonlijk wat kortzichtig, maar het lijkt een soort trend te zijn momenteel.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_63804939
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:51 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Klopt niet. 32bit kan max. 4gb addresseren, maar er gaat al vanalles en nogwat op aan dingen naast je RAM. Denk aan oa videogeheugen. Je houdt dus normaal gesproken iets tussen de 3 en 4gb over.
Ah dat was het inderdaad, weer wat geleerd.
quote:
[..]
Herriemakers, maar wel erg snel idd. Prijs/kwaiteit zit je bij samsung veel beter, dan heb je volop opslagruimte (ook al is dat minder belangrijk), en traag zijn ze niet.
Zie mijn toevoeging.

Wat betreft quad core heeft het inmiddels misschien wel nut, zie dit topic op tweakers.
---
pi_63804955
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:54 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Dan zou ik toch eens wat beter de huidige system requirements van spellen in de gaten gaan houden, aangezien ik er nu al redelijk wat met "minimum - dual core, aanbevolen - quad core" heb langs zien komen. Dus als hij over 1 jaar zijn pc opnieuw wil gaan upgraden, dan zou ik nu wel een dual core erin zetten, maar als hij er even mee vooruit wil kunnen, een quad core.
Om tegenwoordig nog een dual core in een (game) pc te zetten, "omdat quad cores nog niet in al de gevallen optimaal benut worden", vind ik persoonlijk wat kortzichtig, maar het lijkt een soort trend te zijn momenteel.
Ik weet ook niet wat voor spellen hij wilt spelen.
En je ziet wel op spellen aanbevolen -quadcore, maar deze maken er nog niet optimaal gebruik van.
Ik denk ook wel dat volgend jaar de meeste spellen dual - quad core zullen ondersteunen.
Maar hij kan er nu beter een E8x00 in zetten dan bv een Q6600 o.i.d.
Als hij er een Q9x00 in zet, is hij al gauw boven zijn budget, dus voor zijn budget is het het meest logisch als hij er een E8x00 inzet .
Wees snel en pak wat je moet, voordat de ander dit doet!
pi_63805030
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:54 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Leuk dat die systeemeisen dat zeggen maar dat zijn pure marketingpraatjes. Als de software niet voor quadcores is geschreven is de eventuele snelheidswinst te verwaarlozen, maar je betaald wel meer. Zo werkt het al jaren. Tenzij je gaat multitasken (tijdens gamen ) heeft een quadcore dus geen nut.

Met uitzondering van wat ik net zei; sommige engines kunnen al wel overweg met quadcore (Crytec 2 en unreal 3 engine meen ik gelezen te hebben) en dan heeft het wel nut. Al met al is het misschien dus wel aan te bevelen een quadcore te kopen, zie ook het topic op tweakers.

Daarnaast wat ik net op hardware.info lees, en die lui hebben er verstand van: bij aankoop van een nieuwe game-pc:
quote:
We kiezen expliciet voor een dual-core CPU, aangezien games in de regel geen profijt halen uit quad-core chips.
Dit is van 3 december 2008. Link
---
pi_63805135
en het geheugen hoeveel mhz en cl is aan te raden? voor het moederbord de P45 maar nemen?
pi_63805202
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 14:01 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ondersteunt GTAIV Quad ja?
Ja.
pi_63805250
i7.
pi_63805283
PC6400 / 800 MHz is gewoon goed en genoeg, denk ik zo
Vaak heb je dan CL5...

(weet niet waar je gaat bestellen, maar anders zou ik mijn lijstje nemen en die nog aanpassen aan je wensen )
pi_63805314
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 13:39 schreef snucky het volgende:

[ afbeelding ]
Heb je geen kast nodig
pi_63805496
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 15:11 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Ja.
Ondersteunen doen alle spellen wel. De vraag is of je ook profijt hebt van quad core ten opzichte van dual core, en dan praat ik niet over 2% snelheidswinst maar over echt profijt.
---
pi_63805533
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 15:28 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ondersteunen doen alle spellen wel. De vraag is of je ook profijt hebt van quad core ten opzichte van dual core, en dan praat ik niet over 2% snelheidswinst maar over echt profijt.
Anders lees je je even in over de systeemeisen van GTA IV. Ik weet echt wel wat het verschil is tussen 'ermee overweg kunnen' en 'gebruik maken van'.
pi_63805819
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 15:16 schreef snucky het volgende:
PC6400 / 800 MHz is gewoon goed en genoeg, denk ik zo
Vaak heb je dan CL5...

(weet niet waar je gaat bestellen, maar anders zou ik mijn lijstje nemen en die nog aanpassen aan je wensen )
is de bus snelheid van de e8400 niet 1333 MHz, volstaat dat geheugen dan wel ?
pi_63824871
ik zit nu even te twijfelen tussen de HD4850 of de GeForce 9800GTX+
pi_63825043
quote:
Op zaterdag 6 december 2008 15:50 schreef ooge het volgende:

[..]

is de bus snelheid van de e8400 niet 1333 MHz, volstaat dat geheugen dan wel ?
Die snelheid is wel Quad Data Rate, dus het komt neer op 333 MHz. En je geheugen is DDR (Double Data Rate), dus 400 MHz.

Ja dus, dat gaat prima werken.
pi_63825075
quote:
Op zondag 7 december 2008 15:25 schreef ooge het volgende:
ik zit nu even te twijfelen tussen de HD4850 of de GeForce 9800GTX+
Niet zo heel veel verschil zo op het eerste oog.
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=566&card2=571

Misschien iemand anders die er wat zinnigs over kan zeggen.
---
pi_63827275
quote:
Op zondag 7 december 2008 15:38 schreef miodzio het volgende:

[..]

Niet zo heel veel verschil zo op het eerste oog.
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=566&card2=571

Misschien iemand anders die er wat zinnigs over kan zeggen.
hier een stukje over de kaart en wat user comments:

http://www.hardware.info/(...)ce_9800GTX_in_beeld/
pi_63827354
samen stellen
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_63827459
wat is daar zo grappig aan
pi_63827531
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:06 schreef ooge het volgende:
wat is daar zo grappig aan
Niks, het is gewoon een losertje dat zijn frustratie kwijt moet na de 1-2 tegen Utrecht
pi_63827579
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:09 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Niks
behalve dat je het gewoon aan elkaar schrijft, mongool.
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_63828080
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:11 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

Je hebt een knoert van een grammaticale fout aan de orde gesteld, de wereld is bijgekomen van de opwinding en bedankt je. En nu optiefen.
---
pi_63829484
quote:
Op zondag 7 december 2008 17:11 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

En zinnen beginnen met een hoofdletter, potverwijtende zwarte kutketel.
  zondag 7 december 2008 @ 21:21:48 #34
86072 thatsme
and That's you!
pi_63833796
600watt voeding is wel een beetje een overkill, 500watt is al meer dan genoeg!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_63834958
quote:
Op zondag 7 december 2008 21:21 schreef thatsme het volgende:
600watt voeding is wel een beetje een overkill, 500watt is al meer dan genoeg!
als ie nog een 4850 in sli wilt hebben, denk ik dat 600 watt voeding geen overbodige luxe is.
pi_63835543
quote:
Op zondag 7 december 2008 21:55 schreef Einal2 het volgende:

[..]

als ie nog een 4850 in sli wilt hebben, denk ik dat 600 watt voeding geen overbodige luxe is.
Het gaat over een budget-game PC...
Daar zit geen SLI geschikt moederbord in, binnen dat budget...
Dus ook geen SLI opstelling...

Daarnaast is een ATI 4850 geen stroomslurper...
Hetzelfde geldt voor de Intel C2D E8x00 serie.

Dit soort systemen leveren wij uit met een Huntkey 450Watt voeding.
Geen voeding gerelateerde problemen mee gehad tot dusver.
pi_63861048
Het is geworden:

Intel Core 2 Duo E8400, 2x 3.00GHz, 333MHz FSB, 6MB shared Cache, boxed
ASUS P5Q (Intel P45, DDR2)
OCZ Reaper HPC Edition 2x2GB Kit PC2-8500 CL5-5-5-18
Sapphire Radeon HD 4850 Dual Slot, 512MB GDDR3, 2x DVI, TV-out, PCIe 2.0, lite retail
Western Digital Caviar SE16 640GB SATA II

Ik probeer het toch gewoon op de huidige voeding die ik nog heb (400Watt)
Totaal kwam ik uit op 530 euro.

Bedankt voor de reacties.
pi_63861099
Succes ermee!
---
pi_63861200
Mooi systeem.

Ik weet niet of je gta 4 gaat spelen, anders was quadcore beter geweest.
pi_63861492
tsja, na alles wat ik gelezen heb is op het moment de E8400 beter dan een quadcore uit dezelfde prijsklasse.

Ik koop het systeem ook niet voor één spel, gta-4 heeft minimaal duo 1.8Ghz, met een beetje overclocken moet het dus wel lukken om dat spel nog te spelen. De meeste game-producer's zullen hun spellen ook wel compatibele maken met relatief jonge processors vermoed ik. En anders moet ik over een paar maandjes weer switchen
pi_63861836
Ja op het moment is een C2D beter ja, maar steeds meer producer's maken spellen quadcore.
pi_63862382
En wat is het best als gamen je eigenlijk niet zo interesseert maar je meer bezig bent met gewoon werk? Photoshop, unrarren/rarren, parren etc?
pi_63862751
De i7 .

Net wat reviews gelezen, dat ding is retesnellllll GROETJES VELDMUIS
pi_63863137
quote:
Op maandag 8 december 2008 21:57 schreef Repeat het volgende:
En wat is het best als gamen je eigenlijk niet zo interesseert maar je meer bezig bent met gewoon werk? Photoshop, unrarren/rarren, parren etc?
single core
pi_63863209
quote:
Op maandag 8 december 2008 22:19 schreef ooge het volgende:

[..]

single core
Eh, nee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')