abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63707721
Weer een vraagje. Ben benieuwd naar wat Fok! hierover denkt..

A = Nederlander
B= Oostenrijker

A verkoopt op de Duitse eBay een artikel en B wint als Oostenrijker het artikel.

Echter, B betaalt nooit terwijl ie dat wel zegt te gaan doen. A zit hierdoor met schade omdat 1) er provisie betaalt moet worden aan ebay en 2) het artikel opnieuw verkopen verlies op levert door een tweede verkoopprovisie en tevens waardeverlies.

A wil dus de schade verhalen en zal dat via de rechter of een inkassobureau moeten doen.

-Klopt het dat je voor de rechter naar de Duitse rechter moet stappen? In Duitsland vond namelijk de verkoop plaats...
-Welke rechter is dan bevoegd in Duitsland?
-Hoe verloopt zoiets? Duitse titel is redelijk makkelijk , maar hoe loopt het verder? Kan die zonder meer in Oostenrijk worden overgenomen of niet? Qua EU-recht zou je zeggen van wel, maar praktijk zou best wel eens anders moeten zijn.

-Kent Duitsland ingewikkelde procedures?
(In de advertentie is nadrukkelijk vermeld dat A een Nederlandse verkoper was trouwens)

Oh, voor er vragen gaan komen: schade is niet heel veel, paar tientjes, maar het feit dat ie gewoon smerig bezig is, vind ik zeer irritant dus... en dan wil ik dus mn lol ook hebben, als het de moeite waard is en B heeft meermalen aangegeven wel te willen betalen.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63708102
doe geen moeite, maar meld het wel ff aan ebay.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_63708208
Zie Hoofdstuk I. Bevoegde rechtbank bij grensoverschrijdende geschillen in http://mineco.fgov.be/inf(...)/Userguide_nl-06.htm
I look back and I'm amazed, that my thoughts were so clear and true, that three words went through my mind endlessly, repeating themselves like a broken record... you're so cool, you're so cool, you're so cool...
pi_63708343
Ga naar het Juridisch Loket. Als zij je niet kunnen helpen, weten ze in ieder geval wel wie je wel kan helpen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_63708641
Ebay heb je niets aan. Geschil geopend, maar niet gesloten binnen de 60 dagen door mij. Had ik moeten doen; kan naar mn geld fluiten dus ik moet het elders verhalen.

Verkocht op ebay.de dus volgens mij moet ik daar zijn. Maar 100% zeker ben ik niet helaas en dan nog. Waar in Duitsland? Kan ik een willekeurige stad uitkiezen?

Ik voel me gewoon genaaid door die Oostenrijker. (Ikke is dus A)
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63708889
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:33 schreef nachtdier2 het volgende:
Verkocht op ebay.de dus volgens mij moet ik daar zijn. Maar 100% zeker ben ik niet helaas en dan nog. Waar in Duitsland? Kan ik een willekeurige stad uitkiezen?
Lastig geloof ik...linkjes openen en lezen...

"Op contractueel vlak heb je als consument de keuze tussen twee mogelijkheden: ofwel stap je naar een Belgische [in dit geval Nederlandse] rechtbank, ofwel stap je naar een rechtbank van de Staat waar de andere partij gevestigd is. Daartoe moet de medecontractant zijn beroeps- of handelsactiviteit echter uitoefenen in of richten op het land waar jij woonachtig bent. Concreet: indien de overeenkomst wordt gesloten op een interactieve website, die toegankelijk is vanuit jouw land van verblijf, dan kun je van die optie gebruik maken. Dankzij die beschermingsregel kun je desnoods een vordering instellen bij een Belgische [Nederlandse] rechtbank."

Oftewel, B verkoopt het aan jou in Nederland...dus kan je naar de Nederlandse rechter.
I look back and I'm amazed, that my thoughts were so clear and true, that three words went through my mind endlessly, repeating themselves like a broken record... you're so cool, you're so cool, you're so cool...
pi_63709004
B verkoopt helemaal niets.. A verkoopt.

B weigert te betalen, maar ondertussen lopen de kosten voor A wel door.
[..]
pi_63709034
Had je maar binnen 60 dagen moeten sluiten. Simpel zat.
pi_63709038
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:45 schreef nachtdier2 het volgende:
B verkoopt helemaal niets.. A verkoopt.

B weigert te betalen, maar ondertussen lopen de kosten voor A wel door.
Mja, dan draaien we het om. Dan heb jij dus een vordering op hem en geldt bovenstaande nog steeds. .
pi_63709250
Verordening (EG) nr. 44/2001 waarin dit alles volgens mij geregeld is: http://eur-lex.europa.eu/(...)X:32001R0044:NL:HTML

Uitleg: http://www.eccbelgium.be/NL/infocenter/news_detail.asp?h=17&nID=527
En vanaf 2009 is het makkelijker: http://www.eccbelgie.be/NL/infocenter/news_detail.asp?h=17&nID=440

Veel plezier. .
pi_63709378
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:47 schreef Poepoog het volgende:
Had je maar binnen 60 dagen moeten sluiten. Simpel zat.
Dr staat niet bij hoeveel dagen je nog hebt. En waarom zou je een geschil dat nog is, sluiten?
[..]
pi_63711333
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:57 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Dr staat niet bij hoeveel dagen je nog hebt. En waarom zou je een geschil dat nog is, sluiten?
Vreemd, dacht dat stond wel op de pagina's bij eBay die ik heb bekeken... Hmmm... En ach inderdaad na 1 1/2 maand is het natuurlijk logisch dat die pipo nog dokt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')