Op deze site word het fenomeen Lucide Dromen uitgebreidt uitgelegd.
Het gaat hier om het bewust worden van het feit dat je droomt en zodoende je eigen droom bepalen. Lijkt me heel apart. Nooit geweten dat iedereen hiertot in staat is alhoewel ik wel een aantal keren heb gehad dat ik daadwerkelijk doorhad dat ik droomde, werd hierna alleen bijna gelijk wakker. Vanavond word iig mijn eerste poging tot het beheersen van mijn droom(en). Voor verdere uitleg verwijs ik je door naar die site, zeker de moeite van bezoeken waard!
Zijn er mensen hier die al ervaringen hebben met Lucide Dromen?
ik heb meestal controle over m'n dromen... is wel prettig.
als ik ziek ben (koorts) raak ik die controle meestal kwijt.
Zoals je al zegt wordt je direct wakker als je bewustzijn actief wordt, en dat klopt, want het kenmerk van dromen is nu juist een uitgeschakeld bewustzijn.
Misschien leuk om wat verdere ervaringen in dit topic te horen
[edit]Een en ander is vooral wel handig als je net in je droom een leuke liefdesrelatie bent begonnen *har* *har*[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Smasr op 26-03-2002 22:08]
weet ik niet zeker hoor!
quote:In je diepe slaap is er idd geen hersenactiviteit. Pas in de laatste ong. 2 uur, de REM fase, begin je gedeeltes te dromen, ong 20% van je totale nachtrust.
Op dinsdag 26 maart 2002 21:56 schreef Smasr het volgende:
Die keren dat het kan is volgens mij (maar dat is nou ff lichtelijk gokken want ik heb er nooit bij stilgestaan of opgelet) 's ochtends vroeg als de diepste slaap al weg is. Vooral als je zeg maar 05.00 uur of 06.00 uur naar het toilet moet ofzo.
quote:Als je nu eens probeerd eem stapje verder te gaan, misschien lukt het je om dingen als dit te doen:
Naja dan gewoon weer terug in bed stappen en als je nou net een mooie droom had dan ga je gewoon liggen en pak je die droom weer op althans proberen. Vanaf daar kun je m dan sturen in beperkte mate.
(kopie/paste van die site)
Je kunt zoveel leuke dingen doen in een lucide droom. Denk je eens in... je bent in een soort spirituele virtual reality waar alles mogelijk is...
Transformeren
Transformeer 'ns in een dier, zoals een dolfijn, een draak of een adelaar. Het voelt echt raar om in een andere vorm te zijn.
Onzichtbaar worden
Iets wat leuk is om te doen is om onzichtbaar te worden en dan de mensen in je droom te knijpen.
Stap door de spiegel
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt. Ik ben in de vreemdste werelden beland.
Toveren
Ga 'ns toveren. En doe het met stijl. Als je de Harry Potter boeken hebt gelezen weet je wat ik bedoel.
Teleporteren
Inplaats van vliegen, probeer jezelf eens rechtstreeks te teleporteren naar daar waar je wilt zijn.
Schepperdeschep
Schep eens iets uit het niets. Het is erg leuk om dingen vanuit het niets te laten verschijnen, alleen maar omdat jij het wilt.
Holodek
Iemand mailde me dat hij het leuk vind om holodekje te spelen in zijn lucide dromen, net zoals in Startrek. Hij begint met de zwarte ruimte met de gele lijnen en van daaruit roept hij zijn omgeving op.
Uitsloven
Wat ook erg leuk is om uit te sloven voor je droomvrienden. Bijvoorbeeld door een muur stappen, of wegvliegen, al roepende:"Kijk eens wat ik kan!"
[Dit bericht is gewijzigd door FiasoM_ op 27-03-2002 11:56]
ik heb zelfs eens gewenst dat ik wakker werd, en *hoppa* wakker
Maar toen ik daar zo lag was ik eens aan het denken over welke dromen ik me kan herrineren en toen bleek het dat ik eigenlijk best wel vaak vormen van lucide dromen heb gehad. Dit zijn ook de meest intense dromen. En volgens mij heb ik ook wel 1 keer redelijke controle gehad. Kwas toen bij mij op school en er gebeurden allerlei vreemde dingen dat ik ineens dacht...he dit is wel heel raar..ik droom dat kan haast niet anders...ik liep op dat moment in de meisjes kleedkamer van de gymzaal, dus zette de situatie een beetje naar mijn hand . Erg leuk.
Ik hield me wel een beetje in aangezien ik het toch niet helemaal zeker wist en hierdoor ging ik me een beetje ongemakkelijk voelen.
ik stond op een grasveldje en was me toen al bewust dat ik droomde. Vliegen leek me de beste optie om te kijken of ik controle had. Dus ik begin te rennen, ik spring en ik vlieg de lucht in tot ong 20 meter boven de grond. hier blijf ik automatisch zweven en geniet van het gevoel. Het voelt namenlijk net echt, gelijk als je de lucht in gaat lijkt het of je geest zich boven je lichaam uitstijgt, dit besef je ook allemaal en ik dacht op dat moment, ok nu niet ineens wakker worden anders dondert mijn geest naar beneden. Ik begon te vliegen van links naar rechts, maar omdat de omgeving waar ik inzat niet echt zo interresant was besloot ik om een stad te creeren, toen ik naar deze stad wou toevliegen werd alles zwart en bleek het dat ik wakker was geworden. jammer!! Maar het was wel heel tof, volgende keer kan ik het iets langer volhouden hoop ik.
Kheb wel een keer het gevoel gehad dat ik er een had, dat was ech eng eigenlijk!! Toen zat ik me afte vragen of ik er wel uitkon ofzo, echt scary! Niks voor mij denk.
Ja springen en dna kunnen vliegen/zweven!! Dat heb ik welis gehad, maar niet vliegen, eerder zweven als ik spring, en dan in de lucht blijven, dat voel ik dan wel, best relaxt, maar toch ook weer gek
Maja, laatste tijd droom ik nooit meer van dat soort dingen..
Na het lezen van dit topic heb ik wat gelezen over lucide dromen, en het weleens geprobeerd. Helaas lukte dit nooit, en heb er toen eigenlijk verder ook niet meer aan gedacht.
Vanochtend werd ik wakker en realiseerde ik me dat ik een lucide droom heb gehad Kon mijn droom echt helemaal sturen, en realiseerde ook wel dat het een droom was... Gaaf!!! Hoop dat dit vaker lukt
quote:bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je vast komt te zitten in je eigen droom. Dus dat je niet meer wakker kunt worden, maar dat je wel alles kunt doen wat je wilt. Beetje vage gedachte, maar zou dat mogelijk zijn ?
Op dinsdag 26 maart 2002 22:07 schreef FiasoM_ het volgende:
(kopie/paste van die site)
Stap door de spiegel
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt. Ik ben in de vreemdste werelden beland.
quote:ehm nee dat lijkt me niet, het blijft gewoon een droom
Op woensdag 08 mei 2002 23:30 schreef Raggie het volgende:
Ik was dit topic aan het lezen en bedacht me hoe het zou zijn om een lucide droom te hebben, wat je dan zou doen enzo. Maar toen ik het stukje over in die spiegel stappen las i.e:
[..]bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je vast komt te zitten in je eigen droom. Dus dat je niet meer wakker kunt worden, maar dat je wel alles kunt doen wat je wilt. Beetje vage gedachte, maar zou dat mogelijk zijn ?
en tis je moeder toch ook wel gelukt om je wakker te schudden als je een nachtmerrie had en das gewoon t zelfde lijkt mij
quote:Ik ben ook een keer mijn reflectie tegengekomen in een lucide droom. Dit was in een etalageruit, niet in een spiegel. Maar ik was heel druk bezig met het bekijken van m'n reflectie (niet omdat ik er zo leuk uitzie, maar omdat het er zo bizar realistisch uitzag), ik dacht niet eens over 'door de ruit heen stappen'. De volgende keer zal ik het zeker proberen.
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt.
Ik bleef tijdens deze lucide droom naar m'n spiegelbeeld kijken, en ineens deed mijn spiegelbeeld, en niet ikzelf, een stap dichterbij.
Ik schrok met het..
Die ervaring is me iig wel goed bijgebleven
het was een droom waarin ik met een of andere directeur in een lift stapte naar de andere kant van het universum. daar aangekomen zagen we de meest rare vormen van aliens, maar dat was allemaal normaal (zoals alles normaal is in een droom, letterlijk alles!!). maar toen liepen we verder naar een bankje met een tafel erbij. ik ging zitten en keek een keer rond. toen ging ik nadenken: aliens bestaan toch niet (voor zover we weten)? en je kan helemaal niet met de lift naar de andere kant van het universum.
op dat moment was ik mezelf ervan bewust dat ik droomde en omdat ik erover gelezen had wist ik dat ik nu m'n droom kon besturen. ik probeerde kalm te blijven (als je dat niet doet wordt je wakker dankzij je opwinding). ik had op dat moment best dorst en zag die tafel voor me staan. ik denk: ik heb zin in cola. ik deed m'n ogen dicht en dacht bij mezelf: "als dit een lucide droom is, en ik weet dat het dat is, dan laat ik daar een glas cola verschijnen". ik deed m'n ogen open en er stond een glas cola wat ik dus lekker opgedronken heb. toen stond ik op en zag in de verte een zooi mensen lopen. er liep ook een leuk meisje bij. ik m'n ogen weer dicht: "als dit een lucide droom is, en ik weet dat het dat is, dan komt dat meisje naar me toe om me te zoenen". ogen open en dat meisje liep recht op me af en pakte me vol op me bek. halverwege die zoen werd ik wakker....
lucide dromen zijn gewoon echt GAAF!!! je ervaart letterlijk alles zoals je het nu "wakker" ervaart. het enige verschil is dat alles gebeurd zoals jij het wil. (net als in de matrix zal ik maar zeggen).
de kunst is om die dromen te onthouden (anders weet je niet meer dat je ze gehad hebt) en als je ze hebt om ze ook vast te houden. of je wordt wakker, of je valt weer terug in een droom waar je weer gewoon droomt.
Zijn er mensen hier die al ervaringen hebben met Lucide Dromen?
[/quote
DUS IK BEN HET NIET ALLEEN DIE DAT DOET
quote:Precies!
Op donderdag 09 mei 2002 03:46 schreef mcintosh het volgende:
Weet je wat nou het leukste is van lucide dromen.........
Als je het wilt gebeurt het niet......
En dan ineens................ heb je een lucide droom........ het heeft iets Nightmare On Elmstreet achtigs, dat als je gaat slapen je in je dromen ineens allemaal speciale krachten krijgt. Heel gaaf!!
heeft er iemand nog tips hoe je het beste kunt beginnen...?
quote:Begin met slapen, zou ik zeggen
Op donderdag 09 mei 2002 13:56 schreef Screw het volgende:
heeft er iemand nog tips hoe je het beste kunt beginnen...?
maar ff wat serieuse tips...
die site is een beetje wazig misschien heeft iemand met ervaring wat tips op welke manier je het beste zoiets kan beginnen...
quote:Overdag bewust leven is ook een handige tip. Probeer je op elk moment bewust te zijn van de acties die je uitvoerd, probeer bewust te zijn van de plaats waar je jezelf bevind. Als je in het dagelijks leven bewuster bent, wordt je dat in je dromen ook.
Op donderdag 09 mei 2002 18:50 schreef Screw het volgende:goed idee
maar ff wat serieuse tips...
die site is een beetje wazig misschien heeft iemand met ervaring wat tips op welke manier je het beste zoiets kan beginnen...
Laatste tip voor nu: Neem voor je gaat slapen voor een bepaalde actie uit te voeren, zoals iets simpels als 'naar je handen kijken'. Probeer jezelf hier goed op te concentreren voordat je gaat slapen (niet *te* goed, anders blijf je wakker). Je zult dan, als je in een droom je handen ziet, hieraan herinnerd worden en hop, je bent lucide.
bron: dromen dat je vliegt.....
ik ga het zeker proberen...!!
bij startrek liep ik ook wel eens te kwijlen als het weer over zo'n holodek ging maar dat kwam misschien omdat er ook van die lekkere meiden rondliepen
Lijkt me echt Cowl zo'n eigen wereld maken!!
Wil er misschien iemand iets vertellen over hun eigen ervaring? lijkt me wel interessant...
Er zijn voedingsstoffen die je kunnen helpen lucide te worden. Ze varieren van augurken met mosterd tot popcorn of sla. Ik zal hier wat dingen noemen. Eet of drink dit ongeveer een half uur voordat je gaat slapen. Waarom het werkt is (nog) niet wetenschappelijk bewezen, maar dit zijn de dingen die vaak naar voren komen, en die mensen mij ook geschreven hebben. Bedenk wel dat dit 'droom dieet' niet voor iedereen hoeft te werken.
En probeer niet alles tegelijk...
- melk en melkproducten
- augurk met mosterd
- verse vruchtensap
- sla
- popcorn
- vis
- ijs
is er iemand die het geprobeerd heeft?
[Dit bericht is gewijzigd door Screw op 10-05-2002 12:55]
even wat over mijn ervaringen, ik heb dit de laatste tijd vaak:
quote:en dat heb ik verward met het echte lucide dromen wat ik volgens mij nog niet heb gedaan.
Begin-dromen
Een niet veel voorkomende type droom, die vooral voorkomen in het begin van de slaap, voornamelijk als het lichaam erg moe is. Je gaat liggen, valt meteen in slaap en beland in een droom, nog terwijl je jezelf bewust bent van het feit dat je op je bed ligt. Een gevoel van zweven / vliegen is vaak aanwezig bij dit type dromen. Tijdens dit type droom ben je jezelf ook nog bewust van de gebeurtenissen van de afgelopen dag. Bij het aanbelanden in dit type droom verdwijnt ook direct het gevoel van vermoeidheid. Dit type droom lijkt erg veel op de verderop beschreven lucide droom.
maar ik kom wel in de buurt, mijn dromen zijn de laatste tijd veel helderder en duidelijker en als ik wakker word probeer ik ook gelijk om de droom tegen mezelf even na te vertellen en dit lukt vaak ook tot in detail.
dat droom dieetje ga ik vanavond ook even uittesten, bedankt voor de tip
eet smakelijk...!!
...en succes
laat ff wat horen wat je ervaring ermee was...
ik herrinner me haast nooit dromen hoewel de laatste tijd meer.
het kan zijn dat jullie denken dat jullie doorhadden dat jullie droomden maar dat je juist droomt dat je denkt dat je het weetomdat je die dag die site gelezen had.
Ik had ook een keer dat ik had van wakker worden ik droom (lukte alleen niet meteen, was eng)
dan kan dat twee dingen zijn:
-echt doorhebben dat je droomt
-dat het gewoon bij je droom hoort
quote:dat lijkt me niet
Op zaterdag 11 mei 2002 19:42 schreef Hertog_Martin het volgende:
het kan zijn dat jullie denken dat jullie doorhadden dat jullie droomden maar dat je juist droomt dat je denkt dat je het weetomdat je die dag die site gelezen had.
maar ooit had ik zon droom, en toen bleef ik dat doen, en werd ik steeds op een andere plek wakker, kei creepy wasda, en ik dacht steeds, hehe, ik ben wakker.....niet dus
vannacht namenlijk weer heel even lucide geworden. ineens zag ik iets wat niet klopte en bekroop me het gevoel dat ik in een droom zat.
nu heb ik dat al een paar keer meegemaakt in mijn dromen dus staat het voor mij al snel vast dat ik ook daadwerkelijk in een droom zit, gewoon niet twijfelen maar gelijk actie ondernemen anders droom je misschien gewoon weer verder en word je wakker met het gevoel, oh shit het was dus toch wel een droom.
maargoed, ik dus gelijk maar even lekker zoenen met een meisje om vervolgens weg te vliegen ofzo. maar na een paar seconden al kreeg ik het gevoel dat ik wakker begon te worden, was iets te hard van stapel gelopen denk ik.
ik opende mn ogen en daar stond een bekende naast mijn bed, praatje maken enzo...en toen werd ik WEER wakker! maar dan echt. heel gek! net wat marky dus had
vanavond ga ik het droomdieetje proberen, was er nog niet aan toe gekomen.
tot ziens!
hebben jullie wel eens gehad dat je verlieft word op een persoon in je droom? ik heb dit al twee keer gehad, de eerste keer een paar jaar geleden en een week geleden had ik dit weer. ik ben vast niet de enige want er bestaat niet voor niets de uitdrukking "het meisje van mijn dromen"
beide meisjes had ik nog nooit gezien maar had wel het gevoel alsof ik ze al jaren kende.
het is niet leuk want je kunt haast wel huilen als je dan wakker word.
het is wel te verklaren omdat ik geen vriendin heb nu. en diepe verlangens van je onderbewuste komen altijd naar voren in dromen.
quote:en daardoor krijg ik soms heeele leuke dromen
Op zondag 12 mei 2002 19:22 schreef FiasoM_ het volgende:
diepe verlangens van je onderbewuste komen altijd naar voren in dromen.
dat is dan niet zo'n leuk gevoel als je wakker wordt
p.s. suc6 met je droomdieet laat je ervaring ermee ff horen!!
Kheb zobiezo slecht geslapen, als je erbij gaat nadenken dan lukt het niet, je kent het wel, heeel irritant, en als je dan eindelijk diep in gedachten verzonken bent en net voor dat punt zit dat je in daadwerkelijk in slaap valt krijg je ineens zon gevoel van "oh als het nou maar niet mis gaat" en ja hoor een halve seconde erna ben je weer volledig bij bewustzijn.
ging allemaal iets te geforceerd, volgende keer beter
Sommige dingen kan je tijdens je droom niet en in je 'wakkere bestaan' wel en andersom:
Probeer een felle lamp aan te doen. (in een droom verandert het licht niet zo snel)
Probeer te lezen. (in een droom lukt me dit nooit, de letters gaan allemaal heen en weer en er staat nooit iets zinnigs)
Spring even een paar keer. In een droom werkt de zwaartekracht anders. Als ik in een droom spring kom ik pas na een tijdje weer beneden (maan-effect).
Vraag je af wat je 5, 10 en 30 minuten geleden hebt gedaan. Heb je geen flauw idee, dan heb je misschien last van alzheimer, of je droomt. Of heb je een draak verslagen, dan moet er ook een belletje gaan rinkelen
Als je dit een paar dagen achter elkaar checkt, dan wen je aan het checken (conditionering) en ga je het in je dromen ook automatisch doen. Voor de buitenwereld lijkt het misschien dat je dwangneurose hebt of paranoid bent, maar ach, je moet er wat voor over hebben he
succes met
Lucide droom FAQ
Lucide droom boekenlijst
en zelfs lucide droom utils shop
Ben ook al n tijdje aan het trainen. Lukt nog maar zelden, maar 't is wel toppie hoor. Gebruik het vooral om beter te presteren met sporten, en het werkt best aardig. Wel een keer een soort "downtrip" gehad, waarbij ik heel erg voelde dat ik de zaak niet meer onder controle had. Kwam allerlei puin tegen waarvan ik het bestaan niet eens meer wist. Werd in blinde paniek wakker en durfde 2 nachten niet meer te pitten. Dat kan dus ook gebeuren.
Interessant vink de experimenten die op de genoemde site beschreven staan. Gesloten envelop met briefje erin op het nachtkastje. In je droom envelop openen en lezen. Kijken of je 's ochtends weet wat er op briefje staat. Conclusie onderzoek: geen significante invloed op kennis over wat er op briefj ein envelop staat...
Droomse
Ik doe het dus spontaan.
Een aantal weken geleden, droomde ik (terwijl ik met mijn vriendin in bed lag), dat ik met mijn vriendin op bezoek was bij mijn vader. In die droom, liep ik een beetje rond, todat ik met mijn tong mijn tand eruit druk.
Net zoiets als dat je tanden gaat wisselen, alleen wist ik toen heel zeker, dat ik mijn volwassen tand eruit drukte.
Vervolgens druk ik er steeds meer uit en als ik dan naar mijn vriendin toe ga, dan kan ik bijna niet meer praten en spuug ik alle losse tanden en kiezen eruit. Vervolgens krijg ik het heel benauwd en wordt ik bezweet wakker.
Vannacht had ik dus weer hetzelfde type droom, maar nu na het lezen van die site. Op het moment, dat ik naar mijn vriendin was gelopen; zette ik het beeld stil en haalde ik zo´n beetje als bij een dvd een documenatie vande site over lucide dromen naar voren. Vervolgens kon ik heel bewust naar achteren en naar voren spoelen.
Op ene bepaald moment drukte ik weer op play, waarna de droom verder ging en ik dus weer geen lucht kreeg en heel erg benauwd en bezweet wakker werd.
Het rare vindt ik, dat ik me er dus verder helemaal niet mee bezig houdt enzo. Maar ik wist vannacht heel zeker,d at ik niets op hoef te schrijven, en dat is dus ook zo, want ik kan het me nu nog prima allemaal voor de geest halen.
Heel wazig.
Dat je al eerder van die heldere en terugkerende dromen hebt gehad wil zeggen dat je al redelijk bewust droomt, en dus een grote kans hebt om lucide te worden.
Omdat je die avond een site van lucide dromen hebt doorgespit hebbenje hersenen zich erop ingesteld op de 1 of andere manier, dit vergroot de kans dat je lucide word. ik werd namenlijk ook dezelfde nacht lucide na er voor de eerste keer over te hebben gehoord. en de bouwer van dit.is/een_droom zegt ook dat ze na het werken aan de site bijna altijd lucide werd.
over die tanden die eruit vallen, dit heeft volgens mij een betekenis. wat het is moet je even opzoeken want dit weet ik niet meer precies.
Nu een eigen ervaring. Na een week of 10 intensief te oefenen kreeg ik dan mijn eerste lucide droom:
Ik droomde dat ik met twee goede vrienden aan een tafel zat te praten. Op dat moment realiseerde ik me nog niet dat ik aan het dromen was. Tijdens het gesprek met mijn vrienden had ik steeds het gevoel dat er iets niet klopte, ik had het gevoel alsof er iets heel erg mis was maar ik kon niet zien wat het was. Opeens realiseerde ik me dat één van de twee vrienden een paar maanden daarvoor was overleden, op hetzelfde moment wist ik dat ik aan het dromen was en de droom veranderde rigoreus. Kleuren werden dieper, echter en ik had het gevoel dat ik wakker werd in de droom. Ook kreeg ik een overweldigend gevoel van macht over me, alsof ik totale controle had over de hele droom. Dit alles maakte zoveel indruk op me dat ik kort daarna wakker werd. Deze droom heeft me veel aan het denken gezet over dromen maar ook over de dood. Het moment dat de droom lucide werd was ik daar echt met mijn overleden vriend, ik kon hem aanraken, met hem praten etc.
Na deze ervaring is mijn 'training' er bij ingeschoten, ik werd kort daarna voor het eerst vader en slapeloze nachten zijn niet bevorderlijk voor droomtraining. Er wordt wel gezegd dat een week stoppen met training je een maand of drie terugzet in je training. Ik ben wel vast van plan het weer op te pakken wanneer mijn kinderen de leeftijd bereiken dat ze gewoon een hele nacht doorslapen (God ik kijk uit naar de tijd dat ze gaan stappen en een gat in de dag slapen in het weekend ).
hier mijn ervaring:
Er waren een paar jongens waarmee ik op een veldje was. Ze zagen er 'koud' uit. Er klopte iets niet. Eén van de jongens kwam naar me toe en ik vertelde hem:
"jij kan hier niet zijn, je bent dood!". Hij geloofde er niets van.
Ik zei "ik zal het wel even bewijzen!" en liep naar binnen m'n keuken in en probeerde het licht aan te doen. De schakelaar ging om maar er kwam geen licht uit de lamp.
"Zie je nou dat ik gelijk heb?" zei ik. Op dat moment kwam ik erachter dat ik droomde, want ik wist in m'n droom dat lichtschakelaars in dromen nooit werken. Jammer dat ik meteen wakker werd. Geen magic kunnen doen, maar goed, het was wel even spannend
Toen ik wakker was heb ik meteen de lichtschakelaar boven m'n bed geprobeerd en die werkte goed
quote:Hehe, ik had een aantal dagen ook een lucide droom. Ik droomde dat ik met mijn ouders aan het praten was, terwijl ik op een prachtig strand stond. Ik zei tegen mijn ouders: "Ik zal bewijzen dat dit een droom is," waarna ik in mijn omgeving op zoek ging naar tekens waaruit kon blijken dat dit een droom was. Deze vond ik echter niet. Het vreemdste dat ik zag was een wolk die vaag de vorm had van een mannetje.
Op dinsdag 18 juni 2002 17:24 schreef Perceptive het volgende:
..Ik zei "ik zal het wel even bewijzen!" en liep naar..
Ik ken iemand die ook automatisch lucide droomt. Toen ik een keer vertelde dat ik bezig was met oefeningen daarvoor vertelde ze iets als "oefenen? Ik heb dat al m'n hele leven gekund!".
De afgelopen jaren heb ik nooit meer last van enge dromen. Zodra het een beetje eng wordt, dan word ik wakker of zorg er voor dat het niet meer eng is. Lekker makkelijk, was leuk geweest als ik dat als klein kindje had gekund.
Sabje, kan je ook dingen in je droom veranderen? En vliegen enzo?
quote:Ja kan zeer zeker (anders zou het ons ook allemaal niet gelukt zijn
Op zondag 23 juni 2002 20:23 schreef sabje16 het volgende:
Nou ik kan niet vliegen in m'n dromen ofzo....maar ik kan het dus wel een beetje sturen, zodat het niet te eng wordt.......
Alleen vind ik het wel raar dat ik de laatste tijd helemaal geen 'lucide dromen' meer heb......vroeger (paar jaar geleden) had ik dat dus heel vaak....nu niet meer. Als ik het nou zou gaan trainen, dan kan het dus weer terug komen?
K vond het namenlijk altijd wel handig.....invloed op je dromen
2e wereld oorlog, ik verstop me voor de Duiters (heel kort samengevat) ze vinden me, soldaat zet de loop van zijn geweer op mijn borst en schiet...
Ik ben in een vage feesttent (houseparty??) Ik krijg ruzie met 2 gasten (Koerden??? ) ik sla ze en ze druipen af. Een tijdje later zie ik ze in mij ooghoeken aankomen en een heeft een pistool. Ik draai me om om weg te rennen maarhet is te laat, ik word 4 of 5 keer in mijn rug geraakt.
Het vaagste van deze dromen is nog wel dat ik helemaal niet bang ben en dat als ik geraakt ben het licht rood voor mijn ogen word en ik me lekker warm voel. Erg vredig dus.
Ik weet niet of het echt interessant is maar het wil niet mijn hoofd uit dus:Hebben meer mensen dit meegemaakt?
Ik heb ook een keer gedroomt dat ik geheim agent ben (wel vaker). En samen mijn geliefde waren we op de vlucht. Op een gegeven moment waren we aan het rennen van de trap van een gebouw naar mijn auto toen ze begonnen te schieten. Toen dacht ik "wat zou er gebeuren er als zij geraakt zou worden, even uittesten:)". En zij werd geraakt door een kogel. Waar kon ik niet zelf bepalen, maar het was in haar schouder, dus dacht ik dat zij niet voor mij dood zou gaan. Dus dat het iets tussen ons zou worden. Wel een beetje vergezocht, maarja.
Zo heb ik nog nooit gedroomt dat ik niet kon vluchten. Als ik dat niet kon (wegrennen) dan kwam er bv. een auto waar ik in sprong.
Eigenlijk zou je bij alle dromen de baas moeten zijn. Het zit in je eigen hoofd in je eigen hersenen waar jij de baas over bent. Dus ben je ook de baas over je dromen.
Ik had gelezen dat door m'n ogen te knipperen en na te denken over iets anders ik de omgeving te veranderen, dus flits, ik de omgeving veranderen, en een of ander doek achter me wordt gevuld met vage kleuren, flits nog een keer, flits en toen stond ik voor het restaurant wat naast mijn huis staat.
Ik liep richting de deur, deed deze open, en poef, ik werd wakker.
Uitgerekend in een tijd dat ik helemaal hier niet mee bezig was gebeurde het me, terwijl ik de weken daarvoor weinig suc6 heb gehad.
Alleen een keer droomde ik over een uitzending op tv, waarbij werd gezegd 'vanavond om 19:30 komt blabala', dus ik denk: "huh, wtf" het is al 5 uur 's nachts ofzo, dit klopt niet, helaas was ik niet bewust genoeg om er iets lucides van te maken.
Probleem blijft echter om het langer dan luttele secondes vol te houden.
quote:Me too... maar zelf-besturen... lukt me niet..
Op zaterdag 27 juli 2002 08:21 schreef nuker het volgende:
ok ik heb ook lucide dromen dan .. als dat tenminste inhoudt dat je op het moment van dromen besut ervan bent dat je droomt, ik ken niet anders
Niet eens een paar dagen later wist ik gewoon spontaan van "he!, verrek, ik droom!, leuk uiteraard, dus het eerste wat ik deed was me hand door de muur steken..., gebeurde helemaal niks eigenlijk..., toen maar het lichtknopje aangedrukt (die trouwens spontaan verscheen toen ik wilde dat er een lichtknopje moest zijn). En ja, het licht ging heel erg wazig doen, maar toen werd ik op de een of andere manier heel duizelig en kon ik niet meer lopen ofzow, toen dacht ik van "hmmm, word maar eens wakker"... Duurde totaal iets van 2 minuten.
Maar normaal dromen vind ik toch fijner eigenlijk. Gewoon lekker slapen en de volgende dag weer telkens verbaast zijn over hoe vaag je gedroomt heb (ik onthoud altijd best veel dromen, en die vergeet ik ook niet meer dan). Om een droom goed te herinneren moet je gewoon als je net wakker bent effe bedenken wat je het laatst gedroomt heb, dat even goed blijven onthouden en dan simpelweg uitpluizen, en telkens heb je "owja!, en toen deed ik dat/zus etc.), perfecte manier. Alleen is dat dan meestal je laatste droom geweest, de rest herinner je dan niet op deze manier. Daarvoor moet je even in je bed blijven liggen, je ogen dichtdoen en proberen te herinneren waarover je gedroomt heb, meestal komt dan ook van vorige dromen veel bovenwater zetten.
Overigens is lucide worden vanuit dit soort dromen veel simpeler dan 'normaal'.
http://abcnews.go.com/sections/scitech/TechTV/techtv_dreammachine020816.html
Ik heb het discipline niet om elke ochtend mijn dromen op te schrijven en heb ook niet echt een goed slaappatroon.
Het is me wel 1,5 jaar geleden gelukt om een paar weken achterelkaar mijn dromen te onthouden cq. op te schrijven, maar op een gegeven moment verslapt dat weer.
Op dit moment zit ik weer in een minder actieve periode, ik zal binnenkort weer eens gaan proberen om mijn dromen op te schrijven.
quote:Dan kom je op dezelfde pagina als bij http://dit.is/een_droom.
Op dinsdag 20 augustus 2002 23:46 schreef LangeJan het volgende:
Check http://www.LD4all.com
quote:Nee, in tegendeel. Het moeilijkste van lucide dromen is JUIST het blijven slapen. Althans, dat vind ik.
Op maandag 09 september 2002 20:23 schreef Dezz het volgende:
Voor de diehard fans (zoals ik). Kijk ook eens op
droom.pagina.nl.
Maar als je lucide bent dan zou je eigenlijk ook moeten kunnen regelen of je wakker wilt worden. Zolang je dat niet wilt blijf je toch doorslapen of niet dan?
En het wil me maar steeds niet lukken om lucide te blijven, ik word altijd wakker, terwijl het steeds vaker lukt .
quote:Je kan er niet over lezen, je moet het ervaren. Ik weet nog steeds niet hoe ik mijn zintuigen in de dromen kan gebruiken. Ik ben nu een beetje aan het leren hoe ik mijn handen in mijn dromen beweeg ipv in het echt. Probleem is dat het beeld gewoon wazig wordt vaak en dan probeer ik terug te komen maar dat proberen maakt het alleen erger.
Op dinsdag 10 september 2002 14:56 schreef neo567 het volgende:
Om controlle over je dromen te krijgen heb ik ens gelzen dat je rijdens je droom naar je handpalmen moet kijken, dit werkt volgens de indianen (imka's of maya's enz)het beste om jou te laten bepalen wat jij gaat doen in je droom..
Maar het blijft telkens weer een aparte ervaring. Mijn hoofd of mn hele lichaam begint te tintelen als ik mn droom als het ware binnenstap.
De laatste paar keren waren enorm gedetaileerd en gemm veel langer.
Ik werd lucide en om de een of andere reden ging het mis en wist ik dat ik wakker ging worden, welke droom dat was weet ik zo niet meer, ik werd dus "wakker" achter mijn bureau en toen ik om me heen keek merkte ik op dat de kamer hele gekke afmetingen had, een laag plafond en de muren hadden heel veel perspectief en aangezien dat een belangrijk gegeven is waardoor je weet dat je droomt begon ik het me te beseffen en werd alweer bijna lucide, en toen ik eraan dacht dat ik beneden in mijn bed in slaap was gevallen en niet hier was ik er helemaal zeker van. Ik wou bewegen maar dit ging heeeel moeizaam net of er lood aan mijn benen zat, ik besloot om te gaan zweven, maar hoe?
Op de 1 of andere manier lukte het me door met mijn wijsvingers te wijzen naar de richting waar ik heen wou. De klapdeurtjes naar de trap wouden niet open en erachter was het donker, maar ach waarom moeilijk doen, ik wees met beide handen naar beneden en zakte door de vloer naar beneden, daar aangekomen zag ik mijn vader en moeder volledig gedetaileerd en inclusief geluiden alleen de kamer zag er wel heeel anders uit, het leek meer op het huis van mn oom en tante als ik er nu over nadenk maar wel weer aangevuld met elementen van ons huis zoals het koffiezet apparaat en het tafelkleed. Aan de woonkamer zat nog een extra kamer waar je zo in kon zweven en er stond een bed waar 1 of andere jongen met een wenkbrauw piercing in slaapte die ik niet kende, dus ik wou even kijken wie het was maar toen werd ik wakker. Het leek ong 30 seconden te duren.
Maar het opvallenste was nog de detail die er was, die was helemaal aanwezig in een andere droom waar ik in een auto zat, tijdens de rit werd ik lucide en alles werd super gedetaileerd, net echt, de bomen en struiken vlogen langs de ramen en ik kon elk blaadje van elkaar onderscheiden en stukjes van mijn woonplaats herkennen. Wat wel irritant is en ik vaker heb; ik kan heel moeilijk om me heen kijken, ik kan maar 1 kant op kijken, het lijkt of iets me tegen houd, wat waarschijnlijk mn kussen is:), maar iig wel een irritant gevoel dus daar moet ik nog wat op vinden. Nu moet ik al zwevend mijn kijkhoek bijsturen. Dus eigenlijk ervaar ik mijn dromen op dit moment in een soort van zweefstoel en ben ik op mijn handen na compleet verlamd. Als ik teveel de droom probeer te sturen en vooral door te bewegen gaat het bijna altijd gelijk mis en word ik wakker of beland in een volgende droom.
Hiervoor probeerde ik dus te bewegen door te gaan lopen en wat dus de reden is geweest dat het al gelijk mis ging, misschien een handige tip dus voor jullie, nu ik de zweeftechniek onder controle heb hou ik het veel langer vol, gewoon je wijsvingers gebruiken dus!
Het leukste was nog toen ik achtervolgd werd door twee mannen, waarom weet ik niet meer. Ik werd lucide en dacht er gelijk aan om weg te zweven zodat ze me nooit kunnen pakken, ik wees naar boven en huppa de lucht in wat zorgde voor een grappig tintelent gevoel, ik zat eerst tien meter boven de grond, dat moet hoger kunnen wat ik had verhalen gelezen van mensen die echt ter hoogte van de wolken kunnen komen, dus weer naar boven wijzen en daar ging ik weer, en telkens hoger, toen ik naar beneden keek, wat heel moeilijk ging zag ik voor een paar seconden een overzicht van ons dorp wat heel leuk was maar het koste toen enorm veel moeite om de droom vast te houden en zodra je daar mee bezig bent is het al te laat. Weer kwam er dus door het sturen van mijn kijkhoek een eind aan mijn droom.
sorry ik weet dat het allemaal een beetje ongestructueerd en kinderachtig overkomt maar het is nou eenmaal heel moeilijk om te omschrijven en ik zet gewoon eventjes heel vlot ook voor mezelf alle belangrijke zaken en dingen die ik herriner nog een keertje op een rijte als een soort droom dagboek.
trouwens, het komt misschien wel over alsof ik het allemaal heel normaal vind maar dit is dus echt niet het geval he, ik sta er zelf nog steeds van te kijken, en vind het maar erg gek allemaal, vooral het feit dat ik met mn gedachten er zo goed bij ben.
denk eraan, oefening baat kunst! ik hoop ook nog weer beter te worden en echt totale controle te krijgen zodat ik het voor praktische dingen kan gebruiken zoals het ontdekken van mijn fantasie en inspiratie opdoen en vervolgens in het echt toepassen voor website designs, tekeningen, ect.
en ben erg benieuwd of de zweef techniek ook bij andere werkt.
zelf probeer ik eraan te denken om de volgende keer naar mijn handen te kijken.
slaap lekker!
quote:Ik lees nu van alles over lucide dromen enzo en bijna iedereen heeft het over leuk en maf enzo...
Op dinsdag 26 maart 2002 22:07 schreef FiasoM_ het volgende:
Je kunt zoveel leuke dingen doen in een lucide droom. Denk je eens in... je bent in een soort spirituele virtual reality waar alles mogelijk is...
Is het nu niet zo dat je door lucide dromen je hersenen veel actiever bezig houdt dan je eigenlijk zou moeten om echt uit te rusten. Misschien dat je nu wel lichamelijk uitrust maar geestelijk veel minder.
Ideeen?
quote:Heb je nog wat gehad aan mijn uitleg in Lucide dromen: Plaats hier JOUW tips.
Op zondag 29 december 2002 12:09 schreef MurW het volgende:[..]
Ik lees nu van alles over lucide dromen enzo en bijna iedereen heeft het over leuk en maf enzo...
Maar wat ik me nu afvraag is waarom jullie het eigenlijk (willen) doen? is het alleen maar vermaak? of heeft het ook een diepere reden en hebben jullie er nog wat aan?
quote:hehe
Op dinsdag 31 december 2002 16:16 schreef Nevermind het volgende:[..]
Heb je nog wat gehad aan mijn uitleg in Lucide dromen: Plaats hier JOUW tips.
Trouwens bij rondvraag onder mijn vrienden blijkt iedereen deze fenomenen te kennen maar er niet echt bij stil te staan, is het niet heel normaal eigenlijk?
quote:Das een uittreding... aka Out Of Body Experience
Op woensdag 19 juni 2002 20:27 schreef BlackTiger het volgende:
K zag mezelf liggen slapen...best weird eigenlijk...
Ik heb er ook altijd moeite mee dromen als deze 'dromen' te noemen. Ze zijn gewoon té echt! Maar ja. Om dat echt te begrijpen had je er bij moeten zijn, vrees ik.
Hier is het
Ik sta in een grasveld en wordt lucide. Alles om me heen kan ik glashelder waarnemen, alsof ik hier werkelijk ben.
Ik besluit alles zorgvuldig te gaan bekijken, om later te bewijzen dat ik wérkelijk hier ben geweest.
lees verder »»
Geen makkelijke klus, aangezien ik niet precies weet waar ik ben. Zo'n twintig meter verderop zie ik het begin van een electriciteitsmasten netwerk. Een goed herkenningspunt.
Achter deze masten, die lager lijken te zijn dan de masten die ik ken, ligt een spoor, met daarboven hoogspanningskabels. Voorbij het spoor loopt het gebied een stuk omhoog, in een stijle heuvel. Het gras wordt ook hoger en een soort koren- of graanachtige stengels groeien daar.
Voorbij de heuvel ligt een autoweg, waarschijnlijk een snelweg. Naar links toe buigt de snelweg van me af in een flauwe bocht, naar rechts loop de weg in een rechte lijn verder.
Ik besluit een poging te wagen om te vliegen. Ik zet me af en zonder moeite zweef ik de lucht in. Ik ga verder omhoog, tot ik zo'n tien meter boven het groene grasveld ben en beweeg langzaam richting de electriciteitsmasten. Ik houd een een lage snelheid aan, zodat ik alles goed kan bekijken.
Ik zie hoe een dubbele rij kabels uit de grond lijkt te komen, en schuin naar twee (houten?) parallel staande palen loopt. Vanaf deze twee palen lopen de kabels verder naar een volgend paar palen, zo'n twintig meter verderop. Vanaf hier gaat het op dezelfde manier verder, totdat ze over een heuvel aan het zicht verdwijnen.
Hieruit kan ik niet goed opmaken waar ik ben, dus ik besluit verder te vliegen, richting de spoorlijn. Voorzichtig beweeg ik mezelf door de lucht naar het spoor. Ik probeer weinig vaart te maken, omdat ik bang ben dat ik op een of andere manier verstrikt raak in de kabels boven het spoor.
Een aantal goederenwagons staan stil op de rails. Merendeel van de wagons is van een donkerrood metaal. De wanden zijn niet vlak, maar bestaan uit verticale ribbels. Linksboven en rechtsonder elke wagon zijn zwarte bordjes gemonteerd waarop een naam of nummer staat geschreven, met witte letters. Ik probeer een van de namen te onthouden, om zo, als ik wakker zou worden, na te kunnen trekken of deze wagons inderdaag bestaan. (Hoewel ik de namen en nummers duidelijk kon lezen, kon ik ze niet onthouden. Verderop in de droom ben ik ze weer vergeten.)
Ik zie dat sommige wagons door twee dik metalen buizen aan elkaar zijn bevestigd.
Ik besluit te gaan kijken bij de snelweg. Misschien kan ik iets op de borden lezen langs de weg.
Ik kom bij de heuvel en ben nu veel lager bij de grond, nog geen twee meter. Ik kan de structuur van de halmen van de graanachtige stengels goed bekijken, maar besluit hier niet te veel tijd aan te besteden, omdat ik niet weet hoe lang ik nog lucide zal blijven.
Na de heuvel ligt iets lager de snelweg. Het is een weg van, ik meen drie rijstroken breed. Hierna volgt een vangrail en aan de andere kant lijkt de weg twee (?) stroken breed te zijn.
Blijkbaar heeft er een ongeluk plaatsgevonden aan deze kant van de snelweg, want een bewegwijzeringsbord (die over de snelweg heen stond) is totaal verbogen. De situatie ziet er gevaarlijk uit, en toch is er druk verkeer op de weg.
Het valt me op dat aan deze kant van de weg het verkeer vanaf de rechterkant aan komt rijden. Dit betekent dat het verkeer dus links rijdt. Toch duidt niets erop dat ik buiten Nederland ben. De verkeersborden zien er ook uit zoals hier in Nederland.
Ik ga dichter naar het omgebogen bord toe en bekijk de manier waarop electriciteitskabels aan de achterkant vastzitten. Op vier punten in een zwart vierkant vlak gaan zwarte kabels naar binnen. Ik bedenk me dat ik, als ik wakker ben, eens zou moeten kijken of het werkelijk zo bevestigd zit bij dit soort borden.
Ik zak nu naar beneden tot ik op het wegdek sta. Ik bevind me nu op de vluchtstrook. Met een flinke vaart schieten de auto's langs me heen. Ik besluit over te steken, ondanks dat ik weet dat dit levensgevaarlijk is op een snelweg.
Ik kijk naar rechts en zie weinig mogelijkheden om over te steken. Het verkeer blijft langskomen. Ik besluit de proef op de som te nemen en stap de weg op. Ik weet dat ik nu onvermijdelijk geraakt zal worden door het verkeer, maar ik weet dat ik droom, dus heb geen angst.
Een gelig busje komt recht op me af rijden en ik wend mijn hoofd af. Ik kijk recht naar voren en loop langzaam verder. Ik heb het idee dat mijn bewegingen trager zijn dan ze in werkelijkheid behoren te zijn.
Vrijwel direct krijg ik een gevoel, alsof er iets dóor me heen gaat. Of misschien: alsof ík door iets heen ga. Ik weet dat ik nu geraakt moet worden door het busje, maar er komt geen klap. Alleen dit vreemde gevoel. Totaal geen pijn.
Ik doe mijn ogen half dicht en loop verder naar de andere kant van de weg. Tijdens het oversteken krijg ik weer een aantal keren het gevoel door iets heen te gaan, tot ik aan de andere kant van de weg aan kom.
Ik kijk nu diep naar beneden. Na de weg loopt een heuvel stijl naar beneden. Het loopt hier dieper naar beneden dan aan de andere kant van de snelweg. Ook staan er aan deze kant van de heuvel veel struiken (veelal roodachtig van kleur, alsof het herfst is). Er is weinig gras hier, de grond bestaat voornamelijk uit aarde.
Ineens zie ik een groot bord staan, niet ver van de weg. Hij staat met de voorkant van de weg afgericht. Ik loop naar het bord toe, en ga er omheen, om te zien wat er aan de andere kant staat. Ik bedenk me dat dit wel eens een goed bewijs zou kunnen zijn, als ik dit bord goed kan bekijken.
En dat kan ik. Het is een groot, zwart bord, dat aan twee palen is bevestigd, die de grond in gaan. Het bord is ruim 2.5 meter breed en zo'n 1.5 meter hoog. Op de linkerhelft van het bord staat een tekening van de provincie Limburg.
Rechtsonder staat een foto van twee oudere vrouwen op de fiets. Ze hebben grijsachtig, krullend haar en lachen gemaakt.
Vanaf de linkervrouw loopt een witte tekstballon. De tekstballon loopt naar links, zodat het half over de plattegrond van Limburg heen staat. In de tekstballon staat met zwarte letters: "Hier is het!"
Ik richtte mijn aandacht op deze tekst en besloot er alles aan te doen dit stukje tekst te onthouden. Als ik wakker zou worden zou ik meteen op zoek gaan naar deze plaats om te controleren of het reclamebord hier daadwerkelijk staat, met deze tekst.
Rechtsboven op het bord stond nog een stuk tekst. Ik weet nog dat er iets stond over een fietsvakantie, maar meer details kan ik me niet meer herinneren. Onder de foto van de twee vrouwen stond een kort stukje tekst in de trend van : "Kijk op internet..."
Ik vind dat ik nu genoeg informatie heb en besluit wakker te worden, om op zoek te gaan naar deze plek.
Net als ik wakker wil worden hoor ik een rustige vrouwenstem: "Wacht! Ik wil je nog één ding laten zien. Kom mee. "
Dan voel ik dat er getrokken wordt aan mijn arm en ik zie een jonge vrouw. Ze is erg knap. Ze heeft lang, donker haar tot halverwege haar rug en ze heeft iets aan met korte mouwen, want haar armen zijn ontbloot. Ze heeft een mooie, gave donkergetinte huid.
Ze loopt haastig de stijle heuvel af en ik volg vlak achter haar. Beneden loopt een kronkelig voetpad door een vreemde omgeving.
De omgeving bestaat uit een smal voetpad, dat langs hoge muren loopt. Het lijkt wel de wand van een berg, of de rand van een grottencomplex. Ik kan de omgeving moeilijk beschrijven. Langs de paden liggen kleine meertjes, van niet meer dan twintig meter in de doorsnede. Het water in deze meertjes is erg helder.
Ik kijk in het water en kan de bodem zien. Het water lijkt zo'n vijf meter diep te zijn. Midden in het meertje waarin ik kijk, is een natuurlijke pilaar zichtbaar (ziet eruit als stalactiet), die langzaam smaller wordt naar boven toe. De pilaar komt niet boven het water uit.
Om de pilaar heen is op de bodem een drietal objecten gepositioneerd, die de vorm lijken te hebben van kleine onderzeeërs. Alle drie hebben ze een andere kleur (groen, blauw, rood?). De objecten lijken te zijn gemaakt uit kleine vierkante tegeltjes, die gescheiden door dunne naden tegen elkaar aan zitten. Is dit wat ze me wilde laten zien?
Ik zeg dat dit kunstwerk me erg moet denken aan het kunstwerk op station Blaak in Rotterdam [daar is een soort ruïne gebouwd hoog in de lucht, in de buurt van het plafond]. Een andere vrouw (bril, blond krullend haar) die in de buurt loopt kijkt naar me op en luistert aandachtig naar wat ik zeg.
Dan wordt ik wakker.
[Eigenaardige droom, weer ontzettend realistisch. Ik verbaas mezelf over alle details. Ik zou graag naar de plaats uit de droom toe gaan, maar ik heb werkelijk geen flauw idee waar het is. Het zou kunnen zijn in Limburg, gezien het reclamebord. Mocht iemand die de droom heeft gelezen weten of deze plaats echt bestaat, hoor ik het graag]
Herkent iemand dit? (Misschien dat het je nu pas opvalt)
Het leek mij wel leuk om te kijken of de lucide dromers onder ons ook echt wat dingen van dit lijstje herkennen. .
ik heb wel eens een matrix-style-droom gehad. Kon ik heel hard rennen en vliegen enzo. Ik was ergens voor op de vlucht ofzo en had het niet eens door dat ik droomde. Pas toen ik erachter kwam dat ik droomde, vloog ik gewoon voor de fun.
http://www.geocities.com/lucidmetro/coursetable.htm
Veel plezier ermee, tis gewoon reuzefun. Kan tientallen voorbeelden geven maar de leukste soort lucide dromen vind ik nog steeds de sexueel getinte : kan je gewoon sturen wat er gaat gebeuren. Heb al een groot aantal dromen gehad waarin ik met één, twee of drie prachtige meiden geweldig heb liggen sexen. Het voelt superécht aan (heb weliswaar geen referentiekader want irl heb ik het (helaas/hopelijk) nóg niet meegemaakt ).
Ben er ook al dikwijls mee klaargekomen, de beste natte dromen die je kan hebben imo !!!
quote:Fel licht kan ik mij zo niet herinneren. De 'wereld' zag er normaal uit.
Op donderdag 5 juni 2003 11:29 schreef MUUS het volgende:
Ik zat gisteren wat te lezen over lucide dromen en in dat stukje stond dat er vaak bepaalde dingen opvallen tijdens lucide dromen.Licht (soms heel fel)
quote:Dit klopt, zeker wanneer het negatieve emoties zijn. Maar ik betwijfel of je dan ook 100% lucide bent. Ook je emoties kan je sturen in lucide toestand.Hevige emoties
quote:zie fel licht.Kleuren en afbeeldingen zijn vaak heel duidelijk en extra "kleurig"
quote:definately!!!Vliegen of levitatie
quote:definately!!!Een gevoel van vrijheid
quote:ben geen vrouw maarehSex speelt vaak een belangrijke rol (vooral bij vrouwen)
quote:Niet bij mij. De lucide dromen van mij gaan over de 'normale' wereld.Veel van deze dromen zijn bijna mystisch van aard.
quote:Lucide dromen blijft een geweldige ervaring. Jammer dat ik de 'kunst' de laatste tijd aan het verleren ben.
Herkent iemand dit? (Misschien dat het je nu pas opvalt)Het leek mij wel leuk om te kijken of de lucide dromers onder ons ook echt wat dingen van dit lijstje herkennen.
.
quote:vandaag, of gisteren eindelijk weer een droom gehad die ik me herinner. Maar kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt? Dat je soms wel en soms weer niet je dromen herinnert.
Op donderdag 5 juni 2003 15:44 schreef Maeksm het volgende:
is er een reden waarom je je dromen niet meer herinnert? Heeft dat ergens mee te maken? De laatste keer dat ik mijn droom herinnerde is al een paar weken geleden. Bijna al een maand.
het was dit keer geen lucide droom, alhoewel, ik wist wel vaag dat ik droomde.
quote:Interessant om je antwoorden te lezen.
Op donderdag 12 juni 2003 14:07 schreef PatricQ het volgende:Lucide dromen blijft een geweldige ervaring. Jammer dat ik de 'kunst' de laatste tijd aan het verleren ben.
Maar hoezo dat laatste? Hoe komt dat? Te onrustig misschien?
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 12:03 schreef MUUS het volgende:[..]
Interessant om je antwoorden te lezen.
.
quote:Ik had de meeste lucide dromen toen ik jong was (tussen de 5 en 10 jaar). Dit is ook logisch omdat je op die leeftijd veel creatiever bent dan wanneer je ouder wordt.
Maar hoezo dat laatste? Hoe komt dat? Te onrustig misschien?
Wanneer je ouder wordt is het noodzakelijk om jezelf te trainen en dit ook bij te houden. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld bodybuilding, wanneer je voor een bepaalde tijd er geen aandacht meer aan besteed worden de spiermassa's die je hebt ontwikkeld omgezet in vet en is het weg.
Het zelfde geld voor lucide dromen, doorlopende training is noodzakelijk anders 'verleer' je het.
De reden dat het voor mij niet meer lukt is omdat ik er geen aandacht meer aan besteed heb de laatste tijd.
Ik ben weer sinds korte tijd begonnen met het bijhouden van een dromen dagboek. Dit is letterlijk een dag(nacht?)boek waarin zo gedetailleerd mogelijk de dromen in beschreven staan. Ik beschrijf visuele zaken, emoties en gebeurtenissen.
Dit help bij het herkennen van dromen en daardoor bewust worden dat je aan het dromen bent en met een paar simpele technieken kan je dit controlleren.
Het zal wel even duren voordat ik de volgende lucide droom ga beleven want wanneer je net begint of (zoals ik) het verleert hebt dan kost het tijd, veel tijd.
Maar het zal zeker lukken
quote:Je droomt zo goed als altijd meerdere keren per nacht. Dus je zal ze nooit allemaal herinneren. Ook is het zo dat wanneer je net wakker bent meer kan herinneren dan wanneer al een tijdje wakker bent. Meestal ben je op het einde van de dag ze alweer compleet vergeten.
Op vrijdag 13 juni 2003 11:33 schreef Maeksm het volgende:[..]
vandaag, of gisteren eindelijk weer een droom gehad die ik me herinner. Maar kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt? Dat je soms wel en soms weer niet je dromen herinnert.
het was dit keer geen lucide droom, alhoewel, ik wist wel vaag dat ik droomde.
Er bestaat een groot gat tussen een 'normale' droom en een lucide droom.
In dat gat zijn verschillende gradaties van dromen. Daardoor kan het zijn dat wel vaag weet dat je droomt. Meestal ben je dan toch gebonden en afhankelijk van wat er in de droom gebeurd in tegenstelling tot lucide dromen waar jij bepaald wat er gebeurd.
Het volledig bewust worden van dat je droomt is een hele stap want eigenlijk wordt je er bewust van dat je 'wereld' eigenlijk niet is zoals hij is. Het is een beetje het matrix gevoel, wanneer iemand zegt dat je hele wereld niet bestaat is dat moeilijk te accepteren. En het is juist die acceptatie wat een droom een lucide droom maakt.
quote:Precies, gewoon trainen die hap!
Op vrijdag 13 juni 2003 16:29 schreef PatricQ het volgende:Maar het zal zeker lukken
Maar wat ik me nou afvraag (in het algemeen) : is het nou eigenlijk niet zonde die lucide dromen?
Een gewone droom is een soort reactie op emoties, gebeurtenissen en angsten etc. uit je dagelijks leven. Je verwerkt dingen in je dromen en je wordt soms bewuster van bepaalde zaken door die dromen.
In een lucide droom stuur je dingen zelf. Is dat nou niet een beetje jammer?
Zeker als je een dromendagboek bijhoudt, leer je jezelf beter kennen, maar een lucide droom heb je zelf gemaakt en is dus geen goede vergelijking met het dagelijks leven.
Dus zonde of niet? (voor zover je waarde hecht aan je normale dromen dan. . )
quote:Als je dromen definieert als het verwerken van emoties en gebeurtenissen, enz dan misschien wel. Maar eigenlijk heb ik mn twijfels bij die definitie.
Op vrijdag 13 juni 2003 18:04 schreef MUUS het volgende:[..]
Precies, gewoon trainen die hap!
.
Maar wat ik me nou afvraag (in het algemeen) : is het nou eigenlijk niet zonde die lucide dromen?
Een gewone droom is een soort reactie op emoties, gebeurtenissen en angsten etc. uit je dagelijks leven. Je verwerkt dingen in je dromen en je wordt soms bewuster van bepaalde zaken door die dromen.
In een lucide droom stuur je dingen zelf. Is dat nou niet een beetje jammer?Zeker als je een dromendagboek bijhoudt, leer je jezelf beter kennen, maar een lucide droom heb je zelf gemaakt en is dus geen goede vergelijking met het dagelijks leven.
Dus zonde of niet? (voor zover je waarde hecht aan je normale dromen dan.
. )
Aan de andere kant, je droomt meerdere keren per nacht. Het proces slapen kan je zien als een soort sinus curve welke begint bij een lichte slaap welke daarna geleidelijk overgaat naar een diepe slaap en vervolgens weer terug gaat naar lichte slaap. Stadiums (stadia ?) als R.E.M. e.d. komen daar in voor.
Dromen komen alleen op een bepaalde 'diepte' van je slaap voor. Ergo je droomt meerdere keren per nacht.
Mijn ervaring is dat wanneer ik een lucide droom heb, dit maar één keer per nacht voorkomt. Dit betekend dat de andere dromen de functie van het verwerken van emoties op zich kunnen nemen.
Dus zonde is het niet echt. Leuk is het wel
Ik heb ook best vaak, dat ik in mijn droom een leuk meisje ziet, en dan denkt, ach het is maar een droom, laat ik dr op dr mond pakken Dat is dus wel cool.. maar ik wil het verder ontwikkeln.
quote:Wat bedoel je met ' verder ontwikkelen'. Uit je verhaal maak ik op dat je lucide dromen al aardig onder de knie hebt.
Op zaterdag 14 juni 2003 15:53 schreef Rietvaerder het volgende:
Ik heb regelmatig een droom waarin ik besef dat ik droom. Zoals vannacht, ik ging iets ondernemen met een vriend, toen zei ik tegen hem, wat maakt het uit, t is toch een droom, dus we doen het gewoonHoe kan ik dit nu verder oefenen? Dus dat ik mn eigen dromen kan bepalen.
Ik heb ook best vaak, dat ik in mijn droom een leuk meisje ziet, en dan denkt, ach het is maar een droom, laat ik dr op dr mond pakken
Dat is dus wel cool.. maar ik wil het verder ontwikkeln.
Je bent er bewust van dat je droomt en je kan de droom sturen, dit is lucide
Je kan wel even voor mij een twijfelachtige theorie testen. Deze gaat als volgt: Iemand die lucide droomt kan tijdens een lucide droom iemand anders ontmoeten die op zijn beurt ook aan het lucide dromen is.
Een soort van internet chatroom ontmoeting alleen is de internet chatroom de lucide droom.
Het is een twijfelachtige theorie maar toch...
Vannacht weer 1tje.. ik zat op de wc en had alleen een onderbroek aan () toen ik klaar was met schijten wou ik dus mn onderbroek aandoen, maar die was plots weg, daarna dacht ik, nja tis toch een droom dus dan maar met mn blote snikkel over straat
Verder ontwikkelen bedoel ik, dat je dus echt alles kan controleren.. vliegen.. enzo, en dat je kan bepalen wanneer je lucide gaat ''doen'' in je droom.
quote:Vrij eenvoudig.. weet dat je kan vliegen en do the superman manouvre
Op maandag 16 juni 2003 09:33 schreef Rietvaerder het volgende:
Verder ontwikkelen bedoel ik, dat je dus echt alles kan controleren.. vliegen.. enzo, en dat je kan bepalen wanneer je lucide gaat ''doen'' in je droom.
Ik ben er zelf een aantal jaren geleden mee in aanraking gekomen. Raakte er toen enorm door gefascineerd, en ben er ook erg bewust mee bezig geweest. Niet helemaal met het gewenste resultaat, maar ik heb toch wel een echte, redelijk lange lucide droom gehad. Was een hele aparte ervaring. De chaos waarin ik in mijn droom verkeerde en die me deed beseffen dat ik moest dromen was in een klap verdwenen, alleen de omgeving (Chinatown ) bleef. Ik besloot dat ik kon vliegen, en nam aldus een aanloop en dook vol verwachting de lucht in. Helaas ging ik echt vol op mn bek, landde vol op mn kin. Of ik er pijn van had weet ik eigenlijk niet meer, maar ik vond het wel heel erg vreemd. Ik droomde, dus het moest kunnen. Toch nog maar een keer geprobeerd en deze keer vloog ik dus echt geweldig door de lucht heen. Super-ervaring.
Toch ben ik er enige tijd later mee gekapt het echt stelselmatig te proberen. Deels omdat het gewoon wat verslommerde, deels ook omdat ik er ook een beetje bang voor was. Die droomwereld is een ideale wereld. Er zijn mensen verslaafd aan geraakt, die vonden hun gewone leven simpelweg een stuk minder leuk en deden niets liever dan slapen. Het zal zo'n vaart niet snel lopen, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Misschien dat ik het binnenkort toch weer ga "oppakken". Ik zou wel iemand weer een keertje willen spreken. Al komt dat dan waarschijnlijk toch helemaal uit mezelf, leuk is het wel.
quote:ik heb precies dezelfde droom gehad, echt exact dezelfde :S
Op dinsdag 2 juli 2002 17:03 schreef Kennyman het volgende:
Ik had het een paar nachten geleden weer, ik zat bij een akundeles en kregen proefwerken uitgedeeld. Maar het punt is: ik ben al paar weken geslaagd en heb nooit meer akunde. Dat bemerkte ik en voila, daar zat ik dan bewust in de les. Voor het eerst dat het me opgevallen is dat je ook iets voelt als je lucide wordt, ik weet niet hoe ik het gevoel moet beschrijven, maar alsof er een golf door je hoofd heen gaat, waardoor je alles anders gaat zien.Probleem blijft echter om het langer dan luttele secondes vol te houden.
heb ook nog een andere gehad maar dan voor mijn examens.. ik was bang dat ik zou zakken voor nederlands en in mijn droom kreeg ik mijn eindcijfer ( 7.6 ) dus ik was helemaal blij, met alle emoties die daarbij kwamen kijken ( in de droom ) toen ik wakker werdt lag ik in mijn nest en de uitslag van mijn examen was nog gewoon dik onzeker
ik heb me zelden zo kut gevoeld.
In een van die dromen wilde ik haar graag omhelzen. (Voor ze stierf heb ik haar vele malen omhelst en dat miste ik..) In die droom heb ik ze dus omhelst en plots werd ik me bewust van het feit dat ik droomde.
Het voelde heel echt en ik ben er van overtuigd dat ik ze echt in mijn armen had. Ik voelde werkelijk dat ik haar lichaam vasthield.
We spraken via gedachten en ze liet me weten dat ze in een 'sanatorium' verbleef.
Ik had wel eens van het woord gehoord, maar ik wist niet precies wat het inhield.
Ik heb na die droom zo snel mogelijk opgezocht wat een sanatorium was en zag:
quote:Ze is gestorven aan kanker en ik weet nog dat ze er in die 'dromen' (ik had er meerdere) steeds beter uitzag.
sa·na·to·ri·um (het ~, -ria/~s)
1 herstellingsoord
Een soortgelijke lucide droom had ik na de dood van Pim Fortuyn.
Daar waren we op iets wat op een jacht leek, alles met kersenhout bekleed. Hij was onder begeleiding van iemand en er waren allemaal mensen om me heen die afscheid kwamen nemen van Pim.
Hij zag er prachtig uit, jonger dan het moment waarop hij stierf en hij straalde helemaal.
Het viel me op dat zijn schoenen heel erg glommen..
Ik heb hem een hand gegeven en omhelst. Ik kan me nog precies voor de geest halen hoe colbert aanvoelde toen ik dat deed.
Direct daarna ben ik wakker geworden met een 'gloeiende' rechterhand...
Dit komt omdat je op dat moment zo enthosiast (spelling?) wordt dat je weer wakker wordt. Die enthosiasme is niet makkelijk onder controle te krijgen maar dit moet je wel doen om je lucide droom langer te laten duren. Dus blijf kalm! no matter what..
quote:Yvonne..
Op vrijdag 27 juni 2003 22:10 schreef Rembooo het volgende:
.... komt er op eens eenwijf aan die me een keiharde schop tegen mn scheen geeft met dr hak omdat ik moest kappen Fok! vol te zetten met schijt (echt waar)
En toen werd ik wakker...
[on-topic]
Ik heb weleens lucide dromen als ik na het krantenbezorgen weer ga slapen.. ( 2:00 in bed, 5:00 eruit, 6:30 er weer in..)
Ik heb namelijk totaal geen fantasie en kan me nooit een droom herinneren. Mijn broertje daarentegen heeft altijd de geweldigste dromen (niet lucide) over alles en nog wat en kan dit ook navertellen.
Heeft dit misschien te maken met het feit dat ik niet erg visueel ben
ingesteld ofzo? Hiermee bedoel ik, dat wanneer ik bijvoorbeeld aan een huis denk, geen huis voor me zie, maar het woord 'huis'. Speelt dat een rol?
In een droom besef ik gewoon niet dat ik droom, ik denk gewoon dat het echt is. Hoe kan je ervoor zorgen dat je in een droom er bewust van bent dat je droomt?
quote:Maak je ook een dromendagboek? Dit helpt bij het onthouden van je dromen.
Op maandag 7 juli 2003 11:12 schreef aLiZaNdAh het volgende:
Zo'n anderhalf jaar geleden las ik voor het eerst over lucide dromen. Ik heb toen mn dromen leren onthouden en dat kan ik nog steeds. Ik heb alleen nog nooit een lucide droom gehad
quote:Dit vergt tijd en training. Het onthouden van je dromen (met behulp van zo'n dagboek) helpt je om bepaalde zaken in je droom te herkennen.
In een droom besef ik gewoon niet dat ik droom, ik denk gewoon dat het echt is. Hoe kan je ervoor zorgen dat je in een droom er bewust van bent dat je droomt?
Ik heb eerder in dit draadje vertelt dat ik ook begonnen ben maar ook dat ik rekening houd dat wel enkele maanden kan duren voordat ook maar in de buurt kom van een lucide droom.
quote:Dat klinkt heel bijzonder, vooral de laatste vind ik erg prachtig klinken.
Op vrijdag 27 juni 2003 08:29 schreef superrat het volgende:
De mooiste lucide dromen had ik na de dood van mijn moeder.
Ik miste haar ontzettend en droomde vaak over haar.In een van die dromen wilde ik haar graag omhelzen. (Voor ze stierf heb ik haar vele malen omhelst en dat miste ik..) In die droom heb ik ze dus omhelst en plots werd ik me bewust van het feit dat ik droomde.
Het voelde heel echt en ik ben er van overtuigd dat ik ze echt in mijn armen had. Ik voelde werkelijk dat ik haar lichaam vasthield.
We spraken via gedachten en ze liet me weten dat ze in een 'sanatorium' verbleef.
Ik had wel eens van het woord gehoord, maar ik wist niet precies wat het inhield.Ik heb na die droom zo snel mogelijk opgezocht wat een sanatorium was en zag:
[..]Ze is gestorven aan kanker en ik weet nog dat ze er in die 'dromen' (ik had er meerdere) steeds beter uitzag.
Op een gegeven moment zijn de dromen opgehouden.Een soortgelijke lucide droom had ik na de dood van Pim Fortuyn.
Daar waren we op iets wat op een jacht leek, alles met kersenhout bekleed. Hij was onder begeleiding van iemand en er waren allemaal mensen om me heen die afscheid kwamen nemen van Pim.
Hij zag er prachtig uit, jonger dan het moment waarop hij stierf en hij straalde helemaal.
Het viel me op dat zijn schoenen heel erg glommen..
Ik heb hem een hand gegeven en omhelst. Ik kan me nog precies voor de geest halen hoe colbert aanvoelde toen ik dat deed.
Direct daarna ben ik wakker geworden met een 'gloeiende' rechterhand...
Niemand die doorheeft dat het aantal topics en users met lucide dromen hier de afgelopen maanden (laten we zeggen de stormloop de laatste paar maanden, oploop vanaf januari) sterk zijn toegenomen. Enig idee waarom jongens en meisje? Juist ja, al jullie bewustzijn wordt vergroot.
Maar ontopic dan weer.
Ga eens lucide dromen in deze realiteit, lucide dromen in de toekomst zo te zeggen, ga 's nachts eens bij een vriend of vriendin langs in zijn dromen. Gewoon om even "hallo" te zeggen
quote:Ja goed idee, makkie.
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:03 schreef The_Shining het volgende:Maar ontopic dan weer.
Ga eens lucide dromen in deze realiteit, lucide dromen in de toekomst zo te zeggen, ga 's nachts eens bij een vriend of vriendin langs in zijn dromen. Gewoon om even "hallo" te zeggen
Ik was met een mooie sportauto aan het rondtouren in een drukke stad met me zusje achterin de auto, op een gegeven moment was die auto weg en stond ik tussen de weilanden, ook mijn zusje was weg.
Dat was het moment waarop ik wist dat ik droomde. Dus ik blijf kalm, want ik wou niet wakker worden. Omdat als je wakker wordt alles heel vaag lijkt, ging ik eens goed om me heen kijken.
Tip: bekijk je eigen hand eens goed, heel gedetailleerd zie je het met alle rimpels ed erbij.. In mijn droom dacht ik dat dat waarschijnlijk de reden was waarom je er zo moeilijk achterkomt dat je droomt.
Toen had ik zin in vliegen, dat lukte redelijk. Na een tijdje kwam ik een huis tegen en ik dacht, laat ik die mensen eens vertellen dat ze in mijn droom zitten. Ze reageerden heel verbaasd. Maar goed ik ging naar de zolder waar wel 5 bedden stonden en allemaal mensen waren daar.
Toen zag ik ineens britney spears en die kwam naar me toe (ze praatte opeens nederlands ) En ze pakte me zo op mijn bek (net zoals madonna en britney deden
)
Omdat ik hetero ben vond ik het wel maf dat, maar ik dacht, het is toch een droom, dus waarom niet
Helaas werd ik toen wakker gemaakt door het geschreeuw van mijn zusje, ( in de realiteit)..
Overdag bedenk ik meestal wat ik allemaal wil gaan doen in een lucide droom, en als ik opeens besef heb ik mijn droom, herinner ik me die dingen gelukkig zodat ik ze uit kan voeren
quote:Het is inderdaad heel leuk om een droomdagboek bij te houden. Ik doe dit nu drie weken. En het is heel leuk als je het terugleest, de meeste dromen komen dan weer allemaal heel helder naar boven.
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:42 schreef merino het volgende:
werkt dit ook als je geblowt hebt de avond ervoor??
ik herinner me in ieder geval nauwelijks iets van mijn dromen. Hoogstens wat maffe onduidelijke flashbacks de dag erna.
Ga in ieder geval wel zo'n dagboek proberen want dit lijkt me wel gaaf
quote:wow klinkt leuk
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:33 schreef Miss_X het volgende:
Ik heb net een uur geleden mijn langste lucide droom gehad en die was erg duidelijk en ook wel raar, voor diegene die interesse hebben:Ik was met een mooie sportauto aan het rondtouren in een drukke stad met me zusje achterin de auto, op een gegeven moment was die auto weg en stond ik tussen de weilanden, ook mijn zusje was weg.
Dat was het moment waarop ik wist dat ik droomde. Dus ik blijf kalm, want ik wou niet wakker worden. Omdat als je wakker wordt alles heel vaag lijkt, ging ik eens goed om me heen kijken.
Tip: bekijk je eigen hand eens goed, heel gedetailleerd zie je het met alle rimpels ed erbij.. In mijn droom dacht ik dat dat waarschijnlijk de reden was waarom je er zo moeilijk achterkomt dat je droomt.Toen had ik zin in vliegen, dat lukte redelijk. Na een tijdje kwam ik een huis tegen en ik dacht, laat ik die mensen eens vertellen dat ze in mijn droom zitten. Ze reageerden heel verbaasd. Maar goed ik ging naar de zolder waar wel 5 bedden stonden en allemaal mensen waren daar.
Toen zag ik ineens britney spears en die kwam naar me toe (ze praatte opeens nederlands) En ze pakte me zo op mijn bek (net zoals madonna en britney deden
)
Omdat ik hetero ben vond ik het wel maf dat, maar ik dacht, het is toch een droom, dus waarom niet
Helaas werd ik toen wakker gemaakt door het geschreeuw van mijn zusje, ( in de realiteit)..Overdag bedenk ik meestal wat ik allemaal wil gaan doen in een lucide droom, en als ik opeens besef heb ik mijn droom, herinner ik me die dingen gelukkig zodat ik ze uit kan voeren
ennuh... je zusje was britney
Ik vind het eigenlijk best wel raar.Het zijn net foto's(bij mij gezichten van mensen) die voorbij flitsen. Weet iemand of dit een paranormaal verschijnsel is of is het gewoon te verklaren door het feit dat je hersenen even raar doen ofzo. Heeft iedereen dit?
quote:Nou , dat geeft juist aan dat je heel makkelijk zou zijn in de lucide dromen , heb een boek gelezen , waar juist oefeningen stonden om dat te krijgen.
Op donderdag 18 september 2003 19:26 schreef lovsan het volgende:
ik heb een vraagje over hypnogogische beelden, verschijnselen. Dat zijn die beelden, geluiden die je hoort vlak voor je in slaap valt. Eigenlijk een soort hallucinaties. Ik heb dit namelijk altijd voor ik in slaap val. Als ik dan ineens zo'n beeld zie, weet ik dat ik direct in slaap ga vallen.Ik vind het eigenlijk best wel raar.Het zijn net foto's(bij mij gezichten van mensen) die voorbij flitsen. Weet iemand of dit een paranormaal verschijnsel is of is het gewoon te verklaren door het feit dat je hersenen even raar doen ofzo. Heeft iedereen dit?
quote:Uhm... En dan de volgende dag bellen/vragen of ze over je gedroomd hebben..?
Op zaterdag 30 augustus 2003 14:03 schreef The_Shining het volgende:
Metalniek: Er zijn genoeg URL's gepost in dit topic, die hoeven we niet allemaal voor je te gaan herhalen... Die in de eerste post werkt nog gewoon, en er zijn nog veel meer van dit soort sites... Er is zelfs een nieuwsgroep over geweest, alleen is die misschien tegenwoordig een beetje dood.
Zelf heb ik nu ook twee nachten achter elkaar eindelijk eens echt lucide gedroomd. Het is een heel apart gevoel, wat mogelijk ook komt doordat ik steeds vlak erna wakker word, maar ik voel mezelf dan eigenlijk gewoon een beetje in bed liggen terwijl ik toch de droom verder afmaak. En wat veel anderen ook hebben, het gebeurt me inderdaad vooral 's morgens na al even wakker te zijn geweest.
Zo maar eens gaan slapen, kijken of er nog weer wat leuks gaat gebeuren.
- zet de wekker voordat je in je REM-slaap komt, rond 4/5 uur snachts (ligt eraan hoelaat je naar bed gaat)
Als je wakker bent kun je 2 dingen doen:
1, zeg continu tegen jezelf dat je je zo bewust wordt van het dromen als je zo weer in slaap valt, totdat je in slaap valt.
2. bedenk een situatie in je hoofd en bedenk wat je gaat doen, bijvoorbeeld dat je in de auto zit op weg ergens naartoe. Grote kans dat dit verder gaat in een (lucide) droom.
Bij mij werkt de 2e methode het best.
-Als je eenmaal in je slaap bent en droomt, maar je twijfeld of het lucide is, kun je de volgende dingen doen:
1, Kijk op je horloge en onthoud hoe laat het is. Leg daarna je hand erop en wacht even, kijk dan weer en als je droomt staat er een compleet andere tijd op. Je weet dat je dan droomt.
2, pak een telefoon en probeer je huistelefoon te bellen (iig een nummer die je goed uit je hoofd weet, als het goed is weet je dat nummer ook wel in je droom) Als je droomt lukt het maar niet om het goede nummer in te typen, dit is voor mij een signaal dat ik droom. Of probeer dat telefoonnummer op papier te schrijven, meestal staat er dan een compleet ander nummer.
Dit zijn een paar voorbeelden van realitychecks. Om zeker te weten dat je droomt.
Het zou bijvoorbeeld heel rot zijn als je dingen gaat doen IRL terwijl je denkt dat je droomt, onwaarschijnlijk, maar toch.
Ook heb ik eens in mijn arm geknepen toen ik dacht dat ik droomde, maar het deed echt pijn en ik droomde wel, dus dat truukje werkt niet
tip: probeer eens sex te hebben in je lucide droom, mijn ervaring is dat het hoogtepunt dan 2 keer zo heftig is dan in het echt
quote:Als je je bewust bent dat je twijfelt in je droom is dat meestal al een goed teken
Op woensdag 8 oktober 2003 10:29 schreef Miss_X het volgende:
-Als je eenmaal in je slaap bent en droomt, maar je twijfeld of het lucide is, kun je de volgende dingen doen:
quote:daar heb ik uitgebreid mee ge-experimenteerd (
tip: probeer eens sex te hebben in je lucide droom, mijn ervaring is dat het hoogtepunt dan 2 keer zo heftig is dan in het echt
Daarnaast, mocht je nu een vriendje hebben, is dat dan vreemdgaan?
[Dit bericht is gewijzigd door The_Shining op 08-10-2003 11:30]
Ik vind een beetje van wel, doe het dus alleen met me vriend in me dromen, of met mezelf
quote:ok dan!
Op woensdag 8 oktober 2003 13:25 schreef Miss_X het volgende:
Ik vind een beetje van wel, doe het dus alleen met me vriend in me dromen, of met mezelf
mij lukt het dus niet die dingen onder controle te krijgen
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:41 schreef Chara het volgende:
...bedacht ik me dat je in dromen helemaal niet kon lezen...
quote:heb ik wel eens gehoord.... klopt dat niet dan?
Op woensdag 8 oktober 2003 13:56 schreef Rasing het volgende:[..]
Waarom zou je in dromen niet kunnen lezen??
quote:Oh, vaak zat. Even denken... laatst droomde ik dat alles overstroomd was. Een grote watervlakte met af en toe een zandbank. Half verzonken in een van die zandbanken lag een tractor. Op de tractor was een bordje bevestigd waarop stond: "Maak je niet druk". Ik lag dubbel toen ik wakker werd!
Op woensdag 8 oktober 2003 14:04 schreef Chara het volgende:[..]
heb ik wel eens gehoord.... klopt dat niet dan?
quote:je hebt het toch zelf ervaren? ga gewoon uit van je eigen ervaringen
Op woensdag 8 oktober 2003 14:04 schreef Chara het volgende:
heb ik wel eens gehoord.... klopt dat niet dan?
quote:Dat doeje al genoeg als je niet slaapt rossula
Op woensdag 8 oktober 2003 13:56 schreef Rasing het volgende:[..]
Waarom zou je in dromen niet kunnen lezen??
quote:Haha heel grappig en paradoxaal trouwens wat je ervaren hebt!
Op woensdag 8 oktober 2003 13:41 schreef Chara het volgende:
ik droomde een tijdje geleden en in die droom zag ik opeens een stuk papier liggen met tekst erop.
terwijl ik het papier oppakte om te kunnen lezen wat er op stond bedacht ik me dat je in dromen helemaal niet kon lezen (dus op dat moment werd ik lucide)
Ik was verbaasd dat ik de tekst wel kon zien, maar toen ik even de andere kant op had gekeken en opnieuw naar het papier keek zag ik dat alle letters waren veranderd.
Dus ik kon wel lezen maar de tekst veranderde steeds...
Jullie horen/zien me niet vaak maar ik moet toch even kwijt dat ik de laatste tijd meerdere lucide dromen heb gehad. Na het lezen van dit soort topics ben ik mezelf erin gaan trainen om midden in dromen gewoon de boel te stoppen en alles naar mijn hand te zetten. En ik zeg jullie dat zoiets geweldig is! Echt super! Maar ik heb nu steeds bij zulk soort momenten dat er mensen mijn droom in komen rennen en alles weer recht trekken. Heel vervelend. Ik verlies dus op een gegeven moment weer mijn concentratie. Ik heb echt leuke dingen gedaan/meegemaakt. Supergaaf.
Sorry, ik weet dat ik te veel tekst plaats dus ik stop snel. Ik heb nog hele verhalen om te typen maat dat doe ik jullie niet aan
Dat wou ik even kwijt.
quote:Hmm dus je word eigenlijk gepest door andere lucide dromers ?? Dat is inderdaad irritant.
Op woensdag 8 oktober 2003 23:12 schreef Double-D het volgende:
Hallo!Jullie horen/zien me niet vaak maar ik moet toch even kwijt dat ik de laatste tijd meerdere lucide dromen heb gehad. Na het lezen van dit soort topics ben ik mezelf erin gaan trainen om midden in dromen gewoon de boel te stoppen en alles naar mijn hand te zetten. En ik zeg jullie dat zoiets geweldig is! Echt super! Maar ik heb nu steeds bij zulk soort momenten dat er mensen mijn droom in komen rennen en alles weer recht trekken. Heel vervelend. Ik verlies dus op een gegeven moment weer mijn concentratie. Ik heb echt leuke dingen gedaan/meegemaakt. Supergaaf.
Sorry, ik weet dat ik te veel tekst plaats dus ik stop snel. Ik heb nog hele verhalen om te typen maat dat doe ik jullie niet aan
Dat wou ik even kwijt.
quote:Er wordt dus echt serieus beweerd dat je invloed kunt hebben op andermans droom? Vind ik echt nog een vaag idee...
Op donderdag 9 oktober 2003 19:28 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Hmm dus je word eigenlijk gepest door andere lucide dromers ?? Dat is inderdaad irritant.
Was super
quote:JAAAAAAAA
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:26 schreef iteejer het volgende:
Dit kunnen we gaan uitproberen!
We kunnen nl een lucide truth-meet gaan organiseren. Eerst ieder voor zich oefenen in lucide dromen, en dan een gemeenschappelijke droom afsrpeken. Is hier animo voor?
Maar als we dit nu met een hele grote groep doen, moeten er elke nacht wel een paar lucide dromen.
Mij lijkt het iig wel leuk om nog eens te proberen
quote:Ja, ik wil!
We kunnen nl een lucide truth-meet gaan organiseren. Eerst ieder voor zich oefenen in lucide dromen, en dan een gemeenschappelijke droom afsrpeken. Is hier animo voor?
Hoewel het mij idd ook niet zomaar 'op commando' lukt.
Zo had ik mij laatst voorgenomen om als ik iets ongewoons zou zien (een 'droomteken'), ik dan lucide zou worden. Die nacht gebeurde er inderdaad iets ongewoons in de droom, het was een soort verstoring in de tijd, iets bleef zich steeds herhalen. Maar in plaats van dat ik lucide werd, ging ik me als een soort detective gedragen en die verstoring uitgebreid onderzoeken. Dus allemaal mensen interviewen of ze ook iets gemerkt hadden enz, maar lucide worden ho maar
quote:Fantastisch
Op vrijdag 10 oktober 2003 13:02 schreef Miss_X het volgende:
Ik heb een keer zo'n meeting 'georganiseerd'
Een hele week zou iedereen dan op dezelfde tijd snachts de wekker zetten en dan je lucide droom naar een afgesproken plaats sturen.
quote:Ik heb er zelf nu ff geen tijd voor, maar dmv de search kun je wel de nodige topics vinden in de Truth die hierover gaan.
Op vrijdag 10 oktober 2003 15:22 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
hey die site werkt niet meer.. kan iemand aub ff uitleggen hoe dit werkt?? hmmz lijkt me wel vet tnx
quote:
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:09 schreef The_Shining het volgende:
* Voelt een Fok! dromen meet aankomen
quote:ik kom ook wel ff langswippen
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:39 schreef iteejer het volgende:
Dan had je een perfect gevoel
Ik heb die post van je niet eens gezien...Maar jij doet dus ook mee?
Maar eerst verwacht ik eigenlijk een maandje of wat voorbereiding voor de posters hier zodat ze de weg weten te vinden, of nog belangrijker; dat ze leren hoe je je dromen herinnert
quote:Ik hoop dat Miss_X een soort kant en klaar lucide scenario nog heeft liggen. Anders gaan we zelf wel iets in elkaar draaien
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:46 schreef The_Shining het volgende:
Maar eerst verwacht ik eigenlijk een maandje of wat voorbereiding voor de posters hier zodat ze de weg weten te vinden, of nog belangrijker; dat ze leren hoe je je dromen herinnert
quote:je verzint/bedenkt het "scenario" in je dromen, degene met de grootste fantasie neemt het voortouw
Op vrijdag 10 oktober 2003 18:50 schreef iteejer het volgende:
Ik hoop dat Miss_X een soort kant en klaar lucide scenario nog heeft liggen. Anders gaan we zelf wel iets in elkaar draaien
Belangrijkste zijn de basics, dat je
- je droom *ontzettend graag* wil herinneren
- dat je zoveel als je kan gelooft dat het mogelijk is wakker te zijn in je droom en invloed uit kan oefenen op
- de manier waarop je elkaar herkent, dus het beste resultaat zal zijn bij de posters die er een fotoboek op na houden. Je kan veel herkennen bij een ander als je zijn of haar foto hebt gezien. De energie die in een post zit kan ook veel schelen maar dat is erg subtiel en maakt je misschien aan het twijfelen
- het allerbelangrijkste; dat je elkaar wilt onmoeten in je dromen
- begrijpen dat je overdag alleen je bewuste gebruikt en 's nachts je onbewust/onderbewustzijn en bewuste 1 worden
- pen & papier bij je bed zodat je steekwoorden kan opschrijven
Je hoeft alleen bovenstaande te geloven, dat maakt genoeg los in je onderbewuste dat resultaten zal opleveren.
Waar lezers nu mee kunnen beginnen is het oefenen in het "wakker worden", oftewel de allereerste seconde dat je weer wakker bent. Dat is cruciaal omdat je op dat moment de keuze hebt of je gaat nadenken over de dag die nog komt of dat je wilt herinneren waar je zojuist bent geweest (in je droom). Dus die eerste seconde dat je wakker bent eigenlijk niet nadenken. De meesten zullen dit binnen een week onder de knie hebben.
quote:Tijdens lucide dromen heb ik ook vaak dat ik situaties droom die ik nog ga mee maken. Soms heel erg handing als ik een bepaalde keuze moet maken. Dan doe ik het in mijn droom fout en herinner ik me dat en doe ik het uiteindelijk in de realiteit goed.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:04 schreef Miss_X het volgende:
Ik verschillende lucid dreams Fora heb ik regelmatig gelezen dat mensen elkaar ontmoet hebben in dromen toen ze allebei lucide waren..
Ook hebben veel lucide dromers contact met overleden personen, zeggen ze, maar het lijkt mij heel goed mogelijk.
We hadden afgesproken de wekker om 4 uur snachts te zetten, met behulp van 2 soorten technieken zou je dan makkelijk lucide kunnen worden.
Het lijkt mij dat iedereen op hetzelfde moment lucide moet zijn, wil het werken.
Toen hadden we een plaats afgesproken, de meerderheid koos voor de maan, maar dat lijkt me niet handig, omdat dat niet echt een realistische omgeving is om te zijn. Een beter plan lijkt mij bijvoorbeeld de eiffeltoren of de dam of iets dergelijks.
Zo kan je daar in je lucide droom komen: Je droom begint op een willekeurige plaats, als je geluk hebt op de afgesproken plek. Maar als dat niet het geval is moet je even een deur voor je toveren, dan bedenk je dat achter de deur de afgesproken plaats ligt. Als je erdoorheen stapt moet je er dus kunnen zijn.
Met het andere forum hadden we afgesproken, dat als we lucide op de afgesproken plek zouden zijn, dat we dan iedereen die we tegenkwamen aan zouden spreken met de vraag wat de nickname van diegene is. Wat je dus, als je ontwaakt, kunt checken of diegene ook echt lucide is.
Helaas heeft niemand elkaar ontmoet. Dit klinkt allemaal wel wat zweverig, maar het lijkt me wel goed mogelijk. Ik doe dus graag weer mee
quote:Okay, maar nu kan ik ook gewoon vannacht gaan dromen en mezelf dan indenken dat ik Miss_X tegen kom. Dan is het dus nog niet echt duidelijk dat Miss_X en ik elkaar ontmoet hebben.
Op zaterdag 11 oktober 2003 00:22 schreef Miss_X het volgende:
Helaas heeft niemand elkaar ontmoet. Dit klinkt allemaal wel wat zweverig, maar het lijkt me wel goed mogelijk. Ik doe dus graag weer mee
Het zou pas echt leuk worden als er meer uitgewisseld wordt dan alleen een nickname, die we al van iedereen weten... Als dat lukt wordt het pas echt interessant denk ik.
quote:Ben jij niet judith van het LD4all forum?
Op vrijdag 10 oktober 2003 19:18 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Vraagje over symbolen wat betekend in een droom een telefoon en heb in die droom ook een nummer wat ik eerst draai en dat is 0 0 9 . Ik wilde het eigenlijk in de droomverklaring vragen maar die loopt niet echt meer zie ik .
quote:Hoe heet jij daar dan op het forum?
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:12 schreef Miss_X het volgende:
Die site van Pascalle? Daar zit ik ook op het forumdaar was ook die meeting georganiseerd.
Goed gisteravond was ik met vrienden op stap, het was laat, ik had veel gezopen en geblowd en dat werkt negatief op je dromen. Het is niet zo dat je je dromen vergeet of dat je niet droomt, dat is namelijk alleen maar zo als jijzelf gelooft dat je dan niet meer je dromen kan onthouden. Ik kwam hier voor het eerst achter op mijn 18e, toen ik merkte dat ik, ondanks dat ik had geblowd, wel mijn dromen kon onthouden. Dus nogmaals, je kan je dromen wel onthouden na een blowtje/ en of alcohol.
Wat wel negatief werkt is dat je in je lucide droom minder kracht hebt. Ik wel in ieder geval. Hier bedoel ik mee dat je weliswaar lucide kan zijn maar "zwakker" bent in je droom. Vergeet het vliegen maar bijvoorbeeld.
Goed even een kort verslagje van wat ik onthield vannacht:
De droom begon uit mijn eigen huis. Ik liep door mijn huis heen (dezelfde ong. als IRL, echter veel groter) omdat ik dus eigenlijk nergens anders heen kan aangezien ik dus wat gezopen + geblowd had. Tja wat moet je anders. Het viel me op dat als ik naar buiten keek het echt zomer was, de zon scheen fel en het was een strakblauwe lucht. Ik kijk naar buiten en opeens zie ik een wesp achtervolgd door een vogel. Die vogel wilde die wesp vangen, maar telkens als de vogel de wesp bijna had, ketste ze van elkaar af; alsof ze beiden magnetisch van dezelfde pool waren, een korte elektrische flits als de vogel zijn bek de wesp raakte en als ze elkaar raakte vielen ze allebei een paar meter achteruit. Op zich wel leuk om te zien, wat moet je anders als je nergens anders heen kan.
Toen werd ik dus wakker, dit was om iets van 5-6 uur 's ochtends. Ik ging maar even eten en daarna weer slapen.
Ik werd een 2e keer wakker in mijn droom, ik zat in een stadje, op een terras in mijn eentje met een krant. Het was niet zo'n heel groot terras maar er zaten wel veel mensen. Ik vond het eerlijk gezegd vreemd dat ik daar zat want als ik ergens heenga in mijn dromen is een terrasje eigenlijk wel het laatste. Maar aangezien ik nog steeds niet helemaal op volle kracht werkte (goeie reden om niet meer te drinken&blowen overdag dacht ik nog) moest ik maar even mijn vriendjes bellen Die halen me altijd wel op of brengen me ergens heen as ik niet in staat ben dat zelf te doen.
Dus ik pak mijn mobieltje en zoek contact, ik krijg een bekende aan de lijn maar die lachtte alleen maar, telkens vroeg ik hem
"Waar ben ik nu dan"
"Hahahaa weet je dat niet!?"
"Nee, geen flauw idee, kan je me niet even op komen halen"
"Hahaha nee want je wilde hier zo graag zijn!"
<klik>
Kijk ik op mijn display, staat er "0wned!"
Waarop ik in uitbarstte in lachen, alle mensen op dat terras keken me aan met een blik van "wtf zit die nou weer " behalve een gezinnetje verderop, de 3 kleine kinderen die daar aan tafel zaten snapten de grap en moesten ook hard meelachen
Dus ik besloot het stadje waar ik was maar wat te gaan verkennen. Ik liep een straat in met van die kinderkopjes als bestrating. Aan beide kanten van de straat waren lange kleine witte muurtjes van ong. 30 cm hoog met planten erin. Daarachter waren de eveneens witte huizen met rode dakpannen en houten balken. Ik liep die straat op (want het was bergopwaarts) en na iets lopen zag ik een groepje jongeren aan de kant van de weg. Er hingen van die "kerstlampjes" om ze heen en lampionnen. Er was 1 meisje met bruin haar, iets korter dan ik, aan haar rechterhand stonden 2 jongens, 1 langer als ik en de ander evenlang, aan haar linkerhand stond nog een jongen maar die zag ik niet zo goed. Niemand die iets zei, totdat dat meisje zei "Hey ben jij een gevoelige jongen soms?" waarop ik "ja, zag je dat niet dan" antwoordde. Het volgende moment lacht ze en sleurt me het dichtsbijzijnde huis in waarop de droom eindigde.
[Dit bericht is gewijzigd door The_Shining op 11-10-2003 15:23]
quote:Ja dat ben ik dus
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:52 schreef Demol het volgende:[..]
Ben jij niet judith van het LD4all forum?
quote:Ook miss X
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:29 schreef Demol het volgende:[..]
Hoe heet jij daar dan op het forum?
quote:Lijkt mij een goed plan, om dat zo te doen!
Op zaterdag 11 oktober 2003 00:22 schreef Miss_X het volgende:
Ik zal even vertellen hoe een eerdere meeting georganiseerd was:We hadden afgesproken de wekker om 4 uur snachts te zetten, met behulp van 2 soorten technieken zou je dan makkelijk lucide kunnen worden.
Het lijkt mij dat iedereen op hetzelfde moment lucide moet zijn, wil het werken.
Toen hadden we een plaats afgesproken, de meerderheid koos voor de maan, maar dat lijkt me niet handig, omdat dat niet echt een realistische omgeving is om te zijn. Een beter plan lijkt mij bijvoorbeeld de eiffeltoren of de dam of iets dergelijks.
Zo kan je daar in je lucide droom komen: Je droom begint op een willekeurige plaats, als je geluk hebt op de afgesproken plek. Maar als dat niet het geval is moet je even een deur voor je toveren, dan bedenk je dat achter de deur de afgesproken plaats ligt. Als je erdoorheen stapt moet je er dus kunnen zijn.
Met het andere forum hadden we afgesproken, dat als we lucide op de afgesproken plek zouden zijn, dat we dan iedereen die we tegenkwamen aan zouden spreken met de vraag wat de nickname van diegene is. Wat je dus, als je ontwaakt, kunt checken of diegene ook echt lucide is.Helaas heeft niemand elkaar ontmoet. Dit klinkt allemaal wel wat zweverig, maar het lijkt me wel goed mogelijk. Ik doe dus graag weer mee
Jij bent overigens niet de Miss-X van het begin van Fok, en die ik al een paar keer ontmoet heb he?
Maar het draaien voelde ook wel leuk aan.
quote:Dat lijkt me een goed plan opzich
Op zondag 12 oktober 2003 09:09 schreef iteejer het volgende:
Voorstel:
Als eerste topic als 'cursus lucide dromen' gaan starten, waarin ieder zijn eigen technieken in kwijt kan. En erop reageren, zodat ieder tot de beste methode voor hem/haar kan komen. Aldus krijgen we een groep lucide dromers, die dat ook daadwerkelijk kán.
Pas als we dat hebben, kunnen een afspraak maken over zo'n droom-meet.
alleen droom ik de laatste tijd nooit meer
quote:ik heb er een tijd mee gespeeld, tot ik op een gegeven moment het besef van wat droom was en wat niet verloor. nouja verloor is ook sterk gezegd, maar ik kon me niet herinneren of bepaalde dingen nou echt gebeurd waren of ik ze gedroomd had. Niet bij alle dingen maar bij sommige dingen wel.
[b]Op dinsdag 26 maart 2002 21:26 schreef FiasoM_ het Zijn er mensen hier die al ervaringen hebben met Lucide Dromen?
Ik herinner me mijn dromen wel beter.
je kunt er een beetje mee experimenteren, het gaat heel makkelijk eigenlijk, dat heb je binnen een week door.
als je nog iets wil weten mail me.
maar gebruik asjeblief stvoy_fan@hotmail.com en vermeld duidelijk waar het over gaat.
mijn profiel email is niet van mij en op stvoy_fan krijg ik zo veel spam dat ik af en toe ergens overheen kijk
quote:ja.
Op donderdag 16 oktober 2003 19:06 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Vraagje merken jullie ook dat nadat je dromen bij gaat houden dat het heel paralel loopt aan je echte leven ??
quote:vraag het niet hier, vraag het aan hen.
En tweede vraag , in mijn dromen recentelijk komen verzorgers voor in vorm van begeleiding zouden dat gidsen kunnen zijn ??
quote:Nee , je moet het in die droom ook wel degelijk beseffen , het is dus beseffen dat je droomt en dan kun je dus controle over de droom krijgen.
Op zaterdag 18 oktober 2003 16:48 schreef C_hery_L het volgende:
dus ff samengevat als je lucide dromen wilt hebben moet je bewust zijn dat je droomt: als je dan droomt moet je zeggen dit is een droom en je krijgt gelijk controle over die droom ??
Ik heb trouwens nooit mijn dromen op geschreven ofzo, wat een veel gehoorde tip is. Wel onthoud ik mijn dromen de laatste maanden steeds beter, soms op een willekeurig moment van de dag moet ik opeens aan een droom denken van een maand terug oid.
tof
je hebt een droom waar je ergens heen rent, weg van... zombies of zo.
je snapt dat dit een droom is, dus je bent niet meer bang en op dat moment denk ik "okay leuk, tikkertje, ik doe mee" dan ren ik dus van die zombies weg, en kom ik op een splitsing.
ik ga naar links en loop tegen een muur. kan niet verder.
"okay saai" denk ik dan "terug naar die kruising" en binnen een paar seconden sta ik weer op die kruising en sla ik dus rechts af.
daarbij wordt ik niet wakker.
als ik een deur in de muur probeer te "toveren" wordt ik wakker.
Altijd geinig, als je een doorgedraaide amerikaan met een truck achter je aan hebt zitten... laatste keer had ik er genoeg van toen heb ik hem door een muur laten rijden.
Is veel leuker dan TV kijken.
quote:Sowieso zo min mogelijk bewegen voordat je het opschrijft. Ik bedoel, probeer zodra je wakker word je droom weer na te gaan voordat je je schrijfblok grijpt. Zo vergeet je nog minder.
Op dinsdag 21 oktober 2003 10:58 schreef LintuxCx het volgende:
Aaaaargh, denk wel aan één ding als je je dromen gaat "loggen". Doe het meteen als je wakker bent!!! Ik werd daarnet wakkergebeld terwijl ik alles nog goed in mijn hoofd had. Nu ben ik bijna alles vergeten.
quote:Ik kan ook wakker worden uit een nare droom wanneer ik dat wil, maar eens in de zoveel tijd lijkt het alsof ik wakker ben geworden, terwijl ik eigenlijk nog steeds naar aan het dromen ben.
Op dinsdag 21 oktober 2003 15:47 schreef DJKoster het volgende:
Vanmorgen aan het eind van een nachtmerrie had ik eens door dat ik droomde, toen mezelf maar wakker gemaakt..
De wekker ging 2 s. later af, heel vaag eigenlijk..
Heeft iemand dit boek van jullie al gelezen, ik ben van plan dit boek te gaan bestellen, maar ik wil eerst even weten wat jullie er van vinden?
Ik heb gehoord dat dit boek word gezien, als het handboek van het lucide dromen.
Op Amazon.com kun je het boek bestellen, heeft iemand een daar besteld? Weet jij dan toevallig de prijs van het boek + de verzendkosten?
Ik zie op die site echter alleen maar de prijs van het boek staan, en niet van de verzendkosten.
quote:Ik heb dit boek een aantal jaren geleden in Amsterdam gekocht. Je zou het inderdaad kunnen zien als de 'bijbel' van het lucide dromen. Een erg goed en duidelijk boek.
Op woensdag 12 november 2003 19:23 schreef Demol het volgende:
Stephen LaBerge - Exploring the World of Lucid DreamingHeeft iemand dit boek van jullie al gelezen, ik ben van plan dit boek te gaan bestellen, maar ik wil eerst even weten wat jullie er van vinden?
Ik heb gehoord dat dit boek word gezien, als het handboek van het lucide dromen.
quote:Ik heb het boek inmiddels besteld, en over drie weken heb ik het in bezit. Ik ben benieuwd!
Op woensdag 12 november 2003 19:30 schreef Mardoek het volgende:[..]
Ik heb dit boek een aantal jaren geleden in Amsterdam gekocht. Je zou het inderdaad kunnen zien als de 'bijbel' van het lucide dromen. Een erg goed en duidelijk boek.
Enige nadeel vind ik dat het in het engels is. Nou is mijn engels perfekt maar in het nederlands leest het toch wat easier.
Koop het boek, ik beloof je dat je er geen spijt van zult hebben!
quote:Volgens mij is dit geen kwestie van geloven. Niet alles is zweverig.
Op dinsdag 26 maart 2002 21:39 schreef NorthernStar het volgende:
Sorry, ik geloof er niet zo in.
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:25 schreef Miss_X het volgende:
Interessant nieuw topic: Bewust sex hebben met anderen in je droom, vreemdgaan?
Tijdje geleden is iemand (uit het echte leven) naar mij toegekomen in mijn droom, kostte eerst nog wat moeite. We hadden contact via een raar en heel groot, soort communicatiemiddel. De vraag was 'hoe gaan we afspreken en zullen we afspreken'..moest ook toestemming krijgen en of het kon. Het duurde nog even, ik moest vaak even weg en als ik terug kwam vroeg hij, via dat ding: 'waar was je nou al die tijd?'. Op een gegeven moment was hij bij mij, stond hij voor me, in mijn landhuis, waar ik in mijn droom was. We hebben geen sex gehad, al voelde het bijna wel zo. Wel gezoend en het contact via gedachtes en energieverkenning (ja ik weet het lekker vaag weer) was super innig en voelde ..hm ja erg opwindend.
quote:Eerste vraag:
Op donderdag 16 oktober 2003 19:06 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Vraagje merken jullie ook dat nadat je dromen bij gaat houden dat het heel paralel loopt aan je echte leven ?? En tweede vraag , in mijn dromen recentelijk komen verzorgers voor in vorm van begeleiding zouden dat gidsen kunnen zijn ??
Tweede vraag:
Bij mij komen er in mijn dromen veel obers voor. Ik vroeg mezelf dit ook af. Of het gidsen zijn of begeleiders. Ze zeggen namelijk niets (of weinig), eisen niks van mij, laten mij in mijn waarde, kijken niet raar op dat ik constant weg ben en van alles doe of dat ik bijvoorbeeld heel laat ben (of tijd is niet relatief daar), maar zorgen gewoon dat alles goed blijft gaan. Ik heb drie vaste obers, 2 mannen en 1 vrouw. Als ik weg ben geweest en ik terugkom, zijn zij ook aanwezig en gaan ze rustig aan de slag. Zonder mij in de weg te staan etc.
Hier een klein stukje van een droom of OBE van mij. Het begon als droom denk ik, maar was heel bewust van alles, kon reizen noem maar op en het eindigde in een knal.
Een paar dagen later heb ik een spontane uittreding gehad en ben daarin hem tegengekomen. Al begon het denk ik met een droom. Op het eind kwam er uit boxen, die ook in het huis stonden, mooie muziek waarnaar ik toe werd getrokken. Maar die muziek werd steeds harder, ik zwolg op in de muziek, moest mijn oren afdekken, voelde het erger worden in mijn hersens en net op het allerverdovenste moment..het moment dat ik dacht 'nou kan ik het niet meer uithouden'..lag ik geschokt in mijn bed..maar na een eerdere enge ervaring..bleef ik rustig (voelde me ook niet bang) liggen. Met mijn ene hand vreedzaam op mijn borstkas en de ander op mijn maag. En ik wist dat dit heel bijzonder was en niet zo maar een droom.
Het speelde zich voornamelijk af op een soort landgoed, met allemaal onbekende (tenminste niet van het hier en nu) mensen. Al pendelde ik af en toe heen en weer, dan weer naar een gebouw waar ik niet meer weet wat ik er doen moest, weet alleen dat ik er weer wegging..dat ik toen alleen was, een stuk bos voor het gebouw was en het een beetje schemerig en mistig was. Even later was ik weer terug bij het landgoed.
Het rare is trouwens dat de dingen die ik heb gedaan toen ik weg ging/moest dat ik die niet meer kan herinneren (ik ging oa naar een bar en dat gebouw dus toe, maar weet alleen weer het moment dat ik eruit kwam), maar wel grote gedeeltes van het landgoed/thuisbasis. Ik voelde me daar trouwens erg op mijn gemak, heb ook het gevoel dat het mijn huis was. Ook liepen daar een soort obers rond, die niks zeiden (volgens mij zei niemand trouwens wat) maar voor het eten zorgde enzo. Er was trouwens ook nog een soort serre verbonden aan het landhuis en daar zaten heel chique of belangrijke mensen, ik kon ze zien (via het glas) en het was verbonden met een deur. Die obers gingen ook van mijn gedeelte naar hun gedeelte toe. En zorgde ook voor hun. Toen ik weg was gegaan (ander bezoekje ergens bracht) en weer terugkwam, verbaasde ik mij er nog over dat ze zo vroeg in de weer waren. Het begon net ochtend te worden en hun begonnen weer met werken, eigenlijk net toen ik binnenkwam. Gidsen misschien?!
Ik fietste op weg naar school, op een gegeven moment besef ik dat ik droom. Ik gooi vervolgens de fiets weg, en neem een duik naar voren. Ik blijf inderdaad zweven.
Ik stijg op, en vlieg over een landschap, dat bestaat uit weilanden en flats. Helaas verloor ik halverwege de droom mijn luciditeit.
wel jammer eigenlijk
Twee avonden heb ik hem helemaal beluisterd, en in beide gevallen had ik de nacht erop een lucide droom.
Kent iemand anders deze cd uit 1996? En ook zulke goede ervaringen daarmee?
quote:Heb je ze wel eens spontaan gehad dan?
Op woensdag 3 december 2003 14:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik probeer al een tijdje een lucide droom uit te lokken, maar het lukt me geoon niet
quote:volgens mij maar 1 x
Op woensdag 3 december 2003 14:18 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:[..]
Heb je ze wel eens spontaan gehad dan?
het lijkt me echt ubergaaf om zelf te kunnen bepalen wat je doet enz. in je droom.
Het was ook echt heel grappig hoe ik me er bewust van werd.
Ik liep namelijk langs een pad vlak bij mijn huis, waar een bushalte staat. In die droom stonden er 3, maargoe, meestal merk je dat in een droom niet.
Maar tot mijn eigen verbazing merkte ik ineens op, he, dat kan niet er hoort er maar 1 te staan..He shit, ik droom gewoon!
Nja, toen ik dat besefte wist ik dat ik snel moest zijn, omdat je nou eenmaal snel wakker wordt. Het grappige is dat ik ook meteen aan dit topic dacht en zoiets had van, eindelijk gebeurd het weer eens met mij.
Ook dacht ik aan een maat van me, omdat ik hem er ook over had verteld.
Het erge is dus gewoon, het eerste wat ik ging doen, was kijken of meiden op straat het erg zouden vinden als ik ze gewoon zou zoenen...Nee dus..
Daarna probeerde ik als een gek te vliegen, hopende dit te kunnen doen voor ik wakker werd...lukte niet echt..
Toen ik wakker werd daarna had ik meteen zoiets van, dit wil ik weer en verdraaid..toen ik daarna weer in slaap viel had ik er weer een..
Ook in deze droom weer een aantal niet nader te beschrijven zaken gedaan..
Was erg leuk weer...alleen damn...ze zijn zo zeldzaam!
Voor de fanatiekelingen onder jullie, op www.lucidedromen.nl kan je alvast een voorproefje krijgen van de officiele website die in 2004 online gaat. Hij is nog niet af, maar ik ben er hard mee aan de slag!
M'n huidige (oudere) website is te vinden op www.thematrix.nl.nu waar je toegang hebt tot talloze documenten en lessen om je zo snel mogelijk naar die eerste bewuste droom te brengen!
You have to see it for yourself
Droom'ze,
T-Pex
[Dit bericht is gewijzigd door lucidedromer op 11-12-2003 19:41]
Ik heb btw altijd dat ik de dromen wel echt 'beleef' (zonder te weten dat ik droom) maar als ik wakker wordt moet ik die herinneringen wel terug halen.
Ik droom meestal rare dingen, en als ik wakker wordt vind ik het raar dat ik niet door had dat ik droomde.
Leuke site btw, leuke 'preview' !
quote:Die site, is Ge_weldig!
Op donderdag 11 december 2003 19:37 schreef lucidedromer het volgende:
Hey wat gaaf dat hier het lucide dromen ook opduikt!Voor de fanatiekelingen onder jullie, op www.lucidedromen.nl kan je alvast een voorproefje krijgen van de officiele website die in 2004 online gaat. Hij is nog niet af, maar ik ben er hard mee aan de slag!
M'n huidige (oudere) website is te vinden op www.thematrix.nl.nu waar je toegang hebt tot talloze documenten en lessen om je zo snel mogelijk naar die eerste bewuste droom te brengen!
Droom'ze,
T-Pex
quote:Hee Tim! Jij ook hier
Op donderdag 11 december 2003 19:37 schreef lucidedromer het volgende:
Hey wat gaaf dat hier het lucide dromen ook opduikt!Voor de fanatiekelingen onder jullie, op www.lucidedromen.nl kan je alvast een voorproefje krijgen van de officiele website die in 2004 online gaat. Hij is nog niet af, maar ik ben er hard mee aan de slag!
Droom'ze,
T-Pex
Groeten,
De Mol
quote:Lijkt dat niet maar zo omdat je ze normaal vergeet en nu onthoud?
Vraagje merken jullie ook dat nadat je dromen bij gaat houden dat het heel paralel loopt aan je echte leven ??
quote:Hij is net binnen gekomen! Ik ga zo even naar de boekwinkel om het te gaan halen
Op vrijdag 14 november 2003 15:45 schreef Demol het volgende:[..]
Ik heb het boek inmiddels besteld, en over drie weken heb ik het in bezit. Ik ben benieuwd!
Allereerst begon het natuurlijk met het bekende gesuis in het oor, en toen gebeurde er iets geks. Ik dacht dat ik weer wakker geworden was maar toen ik op m'n wekkerradio keek was het 16.30 ipv 9.00. Nou ja, toen wist ik dus dat het een lucide droom was en ben ik maar een beetje gaan rondwandelen.
Heb ook maar even een spiegel opgezocht om daardoorheen te kijken. Spiegels schijnen in lucide dromen niet helemaal gelijk te zijn, maar ik zag mezelf duidelijk in de spiegel en meer ook niet.
Voor de rest is er eigenlijk weinig bijzonders gebeurt, zal de volgende keer eens wat buiten rondkijken.
iemand nog evt. tips om te proberen
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 21-12-2003 15:48]
Vraagje voor de ervaren lucide dromers: Wat ik opmaak uit verhalen hier en daar is dat je elkaar zou kunnen ontmoeten in dromen, of iets dergelijks. Moet dat met een bepaalde vorm van toestemming van de ander? (lijkt me wel, anders zouden er genoeg mensen zijn die verhalen hebben over vreemde idioten die ineens in hun droom kwamen ) Zou iemand anders in mijn droom kunnen komen en mij zo 'lucide' wakker maken?
Ik wil dat wel eens proberen. Jammer dat ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb.
Ik droomde dat ik op een nacht door een straat liep en keek bij een huis naar binnen. Ik wilde net weg lopen, toen mijn oog viel op een stekkerdoos met een rood lampje. Ineens vroeg ik me af of ik droomde en ging de dingen doen die ik normaal deed om te controleren. Ik keek naar een wekkerradio en zag dat het 01:00 uur was, ik draaide mijn hoofd weg en keek weer. De wekkerradio gaf 02:22 uur aan en op dat moment wist ik dat ik droomde.
Helaas was ik zo enthousiast dat ik vrijwel meteen wakker werd.
Later heb ik het nog een keer meegemaakt. Ik besefte dat ik droomde, omdat ik door een straat liep en me bedacht dat ik de straat ken van een eerdere droom (mijn lucid droom). Ik sprong toen in de lucht en bleef een tijdje zweefde. Dat was echt een ontzettend gaaf gevoel
Ik vind het alleen zo jammer dat ik altijd nogal snel wakker wordt, wanneer ik besef dat ik droom.
quote:Volgens mij moet je iemand wel persoonlijk kennen wil dit werken, het gaat niet op username of e-mail
Op maandag 22 december 2003 15:37 schreef Fidje het volgende:
Lucide dromen is nieuw voor mij, maar ik ben wel zeer geinteresseerd.Vraagje voor de ervaren lucide dromers: Wat ik opmaak uit verhalen hier en daar is dat je elkaar zou kunnen ontmoeten in dromen, of iets dergelijks. Moet dat met een bepaalde vorm van toestemming van de ander? (lijkt me wel, anders zouden er genoeg mensen zijn die verhalen hebben over vreemde idioten die ineens in hun droom kwamen
) Zou iemand anders in mijn droom kunnen komen en mij zo 'lucide' wakker maken?
Ik wil dat wel eens proberen. Jammer dat ik er zelf niet zoveel ervaring mee heb.
quote:Yes! Vanmorgen was het voor mij de 4e keer dat ik kon vliegen
Op zaterdag 27 december 2003 16:35 schreef Zwoerd het volgende:
ik had eergisteren dat ik net wakker was. Toen dacht ik wat rond en opeens gebeurde het echt voor me. Ik wist toen wel dat ik wakker was, dus ik dacht van dit is niet echt een lucide droom ofzo dus het is niet leuk. Maar toen begon alles steeds realistische te lijken en ik kon toen gewoon wat rond gaan vliegen. mooi was dat
Het begon ermee dat ik steeds wakker werd in mn droom.. dan lag ik op de bank ff te slapen, werd ik wakker. Was mn vader er, en mn vrouw.. en ze vertelde dat ze allemaal jonge katten had opgehaald, we hadden er nu wel 12! En ik vond het best, ben dol op katten maar ik dacht toch wel een beetje praktisch na.. kattenbakken verschonen zag ik tegenop. Mn vader ging weer naar huis, had gegeten (nasi lekker) en mn vrouw liep mee naar de auto. Ik had ineens stukjes nasi vlees in mn handen en riep de kittens.. kwamen ze alemaal aanrennen, en ik gaf ze te eten.. uitgehongerd waren ze. Het duurde een tijdje eer mn vrouw er weer was.. ik keek rond in de huiskamer en daar stond mn oude aquarium, gevuld met mn oude vissen.. echter allemaal nieuwe planten. Ik bedacht me nog dat het leuk zijn als ik daar weer wat nieuwe planten in zou doen, en een paar visjes. OP dat moment komt mn vrouw weer binnen, was meteen boodschappen wezen doen. Had papier gehaald en verf geloof ik. Ik vertelde dat ik zo raar had gedroomd, dat ik wakker schrok en er katten rond liepen.. en zei "kijk maar" en er liepen ineens allemaal kittens door de kamer. Ze schrok en vroeg waar ze vandaan kwamen.. ik zei weet ik niet, die nam jij mee! Ik werd weer wakker in mn droom.. Opeens was ik weer alleen.. en waren er allemaal vogels in de kamer. Al mn oude vogels waren er! Kamer stond vol met gouden kooien.. waaronder ook Lorre een Cocco, was ik blij om die oude papagaaien weer te zien.. ze beten niet, kon ze gewoon aaien, uit de kooi halen, eten geven (Dat was heel lang geleden) Allemaal andere ook onbekende vogels waren er..
Ik werd weer wakker.. in mn droom. Ik besefte dat ik alles kon doen als ik het maar wilde eigenlijk.. het scheerde door mn hoofd (Heel gek het volgende, ik weet het) ik denk als ik alles kan... kan ik Frans Bauer bijvoorbeeld wel binnen laten wandelen. Mn vrouw komt thuis. met een vriendin, jawel de zus van Frans!!
Ze vertelde dat Frans niet kon komen, had het druk met optredens voorbereiden.. mn huis stroomde vol.. mn vader, mn zwager, wat vrienden (Kennelijk vrienden kende ze niet) We hadden honger.. zouden wat gaan eten. Ik was nog steeds helemaal vol verbazing van mn vogels, was ik nog mee aan het spelen.. en opeens klonk er een geluid uit een grote blauwe oude kachel in de hoek! En dammit.. ik weet niet meer wat ze zei. Het was een zij.. van de andere wereld, het hiernamaals, dat weet ik zeker. Ze wilde er uit gelaten worden ofzo Door de drukte in huis kon ik er niet veel mee.. en ben ik het vergeten denk ik. Maakte me in ieder geval niet zo verbaasd over als over die vogels en katten dat ik iemand hoorde in een kachel uit het hiernamaals..
We gingen eten.. we hadden best trek gekregen van het babbelen over koetjes en kalfjes, we zouden naar een chinees gaan.
We lopen naar buiten, mn zwager eerst.. en voor ik het wist kwam hij aanrijden in een megasportwagen (Saleen S7) WOW zei ik.. deed de deur omhoog (Jaja) en ging zitten. Ik zei nog "Jij weet wel leuk gebruik te maken van mn lucide dromen he?" waarop hij lachte en hard het gas indrukte!! wat een snelheid!
Mn vader enzo hadden nog geen auto.. we stopte draaide om en reden terug. Ik zei "Pa, welke auto wil je?" Dat wist hij niet.. waarop ik me een bepaalde auto wilde voorstellen door er hard aan te denken. Ik kwam er niet op maar deed mn ogen weer open en het hele parkeer terrein stond vol met auto's. Ik wilde een Rolls Royce voor mn pa.. maar het werd uiteindelijk of een grote jeep of een luxe Mercedes.. op de laatste viel graag zn keuze.
We gingen op pad..ik werd wakker.. nu echt.
En besefte dat ik heel snel naar beneden moest gaan om mn verhaal op te schrijven, eer ik het was vergeten.
Heb ik mooi de tijd om wat onbijt op bed te maken voor mn vrouw.
Als het wat moeilijk leesbaar is.. so be it, schrijf het zo snel mogelijk om zo weinig mogelijk te vergeten. Maar wat een ervaring hee!! Ik kon echt alles dromen wat ik maar wilde dromen.. Na Frans kreeg ik de smaak te pakken zal ik maar zeggen
Nog ff een edit.. ik werd vaker wakker in mn dromen.. voelde me net een ui die open werd gepeld. Alleen is het zo raar om wakker te worden, in de reele wereld te staan, en dan weer te merken dat je toch moet dromen.
Nu ben ik echt wakker *Knijp* .. en man wat ben ik WAKKER!!
[Dit bericht is gewijzigd door Bastard op 08-01-2004 08:38]
quote:gefeliciteerd!!
Op donderdag 8 januari 2004 08:10 schreef Bastard het volgende:
Tis me gelukt... ik heb de hele nacht lucide gedroomd!
Zo raar, ik weet niet of ik nu ook wakker ben eigenlijk.
quote:waarom mensen altijd voor auto's gaan... je verzint toch gewoon een F-16?!
We lopen naar buiten, mn zwager eerst.. en voor ik het wist kwam hij aanrijden in een megasportwagen (Saleen S7) WOW zei ik.. deed de deur omhoog (Jaja) en ging zitten. Ik zei nog "Jij weet wel leuk gebruik te maken van mn lucide dromen he?" waarop hij lachte en hard het gas indrukte!! wat een snelheid!
Mn vader enzo hadden nog geen auto.. we stopte draaide om en reden terug. Ik zei "Pa, welke auto wil je?" Dat wist hij niet.. waarop ik me een bepaalde auto wilde voorstellen door er hard aan te denken. Ik kwam er niet op maar deed mn ogen weer open en het hele parkeer terrein stond vol met auto's. Ik wilde een Rolls Royce voor mn pa.. maar het werd uiteindelijk of een grote jeep of een luxe Mercedes.. op de laatste viel graag zn keuze.
quote:Na zo'n lucide droom wordt het stukken makkelijker, of minder bizar
Alleen is het zo raar om wakker te worden, in de reele wereld te staan, en dan weer te merken dat je toch moet dromen.
quote:Gijs, ook gewoon een stukje PGR2 in je droom
Op donderdag 8 januari 2004 08:10 schreef Bastard het volgende:
Tis me gelukt... ik heb de hele nacht lucide gedroomd!
.
We gingen op pad..ik werd wakker.. nu echt.
quote:Droom duurde zon beetje de hele nacht.. was echt fantastisch
Op donderdag 8 januari 2004 09:33 schreef The_Shining het volgende:[..]
gefeliciteerd!!
klinkt als een leuke droom!
[..]waarom mensen altijd voor auto's gaan... je verzint toch gewoon een F-16?!
![]()
of die DeLorean uit Back to the future
Mijn favoriet is een X-Wing(incl. R2-D2 geluidjes die ik vreemd genoeg nog versta ook in dromen
)
[..]
quote:Yep, gisteren nog. Ik lag even te dutten op de bank, dé manier voor mij om zo'n droom te krijgen.
Op dinsdag 26 maart 2002 21:26 schreef FiasoM_ het volgende:Zijn er mensen hier die al ervaringen hebben met Lucide Dromen?
Ik was aan het dromen dat ik op m'n oude studentenflat was en dat ik een bepaald gebouw bij het station zag door het raam. Dat kan in werkelijkheid niet. Ik keek door een ander raam, de andere kant op, en ik zag hetzelfde gebouw in de verte. Toen besefte ik dat ik droomde.
Ik haalde me toen een huis voor de geest waar ik vroeger gewoond had en ja hoor, ik was ineens in dat huis, in mijn oude donkere kamer. Ik snoof de lucht op en ik herinnerde me de karakteristieke geur van het huis. Aangezien ik mezelf in lucide dromen het liefste zwevend verplaats en omdat ik weet dat zo'n droom ineens over kan zijn, besloot ik razendsnel heel het huis te bekijken, dus ik vloog met een rotvaart door de gangen. Ik zag de kleinste details die ik me zomaar niet meer herinnerd zou hebben, totaan de plinten tegen de kurken vloer bijvoorbeeld. Ik ging vertrekken binnen, keek rond, voelde, snoof de geuren op.
Op een gegeven moment kwam ik in vertrekken die er in werkelijkheid niet waren en zag ik mensen. De lucide droom ging toen over in een echte droom. Ik maakte daar korte metten mee door me te verplaatsen naar een vakantieadres, een camping in de Franse duinen. Het was er nacht omdat ik niet wilde dat ik mensen zou tegenkomen (haalt me meestal uit de concentratie). Ik liep het duinpad af en probeerde te bekijken hoever ik kon zien. Dat was een heel eind, ik kon telescopisch ver kijken. Steeds verder en verder totaan Nederland of zo. Alles deed het dus nog. Ik probeerde vervolgens of ik weersomstandigheden kon veranderen door een storm op te laten steken. Dat werkte bijzonder goed want even later stond ik in een vieze stoffige zandstorm. Ook hier ging de lucide droom richting echte droom. Ik verplaatste mezelf naar de bank waarop ik lag en keek rond in de kamer, terwijl ik de vieze smaak van het stof nog in m'n mond had. De TV stond aan terwijl ie niet aanstond, dus ik droomde nog. Ik zapte omdat ik benieuwd was wat er nu precies op 'dream-TV' te zien was. Wat ik grappig vond was dat ik alles heel duidelijk en helder zag en hoorde maar dat de essentie me totaal ontging. Ik las ondertiteling die ik heel duidelijk zag, maar kon me na het lezen niets herinneren. Nou ja, toen werd het tijd om weer wakker te worden en langzaam veranderde de omgeving van een serene rust naar de werkelijkheid. In de eerste minuut dat ik wakker was had ik de smaak van het zand nog in m'n mond trouwens. Grappig is dat.
Overdag dutten doet het bij mij altijd goed. Vroeger deed ik graag m'n ogen dicht in de bus, dan kreeg ik ook meestal dat soort dromen. Dat je heel veel kunt dromen in heel korte tijd heb ik indertijd ontdekt toen ik omviel van de slaap en ik nog twee haltes moest reizen. Ik viel weg en maakte in een droom van alles mee waarna ik wakker schrok. Toen ik uit het raam keek bleek dat de bus niet eens bij de voorlaatste halte was aangekomen. Ik probeerde het daarna nog twee keer, en ik heb twee keer gedroomd voordat ik bij m'n bestemming was.
Lucide dromen zijn leuk. De eerste keer dat ik ermee in aanraking kwam was met een steeds herhalende nachtmerrie. Ik denk dat ik 5 was. Ik had steeds een droom dat ik in een vreemd huis was waar een portret aan de muur hing van een heel enge persoon. Dat portret, een soort oude foto van een oude man/vrouw, volgde me waar ik naartoe ging en grijnsde naar me. Waar ik ook heen ging, telkens kwam ik langs dat portret waar ik niet langsdurfde. Op een gegeven moment kreeg ik die droom terwijl ik net iets heel leuks aan het dromen was. Toen werd ik zo boos dat ik naar het portret afliep en vroeg of ie vriendjes wilde worden 'omdat jij een foto bent en helemaal niet kunt bewegen'. Het portret veranderde toen in een saaie foto en ik draaide me om om weer iets leuks te gaan dromen. Dat werkte prima.
Ook bij andere nachtmerries was dat een beproefde manier om korte metten te maken met enge dingen. Ik ging gewoon na of het kon of niet, en als het niet kon wist ik dat ik droomde. Dan draaide ik de rollen om of paste de 'wetten' aan zoals 'ik kan lekker vliegen en jij niet'.
Bewust lucide dromen kwamen in m'n puberteit toen ik wel eens lui op de bank ging liggen en fantaseerde over leuke dingen zoals vakantie enzo. En daardoor heb ik de volgende tip die misschien ook bij jou werkt. Je moet wel een beetje slaperig zijn.
Ga comfortabel op de bank liggen en sluit je ogen. Je voelt je langzaam wegglijden. Probeer je voor te stellen dat je op het strand ligt met je hoofd in de zon. Probeer de warmte voor te stellen, je probeert te slapen op het strand, maar het lukt niet echt. Probeer in gedachten telkens je ogen heel voorzichtig een stukje te openen. Een diepblauwe kleur moet ontstaan vanuit het donker als je al soesend probeert te slapen. Als dat lukt met die kleur, open voorzichtig -in gedachten- je ogen verder, zodat de kleur intenser wordt. Ga niet rondkijken maar raak vertrouwd met de rust, met het idee. Als je beseft dat je naar blauwe lucht kijkt terwijl je weet dat je gewoon op de bank ligt ben je er al een heel eind. Raak ermee vertrouwd.
Iets anders wat je kunt proberen is je voor te stellen dat je in een tentje ligt midden in de nacht met je hoofd buiten. In plaats van een blauwe lucht verwacht je een sterrenhemel. Werkt bij mij ook perfect.
Dingen die je niet (meteen) moet doen in een lucide droom: te heftige dingen, te emotionele dingen. Of dingen die je stiekum heel graag wil (you know what). Laat alles op je afkomen zonde gretig te zijn. Je bent al in je eigen wereldje. Verwacht geen actie van 'buitenaf', geen intelligente gesprekken met mensen. Je droomwereld is een rustige, de ervaringen op zich zijn niet complex. Wat je ziet/hoort/voelt of andersszins waarneemt wel. Tenminste, ik kan me scherpe ervaringen voor de geest halen als het meezit.
Tot slot, met (soft)drugs is het mogelijk om dergelijke ervaringen op te roepen. Moet je verdomde goed mee oppassen. Als je (half)slaapt op een natuurlijke manier heb je te maken met natuurlijk aanwezige stoffen die in normale hoeveelheden aanwezig zijn. Je kunt als het moet in een paar seconden klaarwakker zijn. Alks de droom niet zo leuk uitpakt bijvoorbeeld. Als je drugs gebruikt zorgen niet-natuurlijke stoffen voor de ervaringen. Je kunt welliswaar lucide gaan dromen maar je hebt er totaal geen controle op. In het ergste geval krijg je zeer schokkende hallucinaties waar je langer last van kunt gaan hebben. Traumatiserende oerangsten die loskomen bijvoorbeeld. Wakker worden kun je onder invloed vergeten omdat je kunstmatig half in slaap bent terwijl je 'systems' mogelijk zeggen dat je klaarwakker bent. Don't mess with your brain. Alles wat je met drugs kunt bereiken kun je ook zonder bereiken. Het vergt misschien wat meer tijd en inspanning, maar het kan.
Etienne
Ervaringsdeskundige
quote:* LintuxCx sluit zich daar helemaal bij aan.
Op donderdag 8 januari 2004 15:48 schreef Demol het volgende:
Bedankt voor je post. Ik vond het heel leuk en interessant om te lezen
Met mij wil het nog steeds niet erg goed lukken. Zo af en toe gaat het goed, en dan is het allemaal ook best wel gaaf, maar het is vaak vrij gauw weer over. Maar ach, ook zonder lucide zijn is dromen best een leuke bezigheid.
quote:Ik heb precies hetzelfde gehad, een of andere kerel zat me achterna met een pistool, en ik rende weg, en toen besefte ik dat het een droom was, dus ik draaide me om en toen schoot hij. En toen werd ik wakker.
Op woensdag 3 december 2003 15:36 schreef MissyMirjaM het volgende:[..]
volgens mij maar 1 x
maar toen besefte alleen dat ik droomde, ik wist zeg maar nog niet dat ik de droom ook kon sturen.
toen rende ik weg voor iets, en ineens bedacht ik me: ja, maar dit is toch maar een droom, dus waar maak ik me druk omhet lijkt me echt ubergaaf om zelf te kunnen bepalen wat je doet enz. in je droom.
Maar nog nooit een lucide droom 'opgeroepen' helaas
Ik ben er wel zeer geintereseert in, ik lees er een hoop over, en ik lees steeds dat je je eerst bewust moet maken van je dromen. Dat heb ik dan al, ik kan me elke ochtend heel veel van m'n dromen herinneren, en naarmate de dag vorderd herinner ik me steeds meer.
hebben jullie nog wat goede tips voor mij, en natuurlijk ook voor anderen?
Helaas de afgelopen jaren zelf al niet meer mee gemaakt. Met name in je jeugd/pubertijd komt het vaker voor lijkt het. Maar ik kan me nog wel goed enkele keren herinneren. Een keer was heel toevallig nadat ik een site had gelezen met technieken om het op te wekken. Ik weet niet of het al genoemd is (geen zin om de hele topic door te lezen), maar het schijnt dat je gedurende de dag er een gewoonte van moet maken om naar je horloge te kijken. Heel even kijken. Wegkijken en dan en nog een keer kijken. In je droom kan er nooit een zinnige tijd op je horloge staan en al helemaal niet als je nog een tweede keer kijkt.
Ik had dat dus gelezen voor het slapen gaan en mezelf eigenlijk niet bewust voor genomen om dat te doen. Val in slaap en in een normale droom en ineens schiet me iets over een horloge te binnen. Ik kijk op m'n horloge en besef me ineens dat ik helemaal geen horloge bezit eigenlijk. Op het horloge zelf zie ik de wijzers alle kanten op draaien en inderdaad schiet me te binnen dat ik dus aan het dromen moet zijn. Mooi is dat, dacht ik, kan ik doen wat ik wil. Zo gezegd zo gedaan.
Helaas is het moeilijk om lang controle te houden. Je glijdt al snel af naar een reguliere droom waarin je meer "meestroomt" met de droom.
quote:Dat is wel bijzonder volgens mij, de meeste mensen vergeten vrijwel alles van hun droom op het moment dat ze hun bed uit stappen (of überhaupt 's morgens vroeg voor het eerst (langdurig) aan iets denken wat niets met de droom te maken heeft).
Op zaterdag 10 januari 2004 01:20 schreef BrianMay het volgende:
ik kan me elke ochtend heel veel van m'n dromen herinneren, en naarmate de dag vorderd herinner ik me steeds meer.
Doe je al veel "reailty checks"? (Ook overdag regelmatig nagaan of je droomt of niet. Als zo'n gewoonte eenmaal in je zit ga je het in je dromen ook doen) Ik heb er nooit wat aan gehad, maar veel mensen doen het als ze dit willen bereiken.
quote:Het is zelfs wetenschappelijk bewezen door Dr. Steven LaBerge.
Op zaterdag 10 januari 2004 07:09 schreef MrVortex het volgende:
Wel grappig hoe sommige mensen reageren met "ik geloof hier niet in", terwijl het een heel bekend verschijnsel is en een bijzonder grote hoeveelheid mensen dit wel eens (al dan niet in beperkte mate) heeft mee gemaakt.
quote:Het is niet dat ik m'n complete droom herrinner, maar dan gebeurt er iets in het echte leven, en dan herrinner ik me weer een vlaag uit m'n droom. Nu herrinner ik me niets van m'n droom (op wat vage dingetjes na) vanavond zal ik voor de gein nog eens posten, om te kijken wat ik vanavond weet.
Op zaterdag 10 januari 2004 10:00 schreef LintuxCx het volgende:[..]
Dat is wel bijzonder volgens mij, de meeste mensen vergeten vrijwel alles van hun droom op het moment dat ze hun bed uit stappen (of überhaupt 's morgens vroeg voor het eerst (langdurig) aan iets denken wat niets met de droom te maken heeft).
quote:Als ik opsta uit een stoel, of uit bed, dan check ik wel ff of ik ook wel echt op de grond sta ofzo, of ik ga na wat mijn telefoon nummer is, aangezien dat ik dat in mijn droom nooit weet. en idd veel op de klok kijken
Doe je al veel "reailty checks"? (Ook overdag regelmatig nagaan of je droomt of niet. Als zo'n gewoonte eenmaal in je zit ga je het in je dromen ook doen) Ik heb er nooit wat aan gehad, maar veel mensen doen het als ze dit willen bereiken.
Het is helemaal niet eng, want als je in je droom besluit om wakker te worden dan kan dat gewoon. Soms moet je wel ff opletten, want soms denk je dat je wakker wordt, maar gaat de droom gewoon door.
Het is erg grappig dat je ziet dat in elke droom een aantal dingen altijd (of tenminste heel erg vaak) hetzelfde zijn, ik merk vaak dat als ik in mijn droom het licht in een kamer aan wil doen, dit licht het bijna nooit doet. Daarnaast is het ook onmogelijk om te lezen in een droom, zodra je je concentreert op bijvoorbeeld een aantal regels tekst dan gaan de letters op een gegeven moment voor je ogen dansen en moet je steeds opnieuw beginnen. En zo zijn er wel meer grappige dingen!
Lucide dromen zijn erg leuk, vooral als je ze zo op kan roepen ...
Heel vaak heb je van die momenten dat je in een droom een moment hebt waarop je je afvraagt of dit een droom is. Vooral als je nog niet zo vaak lucide gedroomd hebt zal je dit wel eens gebeuren. Het grappige is dat op het moment dat je dit afvraagt, je onderbewustzijn er echt alles aan zal doen om je te geloven dat je gewoon wakker bent en dat je dit ook gelooft, zodat je in 9 van de 10 gevallen gewoon verder droomt en niet lucide wordt. Hoe kun je dit nu voorkomen? Probeer eens overdag (als je dus wakker bent ... duh) als je iets geks of raars overkomt na te gaan of je echt wakker bent en of dit geen droom is. Zeg dus echt tegen jezelf "is dit een droom?". Natuurlijk weet je donders goed dat je echt wakker bent, maar probeer een vast patroon te bedenken. Kijk goed om je heen, zie je rare dingen of kleuren? Droom je bijvoorbeeld dat je door je huis loopt, staan dan alle dingen op hun plek? Een andere methode is om na te gaan hoe je op deze plek gekomen bent. Heel vaak begint een droom midden in een of andere situatie die je niet herleiden kunt. Dit zijn hele simpele truukjes waarmee je vrij snel doorhebt of je droomt of niet. Als je dit vast patroon dagelijks zo'n 10 keer herhaalt, dan zal het ongetwijfeld gebeuren dat je dit patroon ook eens in een droom gaat herhalen, waardoor je direct doorhebt dat je droomt.
Een andere manier om bewust in je dromen te worden is door een soort droomdagboek bij te houden waarin je al je dromen opschrijft. Niet om deze te gaan analyseren ofzo, maar alleen al door ze op te schrijven krijg je lucide dromen. En als je eenmaal een lucide droom hebt gehad zal het je opvallen dat je deze heel goed kunt onthouden, juist omdat je bewust van je droom was! Dus ... hoe meer lucide dromen je hebt, hoe meer je onthoudt en kan opschrijven, wat het lucide dromen weer bevorderd enzovoort ...
En nogmaals, lucide dromen is helemaal niet moeilijk, zelfs door erover te lezen kun je ze al krijgen. En iedereen kan het! Succes ermee!
Het is alweer eventjes geleden maar als ik eraan terugdenk dan kan ik 'm best wel helder herinneren:
Het begon als een normale droom, een beetje een donkere droom met een kasteel erin en op het erf van het kasteel stond een caravan. Je kan het zo gek niet bedenken. Het was ook nacht en in het maanlicht vloog er een soort "drone" van de caravan richting het kasteel.
Op dat moment vloog ik erachteraan alsof het zo hoorde in die droom. Het moment waarop ik begon te vliegen was ook het moment waardoor het tot me doordrong dat ik droomde. De omgeving van deze droom liep nu over in de omgeving waar ik ooit gewoond heb en daar vloog ik eventjes doorheen. Er klonk op dat moment ook vrolijke muziek ('k weet niet of mijn wekkerradio aan stond, het was iig 's ochtends).
Na heel eventjes rondgevlogen te hebben kwam ik in een stad terecht, de sfeer daar was top! Schitterende gebouwen, fel gelkleurde bloemen in bloemenbedden aan weerszijden van een gracht... en daar vloog ik boven. Een klein beetje ongecontroleerd dreeg ik neer te storten in de gracht, want ik vloog nogal laag. Ik dacht van: laat ik maar neerstorten in de gracht en respawnen in het bloemenbed naast de gracht alsof het een spelletje is. Zo gebeurde het ook en ik vloog daarna weer verder.
Mijn bewustzijn werd nog scherper en uit enthousiasme zei ik: "dit is echt vet!", maar dat voelde vaag. Ik realiseerde me toen dat ik gewoon in bed lag te dromen, maar de droom ging verder! Er werd extra realisme aan de droom toegevoegd: terwijl ik vloog voelde ik de wind langs mijn lichaam, net als de wind die je voelt als je op de fiets zit.
Daarna probeerde ik hoog te vliegen en te denken aan film-achtige dingen. Ik stelde me een science fictionfilm, met ruimteschepen en donkere wolken voor boven de stad. Zag er leuk uit! Maar dat was een beetje het laatste waar ik van kon genieten in deze vrolijke droom.
Het meest vage vond ik toch wel dat ik tijdens het dromen door had dat ik gewoon in bed lag. In de droom vloog ik door een stad, terwijl ik me bewust was van waar ik in werkelijkheid was. Het geeft iig wel een ontzettend goed gevoel als je wakker wordt
Als beginnend dromer moet je idd niet teveel doen. Laat alles op je afkomen! Loop wat rond, kijk om je heen en kijk wat er gebeurd. Pas als je wat meer ervaren bent kun je eens wat 'leuke' dingen doen.
Lucide dromen zijn een gift! Dromen worden door je onderbewustzijn gecreërd en zijn dus in feite een manier om met je onderbewustzijn te praten. Het is voor mij soms heel erg verhelderend om met mensen in mijn droom te praten. Ik stel ze vragen als "wie ben je", "wat vind je van me" en "waarom zie ik jou"? Je zult versteld staan van de antwoorden die je soms krijgt! Ik heb het ervaren als een prima manier om jezelf beter te leren kennen. Als je soms af en toe eens in de put zit is het erg verhelderend om met de personen te praten. Je moet niet vergeten dat de antwoorden die ze je geven door je eigen onderbewustzijn gecreërd worden! In dit opzicht zijn lucide dromen een prima middel om jezelf beter te leren kennen en om je zelfrespect te verhogen.
quote:Heb ik ook een keer gehad... de nacht erna was het raak. Daarna nooit meer
Op zaterdag 10 januari 2004 07:09 schreef MrVortex het volgende:
Een keer was heel toevallig nadat ik een site had gelezen met technieken om het op te wekken.
Jammer dat ik in mijn dromen alleen niet zo creatief ben. Ik probeer dingen/personen te laten verschijnen en verdwijnen, wat vaak wel lukt. Heb één keer een spiegel zoals die in The Matrix (na het slikken van de pil) voor mijn neus gehad, dat was ook wel cool. Verder komt mijn creativiteit tot nu toe helaas niet.
quote:Ik laat mijn wekker altijd om 6:30 staan, of ik die dag nu weg moet of niet. Helaas heeft het maar zelden de uitwerking die ik wil (nl. lucide dromen). Wel merk ik op dat ik de laatste paar maanden mijn dromen een stuk beter herinner 's ochtends.
Op woensdag 21 januari 2004 13:27 schreef LintuxCx het volgende:
Ik word opeens deze week elke morgen erg vroeg (7:30 ofzo) wakker. Daarna val ik weer in slaap, gelukkig. Dat heeft toch één voordeel, ik heb altijd meteen door dat ik droom. Met alle voordelen van dien.
Weet iemand de url van deze website?
(Hij had een hele mooie flash animatie van een paar minuten als intro)
quote:http://www.lucidedromen.nl
Op dinsdag 27 januari 2004 23:18 schreef BrianMay het volgende:
Een tijd geleden gaf iemand een URL in 1 van de vele topics over lucide dromen. Het was volgensmij een website gemaakt door 1 van de Fokkers, En was nog steeds in de maak.Weet iemand de url van deze website?
(Hij had een hele mooie flash animatie van een paar minuten als intro)
quote:jij had die gemaakt ofniet?
Op woensdag 28 januari 2004 14:58 schreef Demol het volgende:[..]
Hoe vorderd de website?
quote:Nee, de website is niet voor mij. Hij is gemaakt door T-Pex (op Fok bekend als Lucid Dreamer). Ik ben ook erg benieuwd naar de website.
Op vrijdag 30 januari 2004 00:25 schreef BrianMay het volgende:[..]
jij had die gemaakt ofniet?
Hoe vorderd de website?
Ik las net het begin van dit topic een beetje door en daar stond iets in over een droomdieet, onder andere stond daar melk en melkproducten bij. Gister heb ik bijelkaar behoorlijk veel melk genuttigd, ik besefte namelijk dat een pak (volle) melk t/m de 30e houdbaar was, dus heb ik daar snel roompudding van John Moir van gemaakt en de rest opgedronken + wat ik normaal drink. Die pudding, die onwijs lekker was, was zo op: eentje heb ik ongeveer een uurtje voordat ik ging slapen opgegeten, die andere na het avondeten.
Ik weet niet of het een combi van dit is, ook al staat het hier toevallig dus ook over het droomdieet, maar ik heb dus zalig gedroomd. Mijn hele droom lang heb ik grotendeels gevlogen en goed ook. Soms wil je nog weleens te hard of te langzaam gaan, maar alles ging perfect, als ik wou vliegen, vloog ik gewoon, als ik ergens heen wou dan vloog ik erheen etc.
Ik zou mensen aanraden om goed te eten, koolhydraten (spaghetti etc), veel melk en (melk) toetjes, misschien zelfs Yakult wat ik ook sinds kort eerst elke ochtend op de nuchtere maag neem en kort, maar krachtig een boekje bijhouden voor wat je van plan bent om te gaan doen en wat je hebt gedaan en dan afvinken en/of een krulletje erachter zetten, soort agenda/dagboek voor jezelf. Dit helpt je hoofd leeg te maken en zo kan in je slaap niet de stress en/of schuldgevoel dat je iets niet hebt gedaan de overhand krijgen, je hoofd leegmaken dus in combi met een gezond lichaam.
Succes en droom ze!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |