schrijf bijvoorbeeld de eerste vergelijking als TEG = TEC cos(45) / sin(30).quote:Op zondag 25 januari 2009 12:45 schreef Marthh het volgende:
Dilemma hiero:
TEG x sin(30) - TEC cos(45) = 0
TEG x cos(30) - TEC sin(45) - 20 = 0
*met sin(30) bedoel ik sinus 30 graden enz.
Ik moet TEC en TEG weten dmv substitueren oid
woensdag tentamen!
quote:Op zondag 25 januari 2009 20:57 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
schrijf bijvoorbeeld de eerste vergelijking als TEG = TEC cos(45) / sin(30).
Dit vul je dan in de 2e vergelijking in, zodat de 2e vergelijking alleen nog maar de variabele TEC bevat. Die kan je oplossen, en de gevonden waarde voor TEC vul je dan weer in de eerste vergelijking in om de oplossing voor de andere variabele te vinden.
Ik snap de methode, maar waarom is TEG = TEC cos(45) / sin(30)?quote:Op zondag 25 januari 2009 20:57 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
schrijf bijvoorbeeld de eerste vergelijking als TEG = TEC cos(45) / sin(30).
Dit vul je dan in de 2e vergelijking in, zodat de 2e vergelijking alleen nog maar de variabele TEC bevat. Die kan je oplossen, en de gevonden waarde voor TEC vul je dan weer in de eerste vergelijking in om de oplossing voor de andere variabele te vinden.
Elementaire algebra, brugklas niveau. Als geldt ab - cd = 0 en b is ongelijk aan 0, dan geldt a = cd/b.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:26 schreef Marthh het volgende:
[..]
Ik snap de methode, maar waarom is TEG = TEC cos(45) / sin(30)?
Okee snapquote:Op maandag 26 januari 2009 22:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Elementaire algebra, brugklas niveau. Als geldt ab - cd = 0 en b is ongelijk aan 0, dan geldt a = cd/b.
Overigens geldt sin 30° = ½ en sin 45° = cos 45° = ½√2, dus daar zou ik even mee beginnen.
Bedankt voor het uitleg van vraag 1, zal zo ff proberenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:32 schreef Game_Error het volgende:
je haalt alles met een F erin naar de linker kant, dan krijg je
F*cos(30)-,2*F*sin(30)=80
F(cos(30)-,2*sin(30))=80
F=80/(cos(30)-,2*sin(30))=104,35 (niet gelet op significantie)
En van die vectoren heb ik ook geen idee, bedoel je die * als een dot-product of niet?
Ik zou zeggen dat het overigens
0
-(x4+x2-1/2d)sin(...)mg
0
zou worden
Dan heb je je regressiemodel verkeerd gespecificeerd.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:00 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Nou is bijvoorbeeld de parameter voor de dummy van product X= -500 (de basisverkoop van product X ligt dus zo'n 500 producten/mnd lager), het lijkt me dan niet redelijk om aan te nemen dat de verkoop toeneemt met 200 als je actie 1 uitvoert.
Nee.quote:Mag ik wel de relatieve toename van de constante icm een actie (bijv 20% voor actie 1) gebruiken om het effect van actie 1 op product X uit te drukken? Dat zou dan betekenen dat de verwachting is dat actie 1 icm met product x een verkoop van ongeveer 600 producten zou opleveren.
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:11 schreef GlowMouse het volgende:
Dan heb je je regressiemodel verkeerd gespecificeertd.
Als jij je model specificeert als verkoop = b0 + b1*actie1 + b2*actie2 + b3*actie3 + b4*product1 + b5*product2 + b6*product 3 + b7*product4 + ... + eps, dan geef je daarmee aan dat je verwacht dat de verkopen van een willekeurig product ceteris paribus met b1 toenemen wanneer je actie1 laat lopen voor dat product. Zeg je vervolgens dat je niet denkt dat dat het geval is, is je model onjuist gespecificeerd. Dan zul je kruistermen mee moeten nemen tussen producten en acties en een grote R² dat dat gaat geven!.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:20 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Door de producten als binaire variabelen mee te nemen in de regressievergelijking compenseer ik voor het verkoopvolume dat veroorzaakt wordt door het product zelf. Deze werkwijze is mij nota bene door een docent aangeraden, en we hebben het samen ook doorgelopen. Zelf had ik meer met het idee om de verschillende producten aan te duiden (nesten) in de termen van de dummies. Dus product i in week t.
Een hoge (adjusted) R² zegt niet zoveel. Zeker hier, waar je een groot deel 'verklaart' met de juiste dummycategorie.quote:De fit van het model is zoals gezegd ook hoog, R square rond de 0,8 en adjusted R square rond de 0,77.
Op de wijze die jij schetst heb ik het inderdaad ingevoerd.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als jij je model specificeert als verkoop = b0 + b1*actie1 + b2*actie2 + b3*actie3 + b4*product1 + b5*product2 + b6*product 3 + b7*product4 + ... + eps, dan geef je daarmee aan dat je verwacht dat de verkopen van een willekeurig product ceteris paribus met b1 toenemen wanneer je actie1 laat lopen voor dat product. Zeg je vervolgens dat je niet denkt dat dat het geval is, is je model onjuist gespecificeerd. Dan zul je kruistermen mee moeten nemen tussen producten en acties en een grote R² dat dat gaat geven!.
Dat is ook helemaal waar, zeker aangezien het om ongeveer 27 producten gaat, en slechts 8 andere dummies.quote:Een hoge (adjusted) R² zegt niet zoveel. Zeker hier, waar je een groot deel 'verklaart' met de juiste dummycategorie.
Mmm, daar heb ik al wat van gezien inderdaad. Maar de huidige specificatie van het model geeft ook niet eens de absolute verandering aan als ik het goed zie, zoals ik probeerde te verwoorden in vorige post, n´est pas?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:05 schreef GlowMouse het volgende:
Als je relatieve veranderingen wilt bekijken, moet je logaritmen in je model opnemen.
Waarom je de week toe wilt voegen snap ik niet, maar afgezien daarvan is het wat ik eerder bedoelde met kruistermen. Je voegt als regressoren actie1*product1, actie1*product2, etc toe. Je verlaat daarmee wel de gedachte van de gelijke relatieve verandering voor ieder product, hoewel dat met wat lineaire restricties op de regressiecoëfficienten wel te verhelpen is.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:23 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Mmm, daar heb ik al wat van gezien inderdaad. Maar de huidige specificatie van het model geeft ook niet eens de absolute verandering aan als ik het goed zie, zoals ik probeerde te verwoorden in vorige post, n´est pas?
(Vergeet ik nog te zeggen, maar bedankt voor je input! Zit nu in 't buitenland zonder boeken, en kan derhalve ook niet de slag maken die ik gedacht had te maken. Ik lijk redelijk op 't verkeerde been gezet door de docent, zeker omdat hij weet waar ik naar toe werk.)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:25 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom je de week toe wilt voegen snap ik niet, maar afgezien daarvan is het wat ik eerder bedoelde met kruistermen. Je voegt als regressoren actie1*product1, actie1*product2, etc toe. Je verlaat daarmee wel de gedachte van de gelijke relatieve verandering voor ieder product, hoewel dat met wat lineaire restricties op de regressiecoëfficienten wel te verhelpen is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |