abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64431747
face it, ze hebben na Volendam het slechtste team van de eredivisie. En daar hebben ze van verloren...
  zondag 28 december 2008 @ 16:01:19 #252
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_64432371
Haal die fokking matondeuse er eindelijk vanaf!!!!!!!!!!!!!!!
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
  zondag 28 december 2008 @ 16:01:55 #253
154193 TheYoung1
pi_64432391
Hey, Harm leest mee hier??

Patat, dat is het!!
  zondag 28 december 2008 @ 16:34:27 #254
60704 LeonH
Fuck the Reputation Game!
pi_64433593
quote:
Op zondag 28 december 2008 15:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:
face it, ze hebben na Volendam het slechtste team van de eredivisie. En daar hebben ze van verloren...
oneens... ze hebben geen slechte selectie, maar in mijn ogen missen ze een echte leider/bikkel achterin en een afmaker

Meeuwis gaf wel net aan dat hij dacht dat er versterkingen aan zouden komen
11-9 Muse @ Wembley Stadium / 27-9 Brandon Flowers @ Ancient Brussel / 3-12 Simply Red @ Gelredome, Arnhem
  zondag 28 december 2008 @ 16:48:44 #255
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_64434083
quote:
Op zondag 28 december 2008 15:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Onzin. Roda heeft zeker meer kwaliteit dan De Graafschap, Heracles, Sparta en ADO (en Volendam) en is ook niet minder dan Utrecht, Willem II en Vitesse. Alleen loopt het niet en het is moeilijk te zeggen wat daar de reden van is.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_64434383
quote:
Op zondag 28 december 2008 16:34 schreef LeonH het volgende:

[..]

oneens... ze hebben geen slechte selectie, maar in mijn ogen missen ze een echte leider/bikkel achterin en een afmaker

Meeuwis gaf wel net aan dat hij dacht dat er versterkingen aan zouden komen
Correct. De plaats naast de Fauw -in het centrum dus- is erg zwak. Zowel Saeijs als Kah voldoen niet. Ook de backs zijn mager, maar dit probleem is minder groot. Middenveld is in orde. Voorin missen we een fatsoenlijke spits, die hebben we gewoon niet. Ik vind echter dat Castro ook geen topper is. Hij maakt geen blunders, maar heeft nooit een onmogelijke bal. Hij zal nooit een wedstrijd voor je winnen.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  zondag 28 december 2008 @ 19:44:32 #257
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64439770
Het is tijd voor een grote opruiming bij Roda, en dan heb ik het niet alleen over de selectie. Dat er maar eens begonnen word bij de RvC, het bestuur en andere rotte appels.

Als we het over de selectie gaan hebben, tsja daar moet toch zeker wat verkocht en aangetrokken worden. Hetgeen er nu staat is huilen met de pet op. Het lag dus echt niet geheel aan Atte maar er zitten ook nog genoeg rotte appels in de selectie...
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  zondag 28 december 2008 @ 19:47:10 #258
232678 John.Milton
Vanity is my favorite sin
pi_64439873
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:44 schreef DarkShine het volgende:
Het is tijd voor een grote opruiming bij Roda, en dan heb ik het niet alleen over de selectie. Dat er maar eens begonnen word bij de RvC, het bestuur en andere rotte appels.

Als we het over de selectie gaan hebben, tsja daar moet toch zeker wat verkocht en aangetrokken worden. Hetgeen er nu staat is huilen met de pet op. Het lag dus echt niet geheel aan Atte maar er zitten ook nog genoeg rotte appels in de selectie...
Waar wil je het geld vandaan halen? Dat begint nu ook een groter probleem te worden, de spelers die verkocht worden brengen niet meer zoveel op en het is lastig om goede spelers te halen.
pi_64449038
zo aan ene kant toch maar blij dat de bus vandaag maar tot Echt reed ipv utrecht, wedstrijd op tv gekeken, vooral die 1e helft was echt dramatisch slecht weer, ben benieuwd waar dit gaat eindigen
  maandag 29 december 2008 @ 08:33:46 #260
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64455670
Zaterdag 27-12-2008:
quote:
Vrees voor stuklopen fusieproces
PROFCLUBS Gouverneur Frissen: vertrek Roda JC-voorzitter Kuijer trekt zware wissel

MAASTRICHT/KERKRADE – Het opstappen van Roda JC-voorzitter Servé Kuijer trekt volgens gouverneur Léon Frissen een zware wissel op de pogingen om Roda en Fortuna bij elkaar te brengen.

Kuijer, die dinsdag met onmiddellijke ingang opstapte wegens de aanhoudende dreigementen van fans aan het adres van zijn gezin, was een „verbindende schakel” tussen Roda, Fortuna en voetbalbond KNVB, aldus Frissen. „De toekomst zal leren welke consequenties het onvermijdelijke afscheid van de heer Kuijer voor dat proces van eenwording zal hebben”, zo uit de Limburgse commissaris van de koningin zijn vrees dat het gedrag van fans net als in 2002 een fusie in Zuid-Limburg frustreert.

De stuurgroep Topvoetbal in Limburg, die momenteel de haalbaarheid van een samengaan onderzoekt, piekert er niet over haar werk stop te zetten. „Dat heeft geen enkele zin. Als we ermee stoppen blijft alles zo als het is: een weinig rooskleurige toekomst voor beide clubs. Welk scenario je straks ook kiest, met onze bevindingen kunnen de clubs hun voordeel doen”, meent woordvoerder Arie de Zeeuw. De stuurgroep zal, mede op verzoek van Roda-directeur Huub Narinx, proberen haar onderzoek waar mogelijk te versnellen. „Maar dat mag natuurlijk niet ten koste van de zorgvuldigheid gaan”, aldus De Zeeuw, die het schokkend noemt dat een bestuurder door bedreigingen opstapt.

Burgemeester Gerd Leers van Maastricht, korpsbeheerder van de politie Limburg-Zuid, laat weten dat de fans van Roda en Fortuna nauwlettend in de gaten worden gehouden. „Het is absoluut niet zo dat de politie niets doet. Bij concrete bedreigingen zullen we keihard optreden”, zegt Leers. Tegelijkertijd geeft hij aan dat voor Kuijer, wiens huis voortdurend werd bewaakt, vooral de sfeer van dreiging rond zijn kinderen doorslaggevend was.

Bron: LD / Dagblad de Limburger
quote:
‘Speculeren heeft geen enkele zin’
PORTRET Olaf van Eijndhoven bulkt van sportbestuurlijke ervaring

Nadat Servé Kuijer dinsdag bekend had gemaakt op te stappen als voorzitter van Roda JC, schoof Olaf van Eijndhoven een plek door.

De nieuwe kapitein van de Raad van Commissarissen twijfelt er geen moment aan de lijn van zijn voorganger door te trekken.

Toen Servé Kuijer hem op de hoogte bracht van zijn besluit, hoefde Olaf van Eijndhoven niet lang na te denken of hij de voorzittershamer zou willen overnemen. „Het ligt in zo’n situatie voor de hand dat de vice- voorzitter dan doorschuift. Het was voor mij wel een vereiste dat ook de andere commissarissen er achter zouden staan. Je moet nu niet allemaal weglopen, want dan krijg je anarchie. Hetgeen geen verwijt is aan Servé Kuijer. Ik heb van afstand kunnen zien wat er gebeurde, maar pas als je er zelf mee geconfronteerd wordt, ervaar je welke impact het daadwerkelijk heeft.”

Van Eijndhoven realiseert zich dat hij nu meer in de spotlights komt te staan. Met alle eventuele consequenties van dien. „Ik ben als advocaat gewend dingen te doen die niet makkelijk zijn. Ik ben minder bekend dan Servé en woon ook verder weg van de brandhaard. Bovendien heb ik de hoop dat men, na wat gebeurd is, tot inkeer komt.”

De nieuwe voorzitter werd een jaar of vier geleden door Henk Maassen gevraagd zitting te nemen in een adviesgroep, die in de aanloop naar een nieuwe bestuurlijke organisatie binnen Roda JC werd opgericht.

Toen kort daarop personen werden gezocht voor de nieuwe Raad van Commissarissen, klopte Kuijer aan bij studiegenoot Van Eijndhoven, die kan bogen op een jarenlange juridische en sportbestuurlijke ervaring.

De in Noord-Brabant geboren, maar in Roermond opgegroeide jurist onderzocht voor zijn doctoraal de verzekeringsaspecten van het betaalde voetbal. Hij werkte na zijn studie als jurist bij het Rotterdamse advocatenbureau Janssen van Raaij, dat een adviserende rol had bij onder andere Feyenoord, de VVCS en de bond voor beroepswielrenners.

Toen hij eind jaren zeventig terugkeerde naar Limburg, waar hij belandde bij het advocatenbureau van Paul Boels, werd hij voorzitter van het district Limburg van de KNLTB (de tennisbond) en was negen jaar lid van het dagelijks bestuur van de tennisbond. Verder maakt hij al twintig jaar deel uit van de arbitragecommissie van de KNVB en was hij medeoprichter en bestuurslid van de vereniging Sport en Recht.

Ook is hij vice-voorzitter van de Dopingkamer van het Nederlands Instituut voor Sportrechtspraak.

Hoelang Van Eijndhoven zijn nieuwe rol zal vervullen, is niet duidelijk. „Het leek ons niet verstandig in de overgangssituatie, waarvan niet duidelijk is hoelang deze duurt, een nieuwe voorzitter te gaan zoeken.

Het heeft geen enkele zin nu te speculeren over de toekomst. Ik zal als voorzitter de lopende zaken afhandelen en het proces dat nu gaande is bewaken. Ik weet zeker dat 95 procent sympathie heeft voor het idee om alleen te onderzoeken of een eventuele fusie meer mogelijkheden biedt om in Zuid-Limburg tot subtopvoetbal te komen.We moeten niet uit de weg gaan voor de kleine kern die ertegen is.”

quote:
Fanclubs blij dat Kuijer weg is, maar betreuren de manier waarop
RODA ‘Niet verantwoordelijk voor dreigementen’

De West Side Ultra's (WSU) en Fanproject zijn opgelucht dat Servé Kuijer is opgestapt. De voorzitter van Roda stelde dinsdag per direct zijn functie beschikbaar in verband met aanhoudende bedreigingen gericht aan hemzelf en zijn gezin. De supportersverenigingen van Roda JC distantiëren zich van de dreigementen aan het adres van de voorzitter, maar voelen zich niet verantwoordelijk.

VolgensWSU-voorzitter Patrick van Tilburg kunnen de supportersverengingen niet worden aangesproken op eventuele dreigementen. „Die kunnen van elk individu afkomstig zijn.Wij proberen ons standpunt vanaf het begin op een positieve manier te brengen met bijvoorbeeld de pro-Roda JC Mars en de actie Fans voor Fans. Ook zijn we constant in gesprek met Roda.

We hebben geen enkele signaal ontvangen dat dit soort acties uit onze hoek komt.”

Net alsWSU is het Fanproject tevreden dat Kuijer vertrokken is. „We geven al maanden aan dat we dit willen, dus het zou hypocriet zijn nu iets anders te zeggen dan dat de blijdschap overheerst”, aldus secretaris Bart Urlings. „Maar de reden voor zijn besluit is betreurenswaardig.

Al vragen wij ons af waar het verhaal van die bedreigingen vandaan komt. Ons is daar niets van bekend.” Op de sites van de twee verengingen wordt verdeeld gereageerd op het opstappen van Kuijer. Eén deel van de fans is tevreden en vindt dat het doel de middelen heiligt. Zelfs bedreigingen zijn in de ogen van dit deel van de achterban geoorloofd om het doel te bereiken. Een tweede groep is eveneens opgelucht, maar vindt het onacceptabel dat de voorzitter en zijn gezin zijn bedreigd. En tenslotte zijn er supporters die laten weten Kuijers beslissing te betreuren. Zij zijn van mening dat juist degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn, de club kapot maken.

Algemeen directeur Huub Narinx heeft verklaard hard te willen optreden tegen supporters die in de ogen van Roda te ver zijn gegaan. „Fans die een stadionverbod krijgen, worden bij ons geroyeerd”, aldus Van Tilburg. „Maar we willen wel weten wat precies gebeurd is om tot die straf over te gaan.”

quote:
Directeur voetbal Roda JC
MARTIN VAN GEEL

Roda JC verraste deze zomer met het aantrekken van Martin van Geel als directeur voetbal. Hij werkte eerder bij Ajax en AZ en stuwde Willem II mede omhoog. Van Geel was in het verleden een sierlijke middenvelder, die behalve bij Roda ook bij Feyenoord, Ajax en Willem II speelde.

quote:
‘Scandinavië al verder’

Roda JC kan al nauwelijks meer concurreren met clubs uit Scandinavië op de transfermarkt, laat staan met de grote voetballanden. Volgens directeur voetbalzaken Martin van Geel is er nauwelijks rek in Kerkrade. „Als wij scouten is dat via de transfervrije markt. Maar we kijken het allereerst in onze eigen opleiding.Wat moeten wij in Zuid-Amerika gaan scouten?

Dat is weggegooid geld, want we zijn toch niet in staat die spelers te halen.We kunnen financieel al niet meer met de Scandinavische landen mee. En dan kom ik toch weer uit bij dat onderzoek naar samenwerking tussen Roda en Fortuna. Als er in Zuid-Limburg niets verandert, leg je het toch af tegen de Bröndby’s en Aalborgs van deze wereld.”

quote:
‘Als er niets gebeurt, zakken we weg’
‘Eredivisie heeft VVV op hoger plan gebracht’
‘Roda moet niet denken: ach, het komt wel goed’
‘MVV wil in de luwte met VVV meesluipen’
‘Impact degradatie Fortuna is enorm geweest’

KERSTDINER Martin van Geel (Roda), Nico Jongen (MVV), Marco Bogers (VVV) en Hans Erkens (Fortuna) kijken terug op bewogen jaar en blikken vooruit op onzekere toekomst

Het Limburgse profvoetbal heeft een bewogen jaar achter de rug. De vier kapiteins aan het technische roer zoeken naar rustig vaarwater, in een zee vol dreiging.

Het was voor elke club een enerverend jaar.Welk gevoel overheerst als jullie over de schouders terugkijken?

Marco Bogers (VVV): „Het was inderdaad een bewogen jaar, maar ook een mooi jaar. Het dieptepunt was natuurlijk toch de degradatie.

We hadden voorzien dat het heel lastig zou worden, het zou een kampioenschap zijn geweest als we ons hadden kunnen handhaven. Maar we hebben met z’n allen wel veel geleerd en de club naar een hoger plan gebracht.We hebben aan ons imago gewerkt en VVV op de kaart gezet, zowel regionaal als landelijk.”

Hans Erkens (Fortuna Sittard): „Ik kan er niet omheen dat het voor Fortuna een spraakmakend jaar is geweest. De afsluiting van vorig seizoen is nog rustig verlopen, hoewel daar al de contouren van de toekomst zich aftekenden. Er zat een kleine wanklank tussen, een wedstrijd tegen een club die ik niet nader zal noemen (0-7 tegen MVV, red.).We kregen een draai om de oren waarvan je compleet misselijk werd. En dat voor een vol stadion, met op de tribune een grote partij die interesse had om financieel te participeren. Vervolgens wilden we niet op de voet van de laatste twee jaar doorgaan.We hebben heel open een begroting ingediend met een redelijk gat. Plus een visie hoe we dat gat dachten te dichten.

Maar helaas wordt transparantie niet beloond.We weten hoe een aantal clubs op een creatieve wijze hun begroting dekt. De licentiecommissie meent dat de licentie op de tocht staat en dat is nu de feitelijke situatie. Het positieve is dat er veel mooie initiatieven zijn ontwikkeld die aangeven dat Fortuna nog leeft.”

Nico Jongen (MVV): „Wat MVV betreft moeten we iets langer teruggaan.

In 2003 was de club vrijwel failliet. Toen heeft men zich tot doel gesteld in het seizoen 2008/09 bij de top aan te sluiten of zelfs te promoveren. Met vallen en opstaan zijn we die weg opgegaan.We hebben een risico gelopen om Fuat Capa als trainer binnen te halen. Hij was vrij onbekend en wist eigenlijk niets van de Nederlandse competitie.

In het begin ging dat vrij stroef, maar de laatste twee maanden zie je dat de balans in het elftal veel beter is.We proberen in de luwte mee te sluipen met VVV. Ik vrees alleen de transfermarkt in de winterstop.

Je kunt je als club in de eerste divisie niet verdedigen tegen de grote jongens van de eredivisie. De veiligheid in het stadion is een ander probleem. Het kost een paar honderdduizend euro om dat op te lossen en dat hebben we niet.”

Martin van Geel (Roda JC): „Ik denk dat Roda een heel erg slecht jaar achter de rug heeft. Als we kijken naar de resultaten vanaf 1 januari, dan zijn die dramatisch te noemen. Dat heeft altijd zijn weerslag op de totale organisatie. In 2007 was Roda de tweede club in Nederland, in 2008 de nummer voorlaatst. De bekerfinale heeft het seizoen levend gehouden, maar heeft ook veel verdoezeld. Ik dacht vanuit de hectiek van Ajax naar de luwte te gaan, maar dat valt tegen.

Je wordt meteen geconfronteerd met zaken waarmee je liever niet wordt geconfronteerd, maar waarin je toch je verantwoordelijkheid moet nemen. Dat heeft geleid tot vervelende, moeilijke beslissingen (ontslag Atteveld, red.). Ik krijg wel de indruk dat we met Harm van Veldhoven de ideale man op dit moment voor Roda gehaald hebben.

We zijn nu in rustiger vaarwater gekomen en denken de weg naar boven te kunnen inslaan. Het zullen stapjes zijn, geen reuzensprongen.”

Het thema dat eeuwig en altijd terugkomt is FC Limburg, ook dit jaar weer. Roda en Fortuna flirten met elkaar, MVV houdt zich schijnbaar afzijdig.

Welke kant gaat dit op?

Van Geel: „Als je nu gaat onderzoeken wat er nodig is om op een bepaald niveau in Limburg te voetballen, dan vind ik dat een heel goede zaak. Je kan dan tot de conclusie komen dat we dat willen en dat we dat kunnen. Als je anders concludeert, dan moet je tevreden zijn met wat je hebt of accepteren dat je nog een niveau lager gaat. Dat zijn de keuzes. Als we niks doen, moet niemand straks komen vragen ‘waarom spelen we geen Europees’ of ‘waarom komen Ajax, PSV en Feyenoord niet in Limburg voetballen’.

Het is wel verschrikkelijk dat een gerespecteerd bestuurder als onze voorzitter Servé Kuijer is moeten opstappen wegens dreigementen.

Kuijer is juist iemand die zoveel voor Roda JC heeft betekend de afgelopen jaren.”

Jongen: „Ons standpunt is duidelijk: we zijn niet gevraagd, dus hoeven we er ook geen mening over te hebben.We zijn wel benieuwd naar het resultaat, waarom niet?

We geloven er niet in, maar dat moet het onderzoek maar uitwijzen.

Misschien hebben we wel ongelijk.”

Erkens: „De impact van de degradatie uit de eredivisie is enorm.

Toen Fortuna in 2002 degradeerde, zaten we op een begroting van 7,5 miljoen euro.We gingen terug van 4 miljoen sponsorgeld naar 1,5 miljoen.

Als je nu aansluiting wilt krijgen bij de middenmoot van de eredivisie, dan is dat bijna een mission impossible. Daarom is het goed, denk ik, om te onderzoeken wat de mogelijkheden voor topvoetbal zijn.”

Jongen: „Zeven jaar geleden speelde FC Groningen nog in de eerste divisie, Twente had vijf jaar geleden surseance van betaling. Het gekke is dat Roda tot vier jaar geleden knap presteerde, maar toch het stadion niet vol kreeg. Heel vreemd, niet? Als dat prachtige stadion in Maastricht zou staan, zou het elke twee weken afgeladen zijn.” Erkens: ,,Het mooie van het onderzoek is dat we fact and figures op tafel krijgen. Dat we dus op basis van feiten goede besluiten gaan nemen.

Nu gaan we toch vaak af op onze onderbuikgevoelens.”

Verliest Limburg, toch de bakermat van het betaalde voetbal, niet dramatisch terrein tegenover de rest van Nederland?

Hoeveel Limburgse profs spelen nog in de eredivisie? Je komt niet verder dan een handvol.

Van Geel: „Ik heb wel eens zo’n lijstje gezien van Limburgse sporters die naar de Olympische Spelen gaan, dat is minimaal. Misschien moeten we concluderen dat er hier geen topsportklimaat heerst. Als je naar de vier jeugdopleidingen kijkt van de clubs, dan zijn dat ook niet de beste van Nederland. Daar heb je misschien een slag gemist. Bij Roda zie ik een enorme bevlogenheid en betrokkenheid, maar de afstand naar de top is enorm groot. Er moeten moeten nog heel wat stappen gezet worden.”

Bogers: „Bij clubs als Groningen, Heerenveen, AZ en Twente zie je dat ondernemers het voortouw hebben genomen. Die clubs zetten een merk neer, zien hun sponsors groeien en dan volgt ook het achterland.

We liggen in Limburg wat dat betreft toch achter. Hai Berden bij VVV probeert nu ook kansen te benutten.”

Jongen: „Roda heeft in het verleden dezelfde fout gemaakt als MVV: te weinig aandacht aan de jeugd besteed. Fortuna heeft het wat dat betreft veel beter gedaan.

Wij moesten eerst saneren, pas drie jaar geleden zijn we meer aandacht aan de opleiding gaan geven.

Dat kost ons per jaar vijf ton. Dat geld doet pijn op de begroting. En let op: we hebben het altijd over Heerenveen, maar daar spelen vanaf 13, 14 jaar bijna alleen maar buitenlanders in de jeugd.”

Hoe cruciaal is de DSM jeugdacademie voor de toekomst van het Limburgse voetbal?

Van Geel: „Heel cruciaal. Juist om de kwaliteit te centreren en de kennis en de know-how op één plek samen te ballen. Als je alle talenten verzamelt en de weerstand verhoogt, kunnen spelers zich versneld ontwikkelen. Die inhaalslag is keihard nodig.”

Hoe kijkt VVV tegen die academie aan? Venlo ligt geografisch toch flink uit de richting.

Bogers: „Het levert praktische problemen op, voor ons en voor de spelertjes en de ouders. Maar dat lossen we goed op. Nee, we werken gewoon mee. In januari presenteert de academie een businessplan en dan gaan we intern bekijken welke stappen we zetten.We werken met zestig amateurclubs samen, we moeten kijken hoe we dat verder aanpakken.”

Tot slot, blijft het Limburgse voetbal overeind in deze onzekere tijden?

Erkens: „Als Fortuna stand alone verder gaat, dan richten we ons in de toekomst op de top van de eerste divisie. En dat is al hartstikke moeilijk. Dat realisme moeten we gewoon neerleggen.We zijn blij met initiatieven als Trots op Fortuna, maar dat laat onverlet dat we met Roda een koers hebben ingezet om de mogelijkheden van topvoetbal te onderzoeken.Wil je ervoor gaan of niet? Het onderzoek loopt nog, maar die afweging zullen we straks moeten maken.”

Jongen: ,,Het is krap bij MVV. Met de financiële crisis moet je extra voorzichtig zijn. Het treft iedereen, ik voorspel dat straks veel clubs in de problemen komen en vijf tot tien procent in de begroting terug moeten. Hoe je het ook wendt of keert, alles draait om resultaat. Dan kun je de toeschouwersaantallen opkrikken en meer sponsors werven.”

Bogers: „We nemen nog geen beslissingen.

Spelen we straks eerste divisie of eredivisie? In april weten we meer en dan gaan we keuzes maken. Dan zou je kunnen leren van het jaar dat we eredivisie gespeeld hebben. Gaan we opnieuw voor jonge spelers met groeipotenties of passen we ons beleid aan?

Met alle goede bedoelingen, maar we hebben het toen niet gered.”

Van Geel: „Roda heeft een goede naam, mensen associëren ons nog steeds met een plek tussen zes en negen. Maar straks zeggen spelers dat ze niet het risico willen nemen om in de eerste divisie te spelen.

Blijf je onderin hangen, dan kom je in de categorie spelers die blij zijn dat ze nog een kans krijgen. Daar word je als club meestal niet beter van. Ik predik altijd realisme en hou niet van teksten als ‘het komt wel goed’. Dat zeiden ze ooit van Twente ook. En NAC. Maar die clubs zijn wél een keer gedegradeerd.”

Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  maandag 29 december 2008 @ 08:58:51 #261
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64455948
quote:
Utrecht-coach ‘blij met hoe Roda speelde’

Een dodelijkere reactie dan die van Ton du Chatinier kun je niet wensen van de trainer van je tegenstander.

De coach van FC Utrecht was ‘blij met de eerste helft van Roda JC’. Daarin werd FC Utrecht namelijk beleefd uitgenodigd de basis te leggen voor de 3-1 zege.

Halverwege gaf het scorebord een stand aan van 3-0. En het had net zo goed 4-0, 5-0 of 6-0 kunnen zijn. „Het klopt dat het erger had kunnen zijn, maar ik vond dit al erg genoeg”, aldus een zeer ontgoochelde Harm van Veldhoven.

Door onnozele fouten, een gebrek aan corrigerend vermogen en een tekort aan passie sneed de thuisploeg tot haar eigen verbazing enkele keren kinderlijk eenvoudig door de Kerkraadse muur die van papier leek te zijn. Bovendien had Roda in balbezit veel weg van een angsthaas: balletje drie meter naar links, balletje terug, drie meter naar rechts, balletje voorzichtig naar voren, balverlies. Het apathische en slordige spel was hemeltergend.

Via Van der Gun (geheel vrijstaand), Cziommer (vanaf elf meter) en Loval (ook geheel vrijstaand) was het na 45 minuten gelopen: 3-0. Een gigantische afstraffing diende zich aan.

De donderspeech van Harm van Veldhoven (die zijn falende troepen na een korte rust het veld injoeg) en een opponent die zich snel tevreden toonde voorkwamen dat Roda werd vernederd. De benutte strafschop van Marcel Meeuwis (na een duwtje in de rug vanWillem Janssen) gaf de uitslag een iets vrolijker aanzien: 3-1.

Daarna werden de gasten zowaar een paar keer gevaarlijk, maar meer dan een nederlaag met slechts twee doelpunten verschil had dit Roda niet verdiend.

Tot opluchting van Du Chatinier die nog wat zout in de wonde strooide: „Ik was wel blij met de eerste helft van Roda.”

quote:
Dramatisch jaar gênant afgesloten
RODE STREEP Roda JC staat halverwege de competitie op een plek die leidt tot nacompetitievoetbal

VOETBAL – Het jaar 2008 zal (ondanks het bereiken van de bekerfinale) voor Roda JC de boeken ingaan onder het predikaat ‘dramatisch’.

De afsluiting (3-1 verlies bij FC Utrecht) sloot dan ook naadloos aan bij de afgelopen 52 weken. Tot woede van Harm van Veldhoven.

Hoewel hij uiterlijk tamelijk rustig oogde, kookte hij van binnen. Voor Harm van Veldhoven is de tijd van ‘over de kopjes aaien’ voorbij. „Er is een periode dat je veel praat en er is een tijd dat je met de vuist op tafel moet slaan”, aldus de trainer na afloop. „Ze hebben de echte Harm van Veldhoven nog niet gezien. Als het salaris betaald moet worden, schuiven sommige jongens meteen aan en als ze niet spelen hoor je ze direct roepen dat ze geen kans krijgen.

Dan denk ik: toon het dan als je er staat. Dit kan ik niet accepteren.

Zoals wij de eerste helft verdedigden was zielig om te zien. Een drama gewoon.”

Zielig zijn ook de cijfers van 2008: van de 33 competitieduels werden er 6 gewonnen. Met als pijnlijk gevolg een zestiende plaats precies halverwege het seizoen.

Voor degenen die het niet weten/beseffen/zich realiseren: aan het einde van de rit geeft deze plek ‘recht’ op nacompetitievoetbal.

Maar dan wel met als inzet degradatie naar de eerste divisie.

Wie de Limburgers gisteren lange tijd zag knoeien, moet welhaast tot de conclusie komen dat niet iedereen op de hoogte is van het gevolg van de zestiende plaats. Misschien zou het voor de zekerheid toch eens handig zijn een aantal spelers daar op te wijzen. Sterker nog, als Roda zo blijft prutsen, moet niemand vreemd opkijken als de nacompetitie in mei helemaal niet nodig is en de spelers vervroegd met het schaamrood op de kaken (zover mogelijk weg) op vakantie kunnen.

Dan is een achttiende plek (en dus rechtstreekse degradatie) niet eens ondenkbeeldig en wordt de ‘Het komt wel goed’-gedachte steeds ongeloofwaardiger.

Ondanks de concurrentie van kwalitatief veel mindere teams als Volendam en De Graafschap.

Teams die weten wat het is degradatievoetbal te spelen en bij wie de vlag al in top gaat als na 34 wedstrijden in elk geval niet de rode lantaarn in ontvangst wordt genomen.

Na de valse start (twee punten uit vijf duels) mocht Raymond Atteveld zijn koffers pakken. Onder interim-coach Martin Koopman leek de Roda tegen Heerenveen en PSV de weg omhoog te hebben ingeslagen, maar de opleving was van korte duur. De vraag (of vanuit Roda- oogpunt beter gezegd de vrees) is of zich nu hetzelfde scenario gaat voltrekken.

Ook onder de nieuwe chef Harm van Veldhoven begonnen de Limburgers redelijk met vijf punten uit drie duels. Om vervolgens tijdens de laatste twee optredens te vervallen in oude fouten. In de voorste linie kon Roda gisteren geen enkele vuist maken, het middenveld werd bij elke tempoversnelling van FC Utrecht overlopen en achterin was het aantal gaten dat viel zonder telraam niet bij te houden. Voeg daarbij de pijnlijke constatering dat enkelen het te koud vonden om de mouwen op de stropen en de 3-0 stand halverwege (waarmee de bezoekers nog aardig wegkwamen) was verklaard. „Het positieve gevoel van de eerste weken ben ik een beetje kwijt”, erkende Van Veldhoven. „Ik heb een aantal zaken gezien die niet kunnen. Met name de nonchalance waarmee we vandaag zijn begonnen. Roda is niet in een positie elke zes weken een nieuwe trainer te halen.”

Oftewel, je kunt iedereen voor deze groep zetten, tegen zoveel geklungel is zelfs de beste trainer niet opgewassen. Het moet wel heel vreemd lopen, wil in de winterstop niet iets veranderen binnen de selectie.

Ook al is de geldkist volkomen leeg. „Ik vind dat we een aantal mensen moeten aantrekken.

Misschien moeten we daarvoor sommigen laten gaan.”

De kans is dan ook groot dat Mark de Man (in de basis voor de geblesseerde Boldizsar Bodor) en Jan Paul Saeijs (die de voorkeur kreeg boven Pa Modou Kah) gisteren voor de laatste keer het gele shirt van Roda hebben gedragen.

Die kwalitatieve injectie is leuk en aardig, het is nog veel belangrijker dat de ploeg zich bewust wordt van de alarmerende situatie. Voordat je het weet is namelijk ook die tweede serie van zeventien duels achter de rug. En op deze manier komt het allemaal niet goed.

Voor alle nieuws en achtergronden over Roda JC ga naar de exclusieve clubsites op www.limburger. nl

Eredivisie

FC Utrecht 3 Roda JC 1

22. Van der Gun 1-0, 39. Cziommer 2-0 (strafschop), 45. Loval 3-0, 58.

Meeuwis 3-1 (strafschop). Scheidsrechter: Bossen. Toeschouwers: 19.500. Gele kaart: Saeijs, De Jong, Vormer (Roda JC), Schut, Silberbauer (FC Utrecht).

quote:
Statistieken niet gunstig

Van de dertig teams die in de laatste tien seizoenen halverwege de competitie op de plekken 16, 17 en 18 stonden, vond 70 procent zich aan het einde van de rit nog steeds terug onder de rode streep. Het betekent dat gemiddeld per seizoen twee van de drie ploegen er niet in slaagden zich in het tweede deel van de competitie alsnog in veilige haven te spelen. De statistieken mogen dan niet gunstig zijn, het programma is dat (op papier althans) wel. Roda zal het in 2009 vooral moeten hebben van de thuisduels. Van de acht andere clubs die net als Roda in het rechterrijtje staan, komen er nog zes (Willem II, Heracles, Sparta, ADO Den Haag, De Graafschap en Volendam) naar Kerkrade.

Planning:
-
  maandag 29 december 2008 @ 09:09:40 #262
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_64456117
En deze uitspraak van Jongen geeft precies aan wat werkelijk de bedoeling is:

"Het gekke is dat Roda tot vier jaar geleden knap presteerde, maar toch het stadion niet vol kreeg. Heel vreemd, niet? Als dat prachtige stadion in Maastricht zou staan, zou het elke twee weken afgeladen zijn.”

In Maastricht hebben ze het nooit kunnen verkroppen dat Roda sinds mensenheugenis de betere club is. Zij vinden dat zij de beste club moeten hebben aangezien ze alles in Maastricht beter vinden. FC Limburg is dan ook niet meer dan een slinkse poging om dé club van Limburg van de Mijnstreek naar Maastricht verplaatsen. Een fusie tussen Roda en Fortuna zal niet meer dan een opstapje naar dat einddoel zijn.

Jammer trouwens dat Van Geel kennelijk niet tegen deze onzinuitspraak ingegaan is, als ik daar aan tafel gezeten had dan had ik de vloer aangeveegd met deze misplaatste arrogantie van MVV-zijde.
  maandag 29 december 2008 @ 11:31:12 #263
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64459192
Als MVV het PLS vol zou krijgen, waarom krijgen ze dan niet wekelijks de Geusselt vol? De Geusselt, die de halve capaciteit van het PLS heeft...

Maastricht met hun Duitse Größer, schöner, besser! mentaliteit. Een club die aan een faillissement ontsnapte met uit nazi-geld uit Lanaken
Planning:
-
  maandag 29 december 2008 @ 11:44:31 #264
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64459525
quote:
Krajcik eerste uit rij Roda JC-versterkingen

Roda JC wil zich in de winterstop gaan versterken. Na de tweede forse nederlaag op rij staat de ploeg inmiddels op de zestiende plaats. Iets wat trainer Harm Van Veldhoven uiteraard niet zint en na afloop van het duel tegen FC Utrecht maakte hij zijn drang naar vers bloed ook publiekelijk kenbaar. Matej Krajcik moet de eerste nieuwe aankoop worden van de Zuid-Limburgse ploeg.

De rechtervleugelverdediger van Slavia Praag kan transfervrij uit de Tsjechische hoofdstad vertrekken. De 30-jarige international was een van de uitblinkers in het UEFA Cup-duel tegen Ajax afgelopen maand. De Tsjech stond aan de basis van beide Slavia-treffers.

Na het duel tegen FC Utrecht vertelde Van Veldhoven op de persconferentie. "De eerste helft was een drama, het was gewoon zielig om te zien hoe wij verdedigden en de duels ondergingen. Je kunt mensen kansen geven, maar ze moeten die ook pakken. Wat ik vandaag heb gezien, kan gewoon niet. Er moet iets gebeuren bij Roda JC in de winterstop. We zullen alles in het werk moeten stellen om ons te versterken."

Technisch directeur Martin van Geel is het met die mening eens, zegt hij in De Telegraaf. "We hebben behoefte aan scorend vermogen en achterin moet er een impuls komen. Maar we hebben de financiële middelen niet en zullen eerst moeten verkopen, voor we kunnen kopen." ADO Den Haag is druk doende om Jan Paul Saeijs over te nemen, terwijl onder meer Germinal Beerschot Antwerpen aast op Mark de Man. Ook Harrie Gommans zou wel eens verkocht kunnen worden.

Bron: ElfVoetbal.nl
Planning:
-
pi_64459734
Die Matondo kan iig wel mooie schwalbes maken zeg.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  maandag 29 december 2008 @ 12:01:55 #266
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_64459939
quote:
Op maandag 29 december 2008 11:54 schreef PBateman1978 het volgende:
Die Matondo kan iig wel mooie schwalbes maken zeg.
Dan kan die toch nog iets...
Planning:
-
pi_64460683
ja die gast is zo dom dat ie zelfs op zo een manier een schwalbe denkt te moeten maken. Als er dan toch spelers moeten vertrekken laat hem maar als 1ste gaan... maarja wie wil hem nu kopen, Fortuna?

De Jong was ook weer dramatsch, zet die gast toch gewoon op t middenveld, bij de 1-0 staat ie weer doodleuk een meter achter z'n man aan te lopen waardoor die de bal nog even aan kan nemen en simpel intikt. Maar nee hoor, je moet 'm dan ook doodleuk nogeens 20 wedstrijden de kans geven niet?

die rechtsback klinkt wel aardig, hopelijk tekent ie ook daadwerkelijk. Linssen is natuurlijk geen verdediger
  maandag 29 december 2008 @ 12:46:19 #268
154193 TheYoung1
pi_64461225
Is die Krajcik nu transfervrij of moet die 75.000 euro kosten? Lees er tegenstrijdige berichten over....
Patat, dat is het!!
pi_64461529
de zaakwaarnemer wil 75.000 euro hebben, volgens ad sportwereld
  maandag 29 december 2008 @ 13:10:48 #270
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_64462028
quote:
Op maandag 29 december 2008 11:31 schreef DarkShine het volgende:
Als MVV het PLS vol zou krijgen, waarom krijgen ze dan niet wekelijks de Geusselt vol? De Geusselt, die de halve capaciteit van het PLS heeft...

Maastricht met hun Duitse Größer, schöner, besser! mentaliteit. Een club die aan een faillissement ontsnapte met uit nazi-geld uit Lanaken
De Geusselt heeft anders bijna wekelijks een zeer hoge bezittingsgraad. Dacht ergens gelezen te hebben dat de bezettingsgraad tot de top van de Jupiler League hoort.
Net efkes anges
  maandag 29 december 2008 @ 13:25:35 #271
60704 LeonH
Fuck the Reputation Game!
pi_64462471
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:29 schreef planethugo het volgende:
ja die gast is zo dom dat ie zelfs op zo een manier een schwalbe denkt te moeten maken. Als er dan toch spelers moeten vertrekken laat hem maar als 1ste gaan... maarja wie wil hem nu kopen, Fortuna?

De Jong was ook weer dramatsch, zet die gast toch gewoon op t middenveld, bij de 1-0 staat ie weer doodleuk een meter achter z'n man aan te lopen waardoor die de bal nog even aan kan nemen en simpel intikt. Maar nee hoor, je moet 'm dan ook doodleuk nogeens 20 wedstrijden de kans geven niet?

die rechtsback klinkt wel aardig, hopelijk tekent ie ook daadwerkelijk. Linssen is natuurlijk geen verdediger
de jong moet daar idd gewoon niet staan. toen hij een paar keer mee op kwam vond ik 'm wel redelijk spelen, dus hij moet gewoon weinig verdedigende taken hebben en linkshalf staan

Als je zo'n speler transfervrij kan halen moet je dat zeker meteen doen. Moet of wil die gast weg uit Slavia?
11-9 Muse @ Wembley Stadium / 27-9 Brandon Flowers @ Ancient Brussel / 3-12 Simply Red @ Gelredome, Arnhem
  maandag 29 december 2008 @ 14:49:04 #272
154193 TheYoung1
pi_64465214
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:55 schreef planethugo het volgende:

Aaaah zo op die fiets. Hij is wel transfervrij, maar de zaakwaarnemer wil ook betaald worden voor zijn "moeite".
Maar goed, lijkt me wel een speler met ervaring gezien zn leeftijd. Hopelijk gaathet een versterking worden. (als ze hem kunnen krijgen dan he)
Patat, dat is het!!
  maandag 29 december 2008 @ 14:56:38 #273
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_64465439
quote:
Op maandag 29 december 2008 13:10 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

De Geusselt heeft anders bijna wekelijks een zeer hoge bezittingsgraad. Dacht ergens gelezen te hebben dat de bezettingsgraad tot de top van de Jupiler League hoort.
De bezettingsgraad is amper relevant. Het gaat om het aantal toeschouwers en dat is bij MVV vrijwel altijd lager dan bij Roda geweest, zelfs in tijden dat beiden in de Eredivisie speelden.
pi_64469767
quote:
Op zondag 28 december 2008 19:44 schreef DarkShine het volgende:

Eens, het zal vooral en wel heel snel op het veld moeten gebeuren. Hopen dat ze Saeijs, de Man, gommans en matondo kunnen verkopen maar er moet wel kwaliteit voor terugkomen.

Dit is tot nu toe het meest dramatische seizoen wat ik me kan herinneren. De spelers zijn slecht en het spel is heel vaak niet om aan te zien.
pi_64469851
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:55 schreef planethugo het volgende:
En dat geld heeft Roda niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')