quote:
Dank je.quote:
- Het betreft een zéér divers publiekquote:Op zaterdag 29 november 2008 00:03 schreef RobinOok het volgende:
Zat later te denken, hij bedoelt vast heel andere dingen.
Maar ja, moet je maar duidelijker zijn, waarvoor het bedoeld is, situatieschets, mensen, budget, verwachtingen, dat soort dingen. Indisch, vietnamees, thais, chinees, japans, fusionhapjes? Canape dingetjes, 1 voorgerecht, koud buffet? Hoeveel mensen? Aan tafel? Hoeveel mensen aan 1 tafel? Ja, eigenlijk is het ondoenlijk op zo'n vaag verzoek te antwoorden he?
Maar ja, ik laat natuurlijk geen gelegenheid voorbij gaan om met mijn eigen recepten te spammen.
In het vriesbak bij alle grote aziatische supermarkten (Oriental, Wah Nam, Cheung Kong enzo) maar volgens mij ook vaak bij de minder grote. Je moet even weten waar ze liggen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 10:04 schreef Isabeau het volgende:
Sushi is juist leuk knusselwerk voor je gasten(vind ik dan hè)
Waar kan je die edamame kopen? Dat wil ik wel eens klaarmaken.
Als je dat zou maken moet je wel foto's maken en het even komen vertellen en laten zien he? Want dat vin'k leuk.quote:Op zaterdag 29 november 2008 10:08 schreef Beelzebufo het volgende:
Momenteel denk ik ernstig na over 'bang bang chicken'!
..vriesvak, daar ging het al misquote:Op zaterdag 29 november 2008 10:19 schreef RobinOok het volgende:
In het vriesbak bij alle grote aziatische supermarkten (Oriental, Wah Nam, Cheung Kong enzo) maar volgens mij ook vaak bij de minder grote. Je moet even weten waar ze liggen.
Hier kun je meer lezen over jonge sojaboon peulen
Aangezien het een divers publiek betreft, moet je misschien ook rekening houden met eventuele vegetariërs?quote:Op zaterdag 29 november 2008 10:08 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
- Het betreft een zéér divers publiek
- Deze hapjes zijn een onderdeel van een grote geheel (BYOF idee)
- Geen al te extreme dingen, die zijn 'eng' (we hebben het hier over Westfriesen...)
- Geen specifiek thema.
Momenteel denk ik ernstig na over 'bang bang chicken'!
Ik ben niet de enige die eten meebrengt (zoals gezegd: het betreft min-of-meer een Bring Your Own Food). Anderen hebben al aangekondigd om vegetarier-geschikte dingen mee te nemen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:15 schreef David het volgende:
[..]
Aangezien het een divers publiek betreft, moet je misschien ook rekening houden met eventuele vegetariërs?
Heb ik inderdaad overwogen, maar dat is weer zo 'gewoontjes'.quote:Op zaterdag 29 november 2008 13:49 schreef Sunnythesun het volgende:
Op zich zou je ook nog aan samosa's of loempiatjes kunnen denken. Afhankelijk van de vulling kan je die prima koud serveren. Lekker chillidipje er bij..
mmmmjaaaa? vertel eens verder?quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:06 schreef Sunnythesun het volgende:
Niet met de juiste ingrediëntenShi-take's, waterkastanjes, wortel en kool + wat fijn kippevlees bijvoorbeeld. Goede kruiden er bij en het wordt een pakketje zoals je niet bij de chinees kan krijgen!
Deze gaat het worden. In het recept is sprake van 'Sichuan chili oil' (ofwel 'Hong You').quote:Op vrijdag 28 november 2008 22:46 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
Bang bang chicken (alles koud)
Recept hier: http://kokrobin.wordpress.com/2008/06/17/bang-bang-chicken/
Laat ik eens gek doen: ik ga gewoon zelf van die olie maken!quote:Op donderdag 18 december 2008 11:24 schreef RobinOok het volgende:
Ik heb heel wat toko's van binnen gezien, maar nog nooit die olie.
Maar je kunt ook gewone chili-olie nemen, zonder die sichuanpepertjessmaak.
Of chili-olie en een aparte sichuanpepertjesolie, die verkopen ze in sommige toko's.
Maar zelf maken is echt zo gebeurd hoor. Blijft lang goed in de koelkast.
[ afbeelding ]
Recept stond er gewoon bij/onder/aanklikbaar : http://kokrobin.wordpress.com/2008/04/11/sichuan-chili-oil/
Ik heb ergens onderin een kastje nog een setje 'officiele' maatschepjes liggen waar o.a. een Tablespoon en een teaspoon bij zitten. Kan ik die ook eens gebruiken!quote:
Die gebruik ik dagelijks. Sterker nog, ik heb 3 setjes.quote:Op donderdag 18 december 2008 13:06 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik heb ergens onderin een kastje nog een setje 'officiele' maatschepjes liggen waar o.a. een Tablespoon en een teaspoon bij zitten. Kan ik die ook eens gebruiken!
quote:Op donderdag 18 december 2008 13:06 schreef RobinOok het volgende:
Geef ik je meteen nog 2 recepten waarvoor je die olie kunt gebruiken. Het is echt zooooo lekker en zo typisch sichuanees. Echt, daar krijg je geen spijt van!
[...]
Ik zou 'm niet in de oven zetten, want dan weet je nog niet wanneer de olie die temperatuur heeft bereikt.quote:Op donderdag 18 december 2008 13:11 schreef Beelzebufo het volgende:
Ik heb alleen geen thermometer die in het gebied 100-150 graden kan meten. Is het een optie om een pannetje olie in de oven te zetten bij 125 graden en te wachten tot dat warm is, of is dat vragen om een rookbom?
Een andere optie die ik gezien heb is: in een pannetje opwarmen tot het rookt, daarna 10 minuten laten afkoelen en gebruiken. Zou dat werken?
Even een zelf-kick.quote:Op zaterdag 20 december 2008 21:41 schreef Beelzebufo het volgende:
Probleempje: ik heb de 'foute' sichuan peper gekocht.
Mijn vraag nu: hoe 'hoort' sichuan peper te smaken? Ik heb een stuk of 5-6 van de korrels uit het 'diamond' zakje fijngekauwd, herkende er niet een heel specifieke smaak in (in de verte een beetje kruidnagelig), maar ik heb nu wel een 'slapend' gevoel in mijn mond.
Wat is verstandig? Deze dumpen en een van die andere proberen te vinden? Je was bepaald negatief over 'diamond'...
Ik heb goede ervaringen met komkommer, versnipperd met de keukenmachinerasp (komt er dan julienne uit bij mij)quote:Op vrijdag 17 juli 2009 00:09 schreef NoCigar het volgende:
[...]
.
Ik weet alleen nog niet wat voor groenten ik erbij ga nemen: ik denk iets milds aangezien de rest nogal scherp schijnt te zijn.
Hint: www.lulu.comquote:Op vrijdag 17 juli 2009 18:27 schreef RobinOok het volgende:
Dankje *bloos*, maar nee, die site (Kok Robin) is mijn kookboek. Helemaal gratis en voor niets.
Een papieren versie is zo ouderwets joh.
Handig dat artikel! Net ff in de keuken gekeken. Gelukkig heb ik de goeie soja en rijstwijn. Denk dat ik eerder misschien de neppe rijstwijn heb gehad want deze vind ik toch anders ruiken/smaken.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 21:13 schreef RobinOok het volgende:
Golden Lion is een zogenaamd copycat-merk. Nep dus. De verpakking lijkt op dat van een bekend merk, maar het is "niks". In ieder geval onduidelijk waar het vandaan komt enzo, maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat het slechter is. Vooral met zoiets als suiker of missschien sichuanpepers. Maar let op, met sojasauzen e.d. zou ik toch gewoon voor de echte merken gaan, niet de copycats.
Nou ja, ik zou uit principe eigenlijk helemaal geen Golden Lion meer willen kopen, want het zijn toch een soort van dieven. Merk-dieven. Ik hou daar niet van....
Je bent een held!quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:58 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wheheh. Ga jij eens dat halen bij jouw toko! En neem volgende week mee voor mij!
quote:Op zaterdag 18 april 2009 16:12 schreef motorbloempje het volgende:
meeleestvp
staan lekkere dingen bij
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:07 schreef DancingPhoebe het volgende:
Zo! Kick!
Na een hoop mislukte pogingen (steeds niet de juiste ingredienten, of uiteindelijk toch geen tijd/zin) staat eindelijk de olie voor de bangbangchicken op h et aanrecht!
Vanavond is het zo ver!
De olie heeft dan wel niet superlang getrokken, maar anders komt het er helemaaaaaal nooit van!
In het kader van dit topic: je moet 'chineze azijn' hebben, die smaakt/ruikt duidelijk anders dan wijnazijn.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:40 schreef H1F5 het volgende:
Kom ik thuis met de verkeerde wijnazijn. Witte ipv zwarte. Ene Mizkan. Verder nog kikkoman naturally brewed soy sauce en pure natural sesame oil, om vervolgens een courgette schotel met gehakt en geitenkaas te gaan maken.
Het is Chinese azijn, alleen is deze geel/transparant. Ach daar zijn vast volop koude gerechten mee te fabriceren.quote:Op dinsdag 1 september 2009 14:45 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
In het kader van dit topic: je moet 'chineze azijn' hebben, die smaakt/ruikt duidelijk anders dan wijnazijn.
Ja, dat zal het waarschijnlijk zijn, RobinOok. Bedankt voor de tip. Voorlopig kan ik aan de gang met de diverse recepten op je weblog.quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:07 schreef RobinOok het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk rijst-azijn ipv wijn-azijn.
Die witte die je nu hebt kun je in alle recepten die vragen om natuurazijn of witte wijn azijn gebruiken. Dus die komt heus wel op. De zwarte rijstazijn is veel aparter van smaak, die kan/wil je niet zomaar in recepten waar azijn in moet gebruiken.
quote:Op zondag 25 oktober 2009 10:48 schreef Vanyel het volgende:
De supermarkten hier verkopen dat spul ook niet hoor, ik doelde meer op hun openingstijden t.o.v. de toko. Maarja, als die toch dicht is houdt t op. Dinsdag weer een kans?
Ga ik zéker proberen! Maarrrrrrrrrrrr..... heel erg hete sesamolie = bittere rookbom?? Of heb ik het dan té heet laten worden?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:56 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ingemaakte komkommer uit Sichuan.
[...]
Verhit een wok op hoog vuur. Schenk de sesamolie erin en laat deze heel heet worden.
[...]
Gisteren in een GROTE hoeveelheid gemaakt (ben begonnen met 5 flinke komkommers, dat is dan ongeveer 10x dit recept) en vandaag bij een byof buffet geserveerd.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:56 schreef RobinOok het volgende:
Ingemaakte komkommer uit Sichuan.
[...]
*ont-zet-ten-de kick*... Maar het is mijn eigen topic dus het mag!quote:Op dinsdag 1 september 2009 19:07 schreef RobinOok het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk rijst-azijn ipv wijn-azijn.
Die witte die je nu hebt kun je in alle recepten die vragen om natuurazijn of witte wijn azijn gebruiken. Dus die komt heus wel op. De zwarte rijstazijn is veel aparter van smaak, die kan/wil je niet zomaar in recepten waar azijn in moet gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |