abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63567593
Hallo,

Samen met 2 vrienden beheren wij de site www.fortunahome.com

Nu worden er de laatste tijd "bedreigingen" geuit naar bestuurders en politici via ons gastenboek, waarin een ieder kan posten zonder controle.

Zojuist kreeg 1 van ons een telefoontje van de politie met het verzoek op het bureau te verschijnen omdat men "gegevens" verlangd. Helaas is mijn viend niet technisch genoeg om te begrijpen wat ze nou precies willen.

Nu neig ik ernaar om vandaag niet op het bureau te verschijnen maar eerst achterhalen wat men wil en vervolgens hierover overleggen (we willen namelijk niet zonder meer gegevens afstaan van posters zoals ip adressen).

Nu is mijn vragen:

In hoeverre zijn wij verantwoordelijk voor wat anderen op ons gastenboek zetten? (ik denk helemaal niet)
In hoeverre zijn wij als beheerders (dus gebruikers van andersmans server) verplicht om ip gegevens te bewaren?
Is het verstandig om voorlopig niet op de uitnodiging van de politie in te gaan om op het bureau te verschijnen, omdat ik eerst wil weten wat ze willen en op welke wettelijke basis ze deze gegevens opeisen?

Alvast bedankt.
pi_63567634
je hoeft niet te komen, maar dat ze je dan komen halen daar kan je vanuit gaan

En je bent deels verantwoordelijk wat er op die site neergezet word.....
pi_63567683
Is dit niet een slinkse manier van zelfpromotie?
pi_63567686
Ik zou hier eens grasduinen om te kijken wat er op jullie situatie van toepassing is: http://www.iusmentis.com/aansprakelijkheid/
  donderdag 27 november 2008 @ 15:40:34 #5
236557 KrisSmis
Über Weblogger
pi_63567694
Ik denk dat als de politie je zoiets vraagt, je er echt niet onderuit komt. Daarbij, helemaal niet op
komen dagen is al helemaal niet zo slim. Je kan die berichten toch verwijderen? Als je geen gegevens
wil prijsgeven zeg je dat je alles verwijderd hebt.

Kris

(doet nergens moeilijk over)
Ze noemen mij ook wel uber webloggert, check http://www.koning.web-log.nl/
pi_63567740
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:40 schreef KrisSmis het volgende:
Ik denk dat als de politie je zoiets vraagt, je er echt niet onderuit komt. Daarbij, helemaal niet op
komen dagen is al helemaal niet zo slim. Je kan die berichten toch verwijderen? Als je geen gegevens
wil prijsgeven zeg je dat je alles verwijderd hebt.

Kris

(doet nergens moeilijk over)
Het feit dat ze bellen zegt al dat ze in ieder geval geen bevel tot aanhouding buiten heterdaad hebben. Advocaat zei altijd als ze bellen niet gaan... laat ze maar komen halen.

En alles verwijderen is een optie, maar dan ben je mssn wel strafbaar en nu niet denk ik.
pi_63567779
Wel zo makkelijk, scheelt een eindje fietsen.

Je hoort je gastenboek/forum te modereren.
Doe je dat niet, dan geef je op zijn minst aan geen problemen te hebben met de uitingen die daar gedaan worden.
Tja, de politie wil niet de IP adressen van iedereen die foute posts heeft gedaan. Lever je die niet aan, dan heb jij een probleem.
Kort gezegd is dat wat je nu bij de politie mag gaan uitleggen. Neem maar aan dat er aangifte gedaan is en dat ze je de duimschroeven zullen aandraaien over het feit dat jij ook wel achter die uitingen zult staan.

Gevalletje geen website runnen als je er geen verstand van hebt?
pi_63567838
Tja, de enige gegevens die je aan ze zouden kunnen vragen is een email of IP-adres en die moet je maar net opslaan in je gastenboek

Ik zou er heen gaan met de vraag watvoor gegevens ze willen hebben en daar ook een gerechtelijk bevel bij vragen.
So we just called him Fred too
  donderdag 27 november 2008 @ 15:46:38 #9
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_63567851
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:42 schreef FortunaHome het volgende:

En alles verwijderen is een optie, maar dan ben je mssn wel strafbaar en nu niet denk ik.
Was het niet zo dat wanneer je eenmaal begonnen bent met moderatie je verantwoordelijk bent voor alles wat wel blijft staan, omdat ze er dan vanuit gaan dat het gemodereerd is?
pi_63567929
Zo'n gerechtelijk bevel wil ik idd eerst zien anders krijgen ze sowieso niks.
We slaan alle ip-adressen op, maar wij willen absoluut niet deze gegevens zomaar afgeven omdat we, wat blaatertje zegt, we waarschijnlijk wel weten wat voor figuren er op onze site schrijven.

We staan hier zeker niet achter, maar we modereren inderdaad ook niks, onder het mom van geen politieagent willen spelen.
pi_63567995
spam
pi_63568004
maar serieus, ik denk dat je beter even kunt gaan en hun verhaal aanhoren
pi_63568184
Update: het gaat om het volgende nieuwsbericht http://www.fortunahome.com/news.php?id=2201

De politie wil ip adressen van enkele reacties. Mijn maat moet voor 5 uur verschijnen anders zouden ze pc's in beslag komen nemen bij ons.. .wat een lachtertje. Hij moet verschijnen omdat de poltitie "iets" wil overhandigen... zal dan wel zo'n bevel zijn.

Vanavond weet ik meer
pi_63568272
quote:
Geplaatst door The Predictor... op 24 November 2008, 21:18
GRaaaaaaaf je hebt een vette nek! Graaaaf je hebt een vette pens, Graaaaaf je hebt een hondekop!
En de ma van Fuat Usta is een HOER! en de pa van Erik Meijer die heeft AIDS!!!

ACTIE!!!!!!!
The Predictor zal dan wel de lul zijn...
pi_63568285
oh, hij heeft ook nog andere reacties
pi_63568354
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:59 schreef FortunaHome het volgende:
Update: het gaat om het volgende nieuwsbericht http://www.fortunahome.com/news.php?id=2201

De politie wil ip adressen van enkele reacties. Mijn maat moet voor 5 uur verschijnen anders zouden ze pc's in beslag komen nemen bij ons.. .wat een lachtertje. Hij moet verschijnen omdat de poltitie "iets" wil overhandigen... zal dan wel zo'n bevel zijn.

Vanavond weet ik meer
Erg, euhm, vriendelijke berichten onder dat nieuwsbericht zeg..

Ik zal maar gewoon langsgaan en horen wat ze te vertellen hebben.
Die hele ellende dat er politie aan de deur komt en ze pc's in beslag nemen wil je niet
  donderdag 27 november 2008 @ 16:07:09 #17
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_63568372
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:44 schreef blaatertje het volgende:
Je hoort je gastenboek/forum te modereren.
Doe je dat niet, dan geef je op zijn minst aan geen problemen te hebben met de uitingen die daar gedaan worden.
waarom MOET je je gastenboek modereren? Is dat plotseling een wettelijke vereiste?

Verder, dit is een vrij land zonder censuur. Iedereen mag dus zeggen wat hij/zij wil tenzij de uiting uitdrukkelijk door de wet verboden is. Een rechter (en niet de politie) is de aangewezen persoon om uit te maken of iets door de beugel kan of niet. Zolang er dus geen rechtelijke uitspraak is kan je die uitspraken dus rustig laten staan.
quote:
Tja, de politie wil niet de IP adressen van iedereen die foute posts heeft gedaan. Lever je die niet aan, dan heb jij een probleem.
Zodra de politie jou een gerechtelijk bevel overhandigd waarin jij gesommeerd wordt deze te overhandigen dan wel ja. Als ze het gewoon vragen (misschien omdat ze weten dat ze nooit zo'n bevel gaan krijgen, en hopen dat je geintimideerd genoeg bent om het zomaar te doen) ben je nergens tot verplicht.
quote:
Kort gezegd is dat wat je nu bij de politie mag gaan uitleggen. Neem maar aan dat er aangifte gedaan is en dat ze je de duimschroeven zullen aandraaien over het feit dat jij ook wel achter die uitingen zult staan.
Geloof me maar, als de politie zeker weet dat ze je kunnen pakken dan vragen ze niets, maar dan staan ze meteen bij je op de stoep.

Oftewel, ze kunnen je waarschijnlijk niets maken maar hopen je genoeg te kunnen intimideren op het bureau om alsnog die gegevens van je te kunnen krijgen (zodat ze tegen de rechter kunnen zeggen dat je die informatie vrijwillig hebt afgestaan).

Niet op ingaan dus. Als je iets van je willen dan kunnen ze het komen halen, maar uit jezelf naar het bureau gaan lijkt me op dit moment nu niet echt de meest slimme oplossing...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_63568390
Gewoon even aan de Politie geven en netjes meewerken.
Daarmee zij jullie dan geen partij meer in het hele gebeuren. Mensen die bedreigingen uiten op het internet moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zijn misschien strafbaar.
pi_63568439
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:40 schreef kortsluiting87 het volgende:
Is dit niet een slinkse manier van zelfpromotie?
Sluw!

on-topic:
Wat je ook doet, ik zou sowieso meewerken met de politie. Die lui wil je niet tegen je in het harnas jagen.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63568490
Wat is er dan zo erg aan een fusie eigenlijk?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 november 2008 @ 16:14:55 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_63568598
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:09 schreef FritsVanEgters het volgende:

Wat je ook doet, ik zou sowieso meewerken met de politie. Die lui wil je niet tegen je in het harnas jagen.
Hooligans daarentegen.....
pi_63568650
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:11 schreef Scorpie het volgende:
Dat is een andere discussie

Enfin mijn maat gaat zo dat "iets" in ontvangst nemen en zolang dat geen gerechtelijk bevel is geven wij niets af.

Wat nou als ik zeg dat ik gaan ip adressen log trouwens?
pi_63568656
quote:
Misschien kunnen Feyenoord en Ajax ook fuseren, misschien winnen ze dan eens wat. Maar de fusie-discussie hoort natuurlijk niet echt hier, beter in VBL
pi_63568699
quote:
Ga dat maar eens in Zuid-Limburg vragen...
For great justice!
pi_63568702
Je kan toch gewoon naar het bureau gaan om eens te kijken wat ze nu precies van jullie verlangen?
Kun je daarna verder kijken wat je doet.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_63568793
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hooligans daarentegen.....
toto-divisie hooligans
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_63568900
quote:
Mijn maat moet voor 5 uur verschijnen anders zouden ze pc's in beslag komen nemen bij ons.
Alsof jij je site aan huis host

Mogen ze bij mij wel een keer via mijn website pc's in beslag komen nemen
So we just called him Fred too
  donderdag 27 november 2008 @ 16:38:33 #28
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_63569228
Het is jouw website, jij bent verantwoordelijk voor wat erop staat. Bedreigende reacties in het gastenboek kunnen wel degelijk jouw probleem zijn.
De politie doet dit niet zomaar. Iemand heeft aangifte gedaan.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_63569950
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:38 schreef DoctorB het volgende:
Het is jouw website, jij bent verantwoordelijk voor wat erop staat. Bedreigende reacties in het gastenboek kunnen wel degelijk jouw probleem zijn.
En terecht
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63570256
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:37 schreef admiraal_anaal het volgende:

Moeten ze wel eerst een bevel tot aanhouding buiten heterdaad krijgen van de officier van justitie, en of dat lukt is maar zeer de vraag. Overigens zou ik gewoon gaan, dan kan je altijd nog geen antwoord op geven op bepaalde vragen. Beetje aso om gewoon niet te gaan als ze het netjes vragen.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_63570573
dat ze je hoster niet bellen dan
pi_63570700
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:38 schreef DoctorB het volgende:
dit is onzin....
als ik iemand via FOK! bedreig dan is danny daar echt niet verantwoordelijk/aansprakelijk voor..

maar gewoon ff naar de politie gaan, want ze krijgen toch wel wat ze willen
pi_63570875
Maat is net terug. Er ligt een vordering ondertekend door de officier van justitie dat wij alle bekende gegevens van de posters van de reacties moeten aanleveren. ik zal dat papiertje binnenkort inscannen.

We hebben besloten om mee te werken en de ip gegevens nu maar te verstrekken want tegen zo'n bevel ga ik niet opboksen
pi_63570955
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:49 schreef FortunaHome het volgende:
Maat is net terug. Er ligt een vordering ondertekend door de officier van justitie dat wij alle bekende gegevens van de posters van de reacties moeten aanleveren. ik zal dat papiertje binnenkort inscannen.

We hebben besloten om mee te werken en de ip gegevens nu maar te verstrekken want tegen zo'n bevel ga ik niet opboksen
ken je de poster persoonlijk ofniet?
  donderdag 27 november 2008 @ 18:02:06 #35
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63571126
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:49 schreef FortunaHome het volgende:

Keurig.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_63571177
quote:
pi_63571225
Je gaat niet mijn IP geven he.
  donderdag 27 november 2008 @ 18:11:54 #38
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_63571355
quote:
....
Die reacties op dat nieuwsbericht...

Fortuna....
Qui habet aures audiendi audiat
pi_63571363
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:54 schreef koemleit het volgende:

[..]

ken je de poster persoonlijk ofniet?
Laten we zeggen dat ik een vermoeden heb...
pi_63571455
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:12 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

En die staat binnenkort op de stoep met een knokploegje?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_63571465
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:16 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Nope dat denk ik niet
pi_63571555
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:16 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

Met fc limburg shirtjes aan.
  donderdag 27 november 2008 @ 18:32:42 #43
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_63571803
quote:

Vanavond weet ik meer
Wat vreemd dat de politie daar interesse in heeft. .
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_63571833
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:12 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

misschien die persoon ff inlichten .
pi_63572212
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:40 schreef koemleit het volgende:

[..]

dit is onzin....
als ik iemand via FOK! bedreig dan is danny daar echt niet verantwoordelijk/aansprakelijk voor..

maar gewoon ff naar de politie gaan, want ze krijgen toch wel wat ze willen

Als hij een bericht na een eventueel verzoek niet verwijdert is hij medeplichtig.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  donderdag 27 november 2008 @ 18:58:29 #46
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_63572450
quote:
Op donderdag 27 november 2008 16:03 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

The Predictor zal dan wel de lul zijn...
Gezien zijn posts zal die niet eens begrijpen wat die verkeerd gedaan heeft..
pi_63572503
quote:
Op donderdag 27 november 2008 18:48 schreef Roi het volgende:

[..]

Als hij een bericht na een eventueel verzoek niet verwijdert is hij medeplichtig.
jep maar pas na het verzoek.
pi_63572750
Danny zal toch wel weten hoe zoiets werkt lijkt me of niet?

Stuur hem eens een PM zou ik zeggen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_63572978
quote:
Op donderdag 27 november 2008 15:37 schreef admiraal_anaal het volgende:

Inderdaad, met een mannetje of 6-7 om een uurtje of 9.30 in de ochtend. Althans, zo was het hiet nadat een huisgenoot ook niet even naar het bureau kwam op verzoek.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63573213
quote:
Op donderdag 27 november 2008 19:16 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Inderdaad, met een mannetje of 6-7 om een uurtje of 9.30 in de ochtend. Althans, zo was het hiet nadat een huisgenoot ook niet even naar het bureau kwam op verzoek.
Bij mij om 5.30 met 20 man recherche en een AT beetje overdreven maar dat achtte ze nodig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')