abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 13:48:46 #1
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_63564565
Eigenlijk had de topic titel moeten zijn "petitie Stop 'aanpak van excessief huilen bij zuigelingen' als richtlijn bij het consultatiebureau!", maar daar was niet genoeg ruimte voor.

Waar het om gaat:
Er ligt een conceptvoorstel "Richtlijn aanpak van excessief huilen bij zuigelingen" ter beoordeling bij het RIVM. Als de Richtlijn goedgekeurd wordt gaat hij naar de consultatiebureaus om daar ingevoerd te worden.
De Richtlijn gaat over het verhelpen en voorkomen van overmatig huilen bij babies, en biedt als oplossing het strikt hanteren van de pijlers 'rust, reinheid, regelmaat' en indien niet voldoende succes als aanvulling daarop het middel inbakeren, dit alles voornamelijk volgens de ideeën die Ria Blom hierover heeft geformuleerd.

Er is een e-petitie Stop 'aanpak van excessief huilen bij zuigelingen' als richtlijn bij het consultatiebureau! die je kunt ondertekenen als je vindt dat de Richtlijn niet overgenomen zou moeten worden.
Rechts op de pagina kun je de Nota openen, en de reactie hierop van twee beroepsgroepen, kun je kijken of je het wel of niet eens bent met de Richtlijn.

Ik ben het zelf niet eens met de Richtlijn, omdat er wordt voorbijgegaan aan andere oplossingen, aan andere oorzaken voor het huilen dan verstoring van rust-reinehid-regelmaat, aan zaken als het geven van borstvoeding op verzoek en positieve hechting door het dragen van (huil)babies, en aan het zoeken naar de specifieke oorzaken van het huilen in plaats van aan symptoombestrijding te doen. Streng toepassen van de drie 'r-ren' en inbakeren kunnen best helpen, maar m.i. niet bij ieder kind en niet in iedere situatie.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  donderdag 27 november 2008 @ 13:51:41 #2
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63564637
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_63570085
Ik ben het ook niet eens met de richtlijn, maar wist ook niet van deze petitie af. Goed topic Macka!

De richtlijn druist met veel zaken in tegen mijn eigen gevoel en verstand. Ik ben er altijd al tegen geweest om mijn kind te laten huilen en heb dat ook nooit gedaan. Daar 3 jaar geleden al ruzie over gehad bij het CB. Maar goed, ik sta sterk genoeg in mijn schoenen en heb genoeg kennis om toch mijn eigen ding te doen. Vooral voor moeders die dat niet hebben of kunnen en dus zich aan zo'n richtlijn denken te 'moeten' houden, vind ik het geen goed idee.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_63570488
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:15 schreef Igraine het volgende:
Vooral voor moeders die dat niet hebben of kunnen en dus zich aan zo'n richtlijn denken te 'moeten' houden, vind ik het geen goed idee.
Volgens mij zit je dan uiteindelijk zelf huilend onderaan de trap omdat je gevoel zegt dat je je kindje bij je wil houden maar de richtlijnen zeggen dat je je kindje moet laten huilen.

Ik heb een tijdje terug mijn naam al onder de petitie gezet Sta er helemaal achter.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_63570733
ik schrik nu ik het goed lees ook van de zéér minimale benoeming van medische oorzaken!
ook al speelt dat nauwelijks, je zou het in zo'n richtlijn wel als stap 1 : uitsluiten verwachten !

aansluitend op reakties hier:
deze richtlijn is niet voor ouders he?
is richtlijn voor medewerkers..over hoe te handelen bij begeleiding van
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 18:11:18 #6
141844 Macka66
pi_63571341
Marit, je krijgt als ouder van een zuigeling natuurlijk wel met die richtlijn te maken. Zelfs als je baby niet excessief huilt zullen een aantal van de adviezen blijven hangen en aan je doorgegeven worden, verwacht ik zo.
Ik zou als ouder graag te maken krijgen met CB medewerkers die hopelijk verder kunnen en mogen kijken dan de benadering volgens deze starre en dwingende Richtlijn.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_63571737
de jeugdartsen zullen hoop ik toch vanuit de opleiding en hun taak op het cb als eerste medische oorzaken proberen uit te sluiten. Zie alle andere richtlijnen voor jeugdartsen.
Ze hebben hierbij alleen wel de eerste en tweede lijn nodig, aangezien dáár de diagnostiek gebeurt. Ik vrees dat het in praktijk vaak zo is dat verwijzing/diagnostiek pas gebeurt als ouders aan bel blijven trekken en de RRR-aanpak niet blijkt te werken.
Verloren tijd, in die paar kleine procenten waar medische oorzaak ten grondslag ligt aan het vele huilen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 27 november 2008 @ 19:10:20 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_63572788
wat Igraine zegt dus...

* DJMO ook getekend heeft
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_63573024
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:41 schreef marit1978 het volgende:
ik schrik nu ik het goed lees ook van de zéér minimale benoeming van medische oorzaken!
ook al speelt dat nauwelijks, je zou het in zo'n richtlijn wel als stap 1 : uitsluiten verwachten !

aansluitend op reakties hier:
deze richtlijn is niet voor ouders he?
is richtlijn voor medewerkers..over hoe te handelen bij begeleiding van

Maar de ouders die begeleid gaan worden krijgen toch de adviezen uit de richtlijn. Dus het heeft direct z'n weerslag.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_63573311
inderdaad, de adviezen die iemand krijgt worden als het goed is gegeven op basis van de richtlijn
maar gelukkig wel 'op maat' !
pi_63573586
Hey maar Marit, ff een vraagje uit interesse hè, (jij bent toch CB arts?)
Iedere CB arts heeft toch een opleiding gedaan? Hebben die dan ook medicijnen gestudeert zeg maar? Of een andere opleiding? En de rest van het CB-personeel dat de kindjes onderzoekt en ouders adviezen geeft, die hebben toch ook relevante opleidingen gedaan? Dus de wijkverpleegkundige bijv. zal toch wel een zusteropleiding gehad hebben ofzo?
Is het dan niet gek om te denken dat CB-artsen deze richtlijn zomaar klakkeloos over zullen nemen en daarmee ouders dwingen hun kind constant te laten huilen zonder even verder te kijken? Ik ga er vanuit dat je bij een opleiding als medicijnen als eerst leert een anamnese op te stellen en daarna aan de hand van symptomen, en door dingen uit te sluiten op zoek gaat naar wat de oorzaak van iets kan zijn. Het kan toch niet zo zijn dat het gros van de CB artsen hieraan voorbij gaat? Is het CB werkelijk zo slecht opgeleid of is het vertrouwen in de kennis en kundigheid van de CB artsen dan gewoon zo laag?

Uiteindelijk lijkt het me dat het een advies is, en dat het je nog altijd vrij staat zelf naar een osteopaat of fysio te gaan als je denkt dat je kindje lichamelijke klachten heeft. En daarnaast lees ik dat ook andere methodes niet worden afgeschaft om kans op mishandeling (door frustratie over het lange huilen) zo klein mogelijk te houden.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_63574571
HuupHuup, gelukkig is het wel geschoold personeel (inderdaad geneeskunde en verpleegkunde met vervolgopl.) maar wisselt het toch binnen nederland en zelfs binnen organisaties nogal hoe kundig men is.
Ik denk echt dat er zelfs tussen mijn collega's en mij (grote?) verschillen zijn ! Raar he?

Juist door de scholing denk ik echt dat (ik spreek maar even namens de artsen) we in staat zijn zo'n richtlijn juist te interpreteren. Dus die zéker niet klakkeloos over te nemen zoals jij zegt !
Als je die richtlijn goed leest, de onderzoeken die er aan vooraf zijn gegaan goed leest kan je eigenlijk niet zeggen dat het in het geheel een belachelijke aanpak voorstelt.
Ik denk (weet) namelijk dat ik al diverse ouders goed heb kunnen begeleiden n.a.v. soortgelijke richtlijn.

Ik hoop alleen echt van harte dat deze richtlijn goed binnen de teams geimplementeerd gaat worden en de neuzen weer echt dezelfde richting op gaan staan, zodat je als ouder kunt vertrouwen op een goede begeleiding als je een huilbaby hebt.
pi_63574811
Ja nee precies dat bedoelde ik dus ook, dat je er hopelijk wel vanuit kunt gaan dat een arts wel dusdanig is opgeleid dat hij of zij zo'n richtlijn wel weet te interpreteren. Maar omdat er toch wel een beetje paniek over zo'n richtlijn is bij ouders als ik het zo lees, dan vraag ik me af of er dan werkelijk zo weinig vertrouwen is in de CB artsen.

Als ik die richtlijn lees dan lees ik eigenlijk nergens expliciet dat men besloten heeft babies voortaan maar gewoon te laten huilen. Het gaat om excessief huilen/huilbabies, dat is natuurlijk sowieso wel iets anders dan "alle babies" of babies die moeilijk in slaap komen. En daarnaast lees ik ook dat dit niet de enige maatregel wordt, de inbakermethode blijft ook gebruikt worden enzo, alleen heeft deze methode nu de voorkeur. Maar zoals je zegt is het inderdaad desondanks wel te hopen dat er eenstemmig naar gehandelt wordt zodat men niet op drie plaatsen drie verschillende adviezen krijgt en ouders weer vertrouwen krijgen in de aanpak van het CB.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 20:15:50 #14
141844 Macka66
pi_63574839
Marit, je vrees blijkt gegrond, de JGZ artsen worden inderdaad pas laat ingeschakeld, getuige het stroomdiagram op artsennet. Geen goede zaak
pi_63578773
gelukkig maar dat cb's in teams van arts en vp werken!
ik ben vanaf begin (1e contact met jgz rond 2e levensweek) al betrokken...al is het maar omdat je een heupafw. moet uitsuiten voor je inbakeradvies kan/mag geven.
Vreemd dat jeugdarts pas zo laat genoemd wordt !?
  donderdag 27 november 2008 @ 22:20:07 #16
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_63579655
Ik vind een petitie wel wat ver gaan, trouwens. Er zitten een hoop logische, goede adviezen in die richtlijn zoals ik het kan beoordelen. De regels van rust en regelmaat, waarbij bij niet de oude dr. Spock rust en regelmatig wordt bedoeld, maar wel zorgen dat er minder prikkels zijn voor een baby, dat lijkt me wel prima.

Wat dat betreft kan ik me heel goed vinden in de notitie van de Psychologen.

Wij pleiten ervoor
- het advies om de baby (met de kookwekker) 30 minuten te laten huilen zo snel mogelijk te
schrappen uit de richtlijn
- nader onderzoek te doen naar de relatie tussen (langdurig) laten huilen en de ontwikkeling
van hechting
- naast adviezen over het aanbrengen van rust en regelmaat, de ouders in geval van
ontroostbaar huilen door jonge baby's te verwijzen naar diverse vormen van
(gedrags)deskundige begeleiding van de baby-ouder communicatie
- in de richtlijn meer nadruk te leggen op preventie van ontroostbaar huilen van de baby
door aan te dringen op vroegtijdig signaleren van ontregeling van de communicatie tussen
baby en ouder
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 27 november 2008 @ 22:59:14 #17
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_63581325
Ik heb de petitie al een tijd geleden getekend, want ik kreeg gewoon kippenvel toen ik de richtlijn las.
pi_63581359
Ik weet nog dat ik van het CB een boekje in de handen gedrukt kreeg van Ria Blom? over de 3 R'en.
Ik heb het gelezen tot de helft ofzo en toen bij het oud papier gelegd, het voelde niet goed en paste niet bij mijn idee van opvoeden een aantal tips daar kon ik wel wat mee.
Isa was overdag gewoon een slechte slaper, wilde echt niet en tja dan heb je wel eens een huil-uurtje, hoort er dan gewoon bij in mij ogen.

Het CB geeft advies een soort van handvat, of je het op gaat volgen is aan jou voelt iets niet goed dan moet je je moeder/vader-instinct volgen.

Ik teken de petitie dus niet, omdat ik vind dat je als ouders uiteindelijk zelf bepaald hoe je ermee omgaat
en jij zelf bepaald hoe je met "regeltjes" omgaat.
Het CB kan me nog zoveel vertellen maar of ik het doe.... tja.
Mama van Isa en Ties
pi_63581596
Jojo..waarom dan precies ??

Marlieske, ik ben het met je eens!
sterker nog; het cb is een plek waar je om advies kan vragen. Wat je met het advies doet, is aan jou.
Cb teams die ongevraagd dingen gaan opleggen gaan voorbij aan hun taak.
pi_63581837
als CB's dan ook duidelijk zouden vertellen dat het een advies is wat ze geven!!

Een hoop mensen nemen het advies van zo'n instantie toch blindelings aan,want "daar zullen ze het wel weten". Als je zelf onzeker bent, niet zo stevig in je schoenen staat dan twijfel je niet aan wat het CB zegt.

Dus daarom moet een CB zeker zorgen dat alle adviezen die ze geven voorzichtig afgewogen.

Om helemaal die richtlijn weg te gooien lijkt me wat ver gaan, maar er zou zeker goed geluisterd moeten worden naar de kanttekeningen die lactatiekundigeren en psychologen hebben bij de richtlijn.

In de huidige vorm lijkt mij persoonlijk niet geschikt voor landelijke implementatie.
pi_63581996
Naja ik ben van mening dat we als ouders best onze eigen verantwoordelijkheid op ons kunnen nemen, we roepen allemaal dat we geen betutteling willen en regeltjes zijn er altijd teveel.

Maar zodra het om onze kinderen gaat schijnt er er een lijstje te moeten komen met hoe we alles moeten doen? zodat we de "perfecte baby" kunnen hebben en kunnen zeggen " kijk eens hoe netjes we het volgens de regeltjes doen" denk aan fles/borstvoeding, bijvoeding vanaf 6 maanden enz enz
Isa kreeg dus al papflessen bij de 4 maanden, ooooh wat slecht riep de ene vriendin de andere had weer precies hetzelfde als mij gedaan enz je krijgt dagelijks 100 en 1 adviezen en ook die volg ik niet allemaal braaf op hoor

Ik deed alles maar op gevoel en keek of dat een beetje aansloot met wat het CB adviseerde, was dat niet zo... naja jammer dan hoor, als ik zie dat het werkt dan zal het vast goed zijn toch?!
Ik zal echt niet ontkennen dat ik wel geteld 1 dag de regeltjes van Ria Blom het opgevolgd en jankend onder aan de trap stond en naar boven ben gestormd Isa uit bed heb gehaald en me super schuldig heb gevoeld.
Naja wijze les, dit was duidelijk niets voor mij. Vanaf dat moment ook altijd Isa uit bed gehaald en getroost zelfs nu nog, dat werkt hier namelijk veel beter, en na een tijdje hoor je het verschil in huilen ook wel het is
vooral die eerste onzekere weken op de tast alles doen.
Mama van Isa en Ties
pi_63582142
Ria Blom..

Geweldig boek (regelmaat en inbakeren) het heeft ons heel goed geholpen in de huil periodes die Iris heeft gehad. (Dat inbakeren hebben we niet gedaan).
Ik kan het iedereen met net een baby aanraden.

Eerst moest ik ook niks hebben van het boek van die extremist. Maar we hebben het gekregen en werkelijk waar er staat zoveel meer in dan in b.v. "Oei ik Groei".

Van onze pufclub hadden 4 stellen de methode van Ria Blom gebruikt het 5e stel zat al 2 maanden met zijn handen in het haar elke avond (hoorde we op terugkom avond).
pi_63582187
en zo zie je maar weer wat voor de een niets is werkt voor de ander weer super, er is gewoon niet 1 enkele richtlijn waterdicht daar ben ik heilig van overtuigd en waarom? omdat ieder kind uniek is!
Mama van Isa en Ties
pi_63582316
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:22 schreef HarryP het volgende:
Ria Blom..

Geweldig boek (regelmaat en inbakeren) het heeft ons heel goed geholpen in de huil periodes die Iris heeft gehad. (Dat inbakeren hebben we niet gedaan).
Ik kan het iedereen met net een baby aanraden.

Eerst moest ik ook niks hebben van het boek van die extremist. Maar we hebben het gekregen en werkelijk waar er staat zoveel meer in dan in b.v. "Oei ik Groei".

Van onze pufclub hadden 4 stellen de methode van Ria Blom gebruikt het 5e stel zat al 2 maanden met zijn handen in het haar elke avond (hoorde we op terugkom avond).
Ik mag toch hopen dat jullie niet alle 5 een huilbaby hadden, daar is de richtlijn namelijk voor bedoeld.
En ik vraag me dan altijd ook meteen af hoeveel van die 5 er lang borstvoeding geven/gegeven hebben.
maar goed dat laatste is offtopic.
pi_63582484
Er is ook een Hyves-pagina van. http://richtlijnhuilbaby.hyves.nl/
pi_63634473
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat jullie niet alle 5 een huilbaby hadden, daar is de richtlijn namelijk voor bedoeld.
En ik vraag me dan altijd ook meteen af hoeveel van die 5 er lang borstvoeding geven/gegeven hebben.
maar goed dat laatste is offtopic.
Een huilbaby is een baby die op een dag 3 uur of meer huilt. (Daar komen niet veel mensen aan). Maar 1 uur is al heel lang als het je eigen kind is dat huilt. Ik neem aan dat je er ook dan wat aan wilt doen.
Ria Blom is en de richtlijn van het CB is dus niet alleen bedoeld voor huilbabies.

Van de 5 stellen heeft 1 stel nooit borstvoeding geprobeerd. De overige 4 gaven nog bostvoeding met 1.5 maand (terugkom avond) van 2 stellen waaronder wij weet ik dat ze nu nog borstvoeding geven met 4 maanden. En van de andere 2 stellen verwacht ik dat ze er alles aan zullen doen om zolang mogelijk borstvoeding te geven maar hoe het uiteindelijk is gelopen weet ik natuurlijk niet.

Maar waarom vraag je je dat af?
pi_63634717
inbakeren is niet bepaald goed voor het geven van borstvoeding, je mist dansneller hongersignalen. Huilen is een heel laat hongersignaal, meestal begint het bij jonge babyś met onrustig worden en op handen sabbelen.
meer info http://www.borstvoeding.c(...)richtlijn.080625.pdf
  zondag 30 november 2008 @ 09:22:01 #28
3011 E.T.
pi_63639247
ik ben nog niet overtuigd van beide kanten over de richtlijn.

Ik zie wel dat er snel overheen wordt gestapt dat de richtlijn voor huilbabies is en niet voor iedere willekeurige baby. Hoeveel échte huilbabies zijn er nu eenmaal?
Als je een echte huilbaby hebt, heb je zelf vaak al enorm veel geprobeerd, logisch ook want het huilen is vreselijk.
Bij Nienke heb ik ook alles geprobeerd; rust, regelmaat, inbakeren, ledikant, wieg, kinderwagen, .. niets hielp.. ze bleef huilen en wilde niet slapen.
En ja, op dat punt laat je je kind ook echt wel eens even huilen.. en dat 'even' komt dan idd wel in de richting van de 20 a 30 minuten. Het liefst met alle deuren dicht, zodat je even geen gehuil hoort.

De richtlijn houdt niet in dat iedere moeder van een huilende baby te horen krijgt dat ze het kind maar 30 minuten moet laten huilen. (Zo zou het moeten zijn, als ik zo lees iig)

Ik heb trouwens lang niet alles over de richtlijn goed gelezen, de punten die livelink hierboven uit de psychologen-notitie heeft gehaald vind ik wel goede trouwens
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † zondag 30 november 2008 @ 13:38:38 #29
141844 Macka66
pi_63642490
quote:
Op zondag 30 november 2008 09:22 schreef E.T. het volgende:
ik ben nog niet overtuigd van beide kanten over de richtlijn.

Ik zie wel dat er snel overheen wordt gestapt dat de richtlijn voor huilbabies is en niet voor iedere willekeurige baby. Hoeveel échte huilbabies zijn er nu eenmaal?
Als je een echte huilbaby hebt, heb je zelf vaak al enorm veel geprobeerd, logisch ook want het huilen is vreselijk.
Wat mij bij de Richtlijn ook verbaast is dat er geen diagnose wordt gesteld door een deskundige maar dat wordt gewerkt op basis van melding van de ouders zelf dat ze een 'huilbaby' hebben.
Ik denk dat er best wat onervaren ouders zullen zijn die niet doorhebben dat een baby huilen als voornaamste signaalmiddel heeft, en hun baby onterecht als huilbaby zullen bestempelen. Idd, hoeveel echte huilbabies zijn er nu eigenlijk? (En dan huilt een deel van de huilbabies ook nog vanwege een fysieke oorzaak - zoals reflux, KISS, stille ondervoeding, waarvoor de Richtlijn geen oplossing zal zijn maar eerder een vertraging oplevert in diagnose en behandeling.)
pi_63653233
quote:
Op zondag 30 november 2008 02:16 schreef poemojn het volgende:
inbakeren is niet bepaald goed voor het geven van borstvoeding, je mist dansneller hongersignalen. Huilen is een heel laat hongersignaal, meestal begint het bij jonge babyś met onrustig worden en op handen sabbelen.
meer info http://www.borstvoeding.c(...)richtlijn.080625.pdf
Inbakeren doen we ook niet. En de andere stellen van de pufclub ook niet. Van inbakeren moeten wij overigens ook niks hebben. Dat ingebakerd (borst) voeding geven de voeding verstoord heb ik ook gelezen.
Wel een minpuntje van Ria dat ze wel zegd dat je moet "uitbakeren" voor het drinken maar dat ze er niet bijschrijft waarom.

Maar goed de meeste mensen gebruiken Ria Blom voor de regelmaat zonder het inbakeren.
pi_63907267
en een nieuwsbericht
quote:
http://www.kraamsupporton(...)tlijn_huilbabys.html

Moeders in actie tegen richtlijn huilbaby's

10 december 2008
Bezorgde moeders hebben de website www.ikbenbeebie.nl opgericht om te protesteren tegen de invoering van de richtlijn 'Aanpak excessief huilen bij zuigelingen'.

De richtlijn 'Aanpak excessief huilen bij zuigelingen' (door onder andere Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland, Actiz en goedgekeurd door het RIVM) en bevat adviezen voor ouders van huilbaby's om het huilen te reduceren, in de vorm van 'rust en regelmaat' en inbakeren als 'rust en regelmaat' onvoldoende helpt. Eén van de aanbevelingen is om pasgeborenen meer dan vijftien minuten te laten huilen om alleen in slaap te leren vallen. Ouders wordt geadviseerd een 'huilkookwekker op 30 minuten te zetten'.

Borstvoeding
Volgens de moeders is een baby laten huilen totdat het uitgeput in slaap valt slecht voor ouder én kind. Zij stellen dat ook psychologen en lactatiekundigen zeggen dat het niet troosten of voeden de hechting tussen ouder en baby in de weg staat en borstvoeding ondermijnt.

Consultatiebureaus
De ouders menen dat de richtlijn alle baby's over één kam scheert, maar ontwikkeld is voor huilbaby's van ouders in noodsituaties waar mishandeling dreigt. Volgens de oprichters van www.ikbenbeebie.nl zijn er veel babyvriendelijker methodes om het huilen te verminderen (troosten). Ouders zouden hierover beter advies willen van consultatiebureaus en andere (kraam)zorgverleners.
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 00:11:36 #32
141844 Macka66
pi_63922148
Fijn dat er bericht wordt, maar jammer dat het stukje zo slecht geschreven is.
ja sorry, ben redacteur...

Er staan op ikbenbeebie trouwens aardige downloadbare posters met nadenkertjes in de Loesje stijl.
pi_63929575
quote:
Op donderdag 11 december 2008 00:11 schreef Macka66 het volgende:
Fijn dat er bericht wordt, maar jammer dat het stukje zo slecht geschreven is.
ja sorry, ben redacteur...

Er staan op ikbenbeebie trouwens aardige downloadbare posters met nadenkertjes in de Loesje stijl.
Zoals een poster waar de moeder een aantal koppen koffie op een dag drinkt.
Mag hopen dat die moeder dan geen borstvoeding geeft.

Eenzijdige extremistische website.
Ze hebben echt de kans laten liggen om goed advies te geven waarbij ook de "Ria Blom methode" een van die passende adviezen kan zijn.
  donderdag 11 december 2008 @ 12:28:32 #34
3011 E.T.
pi_63930225
quote:
Op donderdag 11 december 2008 12:03 schreef HarryP het volgende:
deze snap ik niet in meerdere opzichten..
ik zie geen poster waarin de moeder veel koffie drinkt (alleen eentje met een 'voedingsschema' en daar staan twee koppen koffie op, bedoel je die?)
en
wat heeft het drinken van koffie met het geven van borstvoeding te maken? Zou je geen koffie mogen drinken als je geen bv geeft?

Ik snap je opmerking niet?
pi_63931855
quote:
Op donderdag 11 december 2008 12:28 schreef E.T. het volgende:

[..]

deze snap ik niet in meerdere opzichten..
ik zie geen poster waarin de moeder veel koffie drinkt (alleen eentje met een 'voedingsschema' en daar staan twee koppen koffie op, bedoel je die?)
en
wat heeft het drinken van koffie met het geven van borstvoeding te maken? Zou je geen koffie mogen drinken als je geen bv geeft?

Ik snap je opmerking niet?
Als je kind last heeft van krampjes en dus huilen en je geeft borstvoeding dan kan je als moeder het beste beginnen met het laten staan van koffie, sinasappelsap etc.

Wetenschappelijk bewezen is het natuurlijk niet. Maar welke ouder wil nu aan een wetenschappelijk onderzoek meedoen waarin zijn kind wordt langdurig wordt blootgesteld aan voeding die darmkrampjes opleveren.

Verder is koffie gewoon slecht is voor je baby als hij dat binnen krijgt via borstvoeding.
  donderdag 11 december 2008 @ 13:36:28 #36
3011 E.T.
pi_63931967
Theïne is beter

O nee... als bv-moeder mag je alleen nog water en tofu

Krampjes en huilbabies hebben meestal niets met elkaar te maken
pi_63934707
quote:
Op donderdag 11 december 2008 13:36 schreef E.T. het volgende:
Theïne is beter

O nee... als bv-moeder mag je alleen nog water en tofu

Krampjes en huilbabies hebben meestal niets met elkaar te maken
Ook niet. Mijn vrouw heeft tijdens haar zwangerschap veel kruidenthee gedronken.

En het is niet zo dat je alleen nog water mag drinken maar een beetje letten op je voeding bij borstvoeding is de eerste 3 maanden wel heel erg aan te raden omdat de darmpjes van baby's dan nog niet "rijp" zijn.
Onze Iris had er veel last van als mijn vrouw sinasappelsap dronk en zo hebben we de eerste 3 maanden ook geen kool meer gegeten en geminderd met UI etc. En dat verschil merkte we heel erg aan de krampjes van Iris.

En krampjes en het huilen van baby's hebben alles met elkaar te maken.
pi_63935030
Kruidenthee tijdens de zwangerschap wordt juist afgeraden....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_63935125
kruidenthee is een breed begrip
pi_63935155
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:34 schreef owlet het volgende:
kruidenthee is een breed begrip
Dat is waar... Maar lang niet alle kruiden zijn goed voor je tijdens de zwangerschap...

Kruiden die men ten alle tijden moet vermijden gedurende de zwangerschap (deze lijst is incompleet)

· Absintalsem - Artemisia absinthium (bevat thujon)

Aloe - Aloe vera (alleen inwendig gebruiken vermijden, laxerend)

· Beredruif - Arctostaphylos uva ursi (sterk urinedrijvend, werking op de nieren)

· Bijvoet - Artemisia vulgaris (bevat thujon, weliswaar minder dan Absintalsem, maar voorzichtigheid is geboden)

· Boerenpioen - Paeonia officinalis (Pioenroosextracten bevinden zich veel in Chinese kruidenmengsels die voorgeschreven worden voor vrouwenklachten, terecht...want het kruid heeft fyto-oestrogene eigenschappen, daardoor is het kruid ongeschikt voor gebruik tijdens de zwangerschap, verder bevat het alkaloiden)

· Boerenwormkruid -Tanacetum vulgare (bevat thujon)

Canadese Geelwortel - Hydrastis canadensis (zeer sterke baarmoederstimulant, bevat alkaloiden, waaronder berberine)

· Citroenkruid - Artemisia abrotanum (bevat thujon)

· Duizendblad - Achillea millefolium (baarmoederstimulant, bevat thujon)

· Engelwortel, Chinese - Angelica sinensis (sterk hormonaal effect, bevat cumarinen, stimuleert de baarmoeder in sterke mate)

· Engelwortel, Grote - Angelica archangelica (rijk aan etherische olien en cumarinen, baarmoederstimulant)

· Fenegriek - Trigonella foenum-graecum (fyto-oestrogeen)

- Gotu Kola - Centella asiatica

· Hartgespan - Leonorus cardiaca (baarmoederstimulant)

· Herderstasje - Capsella bursa-pastoris (baarmoederstimulant)

Holwortel - Corydalis cava (baarmoederontspanner, hoog alkaloidenghalte)

Hop - Humulus lupulus (sterke fyto-oestrogeen)

· Hysop - Hyssopus officinalis (baarmoederstimulerende etherische olien)

· Jeneverbes - Juniperus communis (baarmoederstimulerende etherische olien, thujon, sterke werking op de nieren)

· Karmozijnbes, Westerse - Phytolacca americana (giftige triterpenoide saponinen en alkaloiden)

· Klaver, Indiaanse - Trillium erectum (fyto-oestrogeen)

· Lavas, Maggikruid - Levisticum officinale (baarmoederstimulerende etherische olien)

- Malrove - Marrubium vulgare (etherische olie)

· Mannetjesvaren - Dryopteris filix-mas (sterk laxerend, ook algemeen giftig kruid)

- Maretak - Viscum album (te sterk in samenstelling, baarmoederstimulant)

· Moederkruid - Tanacetum parthenium (sterk baarmoederstimulerend)

· Pijpbloem - Aristolochia clematitis (alkaloiden, sterk stimulerend voor de baarmoeder)

· Polei - Mentha pulegium (thujonbom, sterk samentrekkend voor de baarmoeder)

· Rabarber, Russische - Rheum palmatum (sterke laxant)

- Saffraan - Crocus sativa (sterke baarmoederstimulant,vermijdt het ook in het eten)

· Scharlei - Salvia sclarea (baarmoederstimulant)

- Senna - Senna spp. (sterke laxant)

· Stinkende Gouwe - Cheledonium majus (relatief hoog alkaloidengehalte, vooral berberine is een gevaarlijke stof)

Vingerhelmbloem - Corydalis solida (baarmoederontspanner, hoog alkaloidenghalte)

· Vrouwenmantel - Alchemilla spp. (trekt de baarmoeder samen)

- Wegedoorn - Ramnus spp. (zeer sterke laxanten)

- Wildemanskruid - Pulsatilla vulgaris

· Wijnruit - Ruta graveolens (zeer sterke baarmoederstimulant, thujon)

· Zeedruif - Ephedra sinicia (sterke stimulant adrenaline, hartspier)

· Zilverkaars - Cimicifuga racemosa (fyto-oestrogeen)

· Zuurbes, Gewone - Berberis vulgaris (bevat sterke alkaloiden, waaronder berberine)

Kruiden die men in een medicinale dosering beter kan vermijden in het begin van de zwangerschap (af en toe culinair gebruik zal geen problemen opleveren)

Bonenkruid (Satureja hortensis)

Braam - Rubus fruticosus

Echte Kamille - Chamomilla recutita

Gember - Zingiber officinalis

Lavendel - Lavandula angustifolia

Marjolein, Wilde - Origanum vulgare

Peterselie - Petroselinum crispum

Rozemarijn - Rosmarinus officinalis

Salie - Salvia officinalis

Selderij - Apium graveolens

Tijm - Thymus vulgaris

Kruiden die in een lage medicinale dosering wel geoorloofd zijn tijdens de eerste periode van de zwangerschap, je moet dan denken aan een thee.

Citroenmelisse - Melissa officinalis

Dropplant - Agastache foeniculum

Vlier -Sambucus nigra

Lindebloesem - Tilia spp.
  donderdag 11 december 2008 @ 16:10:05 #41
3011 E.T.
pi_63936021
quote:
Op donderdag 11 december 2008 15:17 schreef HarryP het volgende:
Ook niet. Mijn vrouw heeft tijdens haar zwangerschap veel kruidenthee gedronken.

En krampjes en het huilen van baby's hebben alles met elkaar te maken.
een baby die huilt door krampjes is in 99% van de gevallen GEEN huilbaby..

en het gaat hier om huilbaby's..

en als je over de twee koppen koffie valt.. waarom dan niet over de thee, die minstens net zo veel genoemd wordt?

[ Bericht 14% gewijzigd door E.T. op 11-12-2008 16:16:27 ]
pi_63936056
quote:
Op donderdag 11 december 2008 16:10 schreef E.T. het volgende:

[..]

een baby die huilt door krampjes is in 99% van de gevallen GEEN huilbaby..

en het gaat hier om huilbaby's..
Huilbaby's huilen inderdaad zonder dat je een aanleiding kan vinden. Daarom is het juist zo frusterend.
pi_63936316
Ik weet het niet hoor. Ria Blom (of iig haar boekje - de blauwe variant, dus zonder het inbakeren) heeft hier wel wonderen gedaan.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_63936385
Regelmaat deed het hier ook heel goed voor Jennifer. Maar een half uur laten huilen dat doe ik gewoon niet.

Maar het schema, wakker worden, voeden, verschonen, voeden, spelen, alleen spelen, slapen; dat deed het erg goed.
pi_63936456
Een half uur is wel heel lang, maar Anna heeft toch wel eens een kwartiertje ernstig liggen huilen hoor. Uiteraard wel met opbouw: 5 minuten huilen - kijken en troosten, 10 minuten huilen - kijken en troosten, etc. En meestal na het kwartier was het over en uit. En hey, het resultaat telt.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 16:34:49 #46
141844 Macka66
pi_63936668
quote:
Op donderdag 11 december 2008 12:03 schreef HarryP het volgende:

[..]

Eenzijdige extremistische website.
Ze hebben echt de kans laten liggen om goed advies te geven waarbij ook de "Ria Blom methode" een van die passende adviezen kan zijn.
Eikeltjeskoffie, caffeïnevrije koffie... Ik ben juist zo blij dat er eens niet van uit gegaan wordt dat een moeder BV geeft. Maar daar gaat hjet niet om. Het gaat om leven naar behoeft versus leven naar schema. Die boodschap leek mij nogal duidelijk spreken.

En een webite die is opgezet als tegengeluid voor de RRR methode (van oa Ria Blom) zal die methode uiteraard niet propageren.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:10:07 #48
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65454555
He, dat is (voor mij) onverwacht nieuws!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65461170
dit was vorig jaar toch ook al zo'n issue? ik had die petitie al getekend tijdens mijn zwangerschap.

en je ziet in dit topic al direct het probleem. zoveel mensen zoveel wensen. de ene baby zal het goed doen met aanpak 1, de ander met aanpak 2. indertijd met broertje was het huilen zomaar opeens over. die heeft 6 maanden lang zo ongeveer nonstop gehuild. en gespuugd. en nog wat meer gehuild. ik weet nog hoe wanhopig we ervan werden. en ja: dan laat je het arme kind soms ook maar eventjes liggen, want het maakte allemaal geen zak uit wat we deden, huilen deed hij toch wel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_65475016
Psychologen zonder ervaring waren tegen. Wijkverpleegkundigen met een hoop ervaring waren voor. Nou als ik raad nodig heb over mijn dochter naar wie denk je dat ik dan ga?

Maar goed wij hadden het boek van Ria Blom al voordat Iris er was, we hadden er veel goede dingen over gehoord en een aantal periodes veel aan gehad.
Ik kan het iedereen aanraden om het te lezen en ervan te gebruiken wat ze er zelf van willen gebruiken.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 23:38:04 #51
141844 Macka66
pi_65476224
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:03 schreef HarryP het volgende:
Psychologen zonder ervaring waren tegen. Wijkverpleegkundigen met een hoop ervaring waren voor. .
Waar heb je die informatie vandaan? Stond iig niet in het NRC bericht.

De Volkskrant heeft een iets ander bericht, volgens hen is de richtlijn tijdelijk van de baan en zullen er nieuwe adviezen uit andere beroepsgroepen aan toegevoegd worden.
http://www.volkskrant.nl/(...)richtlijn_huilbaby_s
pi_65559256
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 23:38 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Waar heb je die informatie vandaan? Stond iig niet in het NRC bericht.

De Volkskrant heeft een iets ander bericht, volgens hen is de richtlijn tijdelijk van de baan en zullen er nieuwe adviezen uit andere beroepsgroepen aan toegevoegd worden.
http://www.volkskrant.nl/(...)richtlijn_huilbaby_s
Ervaring.
Psychologie is een wetenschap. En als het op baby's aankomt dan is de wetenschap daar heel beperkt in. Immers welke ouder wil mee doen aan wetenschappelijk onderzoek om te kijken of het 30 minuten laten huilen van een baby schadelijk is? En is 2 dagen een keer 30 minuten laten huilen slechter dan een gestreste ouder?

Zo is er ook geen (wetenschappelijk) bewijs volgens de huisarts dat het voedsel van moeders zorgt voor darm krampjes bij baby's. Maar als je op advies van de wijkverpleegkundige stopt met sinaasappelsap en de darmkrampjes stoppen dan is dat nog steeds geen wetenschappelijk bewijs.
Want welke ouder doet mee aan dat soort wetenschappelijke onderzoeken?
pi_65564633
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:56 schreef poemojn het volgende:
De richtlijn is er niet door: http://www.nrc.nl/binnenl(...)e_baan_na_onenigheid
Had ik nog niet gezien

Las ergens anders wel dat er gisteren op de voorpagina van het parool een artikel stond genaamd 'pak maar op, die huilende baby' en ik quote even:
quote:
In Het Parool van gisteren: Sylvia Nossent legt uit waarom de richtlijn 'aanpak excessief huilen bij zuigelingen' niet deugt en van de baan is.

Ze zegt onder andere: "Echte huilbaby's, die meer dan drie uur per dag huilen, zijn moeilijker tevreden te stellen. Het gaat hier maar om vier tot vijf procent van alle baby's. (...)Totdat we hier meer over weten, is het onmenselijk om juist deze kwetsbare groep bloot te stellen aan zo'n rigide aanpak."

Over Ria Blom: "Het is zorgelijk dat maar een klein groepje mensen invloed heeft gehad op de inhoud van de richtlijn.Het Utrechts onderzoek naar de 'methode Blom' dient als uitgangspunt. Vreemd genoeg zijn er echter ook adviezen in opgenomen die in dat onderzoek helemaal niet voorkomen. Die komen dan voort uit de persoonlijke ervaring van Ria Blom. Zoals het advies dat een baby wakker in bed gelegd moet worden en niet in slaap mag sukkelen aan de borst of fles. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor deze opvatting. Net zo min als voor het idee dat je je baby maar beperkt mag dragen en dat het troosten de onrust alleen maar bevordert. In tegendeel, recent onderzoek laat zien dat oppakken en troosten de rustigste baby's oplevert."
Het artikel staat helaas nog niet online :s
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_65566357
Klinkt als een goed artikel.
pi_65569809
Zo dan!
Als mama van een huilbaby zal ik mijn mening dan ook geven. Merel huilt gemiddeld tussen de 4 en 7 uur per dag. Het is geen gewoon huilen, het is gillen, krijzen, tot en met. Op een slechte dag heeft ze een paar keer 7 uur gehaald. Hoe strakker in een ritme wil krijgen, hoe harder zij huilt. Het enige wat echt helpt, en ons beide een fijn gevoel geeft, is haar tegen me aandragen, met mijn pink in haar mond. Elke andere manier werkt niet, dan is het enige wat ze doet huilen.
Zo'n nieuwe richtlijn lijkt me ook echt niet de oplossing. Beter is om te kijken naar waarom je kindje zoveel huilt. Merel heeft heel veel krampjes, dan laat ik haar natuurlijk niet in haar bed gillen terwijl ze pijn heeft. Natuurlijk zijn er momenten dat ik het niet meer trek en haar 10 tot 15 minuten laat liggen om zelf even op adem te komen. Maar verder gewoon echt niet.
Een baby huilt naar mijn mening nooit zomaar. We zijn afgelopen week naar een osteopaat geweest met Merel en sindsdien gaat het steeds beter. Gisteren huilde ze op een hele dag maar 1!!!! uur, vandaag gaat het ietsjes minder, maar de 2 uur halen we denk ik niet.

Natuurlijk is regelmaat belangrijk bij kindjes, maar je kan je kind niet in een ritme proppen.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_65608510
Oh Fuente, wat naar en moeilijk zeg, dat Merel zo veel huilt/heeft gehuild.
Knap en fijn dat je het trekt om haar zo veel bij je te houden. Hopelijk werkt het bezoek aan de osteopaat structureel positief door. Sterkte hoor.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_65609928
Thx Moonah. Het gaat supergoed momenteel. Merel wordt met de dag rustiger, vandaag alleen maar vanavond gehuild (door teveel prikkels ivm kraambezoek dat maar niet weg wou gaan ). Maar eigenlijk gaat het veel beter dan ik had kunnen hopen
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')