Volgens mij zit je dan uiteindelijk zelf huilend onderaan de trap omdat je gevoel zegt dat je je kindje bij je wil houden maar de richtlijnen zeggen dat je je kindje moet laten huilen.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:15 schreef Igraine het volgende:
Vooral voor moeders die dat niet hebben of kunnen en dus zich aan zo'n richtlijn denken te 'moeten' houden, vind ik het geen goed idee.
Maar de ouders die begeleid gaan worden krijgen toch de adviezen uit de richtlijn. Dus het heeft direct z'n weerslag.quote:Op donderdag 27 november 2008 17:41 schreef marit1978 het volgende:
ik schrik nu ik het goed lees ook van de zéér minimale benoeming van medische oorzaken!
ook al speelt dat nauwelijks, je zou het in zo'n richtlijn wel als stap 1 : uitsluiten verwachten !
aansluitend op reakties hier:
deze richtlijn is niet voor ouders he?
is richtlijn voor medewerkers..over hoe te handelen bij begeleiding van
Ik mag toch hopen dat jullie niet alle 5 een huilbaby hadden, daar is de richtlijn namelijk voor bedoeld.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:22 schreef HarryP het volgende:
Ria Blom..![]()
Geweldig boek (regelmaat en inbakeren) het heeft ons heel goed geholpen in de huil periodes die Iris heeft gehad. (Dat inbakeren hebben we niet gedaan).
Ik kan het iedereen met net een baby aanraden.
Eerst moest ik ook niks hebben van het boek van die extremist. Maar we hebben het gekregen en werkelijk waar er staat zoveel meer in dan in b.v. "Oei ik Groei".
Van onze pufclub hadden 4 stellen de methode van Ria Blom gebruikt het 5e stel zat al 2 maanden met zijn handen in het haar elke avond (hoorde we op terugkom avond).
Een huilbaby is een baby die op een dag 3 uur of meer huilt. (Daar komen niet veel mensen aan). Maar 1 uur is al heel lang als het je eigen kind is dat huilt. Ik neem aan dat je er ook dan wat aan wilt doen.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat jullie niet alle 5 een huilbaby hadden, daar is de richtlijn namelijk voor bedoeld.
En ik vraag me dan altijd ook meteen af hoeveel van die 5 er lang borstvoeding geven/gegeven hebben.
maar goed dat laatste is offtopic.
Wat mij bij de Richtlijn ook verbaast is dat er geen diagnose wordt gesteld door een deskundige maar dat wordt gewerkt op basis van melding van de ouders zelf dat ze een 'huilbaby' hebben.quote:Op zondag 30 november 2008 09:22 schreef E.T. het volgende:
ik ben nog niet overtuigd van beide kanten over de richtlijn.
Ik zie wel dat er snel overheen wordt gestapt dat de richtlijn voor huilbabies is en niet voor iedere willekeurige baby. Hoeveel échte huilbabies zijn er nu eenmaal?
Als je een echte huilbaby hebt, heb je zelf vaak al enorm veel geprobeerd, logisch ook want het huilen is vreselijk.
Inbakeren doen we ook niet. En de andere stellen van de pufclub ook niet. Van inbakeren moeten wij overigens ook niks hebben. Dat ingebakerd (borst) voeding geven de voeding verstoord heb ik ook gelezen.quote:Op zondag 30 november 2008 02:16 schreef poemojn het volgende:
inbakeren is niet bepaald goed voor het geven van borstvoeding, je mist dansneller hongersignalen. Huilen is een heel laat hongersignaal, meestal begint het bij jonge babyś met onrustig worden en op handen sabbelen.
meer info http://www.borstvoeding.c(...)richtlijn.080625.pdf
quote:http://www.kraamsupporton(...)tlijn_huilbabys.html
Moeders in actie tegen richtlijn huilbaby's
10 december 2008
Bezorgde moeders hebben de website www.ikbenbeebie.nl opgericht om te protesteren tegen de invoering van de richtlijn 'Aanpak excessief huilen bij zuigelingen'.
De richtlijn 'Aanpak excessief huilen bij zuigelingen' (door onder andere Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland, Actiz en goedgekeurd door het RIVM) en bevat adviezen voor ouders van huilbaby's om het huilen te reduceren, in de vorm van 'rust en regelmaat' en inbakeren als 'rust en regelmaat' onvoldoende helpt. Eén van de aanbevelingen is om pasgeborenen meer dan vijftien minuten te laten huilen om alleen in slaap te leren vallen. Ouders wordt geadviseerd een 'huilkookwekker op 30 minuten te zetten'.
Borstvoeding
Volgens de moeders is een baby laten huilen totdat het uitgeput in slaap valt slecht voor ouder én kind. Zij stellen dat ook psychologen en lactatiekundigen zeggen dat het niet troosten of voeden de hechting tussen ouder en baby in de weg staat en borstvoeding ondermijnt.
Consultatiebureaus
De ouders menen dat de richtlijn alle baby's over één kam scheert, maar ontwikkeld is voor huilbaby's van ouders in noodsituaties waar mishandeling dreigt. Volgens de oprichters van www.ikbenbeebie.nl zijn er veel babyvriendelijker methodes om het huilen te verminderen (troosten). Ouders zouden hierover beter advies willen van consultatiebureaus en andere (kraam)zorgverleners.
Zoals een poster waar de moeder een aantal koppen koffie op een dag drinkt.quote:Op donderdag 11 december 2008 00:11 schreef Macka66 het volgende:
Fijn dat er bericht wordt, maar jammer dat het stukje zo slecht geschreven is.
ja sorry, ben redacteur...
Er staan op ikbenbeebie trouwens aardige downloadbare posters met nadenkertjes in de Loesje stijl.
deze snap ik niet in meerdere opzichten..quote:Op donderdag 11 december 2008 12:03 schreef HarryP het volgende:
Zoals een poster waar de moeder een aantal koppen koffie op een dag drinkt.
Mag hopen dat die moeder dan geen borstvoeding geeft.
Als je kind last heeft van krampjes en dus huilen en je geeft borstvoeding dan kan je als moeder het beste beginnen met het laten staan van koffie, sinasappelsap etc.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:28 schreef E.T. het volgende:
[..]
deze snap ik niet in meerdere opzichten..
ik zie geen poster waarin de moeder veel koffie drinkt (alleen eentje met een 'voedingsschema' en daar staan twee koppen koffie op, bedoel je die?)
en
wat heeft het drinken van koffie met het geven van borstvoeding te maken? Zou je geen koffie mogen drinken als je geen bv geeft?
Ik snap je opmerking niet?
Ook niet. Mijn vrouw heeft tijdens haar zwangerschap veel kruidenthee gedronken.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:36 schreef E.T. het volgende:
Theïne is beter![]()
O nee... als bv-moeder mag je alleen nog water en tofu![]()
Krampjes en huilbabies hebben meestal niets met elkaar te maken
Dat is waar... Maar lang niet alle kruiden zijn goed voor je tijdens de zwangerschap...quote:
een baby die huilt door krampjes is in 99% van de gevallen GEEN huilbaby..quote:Op donderdag 11 december 2008 15:17 schreef HarryP het volgende:
Ook niet. Mijn vrouw heeft tijdens haar zwangerschap veel kruidenthee gedronken.
En krampjes en het huilen van baby's hebben alles met elkaar te maken.
Huilbaby's huilen inderdaad zonder dat je een aanleiding kan vinden. Daarom is het juist zo frusterend.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:10 schreef E.T. het volgende:
[..]
een baby die huilt door krampjes is in 99% van de gevallen GEEN huilbaby..
en het gaat hier om huilbaby's..
Eikeltjeskoffie, caffeïnevrije koffie... Ik ben juist zo blij dat er eens niet van uit gegaan wordt dat een moeder BV geeft. Maar daar gaat hjet niet om. Het gaat om leven naar behoeft versus leven naar schema. Die boodschap leek mij nogal duidelijk spreken.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:03 schreef HarryP het volgende:
[..]
Zoals een poster waar de moeder een aantal koppen koffie op een dag drinkt.
Mag hopen dat die moeder dan geen borstvoeding geeft.
Eenzijdige extremistische website.
Ze hebben echt de kans laten liggen om goed advies te geven waarbij ook de "Ria Blom methode" een van die passende adviezen kan zijn.
Waar heb je die informatie vandaan? Stond iig niet in het NRC bericht.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:03 schreef HarryP het volgende:
Psychologen zonder ervaring waren tegen. Wijkverpleegkundigen met een hoop ervaring waren voor. .
Ervaring.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:38 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Waar heb je die informatie vandaan? Stond iig niet in het NRC bericht.
De Volkskrant heeft een iets ander bericht, volgens hen is de richtlijn tijdelijk van de baan en zullen er nieuwe adviezen uit andere beroepsgroepen aan toegevoegd worden.
http://www.volkskrant.nl/(...)richtlijn_huilbaby_s
Had ik nog niet gezienquote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:56 schreef poemojn het volgende:
De richtlijn is er niet door: http://www.nrc.nl/binnenl(...)e_baan_na_onenigheid
Het artikel staat helaas nog niet online :squote:In Het Parool van gisteren: Sylvia Nossent legt uit waarom de richtlijn 'aanpak excessief huilen bij zuigelingen' niet deugt en van de baan is.
Ze zegt onder andere: "Echte huilbaby's, die meer dan drie uur per dag huilen, zijn moeilijker tevreden te stellen. Het gaat hier maar om vier tot vijf procent van alle baby's. (...)Totdat we hier meer over weten, is het onmenselijk om juist deze kwetsbare groep bloot te stellen aan zo'n rigide aanpak."
Over Ria Blom: "Het is zorgelijk dat maar een klein groepje mensen invloed heeft gehad op de inhoud van de richtlijn.Het Utrechts onderzoek naar de 'methode Blom' dient als uitgangspunt. Vreemd genoeg zijn er echter ook adviezen in opgenomen die in dat onderzoek helemaal niet voorkomen. Die komen dan voort uit de persoonlijke ervaring van Ria Blom. Zoals het advies dat een baby wakker in bed gelegd moet worden en niet in slaap mag sukkelen aan de borst of fles. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor deze opvatting. Net zo min als voor het idee dat je je baby maar beperkt mag dragen en dat het troosten de onrust alleen maar bevordert. In tegendeel, recent onderzoek laat zien dat oppakken en troosten de rustigste baby's oplevert."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |