abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 13:48:46 #1
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_63564565
Eigenlijk had de topic titel moeten zijn "petitie Stop 'aanpak van excessief huilen bij zuigelingen' als richtlijn bij het consultatiebureau!", maar daar was niet genoeg ruimte voor.

Waar het om gaat:
Er ligt een conceptvoorstel "Richtlijn aanpak van excessief huilen bij zuigelingen" ter beoordeling bij het RIVM. Als de Richtlijn goedgekeurd wordt gaat hij naar de consultatiebureaus om daar ingevoerd te worden.
De Richtlijn gaat over het verhelpen en voorkomen van overmatig huilen bij babies, en biedt als oplossing het strikt hanteren van de pijlers 'rust, reinheid, regelmaat' en indien niet voldoende succes als aanvulling daarop het middel inbakeren, dit alles voornamelijk volgens de ideeën die Ria Blom hierover heeft geformuleerd.

Er is een e-petitie Stop 'aanpak van excessief huilen bij zuigelingen' als richtlijn bij het consultatiebureau! die je kunt ondertekenen als je vindt dat de Richtlijn niet overgenomen zou moeten worden.
Rechts op de pagina kun je de Nota openen, en de reactie hierop van twee beroepsgroepen, kun je kijken of je het wel of niet eens bent met de Richtlijn.

Ik ben het zelf niet eens met de Richtlijn, omdat er wordt voorbijgegaan aan andere oplossingen, aan andere oorzaken voor het huilen dan verstoring van rust-reinehid-regelmaat, aan zaken als het geven van borstvoeding op verzoek en positieve hechting door het dragen van (huil)babies, en aan het zoeken naar de specifieke oorzaken van het huilen in plaats van aan symptoombestrijding te doen. Streng toepassen van de drie 'r-ren' en inbakeren kunnen best helpen, maar m.i. niet bij ieder kind en niet in iedere situatie.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  donderdag 27 november 2008 @ 13:51:41 #2
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63564637
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_63570085
Ik ben het ook niet eens met de richtlijn, maar wist ook niet van deze petitie af. Goed topic Macka!

De richtlijn druist met veel zaken in tegen mijn eigen gevoel en verstand. Ik ben er altijd al tegen geweest om mijn kind te laten huilen en heb dat ook nooit gedaan. Daar 3 jaar geleden al ruzie over gehad bij het CB. Maar goed, ik sta sterk genoeg in mijn schoenen en heb genoeg kennis om toch mijn eigen ding te doen. Vooral voor moeders die dat niet hebben of kunnen en dus zich aan zo'n richtlijn denken te 'moeten' houden, vind ik het geen goed idee.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_63570488
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:15 schreef Igraine het volgende:
Vooral voor moeders die dat niet hebben of kunnen en dus zich aan zo'n richtlijn denken te 'moeten' houden, vind ik het geen goed idee.
Volgens mij zit je dan uiteindelijk zelf huilend onderaan de trap omdat je gevoel zegt dat je je kindje bij je wil houden maar de richtlijnen zeggen dat je je kindje moet laten huilen.

Ik heb een tijdje terug mijn naam al onder de petitie gezet Sta er helemaal achter.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_63570733
ik schrik nu ik het goed lees ook van de zéér minimale benoeming van medische oorzaken!
ook al speelt dat nauwelijks, je zou het in zo'n richtlijn wel als stap 1 : uitsluiten verwachten !

aansluitend op reakties hier:
deze richtlijn is niet voor ouders he?
is richtlijn voor medewerkers..over hoe te handelen bij begeleiding van
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 18:11:18 #6
141844 Macka66
pi_63571341
Marit, je krijgt als ouder van een zuigeling natuurlijk wel met die richtlijn te maken. Zelfs als je baby niet excessief huilt zullen een aantal van de adviezen blijven hangen en aan je doorgegeven worden, verwacht ik zo.
Ik zou als ouder graag te maken krijgen met CB medewerkers die hopelijk verder kunnen en mogen kijken dan de benadering volgens deze starre en dwingende Richtlijn.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_63571737
de jeugdartsen zullen hoop ik toch vanuit de opleiding en hun taak op het cb als eerste medische oorzaken proberen uit te sluiten. Zie alle andere richtlijnen voor jeugdartsen.
Ze hebben hierbij alleen wel de eerste en tweede lijn nodig, aangezien dáár de diagnostiek gebeurt. Ik vrees dat het in praktijk vaak zo is dat verwijzing/diagnostiek pas gebeurt als ouders aan bel blijven trekken en de RRR-aanpak niet blijkt te werken.
Verloren tijd, in die paar kleine procenten waar medische oorzaak ten grondslag ligt aan het vele huilen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 27 november 2008 @ 19:10:20 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_63572788
wat Igraine zegt dus...

* DJMO ook getekend heeft
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_63573024
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:41 schreef marit1978 het volgende:
ik schrik nu ik het goed lees ook van de zéér minimale benoeming van medische oorzaken!
ook al speelt dat nauwelijks, je zou het in zo'n richtlijn wel als stap 1 : uitsluiten verwachten !

aansluitend op reakties hier:
deze richtlijn is niet voor ouders he?
is richtlijn voor medewerkers..over hoe te handelen bij begeleiding van

Maar de ouders die begeleid gaan worden krijgen toch de adviezen uit de richtlijn. Dus het heeft direct z'n weerslag.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_63573311
inderdaad, de adviezen die iemand krijgt worden als het goed is gegeven op basis van de richtlijn
maar gelukkig wel 'op maat' !
pi_63573586
Hey maar Marit, ff een vraagje uit interesse hè, (jij bent toch CB arts?)
Iedere CB arts heeft toch een opleiding gedaan? Hebben die dan ook medicijnen gestudeert zeg maar? Of een andere opleiding? En de rest van het CB-personeel dat de kindjes onderzoekt en ouders adviezen geeft, die hebben toch ook relevante opleidingen gedaan? Dus de wijkverpleegkundige bijv. zal toch wel een zusteropleiding gehad hebben ofzo?
Is het dan niet gek om te denken dat CB-artsen deze richtlijn zomaar klakkeloos over zullen nemen en daarmee ouders dwingen hun kind constant te laten huilen zonder even verder te kijken? Ik ga er vanuit dat je bij een opleiding als medicijnen als eerst leert een anamnese op te stellen en daarna aan de hand van symptomen, en door dingen uit te sluiten op zoek gaat naar wat de oorzaak van iets kan zijn. Het kan toch niet zo zijn dat het gros van de CB artsen hieraan voorbij gaat? Is het CB werkelijk zo slecht opgeleid of is het vertrouwen in de kennis en kundigheid van de CB artsen dan gewoon zo laag?

Uiteindelijk lijkt het me dat het een advies is, en dat het je nog altijd vrij staat zelf naar een osteopaat of fysio te gaan als je denkt dat je kindje lichamelijke klachten heeft. En daarnaast lees ik dat ook andere methodes niet worden afgeschaft om kans op mishandeling (door frustratie over het lange huilen) zo klein mogelijk te houden.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_63574571
HuupHuup, gelukkig is het wel geschoold personeel (inderdaad geneeskunde en verpleegkunde met vervolgopl.) maar wisselt het toch binnen nederland en zelfs binnen organisaties nogal hoe kundig men is.
Ik denk echt dat er zelfs tussen mijn collega's en mij (grote?) verschillen zijn ! Raar he?

Juist door de scholing denk ik echt dat (ik spreek maar even namens de artsen) we in staat zijn zo'n richtlijn juist te interpreteren. Dus die zéker niet klakkeloos over te nemen zoals jij zegt !
Als je die richtlijn goed leest, de onderzoeken die er aan vooraf zijn gegaan goed leest kan je eigenlijk niet zeggen dat het in het geheel een belachelijke aanpak voorstelt.
Ik denk (weet) namelijk dat ik al diverse ouders goed heb kunnen begeleiden n.a.v. soortgelijke richtlijn.

Ik hoop alleen echt van harte dat deze richtlijn goed binnen de teams geimplementeerd gaat worden en de neuzen weer echt dezelfde richting op gaan staan, zodat je als ouder kunt vertrouwen op een goede begeleiding als je een huilbaby hebt.
pi_63574811
Ja nee precies dat bedoelde ik dus ook, dat je er hopelijk wel vanuit kunt gaan dat een arts wel dusdanig is opgeleid dat hij of zij zo'n richtlijn wel weet te interpreteren. Maar omdat er toch wel een beetje paniek over zo'n richtlijn is bij ouders als ik het zo lees, dan vraag ik me af of er dan werkelijk zo weinig vertrouwen is in de CB artsen.

Als ik die richtlijn lees dan lees ik eigenlijk nergens expliciet dat men besloten heeft babies voortaan maar gewoon te laten huilen. Het gaat om excessief huilen/huilbabies, dat is natuurlijk sowieso wel iets anders dan "alle babies" of babies die moeilijk in slaap komen. En daarnaast lees ik ook dat dit niet de enige maatregel wordt, de inbakermethode blijft ook gebruikt worden enzo, alleen heeft deze methode nu de voorkeur. Maar zoals je zegt is het inderdaad desondanks wel te hopen dat er eenstemmig naar gehandelt wordt zodat men niet op drie plaatsen drie verschillende adviezen krijgt en ouders weer vertrouwen krijgen in de aanpak van het CB.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  † In Memoriam † donderdag 27 november 2008 @ 20:15:50 #14
141844 Macka66
pi_63574839
Marit, je vrees blijkt gegrond, de JGZ artsen worden inderdaad pas laat ingeschakeld, getuige het stroomdiagram op artsennet. Geen goede zaak
pi_63578773
gelukkig maar dat cb's in teams van arts en vp werken!
ik ben vanaf begin (1e contact met jgz rond 2e levensweek) al betrokken...al is het maar omdat je een heupafw. moet uitsuiten voor je inbakeradvies kan/mag geven.
Vreemd dat jeugdarts pas zo laat genoemd wordt !?
  donderdag 27 november 2008 @ 22:20:07 #16
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_63579655
Ik vind een petitie wel wat ver gaan, trouwens. Er zitten een hoop logische, goede adviezen in die richtlijn zoals ik het kan beoordelen. De regels van rust en regelmaat, waarbij bij niet de oude dr. Spock rust en regelmatig wordt bedoeld, maar wel zorgen dat er minder prikkels zijn voor een baby, dat lijkt me wel prima.

Wat dat betreft kan ik me heel goed vinden in de notitie van de Psychologen.

Wij pleiten ervoor
- het advies om de baby (met de kookwekker) 30 minuten te laten huilen zo snel mogelijk te
schrappen uit de richtlijn
- nader onderzoek te doen naar de relatie tussen (langdurig) laten huilen en de ontwikkeling
van hechting
- naast adviezen over het aanbrengen van rust en regelmaat, de ouders in geval van
ontroostbaar huilen door jonge baby's te verwijzen naar diverse vormen van
(gedrags)deskundige begeleiding van de baby-ouder communicatie
- in de richtlijn meer nadruk te leggen op preventie van ontroostbaar huilen van de baby
door aan te dringen op vroegtijdig signaleren van ontregeling van de communicatie tussen
baby en ouder
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 27 november 2008 @ 22:59:14 #17
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_63581325
Ik heb de petitie al een tijd geleden getekend, want ik kreeg gewoon kippenvel toen ik de richtlijn las.
pi_63581359
Ik weet nog dat ik van het CB een boekje in de handen gedrukt kreeg van Ria Blom? over de 3 R'en.
Ik heb het gelezen tot de helft ofzo en toen bij het oud papier gelegd, het voelde niet goed en paste niet bij mijn idee van opvoeden een aantal tips daar kon ik wel wat mee.
Isa was overdag gewoon een slechte slaper, wilde echt niet en tja dan heb je wel eens een huil-uurtje, hoort er dan gewoon bij in mij ogen.

Het CB geeft advies een soort van handvat, of je het op gaat volgen is aan jou voelt iets niet goed dan moet je je moeder/vader-instinct volgen.

Ik teken de petitie dus niet, omdat ik vind dat je als ouders uiteindelijk zelf bepaald hoe je ermee omgaat
en jij zelf bepaald hoe je met "regeltjes" omgaat.
Het CB kan me nog zoveel vertellen maar of ik het doe.... tja.
Mama van Isa en Ties
pi_63581596
Jojo..waarom dan precies ??

Marlieske, ik ben het met je eens!
sterker nog; het cb is een plek waar je om advies kan vragen. Wat je met het advies doet, is aan jou.
Cb teams die ongevraagd dingen gaan opleggen gaan voorbij aan hun taak.
pi_63581837
als CB's dan ook duidelijk zouden vertellen dat het een advies is wat ze geven!!

Een hoop mensen nemen het advies van zo'n instantie toch blindelings aan,want "daar zullen ze het wel weten". Als je zelf onzeker bent, niet zo stevig in je schoenen staat dan twijfel je niet aan wat het CB zegt.

Dus daarom moet een CB zeker zorgen dat alle adviezen die ze geven voorzichtig afgewogen.

Om helemaal die richtlijn weg te gooien lijkt me wat ver gaan, maar er zou zeker goed geluisterd moeten worden naar de kanttekeningen die lactatiekundigeren en psychologen hebben bij de richtlijn.

In de huidige vorm lijkt mij persoonlijk niet geschikt voor landelijke implementatie.
pi_63581996
Naja ik ben van mening dat we als ouders best onze eigen verantwoordelijkheid op ons kunnen nemen, we roepen allemaal dat we geen betutteling willen en regeltjes zijn er altijd teveel.

Maar zodra het om onze kinderen gaat schijnt er er een lijstje te moeten komen met hoe we alles moeten doen? zodat we de "perfecte baby" kunnen hebben en kunnen zeggen " kijk eens hoe netjes we het volgens de regeltjes doen" denk aan fles/borstvoeding, bijvoeding vanaf 6 maanden enz enz
Isa kreeg dus al papflessen bij de 4 maanden, ooooh wat slecht riep de ene vriendin de andere had weer precies hetzelfde als mij gedaan enz je krijgt dagelijks 100 en 1 adviezen en ook die volg ik niet allemaal braaf op hoor

Ik deed alles maar op gevoel en keek of dat een beetje aansloot met wat het CB adviseerde, was dat niet zo... naja jammer dan hoor, als ik zie dat het werkt dan zal het vast goed zijn toch?!
Ik zal echt niet ontkennen dat ik wel geteld 1 dag de regeltjes van Ria Blom het opgevolgd en jankend onder aan de trap stond en naar boven ben gestormd Isa uit bed heb gehaald en me super schuldig heb gevoeld.
Naja wijze les, dit was duidelijk niets voor mij. Vanaf dat moment ook altijd Isa uit bed gehaald en getroost zelfs nu nog, dat werkt hier namelijk veel beter, en na een tijdje hoor je het verschil in huilen ook wel het is
vooral die eerste onzekere weken op de tast alles doen.
Mama van Isa en Ties
pi_63582142
Ria Blom..

Geweldig boek (regelmaat en inbakeren) het heeft ons heel goed geholpen in de huil periodes die Iris heeft gehad. (Dat inbakeren hebben we niet gedaan).
Ik kan het iedereen met net een baby aanraden.

Eerst moest ik ook niks hebben van het boek van die extremist. Maar we hebben het gekregen en werkelijk waar er staat zoveel meer in dan in b.v. "Oei ik Groei".

Van onze pufclub hadden 4 stellen de methode van Ria Blom gebruikt het 5e stel zat al 2 maanden met zijn handen in het haar elke avond (hoorde we op terugkom avond).
pi_63582187
en zo zie je maar weer wat voor de een niets is werkt voor de ander weer super, er is gewoon niet 1 enkele richtlijn waterdicht daar ben ik heilig van overtuigd en waarom? omdat ieder kind uniek is!
Mama van Isa en Ties
pi_63582316
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:22 schreef HarryP het volgende:
Ria Blom..

Geweldig boek (regelmaat en inbakeren) het heeft ons heel goed geholpen in de huil periodes die Iris heeft gehad. (Dat inbakeren hebben we niet gedaan).
Ik kan het iedereen met net een baby aanraden.

Eerst moest ik ook niks hebben van het boek van die extremist. Maar we hebben het gekregen en werkelijk waar er staat zoveel meer in dan in b.v. "Oei ik Groei".

Van onze pufclub hadden 4 stellen de methode van Ria Blom gebruikt het 5e stel zat al 2 maanden met zijn handen in het haar elke avond (hoorde we op terugkom avond).
Ik mag toch hopen dat jullie niet alle 5 een huilbaby hadden, daar is de richtlijn namelijk voor bedoeld.
En ik vraag me dan altijd ook meteen af hoeveel van die 5 er lang borstvoeding geven/gegeven hebben.
maar goed dat laatste is offtopic.
pi_63582484
Er is ook een Hyves-pagina van. http://richtlijnhuilbaby.hyves.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')