ze vonden het geweldigquote:Op dinsdag 20 juli 2010 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
schopje!
morgen mijn ouders kennis laten maken met risotto, en wel de tomaten/limoen/mascarpone risotto
Recept? Klinkt lekker!quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 13:59 schreef reclamedoos het volgende:
Van de week kwam ik bij de turkse supermarkt weer muskaatpompoen tegen en heb daar gister maar eens risotto van gemaakt. Zelfs m'n dochter van twee (zeer moeilijke eter) smulde er van. Blijft toch ook wel een superrisotto, die ik hier veel te weinig voorbij zie komen.
quote:Geroosterde muskaatpompoen risotto met pijnboompitjes
Ingredienten
1 of twee grote muskaatpompoenen
2 teentjes knoflook
olijfolie
Salieblaadjes (gedroogd of vers)
Zeezout (grof)
Vers gemalen zwarte peper
Pijnboompitten
+ de ingredienten voor een basis risotto
1. Oven voorverwarmen op 200C.
2. Pompoen in parten snijden (6 of 8), en de zaden verwijderen. Plaats deze in een grote ovenschaal
3. Knoflook fijnsnijden, en mengen met de olijfolie, peper en de salie.
4. Besprenkel de pompoen met het oliemengel, en bestrooi deze daarna met het grove zeezout.
5. In de oven voor 40-50 minuten totdat de pompoen een mooie donker kleur heeft gekregen en het vlees zacht is geworden (prikken met een vork om testen)
6. Uit de oven halen en af laten koelen totdat je het met de handen vast kan houden.
7. Het vlees van de schil halen en in een grote schaal stoppen. Dit kan door de schil er van af te pellen (dit doe ik zelf altijd), maar kan even goed door met een lepel het vruchtvlees er uit te lepelen.
8. Dit grof stampen of met een vork iets kleiner maken.
Tip 1:
Soms stop ik het afgedekt terug in de (al iets afgekoelde) oven om warm te houden.
Tip 2:
Als er in de ovenschaal nog olijfolie achter is gebleven, laat dit dan er bij lopen voor extra veel smaak.
Nu de risotto maken volgens een basis recept (zie andere recepten in het topic).
Tijdens het maken van de risotto, nog even de pijnboompitten roosteren in een droge koekenpan. Op het einde het pompoenvruchtvlees bij de risotto mengen en zorgen dat het de juiste constistentie heeft.
Opscheppen en pijnboompitten er overheen strooien. Een lekker gebakken plakje bacon/pancetta er bij misstaat ook zeker niet
Als hij goed gevuld is (want ik kan genieten van een rode risotto met harde groenten en salami enzo) als hoofdgerecht, maar meestal wel met salade of groenten er naast. Italianen zelf eten risotto als primo meestal en daarna komt dan het tweede hoofdgerecht (vlees met wat groenten).quote:Op zondag 12 september 2010 20:24 schreef Miss_Virgo het volgende:
Oehh risotto!
Eten jullie de risotto als gerecht op zich, of altijd ergens bij? Ik wil dinsdag eens een poging wagen (weet nog niet welke, maar in dit topic staan genoeg recepten)
Laatst ook deze risotto gemaakt, eerste die ik ooit heb gemaakt, en hij viel zeeeeeeeer in de smaakquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 11:09 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ze vonden het geweldigzelfs m'n pa, die 'niet van italians eten houdt', heeft een tweede keer wat opgeschept
![]()
Succes Vik!
Deze wil ik vanavond maken maar heb nog nooit risotto gemaakt en zelfs nog nooit gegeten.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:03 schreef -Mellow- het volgende:
Ook een hele lekkere: Rode risotto
- roomboter
- olijfolie
- rode ui
- knoflook
- risottorijst
- flinke theelepel paprikapoeder
- theelepel tomatenpuree
- tomaten (bij voorkeur zoete)
- glas rode wijn
- bouillon
Klont roomboter met scheutje olijfolie in de pan. Ui fruiten.
Tomaten erbij en eventjes aanbakken en laten pruttelen. Gebruik het liefst tasty tomaten of cherry tomaten, dan krijg je een zalig zoet vleugje aan je risotto.
Paprikapoeder in de pan doen.
Risotto erbij, even omroeren, knoflook meebakken tot geur vrij komt. Af blussen met flink wat rode wijn.
Beetje bij beetje bouillon toevoegen tot de risotto goed is.
Optioneel padano of parmiggiano erover.
Risotto is qua handelingen doodsimpel. Het enige wat lastig is, is timen wanneer hij klaar is. Plaatjes op de vorige pagina laten zien hoe hij ongeveer moet eindigen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:07 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Deze wil ik vanavond maken maar heb nog nooit risotto gemaakt en zelfs nog nooit gegeten.
Is het wel een beetje te doen dan?
Okee!!! Dat ga ik zeker ook eens doenquote:Op dinsdag 14 september 2010 09:42 schreef reclamedoos het volgende:
Ondanks dat ze me in Italie zullen verketteren, eet ik de restjes altijd de volgende dag op. Ik neem het in een plastic bakje mee naar het werk om het daar via de magnetron lekker op te eten. M'n collega's zijn altijd jaloers. En stiekem maak ik vaak zelfs te veel om zeker te weten dat ik volgende dag nog een hapje heb
Je moet oppassen dat het niet te snel gaat. De rijst wordt dan te snel gaar waardoor het niet smeuïg wordt en dat is niet lekker. Niet teveel bouillon tegelijk erbij en goed in de gaten houden. Neem je tijd en bereid het met liefdequote:Op dinsdag 14 september 2010 14:07 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Deze wil ik vanavond maken maar heb nog nooit risotto gemaakt en zelfs nog nooit gegeten.
Is het wel een beetje te doen dan?
Je meot de risotto inderdaad langzaam bereiden, dit heeft alleen niets te maken met de gaarheid. Omdat je water uit de omgeving wegtrekt (in de rijst, maar ook door verdamping) krijg je een veel snellere maillardreactie die de volle smaak van risotto geeft. De reden hiervan is scheikundig: je verhoogt de concentratie suikers en die concentratie eiwitten, die samen tot smaakstoffen reageren. In de bouillon zitten al maillard producten maar ook starters en halfproducten.quote:Op dinsdag 14 september 2010 18:52 schreef Elorin het volgende:
[..]
Je moet oppassen dat het niet te snel gaat. De rijst wordt dan te snel gaar waardoor het niet smeuïg wordt en dat is niet lekker. Niet teveel bouillon tegelijk erbij en goed in de gaten houden. Neem je tijd en bereid het met liefde
Dank voor de correctie. Ik zag ook dat ik te snel gaar had neergezet, maar dat moest zijn te langzaam gaar...quote:Op dinsdag 14 september 2010 21:54 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je meot de risotto inderdaad langzaam bereiden, dit heeft alleen niets te maken met de gaarheid. Omdat je water uit de omgeving wegtrekt (in de rijst, maar ook door verdamping) krijg je een veel snellere maillardreactie die de volle smaak van risotto geeft. De reden hiervan is scheikundig: je verhoogt de concentratie suikers en die concentratie eiwitten, die samen tot smaakstoffen reageren. In de bouillon zitten al maillard producten maar ook starters en halfproducten.
Niemand??quote:Op zondag 12 september 2010 14:46 schreef FigureBirdStars het volgende:
Kan risotto ook voor een deel van tevoren gemaakt worden of moet het echt à la minute gebeuren? Is het bijvoorbeeld mogelijk om hem 's middags te bereiden tot net niet helemaal gaar en 's avonds pas afmaken met het laatste beetje bouillon en de mantecatura?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |