abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63557735
'Huizenprijzen dalen twintig procent'

AMSTERDAM - Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van de Rabobank, vreest binnen nu en twee jaar een daling van de Nederlandse huizenprijzen van tien tot twintig procent.

Dat meldt het Financieele Dagblad donderdag. Heemskerk zei dit woensdag na een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens de bestuursvoorzitter kan de prijsdaling worden gereduceerd tot vijf procent door een verplichte verzekering, waardoor banken hun hypotheken beter kunnen doorplaatsen bij verzekeraars en pensioenfondsen. Hierdoor hebben de banken weer ruimte om nieuwe hypotheken te verstrekken.

Hypotheekproductie

Rabobank heeft een marktaandeel van bijna dertig procent en is hiermee veruit de grootste hypotheekbank van Nederland. De hypotheekproductie van de Rabobank is al met dertig procent teruggevallen en huizen staan langer te koop.

De Rabobank ontkent dat Heemskerk de "door het FD gesuggereerde uitspraken" heeft gedaan.

Zou fijn zijn, dan kunnen ook de minder rijken weer een huis kopen
pi_63557781
Mooi, laat maar eens goed dalen. Zal even slikken zijn voor een hele aantal mensen, maar op termijn zeer goed voor de starters en doorstroming.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_63557843
Rabobank is the bomb.
pi_63557868
Mensen vergeten dat de betaalbaarheid van die huizen niet toeneemt
Banken nemen minder risico -> je kan minder lenen -> betaalbaarheid is nog steeds hetzelfde.
pi_63557876
Logisch, als het economisch slechter zal gaan en meer mensen werkloos raken zal dat ook zo zijn invloed hebben op de huizenprijzen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_63558534
Nou dan ga ik mijn huis ook niet meer verkopen!
pi_63558593
quote:
De Rabobank vragen wat de huizenprijzen in de nabije toekomst gaan doen, is net zoiets als aan gouddelvers vragen wat de goudprijs gaat doen. Uiteraard zullen deze mensen zo lang mogelijk volhouden dat de prijzen blijven stijgen, aangezien ze daar zelf belang bij hebben. "Wij van WC-eend, adviseren WC-eend."
pi_63558668
Over het dubbele belang van deze uitspraak loopt al een topic . Volgens mij is 't ook vrij oud nieuws.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63558695
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:02 schreef zatoichi het volgende:
En zolang je er zit heb je ook een lagere WOZ waarde.
pi_63558778
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:07 schreef PietjePuk007 het volgende:
Over het dubbele belang van deze uitspraak loopt al een topic . Volgens mij is 't ook vrij oud nieuws.
Het lijkt me geen 'nieuws'. Eerder een 'wetmatigheid'.

Welk topic is dat dan?
  donderdag 27 november 2008 @ 10:24:06 #12
3185 Adelante
To let it go now
pi_63559123
Laat maar dalen, laat de marktwerking haar ding doen en een normale correctie toepassen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 27 november 2008 @ 10:58:50 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63560105
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:38 schreef Scorpie het volgende:
Banken nemen minder risico -> je kan minder lenen -> betaalbaarheid is nog steeds hetzelfde.
Wel als je een significate hoeveelheid kapitaal hebt. En ook wanneer je uiteindelijk wil aflossen. En ook wanneer je over enige jaren een groter huis wil en overwaarde wil meenemen.

Nee, dat het totaal irrelevant zou zijn wat de prijs van een huis is, is onzin. Gebaseerd op de hype van de aflossingsvrije tophypotheek met HRA. Ik koop lever een huis van 2 ton tegen 10% dan een huis van 4 ton tegen 5%. Als ik in het eerste geval een ton aflos/aanbetaal dan zijn mijn maandlasten al gehalveerd. In het tweede geval slechts met 25% gedaald.
The End Times are wild
  donderdag 27 november 2008 @ 11:00:54 #14
3185 Adelante
To let it go now
pi_63560155
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wel als je een significate hoeveelheid kapitaal hebt. En ook wanneer je uiteindelijk wil aflossen. En ook wanneer je over enige jaren een groter huis wil en overwaarde wil meenemen.

Nee, dat het totaal irrelevant zou zijn wat de prijs van een huis is, is onzin. Gebaseerd op de hype van de aflossingsvrije tophypotheek met HRA. Ik koop lever een huis van 2 ton tegen 10% dan een huis van 4 ton tegen 5%. Als ik in het eerste geval een ton aflos/aanbetaal dan zijn mijn maandlasten al gehalveerd. In het tweede geval slechts met 25% gedaald.
Het probleem is dat mensen hun huis de laatste jaren alleen maar als positief beleggingsobject hebben gezien en dus van die 400.000 in drie jaar al de hoop hadden op 500.000. Dat wordt nu hopelijk gecorrigeerd en keert het besef terug dat ook vastgoed een belegging is die kan stijgen of kan dalen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 27 november 2008 @ 11:01:55 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63560173
quote:
Als je er een ander huis mee wilde kopen, zie ik het probleem niet. Een nieuw huis voor jou is dan namelijk ook 'goedkoper'.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 27 november 2008 @ 11:06:17 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63560283
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:00 schreef Adelante het volgende:

[..]

Het probleem is dat mensen hun huis de laatste jaren alleen maar als positief beleggingsobject hebben gezien en dus van die 400.000 in drie jaar al de hoop hadden op 500.000. Dat wordt nu hopelijk gecorrigeerd en keert het besef terug dat ook vastgoed een belegging is die kan stijgen of kan dalen.
Inderdaad. Niemand koopt een 2-kamer appartement in Amsterdam voor 150.000 euro omdat hij denkt dat het dit waard is. Enkel omdat de maandlasten nog net te behappen zijn maar vooral omdat men denkt het over vier jaar ofzo weer met winst te kunnen doorverkopen. Als dat mechanisme eenmaal weg is dan kan het snel over zijn.
The End Times are wild
pi_63560394
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Niemand koopt een 2-kamer appartement in Amsterdam voor 150.000 euro omdat hij denkt dat het dit waard is. Enkel omdat de maandlasten nog net te behappen zijn maar vooral omdat men denkt het over vier jaar ofzo weer met winst te kunnen doorverkopen. Als dat mechanisme eenmaal weg is dan kan het snel over zijn.
Ik ken best wel wat dames met zo'n aftands krot in Oud-Zuid ofzo, 50m2 zonder dubbele beglazing maar met een gaskachel, waar ze dan meer dan 2 ton voor betaald hebben middels een generatiehypotheek. Die zijn echt zwaar verneukt.

Maarja ze moesten per se dáár wonen. Alleen natuurlijk, want een vriend kunnen ze met hun doorgschoten arrogantie niet krijgen.
  donderdag 27 november 2008 @ 11:10:51 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63560420
Waren dat die vrouwen die wenend op de bank hun diepvriespizza's aten?
The End Times are wild
pi_63560530
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:10 schreef LXIV het volgende:
Waren dat die vrouwen die wenend op de bank hun diepvriespizza's aten?
Ja, die ja. Je kent ze.

Nee, in werkelijkheid valt dat nog wel mee. Ze zoeken elkaar namelijk elke avond op, als een soort lesbische klaagclubjes. Af en toe heeft er één een vriendje, maar die blijkt dan getrouwd te zijn. Of homo.
pi_63560761
quote:
echter tov je loon scheelt het wel
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 27 november 2008 @ 16:47:46 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63569467
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:08 schreef HarryP het volgende:

[..]

En zolang je er zit heb je ook een lagere WOZ waarde.
Alleen gaat het bedrag dat je moet betalen per 1000 euro WOZ waarde gewoon weer omhoog
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_63569815
quote:
Nee, de prijzen van de huizen zullen onvermijdelijk dalen wegens afvloeing van de baby boom generatie en daling van de bestedingsruimte. Als banken minder risico nemen, zal de rente stijgen, maar niet de prijzen. Zijn 2 verschillende dingen.
pi_63569906
quote:
Ik begin zolangzamerhand met net zoveel achterdocht te kijken naar de Nederlandse financiele berichtgeving als fox-news. Het begint echt al lindenberg-group/illuminati achtige proporties te krijgen,, die eenzijdige en leugenachtige berichtgeving in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door bobaphat op 27-11-2008 17:59:02 ]
  donderdag 27 november 2008 @ 17:26:57 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63570379
Kijk, de RABOeren zijn gewoon een stelletje vrij domme, amateuristische leenboeren. Die roepen op het moment dat ze een verplichte verzekering willen slijten dat de huizenmarkt gaat crashen, en de volgende dag als het aantal afgesloten hypotheken terugloopt dat de markt waarschijnlijk licht blijft stijgen. Zo denken ze én verzekeringen af te sluiten én hypotheken.

Dat werkt ook, want hun klanten zijn net zulke domme varkens als zij zelf zijn.

Nee, zelfs nog een tikkeltje dommer.
The End Times are wild
pi_63571039
edit
pi_63571999
inderdaad, is nu al de tweede keer dat die Rabo die onzin uitkraamt. Waarschijnlijk omdat het de eerste keer niet voldoende werd opgepakt.

Heel eng die Heemskerk. Verplichte verzekering ga toch weg. Dan kan ik inderdaad mijn huis niet meer betalen want zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet in mijn maandlasten.

Rabo is grootste op gebied van Hypotheken, dus gewoon eigen belang.
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:26 schreef LXIV het volgende:
Kijk, de RABOeren zijn gewoon een stelletje vrij domme, amateuristische leenboeren. Die roepen op het moment dat ze een verplichte verzekering willen slijten dat de huizenmarkt gaat crashen, en de volgende dag als het aantal afgesloten hypotheken terugloopt dat de markt waarschijnlijk licht blijft stijgen. Zo denken ze én verzekeringen af te sluiten én hypotheken.

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 27 november 2008 @ 19:42:12 #27
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63573755
Grappig om te zien dat een krant de feiten heel erg verdraaid en dat gewoon door de lezers als zoete koek geslikt wordt. In normale tijden zou het een schandaal zijn voor het FD en nu wordt het gepikt want het is crisis en daar hoort slecht nieuws bij. Ook al is het niet gezegd dan is wat er wel is gezegd ook niet goed.

Los daarvan vind ik de verzekering zelf geen goed idee, echter het bespreekbaar maken van de snel-geld-beleggers in de banken vindt ik wel een goed punt. Snel veel geld gaat altijd ten koste van iets of iemand.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_63574690
quote:

Kans is groot, dat jij zoiezo niet van plan was je huis te verkopen. En als je dat wel was, dan moet je wel erg dom zijn als je daar nu aan vast wil houden. Aangezien de woningen naar waar jij wrs wil doorstomen, nu ook 15-20% in prijs zullen zakken. 20% op 200k is 40k maar 20% op 350k is al toch wel meer dan dat.
  donderdag 27 november 2008 @ 20:15:13 #29
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63574818
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:10 schreef Emu het volgende:

[..]

Kans is groot, dat jij zoiezo niet van plan was je huis te verkopen. En als je dat wel was, dan moet je wel erg dom zijn als je daar nu aan vast wil houden. Aangezien de woningen naar waar jij wrs wil doorstomen, nu ook 15-20% in prijs zullen zakken. 20% op 200k is 40k maar 20% op 350k is al toch wel meer dan dat.
Snap je wel wat je zelf zegt? De markt gaat dus langzaam maar zeker op slot. Gevolg....
and made it rain upward
  donderdag 27 november 2008 @ 20:20:50 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63574987
quote:
Ik vraag me af wie
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_63575003
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:15 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Snap je wel wat je zelf zegt? De markt gaat dus langzaam maar zeker op slot. Gevolg....
Ik begrijp heel goed wat ik zeg ja, maar jou reactie begrijp ik wel niet. De meeste mensen zullen hun "ego" vast wel op zij zetten, en verlies slikken, om zo over te stappen naar een duurdere woning die nu ook in prijs is gezakt. Enkel de enkeling die weigerd verlies te nemen, zal nog enkele jaren met zijn woning zitten opgescheept, en zal wrs verkopen als het te laat is, en het dipje al is gecorrigeerd binnen 5-10 jaar.
  donderdag 27 november 2008 @ 20:24:22 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63575094
Wat ik niet begrijp is dat de NVM en de RABO zo halstarrig vasthouden aan de "In Nederland kunnen huizenprijzen ondanks alles nooit dalen"-mythe. Want ze kunnen misschien nog een paar mensen naar binnen lokken, maar uiteindelijk moet het toch naar beneden. Hoe zuur dat ook voor RABO en NVM is.

Beter bijten ze door de zure appel heen, laten ze de boel 40% crashen en beginnen ze weer met opbouwen. Het komt er toch wel van! Tevens is zo'n crash dan een mooi moment om de HRA af te schaffen en de woningen betaalbaar te houden! Op langere termijn is zoiets voor hen veel lucratiever.
En mensen die nu met 2 huizen ofzo zitten, ja die hebben toch 3 mnd de kans gehad te reageren. Als ze nu nog vasthouden aan de vraagprijs moeten ze maar op de blaren zitten
The End Times are wild
  donderdag 27 november 2008 @ 20:26:19 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63575166
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:15 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als de huizenprijzen flink dalen dan stijgt de omzet juist. Dat zie je op de beurs ook. Dan krijg je op de bodem dwang- en paniekverkopen. Dan gaan de banken van je eisen dat je verkoopt, tegen gelijk welke prijs, omdat ze bang zijn anders met een schuld te blijven zitten. Is precies zo gebeurd in Amerika.
The End Times are wild
  donderdag 27 november 2008 @ 20:37:09 #34
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63575468
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:21 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik begrijp heel goed wat ik zeg ja, maar jou reactie begrijp ik wel niet. De meeste mensen zullen hun "ego" vast wel op zij zetten, en verlies slikken, om zo over te stappen naar een duurdere woning die nu ook in prijs is gezakt. Enkel de enkeling die weigerd verlies te nemen, zal nog enkele jaren met zijn woning zitten opgescheept, en zal wrs verkopen als het te laat is, en het dipje al is gecorrigeerd binnen 5-10 jaar.
Heb je een goed punt. Hopen dat de meeste er zo tegenaan kijken. Merendeel blijft stil zitten waar hij/zij zit en dan gebeurd en niet veel.
and made it rain upward
  donderdag 27 november 2008 @ 20:41:24 #35
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63575585
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als de huizenprijzen flink dalen dan stijgt de omzet juist. Dat zie je op de beurs ook. Dan krijg je op de bodem dwang- en paniekverkopen. Dan gaan de banken van je eisen dat je verkoopt, tegen gelijk welke prijs, omdat ze bang zijn anders met een schuld te blijven zitten. Is precies zo gebeurd in Amerika.
Dat er rond de bodem paniek en gedwongen verkopen zijn is waar maar de rest is echt niet waar gewoon. De conclusie dat bij dalende huizenprijzen de omzet stijgt is eerder niet waar dan waar. Als het hard daalt kan niemand zomaar financieren en dus ook niet kopen, tevens stapt niemand gauw in in een dalende markt. Dat banken hier in NL gaan eisen dat je verkoopt ondanks dat je gewoon elke maand braaf betaald?!? Zover zijn we hier nog niet hoor. Nog lang niet en misschien wel nooit niet.

En verdiep je eens in de sub-prime problemen en het ontstaan ervan jaren geleden, is echt niet in een paar jaar zover gekomen, dat is door jaren verkeerd beleid zo ontstaan. En gelukig is het beleid in NL stukken beter.
and made it rain upward
pi_63575588
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:26 schreef LXIV het volgende:

Voelt goed he, hokjesdenken?

Mijn rabohypotheek is een prima product voor een prima prijs
pi_63576992
quote:
Op donderdag 27 november 2008 17:07 schreef bobaphat het volgende:

[..]

Ik begin zolangzamerhand met net zoveel achterdocht te kijken naar de Nederlandse financiele berichtgeving als fox-news. Het begint echt al lindenberg-group/illuminati achtige proporties te krijgen,, die eenzijdige en leugenachtige berichtgeving in Nederland.
Valt wel mee hoor. We krijgen tot nu toe een redelijk evenwichtig beeld van het nieuws van de huidige situatie. Beide kanten worden belicht door de pers. Goed, je moet misschien even zoeken, maar dat moest voor de crisis ook al.
pi_63577014
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:41 schreef moz het volgende:

[..]

Voelt goed he, hokjesdenken?

Mijn rabohypotheek is een prima product voor een prima prijs
Zou je hem geen lolly willen geven?
pi_63577112
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat er rond de bodem paniek en gedwongen verkopen zijn is waar maar de rest is echt niet waar gewoon. De conclusie dat bij dalende huizenprijzen de omzet stijgt is eerder niet waar dan waar. Als het hard daalt kan niemand zomaar financieren en dus ook niet kopen, tevens stapt niemand gauw in in een dalende markt. Dat banken hier in NL gaan eisen dat je verkoopt ondanks dat je gewoon elke maand braaf betaald?!? Zover zijn we hier nog niet hoor. Nog lang niet en misschien wel nooit niet.

En verdiep je eens in de sub-prime problemen en het ontstaan ervan jaren geleden, is echt niet in een paar jaar zover gekomen, dat is door jaren verkeerd beleid zo ontstaan. En gelukig is het beleid in NL stukken beter.
Ligt eraan wat er gebeurt. Als er echte massa-ontslagen plaats gaan vinden, zullen veel mensen hun hypo niet meer kunnen betalen. Dan ligt het aan de paniek bij de banken of ze je dwingen tot verkoop of niet.

Tis al in een ander topic gezegd, maar eerst eens Q1'09 afwachten. En zekers de cijfers van Q4'08 en de berichten over de personeelsplannen van de bedrijven in de gaten houden.
pi_63577577
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:34 schreef marcb1974 het volgende:
Mooi, laat maar eens goed dalen. Zal even slikken zijn voor een hele aantal mensen, maar op termijn zeer goed voor de starters en doorstroming.
Gunstig voor starters??

Ik zou nu niet starten, maar even een jaartje wachten! Je eerste woning is klein. Als die starterswoning duur koopt, kun je vanwege de hypotheekschuld nooit meer verhuizen naar een normale woning wanneer je inkomen groeit.
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_63577647
quote:
Dan daalt je bezit in waarde, je hypotheekschuld trouwens niet

Als je trouwens met beperkt verlies kunt verkopen, kun je van het geld een beter huis kopen van iemand die door de kredietcrisis MOET verkopen en zijn verlies niet kan beperken. Als je kapitaal heb en niet hoeft in te stappent, kun je tijdens een crisis goede zaken doen!
Ik geef louter meningen, ik geef geen advies. Aan mijn uitingen op internet kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_63579496
quote:
Op donderdag 27 november 2008 21:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ligt eraan wat er gebeurt. Als er echte massa-ontslagen plaats gaan vinden, zullen veel mensen hun hypo niet meer kunnen betalen. Dan ligt het aan de paniek bij de banken of ze je dwingen tot verkoop of niet.
Mijn bank kan me helemaal niet dwingen tot verkoop van mijn woning zolang ik de rente blijf betalen.
Zouden ze dat wel wensen dan plegen ze contract breuk.

En ik neem aan dat dit voor zo goed als alle hypotheken geld.
  donderdag 27 november 2008 @ 22:26:57 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63579943
Er zijn mensen die overlijden, emigreren, scheiden, verhuizen, hun baan kwijtraken, etc etc. Genoeg redenen om je huis te verkopen. Dat gebeurt gewoon. Ook tijdens de vorige crash op de huizenmarkt, die vooraf ging aan een hype, hebben mensen op de bodem -moeten- verkopen. Of ze verkochten daar omdat ze dachten dat de bodem nog dieper lag.
The End Times are wild
pi_63580277
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:10 schreef Emu het volgende:

[..]

Dat kan alleen als je overwaarde hebt. Als de prijzen dalen, en je overwaarde verdwijnt en je zelfs met onderwaarde zit, dan heb je een restschuld.
pi_63583359
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:24 schreef LXIV het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat de NVM en de RABO zo halstarrig vasthouden aan de "In Nederland kunnen huizenprijzen ondanks alles nooit dalen"-mythe.
Wat dacht je van eigenbelang?
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63583405
quote:
Op donderdag 27 november 2008 22:17 schreef HarryP het volgende:
Mijn bank kan me helemaal niet dwingen tot verkoop van mijn woning zolang ik de rente blijf betalen.

En ik neem aan dat dit voor zo goed als alle hypotheken geld.
Bij sommige hypotheken ben je verplicht extra eigen geld in te brengen als de waarde van het huis minder wordt dan de hypotheek.
Overigens ben je altijd verplicht terug te betalen als de bank failliet gaat, want dan wordt juridisch gezien het contract verbroken. Veel mensen weten dat niet.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63583462
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:34 schreef marcb1974 het volgende:
Starters komen nauwelijks nog aan een hypotheek en ik vrees dat dat wel eens lang zo kan blijven.
En zodra de kredietverlening daarna verruimd wordt stijgen de prijzen meteen de pan uit.
pi_63583560
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:15 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Starters komen nauwelijks nog aan een hypotheek en ik vrees dat dat wel eens lang zo kan blijven.
En zodra de kredietverlening daarna verruimd wordt stijgen de prijzen meteen de pan uit.
Ook al zullen er strengere eisen gesteld worden,,, Starters kunnen wel aan een hypotheek komen, alleen dan wel tegen een hogere rente.
pi_63589903
quote:
Op donderdag 27 november 2008 11:10 schreef OudeMan het volgende:

[..]

Ik ken best wel wat dames met zo'n aftands krot in Oud-Zuid ofzo, 50m2 zonder dubbele beglazing maar met een gaskachel, waar ze dan meer dan 2 ton voor betaald hebben middels een generatiehypotheek. Die zijn echt zwaar verneukt.

Maarja ze moesten per se dáár wonen. Alleen natuurlijk, want een vriend kunnen ze met hun doorgschoten arrogantie niet krijgen.
Haha ja, heb wel eens van dat soort dames lopen daten. Ze zien er leuk uit, maar dat zijn ze helaas niet, beetje te mannelijk en gesloten naar mijn smaak. Maar goed dat is een discussie voor een andere topic.
Ken trouwens ook wel een paar gasten die de jackpot betaalden voor een klein hok.
Wat mij helemaal verbaast zijn de prijzen in de albert cuyp straat. Daar betaal je echt 250.000 euro voor een 50m2 huisje met laag plafond en van slechte kwaliteit. En dan heb je ook een drukke markt elke dag voor je neus, geen parkeerplek mogelijk, echt bizar. Maar goed, dan praat je ook over excessen. Wat de Rabobank (stelletje ratten overigens) aangeeft is dat het algehele prijspeil in Nederland te hoog is. 13 in een dozijn Vinexwijken overal in Nederland zijn overgewaardeerd, daar zie je dan als eerst de correctie.
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:06:40 #50
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_63592870
quote:
Op donderdag 27 november 2008 22:17 schreef HarryP het volgende:

Een bank heeft recht om tussentijds taxaties uit te voeren (lees de kleine lettertjes van je acte maar eens). Heb je een hypo van 2,5 ton en net op het moment van taxatie is de waarde van je woning 2 ton, dan wordt het bijstorten voor je. Kan je dat niet, dan wordt het pandje onder je kont verkocht. Of je nu keurig de rentevergoeding + aflossing aan de bank betaald, maakt dan niets uit.
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  vrijdag 28 november 2008 @ 14:37:38 #51
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_63595244
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:06 schreef csar het volgende:

[..]

Een bank heeft recht om tussentijds taxaties uit te voeren (lees de kleine lettertjes van je acte maar eens). Heb je een hypo van 2,5 ton en net op het moment van taxatie is de waarde van je woning 2 ton, dan wordt het bijstorten voor je. Kan je dat niet, dan wordt het pandje onder je kont verkocht. Of je nu keurig de rentevergoeding + aflossing aan de bank betaald, maakt dan niets uit.
Ik zal het een nalezen (ik dacht dat ik het contract goed doorgelezen had, masr dit zag ik volgens mij niet staan)
Het probleem is dan wel dat de huizenprijzen nog sneller gaan dalen en dat de banken hun hypotheken nog meer moeten afwaarderen.
Dus de kans dat dit zomaar gaat gebeuren is denk ik niet zo heel erg groot.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_63595755
Huizenmarkt krijgt rake klappen
Door LEO DE VRIES

AMERSFOORT - Wie op dit moment zijn huis in Vathorst in Amersfoort wil of moet verkopen, treft het niet. Er staan in de nieuwbouwwijk enkele honderden woningen te koop. Verkopers zien zich gedwongen de prijzen flink te laten zakken.

Aan de Lemelerberg in Vathorst kunnen kopers kiezen: vraagprijs tussen 232.500 en 269.000 euro. FOTO HARRY VERKUYLEN
Waardedalingen van 70.000 euro en verkooptijden van meer dan een jaar zijn geen uitzondering.

Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) signaleert sinds enkele maanden ‘stagnatie’ in de verkoop van nieuwbouw. Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.

In het nieuwe deelplan De Laak zijn bijna honderd bestaande woningen te koop. De verkooptijden lopen op tot bijna een jaar. In De Velden hebben nog meer huizen een bordje in de voortuin staan, waarvan de minst courante woningen inmiddels al 18 maanden.

Verschillende makelaars en het OBV erkennen dat de verkoop van huizen boven drie ton momenteel moeizaam verloopt. Het OBV probeert nu 50 tot 75 woningen goedkoper aan te bieden. ,,Dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit,’’ zegt woordvoerder Van der Vlies van het OBV. ,,Je kunt bijvoorbeeld de geplande garages vervangen door bergingen. Zo kun je tien woningen in een rij aanbieden in plaats van acht. Daardoor kun je de prijs lager houden.’’

Makelaar Van Griensven van Woonaccent aan de Bergenboulevard spreekt van een kopersstaking: ,,Mensen kopen pas een nieuwe woning als de oude verkocht is. Alleen de woningen die goedkoper zijn dan 2,5 ton, gaan nog goed van de hand. De herziening van bouwplannen is dus echt geen luxe.’’

De woningverkoop in Vathorst liep vanaf de start van de bouw in 2001 al achter op de verwachtingen. In mei van dit jaar werd al duidelijk dat er meer aan de hand was.

,,Na de zomervakantie zakte de verkoop al in,’’ weet directeur Deemoed van Woonvast. ,,En na de zwarte maandag van eind september werd ook echt in de praktijk voelbaar dat er minder huizen verkocht werden.’’ Makelaar Van Griensven; ,,De huizenmarkt lijkt nu echt tot stilstand te komen.’’
pi_63595955
Wat ik sowieso niet begrijp (en nooit begrepen heb) is dat iedereen er vanuit gaat dat een huis met winst verkocht wordt. Tuurlijk het is mooi meegenomen, maar het lijkt me niet dat je erop moet gaan rekenen, want dan kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Als je een auto koopt en na 5 jaar verkoopt, is deze tenslotte ook niet meer waard dan wanneer je 'm gekocht hebt.

Ik kan er heel simpel tegenaan kijken, maar mensen die nu in de problemen zitten omdat ze een huis hebben gekocht of willen kopen wat boven hun mogelijke centen zit, is even simpel gezegd toch echt hun eigen schuld. Je kan er simpelweg niet vanuit gaan dat iets méér waard wordt omdat de rest dat wordt, je kunt er wel op hopen, maar daar blijft het bij lijkt me.

De afgelopen paar jaar was 't een beetje gewoon "Wat de gek ervoor geeft". Ja, dat valt een keer om, kredietcrisis of niet. Mensen die in een huis van 2 ton hebben gewoond hebben het verkocht voor 2,5 en een nieuw huis gekocht van 3 ton, omdat zij denken dan weer meer centen ervoor terug te krijgen e.d.

Nogmaals, ik heb er verder geen inhoudelijk verstand van oid, dus als ik 't helemaal verkeerd heb, mijn excuses.
pi_63596023
quote:

[..]

Dat staat toch niet in de "kleine lettertjes" van mijn hypotheekovereenkomst. En die heb ik 2 keer helemaal gelezen voordat ik die afsloot. Daarnaast zijn de meeste nieuwe hypotheken (afgelopen 10 jaar) afgesloten met een levensverzekering waarbij het overlijdensrisico deel het verschil tussen de hypotheekwaarde en de executie waarde afdekt. Deze afdekking is in de meeste gevallen ruimer dan noodzakelijk. Daarmee kan in de meeste gevallen een waarde daling van 50% ten opzichte van het aankoopbedrag van de woning nog worden opgevangen.

En vergeet ook niet dat niet iedereen dit jaar een nieuwe woning heeft gekocht.
Dus als de prijzen nu dalen met +/- 20% dan zijn de woningen weer even duur als 4 jaar geleden.
pi_63601475
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:10 schreef HarryP het volgende:

[..]

Dat staat toch niet in de "kleine lettertjes" van mijn hypotheekovereenkomst. En die heb ik 2 keer helemaal gelezen voordat ik die afsloot. Daarnaast zijn de meeste nieuwe hypotheken (afgelopen 10 jaar) afgesloten met een levensverzekering waarbij het overlijdensrisico deel het verschil tussen de hypotheekwaarde en de executie waarde afdekt. Deze afdekking is in de meeste gevallen ruimer dan noodzakelijk. Daarmee kan in de meeste gevallen een waarde daling van 50% ten opzichte van het aankoopbedrag van de woning nog worden opgevangen.
Je overweegt er een eind aan te maken?!
quote:
En vergeet ook niet dat niet iedereen dit jaar een nieuwe woning heeft gekocht.
Dus als de prijzen nu dalen met +/- 20% dan zijn de woningen weer even duur als 4 jaar geleden.
Precies. Oftewel een gezonde correctie.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:57:17 #56
214371 SuspendedAnimation
Schudden voor gebruik
pi_63601507
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:32 schreef hplaserjet het volgende:
'Huizenprijzen dalen twintig procent'

AMSTERDAM - Bert Heemskerk, bestuursvoorzitter van de Rabobank, vreest binnen nu en twee jaar een daling van de Nederlandse huizenprijzen van tien tot twintig procent.

Dat meldt het Financieele Dagblad donderdag. Heemskerk zei dit woensdag na een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Volgens de bestuursvoorzitter kan de prijsdaling worden gereduceerd tot vijf procent door een verplichte verzekering, waardoor banken hun hypotheken beter kunnen doorplaatsen bij verzekeraars en pensioenfondsen. Hierdoor hebben de banken weer ruimte om nieuwe hypotheken te verstrekken.

Hypotheekproductie

Rabobank heeft een marktaandeel van bijna dertig procent en is hiermee veruit de grootste hypotheekbank van Nederland. De hypotheekproductie van de Rabobank is al met dertig procent teruggevallen en huizen staan langer te koop.

De Rabobank ontkent dat Heemskerk de "door het FD gesuggereerde uitspraken" heeft gedaan.

Zou fijn zijn, dan kunnen ook de minder rijken weer een huis kopen
De minder rijken kunnen met deze rentestand ook minder hypotheek krijgen, waardoor ze zich nog steeds slechts diezelfde 'mindere' woning kunnen veroorloven.

Het wordt tijd dat mensen weer eens woningen gaan kopen. De laatste twee dagen heb ik doorgebracht met het maken van Sudoku puzzles, internetten en koffiedrinken .
pi_63607438
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:55 schreef DIJK het volgende:

[..]

Je overweegt er een eind aan te maken?!
Jij hebt zeker geen hypotheek? In iedergeval geen verstand van hypotheken.
De levensverzekering is naast de woning een onderpand voor de bank die het geld uitleent.
pi_63650471
quote:

Dan is 20% niet eens zoveel.

Als starter ben je dan wel behoorlijk de sigaar als je net bent ingestapt!
pi_63652918
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:00 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Dan is 20% niet eens zoveel.

Als starter ben je dan wel behoorlijk de sigaar als je net bent ingestapt!
Ingestapt???
Een huis daar moet je in wonen dat is geen belegging.
Daarnaast is iedere woning weer uniek waardoor de gemiddelde woningprijs wel kan dalen of stijgen maar dat wil niet zeggen dat dat ook geld voor jouw woning.
De meeste mensen die een huis hebben doe ook helemaal niet mee aan de woningmarkt. Slechts 5% bepaald de markt (de mensen die verkopen / kopen).
pi_63654196
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:27 schreef HarryP het volgende:

[..]

Ingestapt???
Een huis daar moet je in wonen dat is geen belegging.
Daarnaast is iedere woning weer uniek waardoor de gemiddelde woningprijs wel kan dalen of stijgen maar dat wil niet zeggen dat dat ook geld voor jouw woning.
De meeste mensen die een huis hebben doe ook helemaal niet mee aan de woningmarkt. Slechts 5% bepaald de markt (de mensen die verkopen / kopen).
Wellicht ben jij één van die bofkonten die gelijk een grote vila kunnen betalen. De meeste starters beginnen klein en willen na een aantal jaar doorverhuizen.

Als je huis dan 20% is gedaald, dan kan die hypotheekschuld er wel eens voor zorgen dat je in die te kleine woning moet blijven hangen. Anders gezegd: als je weet dat je over een jaar of 5 weer verhuisd (wat de meeste starters doen!), dan telt die 20% gewoon mee met je woonlasten.
pi_63656064
quote:
Op zondag 30 november 2008 22:04 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Wellicht ben jij één van die bofkonten die gelijk een grote vila kunnen betalen. De meeste starters beginnen klein en willen na een aantal jaar doorverhuizen.

Als je huis dan 20% is gedaald, dan kan die hypotheekschuld er wel eens voor zorgen dat je in die te kleine woning moet blijven hangen. Anders gezegd: als je weet dat je over een jaar of 5 weer verhuisd (wat de meeste starters doen!), dan telt die 20% gewoon mee met je woonlasten.
HarryP heeft gelijk. Als je inplant om over 5 jaar weer te verhuizen, kun je beter huren. Een huis koop je om in te wonen, niet om in te beleggen.
pi_63661307
quote:
Op zondag 30 november 2008 23:05 schreef RvLaak het volgende:
... Als je inplant om over 5 jaar weer te verhuizen, kun je beter huren. Een huis koop je om in te wonen, niet om in te beleggen.
Het is geen belegging. Het is wel een investering. En die zou ik een beetje verstandig doen. Ik zou nu dus inderdaad niet instappen, maar even wachten tot de markt is gestabiliseerd.

Kijk eens naar de gemiddelde starterswoning. Als je daar kinderen in wil opvoeden, hou je niet van je kinderen. Dus kom je te verhuizen tegen de tijd dat je in die levensfase belandt. Het is volstrekt normaal om naast je professionele carrière ook een woningcarrière te maken, waarbij je af en toe van woning wisselt als je salaris toeneemt en je meer hebt gespaart of afgelost.
pi_63661485
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:45 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Het is geen belegging. Het is wel een investering. En die zou ik een beetje verstandig doen. Ik zou nu dus inderdaad niet instappen, maar even wachten tot de markt is gestabiliseerd.

Kijk eens naar de gemiddelde starterswoning. Als je daar kinderen in wil opvoeden, hou je niet van je kinderen. Dus kom je te verhuizen tegen de tijd dat je in die levensfase belandt. Het is volstrekt normaal om naast je professionele carrière ook een woningcarrière te maken, waarbij je af en toe van woning wisselt als je salaris toeneemt en je meer hebt gespaart of afgelost.
Heb je wel eens een annuiteitenaflossing bekeken?
Het is niet aan te raden elke 5 jaar te gaan verhuizen als je je geld lief bent....
Tenzij natuurlijk elk jaar de huizenprijs 10% stijgt, maar we zien nu wel dat dat niet vol te houden is.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63661652
quote:
Het is niet aan te raden elke 5 jaar te gaan verhuizen als je je geld lief bent....
Ja, die 5 jaar was een beetje een getal uit de hoge hoed. Maar feit is dat de meeste starters nog wel een paar keer in hun leven moeten verhuizen.
pi_63665215
quote:
Op maandag 1 december 2008 10:00 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

Ja, die 5 jaar was een beetje een getal uit de hoge hoed. Maar feit is dat de meeste starters nog wel een paar keer in hun leven moeten verhuizen.
5 jaar is een bedrag dat ik heel vaak heb gehoord. Ook op zenders als BNR en RTLZ. Zo "uit de hoge hoed" is het dus niet

Dat een huis een investering is, ben ik niet met je eens. Het is een object om in te wonen. Tenzij je een huis koopt om te verhuren ed.

En als je met alle geweld binnen de 5 jaar wil verhuizen, neem dan een hypotheek die daar rekening mee houdt. 1 waarbij je dus daadwerkelijk je schuld aflost. Hoe vreemd dat tegenwoordig ook moge zijn.
pi_63674560
Als je binnen 5 jaar van plan bent te verhuizen, moeten de huizenprijzen al 10% stijgen in die tijd om de kosten koper eruit te krijgen. Daar kun je niet op rekenen.
pi_63674618
als je het slim doet dan koop je over 2 tot 3 jaar een huis en sluit je gelijk de rente vast af voor hele lange tijd.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  maandag 1 december 2008 @ 18:37:44 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63674717
quote:
Op maandag 1 december 2008 09:45 schreef droom_econoom7 het volgende:
[..]

Dus zijn de huizen onevenredig duur....

Natuurlijk kunnen de prijzen wel dalen, zeker als de zo hoog zijn zonder fatsoenlijke reden.
Waar je vroeger nog een ééngezinswoning kon kopen met een hypotheek op 1 inkomen, is dat tegenwoordig vrijwel onmogelijk, en niet omdat de inkomens gedaald zijn, of de inkomstenbelasting gestegen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_63675315
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:32 schreef edwinh het volgende:
als je het slim doet dan koop je over 2 tot 3 jaar een huis en sluit je gelijk de rente vast af voor hele lange tijd.
mee eens
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_63690521
2 redenen waarom huizenprijzen sowieso een keer moeten zakken:

- prijzen per definitie stijgen of dalen. Het zijn ook huizenPRIJZEN. Geen enkele prijs van wat dan ook stijgt eeuwig.

- huizenprijzen kunnen niet heel lang meer dan de inkomensgroei stijgen. Want dat zou betekenen dat een doodgewone rijtjeshuis op termijn de miljoen euro ingaat.

Verder is het veelgehoorde argument dat er een tekort is in Nederland. Dit zegt bijna iedereen als je het idee oppert dat huizenprijzen kunnen zakken in Nederland. Dit is volstrekt onjuist. Zie bijvoorbeeld Tokyo in de jaren '90. Flink tekort aan huizen daar, maar toch halveerden de huizenprijzen. Zelfs in Amsterdam eind jaren '70 daalden
huizenprijzen flink ondanks het 'tekort'. Meer variabelen spelen een rol.
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:28:10 #71
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_63691556
Is het niet ook zo dat vanwege hypotheekrenteaftrek en huursubsidie worden mensen min of meer 'gedwongen' duurder te gaan wonen dan ze eigenlijk zouden doen wanneer deze regelingen er niet waren?

Wat mij betreft worden die ook allebei langzaam maar zeker geschrapt; het kost vermogens om te controleren (laat staan hoeveel fraude er gepleegd wordt) terwijl iedereen ergens moet wonen. Of je nou huursubsidie of hypotheekrente aftrek krijgt, maakt voor het principe niet zo veel uit.
pi_63705061
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:28 schreef Whiteguy het volgende:
Is het niet ook zo dat vanwege hypotheekrenteaftrek en huursubsidie worden mensen min of meer 'gedwongen' duurder te gaan wonen dan ze eigenlijk zouden doen wanneer deze regelingen er niet waren?
...
Tuurlijk. Zonder hypotheekrenteaftrek werk je van januari t/m september voor de belastingdienst, en slechts de laatste maanden van het jaar voor jezelf. Dat is dé reden om te kopen, ook al verwacht je ooit te verhuizen. Alleen met die instortende huizenmarkt is het de komende 2 jaar een bar slecht instapmoment.
pi_63706477
20% daling is nog te weinig, ik moet godverdomme gedwongen bij m'n ouders blijven wonen omdat je minimaal 5 jaar op een huurhuis moet wachten en om een 'huis' met een kamer van 10m2 te kopen moet je met ze drieën zijn zo ondertussen.
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:19:01 #74
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63708198
Volgens mij is de reden dat de prijzen momenteel zakken de verkoop van ex-huurwoningen die beleggingsmaatschappijen na het verhuizen van de laatste huurders verkopen, en die willen snel geld, zeker de pensioenfondsen.

De huizen die hier dalen zijn merendeel ex-verhuur. En enkele particulier met dubbelelasten daargelaten.
and made it rain upward
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:33:09 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63712972
quote:
Halve ton korting op woning
Door RICHARD HOVING
HOOGLANDERVEEN - Projectontwikkelaar Heijmans Vastgoed stunt met de huizenprijs in het dorp

Hooglanderveen bij Amersfoort.
afbeelding vergroten BRON WETERINGSEHOOGT.NL
Wie voor het eind van het jaar een nieuwbouwwoning koopt, krijgt een korting die kan oplopen tot 50.000 euro.

Heijmans probeert voor het eind van het jaar de zeven laatste woningen in het project Weteringse Hoogt te verkopen, legt verkoopadviseur Marije Spithoven uit. ,,Heijmans is een beursgenoteerd bedrijf. Met de actie proberen we de omzet van dit jaar te verhogen. Voorwaarde is dan ook dat de koopakte voor het eind van het jaar wordt getransporteerd bij de notaris.’’

De afgelopen maanden wilde de verkoop van de laatste woningen in het project niet vlotten. Sinds de kortingsactie die vorige week is begonnen, zijn twee huizen verkocht. ,,Voor één woning hebben we een tekenafspraak,’’ zegt Spithoven.

De prijs van de woningen in de Weteringse Hoogt ligt tussen de 309.000 en 599.000 euro. De verkoopadviseur vergelijkt de actie met aanbiedingen in de reiswereld. ,,Een lastminute is ook goedkoper.’’
Is toch 10 tot 14% korting. En dan nog worden ze niet meteen verkocht! Verder niks loos natuurlijk.

De gemeenten moeten nu toch echt beginnen met het verlagen van de grondprijzen. Anders kunnen projectontwikkelaars niet rendabel meer bouwen.
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:34:35 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63713024
quote:
Huizenprijzen dalen fors in 2009
Door PEET VOGELS EN EDUARD VOORN
ROTTERDAM - De huizenprijzen zullen de komende tijd flink dalen verwacht de NVM. Volgens nieuwe berekeningen van de grootste makelaarsvereniging van Nederland worden huizen gemiddeld zo’n vijf procent goedkoper.
afbeelding vergroten Huizen zullen door de huidige crisis langer te koop staan. FOTO ANP
,,Een gezonde correctie,’’ noemt NVM-voorzitter Ger Hukker de prijsdaling. ,,Het is een gevolg van de huidige economische situatie. Iedereen houdt iedereen in de gaten.’’
Als zélfs de NVM dit gaat roepen!
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:35:46 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63713053
quote:
In de showroom is het doodstil
Door HANS BOTMAN en NIEK SCHENK
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - De Nederlandse autobranche staat een kaalslag te wachten nu de verkoop dramatisch is ingezakt. In november werden 21,8 procent minder nieuwe wagens verkocht vergeleken met dezelfde maand in 2007.
afbeelding vergroten Gratis twingo bij aanschaf van groter type bij Renault-dealer Jongerius. FOTO ANNEMIEK NIEBOER
Accountantskantoor Ernst Young voorspelt dat het aantal vestigingen van autodealers de komende jaren met de helft afneemt. ,,Veel autobedrijven gaan de komende tijd failliet,’’ voorspelt Wil Brouwer, directeur van Autodata, een bedrijf dat gegevens over de automarkt verzamelt.
Binnen 2 maanden zijn de effecten uitgezaaid naar andere sectoren.
The End Times are wild
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:39:44 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63713180

En dat dus allemaal voorop de pagina van het AD. Naast elkaar!
The End Times are wild
pi_63713902
Kijk, dat noem ik nu dus goed nieuws
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_63719641
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:39 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]

En dat dus allemaal voorop de pagina van het AD. Naast elkaar!
Tsja, ik vraag me wel af of dit nodig is zo op de voorpagina.
Tuurlijk gaat het allemaal even wat minder, maar zo wordt de crisis je gewoon aangepraat.

Aan de andere kant ben ik blij dat ik in oktober besloten heb gewoon nog even in me huurhuisje te blijven zitten......
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
  woensdag 3 december 2008 @ 11:40:18 #81
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_63721169
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:43 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:

[..]

Tsja, ik vraag me wel af of dit nodig is zo op de voorpagina.
Tuurlijk gaat het allemaal even wat minder, maar zo wordt de crisis je gewoon aangepraat.

Het liefst willen de aan de verkopende kant actief zijnde woningeigenaren de vrijheids van meningsuiting en pers inperken. Als volbloeds (en in een permanente ontkenningsfase verkerende) struisvogels mag er immers niet gesproken worden over de huidige realiteit in de economie. Het gaat immers fantastisch met de bedrijven!
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_63721933
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:40 schreef csar het volgende:

[..]

Het liefst willen de aan de verkopende kant actief zijnde woningeigenaren de vrijheids van meningsuiting en pers inperken. Als volbloeds (en in een permanente ontkenningsfase verkerende) struisvogels mag er immers niet gesproken worden over de huidige realiteit in de economie. Het gaat immers fantastisch met de bedrijven!
Kijk dat het niet al te best gaat snap ik natuurlijk ook wel.
Ben zelfstandige, dus ja het gaat allemaal net even wat moeilijker nu.
Hoewel voor ons december top begonnen is. Onze klanten hebben onvoldoende ingekocht voor de Sint omdat ze dachten dat de klanten weg zouden blijven.
Als je dan leest en hoort dat afgelopen weekend ontzettend druk is geweest (record aan pintransacties)....

Om kort te zijn:
Ik denk dat het voor de " gewone burger" met een normale hypotheek en die geen 500.000 op de bank of in beleggingen heeft zitten het allemaal niet zo erg is als deze voorpagina wil doen geloven
pi_63722424
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Om kort te zijn:
Ik denk dat het voor de " gewone burger" met een normale hypotheek en die geen 500.000 op de bank of in beleggingen heeft zitten het allemaal niet zo erg is als deze voorpagina wil doen geloven
De gewone burger weet nog niet dat de baas zijn ontslagaanvraag en de reorganisatie voor medio volgend jaar zit te tikken
pi_63722649
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:22 schreef henkway het volgende:

[..]

De gewone burger weet nog niet dat de baas zijn ontslagaanvraag en de reorganisatie voor medio volgend jaar zit te tikken
Dat zat ik inderdaad ook net te bedenken

Laten we dan zeggen op het moment
pi_63729166
Tja, ik ben zo'n zielig type dat afgelopen zomer juist als starter is 'ingestapt'... Het gaat mij niet om een belegging maar om lekker wonen, maar het geeft geen prettig gevoel als je huis heel erg in waarde daalt terwijl je woonlasten gelijk blijven. Nou ja, gelukkig ben ik ook helemaal niet van plan om binnen 5 jaar te verhuizen, het huis is groot genoeg.

En aan de andere kant: mijn ouders hebben precies hetzelfde meegemaakt begin jaren tachtig. Hun huis daalde toen ook in een paar maanden zo'n 20% in waarde. Dat hakte er samen met een salarisverlaging (ja, die had je toen) aardig in, maar tegenwoordig is hun huis natuurlijk vele malen meer waard dan toen. Je weet toch nooit hoe het op de lange termijn zal gaan, om er maar eens een enorm cliché tegenaan te gooien...
  woensdag 3 december 2008 @ 17:06:13 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63729200
Op de lange termijn zijn we allemaal dood. Dat is een zekerheid!
The End Times are wild
pi_63729497
Ik had een iets minder lange termijn in gedachten
pi_63790523
quote:
Op woensdag 3 december 2008 17:04 schreef Eva-Lotta het volgende:
Tja, ik ben zo'n zielig type dat afgelopen zomer juist als starter is 'ingestapt'... Het gaat mij niet om een belegging maar om lekker wonen, maar het geeft geen prettig gevoel als je huis heel erg in waarde daalt terwijl je woonlasten gelijk blijven. Nou ja, gelukkig ben ik ook helemaal niet van plan om binnen 5 jaar te verhuizen, het huis is groot genoeg.

En aan de andere kant: mijn ouders hebben precies hetzelfde meegemaakt begin jaren tachtig. Hun huis daalde toen ook in een paar maanden zo'n 20% in waarde. Dat hakte er samen met een salarisverlaging (ja, die had je toen) aardig in, maar tegenwoordig is hun huis natuurlijk vele malen meer waard dan toen. Je weet toch nooit hoe het op de lange termijn zal gaan, om er maar eens een enorm cliché tegenaan te gooien...
In de huidige woningmarkt ben jij een verliezer. Je kunt dit probleem maar beter onder ogen zien, ipv het te bagitaliseren of het te ontkennen. Pas als je je problemen onder ogen ziet, kun je ze verwerken. Ik zal je daarom helpen met wat feiten:

- Had je je woning van 200k een half jaar later gekocht, dan had je 10.000 euro bespaard. Als de prijs komend jaar met 20% zakt, heb je komend jaar woonlasten van 40.000 euro. A penny saved is a penny earned!
- De prijs van je woning kan nog veel verder vallen. Huizenprijzen bestaan immers uit virtueel geld, en reflecteren niet de daadwerkelijke schaarste in de economie.
- Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor resultaten in de toekomst. De situatie van 20 jaar terug is niet vergelijkbaar. Dat de woningprijzen 20 jaar geleden doorgingen met stijgen na een klein dipje, verkleint zelfs de kans dat ze zich op dit moment herstellen! Immers, een huizenprijs die structureel harder groeit dan de economie is economisch onmogelijk (omdat Nederlanders een groot deel van hun inkomen al aan woonlasten kwijt zijn). Dus what goes up, must go down.

Verder hoop ik dat je lekker woont
pi_63791230
Mijns inziens is er geen bubble in de nederlandse vastgoedmarkt. Dat lees ik iedereen wel een beetje schreeuwen in deze topic maar mijns inziens zwaar overdreven.
Er is wel sprake van een kleine overwaardering, waardoor ik denk dat huizenprijzen over de brede linie tot 10% kunnen zaken, wellicht lokaal wat uitschieters tot -20%. Dit zal echter tijdelijk zijn en naar mijn idee in 2009 zich voordoen.

Er zijn 2 zaken bepalend bij de betaalbaarheid van een huis:
- het gemiddelde inkomen
- de hypotheekrente

Het gemiddeld inkomen in Nederland is bijzonder hoog. Dat komt met name omdat de werkloosheid heel laag is. Deze zal iets stijgen met de kredietcrisis maar niet flink, dat is de verwachting.
Verder is de hypotheekrente historisch gezien lager dan gemiddeld en gaat nu zelfs verder dalen.

Kortom; huizen in Nederland zijn helemaal niet veels te duur en redelijk te betalen. De kwaliteit van woningen is ook enorm verbeterd, dit rechtvaardigt ook een iets hogere prijs. Wel is het zo dat de prijzen zolang achter elkaar meer dan de inflatie zijn gestegen dat de tijd rijp is voor een beperkte en gezonde correctie. Na die correctie zullen huizen prima te betalen zijn en dan moet je er ook bij zijn! Koop dan wel een kwaliteitswoning (=nieuwbouw). Mijd vervallen huizen die ontzettend veel onderhoud vereisen, ook lijken ze goedkoop, en/of woningen in absolute achterstandswijken in de grote steden en zeer impopulaire regio's (denk aan Lelystad).
  vrijdag 5 december 2008 @ 20:21:21 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63791402
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 20:14 schreef MartyMcfly het volgende:
Mijns inziens is er geen bubble in de nederlandse vastgoedmarkt. Dat lees ik iedereen wel een beetje schreeuwen in deze topic maar mijns inziens zwaar overdreven.
Er is wel sprake van een kleine overwaardering, waardoor ik denk dat huizenprijzen over de brede linie tot 10% kunnen zaken, wellicht lokaal wat uitschieters tot -20%. Dit zal echter tijdelijk zijn en naar mijn idee in 2009 zich voordoen.

Er zijn 2 zaken bepalend bij de betaalbaarheid van een huis:
- het gemiddelde inkomen
- de hypotheekrente

Het gemiddeld inkomen in Nederland is bijzonder hoog. Dat komt met name omdat de werkloosheid heel laag is. Deze zal iets stijgen met de kredietcrisis maar niet flink, dat is de verwachting.
Verder is de hypotheekrente historisch gezien lager dan gemiddeld en gaat nu zelfs verder dalen.

Kortom; huizen in Nederland zijn helemaal niet veels te duur en redelijk te betalen. De kwaliteit van woningen is ook enorm verbeterd, dit rechtvaardigt ook een iets hogere prijs. Wel is het zo dat de prijzen zolang achter elkaar meer dan de inflatie zijn gestegen dat de tijd rijp is voor een beperkte en gezonde correctie. Na die correctie zullen huizen prima te betalen zijn en dan moet je er ook bij zijn! Koop dan wel een kwaliteitswoning (=nieuwbouw). Mijd vervallen huizen die ontzettend veel onderhoud vereisen, ook lijken ze goedkoop, en/of woningen in absolute achterstandswijken in de grote steden en zeer impopulaire regio's (denk aan Lelystad).
Ten opzichte van het gezinsinkomen zijn de huizenprijzen in Nederland juist heel erg hoog (hoogste schuld ter wereld!). Deels komt dit door HRA en schaarste, maar toch. Ook is de kwaliteit (ruimte, grond, omgeving) van de Nederlandse huizen helemaal niet zo hoog. Nergens ter wereld tref je zoveel rijtjeshuizen zo dicht op elkaar.

En dan nog: al deze dingen zaten allang in de prijs verdisconteerd. Het gaat nu om de effecten van de kredietcrisis op de markt. En als in de VS villa's van $240.000,- omlaag gaan in prijs naar $120.000, dan maak je mij niet wijs dat een vervallen rijtjescontainer van E200.000 niet 30% in prijs kan zakken.
The End Times are wild
pi_63791661
Ik ben zelfs bang dat huizenprijsstijgingen helemaal tot het verleden zullen gaan behoren met de deflatie, de verhuizing en sterfte van babyboomers, een bouwtempo van 50.000 nieuwe woningen bij een nagenoeg stilstaande bevolkingsgroei, sterke prijsdalingen in omringende landen en een gestaakte import van jonge allochtonen.
Wie nu zijn woning nog kan verkopen en kan Cashen is King
pi_63791707
De kwaliteit van nederlandse huizen is juist wel heel goed. Veel beter dan het gemiddelde in de wereld.
Met rijtjeshuizen is an sich niks mis mee, kun je uitstekend in wonen mits het goed geisoleerd is.
Voor kwaliteit moet je eenmaal betalen.

En ja het is gemakkelijk om excessen te benoemen en dan zeggen dat er een 'bubble' is in de markt.
Dat is niet logisch.
Ja er zijn zwaar overgewaardeerde panden in Nederland. Die bestaan. Maar percentueel van de markt zijn dat er heel weining. Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Je hebt ook spotgoedkope deals in Nederland.
  vrijdag 5 december 2008 @ 20:36:12 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63791757
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 20:34 schreef MartyMcfly het volgende:
De kwaliteit van nederlandse huizen is juist wel heel goed. Veel beter dan het gemiddelde in de wereld.
Met rijtjeshuizen is an sich niks mis mee, kun je uitstekend in wonen mits het goed geisoleerd is.
Voor kwaliteit moet je eenmaal betalen.

En ja het is gemakkelijk om excessen te benoemen en dan zeggen dat er een 'bubble' is in de markt.
Dat is niet logisch.
Ja er zijn zwaar overgewaardeerde panden in Nederland. Die bestaan. Maar percentueel van de markt zijn dat er heel weining. Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Je hebt ook spotgoedkope deals in Nederland.
Qua bevolkingsdichtheid, materiaalkosten, arbeidskosten en overige bouwkosten zijn wij het beste te vergelijken met onze direkte buurlanden Duitsland en België. Woningen die daar tussen de 150K en 250K kosten, zijn in Nederland vaak 2 tot soms wel 3 keer zo duur.
The End Times are wild
pi_63791991
2 tot 3 keer?
Nee hoor, zie http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/politics_show/6270694.stm

Iedereen denkt dat Belgie en Duitsland veel goedkoper zijn maar dat valt dus wel mee. Let wel, het gaat hier om gemiddelde prijs, niet de uitschieters, anders kun je niet goed vergelijken.

Maar het verschil dat is er is komt door:

- bevolkingsdichtheid in Nederland
- HRA
- Andere demografie
  vrijdag 5 december 2008 @ 21:06:28 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63792449
Ik heb het over soortgelijke huizen. Het gemiddelde huis in Duitsland is een vrijstaand en ruim huis, op een forse lap grond. Rijtjeshuizen heb ik daar enkel ooit eens gezien in de omgeving van Kalkar, en verder nooit.
The End Times are wild
pi_63792787
Ja dus?
pi_63803694
Ik heb echt het idee dat in dit topic onjuiste vergelijkingen worden gemaakt. De huizen in de VS zijn totaal anders dan in Nederland; dat zijn van die bouwpaketten van hout. Dan heb je wel een vrijstaande villa, maar je betaalt daar alleen voor de grond, en niet zozeer voor het huis zelf (het schijnt zelf dat het vrij normaal is om het huis wat je gekocht hebt tegen de grond te gooien om een nieuwe neer te zetten).

Verder is daar de hypotheek sector zo rot als maar kan (behoeft verder geen toelichting lijkt me).

In Europa gaat het vooral mis bij landen waar er een overschot aan huizen is (b.v. spanje), maar ook daar is een duidelijk aantoonbare reden voor.

In Nederland hebben we nog steeds een tekort aan huizen; zeker in gewilde gebieden. Ik denk dat met name in nieuwbouwwijken de prijzen zullen zakken en buiten de randstad maar daarbinnen zal het wel loslopen.

En dat de huizen in Nederland van slechte kwaliteit zijn is natuurlijk bullshit. Als je alleen kijkt naar de ruimte; ok, dan heb je een punt, er is weinig ruimte, maar daar is het Nederland voor. De kwaliteit is juist erg goed; veel huizen zijn goed geisoleerd, en goed onderhouden; dat zijn de dure huizen, en daar wordt de prijs op gebaseerd. (plus op de ligging).
pi_63804051
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:44 schreef droom_econoom7 het volgende:

In de huidige woningmarkt ben jij een verliezer. Je kunt dit probleem maar beter onder ogen zien, ipv het te bagitaliseren of het te ontkennen.
O, ik 'bagitaliseer' niks hoor... Bovendien, ik had nog wel een paar jaar kunnen blijven wonen in mijn tochtige huurhuis met dealende buurman, maar daar was ik ook niet gelukkig van geworden.

Trouwens, twintig jaar geleden had je de overgang van eenverdieners naar tweeverdieners. Volgens mij heeft dat ook alles te maken met de relatieve stijging van de huizenprijzen t.o.v. de economische groei. Ik wilde de situaties ook niet een op een met elkaar vergelijken maar alleen aangeven dat je het toch nooit kunt weten allemaal.

Nu woon ik ruim en in een van de populairste wijken van Utrecht. Hier is voorlopig niet al te veel aan de hand. Ons buurhuis was pas geleden in elk geval binnen de kortste keren verkocht voor een goede prijs.

En mocht het minder worden allemaal, dan is dat gewoon pech voor mij... Leer ik ook wel weer mee leven
pi_63804102
quote:

[..]

Onzin natuurlijk, als jij altijd je hypotheek op tijd betaald heeft de bank er geen enkel belang bij om je huis te verkopen. Zeker niet omdat hij dan veel minder zal opbrengen en ze dan naar dat geld kunnen fluiten, mensen betalen niet makkelijk 50.000 euro terug.

Daarnaast los je (meestal) een deel af waardoor je hypotheekschuld na enkele jaren al lager is dan je eerste lening.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_63804143
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 19:44 schreef droom_econoom7 het volgende:

[..]

In de huidige woningmarkt ben jij een verliezer. Je kunt dit probleem maar beter onder ogen zien, ipv het te bagitaliseren of het te ontkennen. Pas als je je problemen onder ogen ziet, kun je ze verwerken. Ik zal je daarom helpen met wat feiten:

- Had je je woning van 200k een half jaar later gekocht, dan had je 10.000 euro bespaard. Als de prijs komend jaar met 20% zakt, heb je komend jaar woonlasten van 40.000 euro. A penny saved is a penny earned!
Hoezo, krijgt ze het geld handje contantje dan?
quote:
- De prijs van je woning kan nog veel verder vallen. Huizenprijzen bestaan immers uit virtueel geld, en reflecteren niet de daadwerkelijke schaarste in de economie.
Onzin, de huizenmarkt is nog steeds grotendeels gebaseerd op vraag- en aanbod. Immers, men betaald in de Randstad meer voor een huis dan daarbuiten, allemaal door de vraag/aanbod.

Daarnaast kan je huis over 10 jaar net zo hard weer stijgen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de huizenprijs in zal storten, eerder zal er een correctie komen waarna er wederom een stijgende lijn zal worden ingezet.
quote:
- Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor resultaten in de toekomst. De situatie van 20 jaar terug is niet vergelijkbaar. Dat de woningprijzen 20 jaar geleden doorgingen met stijgen na een klein dipje, verkleint zelfs de kans dat ze zich op dit moment herstellen! Immers, een huizenprijs die structureel harder groeit dan de economie is economisch onmogelijk (omdat Nederlanders een groot deel van hun inkomen al aan woonlasten kwijt zijn). Dus what goes up, must go down.

Onzin, zoals je zelf al aangeeft hoeven huizenprijs niet te dalen, ze kunnen ook omhoog gaan. Het is maar net hoe de markt zich houdt.
quote:
Verder hoop ik dat je lekker woont
Dat is nog steeds reden nummer 1 om een huis te kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')