abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63575460
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat zou hij doen als hij bij een volledig privaat bedrijf gaat werken...
Maar ook dan zou jij aangehaald hebben dat het een veel te hoog salaris is, of in elk geval toch wel dat zo'n rijke gluiperd maar wat extra belasting moet betalen (wat feitelijk op hetzelfde neerkomt dus).
Wat ik wel vind, is dat je op deze manier ziet hoe overheid en grote bedrijven toch vaak samensmelten.
Lijkt mij onwenselijk en onvermijdelijk leiden tot vormen van belangenverstrengeling.
  donderdag 27 november 2008 @ 20:38:58 #77
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_63575502
@Tup: Zijn uiteindelijke bonus zal hooguit zo'n 350.000 euro zijn en dat zal dan afhangen van enkele miljarden euro's winst. (1 ton per miljard!!)

Echt ik snap niet waarom mensen hier, het totale salaris van iets meer dan een miljoen euro op voorwaarden dat er meerdere miljarden euro's winst wordt gemaakt, zoveel vinden? Ik kan er werkelijk niet bij...ben ik nou echt 1 van de weinige die dat een fantastische "return on investment" vind? Dat zal toch echt niet?

Stel je investeerd ergens 1,50 in en je krijgt daar enkele duizenden euro's voor terug, dan denk je toch niet eens een miliseconde na om daarin te stappen?

Ik geef toe, het basis salaris wat Zalm zal krijgen is erg mooi, maar hij zal dan ook een echt zware klus op zijn schoot krijgen. Niet om de laatste plaats omdat alle ogen op hem gericht zullen zijn, heel Nederland verlangt namelijk dat het aandeel van de staat in de ABN-AMRO/Fortis combinatie over een paar jaar met vele miljarden winst weer verkocht kan worden.

Hij zal dat dus waar moeten gaan maken.

Tuurlijk heb je gelijk dat de financiele wereld in problemen is gekomen mede door de zieke bonussen van soms wel vele tientallen (of zelfs honderden) miljoenen dollars die aan bestuurders werden gegeven, zelfs zo nu en dan terwijl een bank niet eens het hoofd boven water wist te houden.
Dat kan echt niet en dat is gebleken, maar die bonus voor Zalm, welke nog geen 4 ton zal zijn en ook enkel als daar meerdere miljarden euro's winst tegenover staan, dat kan je toch niet met droge ogen veel noemen?

Even voor de duidelijkheid; 400.000 Euro Vs. > 4.000.000.000 Euro! <--- Dit kan toch echt met geen mogelijkheid graaien genoemd worden?

Ik snap soms wel de commotie over de, ook in mijn ogen soms perverse bonussen, maar schieten Nederlanders nu niet een beetje door met het geklaag erover? Je kan ook overdrijven, zowel qua bonussen als qua klaaggedrag.
Hoewel het ook wel een beetje typisch is...iets gebeurt en de Nederlandse maatschappij schiet totaal door de andere kant op, je ziet het met meer.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_63575600
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:36 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Maar ook dan zou jij aangehaald hebben dat het een veel te hoog salaris is, of in elk geval toch wel dat zo'n rijke gluiperd maar wat extra belasting moet betalen (wat feitelijk op hetzelfde neerkomt dus).
Nee, ik ben geen EchtGaaf. Voor een privaat bedrijf lijkt me 750000 euro aan de juiste kant. Alhoewel ik bonusregelingen echt absurd vind.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_63575951
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, ik ben geen EchtGaaf. Voor een privaat bedrijf lijkt me 750000 euro aan de juiste kant. Alhoewel ik bonusregelingen echt absurd vind.
Waarom is dat absurd? Een bonus kan tenminste nog onthouden worden bij wanprestaties, maar werken wel als lokkertje. Je moet dat zien als onderdeel van de totale beloning die bedoeld is om iemand aan het werk te krijgen in je bedrijf. Ik krijg ook een bonus van mijn baas als we winst maken, ook als ik goed presteer, en ook nog eens als ik weinig ziek ben. Prima toch?
Dat bonussen relatief zo hoog zijn in dit werk komt door het risico van het beroep; als iemand presteert moet de beloning erg hoog zijn om zo'n topper vast te houden. Maar bij uitblijven zou een enorm basissalaris met een lagere bonusregeling duurkoop zijn. En gewoon alleen een basisloon zonder bonus prikkelt onvoldoende of trekt te weinig talent aan.

Dat sommige topbestuurders onterecht bonussen krijgen ben ik met je eens. Maar dat is iets dat prima door de markt zelf opgelost kan worden. Door aandeelhouders bijv. En mocht een bedrijf echt met geld gooien alsof het niets kost, hoort het bedrijf gewoon failliet te gaan waarna de schuld verhaald wordt op de eigenaren. Dat gebeurt echter te weinig. Zie bailouts, nationaliseringen en het kwijtschelden van schulden waarna mensen wél ongestraft een nieuw BV'tje kunnen beginnen en alle winst opstrijken.
pi_63576038
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:53 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Waarom is dat absurd? Een bonus kan tenminste nog onthouden worden bij wanprestaties, maar werken wel als lokkertje. Je moet dat zien als onderdeel van de totale beloning die bedoeld is om iemand aan het werk te krijgen in je bedrijf. Ik krijg ook een bonus van mijn baas als we winst maken, ook als ik goed presteer, en ook nog eens als ik weinig ziek ben. Prima toch?
Dat bonussen relatief zo hoog zijn in dit werk komt door het risico van het beroep; als iemand presteert moet de beloning erg hoog zijn om zo'n topper vast te houden. Maar bij uitblijven zou een enorm basissalaris met een lagere bonusregeling duurkoop zijn. En gewoon alleen een basisloon zonder bonus prikkelt onvoldoende of trekt te weinig talent aan.

Dat sommige topbestuurders onterecht bonussen krijgen ben ik met je eens. Maar dat is iets dat prima door de markt zelf opgelost kan worden. Door aandeelhouders bijv. En mocht een bedrijf echt met geld gooien alsof het niets kost, hoort het bedrijf gewoon failliet te gaan waarna de schuld verhaald wordt op de eigenaren. Dat gebeurt echter te weinig. Zie bailouts, nationaliseringen en het kwijtschelden van schulden waarna mensen wél ongestraft een nieuw BV'tje kunnen beginnen en alle winst opstrijken.
Hoe absurd, het wprdt steeds gekker in dit land. Ziek zijn is tegenwoordig al een keuze
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_63576369
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe absurd, het wprdt steeds gekker in dit land. Ziek zijn is tegenwoordig al een keuze
Ziek zijn niet, jezelf ziekmelden daarentegen wel.
Is het toeval dat ondernemers vrijwel nooit verzuimen, terwijl lage baantjes bij de overheid garant staan voor een enorm percentage?
Is het toeval dat het bedrijf waar ik werk (logistiek) een lager verzuim kent sinds het bonussysteem?

Ik wil overigens niet zeggen dat zieke mensen maar moeten verhongeren, natuurlijk niet.
Ik wil dat ze zichzelf, ipv belasting te betalen zichzelf verzekeren bij een maatschappij.
Ik geef je eventjes een praktijkvoorbeeldje van hoe ik er bijv over denk:
De vriendin van mijn vader is momenteel al een halfjaar in de ziektewet (ze is bejaardenverzorgster). Dat komt doordat zij iets aan haar voet had. De operatie (in een staatsziekenhuis ) werd fout uitgevoerd. Daarna kwam zij bij datzelfde ziekenhuis op een wachtlijst, waar ze nu nog op staat.
Wie moet voor deze kosten opdraaien volgens jou?
A) de vriendin van mijn vader
B) haar werkgever
C) dat ziekenhuis/de arts
D) de overheid (jij en ik dus)
pi_63579868
Sneakypete, je bent compleet gehersenspoeld

Als er een operatie verkeerd wordt uitgevoerd moet uiteraard het ziekenhuis ervoor opdraaien, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Jij ook met je verzekeren.... als het aan jou ligt wordt alles verzekerd...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_63580451
-edit-
Flame

[ Bericht 96% gewijzigd door Montov op 28-11-2008 10:21:13 ]
pi_63581480
quote:
Op donderdag 27 november 2008 20:14 schreef Tup het volgende:
Alsof veel geld een voorwaarde is om kwalitatief goede mensen te krijgen. Als die stelling waar was zouden we nu geen kredietcrisis hebben gehad.
Nee, de omgekeerde stelling zou daar wel door worden gelogenstraft, maar de stelling dat een behoorlijk salaris nodig is om kwaliteit te krijgen wordt er niet door onderuit gehaald.

Dus: hoog salaris garandeert niet dat je kwaliteit in huis haalt. Een laag salaris is wel een garantie dat je een knuppel in huis haalt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_63582111
quote:
Op woensdag 26 november 2008 23:25 schreef SicSicSics het volgende:
Noem eens een SP'er (met de competenties) die het voor 150k had willen doen dan?
Met een SP'er aan het ABN-roer hef ik gelijk mijn rekening op.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63582197
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:02 schreef DS4 het volgende:
Dus: hoog salaris garandeert niet dat je kwaliteit in huis haalt. Een laag salaris is wel een garantie dat je een knuppel in huis haalt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 28 november 2008 @ 10:19:07 #87
165633 eriksd
The grand facade...
pi_63588407
quote:
Op donderdag 27 november 2008 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
Sneakypete, je bent compleet gehersenspoeld

Als er een operatie verkeerd wordt uitgevoerd moet uiteraard het ziekenhuis ervoor opdraaien, dat lijkt me wel zo eerlijk.

Jij ook met je verzekeren.... als het aan jou ligt wordt alles verzekerd...
Waarom begin je telkens te piele over persoonlijke aanvallen als je zelf het patent erop hebt?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_63590157
quote:
Op woensdag 26 november 2008 21:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Voor de verandering een goed commentaar van GeenStijl hierover: http://www.geenstijl.nl/m(...)ebat_topinkomen.html

Echt te debiel voor woorden weer. Die Zalm toch met z'n "ik doe het voor het landsbelang"
Ja, het is werkelijk te gek voor woorden.
quote:
En dan die variabele bonus Daar wilden ze juist vanaf En hoe weten ze dat dit eerlijk gaat gebeuren? dat er niet gerommeld gaat worden om de bonussen op te krikken? (let op: dat hoeft niet perse fraude te zijn!)
Hiermee maakt Bos zich ook volstrekt ongeloofwaardig.
quote:
Achja, VVD'er he?

Dit systeem is echt verrot. Zelfs als het helemaal op zijn gat ligt, helemaal verkloot is, dan nóg kun je een boel geld vangen.
Het systeem is kas en kas verrot.
quote:
Tsja, in dat geval wordt het wel erg aanlokkelijk om risico te gaan nemen.... Gaat het mis, dan nog krijg je een vorstelijk salaris mee.
En dan mag de belastingbetaler de scherven gaan ruimen.
pi_63592080
Feit is dat deze ellende door pure vriendjespolitiek in stand wordt gehouden. Wacht maar tot de Al Gore van Fok de ogen van iedereen zal openen.
pi_63592394
EchtGaaf, ik weet de oplossing ook niet (daarmee bedoel ik: ik weet het zelfs op hoofdlijnen niet).

Aan de ene kant zit je met de situatie dat risico's vrij gemakkelijk op anderen afgewenteld worden en dat als het mis gaat de samenleving, belastingbetaler, werknemers etc. er voor op draaien.
Aan de andere kant zou het ook veels te ver gaan als de overheid zich met alles gaat bemoeien, ook dát is vragen om rampen.

Je moet dus naar een compleet andere economische ordening toe, maar wat die moet zijn.... geen flauw idee.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_63592670
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:48 schreef Klopkoek het volgende:
EchtGaaf, ik weet de oplossing ook niet (daarmee bedoel ik: ik weet het zelfs op hoofdlijnen niet).

Aan de ene kant zit je met de situatie dat risico's vrij gemakkelijk op anderen afgewenteld worden en dat als het mis gaat de samenleving, belastingbetaler, werknemers etc. er voor op draaien.
Aan de andere kant zou het ook veels te ver gaan als de overheid zich met alles gaat bemoeien, ook dát is vragen om rampen.

Je moet dus naar een compleet andere economische ordening toe, maar wat die moet zijn.... geen flauw idee.
Meta gezien kies je de goede insteek. De invulling wordt idd een lastig verhaal. Toch zie ik een veel grotere rol van de overheid als oplossing. We kunnen met z'n allen constateren, dat als overheid te teugels teveel laat vieren, dat het goed misgaat.....Het liberalisme in ultieme vorm blijkt de dood in de pot.

Het beste systeem is een hybride systeem met een juiste balans tussen private partijen en overheid. een communisme zal nooit functioneren, een volledige vrij markteconomie evenmin.

Mijn insteek is: duidelijk aanwijzen van sectoren waar een privaat belang en publiek belang is gediend. Die scheidslijn is gemakkelijk te leggen. Vb: systeembanken horen altijd overheidsinstellingen te zijn.

Dat het sociaal-financieel-economisch systeem hervormd moet worden is denk ik iedereen duidelijk. Impliciet ziet "rechts' zelfs in dat het evenwicht totaal zoek is geraakt en de boel op drift.

Dat laatste geeft hoopt, want "je ziet het als je het doorhebt". Zo zou Cruijff het zeggen.
pi_63592867
Echt hè. De blinde heeft de dove gevonden.
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2008 @ 13:12:24 #93
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63593026
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:06 schreef nikk het volgende:
Carpe Libertatem
pi_63593194
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:06 schreef nikk het volgende:
Echt hè. Jut heeft Jul gevonden.
pi_63593427
EchtGaaf is Remi en ik ben Johannes de Doper....

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_63594039
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Meta gezien kies je de goede insteek. De invulling wordt idd een lastig verhaal. Toch zie ik een veel grotere rol van de overheid als oplossing. We kunnen met z'n allen constateren, dat als overheid te teugels teveel laat vieren, dat het goed misgaat.....Het liberalisme in ultieme vorm blijkt de dood in de pot.

Het beste systeem is een hybride systeem met een juiste balans tussen private partijen en overheid. een communisme zal nooit functioneren, een volledige vrij markteconomie evenmin.
Vind je het huidige systeem dan nog niet hybride? We zijn geen VS, we zijn tevens geen USSR. De excessen zie je derhalve in landen als Amerika en in landen waar de markt sterk gereguleerd wordt. Wij zitten daar tussen in, nietwaar?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:57:47 #97
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_63594217
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:27 schreef Klopkoek het volgende:
EchtGaaf is Remi en ik ben Johannes de Doper....

Wel een beetje een selectieve doper dan...

Je reageert alleen op stukjes die je goeddunken. Semisane maakt hier een mooi betoog met heldere punten en je vergeet hier even op te reageren?

Tevens wil ik nog even toevoegen dat de bonus van Zalm dus nooit groter kan worden dan 375.000 euro omdat er al een plafondbedrag is afgesproken.

Maar in plaats van fatsoenlijk in te gaan op heldere argumenten blijf je alleen maar toeteren over de verrotheid van het systeem zonder iets toe te voegen of uiteen te zetten.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2008 @ 14:02:27 #98
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63594330
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:51 schreef waht het volgende:
Vind je het huidige systeem dan nog niet hybride? We zijn geen VS, we zijn tevens geen USSR. De excessen zie je derhalve in landen als Amerika en in landen waar de markt sterk gereguleerd wordt. Wij zitten daar tussen in, nietwaar?
Ik denk je je beeld van Amerika een jaartje of 100 bij moet stellen.
Carpe Libertatem
pi_63595347
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:

Het beste systeem is een hybride systeem met een juiste balans tussen private partijen en overheid.
Ik heb het al vaker tegen je gezegd: dat systeem hebben we al.

Dat we niet exact de juiste balans zullen hebben is een tweede, maar m.i. bestaat ook niet zoiets als exact de juiste balans.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_63599905
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 14:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb het al vaker tegen je gezegd: dat systeem hebben we al.
Ontken ik ook niet, maar omdat de balans wel erg naar markt aan het doorslaan is kruipen we steeds dichter naar markt als intrinsiek instrument.
quote:
Dat we niet exact de juiste balans zullen hebben is een tweede, maar m.i. bestaat ook niet zoiets als exact de juiste balans.
Die bestaat wel hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')