De rechterlijke macht (en nu dus ook de wetgevende) heeft wel vaker problemen met kennis over de werking van... Ik heb ooit eens voor de (kinder)rechter gezeten voor Openbare Geweldpleging (Vonnis: Onschuldigquote:Op zondag 30 november 2008 17:12 schreef Iblis het volgende:
Ik schaar mensen van trappen gooien niet onder een introversief gedrag met bijkomende spierslapte.
Verder worden zulke trips doorgeens heel goed onthouden. Een combinatie met alcohol lijkt me veel waarschijnlijker.
Dat zijn van die mensen die denken dat ze alles weten omdat ze een studie gedaan hebben.quote:Op maandag 1 december 2008 11:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De rechterlijke macht (en nu dus ook de wetgevende) heeft wel vaker problemen met kennis over de werking van... Ik heb ooit eens voor de (kinder)rechter gezeten voor Openbare Geweldpleging (Vonnis: Onschuldig) maar die vroeg op een gegeven moment of ik onder invloed was van softdrugs.
Dit was relevant want de wiet van tegenwoordig was veel sterker dan vroeger en je zou hier agressief van worden volgens Mevr. De Rechter.
quote:Amsterdam gaat paddoverbod voorlopig niet handhaven
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam gaat het paddoverbod voorlopig nog niet actief handhaven. Dat hebben burgemeester Job Cohen, de politie en het Openbaar Ministerie maandag na overleg besloten, maakte een gemeentewoordvoerster bekend.
Een van de vragen die leven is wie de leiding moet nemen bij het handhaven. Cohen kreeg vorige week een brief van het ministerie van Volksgezondheid waarin stond dat politie en justitie daarover gaan. Die bleken er maandag echter van uit te gaan dat de burgemeester het voortouw neemt.
Voedsel- en Warenautoriteit
Cohen neemt contact op met de regering om te vragen wat de bedoeling is. Ook wil hij weten of hij de Voedsel- en Warenautoriteit bij het handhaven moet betrekken.
Verder moeten de instanties in Amsterdam kijken waar ze de mensen vandaan halen die naleving van het verbod in de smartshops controleren.
Smartshops
Een aantal smartshops in Amsterdam zou van plan zijn voorlopig door te gaan met het verkopen van paddo's nu de handhaving op een laag pitje is gezet, zei een woordvoerder van de Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS) te hebben gehoord.
"Maar het is lood om oud ijzer. Het ebt vanzelf weg. Er is geen aanvoer omdat de kwekers ermee zijn opgehouden. Die lopen het meeste risico."
Hoger beroep
De branchevereniging was naar de rechter gestapt om het paddoverbod aan te vechten, maar kreeg vrijdag nul op het rekest. VLOS beraadt zich nog op hoger beroep. Afgelopen weekeinde deden de smartshops goede zaken.
Gebruikers kochten nog snel in voordat het verbod maandag van kracht werd, aldus de VLOS-woordvoerder. Volgens VLOS zijn er in Nederland 180 verkooppunten van paddo's, waarvan veertig in Amsterdam.
Verse paddo's
Sinds maandag is het bezit van verse paddo's verboden. De top van het Openbaar Ministerie heeft laten weten dat nu zowel de gedroogde als de verse paddo's onder de softdrugs vallen.
Hallucinaties
De Tweede Kamer drong onlangs aan op een verbod op paddenstoelen die hallucinaties veroorzaken. Dat gebeurde nadat in Amsterdam een 17-jarig Frans meisje van een brug was gesprongen, nadat ze dergelijke paddo's had gebruikt.
De smartshops reageerden verbijsterd toen het kabinet de wens van de Kamer inwilligde.
Gedroogde paddo's
De gedroogde paddo's waren al langer verboden en stonden op de lijst van harddrugs. Met het verbod zowel verse als droge paddenstoelen hoopt justitie de teelt en de verkoop ervan tegen te gaan.
Ja, tot 1 december werden paddo's tenminste nog steriel gekweekt en in een lab getest. Allemaal legaal en het voldeed aan de hoogst denkbare eisen. Nu niet meer. Het is misselijkmakend.quote:
Ik wou dat de media eens stopten met het brengen van de dood van dat franse meisje alsof het bewezen door paddo's kwam, terwijl daar geen enkel bewijs voor is.quote:
Sinds mensen liever het nieuws willen zien als entertainment, om te zien 'zie je wel, ik heb gelijk', kun je kritische artikelen voorlopig wel even vergeten. De meerderheid is van mening dat paddo's eng zijn, en het nieuws bevestigt dat maar al te graag.quote:Op maandag 1 december 2008 22:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik wou dat de media eens stopten met het brengen van de dood van dat franse meisje alsof het bewezen door paddo's kwam, terwijl daar geen enkel bewijs voor is.
De meerderheid van de Nederlanders gelooft dit ook.quote:Op maandag 1 december 2008 22:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik wou dat de media eens stopten met het brengen van de dood van dat franse meisje alsof het bewezen door paddo's kwam, terwijl daar geen enkel bewijs voor is.
Ja, ik las afgelopen week toch een paar keer ‘vermoedelijk’ – iets wat ik nog wat sterk vind, maar al een hele verbetering; maar deze lichte koerswijziging naar een waarheidsgetrouwere berichtgeving was helaas van korte duur.quote:Op maandag 1 december 2008 22:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De man in dit artikel van de De Pers van vandaag is het met je eens.quote:Op maandag 1 december 2008 22:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
quote:
Drugs Wachten op illegale handel
Hé, psst, meneer! Paddo’s kopen?
Wie zich nog een keer vet relaxed kapot wil spacen met behulp van paddo’s heeft sinds maandag een probleempje: ze zijn verboden. Maar ze zijn natuurlijk nog gewoon te krijgen, met een beetje moeite.
Of hij stiekem misschien nog wat paddo’s voor ons heeft, vragen we aan de eigenaar van de Amsterdamse smartshop Magic Valley.
Hij wordt boos. Kwaad. Woedend. ‘Het is allemaal begonnen met jullie. Jullie schreven over dat Franse meisje dat zelfmoord pleegde omdat ze paddo’s zou hebben gebruikt, terwijl dat nooit bewezen is.’ Bijna schreeuwend: ‘Mag ik jullie wat vragen? Hoe voelt het om een gezin kapot te maken?’
Au. Tijd om het ergens anders te proberen. Maar welke smartshop we ook bezoeken of bellen – van Etten-Leur tot Groningen – niemand heeft nog hallucinerende paddestoelen in huis. Hoewel nog lang niet duidelijk is wie het sinds gisteren geldende verbod moet gaan controleren, nemen de smartshopeigenaren het zekere voor het onzekere. Vooral de aangekondigde boete –15.000 euro – maakt indruk.
Op dit moment zijn we gestopt met de verkoop van paddo’s’, zegt Ananda Schouten, eigenaar van twee smartshops in Nijmegen en Arnhem. ‘We wachten tot er duidelijkheid is van de twee gemeentes. We hopen afspraken te kunnen maken over een regionaal gedoogbeleid, maar tot die tijd willen we geen risico lopen.’
Ook Jolanda van Iersel, van de Tilburgse smartshop Fly’n High, moet ons teleurstellen. Maar om ons op te vrolijken biedt ze wel meteen wat zaden aan. ‘Daar moet je op kauwen. Het effect is veel heftiger dan dat van de paddo, een beetje lsd-achtig.’
Dat komt de volgende keer dan wel weer. Nu willen we paddo’s. Maar zelfs in Amsterdam, waar burgemeester Job Cohen vorige week al door liet schemeren dat hij niet van plan is het verbod te gaan handhaven, houdt iedereen zich keurig aan de wet. Pas als Cohen ‘s middags officieel bekend maakt dat de gemeente voorlopig niet gaat controleren, maken sommige smartshop-eigenaren weer plannen voor nieuwe paddo-inkopen.
Dat gaat nog lastig worden, waarschuwt Paul van Oyen. De secretaris van de Vereniging van het Landelijk Overleg Smartshops (VLOS) zag de grootste paddokwekerij ter wereld, in Hazerswoude-Rijndijk, gisteren haar deuren sluiten. ‘Paddo’s zijn niet langer dan twee weken houdbaar, en er is geen nieuwe aanvoer, want de officiële leveranciers zijn gestopt.’
Niet dat dat veel uit hoeft te maken: cocaïne is al decennia streng verboden, en officiële leveranciers zijn er niet, maar toch kan een beetje cokeliefhebber in de grote steden binnen een kwartier een zakje poeder krijgen. Dus hoe zit dat met paddo’s? Van Oyen: ‘Er moet een illegaal circuit van thuiskwekers ontstaan om weer paddo’s op de markt te krijgen.’
De 24-jarige Moniek uit Rotterdam is daar alvast mee begonnen. ‘Toen ik hoorde dat er een verbod zou komen, heb ik meteen een kweeksetje gekocht. Zoals zoveel mensen. Nu paddo’s illegaal zijn, worden ze pas gevaarlijk. In een smartshop krijg je uitleg: wat is de werking, wat is de juiste dosering, wat moet je vooral niet doen. Op de hoek van de straat krijg je zo’n handleiding niet.’
Dat blijkt in Amsterdam, waar we over de Wallen struinen op zoek naar een illegaal bakje paddestoelen. De eerste twee louche figuren die we aanspreken kunnen ons niet helpen, maar bij de derde is het raak. Hij trekt zijn tas open. Ecuadoriaans? Mexicaans? Colombiaans? ‘You choose.’
Tsja, welke? In smartshops hingen altijd handige lijstjes, met sterktes en specifieke kenmerken van elke soort. Maar nu?
We gokken op Ecuador, betalen 15 euro en komen even later tot de ontdekking dat het bakje al open is geweest. Nu maar hopen dat het goed spul is.
Ja, au ja. Journalisten én Tweede Kamerleden zoals Fred Teeven zijn hier hoofdverantwoordelijk voor.quote:[..] Hij wordt boos. Kwaad. Woedend. ‘Het is allemaal begonnen met jullie. Jullie schreven over dat Franse meisje dat zelfmoord pleegde omdat ze paddo’s zou hebben gebruikt, terwijl dat nooit bewezen is.’ Bijna schreeuwend: ‘Mag ik jullie wat vragen? Hoe voelt het om een gezin kapot te maken?’
Au. [..]
‘kapot spacen’? Wat is dat nu weer voor een achterlijke uitdrukking. Waren ze de uitbrander van die smartshophouder nu al weer vergeten?quote:Op dinsdag 2 december 2008 08:33 schreef pfaf het volgende:
Wie zich nog een keer vet relaxed kapot wil spacen met behulp van paddo’s
Paddoverbod geldt niet voor thuisquote:Het Openbaar Ministerie heeft bekendgemaakt dat het paddoverbod niet zal gelden voor thuisgebruik van zelf gekweekte paddo's. De handhaving zal zich volgens het OM niet richten tegen mensen die kweken of plukken voor eigen consumptie. Het verbod richt zich op de commerciële kweek en verkoop van paddo's.
Door het verbod is er een stormloop ontstaan op kweeksets en informatie met betrekking tot het zelf kweken van paddo's. De Vereniging Landelijk Overleg Smartshops (VLOS) heeft gewaarschuwd voor het zelf kweken van paddo's omdat de sterkte op die manier niet kan worden gegarandeerd en daarom ook de uitwerking niet voorspeld kan worden.
De meeste smartshops zijn overigens gestopt met de verkoop van kweeksets. VLOS vindt dat het niet duidelijk is of thuiskweken legaal is. De meeste shops willen daarom geen risico lopen en bieden alleen nog alternatieven aan.
Wordt het dan alsnog mogelijk om je eigen set paddo's door deskundigen in een extern lab te laten testen? Gewoon even een van de paddo's uit de kweek versturen en laten testen. Lijkt me wel zo goed om zo inzicht te krijgen in sterkte e.d. Met andere woorden: goed voor de volksgezondheid.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:30 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Paddoverbod geldt niet voor thuis
Je zal altijd keuzes moeten maken binnen toezicht en handhaving. Dat gebeurt op elk beleidsgebied en in elk land. Het enige verschil is dat het in Nederland vaak wat explicieter vermeld wordt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 17:32 schreef Iblis het volgende:
Logisch. En belachelijk in feite. De wetgever bepaalt iets, en de uitvoerder beslist: ‘Ach, we leven het maar niet na voor een deel.’ Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling van een rechtsstaat. Het is natuurlijk een wet die niet te handhaven is, en dat blijkt ook hieruit, en dat maakt dat Klinks wet zo belachelijk is.
Het probleem hier is, lijkt me, dat het paddogebruik een gevaar voor de volksgezondheid is. Althans, dat is wat Klink wil doen laten geloven. Paddo's kweken is een kwestie van geduld, maar het is niet moeilijk, makkelijker dan wiet. Ook veel makkelijker dan bierbrouwen. Er ontstaat dus zo een markt voor kweeksetjes. Daarmee is het hele volksgezondheidgevaar weer terug. Dus het hele punt van die wet is m.i. nu grotendeels weg.quote:Op dinsdag 2 december 2008 19:05 schreef Hephaistos. het volgende:
Je zal altijd keuzes moeten maken binnen toezicht en handhaving. Dat gebeurt op elk beleidsgebied en in elk land. Het enige verschil is dat het in Nederland vaak wat explicieter vermeld wordt.
de huidige testcentra doen er niet aanquote:Op dinsdag 2 december 2008 18:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Wordt het dan alsnog mogelijk om je eigen set paddo's door deskundigen in een extern lab te laten testen? Gewoon even een van de paddo's uit de kweek versturen en laten testen. Lijkt me wel zo goed om zo inzicht te krijgen in sterkte e.d. Met andere woorden: goed voor de volksgezondheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |