quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:44 schreef mefke79 het volgende:Een waterecho is volgens de folder van het ziekenhuis precies wat je denkt dat het is: een inwendige echo waarbij ze water in je baarmoeder spuiten. Dan komt er dus vocht in je baarmoeder, die wordt daardoor zwart op de echo en dan kunnen ze dus goed zien of er iets van afwijkingen in de baarmoeder zijn. Mochten er dan verklevingen zijn, dan zijn ze goed te zien. Maar de arts verwachtte dat nu niet, daar klopte het verhaal niet echt voor. Ik ben in ieder geval al een stuk meer gerustgesteld dan eerst en dat is ook heel wat waard.
om even terug te komen op de waterecho (heb ik in september gehad)...
het water dat ingespoten wordt, is geen water uit de kraan. het is water dat PH-neutraal is, anders gaat het heel erg prikken in de baarmoeder. Nu is het dezelfde waarde als het vocht in het lichaam, zoals het traanvocht.
Om het water in te kunnen spuiten, moet een slangetje dat aan de spuit zit, door de baarmoedermond, en daarvoor pakt de gyn de baarmoedermond even met een klemmetje vast, om zeker goed door te kunnen komen. dat is het vervelendste van het onderzoek. als hij dat gedaan heeft, gaat het verder wel.
daarna laat hij (of bij een vrouwlijke gyn dus zij) het water in de baarmoeder lopen door de spuit in te drukken.
al met al is het vervelend, maar niet erg pijnlijk ofzo. het is wel grappig dat je dan allerlei dingen ziet bewegen op de echo, die je zonder het water niet zag bewegen... zo hebben ze bij mij het vleesboompje gevonden dat dwars lag in m'n baarmoeder...
Ik hoop dat het meevalt bij je, Mefke, ik hoop dat we allebei gauw verder kunnen naar het zwangerschapstopic...
maar goed, al met al ben ik alweer 1 jaar en 3,5 maanden verder sinds ik stopte met de pil. Na maanden proberen, een miskraam, een vleesboompje en een operatie daaraan, ben ik dus weer eens ongesteld in plaats van zwanger...

nieuwe ronde, nieuwe kansen dan maar...