De Nieuwe Kuip moet aan de Nieuwe Maas komen. Niet op de plek die de plannenmakers nu op het oog hebben - op de kop van het Eiland van Brienenoord - maar een stuk westelijker, bij het Mallegat. Het voorstel om het toekomstige stadion een stukje 'naar de stad' op te schuiven, komt van de PvdA en is gebaseerd op een plan van het Barendrechtse bedrijf Bouwhaven. Volgens raadslid Matthijs van Muijen biedt deze optie behoorlijk wat voordelen.
'Zo wordt het stadion meer betrokken bij de stad, is goed zichtbaar vanaf de Maasboulevard. En ligt dicht bij Station Zuid, wat van groot belang is voor de aan- en afvoer van bezoekers. Bovendien wordt zo de natuur op het Brienenoord-eiland gespaard', legt hij uit.
Woensdag wordt er in het stadhuis gesproken over het project Stadionpark, waartoe de bouw van de nieuwe Kuip behoort. Het stadion, dat plaats moet bieden aan 80.000 bezoekers, moet er in 2018 staan. In dit gebied komen verder onder meer een schaatsbaan, scholen, sportvelden, woningen en kantoren.
Wat de PvdA betreft worden ook de spoorlijnen naast de oude Kuip overkapt. Daardoor worden twee nu nog gescheiden delen van Rotterdam-Zuid aaneen gesmeed. 'Het stadion moet bovendien het meest duurzame van de wereld worden', stelt hij.
Schuiven op Zuid met de nieuwe Kuip
Waar komt de nieuwe Kuip te staan? Het stadsbestuur van Rotterdam hakt volgende maand de knoop door over de vraag waar het voetbalbolwerk over tien jaar zal staan. Woensdag is dit mega-project punt van discussie in het stadhuis.
Wordt het het model United, waarbij het megacomplex een plaatsje krijgt op sportterrein Varkenoord niet ver van de huidige Kuip? Of valt de keuze toch op de prikkelende optie van een stadion aan het water, deels in de Nieuwe Maas bij het Eiland van Brienenoord?
Lezers van het AD kozen tijdens een internet-poll massaal voor de variant van de Kuip-aan-de-rivier. Vijf voor- en ook nadelen van de modellen United en Maas.
Waarom aan de Maas?
1. De nieuwe Kuip zal daar uitgroeien tot een 'icoon' voor de stad Rotterdam. Een stadion aan of zelfs een beetje in de Nieuwe Maas is te vergelijken met een wereldwijd bekend fenomeen als het Opera House in de Australische stad Sydney. Het beeld van de Maas-Kuip zal de Erasmusbrug, Euromast of de Hef voorgoed doen vergeten.
2. Het heeft de voorkeur van voetbalclub Feyenoord en van de directie van de huidige Kuip. Deze wens scoort hoog bij de standpuntbepaling van het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam.
3. De trainingsvelden van Feyenoord komen bij het stadion te liggen. Dat geldt als een belangrijke voorwaarde voor de voetbalclub die de jeugdafdeling beter aan de eigen proftak wil binden. De junioren van Feyenoord gaan naar school even verderop in het Stadionpark. Want de omgeving van de Kuip wordt een 'campus' waar sport en onderwijs dicht bij elkaar worden gebracht.
4. Een stadion aan het water biedt elders in het plangebied van het Stadionpark volop ruimte voor de breedtesport. Dat zijn recreatieve sporten zoals amateurvoetbal, honk- en softbal en atletiek. Door in de Maas te bouwen, blijft bovendien 'op het land' ruimte over, wat commercieel interessant is.
5. Het rommelig ogende bedrijventerrein aan de Stadionweg, in de volksmond ook wel Klein België genoemd, is veel beleidsmakers al jaren een doorn in het oog. In het model Maas moeten deze ondernemers dan eindelijk weg, om plaats te maken voor de nieuwe Kuip.
Waarom op Varkenoord, volgens model United?
1. Deze variant, waarbij de nieuwe Kuip op Varkenoord komt niet ver van de huidige stadionplek, zorgt voor een koppeling van de wijken Hillesluis en Vreewijk in Feijenoord met Lombardijen en Kreekhuizen in IJsselmonde. Het opvallendste onderdeel van dit model is de overkapping van de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht, die de barričre tussen de twee stadsdelen moet slechten. Bovenop het spoorpark tussen de Rosestraat en Lombardijen kan straks een balletje worden getrapt.
2. Het model United kreeg de voorkeur tijdens de informatieronde van de gemeente Rotterdam langs alle betrokken partijen (ondernemers, omwonenden en andere belanghebbenden). De nieuwe Kuip ligt in dit model centraal in het plangebied, in tegenstelling tot het voorstel voor een stadion aan de Maas. Daar heeft het voetbalcomplex geen enkele binding met de rest van de omgeving.
3. Een stadion op land bouwen is technisch minder lastig dan een complex (deels) in het water. Op de Nieuwe Maas hebben de plannenmakers immers ook te maken met de scheepvaart. Verder zorgt ook de stroming daar voor hobbels bij het werk. De rivier moet 'de ruimte' hebben én houden.
4. Voor de Kuip op Varkenoord zijn minder tijdrovende procedures nodig dan voor een Maas-stadion dat ten koste zal gaan van het Eiland van Brienenoord, een bijzonder stukje IJsselmonde dat de afgelopen jaren al talloze bedreigingen het hoofd heeft weten te bieden. De milieubeweging en de gebruikers van het natuurgebiedje – de volkstuinders voorop – zullen zeker dwarsliggen bij dit model. Immers, het eiland maakt ook deel uit van de ecologische hoofdstructuur, een zone die eigenlijk ook niet mag worden aangetast.
5. Bij United zal het nieuwe NS-station Stadionpark dichter bij de Kuip liggen dan in de variant Maas. Voor het aan- en afvoeren van de tienduizenden bezoekers met het openbaar vervoer ligt het rivierstadion te ver verwijderd van de NS-halte. Het goed regelen van het openbaar vervoer geldt als een van de voornaamste pijlers onder de plannen voor de nieuwe Kuip. Behalve een opwaardering van het huidige NS-station tot intercity-stopplaats, is ook een nieuwe metrolijn van en naar de Kuip noodzakelijk.