Dit voor de mensen die beweren dat de markt in Nederland niet kan dalen "omdat mensen nooit met verlies zullen verkopen"quote:Huizenprijzen VS opnieuw sterk gedaald
WASHINGTON - De prijzen van eengezinswoningen in de Verenigde Staten zijn in september met 17,4 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Standard & Poor's/Case Shiller-index die de huizenprijzen meet in twintig stedelijke gebieden in de VS.
Het gaat om de sterkste daling ooit. De prijsdaling is veel scherper dan de inschatting van analisten. Zij hadden gerekend op 16,7 procent. In september bedroeg de prijsdaling nog 16,6 procent. Op maandbasis daalden de prijzen met 1,8 procent. In augustus was dit nog 1 procent.
De grootste klappen vielen in september in de steden Las Vegas, Los Angeles, Miami en Phoenix. Daar lagen de prijsdalingen rond de 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op maandbasis lagen de dalingen daar tussen de 2,5 en 3,5 procent.
Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld?quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:38 schreef schoelje het volgende:
De enige remedie is het toelaten van meer immigranten (wat mij betreft het liefst de wat meer getalenteerden). Hierdoor wordt de vraag naar huurwoningen hoger, gaat de huurprijs gemiddeld omhoog en wordt het voor meer mensen aantrekkelijk een woning te kopen. Dientengevolge zal de woningprijs stijgen, iedereen happy.
Nee, ik ben serieus. Het evenwicht tussen vraag en aanbod bepaalt de prijs. Al is de woningmarkt ietsjes complexer omdat er zoals een iemand anders al meldde ook sociale huurwoningen bestaan waarvoor deze regel niet geldt. In principe moet je zo'n SHW beschouwen als een prijs in de loterij volgens mij. Alleen zo'n woning is al een gigantische drempel om de uitkeringssituatie te verlaten en voor jezelf te gaan zorgen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:11 schreef beantherio het volgende:
Ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld?![]()
![]()
Maar de "winst" die ontstaat doordat vanwege krapte de huizenprijzen stijgen is toch geen echte winst! Daar kun je toch geen brood van kopen!quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:16 schreef schoelje het volgende:
[..]
Nee, ik ben serieus. Het evenwicht tussen vraag en aanbod bepaalt de prijs. Al is de woningmarkt ietsjes complexer omdat er zoals een iemand anders al meldde ook sociale huurwoningen bestaan waarvoor deze regel niet geldt. In principe moet je zo'n SHW beschouwen als een prijs in de loterij volgens mij. Alleen zo'n woning is al een gigantische drempel om de uitkeringssituatie te verlaten en voor jezelf te gaan zorgen.
Ik denk dat meer immigranten toelaten ook gevolgen heeft op andere gebieden dan de woningmarkt, waar ook rekening mee moet worden gehouden. Niet reeel, wel creatief gedacht.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:16 schreef schoelje het volgende:
[..]
Nee, ik ben serieus. Het evenwicht tussen vraag en aanbod bepaalt de prijs. Al is de woningmarkt ietsjes complexer omdat er zoals een iemand anders al meldde ook sociale huurwoningen bestaan waarvoor deze regel niet geldt. In principe moet je zo'n SHW beschouwen als een prijs in de loterij volgens mij. Alleen zo'n woning is al een gigantische drempel om de uitkeringssituatie te verlaten en voor jezelf te gaan zorgen.
Ik heb zelf 4 jaar in Taiwan gewoond. En hoewel het daar niet zo erg was als in Japan wilden veel mensen liever huren dan kopen omdat de huizenprijzen elk jaar, jaar in jaar uit, weer een paar % goedkoper waren. Die snapten ook niets van die Nederlanders die hun huis een 'goede investering' vonden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:01 schreef Emu het volgende:
Nu in Japan
2-story house, New 86.40 sq. m (929.66 sq. ft) ong $330,000 open air parking for 1 car
20 jaar geleden koste dit om en bij de 550-600k $. Zegt genoeg over waar we naartoe kunnen gaan... alhoewel het waarschijnlijk zo erg wel niet zal worden.
Mwah, dat valt wel mee. Er zijn hordes immigranten richting Nederland gekomen en wij voelen er toch ook niks meer van dat 500 jaar geleden hugenoten onze kant op zijn gekomen; daar zal indertijd best op gescholden zijn op die lui met hun rare franse namen. Enne, er zitten niet alleen nadelen aan migranten: ze nemen vaak lekker vreten mee, ze hebben veel nageslacht dat straks onze reet komt afvegen als we 80 zijn en pres. Achmedinedjad zal zich eerst achter de oren krabben voordat hij straks een atoombom op ons gooit omdat zijn kleine neefje scheikunde studeert in duitsland en hij geen ruzie wil hebben met zijn zus en moeder. Maar die islam gooit wel veel roet in het lekkere multi-culinaire eten, als je als autochtone hollandse man met een voorhuidje probeert aan te pakken met een leuke arabische dan ben je al bij voorbaat kansloosquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:30 schreef LXIV het volgende:
DIe woningen kunnen we altijd nog bijbouwen, met die immigranten en hun nakomelingen zitten we eeuwig in onze maag!
Dat kan natuurlijk ook helemaal niet. Mensen verkopen dezelfde huizen aan elkaar tegen steeds hogere prijzen. Iedereen denkt dan dat ie rijker is geworden maar het zijn nog steeds dezelfde huizen, alleen heeft iedereen een hogere hypotheek.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:30 schreef LXIV het volgende:
Er wordt geen welvaart gecreeerd met de stijging van huizenprijzen al geloven velen dat.
Meen me te herinneren dat zoiets in Duitsland bestaat (of een voorstel is)? Ouderdom van een huis zou dan de prijs naar beneden halen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:59 schreef LXIV het volgende:
Sterker nog, gezien het verval en de vooruitgang der techniek (energiezuiniger) zou het juist relatief goedkoper moeten zijn. Alle andere goederen die oud zijn worden ook niet meer waard.
NVM heeft alle belang bij hoge prijzen!quote:Op maandag 24 november 2008 20:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hmm in nederland beweerd de NVM heel wat anders maar dit was te verwachten natuurlijk
Slimme jongens die projectontwikkelaarsquote:Op dinsdag 25 november 2008 17:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Meen me te herinneren dat zoiets in Duitsland bestaat (of een voorstel is)? Ouderdom van een huis zou dan de prijs naar beneden halen.
Dat is meer hoe in Duitsland (en waarschijnlijk ook in Nederland) door investeerders wordt gerekend.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Meen me te herinneren dat zoiets in Duitsland bestaat (of een voorstel is)? Ouderdom van een huis zou dan de prijs naar beneden halen.
Precies, maar het is zo'n leuk mantra om je aan vast te klampenquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:32 schreef SeLang het volgende:
Dat gelul over krappe woningmarkt ook altijd.
In Japan in is de woningmarkt zeker niet krap?
Prijzen zijn nooit meer in de buurt gekomen van de top in 1989
Als dat de reden is, dan zou dat al decennia zo moeten zijn (wat niet het geval is) en kun je tegenwoordig in een omtrek van 20 km rondom Schiphol al moeite hebben je huis te verkopen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:13 schreef Lurf het volgende:
Zwanenburg...
Uit wikipedia: "De Zwanenburg baan is genoemd naar het dorp Zwanenburg dat ten noorden van de baan onder de uitvliegroute ligt en al jaren geluidshinder ondervindt. "
Nee, gek dat je daar nu moeite hebt om je huis te verkopen...
Het "idee" is dat de beter betaalden doorstromen naar die woningen van 6 ton en dat daarmee hun verpauperde huizen van 280K vrijkomen.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:06 schreef bobaphat het volgende:
Bij mij in Leiden in de buurt wordt voor 40 voetbalvelden aan grond, 2 onder 1 kap woningen & zeer luxe appartementen gebouwd. Onder de 5 ton heb je niks daar. Hetzelfde fenomeen zie je in Capelle, Amsterdam zuid, Zoetermeer. Waarom blijven die projectontwikkelaars maar doorbouwen met die veel te dure woningen, die geen sterveling straks kan betalen?? Een gezonde betaalbare volkswijk is er in de laatste 30 jaar niet bijgebouwd.
(Besef je goed dat met een salaris van 6k per maand, je maar een huis kan kopen van max 288.000?)
Bingo,, dat is precies waar die luchtbel zit. Babyboomers hebben in de jaren 70 hun eerste huizen gekocht voor een prikkie, deze weer doorverkocht in de jaren 80 met veel winst, daarmee hebben zij weer een duurder huis gekocht in de jaren 90,,, En die huizen zijn nu 2 a 3x over de kop gegaan en onbetaalbaar geworden voor starters. Mijn oom bijvoorbeeld was in zijn werkende leven een lullig PTT ambtenaartje met een modaal salaris maar woont toch in een huis dat 5 ton waard is. Puur door het doorflappen van huizen met 20-40% winst. Deze generatie heeft nu ook nog eens 2e huisjes in Frankrijk en drijven hebben ondertussen de markt bepaald waardoor starterswoningen niet te betalen zijn. Straks is die generatie van de huizenmarkt (sterfte, ouderdom etc), en is er geen nieuwe generatie die vermogend genoeg is om in die prijzentendens mee te gaan. Die prijzen moeten, en zullen dalen.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het "idee" is dat de beter betaalden doorstromen naar die woningen van 6 ton en dat daarmee hun verpauperde huizen van 280K vrijkomen.
Ja, en dat uberhaupt wil!quote:Op woensdag 26 november 2008 00:55 schreef bobaphat het volgende:
en is er geen nieuwe generatie die vermogend genoeg is om in die idiote prijzentendens mee te gaan.
Dat klopt helemaal.! Als ik zie in wat voor huizen de BB-generatie woont en wat zij voor functies gedaan hebben (op één inkomen nog wel!), dan zie je pas hoe scheef het zit. Mijn vrienden hebben allemaal universiteit/HBO, anderhalf inkomen en kunnen dan nog maar net een modaal huisje kopen.quote:Op woensdag 26 november 2008 00:55 schreef bobaphat het volgende:
[..]
Bingo,, dat is precies waar die luchtbel zit. Babyboomers hebben in de jaren 70 hun eerste huizen gekocht voor een prikkie, deze weer doorverkocht in de jaren 80 met veel winst, daarmee hebben zij weer een duurder huis gekocht in de jaren 90,,, En die huizen zijn nu 2 a 3x over de kop gegaan en onbetaalbaar geworden voor starters. Mijn oom bijvoorbeeld was in zijn werkende leven een lullig PTT ambtenaartje met een modaal salaris maar woont toch in een huis dat 5 ton waard is. Puur door het doorflappen van huizen met 20-40% winst. Deze generatie heeft nu ook nog eens 2e huisjes in Frankrijk en drijven hebben ondertussen de markt bepaald waardoor starterswoningen niet te betalen zijn. Straks is die generatie van de huizenmarkt (sterfte, ouderdom etc), en is er geen nieuwe generatie die vermogend genoeg is om in die prijzentendens mee te gaan. Die prijzen moeten, en zullen dalen.
Anders gezegd: tot dan toe was de situatie simpelweg veel beter! Er werden ook 2 keer zoveel huizen gebouwd als nu. Maar projectontwikkelaars vangen nu net zo veel omzet voor de helft van de huizen, dus met veel minder bouwkosten.quote:Op woensdag 26 november 2008 08:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal.! Als ik zie in wat voor huizen de BB-generatie woont en wat zij voor functies gedaan hebben (op één inkomen nog wel!), dan zie je pas hoe scheef het zit.
Dezelfde Hollanders die al honderden jaren speculeren en bubbels creëren, te beginnen met de tulpen. Mocht je het verhaal nog niet kennen, lees dan Tulipomania van Mike Dash eens:quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:25 schreef watchers het volgende:
[..]
Hollanders... Zogenaamd een nuchter volk, maar wel massaal in de Legiolease, IJslandse banken of papieren winsten van de huizenbubbel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |