quote:
Beste Aaf Brandt Corstius,
Kent U dat gevoel? Het jaar is bijna voorbij, het volgende dient zich aan. Ideaal moment om
bepaalde zaken achter je te laten, en andere ontwikkelingen in gang te zetten. En om toch
nog dat ene onderwerp aan te snijden. De zich cumulerende ergernis aan iets of iemand,
aanvankelijk vakkundig onder het tapijt geschoven, wordt U te machtig. Een eruptie volgt.
Dit is exact de reden dat ik U mail. Met stijgend misprijzen volg ik uw carriere in het publieke
debat. Het ging al verkeerd in mijn propedeusejaar Politicologie aan de Universiteit van
Amsterdam. Als ik tussen hoorcolleges door de tijd nam eens grondig te excrementeren,
vouwde ik steevast een Folia onder mijn oksel. Steevast las ik eerst de achterkant, want daar
stond altijd een leuke 'recensie' van een hoorcollege. Daarnaast stond immer uw werkje. Ik
probeerde het steeds, maar kwam nooit verder dan, ruwweg, een derde. De
kruiswoordpuzzel won het bij voortduring van uw proza. 'Who the fuck is Aaf Brandt
Corstius', had ooit een doerak op de muur van het watercloset geschreven. Het heeft er zeker
een half jaar gestaan.
Intens was k de verontwaardiging toen ik op een dag de NRCNext opensloeg en moest
constateren dat U uw holle frasen voortaan op een nationaal podium zou gaan debiteren.
Tijd om van de schrik te bekomen was me niet gegund: bij het kanaalzwemmen zag ik U bij
De Wereld Draait Door heerlijk tegen Mathijs van Nieuwkerk aanschurken. Tafeldame. Uw
gebundelde columns in de etalage bij de boekenwinkel. 'Leuk voor onder de kerstboom'. Er
is geen ontkomen meer aan.
De constante factor in uw media-optredens is Het Grote Niets. Aan de orde komen
onderwerpen als uw 30e verjaardag, succesvol studeren en aanbevelingen voor de moderne
vrouw. In Folia behandelde U het welzijn van uw katje. Steeds vraag ik mij af: wanneer begint
die meid nou eens over iets zinnigs? Over inhoudelijk relevante zaken? Wanneer verlaat ze de
koetjes en kalfjes, verbergt ze die vervelende glimlach en gaat ze zich eens uitspreken over
gecompliceerde vraagstukken? Omdat ik begrijp dat dit om de drommel zo makkelijk niet is,
wilde ik U een helpende hand toereiken. Ik wilde U graag een voorzetje geven. Gratis en voor
niets.
Tot op heden vult U de kolommen met onzinnigheden. De reden dat die ruimte in de krant U
gegund is, is natuurlijk omdat U de dochter bent van. Hugo Brandt Corstius. De rode elite
van Nederland roemt hem om zijn eruditie, maar de realist onder ons ziet in uw vader
iemand onder het mom van vrijheid van meningsuiting integere wetenschappers als Paul
Cliteur en Wouter Buikhuisen liquideerde. Senior's gulzigheid kende geen weerga toen hij
karaktermoord pleegde op Buikhuisen, toen zijn werk hem inhoudelijk niet aanstond. Berooid
vluchtte de man het land uit. Cliteur, een gerespecteerd rechtsgeleerde en filosoof, werd
zonder pardon bestempeld als racist toen hij kritiek uitte op de islam. Hij moest zich
uiteindelijk terugtrekken uit het politiek debat, onder andere door zijn gesproken column in
het linkse bastion Buitenhof op te geven. Uiteraard gebeurde zulks, de lafheid ten top, onder
een pseudoniem.
Uw vader, een wiskundige, bestond het alfa-wetenschappers te vernielen. Aangezien U
ondanks, of misschien wel dankzij, uw columns voorlopig gezien wordt als de dochter van de
man die dit op zijn geweten heeft, heeft U toch een klein probleem. U onderscheidt zich niet
door eigen werk, maar teert volledig op de restanten van de populariteit van uw vader. Het is
tijd om hier iets aan te doen. Tijd om af te rekenen met deze materie, die als een zwaard van
Damocles boven uw geslacht zal blijven hangen.
Spreekt U zich eens uit over deze kwestie! Bent U het met mij eens dat door uw vader en zijn
onvermijdelijke kornuit Marcel van Dam op onordentelijke manier is deelgenomen aan het
publieke debat, waarbij karakters zijn vernield en carrieres moesten sneuvelen? Vindt U ook
dat Uw vader zich beter had kunnen beperken tot de tafel van 4 en de stelling van
Pythagoras? Maar boven alles: bent U bereid zich uit te spreken tegen de modus operandi
van Uw vader? Ow, enne... Hoe voelt het om op uw Wikipedia-pagina in de eerste zin
omschreven te worden als de dochter van?
Ik zou zeggen: spreek U uit. Voor of tegen. Niemand wil weten of uw katjes al zwanger zijn
en hoe U de dertigste verjaardag heeft gevierd. Stellingname, dat is wat men wil. Schaart U
zich achter de daden van uw vader, die door velen veroordeeld zijn, is er niets overboord. U
wordt thans inhoudelijk niet serieus genomen, en dat zal in dat geval niet veranderen. Geen
man overboord. Distantieert U zich, toont U karakter en historisch besef. Ineens zal
Nederland merken dat U niet alleen de giechelige dochter van Hugo bent, maar zowaar
inhoud heeft.
U heeft een wereld te winnen.
Vriendelijke groeten,
Omnifacer