Nee, het gaat om voeding voor mensen. En als ik 'kwetsbare groepen' noem, kun je daar ongetwijfeld zelf wel iets bij bedenken. En uiteraard ga ik de naam van het bedrijf verder niet noemen. Is overigens ook niet relevant. Kernpunt is dat vanuit het oogpunt van hygiëne en representativiteit een compleet rookverbod is/wordt ingevoerd. Ik noemde dit alleen om aan te geven dat de maatschappelijke acceptatie van roken verder zal afnemen. Vroeger kon je ongestoord overal roken, tegenwoordig moet je al een rookvrije werkplek hebben, de toekomst is dat er binnen de muren van bedrijven een compleet rookverbod geldt (dus zelfs geen rokershok meer).quote:Op dinsdag 25 november 2008 01:29 schreef bloodymary het volgende:
Is het Sheba?
Echt...quote:Op dinsdag 25 november 2008 08:28 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Als de VVD en TON zo bang zijn voor concurrentievervalsing dan moeten ze pleiten voor het opschorten van rookruimtes...
ja?quote:
Ik blijf alleen weg uit kroegen waar ik niet wil zijn, zou jij ook moeten doe, communist.quote:Op dinsdag 25 november 2008 09:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Prima, blijf jij in het vervolg weg uit de kroeg. Mij best.
Wel want anderen schieten niets op met inflatie,quote:
Niet in negatieve zin
Ja, of gewoon pleiten voor een verbod op rookverboden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 09:18 schreef MikeyMo het volgende:
Gelijke monniken gelijke kappen? Dan moet men pleiten voor een verbod op die ruimtes... dan mag niemand een facilitatie maken om binnen te roken...
dat mag ook natuurlijk, dat doet de PVV dan ook. Dat vind ike igenlijk nog wel de minst "hypocriete" van de tegenstanders. Die wil het gewoon niet hebben.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, of gewoon pleiten voor een verbod op rookverboden.
die laatste regel vernietigt het hele stuk. Het is zoveel sterker als een niet roker dit had geschrevenquote:Rookverbod is uiting van wraakzucht en morele paniek
Rokers mogen niet meedoen aan het ‘samen leven, samen werken’ van het kabinet. Antirookcampagnes tot zuivering van moraal en soms zelfs van ras zijn van alle tijden. De paus. Later volgden de nazi's. Gelijktijdig met morele paniek over illegalen begon Californië de huidige wereldwijde golf van rookverboden.
Henri Beunders
Het Turkse koffiehuis dat ik bezocht, was bijna leeg. Ook hier komt het rookverbod hard aan. Net als in de Marokkaanse theehuizen waarschijnlijk. Over de effecten van het verbod op de theehuiscultuur van het mannelijke deel der etnische minderheden in Nederland horen we weinig. Op tv zien we louter autochtone cafébezoekers in Den Bosch die, volgens de Journaallezer, ‘gewoon doorpaffen’. Het woordgebruik suggereert intussen al dat rokers niet alleen geboren verliezers en neuroten zijn maar letterlijk en figuurlijk vuurgevaarlijke types. Voor de anderen vooral.
De haat en de wraakzucht tegen de rokers zijn groot. Zij hebben zo lang geleden onder de rookwalmen van sigaar, pijp en sigaret. En nu blijken die verrekte rokers het onder elkaar gezelliger te hebben dan zijzelf. De hardheid waarmee dit kabinet in navolging van buitenlandse overheden het rookverbod nu met steun van een meerderheid van de bevolking wil afdwingen, vraagt om een verklaring. Deze heeft de verontrustende ondertonen die elke moral panic in zich draagt: het zich bedreigd voelen door een minderheid die het heil en welzijn van de meerderheid zou bedreigen. Aanvallen van morele paniek gaan vrijwel altijd over seks, drugs en dood. En over status: het lijkt wel of menigeen zich alleen nog boven de ander verheven kan voelen als hij/zij niet rookt.
In de geschiedenis van antirookcampagnes in het Westen zijn er drie opmerkelijke aanjagers van het verbod: de paus, de nazi’s, en de staat Californië. Het eerste rookverbod werd volgens de auteur van het boek Nicotine, Jack E. Henningfield, uitgevaardigd door paus Urbanus VII in 1590. Hij dreigde iedereen te excommuniceren die in de kerk of in het voorportaal tabak kauwde, rookte of snoof. Het zou de wierookgeur van heiligheid corrumperen. De nazi’s, de adepten van arische Körperkultur en Reinheit, hadden, aldus de Stanford-hoogleraar Geschiedenis van de Wetenschap Robert N. Proctor, geen religieuze maar ‘raciale hygiëne’ op het oog bij het bestrijden van de tabak, zoals ze ook asbest en anorganische voedingsmiddelen bestreden. De nazipropagandisten lieten in de oorlog ook niet na erop te wijzen dat de drie fascistische leiders in Europa (Mussolini, Franco en Hitler) niet rookten, terwijl de Geallieerde leiders (Churchill, Roosevelt en Stalin) zware gebruikers waren.
De antirookcampagne heeft elementen in zich van de drang naar religieuze en soms zelfs raciale zuiverheid, en van sociale uitsluiting van de dichterbij komende ‘Opstand der hordes’ (Ortega y Gasset). Dat wordt ook bewezen in het oord waar de huidige campagne is begonnen: Californië waar in de jaren 60 de hippies in een walm van marihuana hun bevrijdende ideetjes over het Westen uitbliezen. Daar werden vanaf begin jaren 90 met overheidssubsidie de hardste en schokkendste antirookcommercials uitgezonden, zoals een vrouw die een sigaret rookte door een gat in haar keel, een gevolg van keelkanker. En een Marlboro Man die tegen zijn macho maat zegt vanaf zijn paard: ‘Ik mis mijn long, Bob’. Alleen zo kon de indruk tenietgedaan worden die de tabaksindustrie in de halve eeuw ervoor had gevestigd, dat sigaretten een vleug glamour hebben.
De campagne kwam in dezelfde tijd op gang dat men de negen witte letters op die nabije heuvel – Hollywood – vaak niet eens kon zien, door de smog van auto’s. De vraag is dus waarom het daar begon, en sindsdien via New York is overgewaaid naar Europa, de vliegvelden eerst en daarna naar vele of alle openbare gebouwen, inclusief de horeca, op last van nationale overheden, Ierland voorop. Dat hierbij commerciële motieven en de imitatiezucht van New York – in vele staten geldt geen rookverbod in de horeca – een rol speelden, lijkt wel vast te staan. Net zoals je nu in hotels gevraagd wordt een handdoek twee keer te gebruiken, of anders op de grond te gooien, to save the planet, zo is een rookverbod simpelweg goedkoper omdat het minder schoonmaakkosten meebrengt.
Het verontrustende aan de antirookcampagne in Californië is dat het direct volgde op de morele paniek over de aanzwellende immigratie van illegale Mexicanen. De Amerikaanse hoogleraar strafrecht Michael Welch heeft de criminalisering van illegale immigranten begin jaren 90 in Californië uitvoerig beschreven. Een van de onbewuste drijfveren van de antirook-campagnes in Californië was fysiek afstand te scheppen van de rokende immigranten, van wie ook werd gezegd dat ze allerlei akelige ziektes meebrachten. Net zoals rond 1900 het gebruik van parfum snel om zich heen greep in ‘de betere stand’ om de immigranten van het platteland naar de stad, die met hun zweetgeur van de lichamelijke arbeid, fysiek van zich af te houden door het aanbrengen van een geurende cirkel van onaanraakbaarheid.
De cultus van de onaanraakbaarheid is, na Amerika, ook in Europa opgekomen in dezelfde jaren van de komst van de multiculturele samenleving, al spelen hier net als in de sociaal-culturele verspreiding van de taboeïsering van het roken, vanzelfsprekend allerlei factoren een rol. Maar opmerkelijk is het dat in de decennia voor 1990 Frans Halsema nog een ironisch liedje kon zingen ‘Dr. Meinsma’, over die even fameuze als eenzame rookbestrijder van toen, met als conclusie: Dr. Meinsma, ik heb weer gezondigd.
Sindsdien heeft de nadruk op de eigen gezondheid en de dominant geworden moraal – ik mag anderen nergens mee lastig vallen – geleid tot algemene acceptatie van een rookverbod, waarin het pseudoreligieuze schuldgevoel een grote rol speelt. Het is niet anders, het is de loop van de geschiedenis. Maar het rookverbod is een versterking van de tendens tot segregatie, niet alleen tussen autochtonen en etnische minderheden met een andere cultuur, maar ook tussen de autochtone burgers onderling. Op het verbieden van dit of dat is niets tegen, maar met het motto ‘Samen werken, samen leven’ heeft het niets te maken.
Hoogleraar Geschiedenis van Maatschappij, Media en Cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Hij wil stoppen met roken.
Laten we het erop houden dat een mens met waarschijnlijk meer hersenen als jou het geschreven heeft. Gewoon een goed geschreven stuk.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
Gelukkig zijn er ook hele slimme mensen tegen het rookverbod
[..]
die laatste regel vernietigt het hele stuk. Het is zoveel sterker als een niet roker dit had geschreven
Mwah, wat mij betreft valt zit ie ergens wel op het goede spoor maar weet hij de vinger niet op de zere plek te leggen. Dan wordt het een beetje potsierlijk als je het zo zwaar aanzet.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laten we het erop houden dat een mens met waarschijnlijk meer hersenen als jou het geschreven heeft. Gewoon een goed geschreven stuk.
Hoe kan dat nou? Volgens jou was jouw kroeg bedoeld om te roken en aangezien dat niet meer mag...quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er komen zat klanten, dus volgens jouw heilige marktprincipe heeft ie weldegelijk een bestaansreden.
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat ik naar kroegen ga waar ik niet wil zijn...quote:Op dinsdag 25 november 2008 09:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik blijf alleen weg uit kroegen waar ik niet wil zijn, zou jij ook moeten doe, communist.
Inflatie? Door een enkel salaris? Die is echt te zot voor woorden...quote:Wel want anderen schieten niets op met inflatie,
Als je een ander wil aanvallen op (vermeend gebrek aan) intelligentieniveau moet je dat wel doen zonder een vrij elementaire taalfout... anders is het alleen maar lachwekkend.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Laten we het erop houden dat een mens met waarschijnlijk meer hersenen als jou het geschreven heeft.
Aangezien drugs verboden zijn worden ze niet gebruiktquote:Op dinsdag 25 november 2008 17:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou? Volgens jou was jouw kroeg bedoeld om te roken en aangezien dat niet meer mag...
Als je last hebt van rook zit je overduidelijk in de verkeerde kroeg.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat ik naar kroegen ga waar ik niet wil zijn...
1 salaris?quote:Inflatie? Door een enkel salaris? Die is echt te zot voor woorden...
Drugspanden worden ook dichtgespijkerd.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Aangezien drugs verboden zijn worden ze niet gebruikt
Ik kan helemaal geen last hebben van rook, want de horeca is nu rookvrij.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je last hebt van rook zit je overduidelijk in de verkeerde kroeg.
Ik zou zeggen, lees het draadje waar je zelf naar verwees eens goed.quote:1 salaris?
Dan zit je in een droomwereld en de goeie kroeg. Ga zo door, dan roken de normale mensen rustig door.quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan helemaal geen last hebben van rook, want de horeca is nu rookvrij.
Ik heb het na 23 topics opgegeven.quote:Ik zou zeggen, lees het draadje waar je zelf naar verwees eens goed.
Dat helpt, coke kost nog maar 25 euro per gram.quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Drugspanden worden ook dichtgespijkerd.
Nee, ik leef in een droomwereld. Het rookverbod bestaat eigenlijk niet... Toch protesteer je er tegen. Geloofwaardig ook...quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan zit je in een droomwereld en de goeie kroeg. Ga zo door, dan roken de normale mensen rustig door.
Ja, als je toen nog steeds niet begreep waar het over ging...quote:Ik heb het na 23 topics opgegeven.
quote:Roken op Koemarkt onveranderd
purmerend - Het rookbeleid in cafés op de Koemarkt in Purmerend blijft zoals het is. Dat houdt in dat sommige caféhouders hun gasten toestaan te roken, terwijl anderen dat niet doen.
Tijdens een vergadering is gisteren gekeken of tot een unaniem beleid kon komen. Dat bleek niet het geval. Arwin Versteijne, van Het Café, laat weten dat de verdeling hierover tussen de kroegbazen te groot is.
Volgens hem zegt de één dat hij roken in het café wel moet toestaan, omdat de klanten anders weglopen. De ander denkt dat het wegblijven van klanten niet te maken heeft met het rookverbod. Zij denken dat het komt door de economische recessie. Het lukten de betrokkenen niet tot elkaar te komen.
Mag je nou nog steeds roken bij de LIndeboom... die man moet nou toch al een boete of 4 hebben? Hij zat al bij de eerste lichtingquote:Rookoproer in Alkmaarse binnenstad
Alkmaar - ,,Dit doe je je collega's niet aan. Zo ga je niet met elkaar om. Wat denkt ie wel, een beetje over onze ruggen lopen te klagen. Wij vallen toch ook niet over zijn manier van bedrijfsvoering?'' Het is wel duidelijk. Co Busch, uitbater van het Alkmaarse café Lindeboom aan het Verdronkenoord, is boos. Hij heeft geen goed woord over voor zijn collega Arjan Alders. Alders is van café Joey's en uitte woensdag zijn ongenoegen in deze krant over zijn buren aan het Waagplein.
Bij enkele cafés daar mag namelijk weer worden gerookt, en Alders vindt dat niet leuk. Sterker, hij is het spuugzat. ,,Ik wil dat de cafés die het rookverbod aan hun laars lappen goed worden aangepakt'', zei hij deze week in de Alkmaarsche Courant. ,,Anders mag er bij mij ook weer gerookt worden.'' En: ,,Het rookbeleid wordt strenger, zegt de regering. Laat ze dan ook direct de daad bij het woord voegen. De Voedsel en Warenautoriteit moet meer controleurs langs sturen.'' Vanuit café Prinsheerlijk komen dezelfde geluiden: ,,Op de bon met die overtreders.''
,,Zijn ze nou helemaal gek. Wij zijn collega's, geen vijanden'', zegt Busch, die het opneemt voor zijn collega's die de asbakken weer op de bar hebben staan. ,,We moeten er allemaal van eten. Dus laat die oncollegiale kreten nou maar achterwege. Daar is niemand bij gebaat. Bovendien bemoei ik me toch ook niet met de manier waarop Alders zijn geld verdient? Daar hoor je mij ook niet over. Laat iedereen nou maar doen wat hem of haar goeddunkt. Hou je mond over de manier waarop een ander zijn zaken regelt. En doe ook geen uitspraken waar je een ander mee zwart maakt. Alders moet gewoon toegeven dat hij last heeft van het rookverbod. Dat hebben we allemaal. En daarom mag je in sommige cafés weer roken. Anders lukt het ze echt niet meer om het hoofd boven water te houden. Maar geef dus niet je buren de schuld dat het bij jou minder goed gaat.''
alweer een spoeddebat en enkel omdat wat schreeuwers het nieuws halenquote:Spoeddebat over rookverbod in horeca
(Novum) - De Tweede Kamer houdt een spoeddebat over het rookverbod. Een verzoek van de VVD hiertoe kreeg dinsdag steun van de PVV. "Ik wil van de minister weten hoe hij kleine ondernemers uit de brand helpt", zei VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra.
Tussen de vijftienhonderd en drieduizend horecaondernemers dreigen door het rookverbod ten onder te gaan, meldt Koninklijke Horeca Nederland (KNH). Volgens de brancheorganisatie laat de bewindsman deze kleine ondernemers in de kou staan en heeft hij onvoldoende nagedacht over de gevolgen van het rookverbod.
Klink kondigde vorige week aan dat overtreders harder worden aangepakt. Horecaondernemers die de asbakken weer op tafel zetten, begaan voortaan een economisch delict.
"De horeca staat in vuur en vlam", zei Zijlstra. "Het is te gek voor woorden dat andere partijen niet over het onderwerp wensen te spreken", zei Fleur Agema (PVV) die het verzoek van haar collega steunde.
Wanneer het debat wordt gehouden, is onduidelijk. Niet alleen is minister Klink ziek, ook kampt voorzitter van de Tweede Kamer Gerdi Verbeet deze week met een overvolle agenda. Het spoeddebat wordt daarom mogelijk gehouden als spoed-algemeen overleg, wat betekent dat het debat niet plaatsvindt in de plenaire zaal maar in commissieverband in een van de belendende zalen.
Diegene die wel rookvrij willen zijn staan juist op een strenge handhaving. Dus als niet iedereen rookvrij wordt dan zullen zij ook de asbakken weer terug zetten, uit angst om klandizie mis te lopen...quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Hoewel de niet rokers ons toch graag anders willen laten geloven, kan de horeca blijkbaar niet zonder de rokers.
Waarom kunnen degenen die rookvrij zijn, dat niet gewoon blijven en de andere het roken lekker gedogen. Er zouden toch zoveel niet rokers zitten te smachten om uit te gaan. Dat betekent voor die kroegen toch alleen maar extra klanten??
quote:Na tienen komt asbak weer op tafel
VLAARDINGEN - Vlaardingse café-uitbaters zetten sinds een week na 22.00 uur de asbakken weer op tafel.
Ze doen dit omdat andere collega’s in Vlaardingen zich niet aan het rookverbod houden. ,,En dan ontstaat er oneerlijke concurrentie,’’ zegt Ben Trooster, woordvoerder van de Vlaardingse cafés.
Afgelopen weken hebben Trooster en zijn collega’s gemerkt dat sommige klanten liever naar andere cafés in Vlaardingen gaan waar de asbak illegaal op tafel staat. ,,Iedereen wil van het roken af, maar ons probleem is dat er niet gehandhaafd wordt.’’
Trooster vindt de asbakkenactie verder gerechtvaardigd omdat niet voldaan zou zijn aan een aantal voorwaarden voor het invoeren van het rookverbod. Zo zou de overheid met gezwinde spoed meewerken aan het verstrekken van bouwvergunningen voor rookvoorzieningen. Volgens Trooster is dit in Vlaardingen niet het geval. ,,Ikzelf heb in mei een vergunning aangevraagd voor een serre waar kan worden gerookt. Die procedure loopt al zo lang. En dan vind ik het een beetje lullig als klanten naar een ander café gaan waar wel kan worden gerookt of dat ze buiten op straat voor overlast zorgen. Je komt heel veel mensen nu hiermee tegemoet.’’
De actie van de Vlaardingse ondernemers wordt niet gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, zegt Trooster, die zelf voorzitter is van de afdeling Zuid-Holland Zuid.
Nu het Vlaardingse initiatief algemeen bekend is geworden, beëindigt Trooster de actie waarschijnlijk. Hij heeft geen zin in een boete van de controleurs van de Voedsel- en Warenkwaliteit.
quote:Kankerbestrijding met bloemen langs rookvrije kroeg
dinsdag 25 november 2008 20:05
(Novum) - KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting trekken dinsdag met bloemen langs rookvrije kroegen. Zij willen dat de discussie over het rookverbod in de horeca weer meer over gezondheid gaat. Het maatschappelijk debat gaat de laatste tijd vooral over het omzetverlies van kleine kroegen, maar de twee organisaties willen de 'goede kant' van rookverbod meer belicht zien.
KWF-directeur Ton Hanselaar en de directeur van de Hartstichting Hans Stam en willen de 'schone' kleine horeca een hart onder de riem te steken met de actie en het signaal uitdragen dat meeroken 'gewoon schadelijk is' en leidt tot kanker en hart- en vaatziekten. Ze hebben er overigens wel begrip voor dat kleine kroegen de asbakken weer op tafel zetten, licht een KWF-woordvoerder toe, hoewel dit wel leidt tot oneerlijke concurrentie.
De gezondheidsfondsen zijn bang dat de gezondheidswinst die de rookvrije horeca sinds 1 juli oplevert naar de achtergrond verdwijnt. In Nederland zouden hierdoor jaarlijks vijfhonderd minder hartinfarcten per jaar voorkomen en het aantal gevallen van (long)kanker en luchtwegaandoeningen flink afnemen. Uit recent onderzoek blijkt dat de concentratie fijnstof in de rookvrije horeca gemiddeld negen keer lager is dan toen er nog werd gerookt.
De twee directeuren beginnen om 10.30 uur bij een kroeg in Nijmegen, en gaan daarna onder meer naar Den Haag.
quote:Kankerinstituut steunt handhaving rookverbod horeca
AMSTERDAM - Longartsen van Het Nederlands Kanker Instituut-Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL) in Amsterdam steunen de strikte handhaving van het rookverbod in de horeca door minister Klink van Volksgezondheid.
Bij 30 procent van alle kankersoorten is roken de oorzaak, aldus dr. Paul Baas, longarts in het NKI-AVL. „Bij longkanker ligt dat aantal drie keer zo hoog; 90 procent van alle gevallen van longkanker is het gevolg van roken.” Per jaar krijgen 20.000 à 25.000 mensen de diagnose kanker te horen als gevolg van roken.
Daarnaast overlijden elk jaar tussen de 100 en de 200 mensen vanwege meeroken. Baas: „Veel mensen weten dat roken het risico op kanker verhoogt, maar zijn vaak onwetend over deze aantallen. Maatregelen die het roken ontmoedigen moeten naar onze mening dan ook zo veel mogelijk worden genomen.”
In Nederland wordt per jaar bij ongeveer 81.000 mensen kanker vastgesteld, van wie ongeveer 9000 mensen de diagnose longkanker te horen krijgen.
De associatie met nazi's wordt altijd graag gelegd. Snelwegen zijn ook een verschrikkelijk bedenksel.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
Gelukkig zijn er ook hele slimme mensen tegen het rookverbod![]()
Bron: http://www.depers.nl/wete(...)-van-sigaret-af.htmlquote:Longziekte helpt roker niet van sigaret af
Ook als langdurige rokers weten dat ze een beginnende longziekte (COPD) hebben en een pijnlijke dood kunnen sterven, blijven ze in het algemeen gewoon doorroken. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Van de langdurige rokers wordt 30 tot 50 procent getroffen door de longziekte COPD, ook bekend als chronische bronchitis en emfyseem. Naar verwachting groeit COPD de komende vijftien jaar wereldwijd uit tot doodsoorzaak nummer drie.
Onderzoeker Daniel Kotz volgde de afgelopen jaren driehonderd rokers met beginnend COPD. Zelfs al wisten de deelnemers dat ze aan de ziekte leden en op termijn een pijnlijke dood zouden sterven als ze doorrookten, dan nog woog dat in de meeste gevallen niet op tegen het kortetermijnvoordeel van een sigaret, aldus Kotz.
Het roken word steeds populairderquote:Naar verwachting groeit COPD de komende vijftien jaar wereldwijd uit tot doodsoorzaak nummer drie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |