Marcouch heeft in een interview bij BBC ooit gezegd dat hij graag meer nuance wil in de media met het strooien van termen, hij gaf een voorbeeld van Al-Qaida en AKP, beiden worden in de media neergezet als bewegingen die worden gedreven door 'Islamisme', terwijl de Islamisme van Al-Qaida totaal iets anders is dan die van AKP, eentje is het ergste wat de moslims is overkomen in Irak en Afghanistan andere wat Turkije het beste is overkomen in haar 90 jarige republiek.quote:Op zondag 23 november 2008 13:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Kun jij dan misschien uitleggen waar Marcouch hier op doelt? Het is gewoon erg onduidelijk. Hoe kun je hier nu over discussieren als je niet weet waar het op slaat.
Zijn er dan problemen voor orthodoxe moslims? Welke dan?
Oh, maar jij weet niet hoe ik de door hem ontvangen informatie ga verwerken en ga terugkoppelen op inhoud van dit topic, dus laten we dan aub ook niet doen alsof je dat wel weet en hoe mijn inbreng vervolgens gaat verlopen.quote:Op zondag 23 november 2008 13:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een beetje jammer, want ik vermoedde het al dat het weer een topic gaat worden met een insteek die grotendeels over de persoon gaat en zijn vermeende pretenties en wederom niet over de inhoud.
quote:Op zondag 23 november 2008 13:54 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Dan zou jij als geen ander moeten weten dat orthodoxe moslims de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen niet steunen, zoals in de OP wordt beweerd.
quote:Dus wat bedoel je precies met je vraag ?
quote:Mijn vraag is gericht aan TS.
Meerderequote:Op zondag 23 november 2008 13:07 schreef Triggershot het volgende:
Hoeveel orthodoxe moslims heb jij eigenlijk in je leven gesproken?
Dat vraag ik mij ook af. Zie niet in wat dit toevoegd aan mijn vraag in de OPquote:Op zondag 23 november 2008 13:35 schreef damian5700 het volgende:
Prima, maar waar wil je met jouw vraag naar toe?
Voegt dat iets toe aan mijn vraag in de OP? Indien Nee, dan is dat off topicquote:Op zondag 23 november 2008 13:49 schreef Triggershot het volgende:
Het is onderdeel van een groter vraag waar ik mee zit omtrent zijn persoon.
Idd, heb het gevoel ook dat het eerder gaat om mij dan om de vraag die ik in de OP stelquote:Op zondag 23 november 2008 13:53 schreef damian5700 het volgende:
Dat is een beetje jammer, want ik vermoedde het al dat het weer een topic gaat worden met een insteek die grotendeels over de persoon gaat en zijn vermeende pretenties en wederom niet over de inhoud.
Wat voor ervaringen heb je met die mensen, mag ik dat vragen?quote:
Oh alles behalve, als er wordt gepleit voor meer ruimte van mensen met wie jij zekere ervaringen hebt opgelopen of misinformatie over hebt gekregen is dat ALLES behalve offtopic.quote:Voegt dat iets toe aan mijn vraag in de OP? Indien Nee, dan is dat off topic
Goede maar ook minder goedequote:Op zondag 23 november 2008 14:06 schreef Triggershot het volgende:
Wat voor ervaringen heb je met die mensen, mag ik dat vragen?
Of terwijl je wilt door op de man te spelen dit topic laten ontsporen omdat je de vraag uit de OP niet ziet zitten. Alleen geen goede reden hebt om dit topic op slot te gooienquote:Op zondag 23 november 2008 14:06 schreef Triggershot het volgende:
Oh alles behalve, als er wordt gepleit voor meer ruimte van mensen met wie jij zekere ervaringen hebt opgelopen of misinformatie over hebt gekregen is dat ALLES behalve offtopic.
Idd, het valt dus al meerdere mensen opquote:Op zondag 23 november 2008 14:07 schreef qwerty_x het volgende:
beste mod, je begint nu wel erg te draaien
zoiets van recht praten en in bochten wringen ...
Idd dat is heel triest te noemen. Deze Mod speelt liever op de man en laat het topic ontsporen dan dat hij inhoudelijk op de OP in gaatquote:Op zondag 23 november 2008 14:11 schreef MrX1982 het volgende:
Het is frappant om te zien hoe nota bene een moderator een topic om zeep dreigt te helpen. Wat een wanvertoning.
ik weet wel dat we het nu niet hebben over de inhoud.quote:Op zondag 23 november 2008 14:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Oh, maar jij weet niet hoe ik de door hem ontvangen informatie ga verwerken en ga terugkoppelen op inhoud van dit topic, dus laten we dan aub ook niet doen alsof je dat wel weet en hoe mijn inbreng vervolgens gaat verlopen.
In deze hele discussie zie je dat 'orthodox' en 'extremistisch' op één lijn gezet worden. Orthodox wordt geassocieerd met intolerantie, haat en terrorisme. Dit beeld strookt totaal niet met de werkelijkheid. Het is een beeld dat voortkomt uit het relativisme en postmodernisme, die dicteren dat waarheid en het goede niet bestaan. Orthodoxie druist recht tegen deze dogma's in: zij stelt juist dat er een 'juiste leer' is die nagevolgd dient te worden. In de godsdienst is er één interpretatie van het goddelijke die de juiste is.quote:Op zondag 23 november 2008 13:11 schreef Sora het volgende:
dus nee er is in Nederland geen ruimte voor orthodoxe moslims, net zo min als er voor orthodoxe joden of christenen zou moeten zijn.
Zie hier de sterke intolerantie naar andersdenkenden toe die je in de Verlichting ziet. De maatschappij moet er zus en zo uit gaan zien, dit en dat is het juiste denkbeeld. Wie dat niet onderschrijft, 'komt uit de Middeleeuwen'. Het is deze geest die mede tot de Holocaust heeft geleid.quote:De middeleeuwen hebben we gehad, de verlichting is al lang gekomen en de tijd om te gaan is voor orthodoxe religieuzen al lang geleden gekomen.
De vergelijking van een groep minderheden met een vorm van kanker is al vaak gemaakt. Het is doorgaans geen frisse, aangezien ze (impliciet) gepaard gaat met een oproep het gezwel dat deze kanker is uit te snijden. Zo je de aanwezigheid van gelovigen in een maatschappij al met een ziekte zou willen vergelijken lijkt het me eerder dat je zou moeten stellen dat een gezonde maatschappij genoeg weerstand heeft om deze groep te weerstaan.quote:Op zondag 23 november 2008 13:56 schreef MrX1982 het volgende:
Orthodox gelovigen dienen geen ruimte te krijgen. Je geeft kanker immers ook geen ruimte in een gezond lichaam.
Ha, nu blijken we opeens virulent antiliberaal. Er is één waarheid die iedereen dient te onderschrijven. Wie een afwijkende mening heeft, is een 'kanker' in een gezond lichaam.quote:Op zondag 23 november 2008 13:56 schreef MrX1982 het volgende:
Orthodox gelovigen dienen geen ruimte te krijgen. Je geeft kanker immers ook geen ruimte in een gezond lichaam.
Ik meen zoiets nog wel de documentaire Der ewige Jude die op aandringen van de vermaard cultuurcriticus Goebbels gemaakt is, gehoord te hebben. Krebsgeschwür was de term daar.quote:Op zondag 23 november 2008 14:25 schreef Scaurus het volgende:
Vertel eens, is een orthodoxe jood ook een kankergezwel in een gezond lichaam?
Het probleem met orthodox gelovigen is dat ze hun geloof het liefste uitdragen (met geweld). Ik vind de uitspraak van Marcouch sowieso nietszeggend en weinig concreet. Hij komt niet verder dan dat ze de ruimte moeten krijgen. De ruimte om hun geloof uit te dragen? De ruimte om te zijn wie ze zijn? Met de alle nadelige gevolgen van dien?quote:Op zondag 23 november 2008 14:24 schreef Iblis het volgende:
De vergelijking van een groep minderheden met een vorm van kanker is al vaak gemaakt. Het is doorgaans geen frisse, aangezien ze (impliciet) gepaard gaat met een oproep het gezwel dat deze kanker is uit te snijden. Zo je de aanwezigheid van gelovigen in een maatschappij al met een ziekte zou willen vergelijken lijkt het me eerder dat je zou moeten stellen dat een gezonde maatschappij genoeg weerstand heeft om deze groep te weerstaan.
Er zijn in Nederland zeer strikt levende Joden, Christenen en ook Moslim. Zolang hun geloofsbeoefening privaat blijft heb ik daar geen moeite mee. Er moet duidelijk gemaakt worden dat hun geloof wat hen betreft natuurlijk de hoogste waarheid is, voor de maatschappij is het een van de vele opvattingen waaraan tot op zekere hoogte ruimte gegeven wordt. Indien je niet met vreemde vrouwen in een ruimte wilt verblijven, om maar eens iets extreems te noemen, dan zie ik dat als een keus die je zelf maakt en als dat betekent dat je geen gebruik kunt maken van het OV of bepaalde banen niet kunt accepteren is dat ook jouw keus.
Met geweld jouw normen opleggen is natuurlijk uit den boze, maar dat geldt voor iedereen. Misschien dat dit een gesloten gemeenschap wordt, en ze verder niet heel erg naar buiten treedt: dat kan gebeuren. Deze mensen hebben het recht keuzes te maken die in overeenstemming zijn met hun geloof zolang ze de Nederlandse wet niet overtreden. Zolang dat te allen tijde duidelijk is: hun geloof gaat niet boven de wet, denk ik dat ze veel vrijheid kunnen en moeten krijgen.
En wat dat betreft is Marcouch ook duidelijk genoeg geweest: hij heeft gezegd dat het wat hem betreft een keuze is waar je zelf de consequenties van moet dragen als je ervoor kiest je orthodoxe geloof uit te leven; en als dat betekent dat je bepaalde banen niet kunt aannemen is dat jouw keus. Als je per se een baard wilt dragen die zeer lang is, dan kan dat prima, maar dan moet je niet zeuren dat je niet representatief geacht wordt door een bedrijf. Die keus maak je, die verantwoordelijkheid heb je. Niet iedereen hoeft zich aan jouw ideeën te conformeren.
Orthodoxie in de Islam daarentegen kent deze scheiding niet, volgens mij. De religie van de Islam is sowieso de onderwerping aan Allah en een allesomvattende wereldbeschouwing is, die pretendeert de antwoorden te bieden voor alle levensterreinen; religie, recht, cultuur, politiek en staat en deze vormen een onlosmakelijke eenheid.quote:Op zondag 23 november 2008 14:23 schreef Scaurus het volgende:
Orthodoxie kan leiden tot intolerantie en onderdrukking. Dit echter alleen wanneer men het idee heeft dat de religieuze waarheid als handleiding voor het goed functioneren van de maatschappij gezien moet worden. We zien dat de meeste christenen dit idee niet hebben, omdat een scheiding tussen het aardse en goddelijke inherent is aan het christendom.
Da ben ik het volledig mee eens!quote:Op zondag 23 november 2008 14:32 schreef qwerty_x het volgende:
de overtuiging dat iemand zichzelf superieur voelt en impliciet anderen minderwaardig vindt - en dat ook laat blijken- dient in mijn ogen niet gestimuleerd te worden in onze maatschappij
of dat nou een jood, Staphorster of islamiet is
Je bent een nitwit, je weet niet waar je over spreekt.quote:Op zondag 23 november 2008 14:43 schreef MrX1982 het volgende:
Het probleem met orthodox gelovigen is dat ze hun geloof het liefste uitdragen (met geweld).
Tenzij je ‘orthodox gelovige’ definieert als ‘iemand die geweld pleegt om zijn geloof uit te dragen’, denk ik niet dat die stelling hard te maken is. Er zijn aardig wat mensen die zichzelf als orthodox gelovige zullen bestempelen en die er niet over zullen peinzen geweld te plegen. Het gaat hun om hun vrijheid hun leven in te kunnen richten zoals zij dit willen, en daarbij niet onnodig gehinderd te worden.quote:Op zondag 23 november 2008 14:43 schreef MrX1982 het volgende:
Het probleem met orthodox gelovigen is dat ze hun geloof het liefste uitdragen (met geweld). Ik vind de uitspraak van Marcouch sowieso nietszeggend en weinig concreet. Hij komt niet verder dan dat ze de ruimte moeten krijgen. De ruimte om hun geloof uit te dragen? De ruimte om te zijn wie ze zijn? Met de alle nadelige gevolgen van dien?
Dat lijkt me een tamelijk persoonlijke opvatting, zoals iemand anders niet echt iets positiefs ziet in voetbalsupporters. Ook de gelovigen hebben hun plaats, doen werk, betalen belasting, etc.quote:Ik zie namelijk niets positiefs in orthodox gelovigen. Ze brengen de samenleving niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |