Ik ben geboren en getogen in Den Haag en ben een
ADO Den Haag supporter.
Geregeld ga ik naar het stadion, en vermakelijk is het vaak wel maar helaas vallen de resultaten vaak tegen

![]()
Al jaren ga ik graag een paar keer per jaar naar Berlijn, en ik bezoek dan ook sinds een paar jaar wedstrijden van
Union Berlin. Ik ken de club via goede vrind Mark.
Union was in de tijden van de DDR eigenlijk de meest populaire club in Berlijn, maar heeft niet veel gewonnen doordat BFC Dynamo (de club gesponsord door Erich Mielke, hoofd van de Stasi) keer op keer de titel 'won'.
Union speelt op dit moment niet in het eigen stadion (
An der Alten Försterei in Köpenick), maar (pikant) in het voormalige stadion van de aarstvijand BFC Dynamo: Friedrich Ludwig Jahn Sportpark. Dit omdat de eigen (!) supporters de Alten Försterei aan het renoveren zijn (Dit was een paar maanden geleden ook te zien op het RTL Nieuws).
De supporters zijn altijd heel enthousiast, en wat ik zelf altijd leuk vind is om het clublied (
Eisern Union) van (trouwe supporter)
Nina Hagen heel hard mee te zingen als het team op het veld komt
![]()
Op dit moment speelt Union in de derde divisie (3.Liga) en ze staan eerste. Dit is de stand op dit moment:
1. 1. FC Union Berlin 1. FC Union Berlin 27 17 8 2 43:16 27 59 2. SC Paderborn 07 SC Paderborn 07 27 16 4 7 51:28 23 52
3. Fortuna Düsseldorf Fortuna Düsseldorf 27 14 5 8 39:24 15 47
4. BSV Kickers Emden BSV Kickers Emden 26 13 6 7 36:26 10 45
5. Kickers Offenbach Kickers Offenbach 27 11 10 6 35:23 12 43
(Nummer 1 en 2 promoveren direct naar de 2.Bundesliga, nummer 3 speelt een playoff) Dus het ziet er goed uit!!
![]()
Union-Eintracht Frankfurt - DFB Pokal in 2007
Hier foto's van wedstrijden van ADO en Union Berlin die ik heb bezocht.
En hier een filmpje van de eerste wedstrijd van Union Berlin die ik heb bezocht:
Union speelde toen in de 4e divisie en die wedstrijd vierden ze hun promotie naar de derde divisie, na afloop was er vuurwerk en een groot feest.
![]()
![]()
Hier een filmpje (van Mark) van de laatste wedstrijd die ik heb bezocht:
Union tegen een andere aartsvijand uit het DDR tijdperk: Dynamo Dresden, het was best wel een beladen wedstrijd met ontzettend veel politie. Het was ook live op televisie.
[ Bericht 5% gewijzigd door MrKawada op 24-03-2009 17:15:29 (Dresden) ]