AD.nlquote:Tour van 2010 start in Rotterdam
ROTTERDAM - De Tour de France start in 2010 in Rotterdam. Op donderdag 1 juli is de presentatie van de ploegen, op zaterdag 3 juli de proloog. Een dag later vertrekt de karavaan vanuit de Maasstad richting België.
In de strijd om het Grand Départ versloeg Rotterdam donderdag Utrecht. Het Duitse Düsseldorf was al eerder afgevallen.
Christian Prudhomme en zijn kompaan Cyrille Tricart kwamen donderdagmorgen het heugelijke nieuws persoonlijk aan de vertrekkende Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten vertellen.
Utrecht werd later vanmiddag ‘bedankt voor de moeite’. Donderdag 11 december wordt in het Nieuwe Luxor in Rotterdam de route en het logo gepresenteerd.
Over de omloop van de proloog zijn de Tourdirectie en de gemeente Rotterdam het nog niet helemaal eens, maar het is zeker dat de route over maar liefst zeven bruggen voert.
,,De keuze tussen Rotterdam en Utrecht was een heel zware,’’ zegt Tourdirecteur Christian Prudhomme. ,,Het waren twee werkelijk uitstekende kandidaten. Het was ook voor het eerst dat het tussen twee steden uit één land ging die zo dicht bij elkaar liggen.’’
Wat voor de Tour-organisatie grotendeels de doorslag heeft gegeven is het ‘klimaatlabel’ dat Rotterdam aan zijn kandidatuur mee gaf en dat de werktitel New Energy kreeg. Prudhomme wil als opvolger van Jean-Marie Leblanc een frisse wind door de Tour laten waaien. Hij streeft ernaar dat zijn wedstrijd niet alleen op dopinggebied de uitstraling van een ‘schoon’ evenement krijgt. Het klimaatthema, water-environment; het sprak Prudhomme allemaal bijzonder aan.
‘’Óok politiek gezien was Rotterdam een uitstekende kandidaat, die ons deed denken aan Londen, vorig jaar. Ik kan me voorstellen dat Utrecht heel erg teleurgesteld is, maar hoop toch dat ze nu niet definitief afhaken en het later nog een keer proberen. Er zat achttien jaar tussen de Tourstart in Leiden en die in Den Bosch. Na Den Bosch duurt het nu weer veertien jaar voor we naar Nederland en deze keer dus Rotterdam komen. Maar ik kan Utrecht zeggen dat ze op veel kortere termijn weer een kans maken. Nederland is voor ons als wielerland heel belangrijk. Niet voor niets was de eerste Tourstart buiten Frankrijk, in 1954, in Amsterdam. Ik denk dat het uiteindelijk ook zal lonen als Utrecht kandidaat blijft.’’
Volgend jaar begint ’s werelds grootste wielerwedstrijd in Monaco. Eerder in 2010 start ook de Ronde van Italië waarschijnlijk in Nederland, in Amsterdam. De Ronde van Spanje komt volgend jaar al naar ons land, met de start in Drenthe.
Wel goed bijhouden he!quote:Op donderdag 20 november 2008 16:04 schreef Harmen1984 het volgende:
Ik ga alvast een plekje reserveren met stoepkrijt![]()
quote:De Ronde van Spanje komt volgend jaar al naar ons land, met de start in Drenthe.
Is dat niet wat vroeg om de route te presenterenquote:Utrecht werd later vanmiddag ‘bedankt voor de moeite’. Donderdag 11 december wordt in het Nieuwe Luxor in Rotterdam de route en het logo gepresenteerd.
Waar komen de Giro en vuelta eigenlijk?quote:Op donderdag 20 november 2008 17:35 schreef marcodej het volgende:
Mooi nieuws. Ik denk dat ik zowel bij de Tour als de Giro en Vuelta wel een kijkje ga nemen!
In de OPquote:Op donderdag 20 november 2008 17:37 schreef Californium het volgende:
[..]
Waar komen de Giro en vuelta eigenlijk?
Vuelta start in 2009 met een proloog op het TT-circuit in Assen (Drenthe dus)... De Girostart is nog niet bekend geloof ik? Iig in 2010 en geloof dat Amsterdam zich sowieso kandidaat heeft gesteld.quote:Op donderdag 20 november 2008 17:37 schreef Californium het volgende:
[..]
Waar komen de Giro en vuelta eigenlijk?
thanksquote:Op donderdag 20 november 2008 17:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Vuelta start in 2009 met een proloog op het TT-circuit in Assen (Drenthe dus)... De Girostart is nog niet bekend geloof ik? Iig in 2010 en geloof dat Amsterdam zich sowieso kandidaat heeft gesteld.
Amsterdamquote:Op donderdag 20 november 2008 17:41 schreef marcodej het volgende:
[..]
Vuelta start in 2009 met een proloog op het TT-circuit in Assen (Drenthe dus)... De Girostart is nog niet bekend geloof ik? Iig in 2010 en geloof dat Amsterdam zich sowieso kandidaat heeft gesteld.
Lijkt me wel.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:31 schreef sportfreak het volgende:
Hopelijk de eerste etappe door Zeeland over de Deltawerken
Het parcours van de proloog + de eerste etappe zal bekend worden gemaakt.quote:Op donderdag 20 november 2008 17:08 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Is dat niet wat vroeg om de route te presenteren
Dat is de presentatie van "Le Grand Départ" zoals ze dat bij de Tour noemen. De voorstelling van de proloog + de eerste rit , eventueel ritten. In principe krijgt de organisatie die de "Grand Départ" binnenhaalt meestal de proloog , een start , een aankomst en nog een start ...quote:Op donderdag 20 november 2008 17:08 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Is dat niet wat vroeg om de route te presenteren
Als de start van die etappe in Rotterdam is betekent dat dus een aankomst in België. Van Rotterdam over de Zeelandbrug (kortste route door Zeeland) naar Woensdrecht is namelijk al zo'n 125km.. en er worden geen etappes van meer dan 250km uitgegeven.quote:Op donderdag 20 november 2008 22:42 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Lijkt me wel.
WOENSDRECHT - De Tour de France doet in 2010 Brabant aan. Dat heeft de organisatie donderdag bekend gemaakt.
De start is dat jaar in Rotterdam. Via Zeeland rijden de wielrenners door de gemeente Woensdrecht. Daar steken ze de grens met België over.
Het is de vierde keer dat de Tour in Nederland van start gaat. Den Bosch had in 1996 voor het laatst de Grand Depart in huis.
(Bron: Omroep Brabant)
Dat vind ik vrij ver hoor. Rotterdam - Antwerpen ligt meer voor de hand.quote:Op maandag 24 november 2008 11:23 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Als de start van die etappe in Rotterdam is betekent dat dus een aankomst in België. Van Rotterdam over de Zeelandbrug (kortste route door Zeeland) naar Woensdrecht is namelijk al zo'n 125km.. en er worden geen etappes van meer dan 250km uitgegeven.
Een etappe Rotterdam - Brussel ligt dan voor de hand.
Antwerpen was al afgevallen vanwege niet dicht genoeg bij Frankrijk. Zie eerdere uitspraken Tourdirectie. Rotterdam - Zeelandbrug - Woensdrecht - Brussel is zo'n 215km... lang, maar niet uitzonderlijk lang voor een Tour-etappe. Vrij normaal eigenlijk. Gent is ook mogelijk maar daar is de Tour niet zo lang geleden nog geweest.quote:Op maandag 24 november 2008 11:27 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dat vind ik vrij ver hoor. Rotterdam - Antwerpen ligt meer voor de hand.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 12:06 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Antwerpen was al afgevallen vanwege niet dicht genoeg bij Frankrijk. Zie eerdere uitspraken Tourdirectie. Rotterdam - Zeelandbrug - Woensdrecht - Brussel is zo'n 215km... lang, maar niet uitzonderlijk lang voor een Tour-etappe. Vrij normaal eigenlijk. Gent is ook mogelijk maar daar is de Tour niet zo lang geleden nog geweest.
Brugge zal het dan wel worden. Alhoewel.. dan zit je volgens mij al aan of net boven de 230km. Ik weet niet wat de bovengrens is voor een etappe, maar grote kans dat het dan de langste van de Tour wordt. En het peloton zou dan door de Liefkenshoektunnel moeten.. ik weet niet hoe de TdF directie daar tegenover staat.quote:Op dinsdag 25 november 2008 21:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Brugge had ook ambitie, dacht ik
Is dat die toltunnel?quote:Op donderdag 27 november 2008 09:45 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Brugge zal het dan wel worden. Alhoewel.. dan zit je volgens mij al aan of net boven de 230km. Ik weet niet wat de bovengrens is voor een etappe, maar grote kans dat het dan de langste van de Tour wordt. En het peloton zou dan door de Liefkenshoektunnel moeten.. ik weet niet hoe de TdF directie daar tegenover staat.
Liefkenshoek is tol ja.quote:Op zondag 30 november 2008 20:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Is dat die toltunnel?
Door de tolpoortjes kon ook bij de OS, waarom niet in de Tour?
Tourdirectie houdt niet zo van lange tunnels, geloof ik. Hoe dan ook, de eerste etappe komt - zoals ik al voorspelde - in Brussel aan zo lijkt het. Tweede etappe zou misschien in Spa aankomen.quote:Op zondag 30 november 2008 20:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Is dat die toltunnel?
Door de tolpoortjes kon ook bij de OS, waarom niet in de Tour?
http://www.sportwereld.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GA423G882quote:Tour 2010 bezoekt Eddy Merckx in Brussel
De Franstalige krant Le Soir maakte dit weekend bekend dat ons land met Brussel en Spa twee aankomsten krijgt in de Tour van 2010. De eerste rit gaat van Rotterdam naar Brussel, waar onder het Atomium een bezoek wordt gebracht aan Eddy Merckx. Daarmee brengt Amaury Sport Organisation een passende hulde aan De Allergrootste die dan op 17 juni vijfenzestig jaar zal geworden zijn. Vlaanderen krijgt maar een streepje Tour via Oost-Vlaanderen, Antwerpen en/of Vlaams-Brabant. Daags nadien gaat het richting Spa. De vierde dag start de Tour in Visé om dan Wallonië te doorkruisen en te eindigen ergens in Le Nord.
aar daarmee is het Waalse Tourfeest nog niet voorbij. Amaury Sport Organisation wees de Tourstart van 2012 toe aan Luik. Net als in 2004, of twee keer Le Grand Départ in negen jaar tijd. De eerste etappe zou net als dit seizoen een rit in lijn zijn die eindigt in Seraing en die een gedeelte van het parcours van Luik-Bastenaken-Luik aansnijdt. Waar op zondag de Tour start, is nog niet bekend. Hoei, recent al opgenomen in het traject, zou opnieuw een dikke kanshebber zijn. 's Werelds grootste wielercircus zou dan koers zetten naar West-Vlaanderen. Ieper, de stad van premier Leterme, zou met stip zijn genoteerd. (hc)
Da's wel tof.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:48 schreef rubbereend het volgende:
mooie route en alles met metro bereikbaar, dat zal ook wel hebben meegespeeld
Ze komen ook in de buurt van mijn woonplaats. Misschien toch maar een kijkje gaan nemen.quote:Op donderdag 11 december 2008 17:14 schreef SuikerVuist het volgende:
Parcours van de 1e etappe is ook voor een groot deel bekend.. tot aan de Belgische grens. Er is blijkbaar gekozen voor een iets grotere lus door Zeeland:
http://www.letour.com/2009/TDF/COURSE/fr/grand_depart_2010.html
^ scroll naar beneden
gewoon de trein naar Antwerpen en de finnish kijkenquote:Op donderdag 11 december 2008 19:45 schreef ultra_ivo het volgende:
Leuk dat bochtje. Kun je dus vlak na de start kijken, op de trein stappen naar Roosendaal en in de buurt van Roosendaal nog een keer het peloton voorbij zien komen.
"Mogelijk een finish in Brussel" wordt er nog steeds (vandaag dus) gezegd op Sportwereld.be. Officiëel is er nog niks bekend, maar dat "gerucht" wordt daar blijkbaar serieus genomen.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:00 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Dat zal dan wel een finish in Antwerpen worden zeker ?
Met de combinatie trein & fiets heb ik destijds de etappe Antwerpen-Luik 4x gezien. Aankomst rijders bij de start, doorkomst in Berchem, doorkomst in Lanaken en de voorlaatste helling. Ging prima.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
gewoon de trein naar Antwerpen en de finnish kijken
quote:DEN HAAG - Gemeenteraden van Zeeuwse plaatsen waar veel mensen er bezwaar tegen hebben dat de Tour de France op zondag door hun dorp raast, kunnen de populaire wielerronde de voet dwars zetten. Dat blijkt uit antwoorden die staatssecretaris Jet Bussemaker (Sport) maandag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, op vragen van SGP-leider Bas van der Vlies.
Op zondag 4 juli 2010 zal de Tour de France beginnen in Rotterdam. Het is de bedoeling dat de renners via de Zeeuwse eilanden richting België fietsen. In verschillende Zeeuwse gemeenten is onder kerkelijke bewoners onrust ontstaan over dit voornemen, dat de zondagsrust flink kan verstoren. Bussemaker schrijft dat de definitieve route voor juli 2010 nog niet bekend is. De Tourorganisatie spreekt daar nog over met provinciale en lokale overheden, schrijft ze. ,,Ik kan mij voorstellen dat bij die gemeenten waar veel inwoners wonen die hechten aan zondagsrust de gemeente rekening houdt met bijvoorbeeld de eventuele nevenactiviteiten'', aldus Bussemaker. ,,Het is echter bij uitstek aan de desbetreffende gemeente om hier nadere invulling aan te geven.''
Desgevraagd geeft Bussemaker aan dat het sowieso verboden is om op zondag voor 1 uur 's middags ,,openbare vermakelijkheden'' te houden. Gemeenten kunnen dit verbod desgewenst voor de hele zondag laten gelden. Alleen de burgemeester is bevoegd voor zulke verordeningen ontheffing te verlenen.
Als gemeenteraad en burgemeester het eens zijn in hun afwijzing van de Tour, kunnen zij die dus effectief buiten hun gemeentegrenzen houden, blijkt uit de antwoorden van Bussemaker.
In België en Frankrijk zitten de gemeentes te vechten om maar een passage door hun gemeente te krijgen , en die gemeentes willen ze buiten houdenquote:
Ik denk dat het voor de regio niet heel erg veel oplevert dat de tour er door komt. Als er ook een start- of finish was, dan wel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 10:03 schreef Tommeke het volgende:
Gereformeerd kutvolk met hun zondagsrust
We leven nou eenmaal niet meer in 1952.. Zo'n evenement is alleen maar goed voor de regio of heb ik dat mis?
Wat een sukkels.
Nou als jullie de Tour niet willen in Zeeland, hier in het oosten van Brabant en Limburg is hij welkom.quote:
Niet alleen Zeeland hoor. Op het Zuid-Hollandse Goere Overflakkee zijn er ook plaatsen waar ze de Tour op zondag niet zo'n goed idee vinden.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:52 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nou als jullie de Tour niet willen in Zeeland, hier in het oosten van Brabant en Limburg is hij welkom.
Daar heb je wel gelijk in! Maar het is gewoon gezeik om niets. Dit is juist een mooi moment om Zeeland (Deltawerken!) eens goed in het zonnetje te zetten.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de regio niet heel erg veel oplevert dat de tour er door komt. Als er ook een start- of finish was, dan wel.
Ik vraag me af of ze nu ook het toerisme gaan aanpakken. Al die duitsers die naar Zeeland trekken, dát is pas slecht voor de zondagrust.
Het is idd gezeik om niets. Beetje principes laten zien over iets wat eigenlijk nergens over gaat, zodat ze weer hun aflaat hebben gekocht. En als de Tour toch doorgaat, kunnen ze zichzelf nog op de borst kloppen dat ze het iig geprobeerd hebben. Terwijl datgene wat ze het meest zou moeten irriteren, maar waar ze aan verdienen (toerisme dus), vrolijk doorgaat. Kortom: hypocriet geneuzel.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:24 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in! Maar het is gewoon gezeik om niets. Dit is juist een mooi moment om Zeeland (Deltawerken!) eens goed in het zonnetje te zetten.
Ik denk dat ik maar vrijdagavond klaar ga zitten of zaterdagochtend vroeg, hopelijk dan nog genoeg tijd om mooi plekje te vinden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:32 schreef birrrd het volgende:
Het zal wel erg druk worden (in hoeverre zal Rotterdam die dag bereikbaar zijn?) en hopelijk vind ik een plaatsje, maar ga het zeker wel proberen. Misschien wel een once in a lifetime experience.
Brussel wordt ook veelvuldig genoemdquote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Colplay het volgende:
Ik hoorde gisteren pas dat de Tour volgend jaar dwars door mijn woonplaats gaat tijdens de eerste etappe. Dus ik ga zeker een keer kijken en ik denk ook wel zaterdag naar Rotterdam.
Verder is de finishplaats van de eerste etappe nog niet bekend, maar volgens de geruchten zou het om Mechelen gaan.
Jammer dat het grotendeels op Zuid is, ik ken daar vrijwel niemand. Maar anders ga ik denk ik bij de Willemsbrug op het dak van een flat kijken. Dat steekt makkelijk door naar de Oude Haven.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:32 schreef birrrd het volgende:
Het zal wel erg druk worden (in hoeverre zal Rotterdam die dag bereikbaar zijn?) en hopelijk vind ik een plaatsje, maar ga het zeker wel proberen. Misschien wel een once in a lifetime experience.
De Tour de France is ALTIJD gratis ! Behalve sommige VIP-arrangementen natuurlijk , maar voor de Tour betaal je geen ingangtickets . Wielrennen is de sport van het volk é ...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:02 schreef Wombcat het volgende:
Ik neem aan dat het gratis is. Was het destijds in Den Bosch ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |