abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63373032
Geef dan net zo goed geen straf en een lollie mee.
pi_63373477
quote:
Op donderdag 20 november 2008 13:47 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Er bestaat geen meetlat die je naast een misdrijf kunt leggen en waarop dan af te lezen valt welke straf iemand moet krijgen.
Welke straf iemand krijgt is een subjectief oordeel van rechters aan de hand van wetten die daarvoor gelden.
6 maanden zou helemaal een belachelijke straf zijn. Zoals al vaker gezegd, er moet naar allerlei factoren gekeken worden bij het bepalen van de strafmaat.
Waarom is zes maanden nu opeens belachelijk en twee jaar niet? Dat ontgaat mij ten enenmale.
quote:
De eis van het OM is gebasseerd op het strafrecht voor volwassenen. En die zetten sowieso hoog in altijd. Als de dader was veroordeeld volgens het volwassenenrecht was er waarschijnlijk ook geen 5 jaar gegeven maar 3 of 4. Dat is nog altijd heel wat minder dan de 10 jaar of levenslang die veel mensen hier voorstellen.
Rechters geven ook wel eens hogere straffen dan het OM eist...
pi_63373964
Only in the Netherlands
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_63375569
quote:
Op donderdag 20 november 2008 08:57 schreef The_End het volgende:

[..]

Leuk dat je dit zegt en vervolgens in je post meteen mijn gelijk aantoont
[..]
Als dat je gelijk aantooont ben ik Albert Einstein.
quote:
We leven in een echte wereld. Wat jouw 'lijkt' doet niet ter zake. Omdat hij 16 is kan hij volgens het jeugdstrafrecht vervolgd worden.
[..]
Mocht je het nog niet in de gaten hebben, we zitten op een discussieforum waar we meningen uitwisselen.
quote:
Nogmaals je 'imo' is onzin. Het is geen moord.
[..]
Het is moord imo. Het lijkt mij stug dat hij een klauwhamer per ongeluk in zijn zak heeft gestoken in plaats van zijn zakkammetje.
quote:
En dan? Denk je dat hij het nog eens gaat doen?
Sluit ik niet uit bij agressievelingen.
quote:
Wat helpt een langere straf dan?
Ik heb het niet over een langere straf. Ik heb het over dat zo iemand voorgoed uit de maatschappij verwijderd dient te worden.
quote:
Dat ie beter zijn weg in het criminele circuit heeft gevonden?
Je bent nogal naief om te denken dat hij volledig zo mak als een schaap uit de bak komt.
quote:
Als je denkt dat een gevangenis gelijk staat aan een hotel, dan ben je nog simpeler dan ik in eerste instantie claimde.
[..]
Grapjas, je hebt niets te claimen en waarschijnlijk zal dat ook nooit gebeuren. Alles wat je ziet met je ogen dicht is van jou.
quote:
Dat is de maatschappij niet. Dan kan je uiteindelijk iedereen voor alles levenslang gaan opsluiten.
Mocht het je ontgaan zijn, we hebben het hier over moord en niet over een verkeersovertreding.
pi_63380887
quote:
Op donderdag 20 november 2008 15:24 schreef sgeitgeit het volgende:
Het is moord imo. Het lijkt mij stug dat hij een klauwhamer per ongeluk in zijn zak heeft gestoken in plaats van zijn zakkammetje.
Over de hamer staan er 2 belangrijke dingen in de uitspraak die iedereen blijkbaar gemist heeft
quote:
Verdachte moet gebruik hebben gemaakt van een klauwhamer, een steenhamer of een muurhamer van ongeveer 500-750 gram. Deze hamer heeft in de buurt van de muziektent gelegen en is onder meer gebruikt voor het kapotslaan van de pallets.
[..]
Eerder lijkt het erop dat verdachte de hamer die avond een tijdje wel en een tijdje niet bij zich heeft gedragen.
maw, de hamer is blijkbaar onderweg gevonden en niet bij voorbaat meegenomen om iets of iemand te molesteren, zoals er in de krant vermeld wordt
quote:
Mocht het je ontgaan zijn, we hebben het hier over moord en niet over een verkeersovertreding.
nou nee, het is dus geen moord, er is geen sprake van 'voorbedachte rade'
quote:
Vervolgens constateert de rechtbank op basis van de diverse verklaringen dat er tussen het moment waarop verdachte ziet dat de eerder genoemde jongen het slachtoffer slaat enerzijds, en zijn eigen aanval op het slachtoffer anderzijds, slechts enkele seconden zijn verstreken. Verdachte bevond zich op een afstand van ongeveer 25 meter van de jongen en het slachtoffer. Deze afstand is gemakkelijk in de geschatte periode van enkele seconden te overbruggen. In die paar seconden is de hamer uit de mouw gehaald en wel op het moment waarop verdachte het latere slachtoffer al bijna bereikt heeft. Onmiddellijk daarop volgde de fatale klap.

De rechtbank is op basis van deze overwegingen tot het oordeel gekomen dat verdachte niet de tijd heeft gehad en genomen om na te denken en zich rekenschap te geven van zijn handelen. Verdachte voelde zich gefrustreerd en opgefokt door de omstandigheden van die avond en heeft zich als het ware opgeladen met woede, die tot uitbarsting is gekomen in de klap met de hamer. Door deze heftige gemoedsbeweging en de bijzonder korte tijdspanne waarin het laatste fatale deel van de gebeurtenissen zich heeft afgespeeld, kan in deze zaak niet worden gesproken van kalm beraad en rustig overleg bij verdachte. De primair ten laste gelegde moord wordt daarom niet bewezen geacht.
Lees anders de uitspraak nog eens na .. wat zo'n rechter aan hand van getuigenverklaringen constateert lijkt mij toch iets betrouwbaarder dan de opgeklopte berichtgeving in de kranten
pleased to meet you
pi_63380958
quote:
Op donderdag 20 november 2008 14:25 schreef JohnDope het volgende:
Only in the Netherlands
..en grappig dat de usuals het weer aan het goed praten zijn in dit topic..
Als iemand vermoorden een strafje van 2 jaar oplevert dan kun je je alles permitteren..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_63383943
ER IS MAAR PLEK WAAR DE DADER HEEN GAAT EN DAT IS DE HELL.2 JAAR CEL als je de politie uitscheldt krijg je nog langer
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_63387177
quote:
Op donderdag 20 november 2008 18:49 schreef qonmann het volgende:

[..]

Als iemand vermoorden een strafje van 2 jaar oplevert dan kun je je alles permitteren..
Die lui zijn inderdaad wereldvreemd. Net was het ook om te janken bij Netwerk, daar zat zo'n wereldvreemde kinderrechter de straf even goed te praten. Die man bewees voor de zoveelste keer dat de linkse Elite de hele maatschappij naar de klote heeft geholpen.

Misschien is het een idee voor hooligans..... die kunnen dan met een voetbalrelletje alle 16-jarigen naar voren sturen met een klauwhamer, dan kunnen die jongelui zich tenminste even goed bewijzen

[ Bericht 5% gewijzigd door JohnDope op 20-11-2008 22:00:50 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_63388363
quote:
Op donderdag 20 november 2008 13:43 schreef Elfletterig het volgende:
Goed voorbeeld doet volgen...

[..]

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)eugel_bewerkt__.html

Waarom in godsnaam?
Omdat het kan, als je hem vermoord krijg je twee jaar. Met een boksbeugel slaan levert je dus hoogstens een vermanend woord op.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_63388542
This is Holland mensen
pi_63389623
Gaat 's heen dan! Je kunt in elk land gaan wonen, waar je maar wilt.. Ik hoor dat ze in het midden oosten gepast straffen.
pi_63389701
quote:
Op donderdag 20 november 2008 22:57 schreef Taurus het volgende:
Gaat 's heen dan! Je kunt in elk land gaan wonen, waar je maar wilt.. Ik hoor dat ze in het midden oosten gepast straffen.
Echt weer een typische internet opmerking.
Jij bent zeker ook zo iemand die roept met negatief nieuws: "waar gaat het toch heen met de wereld?".
pi_63392508
quote:
Op donderdag 20 november 2008 14:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom is zes maanden nu opeens belachelijk en twee jaar niet? Dat ontgaat mij ten enenmale.
[..]

Rechters geven ook wel eens hogere straffen dan het OM eist...
Dat is hoogste zelden. Meestal is het toch echt zo dat de rechters minder geven dan het OM vraagt.

Het maakt jou niet uit of je 6 maanden of 2 jaar in de cel zit?
pi_63392595
quote:

[..]

Probeer het eens zou ik zeggen. Ik denk dat het je vies gaat tegenvallen.

Ik zie hier trouwens niemand die slaan met een hamer goedpraat. Begrip hebben voor de straf en niet schreeuwen dat die levenslang moet krijgen wil nog niet zeggen dat je het goed vind dat iemand met een hamer gaat slaan.
pi_63393755
quote:

[..]

en nogal triest dat de usuals alweer de motivatie achter de uitspraak niet lezen
quote:
nog een keer dan maar .. er is geen enkel bewijs voor 'voorbedachte rade', en de wet ruimt de mens nog steeds de ruimte in voor een ondoordachte handeling ..

en in dit geval oordeelt de rechter dus diegene die daar voor hem staat een kind is, die ziet de reacties, hoort de verklaringen .. en aan hand van het feitenmateriaal moet die concluderen dat het geen moord is maar doodslag .. en tja, dan is die gebonden door de wet, 2 jaar max

maar wat heeft dat te maken met 'alles kunnen permitteren' ? De volgende die er voor die rechter staat en waarvan die rechter ziet dat het een weloverwogen en beredeneerde daad is geweest wordt veroordeelt volgens het volwassenenstrafrecht ..
pleased to meet you
pi_63397856
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 00:32 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dat is hoogste zelden. Meestal is het toch echt zo dat de rechters minder geven dan het OM vraagt.

Het maakt jou niet uit of je 6 maanden of 2 jaar in de cel zit?
Dat maakt natuurlijk wel uit.

Echter heb ik aangetoond dat ook jij een ondergrens hebt mbt tot wat acceptabel is als straf, en die ondergrens wordt bepaald door je rechtsgevoel, niet door rationele overwegingen. Jouw ondergrens ligt alleen lager dan de mijne (in ieder geval in deze zaak).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')