Klopt, slordig foutje.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:18 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
astronomische waarschijnlijk.
Ok, het was niet mijn bedoeling om het biologisch precies te gaan uit leggen. En dat er al zuurstof was voor dat er planten waren of dat planten en zuurstof tegelijk kwamen oid is volgens mij nergens bewezen. En er staat ook niets over in de bijbel.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:11 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Voordat de eerste plant verscheen was de atmosfeer allang aangerijkt met zuurstof. Daar zijn allerlei micro-organismen alveel eerder mee begonnen(die scheiden zuurtsof als afval stof uit). En planten zetten stikstof niet om in zuurstof.
Wetenschap bestaat toch bijna altijd uit aannames die dan worden getest? Een enkele keer wordt er toevallig iets ontdekt.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:11 schreef xenitro het volgende:
[..]
Je kan helemaal niets aannemen, dit is nou juist zo'n "poging" van een creationist om een wetenschappelijk vleugje aan zijn geloof toe te voegen.
Planten gebruiken fotosynthese, daar heb je de zon voor nodig. Jouw theorie slaat helemaal nergens op.
quote:Zoals eerder gezegd, in een forum met een breedte als WFL komen vele verschillende meningen, achtergronden en wereldbeelden met elkaar in aanraking.
Deze botsen wel eens, je kan het natuurlijk nooit met iedereen eens zijn.
Maar respecteer elkaar wel ondanks soms fundamentele meningsverschillen; afkraken en flamen zorgt niet voor een goede discussie of prettige sfeer. Je medeposters zijn je gesprekspartners, niet je vijanden.
Dat komt omdat geloof niet iets wetenschappelijk is. Dat werkt precies andersom. Je neemt iets aan (je gelooft er in) en je kunt hooguit kijken of je het kunt verklaren maar dat is (voor mij) niet noodzakelijk. Maar ik zelf zeker open voor andere interpetaties van de Bijbel maar niet omdat dat 'beter past' bij de huidige maatschappij of omdat het mij beter uit komt.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:18 schreef xenitro het volgende:
[..]
Daar is het geloof nou juist een ster in. De wetenschap is gelukkig wel progressief, maar voordat een bestaande theorie kan worden aangepast moet er wel bewijs zijn.
En zolang geloof zich zuiver bezighoudt met de metafysica is dat prima. Wanneer geloof echter allerlei empirische claims gaat doen, dan dient zij te accepteren dat er kritisch naar wordt gekeken.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:24 schreef maok het volgende:
[..]
Dat komt omdat geloof niet iets wetenschappelijk is. Dat werkt precies andersom. Je neemt iets aan (je gelooft er in) en je kunt hooguit kijken of je het kunt verklaren maar dat is (voor mij) niet noodzakelijk. Maar ik zelf zeker open voor andere interpetaties van de Bijbel maar niet omdat dat 'beter past' bij de huidige maatschappij of omdat het mij beter uit komt.
Nee, er is geen een wetenschapper geweest die "gewoon" heeft aangenomen dat er een zon was 4,5 miljard jaar geleden. Daar is bewijs voor gevonden, pas daarna is er een theorie op voortgezet. Maar nooit vanuit zomaar een aannamen.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:20 schreef maok het volgende:
[..]
Ok, het was niet mijn bedoeling om het biologisch precies te gaan uit leggen. En dat er al zuurstof was voor dat er planten waren of dat planten en zuurstof tegelijk kwamen oid is volgens mij nergens bewezen. En er staat ook niets over in de bijbel.
[..]
Wetenschap bestaat toch bijna altijd uit aannames die dan worden getest? Een enkele keer wordt er toevallig iets ontdekt.
quote:Op donderdag 20 november 2008 20:20 schreef maok het volgende:
Even een balletje opgooien:
Zou het niet kunnen dat de wetenschap en de scheppingsleer uiteindelijk niet bij elkaar kunnen komen?
Voorbeeld:
Vanuit de schepping werd bijvoorbeeld gedacht aan de hand van de beschijvingen van stambomen dat de aarde ongeveer 6000 jaar oud is. Maar toen er wat beter werd gekeken naar joodse stambomen zag men dat niet iedereen in zo'n stamboom appart beschreven werd. Als er staat 'de zoon van' kan dat dus net zo goed de kleinzoon of achterkleinzoon zijn. Dat maakt het aannemelijk dat de aarde volgens de bijbel dus ouder is.
Vanuit de wetenschap verranderen er ook inzichten. Vroeger werd er bijvoorbeeld gedacht dat de aarde een kwartmilioen jaar oud was maar later kwamen er andere methodes van ondezoek en nu zijn er al aannames tussen de 9000 en 175.000 jaar. Dat ligt dus al een stuk dichter bij hoe de bijbel het beschrijft.
Gelukkig, want ik heb veel discussies gehad met mensen die het geloof wel als iets wetenschappelijks beschouwen.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:24 schreef maok het volgende:
[..]
Dat komt omdat geloof niet iets wetenschappelijk is. Dat werkt precies andersom. Je neemt iets aan (je gelooft er in) en je kunt hooguit kijken of je het kunt verklaren maar dat is (voor mij) niet noodzakelijk. Maar ik zelf zeker open voor andere interpetaties van de Bijbel maar niet omdat dat 'beter past' bij de huidige maatschappij of omdat het mij beter uit komt.
Luther was dan ook een protestant, die moet je niet serieus nemen. Fanatici.quote:Op donderdag 20 november 2008 20:12 schreef Herr_Munk het volgende:
Overigens is Copernicus door Luther "die dwaas, die heel de wetenschap van de astronomie wilde omkeren" genoemd. Nadat hij naar Jozua 10,12 in de bijbel had verwezen: "Er staat geschreven in de Heilige Schrift dat Jozua de zon gebood stil te staan en niet de aarde".
Zo bedoel ik het ook niet. Meer over methodes. Je neemt bijvoorbeeld iets waarvan je weet hoe oud het is, daar kun je dan onderzoek naar doen. Dan neem je nog iets waarvan je het weet en bijvoorbeeld 2 keer zo oud, als bepaalde waardes dan ook 2x zo hoog/laag of wat dan ook zijn en je dit werkt ook bij iets dat 10 keer zo oud is (wat je ook kunt controleren). enz. Je kunt dan aannemen dat dat ook werkt voor dingen meerdere duizende jaren zo werkt maar dat weet je niet zeker, er staat immers niet op dat dat ding zo oud is.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:28 schreef xenitro het volgende:
[..]
Nee, er is geen een wetenschapper geweest die "gewoon" heeft aangenomen dat er een zon was 4,5 miljard jaar geleden. Daar is bewijs voor gevonden, pas daarna is er een theorie op voortgezet. Maar nooit vanuit zomaar een aannamen.
Er zijn methoden om dat af te leiden. Op basis van de kernfysica weten wij van alles over radioactief verval. Ook kunnen we van verschillende isotopen de halfwaarde tijden bepalen en daardoor kunnen we dus alleen al met radiometrische datering verschillende methoden gebruiken om [i]onafhankelijke dateringen[/i te doen. Daarnaast kunnen we op basis van uniforme processen als boomringen, ijskernen, sedimentafzettingen, etcetera óók dateringen doen. Als al die metingen grofweg overeenkomen dan zegt dat wel behoorlijk wat over de onderlingende theorieėn. Bovendien kunnen we C14/C12 datering calibreren aan de hand van allerlei andere methoden:quote:Op donderdag 20 november 2008 21:38 schreef maok het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het ook niet. Meer over methodes. Je neemt bijvoorbeeld iets waarvan je weet hoe oud het is, daar kun je dan onderzoek naar doen. Dan neem je nog iets waarvan je het weet en bijvoorbeeld 2 keer zo oud, als bepaalde waardes dan ook 2x zo hoog/laag of wat dan ook zijn en je dit werkt ook bij iets dat 10 keer zo oud is (wat je ook kunt controleren). enz. Je kunt dan aannemen dat dat ook werkt voor dingen meerdere duizende jaren zo werkt maar dat weet je niet zeker, er staat immers niet op dat dat ding zo oud is.
Juist, maar dan heb je dus wel eerst moeten bewijzen dat je methode werkt, pas daarna kan je een aanname maken.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:38 schreef maok het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het ook niet. Meer over methodes. Je neemt bijvoorbeeld iets waarvan je weet hoe oud het is, daar kun je dan onderzoek naar doen. Dan neem je nog iets waarvan je het weet en bijvoorbeeld 2 keer zo oud, als bepaalde waardes dan ook 2x zo hoog/laag of wat dan ook zijn en je dit werkt ook bij iets dat 10 keer zo oud is (wat je ook kunt controleren). enz. Je kunt dan aannemen dat dat ook werkt voor dingen meerdere duizende jaren zo werkt maar dat weet je niet zeker, er staat immers niet op dat dat ding zo oud is.
Dit is trouwens maar een voorbeeld, ik zeg niet dat er een bestaand onderzoek precies zo is gedaan.
Op bomen staat wel hoe oud ze zijn in de vorm van jaarringen. Op ijsafzettingen staat dit ook. Die zijn per jaar afgezet. Zo zijn er meer afzettingen die letterlijk vele duizenden jaren teruggaan. Die zijn dus prima ijkmateriaal.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:46 schreef xenitro het volgende:
[..]
Juist, maar dan heb je dus wel eerst moeten bewijzen dat je methode werkt, pas daarna kan je een aanname maken.
Als je er vanuit gaat dat het het altijd op dezelfde manier is gegaan. Misschien zijn er wel invloeden waar we geen rekening mee houden.quote:Op donderdag 20 november 2008 22:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Op bomen staat wel hoe oud ze zijn in de vorm van jaarringen. Op ijsafzettingen staat dit ook. Die zijn per jaar afgezet. Zo zijn er meer afzettingen die letterlijk vele duizenden jaren teruggaan. Die zijn dus prima ijkmateriaal.
Arme postbode van de TNTquote:Op donderdag 20 november 2008 22:26 schreef pfaf het volgende:
Ik ga ze bij de deur opwachten en de discussie aan!
Dat is een valide aanname, maar als allerlei processen die op volstrekt verschillende manieren werken onderling correleren dan is dat een vrij sterk gegeven dat de onderliggende theorieėn waarop de verschillende dateringen gebaseerd zijn valide zijn. Er zijn legio manieren om bijvoorbeeld de hoogte van een gebouw te bepalen. Je kunt best claimen dat manier A alleen opgaat voor gebouwen die 10 meter hoog zjin, maar niet voor gebouwen die 200 meter hoog zijn. Als je echter op manier A tot een bepaling van 200 meter komt en ook op manier B, C, D, E en F, dan is dat wel een erg sterke aanwijzing dat manier A ook correct is voor gebouwen van 200 meter hoog.quote:Op donderdag 20 november 2008 22:21 schreef maok het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat het het altijd op dezelfde manier is gegaan. Misschien zijn er wel invloeden waar we geen rekening mee houden.
Bomen hebben bijvoorbeeld dacht ik die ringen door de seizoenen, wat nou als die seizoenen vroeger anders werkten? (Bij wijze van spreken)
Ja, dat is zo; maar al die onafhankelijke methoden worden met elkaar vergeleken (en uiteindelijk blijft het natuurlijk een statistisch proces) en het blijkt dat ze allemaal met elkaar overeenstemmen in hoge mate. Dat het dus radicaal anders is, en dat alle methodes er op dezelfde wijze naast zitten (zowel de ijsafzettingen als bezinksel in een meer als boomringen) is zeer onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 20 november 2008 22:21 schreef maok het volgende:
Als je er vanuit gaat dat het het altijd op dezelfde manier is gegaan. Misschien zijn er wel invloeden waar we geen rekening mee houden.
Bomen hebben bijvoorbeeld dacht ik die ringen door de seizoenen, wat nou als die seizoenen vroeger anders werkten? (Bij wijze van spreken)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |