als ik dan kijk naar die collega die dan wel 10 jaar ouder is ... (en 30% meer omzet doet)quote:Op maandag 2 maart 2009 19:51 schreef PSEArcher het volgende:
1: Bedrijfstak: Retail leverancier
2 : Functie: Key Account Manager
3 : Leeftijd: 29
4 : Aantal uren per week: 40 (meestal worden 50 uur en meer gewerkt)
5 : Vakantie dagen: 23, geen ATV, geen CAO
6 : 13e maand: Nee, wel vakantiegeld van 8%
7 : Bruto maand salaris: ¤ 2.400,-
8 : Netto maand salaris: ¤ 1.430,- (na aftrek bijtelling, etc.)
9: Overuren betaald: Nee
10 : Werkervaring: 9 jaar
11: Opleiding afgerond: HBO / BBA A-Level (Bachelor - behaalt in Oostenrijk),
13 : Goodies : Bonus was beloofd van 1 maandsalaris extra bij behalen van 2.500.000 omzet, is vervallen van wegen crisis, mobiel en Laptop van de zaak, maak ik amper gebruik van, auto van de zaak
Mijn vraag nu: Een collega van mij (zelfde functie, wel 10 jaar ouder, meer ervaring en ca. 30 % meer omzet) krijgt 3.950 brutto betaald. Is dit een conform salaris en arbeidsvoorwaarden of word ik genaait?
Nou ja, bekijk het eens van de financiele kant. Jij krijgt 2400 brutto per maand en je collega 3950. Daarboven betaalt je werkgever nog allerlei lasten, maar daarvan is het merendeel gerelateerd aan je inkomen en voor deze vergelijking even niet relevant...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:16 schreef PSEArcher het volgende:
Dat was dus ook mijn mening, maar leg dat maar eens aan mijn baas uit... ;-) En tegenwoordig is het volgens mij nogal moeilijk een nieuwe baan te vinden en te houden.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:45 schreef B4llistic het volgende:
1: Bedrijfstak: ICT
2: Functie: Netwerkbeheerder
3: Leeftijd: 21
4: Aantal uren per week: 40
5: Aantal vakantiedagen: 30
6: 13e maand: Ja
7: Bruto maand salaris: 2000
8: Netto maand salaris: 1400 oid
9: Overuren: 150 of 200%
10: Werkervaring: ICT 1jaar
11 Goodies: Samsung PDA, Seat Leon FR
12: Opleiding: MBO niv 3
nouja...ik weet niet hoeveel 'netwerken' hij beheert, en of hij vaak moet reizen daarvoor...maar lijkt me dat als je veel reist je wel een lekkere auto kan krijgen hé..quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een flinke auto voor het salaris wat je krijgt.
Dure auto is hoge bijtelling. Bruto van 2000 naar 1400 netto is dus nog al vreemd.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 18:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een flinke auto voor het salaris wat je krijgt.
SAP-pers verdienen echt asociaal veel hoor ik hier en daar. Als start zijnde is dit ook totaal niet verkeerdquote:Op zondag 23 november 2008 14:00 schreef VinnieJones het volgende:
[..]
uit t vorige topic:
: bedrijfstak: IT - SAP'per
2 : functie: Consultant (starter nog geen ervaring in SAP)
3 : leeftijd: 25
4 : aantal uren per week: 40 officieel
5 : vakantiedagen: 24
6 : 13e maand: Bonus maandsalaris
7 : bruto maand salaris: 2550
8 : netto maand salaris: weet nog niet
9: Overuren betaald: zal best
10 : Werkervaring: 3 jaar
11 : Goodies :
*Lease auto
*Laptop
*SAP Cursus
Heb d'r zin an
Zal toch wel afhangen van de bank? Is vrij weinig vergeleken bij het salaris voor een starter in CF ofzo.quote:
Mja, als ik de verhalen hier hoor zijn de bruto salarissen ook wel wat hoger. Ik ben zelf afgeknapt op werken bij Schneiders maar een mede student van mn universiteit werkt er al een poosje en is alleen aangenomen als hij de verliezen ( schneiders is een trading company ) zelf terugbetaald!quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:04 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zal toch wel afhangen van de bank? Is vrij weinig vergeleken bij het salaris voor een starter in CF ofzo.
Vond het al een vaag bedrijf, maar goed. Als je toch in de financiele sector wil werken in London of NY, doe het dan goed, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, als ik de verhalen hier hoor zijn de bruto salarissen ook wel wat hoger. Ik ben zelf afgeknapt op werken bij Schneiders maar een mede student van mn universiteit werkt er al een poosje en is alleen aangenomen als hij de verliezen ( schneiders is een trading company ) zelf terugbetaald!
Daarom wacht ik er nou ook weer even mee. Als het even kan wil ik vanaf komende zomer wel gaan werken in NY. Maar daar heb ik eerst meer connecties voor nodig.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:02 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Vond het al een vaag bedrijf, maar goed. Als je toch in de financiele sector wil werken in London of NY, doe het dan goed, zou ik zeggen.
Driver... jouw vergelijking klopt volgens mij niet...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nou ja, bekijk het eens van de financiele kant. Jij krijgt 2400 brutto per maand en je collega 3950. Daarboven betaalt je werkgever nog allerlei lasten, maar daarvan is het merendeel gerelateerd aan je inkomen en voor deze vergelijking even niet relevant...
Maar goed, jouw collega brengt 30% meer in het laatje voor de baas. Dan kan hij de kosten dus ook met 30% vergroten. Laten we even alle andere vaste kosten vergeten en enkel kijken naar de vaste kosten (kantoor, ICT, etc) per werknemer en het brutto salaris.
De gemiddelde facilitaire kosten per werkgever zijn 10,000 per jaar, oftewel 833 per maand. Jij kost je baas dus 2400+833=3233 per maand, exclusief alle andere werkgeverslasten. Daarover kan hij 30% meer betalen, dus dat wordt 4203 per maand. Vervolgens halen we daar de facilitaire kosten vanaf (want die blijven immers gelijk) en dan blijft een brutto salaris van 3370 over.
Goed, dan hou je dus nog een verschil tussen 3370 en 3950. Ga je uit van een salarisverhoging van 1.6% per jaar boven inflatie, dan dicht je dat gat over die 30 jaar wel. Al met al niet super onredelijk. Dan vergeet ik nog even het feit dat de baas nog steeds een stuk meer winst maakt over die 30% extra dan over die 100% die jij al verkoopt.
Maar goed, zo werkt de echte wereld helaas niet altijd. Bekijk je het echt cijfermatig, dan is er echter maar 1 conclusie: Jij moet meer verkopen.
Blijven lezen - Ik trek het er ook weer vanaf voordat het vergeleken wordt....quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:15 schreef PSEArcher het volgende:
[..]
Driver... jouw vergelijking klopt volgens mij niet...bij mij reken je er facilitaire kosten en belasting bij en vergelijkt het dan met de gewone brutto salaris van mijn collega. Het voorbeeld van jouw berekening volgend kom ik bij hem dan op 5.384,- Euro.
Dit volg ik allemaal niet, maar mijn eerder vergelijking klopt dus gewoon wel, je werd blijkbaar alleen een beetje geirriteerd en las erover heen? En wat je dus tegen je baas kan zeggen is dat je een verhoging wilt van 1.6% per jaar bovenop inflatie bij gelijk blijvende verkoop cijfers (dus blijvend 30% minder dan je collega) en dan krijg je eigenlijk dus wat je toekomt.quote:3.950,- t.o.v. 5.384,- Euro en bij een salarisverhoging van 0 % voor de inflatie (hebben wij niet want er is ook geen CAO in ons bedrijf). Dan heb ik hem ingehaald in .... hmmm wacht even.... NOOIT!!![]()
En dan kan ik ook verkopen zoveel ik wil... de bonusregeling bestaat niet meer ook opgeheven i.v.m. crisis. En zelfs zou ze nog bestand hebben zijn de targets voor deze tijd opgezet en tegenwoordig alleen met een klein wonder te behalen. En zelfs zou ik er nog een hebben: gebaseerd op 12 maanden + 2 maanden bonus + 8 % vakantiegeld krijg ik een brutto jaarsalaris van 35.904,-, mijn collega (zonder bonus) 51.192,-![]()
Nee, jij blijft het onredelijk vindenquote:Hoe je het of draait of keert, het blijft onredelijk.
Heb ik ook gedaan hoor: brutto salaris + 833 facilitaire kosten + 30 % (belasting) - 833 facilitaire kosten = rekensommetjequote:Op woensdag 4 maart 2009 21:22 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Blijven lezen - Ik trek het er ook weer vanaf voordat het vergeleken wordt....
[..]
Dit volg ik allemaal niet, maar mijn eerder vergelijking klopt dus gewoon wel, je werd blijkbaar alleen een beetje geirriteerd en las erover heen? En wat je dus tegen je baas kan zeggen is dat je een verhoging wilt van 1.6% per jaar bovenop inflatie bij gelijk blijvende verkoop cijfers (dus blijvend 30% minder dan je collega) en dan krijg je eigenlijk dus wat je toekomt.
Mensen denken altijd maar dat ze meer verdienen. Uiteindelijk is het gewoon een financieel rekensommetje dat moet kloppen.
[..]
Nee, jij blijft het onredelijk vinden
Nu, nog een keer dan:quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:32 schreef PSEArcher het volgende:
[..]
Heb ik ook gedaan hoor: brutto salaris + 833 facilitaire kosten + 30 % (belasting) - 833 facilitaire kosten = rekensommetje
Ik geef dus net aan dat die 1.6% dus iets is wat je als verhoging zou moeten kunnen krijgen per jaar, of natuurlijk nu alles in een keer. Als er geen inflatie verrekend wordt voor zowel jou als je collega, kunnen we dat achterwege laten.quote:Als je dit voor mij rekent moet je het ook voor mijn collega rekenen. Toch?
En voor mij lijkt het wel erop alsof jij makkelijk over dingen heen gaat: Ik heb net geschreven dat er bij ons geen verhogingen in zitten. Niet eens een aanpassing voor de Inflatie, hoe kom je dan erbij, dat ik een "gewone" salarisverhoging door kan krijgen?
Natuurlijk wel. Als je meer verkoopt kun je naar je baas toe en heb je bovenstaande berekening om te laten zien dat je meer zou moeten krijgen.quote:En wat ik met mijn berekening wou aangeven is dat ik met jouw advies van "je moet meer verkopen" er ook voor geen meter opschiet.
Niemand. Maar wie gaat jou nu betalen voor die 30% die je misschien in de toekomst gaat verkopen?quote:En wie zegt eigenlijk dat ik ALTIJD 30 % minder ga doen dan mijn collega?![]()
Zal ik je eens vertellen waarom hij het recht heeft om meer te verdienen dan jij. Hij kan gewoon beter onderhandelen. Het is daarom ook volkomen terecht dat je collega meer krijgt. En als je het onredelijk vindt, en denkt dat je meer kan krijgen, dan zoek je lekker een andere baan. Denk je dat, maar doe je het niet, dan is het ook volkomen terecht dat je minder krijgt. Je moet niet denken dat wanneer je met je luie kont op je stoel blijft zitten, dat je alles voor je bord krijgt geworpen.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:15 schreef PSEArcher het volgende:
[..]
Hoe je het of draait of keert, het blijft onredelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |