quote:
Geen diner, alleen broodjes in de bus
Door LUDO VAN DENDEREN
DEN BOSCH - Voor vrijwel elke uitwedstrijd aten de spelers van FC Den Bosch in een restaurant van Van der Valk een sportmaaltijd.
Den Bosch-trainer Fred van der Hoorn. FOTO PRO SHOTS
Maar sinds de winterstop wordt er op weg naar een uitbeurt niet meer gestopt bij zo’n vestiging. Nu is er soep en brood in de bus. Dat is goedkoper. Scheelt toch een paar honderd euro per keer.
Vorige week zei voorzitter Bert Kerstens in deze krant dat FC Den Bosch voor komend seizoen flink moet snoeien in de begroting. Het budget wordt met minimaal tien procent verlaagd. Maar ook nu al valt te merken dat de roemruchte club uit de Brabantse hoofdstad de touwtjes slechts met moeite aan elkaar kan knopen.
Toen trainer Theo Bos tijdens de winterstop naar Vitesse verkaste, liet technisch manager Fred van der Hoorn vrijwel direct weten geen geld te hebben om tijdens het seizoen al ergens een nieuwe coach vandaan te halen. De bescheiden afkoopsom die Vitesse aan de Brabanders had overgemaakt, was namelijk direct ten goede gekomen aan oude schuldeisers.
Van der Hoorn besloot daarom zelf voor de groep te gaan staan. In de zes wedstrijden onder het leiderschap van hem en zijn assistenten Arnold Scholten en Jan van Grinsven werden slechts zes punten gepakt. Een plaats in de middenmoot is het gevolg. Het moet lang geleden zijn dat FC Den Bosch zo slecht presteerde.
,,De situatie is ook niet ideaal,’’ reageert Van der Hoorn, die lang niet door iedereen binnen de selectie serieus wordt genomen als trainer. ,,Wij wilden helemaal niet dat Bos vertrok, maar we konden hem toch niet tegenhouden naar ‘zijn’ Vitesse te gaan? Maar neem vandaag. Ik ga zo met de beloften mee omdat Scholten last heeft van zijn been. En ik ben bezig met een nieuwe structuur van de opleiding, waar het hoofd jeugdopleiding ook nog eens vertrekt. Terwijl ik inderdaad volledig bezig hoor te zijn met het elftal voor komend seizoen. Uiteraard doe ik dat er nu ook nog naast.’’
Een simpele analyse van het huidige Den Bosch leert dat de club scorend vermogen te kort komt. In dat licht was het een opmerkelijke zet om topscorer Koen van der Biezen in januari aan Go Ahead Eagles te verkopen, zonder een vervanger voor hem binnen te halen. Net als in het geval van Bos ging de geïnde transfersom direct door naar externe partijen. Geld om iemand van elders aan te trekken was er dus niet.
,,We zitten bij de licentiecommissie van de KNVB in categorie II en daar willen we blijven,’’ zegt de technisch manager. ,,Jaren terug was Den Bosch nagenoeg failliet en zo ver laten we het niet meer komen. Wij wilden Cecilio Lopes (nu Dordrecht, red.) ook hebben. Maar ja, dat kost geld. En we hebben echt een zeer beperkt spelersbudget. Aan de andere kant vind ik dat deze groep genoeg kwaliteit heeft om de play-offs te bereiken. Die doelstelling hebben we intern en daar blijven we achter staan.’’
In Den Bosch vraagt men zich af waarom niemand wil investeren in de FC, om van de club weer een grootmacht te maken, in elk geval in de Jupiler League. Dat moet onder andere gebeuren met een nieuw stadion, dat medio 2011 klaar moet zijn.
Van der Hoorn: ,,In het verre verleden is de club richting bepaalde mensen soms zijn afspraken niet nagekomen. Maar we zijn volledig zonder hulp van anderen uit de problemen gekomen. Ik hoop dat externe partijen dat zien en nu weer bij ons willen horen.’’
Bron: AD Sportwereld
http://www.sportwereld.nl(...)odjes_in_de_bus.htmlAls ik dit zo lees dan MOET er dit seizoen gepromoveerd worden door Den Bosch, anders dreigt denk ik vele grauwe jaren onderin de jupiler league.
Het feit dat er na dit seizoen meer gekapt wordt in de begroting zegt eigenlijk al dat de dure (kwalitatieve) spelers gaan vertrekken. Hier kan je dus nooit waardige vervangers voor halen.
Dus met dit beleid ga je imo clubs als Eindhoven achtern