abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 november 2008 @ 10:15:53 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63282618
Lang verhaal, sorry.

Mijn vrouw is ongeveer een half jaar geleden aangenomen bij bedrijf 1 als IT servicemanager. Twee maanden na haar indiensttreding werd een interim manager aangetrokken die van alles ging veranderen. Eén van de dingen die die interim deed was POP gesprekken houden met de medewerkers, waaronder mijn vrouw. Tijdens dat POP gesprek gaf mijn vrouw aan dat zij in het kader van het uitoefenen van haar functie een bepaalde opleiding wilde doen. Kosten; 2800 euro. Interim manager ging akkoord, de opleiding werd gestart.

Naarmate de veranderingsdrang van de IM vorderde, werd duidelijk dat de functie van mijn vrouw op de schop ging. Simpel gezegd kwam het er op neer dat de functie werd opgesplitst in twee nieuwe functies; één deel dat echt heel simpel was en waar ze veel te zwaar voor is en en een deel waar weer van alles aan vast geplakt werd en daar werd ze te licht voor bevonden.
Kortom, de boodschap was dat het jaarcontract niet verlengd ging worden, tenzij ze zou kiezen voor de lichte functie waar ook een veel lager salaris voor betaald ging worden.

Daarom kreeg mijn vrouw de opdracht van die IM om zowel binnen als buiten bedrijf 1 te gaan kijken naar een andere functie. HR maakte al gauw duidelijk dat het er niet in zat dat er binnen 1 een functie voor haar beschikbaar zou komen dus ze keek ook buiten bedrijf 1, dit dus op aanraden van die IM èn van HR.

Toevallig kwam mijn vrouw een hele leuke vergelijkbare functie tegen bij bedrijf 2. Na wat onderhandelingen is ze daar aangenomen en gaat ze daar binnenkort beginnen.

Maar nu komt het: bedrijf 1 wil nu de kosten van de opleiding op mijn vrouw gaan verhalen. Afgezien van het feit of bedrijf 2 het gaat betalen, vind ik eigenlijk dat bedrijf 1 ervoor moet opdraaien. Die IM keurde de opleiding namelijk goed en vervolgens laat ze min of meer weten dat ze daar weg moet of met minder salaris genoegen moet nemen in een veel minder interessante functie. Overigens had die IM die opleiding niet eens mogen goedkeuren. Dat is binnen bedrijf 1 policy. Mensen met een jaarcontract krijgen (nog) geen opleidingen.

Nu heeft bedrijf 2 al gezegd dat ze 80% van de opleidingskosten gaan betalen. De opleiding is namelijk relevant voor haar nieuwe functie. Maar dat is, wat mij betreft, gewoon een gelukkig toeval. Het was namelijk in eerste instantie helemaal niet de bedoeling van mijn vrouw om bij bedrijf 1 weg te gaan.

Hebben we enige kans van slagen als we hier een zaak van gaan maken?
  maandag 17 november 2008 @ 10:23:00 #2
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_63282745
Zoals altijd met dit soor topics: Wat staat er in de arbeidsovereenkomst (of indien van toepassing de CAO) van je vrouw over het volgen van opleidingen op kosten van de zaak?

Als daar niets staat dan kunnen ze je ook tot niets verplichten, als daar wel iets over staat dan kan je daar wel uit afleiden of je wel of geen kans maakt...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_63282780
Doorgaans is het zo dat je het moet terugbetalen als je ontslag neemt / vertrekt. Terecht natuurlijk.
Als je ontslagen wordt is hoef je het niet terug te betalen...

Deze situatie hangt er een beetje tussenin, maar aangezien de IM heeft aangegeven dat het contract niet verlengd wordt (zijn initiatief) vind ik het volstrekt onredelijk om die kosten op je vrouw te verhalen.

Kijk haar contract eens na, misschien staat het daar wel gewoon duidelijk beschreven
pi_63282796
Zoals BMN2 zegt: afhankelijk avn de gemaakte afspraken kun je hier evt tegen in verweer gaan. Als er in de CAO of arbeidsvoorwaarden een terugbetalingsregeling, of je vrouw heeft daar evt nog iets apart voor getekend, is opgenomen dan zal die gewoon van toepassing zijn (is niet netjes dat ze daar niet op gewezen is, misschien dat je daar iets mee zou kunnen om het bedrag bijv. te verlagen oid, maar dat zou coulance halve zijn). Succes in ieder geval en heel veel succes voor je vrouw bij haar nieuwe baan, hopelijk bevalt ie!
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  maandag 17 november 2008 @ 10:31:24 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_63282885
Hierover maak je doorgaans afspraken in je contract of CAO. Kortom, lees die eens door of quote het hier en vraag dan nog eens om advies .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_63283068
Als je ontslagen wordt, kunnen ze je niet verplichten om die kosten te bepalen. Indien je hard kan maken dat er geen keuze was voor je, echt never betalen. Laat het dan maar tot een rechtzaak komen, die gaan ze dan verliezen.
  maandag 17 november 2008 @ 10:50:30 #7
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63283247
In de CAO staat iets in de trant van dat als je zelf ontslag neemt dat je dan 100% moet betalen. Goed, ze neemt zelf ontslag dus dan zou je denken dat het duidelijk is. Maar in dit geval heeft ze het advies danwel de opdracht gekregen om ook buiten het bedrijf te gaan zoeken. Nou ja, dat heeft ze gedaan en ze heeft wat gevonden.
Ze had net zo goed daar het jaar kunnen uitdienen (nu nog ongeveer 6 maanden) en dan wachten tot het contract niet verlengd gaat worden. Dan zou ze dus alsnog moeten vertrekken.

Overigens is die nieuwe baan voor haar echt als het winnende lot in de loterij. Echt een "once in a lifetime" dus die wilde ze niet laten schieten.
Edit: Oh ja, volgens de CAO kunnen mensen met een jaarcontract helemaal geen opleiding volgen. Die IM heeft ook hier een steek laten vallen. Dus er staat in de CAO niks over jaarcontractanten met een opleiding.

[ Bericht 13% gewijzigd door 525TDS op 17-11-2008 10:52:13 (iets vergeten te melden.) ]
pi_63283447
ohw, wel over 1 detail heengelezen. Ze vertrekt een half jaar voor het contract verlopen is? Dat zal dan wel het addertje worden. Dan nog denk ik dat er ruimte moet zijn om niet verantwoordelijk te zijn voor alle gemaakte kosten, gezien de situatie.
pi_63283491
wacht even... Ze heeft een jaarcontract, een opleiding op kosten van de baas en van dat jaarcontract staat nog een half jaar open? Dat maakt de situatie toch anders wat mij betreft. Ze hebben nu betaald voor iets waar ze helemaal GEEN profijt van hebben omdat je vrouw veel eerder vertrekt. Dan vind ik het wel redelijk dat ze op zijn minst een deel van de kosten op haar verhalen.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 17 november 2008 @ 11:10:10 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63283676
quote:
Op maandag 17 november 2008 11:02 schreef MinderMutsig het volgende:
wacht even... Ze heeft een jaarcontract, een opleiding op kosten van de baas en van dat jaarcontract staat nog een half jaar open? Dat maakt de situatie toch anders wat mij betreft. Ze hebben nu betaald voor iets waar ze helemaal GEEN profijt van hebben omdat je vrouw veel eerder vertrekt. Dan vind ik het wel redelijk dat ze op zijn minst een deel van de kosten op haar verhalen.
Das leuk en aardig, maar dat is de keus van het bedrijf, niet van de medewerker. Je kunt als bedrijf een medewerker niet persoonlijk aansprakelijk stellen voor de finaciele gevolgen die je als leiding/directie hebt genomen.

Mocht dit op de spits gaan en voor het hekje komen dan zal de medewerker ws niet hoeven te betalen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 17 november 2008 @ 11:13:01 #11
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63283737
quote:
Ook als ze was gebleven hadden ze er niks aan gehad. De functie werd opgesplitst. Voor het ene deel kwam ze niet in aanmerking, het andere deel was een soort veredelde projectsecretaresse.
pi_63283937
Ik denk in ieder geval dat het genoeg voer voor je rechtsbijstand is
  maandag 17 november 2008 @ 11:33:18 #13
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63284134
Nou ja goed, de IM is inmiddels weg en er is nu dus een nieuwe vaste manager. Ze heeft het probleem aan hem voorgelegd en ook hij vindt dat het bedrijf steken heeft laten vallen hier. Hij gaat het opnemen met de directeur. Ben benieuwd of dat wat uithaalt.
pi_63285350
quote:
Nee; ze geven immers zelf aan niet met mevrouw verder te willen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 17 november 2008 @ 12:33:11 #15
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63285586
Ik geloof dan, als het met de directie niks wordt, dat we de rechtsbijstandverzekering maar gaan inschakelen.
Ik heb daar geen ervaring mee dus vandaar deze vraag:
Op welk moment moet ik de verzekering gaan inlichten? Nu al, of als blijkt dat het niks gaat worden of op het moment dat blijkt dat ze het bedrag al op het salaris hebben ingehouden???
  maandag 17 november 2008 @ 12:34:56 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_63285617
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:33 schreef 525TDS het volgende:
Ik geloof dan, als het met de directie niks wordt, dat we de rechtsbijstandverzekering maar gaan inschakelen.
Op welk moment moet ik de verzekering gaan inlichten? Nu al, of als blijkt dat het niks gaat worden of op het moment dat blijkt dat ze het bedrag al op het salaris hebben ingehouden???
Bel ze eens op met die vraag .
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_63285770
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:33 schreef 525TDS het volgende:
Zo snel mogelijk. Eventueel kan een advocaat van de rechtsbijstand vooraf al een brief sturen.

Ook kans dat de rechtsbijstandsverzekering de kosten betaald, indien dat goedkoper is dan een advocaat er op zetten.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_63286066
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nee; ze geven immers zelf aan niet met mevrouw verder te willen.
Na afloop van dit contract. Zij vertrekt zelf een half jaar vroeger.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63286914
quote:
Op maandag 17 november 2008 12:51 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Na afloop van dit contract. Zij vertrekt zelf een half jaar vroeger.
Ja maar het bedrijf is haar liever eerder kwijt dan later ivm de kosten voor iemand op een plaats die overbodig is. Dus eigenlijk is het voordelig voor het bedrijf dat ze eerder weg gaat. Dan moet het bedrijf ook niet moeilijk gaan doen en gewoon even de kosten van de curus betalen.
  maandag 17 november 2008 @ 14:10:38 #20
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63287922
quote:
Op maandag 17 november 2008 13:32 schreef HarryP het volgende:

[..]

Ja maar het bedrijf is haar liever eerder kwijt dan later ivm de kosten voor iemand op een plaats die overbodig is. Dus eigenlijk is het voordelig voor het bedrijf dat ze eerder weg gaat. Dan moet het bedrijf ook niet moeilijk gaan doen en gewoon even de kosten van de curus betalen.
Het wrange is nu dat die IM het tegen bijna niemand heeft gecommuniceerd dat mijn vrouw daar weg moest. Dus toen ze vorige week haar vertrek aankondigde leverde dat nogal wat en reacties op. Alleen P&O en de teamleiders wisten het al.
Eigenlijk is niemand daar echt blij met haar vertrek. Ze hebben zelfs een etentje georganiseerd.
Maarja, blij of niet blij met haar vertrek, ze hebben het toch ook maar gewoon laten gebeuren.
  maandag 17 november 2008 @ 14:33:36 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_63288547
Heb je nou al gebeld met de rechtsbijstandsverzekering?
Een gedicht over Maanvis
  maandag 17 november 2008 @ 14:35:14 #22
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63288592
quote:
Op maandag 17 november 2008 14:33 schreef Maanvis het volgende:
Heb je nou al gebeld met de rechtsbijstandsverzekering?
Nee, ik ben niet thuis dus ik heb mijn polis niet bij me.
pi_63296146
tvp >> ik ben benieuwd hoe dit afloopt
pi_63303957
is er geen sociaal plan voor deze reorganisatie? Een OR?
  dinsdag 18 november 2008 @ 09:38:04 #25
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_63308970
Ik heb zojuist de rechtsbijstandsverzkering aan de lijn gehad. Ik heb het hele verhaal uitgelegd en de persoon die ik sprak zag het rooskleurig voor ons aan.
Hij denkt dat bedrijf 1 in ieder geval een deel van de opleiding moet betalen als een rechter daarover zou oordelen.
Ik ga ze alles opsturen wat ik heb. --> wordt vervolgd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')