Lang verhaal, sorry.
Mijn vrouw is ongeveer een half jaar geleden aangenomen bij bedrijf 1 als IT servicemanager. Twee maanden na haar indiensttreding werd een interim manager aangetrokken die van alles ging veranderen. Eén van de dingen die die interim deed was POP gesprekken houden met de medewerkers, waaronder mijn vrouw. Tijdens dat POP gesprek gaf mijn vrouw aan dat zij in het kader van het uitoefenen van haar functie een bepaalde opleiding wilde doen. Kosten; 2800 euro. Interim manager ging akkoord, de opleiding werd gestart.
Naarmate de veranderingsdrang van de IM vorderde, werd duidelijk dat de functie van mijn vrouw op de schop ging. Simpel gezegd kwam het er op neer dat de functie werd opgesplitst in twee nieuwe functies; één deel dat echt heel simpel was en waar ze veel te zwaar voor is en en een deel waar weer van alles aan vast geplakt werd en daar werd ze te licht voor bevonden.
Kortom, de boodschap was dat het jaarcontract niet verlengd ging worden, tenzij ze zou kiezen voor de lichte functie waar ook een veel lager salaris voor betaald ging worden.
Daarom kreeg mijn vrouw de opdracht van die IM om zowel binnen als buiten bedrijf 1 te gaan kijken naar een andere functie. HR maakte al gauw duidelijk dat het er niet in zat dat er binnen 1 een functie voor haar beschikbaar zou komen dus ze keek ook buiten bedrijf 1, dit dus op aanraden van die IM èn van HR.
Toevallig kwam mijn vrouw een hele leuke vergelijkbare functie tegen bij bedrijf 2. Na wat onderhandelingen is ze daar aangenomen en gaat ze daar binnenkort beginnen.
Maar nu komt het: bedrijf 1 wil nu de kosten van de opleiding op mijn vrouw gaan verhalen. Afgezien van het feit of bedrijf 2 het gaat betalen, vind ik eigenlijk dat bedrijf 1 ervoor moet opdraaien. Die IM keurde de opleiding namelijk goed en vervolgens laat ze min of meer weten dat ze daar weg moet of met minder salaris genoegen moet nemen in een veel minder interessante functie. Overigens had die IM die opleiding niet eens mogen goedkeuren. Dat is binnen bedrijf 1 policy. Mensen met een jaarcontract krijgen (nog) geen opleidingen.
Nu heeft bedrijf 2 al gezegd dat ze 80% van de opleidingskosten gaan betalen. De opleiding is namelijk relevant voor haar nieuwe functie. Maar dat is, wat mij betreft, gewoon een gelukkig toeval. Het was namelijk in eerste instantie helemaal niet de bedoeling van mijn vrouw om bij bedrijf 1 weg te gaan.
Hebben we enige kans van slagen als we hier een zaak van gaan maken?