Dat hoeft toch niet. En ik denk dat hij dat zelf ook al gemerkt had aan mijn houding en lichaamstaal. Verder heb ik het vooral gehad over het feit dat ik nogal onzeker ben en weinig zelfvertrouwen.quote:Op donderdag 4 december 2008 09:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waarom zou je dat zeggen? Door dat te zeggen, beweer je impliciet dat het van belang is. Wat denk je zelf? Is het van belang? Het gaat er uiteindelijk alleen maar toch om dat je je werk goed doet? Maar doordat je het aangeeft, gaat zo'n man zelf denken "hm, als hij sociaal niet zo goed is, zullen werkgevers hem niet aan willen nemen, en gelijk hebben ze". Je beperkt je eigen mogelijkheden door zoiets te zeggen.
Maar niets zeggen staat niet gelijk aan zeggen dat er niets is. In het algemeen te weinig zelfvertrouwen hebben en onzeker zijn hoeft geen probleem te zijn, je maakt het een probleem door het feit dat je het erover hebt en daarmee impliciet stelt dat het belangrijk is. Het ligt anders als je problemen hebt met een specifieke vaardigheid of werkomgeving. Dan is het wel van belang dat je dat meldt en op die manier vermijdt dat je ooit in zo'n omgeving hoeft te werken of ooit dat werk hoeft te doen.quote:Op donderdag 4 december 2008 20:15 schreef Maeghan het volgende:
Ik ben het eens met tijnbrein wat dit betreft; als er iets is waar je toch al merkbaar problemen mee hebt, kun je er maar beter eerlijk over zijn en zeggen dat je er hard aan probeert te werken, dan dat je doet of het probleem er niet is. En natuurlijk is het ook van belang. Als je solliciteert zoek je toch een baan die bij je past en niet eentje waarin je ook veel dingen moet doen waarin je heel slecht bent en waarbij je je niet op je gemak voelt.
Ook vanuit het perspectief van werkgever: ik zou liever iemand aannemen die zei dat ie een bepaald probleem had, maar daarmee om kon gaan of er hulp bij had, dan iemand die zei dat er niks was, maar ondertussen wel 'vreemd' overkwam.
Ben gisteren bij de psych geweest en heb het met haar besproken. Ze zou het nagaan of ik al getest ben op ASS, zo niet , dan gaan ze me waarschijnlijk toch nog testen......Is maar beter, want dan weten we het zeker. Ze zei inderdaad dat het een het ander niet uitsluit..... Gelukkig wordt er nog een keer naar gekeken, anders blijf je het jezelf maar afvragen...quote:Op woensdag 3 december 2008 16:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, het een sluit het ander zeker niet. Het is niet zo dat je pas 'iets' hebt als je exact aan het bijbehorende lijstje voldoet. Daarnaast, het is heel goed mogelijk dat als je Asperger hebt, hebt leren om te gaan met bepaalde verschijnselen (of ze waren er bij jou uberhaupt nooit, dat zou ook nog kunnen)
In het algemeen hebben autisten moeite met figuurlijk taalgebruik en nonverbale communicatie, maar dus niet iedere autist. Daar kan je achter komen met testen en gesprekken met psychologen.
Overigens: het is een autismespectrumstoornis, dat wil zeggen dat er legio mogelijkheden/combinaties zijn.
Of ik dat nu wel of niet vertel. Dat zien ze toch ook aan mijn houding en gedrag tijdens een sollicitatiegesprek.quote:Op donderdag 4 december 2008 21:38 schreef Black_Tulip het volgende:
Nog even dit: ik raad tijnbrein om pragmatische redenen af om het bij een dergelijk gesprek te hebben over onzekerheid en zelfvertrouwen. Ik vermoed dat je gesprekspartner dan minder bereid zal zijn om je aan het werk te helpen, terwijl een baan hebben bij uitstek een manier is om meer zelfvertrouwen te krijgen.
Zoals ik al eerder zei, als je het wel zegt, stel je daarmee dat je onzekerheid van belang is. Als je het er niet over hebt, is er een kans dat je gesprekspartner het misschien wel ziet, maar gewoon negeert.quote:Op vrijdag 5 december 2008 11:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Of ik dat nu wel of niet vertel. Dat zien ze toch ook aan mijn houding en gedrag tijdens een sollicitatiegesprek.
Dus volgens mij maakt het niet veel uit of ik het nu wel of niet vertel.
En als ze het nu eens niet zien aan je houding? Hoe weet jij of ze het zien?quote:Op vrijdag 5 december 2008 11:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Of ik dat nu wel of niet vertel. Dat zien ze toch ook aan mijn houding en gedrag tijdens een sollicitatiegesprek.
Dus volgens mij maakt het niet veel uit of ik het nu wel of niet vertel.
Ja maar dat zou liegen zijn aangezien ik nooit getest ben op autisme. Dus misschien is dat niet zo´n goed idee.quote:Op vrijdag 5 december 2008 21:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En als ze het nu eens niet zien aan je houding? Hoe weet jij of ze het zien?
Misschien is het handiger om niet te zeggen dat je ergens een probleem mee hebt, maar dat je een (lichte) vorm van autisme hebt, waardoor je anders reageert dan anderen. Hierdoor draai je het negatieve (= moeilijk in contacten) om naar iets wat positiever overkomt (= ja, ik maak moeilijk contact, maar dat komt hierdoor. Voordeel daarvan is dat ik daardoor ook heel precies ben, en oh ja, ik ben druk bezig om meer contacten aan te gaan)
Laat je testen.quote:Op vrijdag 5 december 2008 22:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja maar dat zou liegen zijn aangezien ik nooit getest ben op autisme. Dus misschien is dat niet zo´n goed idee.
Misschien is dat wel een goed idee.quote:
Ik ga als het doorgaat komend jaar beginnen met een cursus om ervaringsdeskundige te worden mbt autisme (dat ben ik natuurlijk al, maar dan word ik opgeleid om lotgenoten te begeleiden e.d.). Eerst een basiscursus en van daaruit verder leren.quote:Op zondag 7 december 2008 02:24 schreef childintime het volgende:
Aan alle lieve ASS mensen; stop alsjeblieft niet met posten.
Ik, als moeder van een ASS kind heb veel steun, herkenning en vroegtijdige ondersteuning aan jullie berichten. Jullie posts mogen dan misschien in jullie ogen niets waard zijn; voor mij betekenen ze heel veel. Ik kan als ouder hier ervaring uit halen en proberen mij in te zetten voor het welzijn van mijn kind.
Dochters NLD rapport/diagnose werd door een leraar van haar SBO school gebruikt om er wijzer van te worden (voor latere NLD'ers). Jullie ervaringen maken mij weer wijzer en geven mij inzicht in de belevingswereld van mijn kind. Dus schrijf alsjeblieft jullie "ding" hier neer, er zijn zoveel mensen die er mee gebaat zijn.
Dat mensen googlen op jullie geschiedenis zegt meer iets over hen dan over jullie zelf. Ik heb een aantal pagina's terug vermeldt dat dochter's vader eindelijk inziet dat er wel degelijk iets met dochter is. Misschien speelt dat voor meerderen hier; altijd maar blijven doen alsof er niets aan de hand is; altijd maar de schijn ophouden. Dat is dan jammer voor de mensen om je heen, maar jij als ervaringsdeskundige kan juist zoveel betekenen voor een ander...........
Dat klinkt tof Juup, waar ga je dit doen?quote:Op zondag 7 december 2008 03:00 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ga als het doorgaat komend jaar beginnen met een cursus om ervaringsdeskundige te worden mbt autisme (dat ben ik natuurlijk al, maar dan word ik opgeleid om lotgenoten te begeleiden e.d.). Eerst een basiscursus en van daaruit verder leren.
Ben benieuwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |