abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63253460
Ik wil een trapgat laten maken in beton.
Ben al druk aan het zoeken op google maar kan eigenlijk niets aan prijzen vinden.
Heeft iemand een trapgat laten maken en weet daar de prijs nog van?
(wil een beetje een idee hebben)
Geld maakt niet gelukkig,maar gelukkig maken ze geld.
pi_63256974
Dit heet klussen en wonen... zelf doen dus.

Je kan gaan zagen maar dan sta je ineens met een blok van een paar honderd kilo die ook nog eens naar beneden moet. Dat is sowieso iets wat je niet echt zelf kan doen.

Beter hameren dus. Met een kango hanteerbare brokken eraf beitelen tot je een moet vierkant gat hebt.
Hier en daar zal je bewapening tegenkomen die je kan zagen.
De boel netjes afwerken met cement en een randje erom heen timmeren. Klaar !!!!
pi_63257176
quote:
Op zondag 16 november 2008 09:44 schreef R0ADKILL het volgende:
Dit heet klussen en wonen... zelf doen dus.

Je kan gaan zagen maar dan sta je ineens met een blok van een paar honderd kilo die ook nog eens naar beneden moet. Dat is sowieso iets wat je niet echt zelf kan doen.

Beter hameren dus. Met een kango hanteerbare brokken eraf beitelen tot je een moet vierkant gat hebt.
Hier en daar zal je bewapening tegenkomen die je kan zagen.
De boel netjes afwerken met cement en een randje erom heen timmeren. Klaar !!!!
met een dikke zaag kan je prima zagen

alleen je moet niet t hele blok in 1x zagen maar een rasterwerk zagen zodat je blokken van max 25 kg krijgt :p
pi_63257452
quote:
Op zondag 16 november 2008 00:35 schreef Moppie_1974 het volgende:
Ben al druk aan het zoeken op google maar kan eigenlijk niets aan prijzen vinden.
Zoek eens op "betonboringen". Die toko's zagen/boren doorgaans alles van beton. In jouw geval zou het ik het laten doen + afvoer van het blok beton bedingen.
  zondag 16 november 2008 @ 12:50:16 #5
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_63259449
zou wel een berekening laten maken, je tast natuurlijk wel de sterkte van de plaat aan door in de wapening te gaan zagen
  Moderator zondag 16 november 2008 @ 12:53:27 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_63259533
quote:
Op zondag 16 november 2008 00:35 schreef Moppie_1974 het volgende:
Begrijp ik dat je een sparing uit beton wilt laten zagen om daar een vaste trap naar bijvoorbeeld een zolder in aan te brengen ? Heb je al wel een bouwkundige of een aannemer laten berekenen of het wel mogelijk is om daar een trapgat te maken ?

Zonder dat de sterkte uit je betonvloer verdwijnt (met alle nare gevolgen van dien ?)
pi_63262108
Klopt,het is voor een vaste trap naar zolder.
En het kan zeker wel.
Er zijn wel enkele mensen hier in de buurt (zelfde huisjes allemaal) die een vast trap hebben,
maar zij weten de prijs niet omdat het door de vorige bewoner is gedaan.

Tuurlijk kun je het zelf doen maar ik wil me er niet aan wagen,
vandaar dat ik op sites was gaan zoeken die betonboringen doen.
Daar staan nergens prijsindicaties.
En omdat ik mevrouwtje ongeduld ben wilde ik hier even kijken of er misschien iemand is die enig idee heeft wat dit gaat kosten.

Thanx allemaal voor de adviezen.
pi_63271834
Denk dat je een euro of 400 kwijt bent. (halve dag werk, slijtage diamant)

Zet de vraag eens op www.werkspot.nl, of bel willekeurig een betonboorbedrijf op.

Beding wel dat ze waterbesparend / wateropvangend zagen. Een zwembad aanleggen kan altijd nog...
pi_63272734
Zou toch ook iemand erbij halen die je iets over de veiligheid van je constructie kan vertellen.
pi_63274291
Haha Skiff,
ik zou best een zwembad willen hoor,maar dan wel in de tuin en niet in de hal.
Ik ga eens op werkspot kijken.
Zou ik er echt met maar ¤ 400 vanaf zijn??(ik heb gigantische bedragen in mijn hoofd!)
Mijnbuuriseenlul, als bij andere(zelfde) woningen het goed gaat,waar zou ik dan met mijn woning rekening mee moeten houden?
Jullie zien het,wat deze klus aangaat,ben ik een leek.Vandaar dat ik dit niet zelf ga doen.
pi_63275287
quote:
Op zondag 16 november 2008 22:11 schreef Moppie_1974 het volgende:
Haha Skiff,
ik zou best een zwembad willen hoor,maar dan wel in de tuin en niet in de hal.
Ik ga eens op werkspot kijken.
Zou ik er echt met maar ¤ 400 vanaf zijn??(ik heb gigantische bedragen in mijn hoofd!)
Mijnbuuriseenlul, als bij andere(zelfde) woningen het goed gaat,waar zou ik dan met mijn woning rekening mee moeten houden?
Jullie zien het,wat deze klus aangaat,ben ik een leek.Vandaar dat ik dit niet zelf ga doen.
mischien houdt bij jouw huis net een vloerplaat op of zit er een naad of zijn bij de andere buren de platen versterkt en daarna afgetimmerd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_63276436
Nog een domme vraag....
welke platen zouden versterkt zijn???

Ja,hier moet wel een prof bijkomen,want aan mijn hulp hebben ze niets.
pi_63277579
Of je gaat zelf met een haakse slijper aan de gang.

Maar je kan ook offertes laten opstellen door mensen die de trap ook komen plaatsen.
Die kunnen misschien ook de hoofdaannemer zijn voor het gat.
pi_63278875
quote:
Op zondag 16 november 2008 23:49 schreef HarryP het volgende:
Of je gaat zelf met een haakse slijper aan de gang.
Dat zou ik niet doen.
Je hebt een flinke slijper nodig.. die zou je kunnen huren bij Boels, maar dan nog is het een klus wat je aan de pro's over moet laten.

Het geheel zal eerst ondersteund moeten worden, waarna het stuk beton in kleine stukken gezaagd/geslepen moet worden om het te kunnen afvoeren.

Met 400,- Euro voor het gat red je het niet denk ik. Waarschijnlijk zal het tussen de 700,- en 1000,- komen incl. afvoeren van de puin.

Denk ook aan eventuele leidingen die in de beton-/dekvloer liggen. Mogelijk moet dus een deel van de dekvloer opengehakt worden om leidingen om te leggen. Vergeet de afwerking van het gat ook niet.. het zal betimmert moeten worden, wat ook extra kosten met zich meebrengt.
pi_63280071
wow.. speciaal effe snel geregistreerd hier om te kunnen reageren (zit al een tijd te stalken op K&W btw)..

zomaar een trapgat zagen in een betonvloer gaat niet zomaar.. tenminste niet zonder gevaar..! (zoals elke kundige aannemer je zou kunnen vertellen)
haalbaarheid van e.e.a. hangt nl. af van de aanwezige wapening in de vloer..
doorgaans is een vloer slechts gewapend voor een bepaalde situatie en is er dus GEEN rekening gehouden met evt. later aan te brengen trapgaten..! bij zo'n beetje elk te bedenken trapgat zal onderwapening doorgeslepen meoten worden waarmee de vloer constructief verzwakt wordt.. hierdoor kan het zijn dat de overgebleven vloerwapening niet meer voldoet.. dit hoeft zich hierdoor niet meteen te vertalen in scheuren in de vloer (of erger) omdat er nu eenmaal met veiligheidsmarges gerekend wordt maar om dit risico te nemen lijkt me sowieso nogal onverstandig..
om te kunnen bepalen of een trapgat gezaagd kan worden zijn op z'n minst de oude wapeningstekeningen van de vloer nodig.. een betonconstructeur kan daarmee bepalen of er voldoende marge in de aanwezige wapening zit gegeven de geplande trapsparing.. is die er niet zal er een extra vloerondersteunende constructie aangebracht moeten worden..
het gegeven dat de buren al een dergelijke sparing hebben wil niet automatisch zeggen dat dit bij jou ook zondermeer mogelijk is.. het trapgat zou bij hun woning daar bij de bouw al op voorzien kunnen zijn en de vloerwapening daarop afgestemd of evt. zijn er ondersteuningen geplaatst (door vorige bewoners) waar niemand meer iets van weet..
dus&kortom.. ga niet zomaar een gat in je vloer zagen maar schakel eerst een constructeur in!
pi_63280083
Ik kan je vertellen wat het ons gekost heeft om een oude "trektrap" te vervangen met een nieuwe trap waarvoor het oude gat dicht moest en er een nieuw gat gemaakt moest worden.
Dat is dus wat meer dan jij vraagt, maar alles bij elkaar kwam het inclusief de nieuwe trap op 7000 euro...
Het trapgat zelf zagen zal ook niet goedkoop zijn, aangezien er een boel gestut moet worden (als het mogelijk is, want het is niet overal mogelijk in verband met de dragende werking van een vloer), het puin opgevangen met een speciaal op maat gemaakte houten bak en ze die krengen (gaten) met grote zware en vooral hele dure, diamantschijven zagen...

Ik denk dat je toch snel over 4 cijfers gaat praten... Alleen voor het gat.
pi_63280140
Heb je het over een echte betonvloer of een met volgestorte zogenaamde "broodjes" waar dan weer wapening doorheen loopt.? Dan moet je even uitkijken aangezien die draden op redelijke spanning kunnen staan.

Ik heb het zelf ook gedaan en eerst rondom ingeslepen met een grote diamantslijptol en daarna weggekapt. Wel eers een bak eronder getimmerd om schade beneden te voorkomen door vallend puin.

Zoals gezegd, belangrijk om even te checken of je geen dragend deel weghaald anders moet je een draagconstructie eromheen fietsen. Aangezien meer mensen het hebben zal het wel loslopen.

succes iig.
pi_63285539
Wowww,te gek deze reacties allemaal!

Als we het zelf zouden doen kan ik gratis aan al het gereedschap komen.
Mijn man werkt bij een soort gelijk bedrijf als Boels.
Maar nee,ik durf dit echt niet aan.
Het aftimmeren doe ik wel zelf en het oude trapgat dichtmaken kan ik ook zelf doen alleen dat gat en de trap erin hangen laat ik aan een prof over.

De vloer is echt een dik plak beton van ongeveer 40 cm. dik. (geen broodjes)
Wat is een constructeur???
En hoe moet ik nou beginnen:
een aannemer bellen en aan hem de hele boel over laten??Is dat het beste idee??
  maandag 17 november 2008 @ 12:48:15 #19
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_63285974
Ik zou idd een aannemer vragen, die zal dan wel een constructeur(iemand die uitrekent of het niet gaat instorten) vragen. Mocht het dan wel instorten kan je de aannemer verantwoordelijk stellen.
Als je wijzigingen aan de constructie maakt, moet je ook een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente, dus dan moet je het ook laten uittekenen en berekenen..
Het is vaak niet even een gaat maken. Het is echt per situatie verschillend, waar zitten de opleggingen(draagmuren/balken etc).
  maandag 17 november 2008 @ 13:31:37 #20
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_63286899
Eerst via een aannemer een constructiebedrijf inschakelen!, in het ergste geval dondert het stuk wat je laat zitten tegenover het gat dat je maakt op de grodn en stort je huis in. Je kunt niet zomaar een uiteinde van een overbrugging weghalen. Je plafond, ookal lijkt het één geheel bestaat uit platen. Als je niet weet hoe de platen op de dragende muren liggen kun je niet zomaar gaan zagen!!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_63287355
Oké,ik ga dus als eerste maar een aannemer bellen van de week.De bedoeling is dat na de kerst dat gat erin moet komen.
Dus wil ik ook wel alvast het 1 en ander voorbereid hebben.

Ik zie er wel tegenop allemaal,maar ja,als de klus gedaan is ben ik blij dat we het toch gedaan hebben.
Alvast allemaal bedankt voor de goede tips!
pi_63290569
quote:
Op maandag 17 november 2008 13:50 schreef Moppie_1974 het volgende:
Oké,ik ga dus als eerste maar een aannemer bellen van de week.De bedoeling is dat na de kerst dat gat erin moet komen.
Dus wil ik ook wel alvast het 1 en ander voorbereid hebben.

Ik zie er wel tegenop allemaal,maar ja,als de klus gedaan is ben ik blij dat we het toch gedaan hebben.
Alvast allemaal bedankt voor de goede tips!
De aannemer zal hoogstwaarschijnlijk vragen of er constructietekeningen aanwezig zijn van je woning. Als je deze niet hebt, is de kans groot dat de gemeente deze tekeningen wel heeft liggen ter inzage, dus dan kun je hen even benaderen, wellicht hebben zij ook tekeningen liggen van je buren waarop staat hoe hen dat gat hebben gemaakt
pi_63291336
Dus het beste is om als allereerst naar de gemeente te gaan???

wat tof dat iedereen zo meedenkt en behulpzaam is.
Jammer dat Mach zich nog niet gemeld heeft omdat ie wat vrije tijd over heeft.
  maandag 17 november 2008 @ 16:54:49 #24
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_63292824
gemeentes hebben constructie tekeningen van huizen ???

Das leuk, is dat standaard? en tot hoeveel tijd gaat dat terug ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_63292912
MMach heeft het druk genoeg, maar ik denk dat hij in dit geval ook zou zeggen: vraag het eens aan een aannemer, of laat het iemand uitrekenen adhv bouwplan
pi_63293275
Weet ik toch dat mach het druk zat heeft.Vandaar die wink.
Ik ga morgen eens langs de gemeente om te vragen naar die tekeningen.
Zou toch wel voor altijd bewaard blijven denk ik,Klusfoobje.
I.i.g. zolang als het huis er staat.
pi_63296069
quote:
Op zondag 16 november 2008 20:45 schreef skiff het volgende:
Denk dat je een euro of 400 kwijt bent. (halve dag werk, slijtage diamant)

Zet de vraag eens op www.werkspot.nl, of bel willekeurig een betonboorbedrijf op.

Beding wel dat ze waterbesparend / wateropvangend zagen. Een zwembad aanleggen kan altijd nog...
En de rest, met alleen een gat zagen ben je er nog niet, het puin moet afgevoerd worden, en niet te vergeten zeer waarschijnlijk moet er een u-balk geplaatst worden om het geheel op te vangen, ofwel de krachten van het gat overbrengen naar de naastgelegen vloerplaten.
Deze u balk wordt over de plaat geschoven, zodat je deze nauwelijks ziet.

En het geheel moet natuurlijk van te voren worden gestempeld, je wilt tenslotte niet dat de rest naar beneden komt.
pi_63297876
Pfff,waarom wil ik zo graag een vaste trap?!
  Moderator maandag 17 november 2008 @ 21:59:15 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_63301478
Tjah het is wel eén van de meest ingrijpende dingen die je verzinnen kunt

Vergeet niet dat je hoe dan ook door het zagen in het beton of veel stof krijgt, of indien ze met water zagen veel last van het water.

Ik zou er zo ie zo om die reden nog een keer over nadenken
pi_63303188
Ja ik denk er al 6 jaar over na,hahaha.
Maar dat rottige uitschuiftrapje is helemaal niets.
Dat hangt ook nog eens in de overloop precies voor de kamerdeur van mijn zoon.
Echt superlastig.
En hierdoor gebruik ik de zolder dus ook niet als slaapkamer.
Zo zonde van die 40 vierkante meters.
pi_63303806
Hier in de buurt hebben ook verschillende mensen het laten doen, maarja die namen er gelijk een hele verdieping bij.
Toendertijd waren er twee typen te koop, met een extra verdieping of zonder, ik had toen gelijk die met extra verdieping genomen.
Wel weet ik dat de overlast bij de mensen die het hebben laten doen ontzettend meeviel.
Het gat zat er binnen een dag in, ook was de betonplaat alweer verankerd aan de andere platen m.b.v. een u profiel, welke dus om de doorgezaagde plaat geschoven wordt, en met bevestigingspunen op de andere platen vastgezet wordt.
Binnen 6 weken was dat geheel klaar, maar daar moest dan wel een hele verdieping op, het trapgat zelf was met een paar dagen geheel afgewerkt. ( het meeste werd trouwens nog in de verloren uren gedaan ook)

[ Bericht 5% gewijzigd door klipper op 17-11-2008 23:15:48 ]
pi_63308449
quote:
Op maandag 17 november 2008 16:54 schreef klusfoobje het volgende:
gemeentes hebben constructie tekeningen van huizen ???

Das leuk, is dat standaard? en tot hoeveel tijd gaat dat terug ?
Dat is idd redelijk standaard ja, afhankelijk van de leeftijd van de woning, de nauwkeurigheid waarmee de gemeente archiveert, hoe vaak er nieuwe vergunningen e.d. zijn aangevraagd en afhankelijk van de aannemer die veel of weinig tekeningen opstuurt kun je nuttige tekeningen inzien (en tegen betaling laten kopiëren) op het gemeentehuis
pi_63308529
Wat een onzin allemaal. De suggesties om het zelf te doen.

Hakken en breken in een plafond / vloer kan absoluut niet zonder bouwtechnische berekening. Ongetwijfeld zullen er metalen liggers geplaatst moeten worden aangezien je de bewapening onderbreekt. Ik ben iemand die ALLES zelf wilt doen, maar sommige dingen KAN je gewoon niet doen als klusser.
pi_63310222
er wordt hier trouwens gemakshalve vanuit gegaan dat TS een kanaalplaatvloer heeft. Ze geeft zelf aan dat de vloer zo'n 40cm dik is.
Ik ben nog geen woonhuis tegengekomen met een vloer van 40cm beton. De meeste kanaalplaten zijn 200 á 250mm met nog een centimeter of 5 druklaag.
Een kanaalplaatvloer onderbreek je inderdaad met een raveelijzer. Het makkelijkste is als je de breedte van één kanaalplaat onderbreekt, meestal zo'n 1200mm.

Bij een breedplaat is het een heel ander verhaal. Dit is een massieve plaat die naar alle kanten afdraagt (in tegenstelling tot een kanaalplaat die in zijn lengte overspant). Bij een niet vierkante plattegrond zal één richting uiteraard meer dragen dan de andere richtingen.

Dan heb je nog een broodjesvloer, wat in feite de voorganger is van de kanaalplaat. Deze heeft ook duidelijk één overspanningsrichting.
pi_63310746
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 09:14 schreef JohDan het volgende:

Hakken en breken in een plafond / vloer kan absoluut niet zonder bouwtechnische berekening. Ongetwijfeld zullen er metalen liggers geplaatst moeten worden aangezien je de bewapening onderbreekt. Ik ben iemand die ALLES zelf wilt doen, maar sommige dingen KAN je gewoon niet doen als klusser.
LEZEN is ook een vak, TS geeft meerdere keren aan dat ze het wilt laten uitbesteden, ze vraagt alleen advies en waar ze rekening mee moet houden.
pi_63310974
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:33 schreef _VoiD_ het volgende:
er wordt hier trouwens gemakshalve vanuit gegaan dat TS een kanaalplaatvloer heeft. Ze geeft zelf aan dat de vloer zo'n 40cm dik is.
Ik ben nog geen woonhuis tegengekomen met een vloer van 40cm beton. De meeste kanaalplaten zijn 200 á 250mm met nog een centimeter of 5 druklaag.
Een kanaalplaatvloer onderbreek je inderdaad met een raveelijzer. Het makkelijkste is als je de breedte van één kanaalplaat onderbreekt, meestal zo'n 1200mm.

Bij een breedplaat is het een heel ander verhaal. Dit is een massieve plaat die naar alle kanten afdraagt (in tegenstelling tot een kanaalplaat die in zijn lengte overspant). Bij een niet vierkante plattegrond zal één richting uiteraard meer dragen dan de andere richtingen.

Dan heb je nog een broodjesvloer, wat in feite de voorganger is van de kanaalplaat. Deze heeft ook duidelijk één overspanningsrichting.
Sorry, ik ben daar inderdaad vanuit gegaan.
Bij mij is de dikte van de laatste vloer totaal 30 cm, kanaalplaat.
Bij de mensen in mijn omgeving die het hebben laten doen, was de vloer wel minimaal 40 cm dik ( of moet ik dak zeggen), dit doordat er bij hun op de kanaalplaten een flinke laag beton gestort was, om de afloop van het dak te verkrijgen, om het regenwater makkelijker weg te laten lopen.

Wel hebben ze bij mij zo'n 15 cm beton van het dak afgehaald toen ik mijn opbouw ging uitbreiden,dit beton lag ook op de kanaalplaten, en hierbovenop dikke isolatieplaten.
De dikte van het beton varieëerde van zo'n 15 tot 20 cm wat ze weg moesten hakken.
Hierna kwam er binnen weer een zandcement vloer op.

Maar mijn geschetse manier is er natuurlijk maar 1 van de velen, wie weet heeft ze spanbeton.
Dit is dan ook geen klus om het zelf te doen, maar dat heeft ts al vaak genoeg zelf aangegeven, maar daarom is het wel verstandig om de verschillende mogelijkheden na te vragen.

Wel raad ik de ts aan om een bouwgarant aannemer te nemen.
pi_63312295
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 10:33 schreef _VoiD_ het volgende:
Een breedplaatvloer draagt níet naar alle kanten af hoor, alleen naar de bouwmuren, net als een kanaalplaat Echter doordat er op al de onderschil een druklaag voorzien van wapening wordt gestort die alle onderschillen aan elkaar koppelt, heeft dit vloertype het voordeel dat er schijfwerking optreedt in deze vloer, waarmee je je gebouw stabiliteit kunt geven.

Daarnaast heeft breedplaat talloze andere voordelen en nadelen, maar daar zal ik nu maar niet op ingaan.
  dinsdag 18 november 2008 @ 12:17:10 #38
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_63313180
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 09:14 schreef JohDan het volgende:

met bewapening van de vloer wordt het wel gevaarlijk als die kanonnon die op je schieten..
pi_63317126
Haha,allemaal termen hier die mij helemaal niets zeggen.
Ook bouwgarant aannemer zegt mij niets. Vertel...

Vanochtend hoor ik van mijn buurman dat hij bij zijn ex-schoonouders.(ook in dit buurtje) een gat heeft lopen hakken in die vloer met een kango.(typ je dat zo?)
Toen ie bij dat staal kwam heeft ie dat doorgezaagd en daarna de randen afgewerkt met cement!!!!!
Helemaal zonder proffesionele hulp of wat dan ook.
Ben je dan gestoord of niet?
Ik zou dit dus echt niet durven!
Gelukkig wonen die mensen op een hoek dus stort de boel ooit helemaal in dan hebben niet veel mensen er last van.
pi_63319593
http://www.bouwgarant.nl/
Zie de site voor meer informatie, Iedere aannemer die aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan een bouwgarantaannemer worden of zijn.

Met een BouwGarant-aannemer bent u ervan verzekerd dat u een vakman inschakelt die uw verbouwing optimaal verwezenlijkt.

En in combinatie met:
De zekerheden van de VerBOUWgarantie

Gebreken na oplevering.
Als u zichtbare kwaliteitsgebreken constateert en uw aannemer kan deze niet herstellen, dient u dit binnen zes maanden na oplevering te melden bij BouwGarant. Dan worden de kosten van herstel vergoed.

Gebreken in de constructie.
Sommige gebreken zitten in de constructie: fundering, dragende delen, vloeren of muren. Als u dergelijke gebreken constateert en uw aannemer kan deze niet herstellen, dient u dit binnen 18 maanden na oplevering te melden bij BouwGarant. Ook dan worden de kosten van herstel vergoed.

Faillissement van de aannemer.
Gaat uw aannemer failliet voordat hij het werk heeft kunnen afronden? De kosten voor afbouw door een andere aannemer worden vergoed.
pi_63320063
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 11:49 schreef Gurb het volgende:

[..]

Een breedplaatvloer draagt níet naar alle kanten af hoor, alleen naar de bouwmuren, net als een kanaalplaat Echter doordat er op al de onderschil een druklaag voorzien van wapening wordt gestort die alle onderschillen aan elkaar koppelt, heeft dit vloertype het voordeel dat er schijfwerking optreedt in deze vloer, waarmee je je gebouw stabiliteit kunt geven.

Daarnaast heeft breedplaat talloze andere voordelen en nadelen, maar daar zal ik nu maar niet op ingaan.
Schijfwerking in kanaalplaten is ook heel goed mogelijk, en wordt bijna altijd al verkregen door de druklaag. Als dit niet voldoende is kun je ook de langszijdes van de kanaalplaten nog voorzien van hamerkopsparingen net als trekbanden aan de randen.

En dat een vloer alleen naar de bouwmuren draagt lijkt me logisch. Ik bedoelde alleen aan te geven dat een breedplaat niet per definitie één overspanningsrichting heeft. Een kanaalplaat heeft dit wel, ten alle tijden.
pi_63338007
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 16:41 schreef _VoiD_ het volgende:

Schijfwerking in kanaalplaten is ook heel goed mogelijk, en wordt bijna altijd al verkregen door de druklaag. Als dit niet voldoende is kun je ook de langszijdes van de kanaalplaten nog voorzien van hamerkopsparingen net als trekbanden aan de randen.

En dat een vloer alleen naar de bouwmuren draagt lijkt me logisch. Ik bedoelde alleen aan te geven dat een breedplaat niet per definitie één overspanningsrichting heeft. Een kanaalplaat heeft dit wel, ten alle tijden.
Alleen wordt in de standaard woningbouw zo goed als nooit een druklaag op de kanaalplaatvloer gestort, wel een zandcementdekvloer, maar hier zit dan weer geen wapening in, en wordt dus ook niet gerekend als druklaag

En ik reageerde op jouw verhaal dat breedplaatvloeren alle kanten op afdragen om te voorkomen dat straks een leek het verkeerd leest en denkt: ik heb een breedplaatvloer, die draagt / overspant in alle richtingen, dus ram die bouwmuur er maar uit, want de voor en achtergevel staan er ook nog
pi_63338175
ik hoop dat de ze dat niet gaan doen dan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')