abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63225976
"Sluiten coffeeshops leidt niet tot meer illegaliteit"

'Sluiting van coffeeshops in de grote steden kan goed passen in beleid om buitenlands drugstoerisme terug te dringen en de overlast te beperken. De vrees dat daarmee veel mensen hun weg zoeken naar de illegale drugshandel, is niet gerechtvaardigd.

Dat stellen de hoogleraren strafrecht Cyrille Fijnaut en Brice de Ruyver in hun vrijdag gepresenteerde rapport over de aanpak van grensoverschrijdende drugscriminaliteit. Fijnaut en De Ruyver vragen zich af of het maken van een onderscheid tussen soft en hard drugs nog wel zinvol is waar het gaat om groothandel en distributie ervan.Bovendien hebben steeds meer drugsgebruikers behoefte aan meerdere soorten drugs tegelijk en door elkaar. "Hiermee is meteen gezegd waarom drugspanden vaak erg floreren: gebruikers kunnen hier alles vinden wat ze zoeken.''

Beide hoogleraren schreven hun rapport in opdracht van de gouverneurs van Limburg en vier omringende regio's in België en Duitsland. De CDA'er Marijnen "Ook wij geloven niet in de vlucht naar de illegale handel. Na de sluiting gaan we dat extra streng controleren." De burgemeesters van Bergen op Zoom en Roosendaal zijn "bijzonder content'' met het rapport.'
Klik hier voor meer

Cyrille Fijnaut - Een Nederlandse criminoloog en hoogleraar rechtsvergelijking (sinds 2001) aan de Universiteit van Tilburg. Tevens is hij hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven. Fijnaut deed onderzoek in opdracht van de Commissie Van Traa naar de georganiseerde misdaad, en was lid van de Commissie Van der Haak die onderzoek deed naar de beveiliging van Pim Fortuyn. [Wikipedia]
Brice De Ruyver - "De idioot die zich professor mag noemen." [forum.politics.be]

Waarom heb ik het gevoel, dat deze twee mensen zich laten betalen voor hun 'expertise' ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Apollyon op 14-11-2008 17:52:03 ]
pi_63226104
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 17:46 schreef Apollyon het volgende:

Waarom heb ik het gevoel, dat deze twee mensen zich laten betalen voor hun 'expertise' ?
quote:
Beide hoogleraren schreven hun rapport in opdracht van de gouverneurs van Limburg en vier omringende regio's in België en Duitsland
Hierom?
pi_63226133
quote:
Bovendien hebben steeds meer drugsgebruikers behoefte aan meerdere soorten drugs tegelijk en door elkaar.
Ik vraag me af waar ze dit op baseren.
De strekking van het artikel lijkt me vooral om cannabis op dezelfde hoop als cocaine en heroine
te gooien. Wat een uiteindelijk verbod voor het CDA nog meer moet rechtvaardigen.
pi_63226327
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 17:54 schreef Specularium het volgende:
De strekking van het artikel lijkt me vooral om cannabis op dezelfde hoop als cocaine en heroine
te gooien. Wat een uiteindelijk verbod voor het CDA nog meer moet rechtvaardigen.
Ze spreken zichzelf nog tegen ook :
"Suiiten coffeeshops leidt niet tot meer illegaliteit "
"Hiermee is meteen gezegd waarom drugspanden vaak erg floreren: gebruikers kunnen hier alles vinden wat ze zoeken.''

Dus ... ze sluiten coffeeshops en dat leidt niet tot meer criminaliteit, maar wel meer drugspanden ?
  vrijdag 14 november 2008 @ 18:06:50 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_63226402
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 17:54 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nergens op. Maar als er maar genoeg over geschreven wordt gaat iedereen het geloven en als iedereen het geloofd (of de massa ieder geval) dan heb je het klimaat waarin je ze echt kunt sluiten. Dat kun je demoniseren noemen, vroeger noemde men het propaganda.
  vrijdag 14 november 2008 @ 18:10:31 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63226478
Even een copy-paste hier:

De VK heeft een groter artikel; met nog een paar interessante passages:
quote:
Zo zeggen tegenstanders van sluiting van coffeeshops wel erg makkelijk dat daardoor slechts de illegale handel wordt aangewakkerd. Fijnaut betwijfelt dat: ‘Waarom zouden Fransen dan nog helemaal naar Maastricht of Terneuzen rijden? Die drugstoeristen kunnen in hun thuisland illegaal alles krijgen wat van hun gading is. Nederland is niet het enige land waar drugs illegaal op grotere en kleinere schaal verkrijgbaar zijn.’
En:
quote:
Er is geen gouden sleutel voor de oplossing van de drugsproblematiek in de grensregio, meent Fijnaut. Hij pleit voor een samenhangend beleid, zowel nationaal als internationaal. ‘Nederland kan niet eenzijdig zijn coffeeshopbeleid drastisch wijzigen. Want dat heeft ook grote gevolgen voor andere landen. Volgens het Verdrag van Schengen mag een land niet eenzijdig draconische maatregelen nemen die ook in het buitenland worden gevoeld. Daarvoor is internationaal overleg nodig.’
Met name de eerste alinea is het overwegen waard. Indien men in Frankrijk toch aan drugs kan komen, waarom komt men dan naar Nederland? Er zal allicht financieel voordeel uit te behalen zijn, massaal inkopen, daar verkopen. In ieder geval wordt het niet louter gedaan om bij grenscontroles risico te lopen. En dan kun je inderdaad besluiten in Nederland coffeeshops te sluiten, maar ik vind dat eerder je aanpassen aan het falende beleid in Frankrijk (waar men ook een verloren strijd levert blijkbaar, daar de verkrijgbaarheid even groot is) en meer mensen de criminaliseren, dan dat je de oorzaak van het probleem aanpakt.

Noch wil hij, zo schrijft de VK de aanvoer legaliseren; allicht is dit ook een slecht idee als Duitsland en België en Frankrijk de boel nog illegaal hebben, aangezien dit nog meer grensoverschrijdende handel en verplaatsing van wietteelt naar Nederland oplevert (wietteelt die in Duitsland illegaal is, en daarom waarschijnlijk in Nederland ook criminelen aantrekt); maar het is wel eigenlijk wel typisch dat ons beleid zo ten onder gaat aan een m.i. falend drugsbestrijdingsbeleid in omliggende landen.

En ik vraag me af, wat is nu het nut om mensen de illegaliteit in te drukken? Want een frase als: De CDA'er Marijnen "Ook wij geloven niet in de vlucht naar de illegale handel. Na de sluiting gaan we dat extra streng controleren." lijkt zuiver legalistisch en zich weinig zorgen te maken om volksgezondheid.

Waarom zou je in godsnaam de boel illegaal willen maken, wie schiet er iets mee op? De conclusie is nu: ‘Het wordt er niet slechter op qua illegaliteit’, maar, wel voor de nu legale gebruikers in Bergen op Zoom; die lijden nu onder het falende Franse beleid. Bizar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63226506
Illegaal of legaal, er zal altijd meer wiet geëxporteerd worden dan er in Nederland wordt gebruikt.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 14 november 2008 @ 18:14:15 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63226554
Sowieso kan het geen reden zijn om iets in stand te houden "omdat er anders criminelen komen"...
censuur :O
pi_63226672
Ik mis ook de referentie aan 'drugsrunners'. Werd er eerder dit jaar nog aan de bel getrokken over dat groeiende probleem, lijkt het nu niet eens relevant in dit 'onderzoek'.
De drugsrunners lijken mij al onmiddelijk direkt aanwijsbaar als criminele groep die hier baat bij gaan hebben.
pi_63226716
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 18:10 schreef Iblis het volgende:
Indien men in Frankrijk toch aan drugs kan komen, waarom komt men dan naar Nederland? Er zal allicht financieel voordeel uit te behalen zijn, massaal inkopen, daar verkopen. In ieder geval wordt het niet louter gedaan om bij grenscontroles risico te lopen. En dan kun je inderdaad besluiten in Nederland coffeeshops te sluiten.
Ik zal iedereen uit de droom helpen; de grote partijen gaan helemaal niet via coffeeshops. Soms wordt er een gepakt met, laten we zeggen dertig kilo op voorraad, maar de meesten kijken wel linker uit. Het zijn garagehouders, metaalfabriekjes, administratie-kantoren, die de werkelijk grote handel in de export doen.

Hoe weet ik dit ? Ik 'ken een aantal mensen'. Oude jeudgvrienden, die me soms wel eens een tipje van de sluier oplichten.

Coffeeshops sluiten zal alleen maar oproepen tot meer illegale handel en meer winst voor die 'garagehouder'.
pi_63226744
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 18:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Sowieso kan het geen reden zijn om iets in stand te houden "omdat er anders criminelen komen"...
Inderdaad ik denk dat Alcohol verboden moet.
Als je ziet hoeveel last de samenleving heeft van drank.
Elk weekend moet een`leger`uitrukken om nederland onder controle te houden.
Ook op de gezondheids zorg legt alcohol een grote last.

Tevens moet Tabac ook verboden worden zorg alleen maar voor overlast en schaad de gezondheid.

ETC ETC ETC
pi_63226782
quote:
Inderdaad en dan kan ik aan de slag als straatdealer bij de school van jou kinderen, en als je kinderen dan weed kopen dan krijgen ze wat coke om te proberen
pi_63226830
"Maak het illegaal ! Maak het illegaal !", hoor ik die 'garagehouder' al roepen. Zijn handel zal alleen maar meer geld opleveren en aangezien ze toch al illegaal bezig zijn, is iedere opwaardering van de prijs, meegenomen.
  vrijdag 14 november 2008 @ 19:10:38 #14
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_63227769
quote:
Je draait het weer om. Is er een goed argument voor een verbod op drugs? En werkt dat?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_63228773
Raar artikel.

Dus als ik het goed begrijp zijn onze grensregio's en onze grote steden eigenlijk allemaal hetzelfde en komt alle drugscriminaliteit voort uit drugstoerisme?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63228918
Ze zullen genoeg wetenschappers en andere vooraanstaande figuren kunnen laten zeggen dat sluiting van alle coffeeshops en het volledig verbieden van cannabis goed is, en de samenleving alleen maar beter maakt.

Dit zal de komende tijd hoogstwaarschijnlijk nog wel vaak te horen zijn vanuit allerlei verschillende hoeken, en als iets vaak genoeg gezegd wordt, dan zullen mensen het ook gaan geloven.
pi_63228929
Drugs moet je niet verbieden.

Er is geen enkele valide reden te bedenken waarom een overheid het mandaat zou (mogen) hebben over wat jij of ik tot onszelf nemen.

Maar met deze kutgristenconservatieve linkse teringlijers is alles mogelijk.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 14 november 2008 @ 19:54:00 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63229103
"En die getallen van alle andere landen dan, waar per capita meer (illegale) gebruikers zijn dan in Nederland?

Onderzoekers: Die bestaan niet.

.

Daarnaast bestaat er inderdaad geen enkele rechtvaardige, valide reden om -vanuit de overheid- drugs te verbieden. Een mens staat vrij om zijn eigen dood en eigen gezondheid te kiezen. Anders kunnen we wel ochtendgymnastiek, geforceerd verplicht vanuit de overheid, in werking gaan stellen.

Daarnaast wordt door Iblis een interessant punt aangesneden. De grensstreek heeft 'overlast' van buitenlandse drugstoeristen. Waarom moet Nederland dan aan de meerderheid van de landen aanpassen? Waarom zouden die landen zich niet aan ons drugsbeleid moeten aanpassen?

[ Bericht 23% gewijzigd door Yildiz op 14-11-2008 19:59:42 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:04:04 #19
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_63229405
Volgens mij leid sluiting per definitie wel tot illegaliteit, omdat wiet niet meer via legale weg te verkrijgen is -medicinale wiet uitgezonderd- en de meeste blowers onder ons echt niet gaan stoppen met blowen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_63229447
quote:
Zo zeggen tegenstanders van sluiting van coffeeshops wel erg makkelijk dat daardoor slechts de illegale handel wordt aangewakkerd. Fijnaut betwijfelt dat: ‘Waarom zouden Fransen dan nog helemaal naar Maastricht of Terneuzen rijden? Die drugstoeristen kunnen in hun thuisland illegaal alles krijgen wat van hun gading is. Nederland is niet het enige land waar drugs illegaal op grotere en kleinere schaal verkrijgbaar zijn.’
Kunnen ze hem volgende keer vragen om op de vraag in te gaan ipv een onsamenhangend verhaaltje te vertellen over hoe tof geen gedoogbeleid is?
What Would Goku Do
pi_63229548
Netwerk reportage: Verbod op coffeeshops leidt tot illegale drugshandel (duur 10 min)

Sluiting van coffeeshops in Terneuzen zorgt er uiteindelijk voor dat de drugscriminaliteit in maar één maand verzesvoudigd.
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:11:51 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_63229634
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:09 schreef Mr.Silencer het volgende:
Netwerk reportage: Verbod op coffeeshops leidt tot illegale drugshandel (duur 10 min)

Sluiting van coffeeshops in Terneuzen zorgt er uiteindelijk voor dat de drugscriminaliteit in maar één maand verzesvoudigd.
Ah, welnu, dan zal dat de uitzondering zijn die regel bevestigt!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_63229853
Voelt iemand al een ideologische zuiveringsdrang op komen zetten?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:20:16 #24
pi_63229868
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:04 schreef Hukkie het volgende:
Volgens mij leid sluiting per definitie wel tot illegaliteit, omdat wiet niet meer via legale weg te verkrijgen is -medicinale wiet uitgezonderd- en de meeste blowers onder ons echt niet gaan stoppen met blowen.
Maar de Franse criminelen komen dan niet meer naar Nederland dus hebben we netto in Nederland minder criminaliteit.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  vrijdag 14 november 2008 @ 20:21:00 #25
pi_63229883
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 20:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
Voelt iemand al een ideologische zuiveringsdrang op komen zetten?
Op zetten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')