Wat maakt een embryo zo kostbaar? Er worden dagelijks dieren gedood voor consumptie die qua aantal cellen, qua vermogen tot pijnervaring en qua cognitieve vermogens de embryo vele malen ontstijgen, sommige van die dieren worden zelfs geconsumeerd, en dat alles binnen de grenzen van de wet. Dat stuit velen toch niet tegen de borst, maar onder hen is er een aantal dat het doden van een embryo dan wel problematisch vindt. Daarom de vraag: Wat is hetgeen dat de embryo onderscheidt?quote:Op maandag 17 november 2008 09:47 schreef fruityloop het volgende:
Maar ik ben geen absolute voorstander van abortus, als men dit simpelweg "baas in eigen buik" noemt, daarvoor is het me een te kostbaar iets.
Het voorbeeld dat ik gaf ging over dames die ik persoonlijk ken, en uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals die 0,01%. Er zijn ook plenty dames die af en toe de pil vergeten bijvoorbeeld, en waar ik meer generaliserend op doelde is het gemak waarmee over (een vorm van) leven en dood wordt beslist alsof het een krop sla in de supermarkt is, en dat vindt ik moreel verwerpelijk.quote:Op maandag 17 november 2008 10:43 schreef As_33 het volgende:
[..]
Nou, ik ben zo'n vrouw, van 23, met een lange relatie, die nu al weet dat als ze zwanger zou blijken te zijn er meteen een abortus volgt. Maar om dan maar meteen de conclusie te trekken dat ik niet oplet bij de anticonceptie is natuurlijk onzin, juist omdat het krijgen van kinderen mijn ultieme nachtmerrie is en ik al weet dat ik perse een abortus zou willen, let ik wél heel goed op mijn anticonceptie. Jammer genoeg is geen enkele anticonceptie 100% veilig, en mocht ik nou net die 0.01% die dwars door de pil heen zwanger wordt, dan hoef ik toch niet, alleen maar omdat ik volwassen ben en een lange relatie heb, toch niet het kind ook maar te krijgen.
Maar waar baseer je die grens op? Wat de wet zegt, of een andere grond?quote:Op maandag 17 november 2008 10:54 schreef agter het volgende:
Ik vind een bevruchte eicel van een week oud geen kind. En zo'n eicel heeft ook geen rechten.
Een foetus van 8 maanden echter wel.
Mijn inziens ligt daartussen ergens de grens...en die is in Nederland getrokken bij 24 weken. Daarna alleen nog op zeer zwaarwegende gronden (foetus is ziek, of moeder in levensgevaar).
Ik denk dat ieder die grens voor zichzelf mag bepalen. De wetgever stelt enkel een uiterste grens, die voor ons allemaal (in NL) geldt.quote:Op maandag 17 november 2008 11:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar waar baseer je die grens op? Wat de wet zegt, of een andere grond?
Mensen en dieren vergelijken is niet helemaal billijk. Om maar even de advocaat van de duivel te spelen;quote:Op maandag 17 november 2008 10:51 schreef Iblis het volgende:
Wat maakt een embryo zo kostbaar? Er worden dagelijks dieren gedood voor consumptie die qua aantal cellen, qua vermogen tot pijnervaring en qua cognitieve vermogens de embryo vele malen ontstijgen
Levensvatbaarheid is afhankelijk van de medische stand van zaken. Indien men in de (verre) toekomst een embryo vanaf één week in leven kan houden, is abortus dan vanaf één week geheel verwerpelijk? Mijns inziens niet (en zeker niet in het geval van verkrachting). Indien de moeder het kind niet wil, dan is ze mijns inziens ook dan niet ertoe te verplichten het kind te houden.quote:Op maandag 17 november 2008 11:23 schreef agter het volgende:
BTW: die grens van 24 weken heeft te maken met de levensvatbaarheid van de vrucht.
Dus het al dan niet levensvatbaar zijn, is wel degelijk een onderdeel in de discussie.
Daarom denk ik dat de grens zoals die nu gesteld is, okay is.quote:Op maandag 17 november 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Levensvatbaarheid is afhankelijk van de medische stand van zaken. Indien men in de (verre) toekomst een embryo vanaf één week in leven kan houden, is abortus dan vanaf één week geheel verwerpelijk? Mijns inziens niet (en zeker niet in het geval van verkrachting). Indien de moeder het kind niet wil, dan is ze mijns inziens ook dan niet ertoe te verplichten het kind te houden.
Je faalt heel erg. Echt heel erg.quote:Op maandag 17 november 2008 11:31 schreef Geqxon het volgende:
Je moet het eens andersom bekijken: Verkracht je iemand, mag je de komende 18 jaar alimentatie betalen, omdat die trut niet aan de pil zit.
En voor potentie koop je niets. Daarnaast is er een aantal mensen dat ook slechts weinig potentie heeft, omdat ze bijvoorbeeld zwaar verstandelijk gehandicapt zijn. Na de basisschool kun je al wel een rangschikking maken in mensen met een grotere potentie en mensen met een kleinere potentie. Toch zal elke moord op elk kind even zwaar bestraft worden. Het is een feit dat het grootste gedeelte van de mensheid zijn leven slijt in tamelijke onbekendheid. Zodra iemand de 80 gepasseerd is neemt de potentie ook heel erg af. Ook dan wordt moord niet toegestaan.quote:Op maandag 17 november 2008 11:24 schreef starla het volgende:
Mensen en dieren vergelijken is niet helemaal billijk. Om maar even de advocaat van de duivel te spelen;
mensen hebben geweldige potenties in tegenstelling tot dieren die vaak júist alleen gefokt worden
om gegeten te worden.
Je zou je dus kunnen afvragen of potentie überhaupt een zinnig argument is, of dat je, als je dit erbij sleept, niet veel meer problemen creëert dan oplost. (Of dat je ook legitimeert dat je vanuit het oogpunt dat iemand een potentiële massamoordenaar is alvast preventief kunt handelen.)quote:Een mens heeft de potentie een groot wetenschapper te worden, medicijnen
uit te vinden, oorlogen op te lossen etc. Een dier heeft vaak alleen de potentie een biefstukje te worden.
Dat is wel een wezenlijk verschil. Hierbij wil ik even de discussie achterwege dat we dan uberhaupt
niets moeten vermoorden, maar dan is het hek van de dam, want die muizen in m'n garage moeten
gewoon keihard dood, en die muggen 's zomers in de slaapkamer ook.
Maar hoezo zou het, bijvoorbeeld, een universele redenering moeten zijn dat iedere embryo de potentie heeft een groot wetenschapper te worden? Een voorbeeld: Embryo's die worden gebruikt voor stamcelonderzoek zijn tegenwoordig bijna allemaal ingevroren embryo's die zijn overgebleven na een IVF-behandeling. Het gaat hier dan om een stel wat een IVF-behandeling voor de vrouw heeft laten doen, daardoor al 3-4 kinderen heeft en niet nog meer kinderen wil hebben. Dan heb je gewoon nog een aantal embryo's in die vriezer liggen die nooit zullen worden geïmplanteerd.quote:Op maandag 17 november 2008 11:24 schreef starla het volgende:
[..]
Mensen en dieren vergelijken is niet helemaal billijk. Om maar even de advocaat van de duivel te spelen;
mensen hebben geweldige potenties in tegenstelling tot dieren die vaak júist alleen gefokt worden
om gegeten te worden. Een mens heeft de potentie een groot wetenschapper te worden, medicijnen
uit te vinden, oorlogen op te lossen etc. Een dier heeft vaak alleen de potentie een biefstukje te worden.
Dat is wel een wezenlijk verschil. Hierbij wil ik even de discussie achterwege dat we dan uberhaupt
niets moeten vermoorden, maar dan is het hek van de dam, want die muizen in m'n garage moeten
Desalniettemin ben ik vóór abortus en vóór het leven, mits het niet gepaard gaat met schending van de
autonomie van de vrouw.
Hoe bedoel je dat? Omdat nu de levensvatbaarheid vanaf (ongeveer) 24 weken is, en wil je dan de wet in de toekomst aanpassen naarmate de medische technologie voortschreidt?quote:Op maandag 17 november 2008 11:38 schreef agter het volgende:
Daarom denk ik dat de grens zoals die nu gesteld is, okay is.
En volkstellingen. En inderdaad moord door mishandeling, als een zwangere vrouw haar foetus verliest. Dat wordt allemaal niet gedaan (zelfs de Bijbel stelt in het OT dat als je een zwangere vrouw mishandelt zodat ze haar kind verliest je slechts een boete hoeft te betalen terwijl je, als je iemand vermoord, zelf ter dood gesteld moet worden, wat onderstreept dat zelfs de Bijbel een foetus niet aan een volwassen mens gelijkstelt), Exodus 21:quote:D'r zit ook nog een andere kant aan het verhaal: Als je vindt dat embryo's van 2 weken oud een mens zijn, dan kun je de erf-wetgeving ook wel aanpassen...
quote:22 Wanneer twee mannen aan het vechten zijn en een van hen een zwangere vrouw raakt met als gevolg dat zij een miskraam krijgt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, dan moet een boete worden geëist waarvan de hoogte door haar echtgenoot wordt vastgesteld; de rechters moeten op de betaling toezien. 23 Heeft ze wel ander letsel opgelopen, dan geldt: een leven voor een leven, 24 een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem.
Ik ben het met je eens, ik speelde de advocaat van de duivelquote:Op maandag 17 november 2008 11:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
En voor potentie koop je niets. Daarnaast is er een aantal mensen dat ook slechts weinig potentie heeft, omdat ze bijvoorbeeld zwaar verstandelijk gehandicapt zijn. Na de basisschool kun je al wel een rangschikking maken in mensen met een grotere potentie en mensen met een kleinere potentie. Toch zal elke moord op elk kind even zwaar bestraft worden. Het is een feit dat het grootste gedeelte van de mensheid zijn leven slijt in tamelijke onbekendheid. Zodra iemand de 80 gepasseerd is neemt de potentie ook heel erg af. Ook dan wordt moord niet toegestaan.
Ik zie dat het argument verleidelijk is, van potentie, maar ik vind het – nogmaals – geen sterk argument.
[..]
Je zou je dus kunnen afvragen of potentie überhaupt een zinnig argument is, of dat je, als je dit erbij sleept, niet veel meer problemen creëert dan oplost. (Of dat je ook legitimeert dat je vanuit het oogpunt dat iemand een potentiële massamoordenaar is alvast preventief kunt handelen.)
Dat mensen en dieren niet te vergelijken zijn vind ik verder ook geen heel sterk argument, want iemand anders kan stellen (en dit is in de geschiedenis vaak genoeg gedaan) dat blanken & negers niet te vergelijken zijn, of dat mannen & vrouwen niet te vergelijken zijn. Toen een Engelse feministe een pamflet schreef over de billijkheid van vrouwenrechten werd daarop geantwoord in een satirisch pamflet dat stelde dat als je vrouwen rechten toekende als mannen, dat dan het hek van de dam was, omdat je volgens dezelfde argumenten dieren rechten kon toekennen. De auteur was met die gevolgtrekking tevreden, daar hij een absurditeit had aangetoond.
Voor hem was het zo duidelijk gemaakt dat mannen en vrouwen niet te vergelijken waren. Iets wat hij uiteraard al wist. Mijns inziens bega je eenzelfde fout als je simpelweg stelt dat mensen en dieren niet te vergelijken zijn. En dat betekent niet dat een vlieg of een mug of gist direct dezelfde rechten moet krijgen als een volwassen mens, maar daar eens goed over nadenken zou misschien wel duidelijkheid scheppen waarop je rechten baseert.
Maar het is natuurlijk altijd problematisch om zulke gevallen eruit te halen. Indien iemand een condoom gebruikt, maar het condoom scheurt, en toch zwanger raakt, wat dan? Ik neem niet aan dat mensen met een gescheurd condoom van een maand oud aan komen zetten als blijkt dat ze inderdaad zwanger zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 12:03 schreef oceanpony het volgende:
Abortus voor "als het even niet zo goed uitkomt" , omdat je zonder voorbehoedsmiddelen hebt genaaid, ben ik op tegen.
Het moet een uiterst redmiddel zijn....
Waar. Dus of je staat het allemaal toe, óf helemaal niet.quote:Op maandag 17 november 2008 12:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk altijd problematisch om zulke gevallen eruit te halen. Indien iemand een condoom gebruikt, maar het condoom scheurt, en toch zwanger raakt, wat dan? Ik neem niet aan dat mensen met een gescheurd condoom van een maand oud aan komen zetten als blijkt dat ze inderdaad zwanger zijn.
En alhoewel ik met je eens ben dat je abortus niet als voorbehoedsmiddel moet zien, denk ik dat je zo'n handhaving in de praktijk alleen kunt doorvoeren door abortus überhaupt te verbieden. (Wat me dan niet wenselijk lijkt.)
Precies! En daarbij hoef je een condoom niet alleen te gebruiken, zonder iets anders. Als je een hekel hebt aan hormonenzooi als de pil etc, kun je ook een femcap ofzo gebruiken. Stopje erin, lullenmutsje om en gaan met die banaan.......quote:Op maandag 17 november 2008 12:20 schreef Jojoortje het volgende:
Ja dus allemaal wel vind ik.
Natuurlijk kun je je condoom van een maand geleden niet laten zien hehe, maar het is voor mij allemaal ethisch gezien. Verkrachtingen, scheuren van een condoom etc, heb je zelf niet in de hand. Maar een voorbehoedsmiddel vergeten wel.
quote:Op maandag 17 november 2008 11:24 schreef starla het volgende:
[..]
om gegeten te worden. Een mens heeft de potentie een groot wetenschapper te worden, medicijnen
Desalniettemin ben ik vóór abortus en vóór het leven, mits het niet gepaard gaat met schending van de
autonomie van de vrouw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De vergelijking met dieren is is wel billijk. De potenties waar jij het over hebt m.b.t. mensen zijn alleen maar interessant voor de mens. Oorlogen worden door mensen veroorzaakt, wetenschap heeft alleen voor de mens toegevoegde waarde. De potentie om een biefstukje of een eikenboom te worden is niet minder waard dan de potentie een wetenschapper te worden. Dat is een kunstmatig onderscheid dat wij er als mensen aan hangen.There is no love sincerer than the love of food.
Er zit zeker wat kroms aan. Daarom wordt het ook niet in een wet opgenomen ofzo.quote:Op maandag 17 november 2008 12:44 schreef Re het volgende:
het blijft natuurlijk altijd een controversiele discussie.
Om het maar te compliceren is het niet zo dat je aan de ene kant wel tegen abortus bent als je niet goed aan anticonceptie doet maar wel voor abortus bent als je door onvoorziene gebeurtenissen wel zwanger wordt.
er zit iets kroms daar heb ik het idee... mag je "domheid" straffen?
quote:Op maandag 17 november 2008 12:54 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Er zit zeker wat kroms aan. Daarom wordt het ook niet in een wet opgenomen ofzo.
Maar ja... Met die 'domheid' beeindig je uiteindelijk wel een leven.
Of iedereen moet gewoon zijn of haar eigen seksuele gebeuren opnemen op camera. Als je dan toch zwanger bent geraakt mag je alleen een abortus plegen als je een condoom hebt gebruikt die dan evt gescheurd is. En dan de film aan de dokter laten zien ofzo.
ik denk dat je nog zou schrikken over het aantal dat op deze manier aan anticonceptie doet...quote:Op maandag 17 november 2008 12:53 schreef Xeanor het volgende:
Gezien een abortus kennelijk niet echt een plezante ervaring is, zal er denk ik sowieso vrijwel niemand zijn die het als voorbehoedmiddel ziet ipv. laatste reddingsmiddel.
Het is nog geen leven.quote:Op maandag 17 november 2008 12:54 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Er zit zeker wat kroms aan. Daarom wordt het ook niet in een wet opgenomen ofzo.
Maar ja... Met die 'domheid' beeindig je uiteindelijk wel een leven.
Of iedereen moet gewoon zijn of haar eigen seksuele gebeuren opnemen op camera. Als je dan toch zwanger bent geraakt mag je alleen een abortus plegen als je een condoom hebt gebruikt die dan evt gescheurd is. En dan de film aan de dokter laten zien ofzo.
Bedoel je dan de morning after pil, of echt een courettage?quote:Op maandag 17 november 2008 12:58 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat je nog zou schrikken over het aantal dat op deze manier aan anticonceptie doet...
Dat vind ik zo'n bulllshit hequote:Op vrijdag 14 november 2008 17:15 schreef laforest het volgende:
[..]
je vermoord dan een levend wezen, een ongeboren kindje
Ik heb het niet over de morning after pill, ik heb het over echte abortus.
Je zult moeten kiezen...het is wel of geen leven.quote:Op maandag 17 november 2008 13:16 schreef Jojoortje het volgende:
Oh ben het wel met je eens hoor ongeveerMaar totaal absoluut geen leven vind ik dan wat overdreven.
De TS is de laatste waar je je nog maar druk om hoeft te maken in dit topic, laat staan een discussie mee kan voeren.quote:Op maandag 17 november 2008 13:24 schreef agter het volgende:
Ik denk dat de hele discussie valt of staat bij de definitie van wat leven is.
Als TS er nog is, kan de TS dan zijn/haar definitie geven?
Yep.quote:Op maandag 17 november 2008 13:28 schreef Xeanor het volgende:
[..]
De TS is de laatste waar je je nog maar druk om hoeft te maken in dit topic, laat staan een discussie mee kan voeren.
Ik ben het trouwens met je eens, het is leven of niet leven, er zit niet iets tussenin.
Levensvatbaarheid alleen is een te sterk criterium, immers, koeien zijn ook levensvatbaar. Dus je zult op z'n minst moeten zeggen ‘levensvatbare organismen van de soort homo sapiens’, tenzij je de gehele vleesindustrie wilt criminaliseren.quote:Op maandag 17 november 2008 13:11 schreef agter het volgende:
BTW: Ik vind een embryo van pak'm beet 2 weken geen levend wezen.
Je kunt namelijk aantonen dat een embryo niet aan de kenmerken van een levend wezen voldoet.
Je kunt daarom ook niet stellen dat een embryo dood is, want het heeft nooit geleefd. Een embryo vermoorden kan dus niet.
Je kunt alleen maar spreken over levens-vatbaarheid. Ook kun je zeggen dat een embryo niet-levend is. Maar dat is wat anders dan dood.
Als je het hier niet mee eens bent, dan moeten we eens kijken naar de definitie van leven. Wat is dat volgens jou? Aan welke kenmerken moet het voldoen?
En toch zul je de definitie van leven moeten geven om te kunnen zeggen dat een embryo leeft.quote:Op maandag 17 november 2008 13:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Levensvatbaarheid alleen is een te sterk criterium, immers, koeien zijn ook levensvatbaar. Dus je zult op z'n minst moeten zeggen ‘levensvatbare organismen van de soort homo sapiens’, tenzij je de gehele vleesindustrie wilt criminaliseren.
Als dat je criterium is, dan krijg je echter per land of per regio een andere termijn, afhankelijk van de staat van de gezondheidszorg. In het ziekenhuis, waar een baby direct op de IC gelegd kan worden is bijvoorbeeld 20 weken slechts toegestaan. In Drenthe, op een flinke afstand van het dichtstbijzijnde ziekenhuis is 27 weken nog toegestaan, omdat de baby te lang onderweg is om het te overleven. In Ethiopië is 33 weken nog redelijk, et cetera.
Dit maakt levensvatbaarheid ook een moeilijk te hanteren begrip. En je loopt ermee de kans dat je in de toekomst de abortustermijn in feite schrapt doordat baby's steeds vroeger in leven kunnen worden gehouden.
Ok dan kies ik voor geen leven, maaaaaar...quote:Op maandag 17 november 2008 13:20 schreef agter het volgende:
[..]
Je zult moeten kiezen...het is wel of geen leven.
Iets er tussenin kan niet...dat het half leeft of zo.
Dat is een schrikbeel wat ons wel eens voorgehouden wordt. Maar ik heb altijd gehoord dat NL erg laag in het aantal abortussen zit...zeker in vergelijk met Amerika of zo.quote:Op maandag 17 november 2008 13:41 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ok dan kies ik voor geen leven, maaaaaar...
Ik vind heus niet dat er licht over moet worden gedacht. Dus bijv als de man en vrouw schijt hebben aan het condoom, dan ze dan een maand later heel makkelijk die abortus ondergaat.
Nee, maar dat geldt tot op het moment van geboren worden. Vermeerdering zelfs nog wel wat langer.quote:Op maandag 17 november 2008 13:40 schreef agter het volgende:
En toch zul je de definitie van leven moeten geven om te kunnen zeggen dat een embryo leeft.
Ik geef je nog even diegene die ik gevonden heb op internet:
"Het leven is een abstract kenmerk van levende wezens, die zich als individu afgrenzen van de omgeving via drie hiermee samenhangende eigenschappen: stofwisseling, prikkelbaarheid en vermeerdering. "
Een embryo voldoet m.i. niet aan die kermerken. En dus is het geen leven.
Ja het is een medische ingreep, maar hoe zeker de vrouw ook van haar zaak is, de psychologische schade blijft toch aanwezig naar mijn idee.quote:Op maandag 17 november 2008 13:44 schreef agter het volgende:
[..]
Dat is een schrikbeel wat ons wel eens voorgehouden wordt. Maar ik heb altijd gehoord dat NL erg laag in het aantal abortussen zit...zeker in vergelijk met Amerika of zo.
Ik vraag me serieus af of mensen daar zo gemakkelijk over denken. Het is niet niets, een abortus. Blijft toch een medische ingreep (en dan bedoel ik niet de morning after pill).
Die snap ik even niet...het gaat om wat je als definitie onder "leven" verstaat.quote:Op maandag 17 november 2008 13:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, maar dat geldt tot op het moment van geboren worden. Vermeerdering zelfs nog wel wat langer.
Precies. Er is wel sprake van een stofwisseling en prikkelbaaheid, dus als vermeerdering in de zin van voortplanting een criterium is kan je kinderen ook gerust 'aborteren', die leven dan blijkbaar ook niet. En als vermeerderen als groei wordt gezien is abortus dus wel moord.quote:Op maandag 17 november 2008 13:45 schreef Iblis het volgende:
Nee, maar dat geldt tot op het moment van geboren worden. Vermeerdering zelfs nog wel wat langer.
Ik heb geen idee wat de psychische schade bij de vrouw is. Denk dat dat van moment tot moment en van vrouw tot vrouw verschilt.quote:Op maandag 17 november 2008 13:49 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ja het is een medische ingreep, maar hoe zeker de vrouw ook van haar zaak is, de psychologische schade blijft toch aanwezig naar mijn idee.
Heb geen idee hoe laag het aantal abortussen in Nederland. Verbaast me niks dat het in Amerika hoog is.
De defintie begint met " als individu afgrenzen " en dat kun je een embryo van 4 weken niet noemen. DIe zit in de moeder en is niet een eigen individu.quote:Op maandag 17 november 2008 13:53 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Precies. Er is wel sprake van een stofwisseling en prikkelbaaheid, dus als vermeerdering in de zin van voortplanting een criterium is kan je kinderen ook gerust 'aborteren', die leven dan blijkbaar ook niet. En als vermeerderen als groei wordt gezien is abortus dus wel moord.
http://www.nos.nl/nosjour(...)11108_abortus_2.htmlquote:8,6 op de 1.000 vrouwen ondergaan in de leeftijd van 15 tot en met 44 jaar in 2007 een abortus,...het gaat om 7,4 op de 1.000 meisjes van 15 tot en met 19 jaar.
http://www.rhrealitycheck(...)-reproductive-healthquote:The lowest abortion rate in the world in 2003 was for Western Europe (12 per 1,000 women aged 15–44), where contraceptive services and use are widespread and safe abortion is easily accessible and legal under broad grounds. The rate was 17 for Northern Europe and 21 for the Northern America region (Canada and the United States).
Daar zijn we het wel over eens, maar jouw definitie is ook onhandig omdat vermeerdering zeker niet plaats heeft bij een ongeboren kind. Daarentegen geldt je definitie ook voor koeien. Als je stelt dat een foetus geen leven is, en daarom geaborteerd kan worden, dan is dat laatste geen probleem, maar als je dat stelt kom je ook in de problemen als je grens van 24 weken als juist acht, want die volgt daar niet bepaald uit.quote:Op maandag 17 november 2008 13:55 schreef agter het volgende:
De defintie begint met " als individu afgrenzen " en dat kun je een embryo van 4 weken niet noemen. DIe zit in de moeder en is niet een eigen individu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |