okquote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:17 schreef Yuin het volgende:
Wat Sera zegt en heel vaak wordt er ook gekeken naar de ernst van je acne, ik ken mensen die echt geen 120kg wegen maar wel 120mg per dag moeten slikken omdat ze gewoon enorm erge acne hebben. Ik slik zelf nu ook 80 terwijl ik maar 72 weeg.
Ik nog een paar dagen en dan stop ik ermee, tis nu al een maand weg en vind ik het niet nodig om de 4de maand te gaan doen. Aangezien de bijwerkingen irritant beginnen te worden. Wel even de afspraak met dokter maken dat als er iets terugkomt, ik ook terugkomen ik naar een derma wil
Probleem is dat de bijwerkingen in de weg komen te staan met me werk en met me sport, en zeker sinds laatste tijd. En aangezien dit al de tweede kuur is geweest ben ik er haast van overtuigd dat het niet meer terug gaat komen. Heb de afgelopen weken al gewoon om te proberen maar 20mg gepakt en dat ging prima.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:13 schreef godkelere het volgende:
[..]
ok![]()
Ik zou gewoon ook ff dat 4de maandje doen hoor! Minder kans dat het straks weer teurgkomt en je weer/langer aan de roa moet. Of een ff dat maandje een lagere dosis nemen?
Zou zonde zijn als je weer 'opnieuw' moet beginnen terwijl het nu een kwestie van ff 'doorbijten' is!
Het is maar een tipje
Same here, vond ik grootste probleem tijdens me kuur. Ben nou klaar, en weer langzaam aan het beginnen. Die droge lippen enzo zijn nog wel wat aan te doen, maar niet kunnen trainen is wel kutquote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:04 schreef theokuh het volgende:
ja ga niet iedere dag eronder hoor maar net t witte er vanaf.
en ik verbrand helemaal niet gewoon bruin?
maar goed zal t niet meer doen wist niet dat je huidkanker daar door kunt krijgen.
bedankt voor de tip
maar wat ik voor al heb is overal spierpijn van die roa.
ik train normaal 3 x in de week in sportschool.
maar heb zo een spierpijn dat ik dat niet meer kan.
dus al 1 maand niet getraint kan t niet meer,en dat vind ik toch wel erg hoor!
120 mg heb je allang binnenquote:Op woensdag 21 januari 2009 17:47 schreef Pupil het volgende:
Hey allemaal!
Ben nu met mijn tweede kuur bezig. Ben begonnen begin augustus en startte op 40MG per dag. Na een maand was ik alweer cleanIk zit nu op 80MG per dag sinds een maand.
Moet tot eind februari/ half maart. Mijn dermatoloog is wel van de lange kuren, de vorige kuur duurde 9 maanden! Maar goed, hoop dat het nu écht weg is én blijft!
Hoe moet je eigenlijk berekenen hoeveel je al binnen hebt gehad? Als ik op de 120MG zit kap ik er namelijk mee
Ik heb precies hetzelfde! Als ik met m'n hand over mn wang ga dan voel ik gewoon geen eens bobbeltje, helemaal glad, maar daar is niks van te zien als ik in de spiegel kijk! Lijkt alsof er niks is veranderd... Ben inderdaad ook benieuwd of het vanzelf wegtrekt of dat iemand er een goede tip voor heeftquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:49 schreef johnnyvegas het volgende:
hallo,
ik ben nu ongeveer 3.5 maand bezig met 20mg en eigenlijk zijn al mijn puisten weg en is mijn gezicht helemaal glad. alleen heb ik nu nog op mijn wangen van die vlekjes waardoor het nu nog lijkt of ik onder zit.
gaan die vlekjes ook nog weg door de pillen of moet ik daar wat anders voor doen?
ik heb van andere gehoord dat ze slakkenslijm creme of sudo creme gebruiken maar mag je dit gewoon tijdens je kuur 's avonds opsmeren aangezien het erg vet is? anders komen dalijk die puisten weer terug en daar heb ik echt geeeen zin in.
Dit was me tweede kuur (eerste kuur was 4 jaar geleden) anyway, ik slikte nuquote:Op zaterdag 31 januari 2009 14:28 schreef heartbreakster het volgende:
hoeveel MG slikte je per dag ? ik moet nog wel maanden..
Ik vond het wel lollig om ze uit te knijpenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 17:59 schreef sassiebassie het volgende:
Hi Yuin,
Lekker hoor dat het goed gaatZal wel genieten zijn.
Vandaag toch zo iets vreemds gehad. Ik dacht dat ik een velletje had zitten op mijn kin. Dus ik wilde die met een pincet weghalen. Nou ik voelde gewoon dat ik iets uit mijn huid trok en keek naar de pincet. Potverdorrie zat er toch een joekel van een uitgedroogde meeeter aan hahahaha. Gelukkig verder niets aan de hand![]()
Hoe zijn jullie eigenlijk om gegaan met je outbreak?? Als je een witte kop had... liet je die dan zitten?? Of toch weghalen.
Dat heb ik dus ook! Ik ga regelmatig doggysitten op een puppy en hij houdt dus nog erg van handenbijten... mijn handen zitten echt onder kleine korstjes en ze gaan maar niet weg!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:38 schreef Yuin het volgende:
[..]
Ik vond het wel lollig om ze uit te knijpenmaakte er echt me speciale momentje van
Heb er niet echt littekens door gekregen ofzo, er blijft bij mij ook niet langer dan gewoonlijk een wondje ofzo. Wel op handen enzo, als je daar wondjes op krijgt dan blijven die er nog wel zitten gedurende heel je kuur
Sja, het is opzich wel te begrijpen. Ik kan me van mn middelbare schooltijd nog herinneren dat mensen die veel puisten hadden zich niet altijd even fijn in hun vel voelde. En daar ook middeltjes voor kregen wat uiteraard niet goed werkten. Hopen dat de roa bij jouw wel goed werkt!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:09 schreef Anoniemo het volgende:
heeey mensee,
uhmm jaaa waar zal ik beginnen, ik kreeg ongeveer 2 1/2 jaar last van erge acne op mijn gezicht, dat is inmiddels uitgebreid tot mijn schouders en borst, ik heb er erg onder geleden en elk puistje stond gewoon voor agressie, sommige mensen gaan huilen, sommige mense gaan zich opsluiten, nou en ik bouwde een schild om mij heen, als ik ook maar zag dat iemand naar mij keek antwoorde ik met WAT KIJK JE NOU, en stond alweeer klaar om hem een klap te verkopen, ik ben nu 17 jaar bijna 18, ik heb gelukkig wel me diploma kunnen behalen, terwijl ik er geen flikker voor heb gedaan en alleen maar liep te blowen elke dag omdie kut puisten te vergeten, ik ging toen naar ROC maar ik voelde me zo bekeken en zo down en lelijk ik vond het gewoon niet eerlijk, niet eerlijk dat mensen uit mijn klas elke pauze naar de snackbar gingen en dat ze tog de huid behouden waar ik jaren over droom, dat leiden nattuurlijk weer tot agresieve gevoelens tot gevolg dat ik van school ben getrapt... nu heb ik geen school, heb ik geen werk, heb ik geen ZIN IN HET LEVEN zolang ik puisten heb, ik was zoown vrolijke jongen altijd buite altijd voetballe sporte noem het maar op uitgaan meisjess alles waar mijn leven over gaat is gestopt.. ik zit nu elke dag binnen achter me computer, en gelukkig heb ik nog vrienden die elke dag langs komen ,genoeg vrienden heb ik, maja die komen hier even een joint roken.. mijn ouders vroegen mij natuurlijk wat er aan de hand was?? alsof dat niet duidelijk was maja ik legde ze uit, dat ik zo erg met mijn acne zat dat ik me liever een jaar opsluit op me kamer dan dat ik een jaar naar school moet met dit gezicht, ik had gewoon geen zin meer in het leven,, zoooveel dingen gebruikt middeltjes pillen you name it i done it...... zoveel dokters hebben mij dingen belooft dat ik niemand meer geloofde.. en het gevoel had van eerst zien dan geloven.!!
ik heb zelfs 3 LASERBEHANDELINGEN gedaan wat zowiezo zou helpen en er zoude helemaal geen puistjes meer komen elk klein plekje op mijn hoofdhuid was gelaserd.. maja wat denk je het hielp NIX daar ging 1000 euro weer is naar de haaien.. ook nog bij mijn derma spulletjes gekocht van 70 euro per tube dat ook voor geen flikker hielp... dus toen dacht ik ja.. ik ben bijna 18 ik heb geen zin in het leven ik ben hardstikke agressief ik blow elke dag t geen school geen baan.. ik zit ongeveer op mijn dieptepunt, ik had al eerder roacutane aangeboden gekregen maar vond dit toch eng en zag dit als mijn laatste redmiddel,, duss nu ik naar de dokter gegaan
zit nu 19 dagen aan de roacutane,, bijwerkingen:
-veel jeuk sinds de laatste tijd(maar kan ook betekenen dat het werkt)
-droge lippen (sinds 1 week)
-hele droge huid ,, schilfers enz...
-droge ogen ofzo (ik zie wat minder goed heb ik t gevoel herkent iemand dit)
-en heb al 2 outbreaks gehad,(gister waren er 15!!!!!!!! nieuwe kleine witte bijgekomen, dat 1 dag daarna al weg is!!
ik geef jullie een tip!! laat alles lekker zoals het is, zo min mogelijk creme smeren en laat alles zitten niet even uitknijpen (want het is tog maar een kleintje denk je dan) of wegvegen , dat maakt het erger en de volgende dag zitten er 3 nieuwe.
zoow dat was mijn verhaal dit is de 1e x dat ik mijn verhaal deel.. IK HOOP OP REACTIES want heb het gevoel dat ik egt in de bodem van de put zit en kan er met niemand over praten..
bedankt voor het luisteren groete ANONIEMO
Wat ik soms nog wel eens doe (met zachte lenzen) is 's avonds ze een keer uitdoen, vloeistof eroverheen, en dan weer indoen. Volgens mij heeft trouwens niet iedereen last van droge ogen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 16:44 schreef JAOENT-OEN het volgende:
Kom ik ook achter... Ik ben nu bij de 4e dag en heb nog helemaal geen droge lippen / ogen...
quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:25 schreef Basto het volgende:
Ik heb 8 weken aan de Roa gezeten. Lichtelijk last van mijn ogen gehad (met lenzen) maar niet zoveel dat ik ging druppelen. Het kan dus meevallen.. verder alleen droge lippen (op 40mg p/dag)
Zit nu 3 maanden na het stoppen van de Roa en de acne begint weer terug te kerenIk heb overigens nog steeds last van haaruitval na 3 maanden tijd. Mijn dermatoloog zeg dat de tijd het zal verhelpen, en dat het langzaam terug zou moeten keren.. maar de uitval duurt nog voort
![]()
Voor de mensen die het overwegen aan de Roa te beginnen, denk goed na wat de gevolgen van de bijwerkingen kunnen zijn. Overigens werkte de Roa wel bij mij na 2 weken gelijk tot een week geleden. Hat nadeel is dat mijn acne voornamelijk bestaat uit onstekingen ipv kleine puistjes.. Misschien dat ik maar de minocycline weer is moet gaan proberen..
8weken is veeeeels te kortquote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:25 schreef Basto het volgende:
Ik heb 8 weken aan de Roa gezeten. Lichtelijk last van mijn ogen gehad (met lenzen) maar niet zoveel dat ik ging druppelen. Het kan dus meevallen.. verder alleen droge lippen (op 40mg p/dag)
Zit nu 3 maanden na het stoppen van de Roa en de acne begint weer terug te kerenIk heb overigens nog steeds last van haaruitval na 3 maanden tijd. Mijn dermatoloog zeg dat de tijd het zal verhelpen, en dat het langzaam terug zou moeten keren.. maar de uitval duurt nog voort
![]()
Voor de mensen die het overwegen aan de Roa te beginnen, denk goed na wat de gevolgen van de bijwerkingen kunnen zijn. Overigens werkte de Roa wel bij mij na 2 weken gelijk tot een week geleden. Hat nadeel is dat mijn acne voornamelijk bestaat uit onstekingen ipv kleine puistjes.. Misschien dat ik maar de minocycline weer is moet gaan proberen..
Dat was ook wel te kort. Maargoed mijn acne was al voor 5 weken 100% verdwenen en had vanaf week 4 last van haaruitval wat mij deed stoppen met de kuur. Maar het haaruitval is nog steeds..quote:
Wordt voorgeschreven bij (ranzige plaatjes alert) nodulocystische acne/acne conglobata OF therapieresistente acne.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Hoe heftig moet je acné zijn voor deze kuur door te dokter in overweging wordt genomen?
Zou ik ook wel willen weten..?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 14:33 schreef PoisionedCherry het volgende:
mijn huid schilfert niet, moet je huid schilferen wil het effect hebben?
Nee dus. Ik heb het ook van de HA en had geen hele zware acne.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:16 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Enige uitzondering op bovenstaande volgorde is ongewoon zware acne waarbij de HA inschat dat de andere therapieën niet het gewenste effect zullen geven.
Ik zei dat zware acne de enige reden waarom je direct isotretinoine voorgeschreven krijgt, zonder daarvoor antibiotica en de hele meuk geprobeerd te hebben... Niet dat je *nooit* isotretinoine krijgt bij lichtere acne. Zie mijn opmerking over therapieresistente acne.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:22 schreef jiah het volgende:
[..]
Zou ik ook wel willen weten..?
[..]
Nee dus. Ik heb het ook van de HA en had geen hele zware acne.
Dus 'enige uitzondering' is een beetje overdreven
ik heb het ook direct voorgeschreven gekregen hoor. 10 min later stond ik in de apotheek met een doosje. En geen andere zooi geprobeerd op de pil na en 1x antib maar dat was toen al 1 1/2 jaar geleden.quote:Op maandag 9 februari 2009 14:08 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Ik zei dat zware acne de enige reden waarom je direct isotretinoine voorgeschreven krijgt, zonder daarvoor antibiotica en de hele meuk geprobeerd te hebben... Niet dat je *nooit* isotretinoine krijgt bij lichtere acne. Zie mijn opmerking over therapieresistente acne.
Antibiotica is antibiotica, het heeft niet veel zin om allerlei soorten te gaan zitten gebruiken.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:49 schreef jiah het volgende:
Mischien moet jij je eigen teksten nog eens doorlezen;
ik citeer
"zonder daarvoor antibiotica en de hele meuk geprobeerd te hebben"
'en de hele meuk'.. ik kan nog wel 20 medicijnen bedenken die daar bij horen en ik niet heb gebruikt.
Maar ja acne is wél verdwenen?quote:Op maandag 9 februari 2009 18:19 schreef MoneyTalks het volgende:
Kut roaccutane, bijna 2,5 jaar later nog steeds droge lippen!
Wil toch nog even wat posten in dit topic!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 01:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Hoe heftig moet je acné zijn voor deze kuur door te dokter in overweging wordt genomen?
Grappig, ik ben gisteravond begonnen! Loop je dus een weekje voor op mijquote:Op maandag 2 februari 2009 16:22 schreef JAOENT-OEN het volgende:
Ik heb vandaag de roa opgehaald en ga morgen beginnen...
Meteen ff iemand gemaild voor dat spul voor de lippen, geen zin om 'smorgens wakker te worden met kapotte lippen.. want ik lul altijd zo veel xD
Hear, hear. Roaccutane is een last resort - iets wat je alleen ondergaat als andere middelen niet werken. Het is het meest effectieve middel, maar ook het middel dat het meeste risico op de ernstigste bijwerkingen geeft. ALS je goede resultaten behaalt met andere middelen, moet je gewoon het risico (op de bijwerkingen van Roaccutane) niet nemen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 00:10 schreef jOPIUM het volgende:
Ze schijven je al die middeltjes niet voor niets voor. Niet omdat roacutane zo veel bijwerkingen kan hebben maar omdat er ook andere minder drastische producten zijn die werken!!
Niets tegen Roacutane maar ga niet denken dat het, het enigste wondermiddel is tegen acne
Gisteravond dus voor de 2e x roa genomen, evenals de eerste avond voelde ik me 2 uur naar inname licht in m'n hoofd, beetje misselijk dus. Daarna trok het geleidelijk weg. Meer mensen dit gehad?quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:56 schreef sassiebassie het volgende:
De bijwerkingen zijn klote maar mijn gezicht is al zo aan het opknappen.
Oi man, mooi dat je begonnen bent met de Roa! Ik ben nu net één week bezig en het gaat opzich best goed.quote:Op woensdag 11 februari 2009 14:21 schreef roaz het volgende:
Wat doen jullie trouwens qua alcohol tijdens de kuur? Ik kreeg te horen voorzichtig te zijn met alcohol, max 2 glazen.
Eh - er staat dat je bij alcoholinname een hogere kans op bijwerkingen loopt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:17 schreef JAOENT-OEN het volgende:
Verder een goede vraag betreft je alcohol. Ik heb het iig ook gevraagd aan de derma / huisarts .. Hij zei dat er geen bekende bijwerken waren want het staat ook niet in de bijsluiter, wel zei hij dat een beetje minder niet kwaad kon
Je leverfunctie wordt niet voor niets elke maand gecheckt als je aan de Roaccutane bent. Het idee is dat zowel Roaccutane als alcohol een belasting vormen op de lever. Als bij bloedtest je leverwaarden verslechterd blijken, kan het zijn dat je dermatoloog/HA helemaal alcoholgebruik verbiedt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:17 schreef Bijsluiter het volgende:
Wees extra voorzichtig met Roaccutane:
[...]
- wanneer u regelmatig alcohol drinkt, omdat de combinatie van alcohol en Roaccutane de kans op bijwerkingen vergroot.
[...]
Uw dokter zal bij u, voordat de behandeling begint, het bloed laten controleren. Ook 1 maand na het begin van de behandeling moet het bloed gecontroleerd worden. Daarna om de 3 maanden en na het stoppen van de behandeling. Ook als u veel alcohol drinkt, is vaker controle nodig.
[...]
U moet bedenken dat veel alcoholgebruik tijdens de behandeling met Roaccutane niet goed is voor de vetstofwisseling.
Dat heb ik ook soms, dat het een beetje voelt of je flauw gaat vallen. Merk echt dat ik dat nu meer heb dan voordat ik roa slike. Volgens de derma is ook m'n ijzergehalte gedaald sinds ik roa slik...misschien dat het daardoor kan komen?quote:Op woensdag 11 februari 2009 11:30 schreef roaz het volgende:
[..]
Gisteravond dus voor de 2e x roa genomen, evenals de eerste avond voelde ik me 2 uur naar inname licht in m'n hoofd, beetje misselijk dus. Daarna trok het geleidelijk weg. Meer mensen dit gehad?
Gisteravond had ik gelukkig geen last van duizeligheid! Een laag IJzergehalte kan inderdaad voor die duizeligheid zorgen...vroeger ook wel eens bloed voor laten prikken maar toen was er niks aan de hand.quote:Op woensdag 11 februari 2009 18:57 schreef Sera_sera het volgende:
Dat heb ik ook soms, dat het een beetje voelt of je flauw gaat vallen. Merk echt dat ik dat nu meer heb dan voordat ik roa slike. Volgens de derma is ook m'n ijzergehalte gedaald sinds ik roa slik...misschien dat het daardoor kan komen?
Wat betreft alcohol voel ik 'm sneller zitten dan normaal. Na één wijntje voel ik het al, terwijl daar normaal wel meer voor nodig is, haha.
Daar heb je gelijk in maar ik weet dus niet of het ook dezelfde 'ziekte' is. Ik heb een heel ander behandelplan van de dermatoloog dan ik hier tegen ben gekomen. Via de huisarts heb ik ook de hele ramtam van andere anticonceptiepil, antibiotica, inderm en hibiscrub gehad maar dat had geen enkel effect. Na na vijf jaar (!) eindelijk doorverwezen te zijn naar de dermatoloog kreeg ik dus een heel ander behandelplan. Ik zit nu al drie maanden aan de Doxicicline (ook een soort antobiotica) waarna ik straks meerdere operaties krijg voor de meest hardnekkige plekken. Het punt is dat dit alles is om de boel 'onder controle' te houden zoals ze dat zo mooi zeggen maar het geneest niet. Daarom heeft de dermatoloog nu de optie van Roaccutane bij bij neergelegd na al deze behandelingen. Ik vraag mij dus af of het voor dit probleem net zo goed werkt als voor mensen met 'gewone' acné. Daarbij komt nog dat ik het voor mijn uiterlijk niet hoef te doen. Het zit op een (voor de meeste mensenquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:54 schreef GustavFTW het volgende:
Het lijkt me dat je acne op geen enkele plek wilt hebben
Maar ff serieus: het werkt ook voor op je rug, dus het lijkt me dat het ook wel voor je liezen helpt. Het is niet dat je lichaam bewust al die zooi naar je hoofd doorstuurt lijkt me.
Kom ik met mijn paar puistjes af en toe.quote:Op zondag 8 februari 2009 15:16 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Wordt voorgeschreven bij (ranzige plaatjes alert) nodulocystische acne/acne conglobata OF therapieresistente acne.
In de praktijk betekent dat je in de eerste instantie benzoylperoxide gaat smeren (apotheek, vrij verkrijgbaar), dan naar de HA gaat en daar clindamycine of erytromycine krijgt (topische antibiotica, deppertjes) dan minocycline of andere tetracyclines krijgt (orale antibiotica, kuur van 3+ mnd), en DAN pas in aanmerking komt voor een doorverwijzing naar de dermatoloog en een kuur van dit spul (5+ mnd). Reden: extreem heftig medicijn, en absoluut te vermijden als het niet zwaar noodzakelijk is. Ben je een vrouw, dan kun je ook nog bepaalde orale anticonceptie overwegen (Diane-35 of Yazmin) - die hebben een anti-androgeen effect en verminderen acne dramatisch.
Enige uitzondering op bovenstaande volgorde is ongewoon zware acne waarbij de HA inschat dat de andere therapieën niet het gewenste effect zullen geven.
Nee en nee, sorry.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:38 schreef martje1234 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in maar ik weet dus niet of het ook dezelfde 'ziekte' is.
Ik vraag mij dus af of het voor dit probleem net zo goed werkt als voor mensen met 'gewone' acné.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |