quote:
Op woensdag 12 november 2008 13:10 schreef Viking84 het volgende:Oorspronkelijke OP van SHE:
Waarom heb jij gekozen voor kinderen?
Was het een bewuste keuze, heb je de natuur zijn gang laten gaan, of is er echt sprake van family planning bij jou en je partner?
Ik heb nooit gewacht op het 'oergevoel' of het 'instinct', omdat ik eigenlijk wel voorvoelde dat die signalen aan mijn deur voorbij zouden gaan. Ik ben geen 'gevoelsmens' in die zin, ik geloof ook niet in vrouwelijke intuïtie - ik heb er nooit last van, in elk geval.
Voor mij was de keuze om kinderen te krijgen een typisch geval van kopieergedrag. Ik dacht: 'Als miljarden vrouwen op deze wereld daarin een (deel van) hun levensvervulling zien, dan zal ik toch geen uitzondering zijn?' Het leek me gewoon een logische stap. Géén kinderen krijgen is gekker/afwijkender/onorthodoxer dan wél meegaan in die stroom, en ik ben nu eenmaal van mening dat mensen erg op elkaar lijken, dat zoiets als een 'uniek' mens eigenlijk niet bestaat (als het gaat om dit soort levensbeslissingen), dus met die gedachte heb ik me eraan gewaagd.
Niks heroïsch, dus. Maar ook niks om me voor te schamen, vind ik. Voor mij (en voor heel veel mensen) heeft de situatie waarin ik zelf ben opgegroeid een soort voorbeeldfunctie gehad. Het gezin dat wij vroeger vormden, was in mijn ogen bijzonder leuk en inspirerend, en ik wilde zelf ook graag zo'n 'unit' vormen. Daarbij heb ik natuurlijk ver vooruit gekeken: Hoe ziet mijn leven eruit als ik dertig ben, veertig, vijftig? En daarbij zag ik zo'n soort gezin voor me: een clubje mensen (ik heb 3 kinderen) dat een extreem hechte band heeft en dat voor mij het centrum van de wereld vormt.
Die wens is uitgekomen. Ik heb nu zo'n gezin, en het is inderdaad heel bijzonder. Bij het eerste kind heb ik gewoon mijn ogen dichtgedaan en gedacht: 'Springen!', bij de twee andere kinderen was er sprake van family-planning. Ik geloof niet dat ik ooit - toen ik nog geen kinderen had - bang ben geweest om alleen oud te moeten worden, maar dat komt omdat ik heel erg van mijn werk houd. Ik denk dat ik zonder kinderen ook heel gelukkig had kunnen worden. Op het gebied van zelfvervulling schiet mijn leven nu soms tekort; kinderen zuigen veel energie en maken het leven chaotisch en versnipperd, en ik kan me voorstellen dat mensen die hun werk (of reizen, of wat dan ook) als een levensmissie zien, liever geen kinderen krijgen.
Het blijft dus wel een rare keuze, vooral omdat je van tevoren echt niet kunt inschatten in welke zin je leven erdoor verandert. En de verandering is definitief, dat maakt het een beetje eng. Maar ook heel avontuurlijk. Daar kan geen reis naar donker Afrika tegenop!
Wat me opvalt bij vrouwen om me heen: het merendeel is gelukkig met de keuze om kinderen te krijgen, al is het vaak genoeg tobben en zwoegen. De vrouwen die er minder gelukkig mee zijn (en dat zullen ze nooit hardop zeggen, maar het straalt er vaak gewoon vanaf) zijn de heel egocentrische persoonlijkheden die zichzelf als het middelpunt van het universum beschouwen, en die uiteindelijk niet in staat blijken om een stap opzij te doen. Voor kinderen móet dat, of je wilt of niet. Ik ben zelf ook een behoorlijke egoïst, maar ik ben er wel in geslaagd die verantwoordelijkheid op me te nemen (tot mijn eigen verbazing, eerlijk gezegd) en daar ben ik ook wel trots op. Met kinderen kun je minder op jezelf gefocust zijn, het ouderschap is echt een les in dienstbaarheid en beschikbaarheid (naast alle bijzondere, leuke en onvergetelijke dingen die er natuurlijk ook bij horen), maar in mijn ogen is dat het
leven. Zo hoort het te gaan; het kan volgens mij niet de bedoeling zijn dat je 70 of 80 jaar lang naar je eigen navel zit te staren.
Om een beetje melodramatisch te eindigen: kinderen maken het leven, die hele cyclus, compleet. Bij de middelste fase horen kinderen - het maakt dat je terugkijkt op je eigen kindertijd en jeugd, dat je met andere ogen gaat kijken naar je ouders, en dat je jezelf ook beter
begrijpt. Het is alsof je terugbladert door je leven, en tegelijkertijd blader je samen met je kinderen ook vooruit. Het heeft iets overkoepelends, het ouderschap. Iets dat diepte geeft aan het leven.
(Waarbij ik wel wil opmerken dat werk of reizen ook diepte kunnen geven, hoor. Maar ik ben een traditioneel iemand, ben ik bang. Ik hou van traditie, van klassieke levensfases, van het idee dat de zin van het leven zich misschien wel precies dáár bevindt: in het doodgewone leven zoals mensen dat al eeuwen leiden en waarvan je de diepere betekenis pas begrijpt als je je eraan overgeeft.)