Maar wie heeft het recht daartoe?quote:Op woensdag 12 november 2008 12:16 schreef Re het volgende:
Als ze een gevaar is voor haarzelf dan is een gedwongen opname wel mogelijk
Volgens mij niet meer als ze meerderjarig is, toch?quote:Op woensdag 12 november 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
[..]
Maar wie heeft het recht daartoe?
Als zij op papier zet niet te willen en haar ouders dat hebben beloofd.
Zijn er instanties die dan boven haar wil en de wil van haar ouders kunnen staan?
het korte antwoord daarop is volgens mij JAquote:Op woensdag 12 november 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
[..]
Zijn er instanties die dan boven haar wil en de wil van haar ouders kunnen staan?
Niet alles wat je opschrijft is heilig.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:19 schreef miss_sly het volgende:
Op zich logisch, want wat heeft het anders voor zin om dingen vast te leggen als anderen dat zomaar kunnen passeren.
Waat een egoistisch loeder. Niet alleen je omgeving opzadelen met je dood, ook nog eens van diezelfde omgeving vragen je begrafenis volgens jouw voorwaarden te regelen.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:08 schreef Skorpija het volgende:
..
Het verhaal. Ik ken een meisje die het leven niet meer ziet zitten. Relatie uitgegaan met haar vriend en het enige wat ze wil is 'weg'. Totaal overstuur, paniek aanvallen, laat bijna niemand meer toe. Het enige wat ze zegt is: ik wil niet meer, ik wil niet meer.
(en misschien hier kort omschreven, maar ze is er zeker van dat ze niet meer wil en praten over dat we haar nodig hebben etc. etc. maakt niet uit, voor alles lijkt ze een weerwoord te hebben voor zichzelf)
Zoals: Als jullie echt van me houden laten jullie me gaan.
Momenteel is ze bij haar ouders thuis en die hebben ook een beetje de hoop laten varen en willen haar 'laten gaan'
(ze wil niet meer eten of drinken om op een ochtend gewoon niet meer wakker te worden).
Op zich is ze nog wel pienter. o.a. heeft ze een brief geschreven waarin ze geen toestemming geeft om aan apparatuur gelegd te worden of dat ze meegenomen wordt. Dit heeft ze ook haar ouders laten beloven dat ze niet mag worden meegenomen. Dat ze in een besloten kring begraven wil worden etc...
...
nicely putquote:Op woensdag 12 november 2008 12:32 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Waat een egoistisch loeder. Niet alleen je omgeving opzadelen met je dood, ook nog eens van diezelfde omgeving vragen je begrafenis volgens jouw voorwaarden te regelen.
Laat het haar zelf uitzoeken, en dump haar stoffelijke restanten bij het grof vuil als de tijd daar is.
Ik heb geen enkel begrip voor dit soort ego-terrorisme.
Ze is psychisch ziek .... dan kun je haar dit gedrag niet rationeel verwijten. Ze heeft hulp nodigquote:Op woensdag 12 november 2008 12:32 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Waat een egoistisch loeder. Niet alleen je omgeving opzadelen met je dood, ook nog eens van diezelfde omgeving vragen je begrafenis volgens jouw voorwaarden te regelen.
Laat het haar zelf uitzoeken, en dump haar stoffelijke restanten bij het grof vuil als de tijd daar is.
Ik heb geen enkel begrip voor dit soort ego-terrorisme.
De rechter heeft het recht daartoe.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
dit gaat natuurlijk wel net iets verder dan alleen vragen om aandacht, lijkt mequote:Op woensdag 12 november 2008 12:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De rechter heeft het recht daartoe.
Als ze een gevaar is voor haarzelf en/of haar omgeving, dan is een gedwongen opname mogelijk.
En verder klinkt het nogal naar vragen van aandacht.
Als iemand zichzelf écht iets wil aandoen, doet hij/zij dat, zonder dingen op papier te zetten, anderen dingen laten beloven en pillen slikken om er vanaf te komen.
altijd wel grappig dat dit soort topics van die internettoetsenbordhelden aantrektquote:Op woensdag 12 november 2008 12:47 schreef BarraCupraCuda het volgende:
doodhongeren is heel moeilijk als er eten in de buurt is..denk dat wanneer je een trein kopt het sneller voorbij is en je minder pijn hebt...
conclusie aandachtstrekker
Ik vind het een nogal extreme vorm van aandacht vragen.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:44 schreef Re het volgende:
dit gaat natuurlijk wel net iets verder dan alleen vragen om aandacht, lijkt me
Uiteraard moet het serieus genomen worden. Mensen die in hun eigen wereldje verzeild zijn geraakt, komen er maar moeilijk zonder hulp weer uit. Ze moet de handvaten aangereikt krijgen om haar leven te veranderen. En daar is waarschijnlijk professionele hulp voor nodig.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:49 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik ben gedeeltelijk met spijker eens, tis een roep om aandacht. als iemand echt wil dan doen ze het zonder medeweten van anderen om. neemt neit weg dat dit serieus genomen moet worden.
Dat dacht ik ook al.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:50 schreef Copycat het volgende:
En dat alles vanwege een verbroken relatie?
Ik weet dat vrouwen labiel (quote:Op woensdag 12 november 2008 12:50 schreef Copycat het volgende:
quote:Op woensdag 12 november 2008 12:58 schreef iamredleader het volgende:
Wat mij trouwens opvalt: een vrouw van eind 30 die nog bij haar ouders woont?
Er staat niet dat ze bij haar ouders woont. Er staat dat ze bij haar ouders is.quote:Momenteel is ze bij haar ouders thuis
Mss woonde ze samen en is ze nu weer bij haar oudersquote:Op woensdag 12 november 2008 12:58 schreef iamredleader het volgende:
Wat mij trouwens opvalt: een vrouw van eind 30 die nog bij haar ouders woont?
Er zal vast wel iets meer dan dat aan de hand zijnquote:Op woensdag 12 november 2008 12:50 schreef Copycat het volgende:
Wat is psychisch ziek....? Ik vind dat zo lastig te benoemen. Welbeschouwd zijn alle mensen die hun omgeving manipuleren op een bepaalde manier psychisch ziek of afwijkend.quote:Op woensdag 12 november 2008 12:39 schreef Re het volgende:
[..]
Ze is psychisch ziek .... dan kun je haar dit gedrag niet rationeel verwijten. Ze heeft hulp nodig
Ik mag het hopen ergens. Anders is het wel erg triest om je door liefdesverdriet op die leeftijd zo te laten gaan.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:07 schreef Re het volgende:
Er zal vast wel iets meer dan dat aan de hand zijn
dus het kan er bij jou niet in dat ze juist door deze psychische ziekte zo reageert? dat vind ik best een vreemde conclusiequote:Op woensdag 12 november 2008 13:15 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Wat is psychisch ziek....? Ik vind dat zo lastig te benoemen. Welbeschouwd zijn alle mensen die hun omgeving manipuleren op een bepaalde manier psychisch ziek of afwijkend.
Zo psychisch ziek is ze toch niet dat ze de gevolgen uitstekend inschat en haar begrafenis probeert te regelen. Ik kan moeilijk sympathie voor een ziekte opbrengen in dit soort gevallen, maar dat ben ik. Mijn tranen springen meer in mijn ogen van woede, als ik zo'n staaltje ultieme manipulatie als in de OP lees. Deze "psychisch zieke" laat een spoor van slachtoffers achter door haar handelen. Bijvoorbeeld TS. Bijvoorbeeld de ouders. Wat te denken van de ex die er ook maar mee moet leven als zijn ex-vriendin zelfmoord pleegt uit zelfverklaard liefdesverdriet.
Nee, ikke echt nul-komma-niks begrip heb - voor mensen die met zelfmoord dreigen zonder redelijke aanleiding (werkelijk ondraaglijk leed).
gelukkig, ik ben niet de enige.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:15 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Wat is psychisch ziek....? Ik vind dat zo lastig te benoemen. Welbeschouwd zijn alle mensen die hun omgeving manipuleren op een bepaalde manier psychisch ziek of afwijkend.
Zo psychisch ziek is ze toch niet dat ze de gevolgen uitstekend inschat en haar begrafenis probeert te regelen. Ik kan moeilijk sympathie voor een ziekte opbrengen in dit soort gevallen, maar dat ben ik. Mijn tranen springen meer in mijn ogen van woede, als ik zo'n staaltje ultieme manipulatie als in de OP lees. Deze "psychisch zieke" laat een spoor van slachtoffers achter door haar handelen. Bijvoorbeeld TS. Bijvoorbeeld de ouders. Wat te denken van de ex die er ook maar mee moet leven als zijn ex-vriendin zelfmoord pleegt uit zelfverklaard liefdesverdriet.
Nee, ikke echt nul-komma-niks begrip heb - voor mensen die met zelfmoord dreigen zonder redelijke aanleiding (werkelijk ondraaglijk leed).
deze ziekte heeft een naam, meerdere zelfs, aanstellen, kinderachtig gedrag.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:20 schreef Re het volgende:
[..]
dus het kan er bij jou niet in dat ze juist door deze psychische ziekte zo reageert? dat vind ik best een vreemde conclusie
quote:Op woensdag 12 november 2008 12:48 schreef Re het volgende:
[..]
altijd wel grappig dat dit soort topics van die internettoetsenbordhelden aantrekt
Nou, reken daar maar niet op.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:23 schreef Skorpija het volgende:
Dus laat ik maar hopen dat het met een sisser gaat aflopen.
hoelang ben jij al "psychisch ziek"?quote:Op woensdag 12 november 2008 12:48 schreef Re het volgende:
[..]
altijd wel grappig dat dit soort topics van die internettoetsenbordhelden aantrekt
hoelang heb jij al internet?quote:Op woensdag 12 november 2008 13:28 schreef rival het volgende:
[..]
hoelang ben jij al "psychisch ziek"?
ik ben geen psychiater dus ik zou geen diagnose gebaseerd op een stukje tekst op het internet kunnen maken, wat we wel kunnen blijkbaar is om het hardst roepen dat de desbetreffende persoon een aandachtshoer is...quote:Op woensdag 12 november 2008 13:21 schreef Copycat het volgende:
Welke psychische ziekte, Re? Ik lees er misschien overheen, maar ik zie TS nergens refereren aan een psychische stoornis.
daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:28 schreef Skorpija het volgende:
O ja, wat betreft 'psychische' ziekte of niet...
Sommige mensen zijn emotioneler dan andere en kijken een stuk minder nuchter tegen het leven aan. Andere hebben een minderwaardigheids complex,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tuurlijk moet je haar niet laten barsten.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:28 schreef Skorpija het volgende:
O ja, wat betreft 'psychische' ziekte of niet...
Sommige mensen zijn emotioneler dan andere en kijken een stuk minder nuchter tegen het leven aan. Andere hebben een minderwaardigheids complex, weer anderen een narcis syndroom. Weer anderen hebben geen medelevens gevoel.
Voor de mensen die hier zeggen: Laat d'r maar barsten het is een roep om aandacht... Hoop dat jullie in het echte leven je vrienden wel zouden steunen in zo'n situatie. A friend in need is a friend indeed.
het verbaast me alleen dat blijkbaar de conclusie naar aandachtstrekkerij en stuk populistischer is en dat psychiatrische ziektes blijkbaar een vorm van zwakte zijn...quote:Op woensdag 12 november 2008 13:37 schreef Copycat het volgende:
Niet zo op je teentjes getrapt doen. Ik zie nergens een verwijzing van TS staan naar een psychische ziekte en opeens ga jij ermee schermen. Dat vind ik net zo van dik hout zaagt men planken als aandachtshoer roepen.
nee maar Re het is toch zo als ik nu zoooooo heeel graag dood zou willen dat ik voor een trein stap..quote:Op woensdag 12 november 2008 13:35 schreef Re het volgende:
[..]
ik ben geen psychiater dus ik zou geen diagnose gebaseerd op een stukje tekst op het internet kunnen maken, wat we wel kunnen blijkbaar is om het hardst roepen dat de desbetreffende persoon een aandachtshoer is...
De hersenen zijn een vreemd orgaan, maar het is een orgaan dat ziek kan zijn en daardoor schade kan ondervinden. We accepteren in grote mate als iemand leverkanker heeft en daarom geen zin meer heeft in het leven, maar oh wee als er iets met de hersenen aan de hand is, nee dan ben je een grote aandachtszoeker die zich niet zo aan moet stellen.
Verbaast je dat echt?quote:Op woensdag 12 november 2008 13:42 schreef Re het volgende:
het verbaast me alleen dat blijkbaar de conclusie naar aandachtstrekkerij en stuk populistischer is en dat psychiatrische ziektes blijkbaar een vorm van zwakte zijn...
van mensen die zelfmoord plegen hoor je toch ook altijd.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:43 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
nee maar Re het is toch zo als ik nu zoooooo heeel graag dood zou willen dat ik voor een trein stap..
dan doe je al die moeite toch niet?
je kent de persoon? Wat jij zou doen is niet de gouden standaard... verwaarlozing van het eigen lichaam totdat de dood erop volgt is geen uniek iets...quote:Op woensdag 12 november 2008 13:43 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
nee maar Re het is toch zo als ik nu zoooooo heeel graag dood zou willen dat ik voor een trein stap..
dan doe je al die moeite toch niet?
Vond ik ookquote:Op woensdag 12 november 2008 13:45 schreef Copycat het volgende:
Ik vind de reacties nog vrij mild, naar FOK!se maatstaven.
eigenlijk best welquote:Op woensdag 12 november 2008 13:49 schreef Re het volgende:
[..]
je kent de persoon? Wat jij zou doen is niet de gouden standaard... verwaarlozing van het eigen lichaam totdat de dood erop volgt is geen uniek iets...
zoals ik al zei, de hersenen zijn een vreemd goed, wat voor 1 persoon compleet normaal kan zijn is voor een ander de doodsteek...quote:Op woensdag 12 november 2008 13:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Verbaast je dat echt?
Bij een 'psychische aandoening' die voornamelijk door luddevedu lijkt te zijn ingegeven? Op FOK! of all places?
Ik vind de reacties nog vrij mild, naar FOK!se maatstaven.
dat er genoeg literatuur is over indirecte zelfmoord, wat een geheel ander soort van zelfmoord is dan directe zelfmoord. In de psychiatrie wordt daar gewoon normaal wetenschappelijk over gediscussieerd. Dus je flauwe opmerking mag je voortaan gewoon latenquote:Op woensdag 12 november 2008 13:59 schreef rival het volgende:
[..]
er is ook literatuur over marsmannetjes e.d.
je punt?
maar dat is juist het leuke aan het menselijk brein, wat voor 1 iemand compleet futiel is kan voor een ander levensbedreigend zijnquote:Op woensdag 12 november 2008 13:56 schreef BlueMage het volgende:
In de reacties zie ik niemand die psychische aandoeningen als 'aandachttrekken' bestempelt, wel zie ik dat het mensen verwondert dat zoiets als liefdesverdriet zo'n heftige reactie teweeg kan brengen en dat zelfmoord wel erg drastisch is voor iets wat hoogstwaarschijnlijk opgelost kan worden. En die mening deel ik.
M.
en dat levensbedreigende gedeelte bepaal je zelf. alles tussen je oren.... (maar dat zal je wel weer een flauwe opmerking vinden)quote:Op woensdag 12 november 2008 14:14 schreef Re het volgende:
[..]
maar dat is juist het leuke aan het menselijk brein, wat voor 1 iemand compleet futiel is kan voor een ander levensbedreigend zijn
We weten met zijn allen alleen een symptoom, of bepaalde symptomen.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:42 schreef Re het volgende:
[..]
het verbaast me alleen dat blijkbaar de conclusie naar aandachtstrekkerij en stuk populistischer is en dat psychiatrische ziektes blijkbaar een vorm van zwakte zijn...
Wat voor de een een akkefietje kan zijn is voor een ander een psychische doodsteek zijn en leiden tot een zware depressie of ingewikkelde stress reactie...
nee, marsmannetjes is een flauwe opmerking. En ongeacht of het tussen de oren zit of niet, de hersenen zijn gewoon een orgaan en die kunnen ziek worden daar kan gewoon normaal over gediscussieerd worden. Aan de OP kan ik niet zien of het een simpele kwestie is van "aandachtvragen" of dat er meer aan de hand is wat TS doet vragen of het mogelijk is om iemand tegen zijn/haar wil op te laten nemen. Dus dan kies ik even voor de andere kant van het verhaal.quote:Op woensdag 12 november 2008 14:30 schreef rival het volgende:
[..]
en dat levensbedreigende gedeelte bepaal je zelf. alles tussen je oren.... (maar dat zal je wel weer een flauwe opmerking vinden)
nee dat is als het goed is niet.. anders is er iets goed mis met je menselijk brein..quote:Op woensdag 12 november 2008 14:14 schreef Re het volgende:
[..]
maar dat is juist het leuke aan het menselijk brein, wat voor 1 iemand compleet futiel is kan voor een ander levensbedreigend zijn
Dat kun je toch doen zonder mensen die die mevrouw niet als psychisch patient bestempelen als "typisch fokse populisten" weg te zetten?quote:Op woensdag 12 november 2008 14:41 schreef Re het volgende:
[..]
nee, marsmannetjes is een flauwe opmerking. En ongeacht of het tussen de oren zit of niet, de hersenen zijn gewoon een orgaan en die kunnen ziek worden daar kan gewoon normaal over gediscussieerd worden. Aan de OP kan ik niet zien of het een simpele kwestie is van "aandachtvragen" of dat er meer aan de hand is wat TS doet vragen of het mogelijk is om iemand tegen zijn/haar wil op te laten nemen. Dus dan kies ik even voor de andere kant van het verhaal.
in de psychiatrie ligt het toch iets anders meen ik, niet voor niets staan in al die labels van psychotrope middelen dat er suicidal ideation/tendencies kunnen optreden bij gebruik... (om maar een zijstraat te noemen)quote:Op woensdag 12 november 2008 14:36 schreef Roquefort het volgende:
[..]
We weten met zijn allen alleen een symptoom, of bepaalde symptomen.
Jij bent geneigd de symptomen te vertalen naar een ziekte.
Ik vertaal die symptomen als een uiting van ultiem egoisme.
Is dat populisme?
Ik zie TS in haar laatste post refereren aan vriendschap.
Zoals ik dat lees, is die vriendschap eenrichtingsverkeer. Omgeving bekommert zich om subject, omgeving luistert naar subject. Hoe uit zich die vriendschap wederzijds, van subject naar haar omgeving?
Hamvraag, laat ik hem even voor het gemak naar mezelf projecteren:
Ik stel mijn eigen gevoelens boven die van mijn omgeving. Ben ik een egoist? Of ben ik een geesteszieke?
Door elke egoist als een geestzieke te bestempelen, wordt egoisme wel erg een vorm van gedrag waar ik niks aan kan doen. Sorry, ik ben een egoist, ik kan er niks aan doen. Daar word ik voor behandeld....
---------------------
Ik heb niks tegen geesteszieken, maar elke vorm van afwijkend gedrag als een psychische aandoening bestempelen, is feitelijk niets anders dan zeggen dat we met zijn allen willoos slachtoffer zijn van wie we zijn - daar dragen we geen verantwoordelijkheid voor, we hebben soms alleen een beetje hulp nodig.
Zo kunnen we elkaar nooit meer aanspreken op onze eigen verantwoordelijkheid.
---------------------
Ik ken de oorzaak niet van het gedrag van de subject uit de OP. Laat ik eerst vaststellen dat IK haar gedrag buitengewoon egocentrisch vind. En laat vervolgens een psychiater maar een oordeel geven over de oorzaak van haar gedrag, een eventuele ziekte. Ik heb te weinig informatie en te weinig opleiding om zomaar iemand op basis van 2 alinea's tot een geesteszieke te bestempelen.
Van egoisme heb ik meer verstand dan van pyschiatrische aandoeningen.
tsja dan kom je bij de definitie wat (de gedachte aan) zelfmoord is... een gezonde response of een psychische ziektequote:Op woensdag 12 november 2008 14:45 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
nee dat is als het goed is niet.. anders is er iets goed mis met je menselijk brein..
Psychotrope middelen?quote:Op woensdag 12 november 2008 14:48 schreef Re het volgende:
[..]
in de psychiatrie ligt het toch iets anders meen ik, niet voor niets staan in al die labels van psychotrope middelen dat er suicidal ideation/tendencies kunnen optreden bij gebruik... (om maar een zijstraat te noemen)
..
primair reageerde ik gewoon de andere kant op in deze, wat niet meer is dan een meningquote:Op woensdag 12 november 2008 14:46 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Dat kun je toch doen zonder mensen die die mevrouw niet als psychisch patient bestempelen als "typisch fokse populisten" weg te zetten?
Je lokt de reacties op wat jij schrijft zelf uit op die manier. Je matigt je wel een erg makkelijk oordeel aan over de mensen die niet als gestudeerd psycholoog reageren vind ik.
Het is op zich al een topic waard ja, ik ga er even over nadenken want het is idd een offtopic discussiequote:Op woensdag 12 november 2008 14:52 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Psychotrope middelen?
Suicidal Ideation?
Gaat dit nog over de OP?![]()
Ikke maar eenfoudige turrek hoor!
Het hoeft ook niet los van elkaar te staan, aandachtstrekkerij komt bij vrij veel bekende psychische stoornissen voor (narcisme, schizofrenie, borderline). Ik denk overigens dat als het niet gewoon een depressie van jewelste is dit met borderline te maken moet hebben. Niet zozeer vanwege het zelfmedelijden, de aandachtstrekkerij en de dramatische uitspraken maar vooral omdat het voor een vrouw van die leeftijd blijkbaar dusdanig belangrijk is haar relatie in stand te houden dat ze wel psychisch defect moet zijn. Dat is het voornaamste symptoon, de enorme afhankelijkheid van anderen, van geliefden en dergelijke.quote:Op woensdag 12 november 2008 13:42 schreef Re het volgende:
[..]
Wat voor de een een akkefietje kan zijn is voor een ander een psychische doodsteek zijn en leiden tot een zware depressie of ingewikkelde stress reactie...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |