abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63137036
Kamer wil maximum aan incassokosten

DEN HAAG - Een meerderheid van de Tweede Kamer van CDA, PvdA en SP wil een maximum stellen aan de incassokosten die bij schuldenaren in rekening worden gebracht bij het innen van schulden.

De landelijke organisatie Sociaal Raadslieden trok eerder deze week aan de bel, omdat incassobureaus nu bij het innen van schulden jaarlijks miljoenen aan onkosten in rekening zouden brengen bij mensen die al in grote financiële problemen zitten.

SP

SP-Kamerlid Sadet Karabulut stelde deze week voor om "de woekertarieven" een halt toe te roepen door vast te leggen dat de incassokosten niet hoger mogen zijn dan 15 procent van het verschuldigde bedrag.

De Kamer overlegt dinsdagavond met staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) over armoede en schulden.

http://www.nu.nl/news/183(...)n_incassokosten.html

Dat zou een keer tijd worden, ik heb 2x een docu over een incasso-bureau gezien, het eerste 'bureau' lieten een paar pooier-achtigen keihard in de straat roepen dat er betaald moest worden.
Nog niet zolang geleden was er een bureau te zien, die met ex-crminelen werkten, die hadden gezeten voor een gewelddelict.
  dinsdag 11 november 2008 @ 19:29:51 #2
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_63137357
Doe er ook nog maar een absolute grens bij. Dus 15 procent tot <vul bedrag in>.

En eens met de TS.

Het land der Incassoburo'tjes is totaal ongereguleerd. Elke jan doedel kan zich inschrijven bij de kvk, en je bent het. Geen papieren nodig, niks.

En het gros opereert wel netjes, dat is het niet. Maar de gevallen van halve maffiosie zijn ook bekend. En ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd bij een aanmaning van een vergeten rekening "Hoe komen ze nou eigenlijk aan dat bedrag?".
  † In Memoriam † dinsdag 11 november 2008 @ 19:34:12 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63137538
Als die mensen gewoon hun rekeningen betalen hoeven ze geen "woekertarieven" te betalen.
Carpe Libertatem
pi_63137627
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
Als die mensen gewoon hun rekeningen betalen hoeven ze geen "woekertarieven" te betalen.
je moet is weten hoeveel bedrijfjes ongevraagd in een soort Gouden Gids wordt vermeld, en daar een hoop (incasso)problemen van ondervinden.
  dinsdag 11 november 2008 @ 19:40:06 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_63137743
Ik vind ook dat incassobureau's wel wat beter gereguleerd moeten worden. Aan de andere kant kan je dwarse wanbetalers al moeilijk genoeg te pakken krijgen. Dan moet er wel een andere stok komen om ze mee te slaan.

NB. Ik verstuur wel eens een rekening.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_63138056
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:29 schreef ExTec het volgende:
Het land der Incassoburo'tjes is totaal ongereguleerd. Elke jan doedel kan zich inschrijven bij de kvk, en je bent het. Geen papieren nodig, niks.
't Is werkelijk ongehoord, en die mensen bepalen ook nog 'ns zélf hun prijzen?? Het moet toch niet gekker worden in dit land. Gelukkig wordt deze misstand eindelijk aangepakt, ik heb er graag wat extra belastinggeld voor over om mensen die hun rekeningen niet betalen te helpen.
pi_63140585
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

't Is werkelijk ongehoord, en die mensen bepalen ook nog 'ns zélf hun prijzen??
ik zie het meer als een soort boete. Daar moet wel iets van ratio en normering aanhangen. Daarom is er ook een rapport; commissie voorwerk oid dat prijzen aangeeft.

15% is nogal raar; een nota van 30 euro kan je dan ongestraft niet betalen want voor 4,50 kan mn nog geen brief sturen.
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:ik heb er graag wat extra belastinggeld voor over om mensen die hun rekeningen niet betalen te helpen.
wat stel je voor dan?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  † In Memoriam † dinsdag 11 november 2008 @ 21:08:06 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63140676
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:36 schreef NLweltmeister het volgende:
je moet is weten hoeveel bedrijfjes ongevraagd in een soort Gouden Gids wordt vermeld, en daar een hoop (incasso)problemen van ondervinden.
Een incassobureau heeft geen poot om op te staan als bedrijven (hun klanten) rekeningen sturen voor ongevraagde diensten.
Carpe Libertatem
pi_63140718
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:36 schreef NLweltmeister het volgende:

[..]

Klopt, daar zweeft achter de schermen hier nog een topic van rond.
Fokker werkte 1 dag bij zo'n bedrijf en is toen opgestapt.
Toen hij zijn verhaal hier deed kreeg hij een dreigtelefoontje van desbetreffende bedrijf.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_63140734
Met zo'n limiet krijg je dus nog meer wanbetalers en bijbehorende kosten voor bedrijven. Iets zegt me dat dat ook ten nadele zal zijn voor mensen die wél op tijd betalen. Hogere productie kosten, hogere prijzen, iedereen de sjaak. Laat gewoon.

Wat hooguit aangepakt moet worden, zijn bedrijven die met Fysiek geweld uit de kast halen ipv een normale deurwaarder.

Overigens, betaal eens een verkeersboete niet. Komt er dan 15% bovenop? Ik dacht wel een stukje meer, namens de overheid zelf.
  woensdag 12 november 2008 @ 00:04:24 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_63146650
Lekker is dat.

-de betalingsmoraal wordt nog slechter
-de incassoburo's vangen minder geld van de wanbetaler
-de schuldeiser zal dus moeten lappen
-uiteindelijk draaien de klanten die wél betalen voor de kosten op

Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_63151501
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat als eerste maar het wordt wat anders als je een jaar lang lastig gevallen wordt voor een openstaande rekening die je niet kunt plaatsen en waar de opdrachtgever (die het incassobureau inschakeld) niet kan aantonen waar die openstaande rekening betrekking op heeft.

Eigenlijk zou je incassobureau/opdrachtgever de kosten in rekening moeten kunnen brengen voor de tijd dat je hiermee bezig bent geweest.
  woensdag 12 november 2008 @ 10:08:31 #13
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_63151638
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 21:05 schreef Napalm het volgende:

[..]

ik zie het meer als een soort boete. Daar moet wel iets van ratio en normering aanhangen. Daarom is er ook een rapport; commissie voorwerk oid dat prijzen aangeeft.

15% is nogal raar; een nota van 30 euro kan je dan ongestraft niet betalen want voor 4,50 kan mn nog geen brief sturen.
[..]

wat stel je voor dan?
Deurwaarder?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  † In Memoriam † woensdag 12 november 2008 @ 10:09:37 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63151668
quote:
Op woensdag 12 november 2008 10:03 schreef Chewie het volgende:
Eigenlijk zou je incassobureau/opdrachtgever de kosten in rekening moeten kunnen brengen voor de tijd dat je hiermee bezig bent geweest.
Ik stuur altijd facturen naar bedrijven voor administratiekosten als ze mij foutieve rekeningen sturen. Tot nu toe heb ik die altijd gekregen.
Carpe Libertatem
pi_63151793
quote:
Op woensdag 12 november 2008 10:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik stuur altijd facturen naar bedrijven voor administratiekosten als ze mij foutieve rekeningen sturen. Tot nu toe heb ik die altijd gekregen.
Ook maar eens proberen dan, UPC heeft nu al 2 verschillende incassobureautjes op mijn "zaak" gezet zonder dat ze duidelijk kunnen maken waar die volgens hun openstaande rekening betrekking op heeft.
pi_63155423
Is deze grens die nu wettelijk niet is, al niet een gedragsregel bij de Vereniging van Incassobureaus of hoe het mag heten ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_63156971
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 21:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een incassobureau heeft geen poot om op te staan als bedrijven (hun klanten) rekeningen sturen voor ongevraagde diensten.
kan wel zijn maar het levert toch niet zo leuke situatie op
en verder proberen ze gebruik te maken van de goedgelovigheid en angst van mensen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')