Ik zat in de bus naar huis van college rustig te lezen. Tegenover me zaten twee kwebbelende meisjes van een jaar of 23. Ik keek op van m'n boek en luisterde waar ze het over hadden.
Bleek dat het beide derdejaars pabostudenten waren. Ze hadden zojuist een tentamen gehad over in het blok ervoor opgedane kennis. De één begon vragen van het tentamen aan te halen, de ander beaamde dan de opmerkingen van de één steeds.
Op een gegeven moment zegt dat wicht iets zó ongelofelijk doms, dat mijn mond letterlijk open viel van verbazing. Nu had ik via de media al niet zo'n hoge pet meer op van Pabo'ers, maar ik had het nog nooit geconfirmeerd gekregen. Ze zei:
"Ja, één van die vragen was wel makkelijk, hoor. Die ene dat ze vroegen of je even cijfers kon delen door vier, nou da's makkelijk", waarop de ander reageerde "die wist ik niet", waarop de één het 'antwoord' uitlegde.
"Ja, dat kan niet, want bijvoorbeeld 2 kun je niet delen door 4 zonder breuken. Als je een euro hebt ofzo kan het wel, dan is het gewoon 25 cent, maar ja, anders niet." De twee praatten hierover een paar minuten door. Het kwam niet in ze op dat 4, 8 of 12 ook even cijfers waren, blijkbaar; 1 was oneven, 2 was even, en daar hield het op. "Ja," zei de ander na overtuigd te zijn van het antwoord, "achteraf is het makkelijk als je het antwoord weet."
Later gniffelde ik nog hoorbaar toen de één vertelde dat ze vorig jaar haar stageperiode op een basisschool niet voldoende had kunnen voltooien. De rest van het gesprek besloot ik maar niet te volgen. Mijn boek was toch echt interessanter.
Samenvatting: 2 pabostudenten begrepen het concept 'even getallen' niet, en hadden op een tentamen ingevuld dat even getallen niet deelbaar zijn door 4 zonder breuken te gebruiken.
Klacht: zie samenvatting.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK! op Facebook op de website