De schets van LXIV over Rotterdam is niet eens zo heel onrealistisch hoorquote:Op zondag 20 februari 2011 12:00 schreef du_ke het volgende:
Nederland zit bestuurlijk totaal anders in elkaar. De kans hierop is dan ook echt veel kleiner. Als je weer eens een dramatisch scenario probeert te schetsen is het wel leuk wanneer je een beetje realistisch bent.
dat de verhouding betalers-ontvangers door de vergrijzing nog wat schever komt te liggen klopt wel. Maar de steden zijn in Nederland niet de eersten die daar problemen door ondervinden. Zoals ik al aangaf zit Nederland bestuurlijk heel anders in elkaar. Waar in Amerika de grotere steden uit verschillende 'gemeenten' (county's e.d.) bestaan die elkaar bijvoorbeeld beconcurreren op belastingtarieven (waarbij de centrale stad blijft zitten met hoge kosten voor de voorzieningen en minder belastingopbrengsten) zit er in Nederland eerder nog een vergroting van de gemeenten aan te komen. Daarmee heb je een groot deel van dit probleem al niet te pakken.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De schets van LXIV over Rotterdam is niet eens zo heel onrealistisch hoorWe gaan nog grote problemen krijgen wat betreft betalers/ontvangers en tot dusver heb ik daar weinig goede oplossingen voor gezien.
Eerder in dit topic al wat links over.quote:Op woensdag 9 maart 2011 13:26 schreef Basp1 het volgende:
Vanavond op belgie 2 :
http://programmas.canvas.be/documentaire/requiem-for-detroit/
Goede docu!quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:58 schreef popolon het volgende:
[..]
Eerder in dit topic al wat links over.
Haha vooral leuke referentie naar nederlanders op 2:40quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:
http:// documentary.net/detroit-lives-johnny-knoxville-explores-the-new-d/
Een leuke docu over detroit, maar dan wel de positieve kant, creatieve mensen die wat proberen te veranderen aan de teloorgang van die stad.
quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:28 schreef Basp1 het volgende:
http:// documentary.net/detroit-lives-johnny-knoxville-explores-the-new-d/
Een leuke docu over detroit, maar dan wel de positieve kant, creatieve mensen die wat proberen te veranderen aan de teloorgang van die stad.
Ny is er nooit zo slecht aan toegeweest noch is daar de volledige middenklasse vertrokken.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:01 schreef beantherio het volgende:
Leuke docu! Ik geloof ook wel dat het wel weer goed gaat komen met Detroit. Zo'n stad in mineur moet toch een enorme aanlonkingskracht hebben op iedereen met een beetje ondernemerszin. New York was er in de jaren 70 en 80 veel erger aan toe als Detroit nu en dat hebben ze zo'n beetje getransformeerd in een nieuw Disneyland. Zoiets zie ik ook wel gebeuren met Detroit.
New York City heeft een enorme dienstensector en heeft er financiëel slecht voor gestaan maar is nooit maar dan ook nooit in zo'n vrije val als Detroit geraakt. Voor Detroit is de enige oplossing fors krimpen; dat wil zeggen complete wijken volledig slopen zodat er geen onderhoud aan wegen e.d. meer nodig is. Misschien dat ze het dan gaan redden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 23:01 schreef beantherio het volgende:
Leuke docu! Ik geloof ook wel dat het wel weer goed gaat komen met Detroit. Zo'n stad in mineur moet toch een enorme aanlonkingskracht hebben op iedereen met een beetje ondernemerszin. New York was er in de jaren 70 en 80 veel erger aan toe als Detroit nu en dat hebben ze zo'n beetje getransformeerd in een nieuw Disneyland. Zoiets zie ik ook wel gebeuren met Detroit.
quote:The reverse exodus has become so pronounced that downtown Detroit can now be fairly accused of imitating such desirable New York addresses as Chelsea or TriBeCa. Yes, it’s gotten so bad — or good — that it’s now nearly impossible to find a vacant apartment to rent in downtown Detroit.
Dat was hier in de jaren 70/80 niet anders natuurlijk. De middenklasse trok weg naar omringende gemeentes die de hogere belastinginkomsten inden terwijl de centrale stad de voorzieningen mocht betalen.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:18 schreef du_ke het volgende:
Waar in Amerika de grotere steden uit verschillende 'gemeenten' (county's e.d.) bestaan die elkaar bijvoorbeeld beconcurreren op belastingtarieven (waarbij de centrale stad blijft zitten met hoge kosten voor de voorzieningen en minder belastingopbrengsten) zit er in Nederland eerder nog een vergroting van de gemeenten aan te komen. Daarmee heb je een groot deel van dit probleem al niet te pakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |