abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63059936
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:03 schreef agter het volgende:

[..]

Mensen die weten dat ze daar allergisch voor zijn, hebben dat vaak aangegeven in iets wat ze bij zich hebben. Als dat niet goed werkt, dan moet daar maar iets voor bedacht worden.
Bovendien is dit bij de meeste NL niet het geval...dus is het een beetje gezocht.
Daarnaast is het noemen van 1 iemand die er wellicht baat bij heeft, niet een reden om alle NLers in dat systeem te stoppen.
Dan doen ze dat maar bij die mensen die dat kennelijk nodig hebben.
Jij wilt niet weten hoeveel mensen allergisch zijn voor bepaalde medicijnen.
pi_63060028
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:06 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En als ze over 5 jaar beslissen dat zorgverzekeraars bij de gegevens mogen, ben je dan nog zo voor je systeempje?
Je zorgverzekeraar weet nu ook al precies waar je voor bij de apotheek, huisarts of ziekenhuis geweest bent... Waar denk je dat anders het geld vandaan komt wat de huisarts of apotheker krijgt? Voor elke verrichting of medicijnen staat een andere vergoeding en dan moet de zorgverzerkeraar toch echt wel weten wat ze moeten vergoeden...
pi_63060096
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nogmaals: Voor de mensen die dat willen, dan kunnen ze daar iets voor verzinnen, iets wat je bij je hebt of zo...in zoverre dat nu ook al niet bestaat.
Dat is geen reden voor de invoering van een landelijk EPD.
Make my day!
pi_63060195
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En als je dan in een ziekenhuis ligt 100 km van je huisarts vandaan en je krijgt bepaalde antibiotica toegediend waar je allergisch voor bent nadat je een ongeluk hebt gehad en het zelf niet kunt vertellen?
Als je bepaalde chronische ziekten of aandoeningen hebt die van belang zijn, b.v. diabetes, draagt men over het algemeen een medisch paspoort. Als dit niet het geval is, dan moeten ze dus je ID-kaart pakken (als je die bij je hebt) en dan je huisarts raadplegen. Niet zo'n probleem. Desnoods bellen ze naar je huis/gezin/familie.
Als je het over acute situaties hebt, dan heb je niet eens iets aan zo'n elektronisch patiëntendossier, omdat ze dan snel handelen en hooguit naar je medische paspoort kijken. Als je dat niet hebt krijg je gewoon de reguliere medicatie toegediend ook al staat in je EPD dat je een allergie hebt. Dat is dan jammer.

Plus hebben de meeste mensen helemaal geen allergie, of een aandoening waar een EPD helemaal niet van belang is. Dus waarom zouden zij ook zo'n dossier moeten hebben?
quote:
Denk je er dan nog zo over of had je dan liever gehad dat ze dat in het ziekenhuis hadden kunnen opvragen... Maar goed, daar heb je als je tussen 6 plankjes in ligt genoeg tijd om over na te denken, maar dat kun je het niet meer terug draaien.
Jaja, bangmakerij waar de minister ook mee zal komen en mensen die zich niet hebben ingelezen zich wellicht door laten leiden.
Gelukkig bestaan er nog artsen die zich hier ook over uitspreken en realistisch zijn.

Hier, lees je even in:
quote:
Bewusteloosheid geen excuus voor elektronisch patiëntendossier

Mensen die denken dat het elektronisch patiëntendossier handig is voor als ze bewusteloos op straat liggen hebben het mis. Naast het feit dat een bewusteloos iemand wel identificatie bij zich moet dragen, omdat anders het dossier niet is op te zoeken, handelen medici primair op basis van wat men ter plekke aantreft. "Zoals een reparateur begint met het meten van de spanning in het stopcontact en vervolgens pas uw ogenschijnlijk kapotte televisie open schroeft, zo onderzoekt een arts allereerst de vitale levensfuncties. Als uw hart niet klopt, doet het er weinig meer toe welke medicijnen u allemaal gebruikte. Nee, in dergelijke gevallen levert het patiëntdossier weinig tot geen meerwaarde", schrijft Olf Kinkhorst. Hij vraagt zich naast de draadloze netwerkverbindingen in ambulances af welk nut het EPD heeft als iemand iets in het buitenland overkomt. "Wat gebeurt er trouwens als u zoiets in het buitenland overkomt? En voeren we voor buitenlandse bezoekers aan Nederland een EPD-plicht in?"

Verkeerd medicijngebruik
Ook voor het bestrijden van het verkeerd gebruik van medicijnen zal het EPD geen uitkomst bieden. "Apothekers hebben baat bij publiciteit over verkeerd medicijngebruik." Die laten het publiek geloven dat als zij een grotere rol in het zorgproces hebben, het aantal slachtoffers zou verminderen. Daarbij wordt niet genoemd dat artsen beschikken over software die ze keurig waarschuwt bij contra-indicaties. Verder is het juist de huisarts die een completer beeld van de voorgeschreven medicatie heeft dan de apotheker.

Wat betreft het herhalen van hetzelfde verhaal, iets wat het Ministerie ook als pluspunten noemt, gaat ook dit volgens Kinkhorst niet op. "Het is zo, met goede redenen, dat een arts nooit blind mag varen op een ander. Hij moet zèlf een oordeel vormen. Een fout maken is menselijk, maar andermans fout herhalen is onvergeeflijk. De arts neemt zeker overwegingen van anderen mee in zijn overweging, maar is èn blijft zelf verantwoordelijk. Een klein detail in een verhaal van de patiënt kan leiden tot een totaal andere diagnose en daaropvolgende behandeling."
  † In Memoriam † zaterdag 8 november 2008 @ 20:19:11 #105
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63060265
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je zorgverzekeraar weet nu ook al precies waar je voor bij de apotheek, huisarts of ziekenhuis geweest bent... Waar denk je dat anders het geld vandaan komt wat de huisarts of apotheker krijgt? Voor elke verrichting of medicijnen staat een andere vergoeding en dan moet de zorgverzerkeraar toch echt wel weten wat ze moeten vergoeden...
Als ik van zorgverzekeraar wissel weten ze nu niets van mijn ziekteverleden, als ik die zou hebben.
Carpe Libertatem
pi_63060272
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Jij ook niet. Dus wat moeten we met dit 'argument' ?

Overigens stelt niemand hier dat geen enkele burger gebruik mag maken van het EPD.
Slechts dat zij er geen één willen hebben, ook geen afgeschermde. En dan kom jij telkens met zaken die wellicht voor anderen gelden. Laat hen dan maar voor zo'n EPD kiezen als ze geloven dat ze daardoor minder gevaar lopen.
  † In Memoriam † zaterdag 8 november 2008 @ 20:24:06 #107
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63060417
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:19 schreef OldJeller het volgende:
Overigens stelt niemand hier dat geen enkele burger gebruik mag maken van het EPD.
Slechts dat zij er geen één willen hebben, ook geen afgeschermde. En dan kom jij telkens met zaken die wellicht voor anderen gelden. Laat hen dan maar voor zo'n EPD kiezen als ze geloven dat ze daardoor minder gevaar lopen.
Precies. Als mensen vrijwillig een EPD willen moeten ze dat helemaal zelf weten en ik kan best voorstellen dat mensen die voor een zwik medicijnen allergisch zijn zoiets zouden willen, maar het moet gewoon niet 'default' zijn.

Als je mee wil doen dan stuur je een formuliertje in en van alle andere mensen komt er niets in de centrale DB en is er geen EPD.
Carpe Libertatem
pi_63060460
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:07 schreef RealBizkit666 het volgende:
Medische gegevens. Waar je alergisch voor bent bijvoorbeeld. Psycholoog valt daar niet onder. En het EPD slaat geen medische gegevens op.
Fysiotherapeut b.v. wel, en er lopen zat andere zorgverleners rond die niets te maken hebben met wat een vrouw bij de gynaecoloog b.v. doet.
quote:
[..]

Helaas heb je de gegevens dan meestal niet snel genoeg als het spoedeisend is.
Ook niet als je een EPD hebt, tenzij je een medisch paspoort hebt, zoals ik al zei.
Anders handelen ze gewoon als bij elk ander persoon. Dus dat is geen excuus.
  Moderator zaterdag 8 november 2008 @ 20:52:49 #109
45833 crew  Fogel
pi_63061327
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:07 schreef RealBizkit666 het volgende:

Dat ben je nu ook al. En bij het EPD blijf je dat ook. Jij bepaald ook wie er toegang heeft door bepaalde personen je BSN nummer geeft. Na een zwaar ongeluk geef je automatisch je BSN aangezien dat op je ID staat. Iets wat handig kan zijn dan zoals in mijn vorige post.
Dus iedereen die mijn BSN heeft, heeft automatisch toegang tot mijn info? Dat is in ieder geval wat je hier beweert...
Niet dat het op mij van toepassing is, want ik heb geen BSN, zowel op mijn (Nederlandse) paspoort als op mijn (Nederlandse) ID kaart is dat velt gewoon leeg.
quote:
Nu kan dat inderdaad heel makkelijk zonder dat je weet wie er in heeft gekeken. Bij het EPD wordt alles vastgelegd wie waar in gekeken heeft.
En wie gaat iets met die informatie doen?
quote:
Medische gegevens. Waar je alergisch voor bent bijvoorbeeld. Psycholoog valt daar niet onder. En het EPD slaat geen medische gegevens op.
Als het EPD geen medische gegevens op gaat slaan, waar gaat het dan voor dienen?
quote:
Helaas heb je de gegevens dan meestal niet snel genoeg als het spoedeisend is.
Even op een medicijnenpaspoort kijken of op zo'n SOS ding is minimaal net zo snel als een ID kaart gaan zoeken, het BSN overtypen en dan het systeem raadplegen. Wat als je het verkeerde BSN intypt? Volgens jou wordt de naam niet opgeslagen, dus dan kan je niet controleren of de naam overeenstemt met het nummer. Een extra check zou toch wel erg welkom zijn in dat soort situaties. Of zou het stiekum toch wel aan een naam gekoppeld zijn??
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_63062795
Morgen, zondag, bij Zembla "We weten alles over u".
Gaat over wat instanties allemaal weten over je...en dat niet alles goed beschermd is...
Make my day!
  zaterdag 8 november 2008 @ 22:59:54 #111
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_63064224
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 14:20 schreef superworm het volgende:
I won't, bedankt. Toch leuk dat Big Brother ons bezwaar laat maken. Het lijkt net een democratie af en toe.
Hehehehe, geweldig .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_63065855
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dus iedereen die mijn BSN heeft, heeft automatisch toegang tot mijn info? Dat is in ieder geval wat je hier beweert...
Niet dat het op mij van toepassing is, want ik heb geen BSN, zowel op mijn (Nederlandse) paspoort als op mijn (Nederlandse) ID kaart is dat velt gewoon leeg.
[..]
Niet iedereen heeft toegang, alleen mensen met een UZI-pas en om daar aan te komen zijn weer een aantal regels. Hoe vaak moet ik dat nog vertellen? En ga nu niet komen met stelen en dergelijke, want als iemand je creditcard steelt komt die ook aan je geld...
quote:
En wie gaat iets met die informatie doen?
[..]
Goede vraag... Wie dan? Jezelf natuurlijk. Als je dan ziet dat er iemand ingekeken heeft injouw dossier zonder toestemming dan kun je hem/haar voor de rechter slepen...
quote:
Als het EPD geen medische gegevens op gaat slaan, waar gaat het dan voor dienen?
[..]
Het EPD is een koppeling tussen databases en niet om medische gegevens op te slaan. Moet ik dat nog vaker uitleggen? Via het EPD kunnen arsten de gegevens bij je eigen huisarts uit de database inzien.
quote:
Even op een medicijnenpaspoort kijken of op zo'n SOS ding is minimaal net zo snel als een ID kaart gaan zoeken, het BSN overtypen en dan het systeem raadplegen. Wat als je het verkeerde BSN intypt? Volgens jou wordt de naam niet opgeslagen, dus dan kan je niet controleren of de naam overeenstemt met het nummer. Een extra check zou toch wel erg welkom zijn in dat soort situaties. Of zou het stiekum toch wel aan een naam gekoppeld zijn??
Je ID ben je verplicht bij je te hebben. Dat paspoort en SOS ding niet.
pi_63065923
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En als je dan in een ziekenhuis ligt 100 km van je huisarts vandaan en je krijgt bepaalde antibiotica toegediend waar je allergisch voor bent nadat je een ongeluk hebt gehad en het zelf niet kunt vertellen? Denk je er dan nog zo over of had je dan liever gehad dat ze dat in het ziekenhuis hadden kunnen opvragen... Maar goed, daar heb je als je tussen 6 plankjes in ligt genoeg tijd om over na te denken, maar dat kun je het niet meer terug draaien.
Bullshit argument. Mij boeit dat doodgaan niet, als ik dood ben, ben ik dood, basta. De lui die dat wel boeiend vinden moeten dan maar een handtekening zetten voor toestemming om dat systeem te gebruiken en ZEER ZEKER NIET andersom.
pi_63065933
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 20:19 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Jij ook niet. Dus wat moeten we met dit 'argument' ?

Hoe wil jij weten dat ik nergens allergisch voor ben?
pi_63065978
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:30 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Hoe wil jij weten dat ik nergens allergisch voor ben?
Dat wil ik niet.
Ik zeg dat de keuze er moet blijven. Als jij b.v. wel allergisch bent en werkelijk gelooft dat het veiliger voor jou is als er een EPD van je is, dan moet je die vooral nemen. Dan juich ik je enkel toe.
Alleen de mensen die het niet willen, zouden het niet moeten hebben.
Dat is iets wat ieder voor zich moet bepalen.
pi_63066029
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:32 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Dat wil ik niet.
Ik zeg dat de keuze er moet blijven. Als jij b.v. wel allergisch bent en werkelijk gelooft dat het veiliger voor jou is als er een EPD van je is, dan moet je die vooral nemen. Dan juich ik je enkel toe.
Alleen de mensen die het niet willen, zouden het niet moeten hebben.
Dat is iets wat ieder voor zich moet bepalen.
Dat klopt.

Maar niet iedereen moet aan komen poepen met privacy, big borther en weet ik nog niet meer wat voor argumenten om het maar niet te doen.
pi_63066050
1984
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63066069
Wat gebeurt er eigenlijk met lui die voor 15 december geen bezwaar insturen?
pi_63066081
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef zhe-devilll het volgende:
1984
Dus?
pi_63066114
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Met die lui zelf zal niets gebeuren. Er heerst geen vloek op dat bezwaar.
pi_63066145
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat klopt.

Maar niet iedereen moet aan komen poepen met privacy, big borther en weet ik nog niet meer wat voor argumenten om het maar niet te doen.
Bedrijfsartsen willen ook toegang tot het EPD... Waarom eigenlijk? En waarom wil jij dat iedereen meedoet?
pi_63066168
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:38 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:
Bij die mensen krijgen de zorgverleners toegang tot hun EPD.
Make my day!
pi_63066177
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Met die lui zelf zal niets gebeuren. Er heerst geen vloek op dat bezwaar.
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:42 schreef agter het volgende:

[..]

Bij die mensen krijgen de zorgverleners toegang tot hun EPD.
Het gaat mij erom wat er gaat gebeuren als lui "vergeten" bezwaar te maken en het na 15 december toch willen doen? Gaat het ze dan extra geld kosten? Mag het daarna niet meer?
pi_63066184
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat klopt.

Dat is valide.
Volgens mij krijg jij het idee, omdat je in die wereld van applicaties voor dit soort doeleinden zit, dat je het daarom moet beschermen. Alsof we zeggen "al dat soort projecten zijn slecht".
Maar dát is het niet. Het gaat om het feit dat je dergelijke persoonlijke gegevens niet moet willen vastleggen, of de mogelijkheid geven dat het wijdverspreid kan worden over één of ander netwerk. De voordelen zijn nagenoeg nihil.
De mensen die echt zo angstig zijn en menen dat dit systeem het leven voor ze veiliger maakt, dragen ook uit diezelfde angst een medisch paspoort bij zich. Bij allerlei chronische en relevante aandoeningen wordt geadviseerd om iets als een medisch paspoort bij je te hebben.
pi_63066190
quote:
Op zondag 9 november 2008 00:41 schreef Nicolaas_Copernicaars het volgende:

[..]

Bedrijfsartsen willen ook toegang tot het EPD... Waarom eigenlijk? En waarom wil jij dat iedereen meedoet?
Ze willen toegang ja. Maar er is een verschil tussen iets willen en iets krijgen.

Ik krijg geld voor iedereen die meedoet. Nee grapje. Persoonlijk denk ik dat het gewoon beter zal zijn voor het geven van zorg in het algemeen. Er zijn in het verleden namelijk al genoeg doden gevallen omdat er complicaties optraden door het toedienen van de verkeerde medicijnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')