abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62902681
beste allen,

ik schrijf dit omdat ik denk ik bestwel een groot probleem heb en ik er eventjes niet helemaal uit kom.

er wordt hier vanalles geschreven, en iedereen heeft wel bepaalde ideen, wellicht zit er straks voor mij ook een goed idee tussen.

-het is namelijk zo; ik en mijn vriend hebben vorig jaar een huis gekocht, het betreft nieuwbouw, dus er ging nog wel een tijd over heen voordat er uberhaupt gewoond kan worden. het wordt nu waarschijnlijk maart 2009 opgeleverd. de hypotheek hebben we destijds op beider naam gezet, aangezien mijn inkomen niet geheel toerijkend was. ongeveer 30% staat op zijn ouders naam.. die dus garant staan.
ter aanvullende informatie, we hebben geen NHG kunnen krijgen en we hebben ook geen samenlevingscontrakt, die zat wel in de pen, maar door de omstandigheden is dat elke keer verschoven..

nu is het zo dat onze relatie op t punt staat dood te gaan. ik vind het heel erg, we hebben meerdere malen gepraat maar er treden geen verbeteringen op. ik ben ook gewoon uitgekeken op hem, ik zie het niet meer goedkomen iig!

wat moet ik/we doen? t liefst hou ik de woning aan, door de garantsteling door te schuiven naar derden, bijv mijn eigen ouders.. maar werkt dat ook zo? en hoe krijg ik hem uberhaupt bereid.
ik geloof dat ik in een bijzonder lastige situatie terrecht ben gekomen.

hoop wat te horen,

pi_62902728
Da's behoorlijk kut inderdaad.
Waarom zie je het nu niet meer goedkomen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 3 november 2008 @ 11:02:55 #3
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_62902763
Hoe lang hebben jullie een relatie?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_62902792
Ik denk dat je met je ouders moet gaan praten als je de garantstelling naar je ouders wilt schuiven.
Wat vreemd dat je geen samenlevingscontract hebt afgesloten met je vriend, ik dacht dat dat een verplichting is als je samen een huis koopt.
pi_62902803
Sowieso had je idd een samenlevingscontract moeten hebben, maar daar heb je nu niks meer aan.

Maar goed, als je het niet meer goed ziet komen, zou ik met je ouders en hypotheekverstrekker om de tafel gaan zitten, kijken wat zij voor je kunnen doen.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  maandag 3 november 2008 @ 11:05:03 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62902812
dat gaat je een flinke som geld kosten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_62902816
we hebben vanaf de zomer 2006 een relatie,

ik zie het niet meer goedkomen omdat; nouja.. het ligt ook aan mezelf, geen gevoel meer bij hem, maar ook meningsverschillen, dingetjes, en veel dingetjes, het is gewoon niet leuk meer. ben tegenwoordig liever alleen dan met hem. en dat suddert nu al een half jaartje zo..
pi_62902839
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:05 schreef sevo1985 het volgende:
we hebben vanaf de zomer 2006 een relatie,

ik zie het niet meer goedkomen omdat; nouja.. het ligt ook aan mezelf, geen gevoel meer bij hem, maar ook meningsverschillen, dingetjes, en veel dingetjes, het is gewoon niet leuk meer. ben tegenwoordig liever alleen dan met hem. en dat suddert nu al een half jaartje zo..
Wel opvallend dat mensen vaak al een hypotheek aangaan als ze elkaar net een jaar ofzo kennen. Jullie wonen wel al samen?
pi_62902867
ja.. nou over dat samenlevingscontrakt is niet zoveel gerept tijdens de koop, misschien ook wel vreemd.

en nu is het net alsof dat huis het enige is dat ons bij mekaar houdt.. en dan kies ik toch liever voor mezelf, uiteraard. ongeacht de consequenties. hoe kut ook. maar dit is ook geen doen eigenlijk.
pi_62902923
ja het lullige is dat door liefde heel veel dingen (overhaast) gebeuren?

alles is goed, mogelijkheden zijn er, je benut ze,
ik ben het er ook volkomen mee eens, dat dingen te snel gegaan zijn, maar dat is dan de flow, zo gaat dat. en daar zit ik nu zelf mee opgescheept..
pi_62902930
Na een jaar een huis kopen vind ik op zich niet zo vreemd. Vooral als je samen wilt gaan wonen, om te huren moet je jaren wachten of je betaalt je blauw.
Ik vind het alleen wel 'stom' om na een jaar een huis te kopen wat pas twee jaar later opgeleverd zou gaan worden.
pi_62902979
kopen is sowieso beter dan huren in mijn optiek.

het was een buitenkans, appertement midden in de stad.. dat kon ik niet laten schieten
pi_62902985
Ik zou er nog energie in steken en het een keer proberen. Dat je je gaat ergeren aan je partner als de vlinders weg zijn is normaal, iedereen heeft ook minder leuke eigenschappen.
Denk ook nu goed na en neem geen overhaaste beslissingen.

Straks zit jij met een schuld en zonder huis en mis je hem ineens weer...
  maandag 3 november 2008 @ 11:12:36 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_62902999
Is dit niet eerder wat voor WGR?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 3 november 2008 @ 11:13:13 #15
224798 superXmacho
Hou je bek! Ken je plek!
pi_62903018
Voor zo ver ik hier uit kan halen is dat het huis samen gekocht is.

Dus dan wordt het meestal :

- elkaar uit kopen,

Conclusie:
Jij en eventueel een derde moet(ten) het het geld ophoesten.

-Hij of jij kan zeggen :''laat maar je mag hem hebben''.

Conclusie:
De een is zijn of haar geld kwijt of een deel er van.

-Geld lenen

Conclusie:

Mischien kan een derde bijv. je ouders een 2de hypotheek op het huis nemen?
Of jij een 2de hypotheek er bij?
(zit je ook weer met je inkommen , ik weet niet of dat verbeterd is)

- verhuren

Conclusie:

Moet je hem echt heel lang huren wil je je geld er uit hebben,

Deze optie wordt het meeste gedaan:

- verkopen.

Conclusie:

Allebei geld terug,

Wel het gevaar dat hij lang te koop staat of dat de prijs wat zakt.
Don't hate me because I am a blonde!
  maandag 3 november 2008 @ 11:13:43 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62903030
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:12 schreef Copycat het volgende:
eigenlijk wel ja
  maandag 3 november 2008 @ 11:14:13 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62903046
schopje naar WGR... daar zitten de huizen experts
pi_62903047
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:10 schreef Biancavia het volgende:
Na een jaar een huis kopen vind ik op zich niet zo vreemd. Vooral als je samen wilt gaan wonen, om te huren moet je jaren wachten of je betaalt je blauw.
Ik vind het alleen wel 'stom' om na een jaar een huis te kopen wat pas twee jaar later opgeleverd zou gaan worden.
Kopen is ook heel duur. Dan kun je beter eerst nog even een jaartje (particulier) huren, en rustig kijken om iets te gaan kopen.
Bovenstaande vind ik wel de domste reden om maar te gaan kopen, als je nog nooit samengewoond hebt met elkaar en elkaar zo kort kent. Want TS is nu veeeel duurder uit.
pi_62903068
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:11 schreef sevo1985 het volgende:
kopen is sowieso beter dan huren in mijn optiek.

het was een buitenkans, appertement midden in de stad.. dat kon ik niet laten schieten
Nou ja goed, als je denkt dat je de hypotheek in je eentje op kunt brengen, met je ouders die garant staan, dan moet je dat natuurlijk gewoon proberen.

Je eerste zorg op dit moment lijkt me echter het uitspreken van je gevoel om te stoppen met de relatie.
Heb je enig idee hoe hij erover denkt?
pi_62903148
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:14 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Kopen is ook heel duur. Dan kun je beter eerst nog even een jaartje (particulier) huren, en rustig kijken om iets te gaan kopen.
Bovenstaande vind ik wel de domste reden om maar te gaan kopen, als je nog nooit samengewoond hebt met elkaar en elkaar zo kort kent. Want TS is nu veeeel duurder uit.
Ja, natuurlijk is dat zo. Het is echter wel de praktijk die ik om mij heen zie, mensen willen gaan samenwonen en gaan dus kopen. En ik heb het bijna net zo vaak ook weer fout zien gaan.
  maandag 3 november 2008 @ 11:21:43 #21
224798 superXmacho
Hou je bek! Ken je plek!
pi_62903250
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:18 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk is dat zo. Het is echter wel de praktijk die ik om mij heen zie, mensen willen gaan samenwonen en gaan dus kopen. En ik heb het bijna net zo vaak ook weer fout zien gaan.

Als je gaat samen wonen en je koopt een huis ,
En je wil gewoon 100 % zeker weten dat mocht de relatie stuk gaan dat je het huis dan kan houden , zonder gesodemieter,

Alleen het huis kopen en de andere er dan bij in laten wonen ,

Maar ja ,
Bijna niemand kan in ze 1tje even het geld voor het huis ophoesten.
pi_62903335
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:21 schreef superXmacho het volgende:

[..]

Als je gaat samen wonen en je koopt een huis ,
En je wil gewoon 100 % zeker weten dat mocht de relatie stuk gaan dat je het huis dan kan houden , zonder gesodemieter,

Alleen het huis kopen en de andere er dan bij in laten wonen ,

Maar ja ,
Bijna niemand kan in ze 1tje even het geld voor het huis ophoesten.
Ja, alsof die ander daar blij mee is. Als het dan fout gaat staat diegene op straat, of kan terug naar paps en mams.
pi_62903343
Ik zou niet mijn slechte relatie in stand houden voor een huis. Ongeacht hoe leuk dat huis wel niet is.
pi_62903377
Voor welk bedrag is gefinancierd en voor welk bedrag kun je evt verkopen? Dan weet je wat de restschuld is. Ik zou er niet op rekenen dat er geen schuld overblijft, en zelfstandig het huis financieren lijkt me ook een tamelijk onhaalbare kaart gezien het al aan de zeer krappe kant was met zijn tweeen.
pi_62903457
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:12 schreef Copycat het volgende:
pi_62903471
nou kijk;

t lullige is dat t allemaal gevoelskwesties zijn en die kunnen je beste raad zijn maar evengoed misleidend.

ik kan het opzich prima opbrengen, de lasten, de aankoop was even een probleempje. de hypotheek hebben we kunnen krijgen op 105% van de executiewaarde. dat zegt wel wat over de populariteit van de appartementen in dat blok. en ja het is een schittterende plek.

wat de relatie betreft. we hebben het er al over gehad en het kwam niet onverwachts bij hem, hij dacht ook wel een beetje t zelfde. maarja.. what to do now... ik voel me ergens een lul, want ik voel gewoon niks meer voor hem, is dat een rede? maar hij heeft ook wel te kennen gegeven niet zo warm meer van mij te worden, wat ik dan weer als positief beschouw, want anders heb ik helemaal t idee dat t allemaal aan mijzelf ligt.

wat betreft de kosten van particulier huren in med Ned, of kopen.. ter vergelijking, ik had een huurappartement wat dik 700 kostte, en nu kost de hypotheek met aftrek 650..
  maandag 3 november 2008 @ 11:31:52 #27
224798 superXmacho
Hou je bek! Ken je plek!
pi_62903541
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:24 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, alsof die ander daar blij mee is. Als het dan fout gaat staat diegene op straat, of kan terug naar paps en mams.
Het is de enigste manier om geen gesodemieter om het huis te krijgen ,

En de meesten die staan sowieso na een scheiding op straat.

Want meestal wordt het huis verkocht ,
En je moet een groot huis hebben wil je van jou helft van het geld een ander huis willen kopen ,

Wat kost een fatsoenlijk huis ongeveer?

Al wel snel rond de ton.

Er zijn uitzonderingen op de regel.
Maar dat is meestal ook echt toeval als je die vindt.

Mijn vader zegt altijd:

Als je uit hus gaat , koop je een huis.
En het beste is dan rond de 2 ton.

Want moet hij verkocht worden en ben ik wat geld kwijt dan kan je teminste nog een huis kopen.

Maar ja 2 ton komt niet uit de lucht vallen.
pi_62903544
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:29 schreef sevo1985 het volgende:
nou kijk;

t lullige is dat t allemaal gevoelskwesties zijn en die kunnen je beste raad zijn maar evengoed misleidend.

ik kan het opzich prima opbrengen, de lasten, de aankoop was even een probleempje. de hypotheek hebben we kunnen krijgen op 105% van de executiewaarde. dat zegt wel wat over de populariteit van de appartementen in dat blok. en ja het is een schittterende plek.

wat de relatie betreft. we hebben het er al over gehad en het kwam niet onverwachts bij hem, hij dacht ook wel een beetje t zelfde. maarja.. what to do now... ik voel me ergens een lul, want ik voel gewoon niks meer voor hem, is dat een rede? maar hij heeft ook wel te kennen gegeven niet zo warm meer van mij te worden, wat ik dan weer als positief beschouw, want anders heb ik helemaal t idee dat t allemaal aan mijzelf ligt.

wat betreft de kosten van particulier huren in med Ned, of kopen.. ter vergelijking, ik had een huurappartement wat dik 700 kostte, en nu kost de hypotheek met aftrek 650..
Het is me niet geheel duidelijk, maar voor hoeveel heeft je vriend nu meegefinancierd? Ik zie iets staan over garantstelling door zijn ouders, maar wat draagt hij zelf bij?
pi_62903641
de koop is 225.000,00, de hypotheek is 241.000,00 geworden

ik heb daar 70% van gefinancierd

zijn ouders 30%.. hijzelf studeerd nog.. daar is moeilijk een hypotheek op te krijgen hmmh..

tis allemaal wel lastig:S
pi_62903722
hijzelf dus 0,0
pi_62903738
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:35 schreef sevo1985 het volgende:
het was 225.000,00, de hypotheek is 241.000

zijn ouders 30%.. hijzelf studeerd nog.. daar is moeilijk een hypotheek op te krijgen hmmh..

Ok! Wat is de financiele positie van jouw ouders? Als die fatsoenlijk is moet dit toch niet te moeilijk zijn? Gewoon omwisselen zijn ouders voor de jouwe. Maar ga eens praten met een hypotheekadviseur, die kan dit ook narekenen
  maandag 3 november 2008 @ 11:41:06 #32
224798 superXmacho
Hou je bek! Ken je plek!
pi_62903751
quote:
het was 225.000,00, de hypotheek is 241.000

Als jij of je ouders een 2de hypotheek kunnen krijgen dan kan je hem uitkopen ,

Wat je wel moet weten :

Jij staat er beter voor als hij.

Wil hij jouw uitkopen dan mag hij die 70% op hoesten ,

Jij integendeel hoeft maar 30 % op te hoesten dan.

Als het huis verkocht moet worden dan krijg jij je 70 % .

En ik neem aan dat daar wel huizen voor te krijgen zijn,
Hangt er ook vanaf waar je een huis wil hebben.
pi_62903771
die positie van mijn ouders is uitstekend, maar toch vind ik het moeilijk, vind t ergens lullig voor hem.

maar ik zie verder weinig oplossingen
pi_62903798
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:42 schreef sevo1985 het volgende:
die positie van mijn ouders is uitstekend, maar toch vind ik het moeilijk, vind t ergens lullig voor hem.

Nou ja, hij studeert toch nog?
  maandag 3 november 2008 @ 11:44:07 #35
224798 superXmacho
Hou je bek! Ken je plek!
pi_62903807
quote:

er zijn infeite 2 optie's

- zelf het geld ophoesten , of je ouders.
of
-verkopen,
pi_62903822
quote:

Scheiden is altijd lullig, maar dit gaat met weinig financiele kleerscheuren zo te zien. En hij kan het huis toch niet betalen, dus ook voor hem is het beter als jij het huis krijgt.
pi_62903945
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:05 schreef Re het volgende:
dat gaat je een flinke som geld kosten
Word.
quote:

Ik zou dan inderdaad kijken of jouw ouders die 30% over kunnen nemen. Zou wel de makkelijkste oplossing zijn. Kun je de vaste lasten wel betalen dan?

En laat dit een lesje zijn: volgende keer meteen een samenlevingscontract, daar kun je bepaalde dingen in vast laten leggen zodat er bij een "scheiding" zoals nu geen geklier komt.
pi_62904021
ja, ik zou het financieel wel kunnen ophoesten, al is het altijd duurder, natuurlijk...

maar het kan..
pi_62904130
quote:
Op maandag 3 november 2008 11:53 schreef sevo1985 het volgende:
ja, ik zou het financieel wel kunnen ophoesten, al is het altijd duurder, natuurlijk...

maar het kan..
Dan zou ik persoonlijk voor die optie gaan. Als je nu de boel weer in de verkoop zou gooien, verlies je er (denk ik) zeker meer op. Ook gezien de tijd waar we nu in leven kredietcrisis enzo.
  maandag 3 november 2008 @ 12:03:25 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62904255
De woning is nog niet afgebouwd en opgeleverd?
Wat is de waarde van de woning nu en welk deel van de hypotheek (241.000 min bouwdepot?) is al gebruikt?
Wie gaat de resterende termijnen van de bouw op zich nemen? Of blijven jullie op papier bij elkaar tot het huis is opgeleverd?
Ben jij ook 70% eigenaar van de woning en je vriend 30%? Of ligt het eigendom op 50/50?
Uitgaande van de koopsom minus de hypotheek (en 70/30) zou je vriend ¤ 4.800 aan jou over moeten maken zodat jij het volledige eigendom krijgt. (30% van (241.000 - 225.000)) maar als de woning nog niet geheel gereed is, zul je een ander rekensommetje moeten maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_62904328
de woning is gereed en de rekeningen aan het bouwdepot zijn voldaan..

het is alleen wachten op de oplevering, in maart 2009.
  maandag 3 november 2008 @ 12:15:22 #42
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62904502
Sowww, da's duur wonen.
Woning is gereed en dan nog een half jaar moeten wachten op de sleutel!

Ontopic: dan blijft de vraag nog in welke verhouding jullie eigenaar van de woning zijn in relatie tot de verhouding in de hypotheek.
Daarmee kun je uitrekenen wie welke bedrag moet betalen om de ander uit te kopen. (Mocht dat jullie keuze zijn.)
pi_62904781
30% van zijn ouders, dus 70% van jullie samen. Is dit gelijk over jullie verdeeld?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 3 november 2008 @ 13:13:37 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62905880
quote:
Op maandag 3 november 2008 12:28 schreef baskick het volgende:
30% van zijn ouders, dus 70% van jullie samen. Is dit gelijk over jullie verdeeld?
Even lezen.
quote:

Al denk ik dat TS hier bedoelt dat 30% door de vriend is gefinancierd met een garantstelling van de ouders. Anders gaat het helemaal een leuk verhaal worden. De ouders van de vriend van TS zouden dan een deel van de woning (en de hypotheek) moeten verkopen aan TS.

Maar TS moet hier eerst maar eens duidelijkheid verschaffen.
pi_62906511
quote:
Op maandag 3 november 2008 13:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Even lezen.
[..]

Al denk ik dat TS hier bedoelt dat 30% door de vriend is gefinancierd met een garantstelling van de ouders. Anders gaat het helemaal een leuk verhaal worden. De ouders van de vriend van TS zouden dan een deel van de woning (en de hypotheek) moeten verkopen aan TS.

Maar TS moet hier eerst maar eens duidelijkheid verschaffen.
Sorry, tabje stond te lang open
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_62907607
nou, we hadden renteverlies begroot.. dus t dure wonen valt nu wel mee:)

maar dan nog..
pi_62907705
eigenlijk zijn er 3 hypotheken:

1e is de garantstelling op naam van de ouders van mijn vriend,
2e is de ¤ 8000 renteverlies,
en als laatste mijn (grootste) deel.
  maandag 3 november 2008 @ 15:10:22 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62908751
quote:
Op maandag 3 november 2008 14:25 schreef sevo1985 het volgende:
eigenlijk zijn er 3 hypotheken:

1e is de garantstelling op naam van de ouders van mijn vriend,
2e is de ¤ 8000 renteverlies,
en als laatste mijn (grootste) deel.
De garantstelling is geen hypotheek.
Een garantstelling wil niet meer zeggen dan, wanneer jullie niet aan je verplichtingen voldoen, de bank voor 30% (¤ 72.300,-) hun vordering bij de ouders van de vriend gaan innen.
En als ik het goed begrijp (lees) hebben jullie de bouwrente dus meegefinancierd. Je betaalt dus rente over rente terwijl jullie geen gebruik kunnen maken van de woning. Sorry, maar ik vind dat wel duur wonen: ergens voor betalen waar je geen gebruik van kunt maken terwijl het wel gereed is.

Maar ik zal de vraag duidelijker stellen. Je geeft aan dat jullie een hypotheek hebben van ¤ 241.000,-. Wie heeft deze hypotheek afgesloten? Dus wiens naam staat er in de hypoheekakte als schuldenaar(s)? En voor welk deel?
pi_62909149
ik heb niet hier alles bij de hand, qua papieren ander kon ik het nog eens naslaan, ben op me werk, dus me baas zal nu al niet echt blij met me zijn;)

maar ik zit er mee..

ja goed, we hebben zegmaar die renteverlies meegefinancierd.. daar ze al een paar maanden aan t bouwen waren, moesten we direct een ton ophoesten voor t bouwdepot, dus werd dit ons geadviseerd..

De hypotheek hebben we samen afgesloten op mijn naam, nouja, het overgrote deel op mijn inkomen, al staat zijn handtekening er ook bij.
op de garantstelling op naam van zijn ouders staan zowel mijn, als zijn en zijn ouders handtekeningen..
die 70% is gebaseerd op mijn inkomen, die 30% aangevuld als garantie door zijn ouders.

hopelijk heb ik t nu een beetje duidelijk..
  maandag 3 november 2008 @ 15:42:17 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_62909636
Ik zal je niet langer van het werk houden.

Maar kijk voor de zekerheid nog eens de koopakte, hypotheekakte en dan met name de eigendoms- en schuldverhouding door.
Als je maar 50% eigenaar van de woning bent en 70% eigenaar van de schuld, heb je wel een probleem.
(Niet om je bang te maken, hoor. Maar je zult niet de eerste zijn die bij een scheiding door dit soort verschillen in de problemen kan komen.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')