Wel in de betekenis van stadskernquote:Op maandag 3 november 2008 08:59 schreef jordeeeh het volgende:
Alsof alleen een stad een centrum kan hebben
Ja maar er staat centrum, niet stadskern.quote:Op maandag 3 november 2008 09:51 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wel in de betekenis van stadskern
Apeldoorn is gewoon een uit de kluiten gewassen dorp. Is verder niet erg hoor, maar doe dan ook niet alsof
TS denkt dat Nederland echte steden heeftquote:Op maandag 3 november 2008 08:50 schreef stbabylon het volgende:
Kijk, echte steden als Amsterdam, Zwolle en Utrecht hebben een duidelijk defineerbaar Centrum.
Lezen, ik ging naar een optreden. TS woont in Zwolle en heeft daar gisteren zijn drankje gedronken. In het Centrum van de Stad.quote:Op maandag 3 november 2008 10:15 schreef danos het volgende:
lol en in wat voor gehucht woont TS dat hij naar apeldoorn gaat om zijn drankje te drinken?
Daar heb ik gisteren wat spareribs naar binnen gewerkt. Met een Kilkenny (nou goed, 2) en een peukie! Kroegen waar je binnen mag rokenquote:Op maandag 3 november 2008 10:13 schreef BarraCupraCuda het volgende:Sally's FTW!!!
In 1230 kreeg Zwolle van haar landheer de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg stadsrechtenquote:Op maandag 3 november 2008 10:34 schreef danos het volgende:
Zwolle: De gemeente telt 117.109 inwoners
Apeldoorn: De gemeente heeft totaal 154.962 inwoners.
![]()
Als import Apeldoorner ben ik het hier wel mee eens, het centrum bestaat voornamelijk uit een langgerekte straat, met wat zijstraatjes en een erg klein Marktplein.quote:Op maandag 3 november 2008 08:50 schreef stbabylon het volgende:
Klacht: Apeldoorn is een dorp, en heeft dus geen Centrum (let op de hoofdletter)
Oh, heb je hem ook weer...quote:Op maandag 3 november 2008 12:08 schreef GuyFawkes het volgende:
Anno 2008 klagen over stadsrechtenWat een kk loser is TS.
Ja want dan ben je pas een stad. Sao Paulo, New York, Mexico City zijn ook allemaal dorpen, want daar is de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg nooit geweest om stadsrechten toe te kennenquote:Op maandag 3 november 2008 10:36 schreef stbabylon het volgende:
[..]
In 1230 kreeg Zwolle van haar landheer de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg stadsrechten
Sorry, dat kon ik voor Apeldoorn niet vinden...
Ik deponeer alleen feitenquote:Op maandag 3 november 2008 12:50 schreef Billy_Talent het volgende:
De mening van TS is fout en dient te worden herzien
We hebben het hier alleen over Nederland.quote:Op maandag 3 november 2008 12:46 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja want dan ben je pas een stad. Sao Paulo, New York, Mexico City zijn ook allemaal dorpen, want daar is de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg nooit geweest om stadsrechten toe te kennen.
quote:Op maandag 3 november 2008 12:46 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja want dan ben je pas een stad. Sao Paulo, New York, Mexico City zijn ook allemaal dorpen, want daar is de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg nooit geweest om stadsrechten toe te kennen.
Want alleen in Nederland heb je steden omdat alleen in Nederland de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg actief was?quote:Op maandag 3 november 2008 12:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
We hebben het hier alleen over Nederland.
He, als je een potje interessant wil doen, moet je je wel wat meer verdiepen. Die knakker heeft onder anderen Zwolle stadsrechten gegeven. Maar er waren meer mensen en organen die dat mochten doen.quote:Op maandag 3 november 2008 12:55 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
Want alleen in Nederland heb je steden omdat alleen in Nederland de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg actief was?
Het gaat er niet om dat hij meerdere steden stadsrechten heeft gegeven. Het gaat erom dat jij stadsrechten ,gegeven door een knakker eeuwen terug, als legitiem en enig bewijs ziet dat een stad een stad is. Als je er wat meer in verdiept, merk je vanzelf wel dat andere voorwaarden veel belangrijker zijn.quote:Op maandag 3 november 2008 12:59 schreef stbabylon het volgende:
[..]
He, als je een potje interessant wil doen, moet je je wel wat meer verdiepen. Die knakker heeft onder anderen Zwolle stadsrechten gegeven. Maar er waren meer mensen en organen die dat mochten doen.
Ook in Duitsland of in België bijvoorbeeld. Maar het gaat nu om Nederland. En in Nederland is Apeldoorn een dorp dat toevallig heel groot is geworden.
denk dat je voor de gein eens moet kijken hoeveel het er in Apeldoorn zelf zijn..quote:Op maandag 3 november 2008 10:34 schreef danos het volgende:
Zwolle: De gemeente telt 117.109 inwoners
Apeldoorn: De gemeente heeft totaal 154.962 inwoners.
![]()
quote:Op maandag 3 november 2008 10:32 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Daar heb ik gisteren wat spareribs naar binnen gewerkt. Met een Kilkenny (nou goed, 2) en een peukie! Kroegen waar je binnen mag roken
... als je werkelijk denkt dat ik ZO simpel bent...quote:Op maandag 3 november 2008 13:27 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat hij meerdere steden stadsrechten heeft gegeven. Het gaat erom dat jij stadsrechten ,gegeven door een knakker eeuwen terug, als legitiem en enig bewijs ziet dat een stad een stad is. Als je er wat meer in verdiept, merk je vanzelf wel dat andere voorwaarden veel belangrijker zijn.
Zo SIMPEL gedraag je je welquote:Op maandag 3 november 2008 13:33 schreef stbabylon het volgende:
[..]
... als je werkelijk denkt dat ik ZO simpel bent...
Eens met TS.quote:
En dat levert al zo'n 30 hilarische posts opquote:
Wat zeik je dan?quote:Op maandag 3 november 2008 08:50 schreef stbabylon het volgende:
Ja goed, Apeldoorn heeft wel een centrum,
Echte mannen drinken Guinness!!!!quote:Op maandag 3 november 2008 10:32 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Daar heb ik gisteren wat spareribs naar binnen gewerkt. Met een Kilkenny (nou goed, 2) en een peukie! Kroegen waar je binnen mag roken
Alle gein aan kant zettende, ben ik het wel met dat lijstje eens. En het enige wat er dan van mijn OP overblijft is dat een duidelijk herkenbaar oude stadskern voor mij wel een teken is voor een stad.quote:Op maandag 3 november 2008 15:31 schreef daniman het volgende:
Ik kom trouwens uit apeldoorn en ik zie het zo: Apeldoorn heeft het inwoneraantal van een stad en is in dat opzicht voor mij een stad. Maar: Apeldoorn ziet er niet uit als een stad ook al doen ze volgens mij wel hun best omdat er iets meer van te maken. Maar wat voor mij een plaats een stadsuitstraling geeft, is een of meer van de volgende dingen:
- een (druk) tramnetwerk
- een verkeersplein binnen de bebouwde kom (zoals Keizer Karelplein te nijmegen of Airborneplein te Arnhem)
- Een bepaalde manier van verkeersdrukte in het centrumdeel van de stad, zoals bij bijv. Amsterdam en Rotterdam maar ook steden als Arnhem en Nijmegen
- een hanze-historie zoals Deventer
In welk opzicht bedoel je oude stadskern dan? Stadsmuren? Arnhem heeft geen stadsmuren maar vind ik toch wel een stad.quote:Op maandag 3 november 2008 15:34 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Alle gein aan kant zettende, ben ik het wel met dat lijstje eens. En het enige wat er dan van mijn OP overblijft is dat een duidelijk herkenbaar oude stadskern voor mij wel een teken is voor een stad.
en Strongbow!quote:
Zoals?quote:Op maandag 3 november 2008 16:08 schreef Blistering het volgende:
TS is gewoon een pauper die van een mug een olifant maakt. Ga je om échte dingen druk maken ofzo.
Idioot.
Mooie inhoudelijke reactie.quote:Op maandag 3 november 2008 13:33 schreef stbabylon het volgende:
[..]
... als je werkelijk denkt dat ik ZO simpel bent...
Binnenkort worden de kanaaloevers gerenoveerd, dan word het alweer iets meer centrum. In de plannen staan o.a. een boulevard langs het kanaal met winkels en horeca. Dat stuk waar nu de praxis zit word dacht ik als eerste op de schop genomen.quote:Op maandag 3 november 2008 15:45 schreef daniman het volgende:
[..]
In welk opzicht bedoel je oude stadskern dan? Stadsmuren? Arnhem heeft geen stadsmuren maar vind ik toch wel een stad.
iig: apeldoorn heeft geen van de dingen van mijn lijstje en zal dat ook niet krijgen, dus een echte stad zal het neit worden denk ik, want:
1. trams komen er niet, daar is apeldoorn gewoon te klein voor. De bus en trein zijn op dit moment volgens mij voldoende.
2.Verkeersplein: Tenzij ze een hele verbouwing plannen is er geen ruimte voor een verkeersplein en al helemaal geen noodzaak voor een.
3. Ik denk dat het centrum te klein is om echt zo'n sfeer te doen ontstaan wat ik als derde punt had omschreven.
4. Pas begin 20e eeuw begon Apeldoorn te groeien. Daarvoor was ongeveer alleen het centrum er met wat huizen daarom heen. De meeste wijken zijn volgens mij pas vanaf de jaren 50 gebouwd.
quote:Op maandag 3 november 2008 11:33 schreef mgerben het volgende:
Apeldoorn heeft een 'Midden', geen 'Centrum'
quote:Op maandag 3 november 2008 16:17 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Die hoef ik ook niet te geven in een stook/onzin topic.
quote:
dan is het erg ja!!!quote:Op maandag 3 november 2008 21:47 schreef Billy_Talent het volgende:
[..]
![]()
Verschrikkelijk als je bier verwacht en Strongbow krijgt
Ts noemt Elburg een stad..quote:Op maandag 3 november 2008 10:36 schreef stbabylon het volgende:
[..]
In 1230 kreeg Zwolle van haar landheer de Utrechtse bisschop Wilbrand van Oldenburg stadsrechten
Sorry, dat kon ik voor Apeldoorn niet vinden...
Wijs mij een duidelijk centrum aan in Apeldoorn bestaande uit meer dan 2 straten en je krijgt gelijk (en nee, een winkelcentrum telt niet)quote:Op donderdag 18 december 2008 18:00 schreef E- het volgende:
Zwolle
Oppervlakte: 119,28 km²
Inwoners 117.109
Apeldoorn
Oppervlakte 341,13 km²
Inwoners 154.962
Toch al wel aardige verschillen hoor!
edit (wiki):
Met de groei van de centrale staat kwam er langzaam een einde aan het fenomeen van het stadsrecht. In de noordelijke Lage landen werden de laatste stadsrechten feitelijk verleend in 1586 (Willemstad). In de periode van het bestaan van de Republiek verwierf alleen Blokzijl (1672) nog een stadsrecht. Na de Bataafse Omwenteling (1795) werden gemeentes naar Frans voorbeeld vormgegeven en werd het stadsrecht - bij wet ¹ - afgeschaft. Hoewel gedeeltelijk hersteld na 1813 kregen steden niet volledig de bevoegdheden terug die zij voordien bezeten hadden: rechtspraak en wetgeving werden steeds meer een zaak van het centraal gezag. Na de grondwet van 1848 en de Gemeentewet van 1851 is het verschil tussen dorpen en steden definitief komen te vervallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |