abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62912005
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben chronisch ziek. Dubbel zelfs. Ik heb dus veel te verliezen als die informatie in handen van de verkeerde valt. Fijn dat jij er aan mee wilt werken maar ik niet.
En je moet het toch wel met de mensen die protesteren hier eens zijn dat het op zijn minst vreemd te noemen is dat je gegevens zelfs in de database opgenomen worden als je hebt aangegeven bezwaren tegen dit systeem te hebben.
Helemaal met je eens.
Ik kan niet begrijpen dat sommige mensen het schenden van het beroepsgeheim van een arts normaal en acceptabel vinden. En het EPD is een systeem waarin dat heel normaal is.
Het schenden van het beroepsgeheim zit in het EPD-systeem!

Volgens college persoonsbescherming:
"Ook is het pas achteraf controleren van de rechtmatigheid van de toegang binnen de
WGBo niet toelaatbaar en kan dan ook als een uitholling van het beroepsgeheim worden
aangemerkt."
Make my day!
pi_62912450
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:06 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

Het lijkt me juist, dat zeker in jouw geval het EPD alleen maar ten voordele van je kan werken, leg nou eens uit waarom je bezwaren hebt, je wilt toch zeker geen "rare medicijn-combinaties" per ongeluk voorgeschreven krijgen... en zeker bij verschillende ziektebeelden, wil je toch zeker zelf ook dat de ene arts weet wat de andere voorgeschreven heeft ?!
Als je denkt dat zo'n systeem alleen ten voordele kan werken dan ben je enorm naïef. Het is helemaal niet in mijn voordeel dat iedere zorgverlener waar ik mee in aanraking kom (en dat zijn er nogal wat!) mijn volledige ziektegeschiedenis kan inzien. Nog even afgezien van het feit dat zij helemaal niets hebben aan een deel van die informatie omdat het helemaal niets met hun vakgebied te maken heeft.
Mijn fysiotherapeut hoeft niet te weten of ik bij mijn psychiater vertelt heb dat ik over hem fantaseer, hij hoeft niet te weten of ik verkracht ben, hij hoeft niet te weten of ik een abortus heb gehad, hij hoeft niet te weten of ik aambeien heb gehad etc. Het is gewoon een grove schending van mijn privacy.

Mijn apotheek is op de hoogte van alle medicijnen die ik gebruik en waarom dus die zouden prima in staat moeten zijn om foute combinaties te voorkomen. Bovendien check ik ook zelf altijd uitgebreid of nieuwe medicijnen geen wisselwerking kunnen hebben met mijn andere medicijnen en bij twijfel bel ik daarover met mijn apotheker.

Bovendien heb ik geen enkel vertrouwen in de veiligheid van dit systeem of een deel van de mensen die er toegang tot hebben.

En verder wat ik in mijn eerste post al zei:
quote:
Het kan diagnoses ook bemoeilijken omdat je in dat systeem door een zorgverlener een bepaald etiketje opgeplakt kunt hebben gekregen waardoor een andere zorgverlener bevooroordeeld naar je situatie kijkt en wellicht dingen over het hoofd ziet.

Ik geloof niet zo in dat toestemming vragen door de zorgverlener. Toegang heeft hij sowieso, wie garandeert mij dat die zorgverlener niet alsnog gaat kijken in mijn dossier nadat ik de deur achter me dicht getrokken heb?
Of dat die zorgverlener zorgvuldig met mijn gegevens omgaat? Ik neem een fysiotherapeut of mijn roddelende tandartsassistente daarin toch even iets minder serieus dan een arts maar beiden hebben toegang tot het volledige systeem.

En je kunt een deel van je medische gegevens afschermen in het dossier maar gebrek aan informatie is óók informatie. En hoe gaat dat afschermen? Komt daar een code bij te staan?
"Patiënt wil niet dat haar psychische dossier opgenomen wordt in het EPD."
En de neuroloog ziet dat terwijl jij daar bent met tot dan toe onbegrepen medische klachten en trekt de conclusie dat jij dus niet helemaal lekker in je bovenkamer bent en dat dát dan wel de verklaring zal zijn van die klachten.
En 20 jaar later kom je er achter dat je toch per ongeluk MS onder de leden had. Oeps, sorry.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62912642
Grappig dat je op fok begint over privacy-schendingen. Maar goed niet iedereen is in staat zelfstandig te controleren of het ene medicijn het andere niet negatief beinvloed, jij blijkbaar wel, dus snel bezwaar maken.

Jij vindt mensen die vertouwen hebben in dit systeem naief, ik vind mensen die meteen van het ergste uitgaan (complottheorien en zo) erg paranoide.
Gelukkig zonder haar
  † In Memoriam † maandag 3 november 2008 @ 17:32:44 #154
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62912701
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:30 schreef TeChNo2 het volgende:
Jij vindt mensen die vertouwen hebben in dit systeem naief, ik vind mensen die meteen van het ergste uitgaan (complottheorien en zo) erg paranoide.
De overheid heeft meermalen bewezen dat het geen complottheorieen zijn maar gewoon de werkelijkheid.
Carpe Libertatem
pi_62912742
Ik zal wel naar de bekende weg vragen , maar noem eens een voorbeeld.
Gelukkig zonder haar
pi_62912777
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:30 schreef TeChNo2 het volgende:
Grappig dat je op fok begint over privacy-schendingen. Maar goed niet iedereen is in staat zelfstandig te controleren of het ene medicijn het andere niet negatief beinvloed, jij blijkbaar wel, dus snel bezwaar maken.

Ik (en volgens mij niemand in dit topic) gaan er vanuit dat dit systeem direct voor slechte doeleinden gebruikt wordt. Maar we onderkennen de mogelijkheid en vinden de risico's daarom te groot.
Zeker omdat het een slecht doordacht systeem is dat ook nog eens afgekeurd wordt door het CBP en nog niet eens door de kamer is geweest.
En de manier van invoeren is natuurlijk helemaal te knullig voor woorden.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat je gegevens zelfs in de database opgenomen worden als je bezwaar tegen die opname maakt.

Vind jij het nu werkelijk klinken als een goed doordacht idee?
pi_62912779
De mensen hier vinden zichzelf heel interessant. Net of iedereen dat soort dingen van je wilt weten. Als je fok gaat doorspitten krijg je al meer dan genoeg informatie, maar daar hoor je niemand over
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_62912828
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De overheid heeft meermalen bewezen dat het geen complottheorieen zijn maar gewoon de werkelijkheid.
Ja. De meeste grote ICT projecten van de overheid hebben toch allemaal een bijsmaakje...sterker nog, ze mislukten gewoon.
Lijkt me verstandig om met een gezonde dosis wantrouwen hiernaar te kijken voordat je iedere zorgverlener toegang geeft tot je medische informatie.
Ik ga hierin ook sterk af op het college persoonsbescherming. Die zegt gewoon dat het medisch geheim hiermee geschonden wordt!

En als zij zeggen dat het stinkt, en de overheid zegt van niet...dan ben ik wantrouwend.
En terecht, denk ik zo.
Make my day!
pi_62912870
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:35 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]
Ja ! Ik verbaas me alleen over het feit dat het niet al lang bestaat !

En als je je druk maakt over je privacy, mag je je fobo wel eens aanpassen: je hebt een voorkeur voor de c1000, houdt van koken en je hebt honden... zo maar wat voorbeeldjes. Moet je allemaal zelf weten maar vanwaar je bezorgdheid over je privacy...
Gelukkig zonder haar
pi_62912966
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:35 schreef ssebass het volgende:
De mensen hier vinden zichzelf heel interessant. Net of iedereen dat soort dingen van je wilt weten. Als je fok gaat doorspitten krijg je al meer dan genoeg informatie, maar daar hoor je niemand over
Mijn alter ego is al dood.

Overigens vind ik de vergelijking tussen Fok! en het EPD wel mank gaan. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat je heel veel informatie over jezelf op Fok! zet. Dit is echter niet verplicht en je hebt zelf ook nog eens helemaal in de hand wat je over jezelf zegt. Niemand zal jou verplichten om te Fokken en daar al jouw avontuurtjes op te schrijven.
pi_62913093
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:24 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Als je denkt dat zo'n systeem alleen ten voordele kan werken dan ben je enorm naïef. Het is helemaal niet in mijn voordeel dat iedere zorgverlener waar ik mee in aanraking kom (en dat zijn er nogal wat!) mijn volledige ziektegeschiedenis kan inzien. Nog even afgezien van het feit dat zij helemaal niets hebben aan een deel van die informatie omdat het helemaal niets met hun vakgebied te maken heeft.
Mijn fysiotherapeut hoeft niet te weten of ik bij mijn psychiater vertelt heb dat ik over hem fantaseer, hij hoeft niet te weten of ik verkracht ben, hij hoeft niet te weten of ik een abortus heb gehad, hij hoeft niet te weten of ik aambeien heb gehad etc. Het is gewoon een grove schending van mijn privacy.

Mijn apotheek is op de hoogte van alle medicijnen die ik gebruik en waarom dus die zouden prima in staat moeten zijn om foute combinaties te voorkomen. Bovendien check ik ook zelf altijd uitgebreid of nieuwe medicijnen geen wisselwerking kunnen hebben met mijn andere medicijnen en bij twijfel bel ik daarover met mijn apotheker.

Bovendien heb ik geen enkel vertrouwen in de veiligheid van dit systeem of een deel van de mensen die er toegang tot hebben.

En verder wat ik in mijn eerste post al zei:
[..]
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:35 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik (en volgens mij niemand in dit topic) gaan er vanuit dat dit systeem direct voor slechte doeleinden gebruikt wordt. Maar we onderkennen de mogelijkheid en vinden de risico's daarom te groot.
Zeker omdat het een slecht doordacht systeem is dat ook nog eens afgekeurd wordt door het CBP en nog niet eens door de kamer is geweest.
En de manier van invoeren is natuurlijk helemaal te knullig voor woorden.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat je gegevens zelfs in de database opgenomen worden als je bezwaar tegen die opname maakt.

Hier wil ik me graag bij aansluiten!
Nog een uitwas van de "we weten alles van je, maar zolang je niets te verbergen hebt maakt dat toch niet uit" visie van onze overheid.
En nee, ik ben zeker geen complotdenker maar in het verleden is al vaker informatie die echt alleen maar voor één doel gebruikt zou worden voor van alles en nog wat gebruikt.
pi_62913110
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:40 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

En als je je druk maakt over je privacy, mag je je fobo wel eens aanpassen: je hebt een voorkeur voor de c1000, houdt van koken en je hebt honden... zo maar wat voorbeeldjes. Moet je allemaal zelf weten maar vanwaar je bezorgdheid over je privacy...
Ja precies. Dat ze psoriasis heeft heb je ook geen EPD voor nodig.
  † In Memoriam † maandag 3 november 2008 @ 17:50:47 #163
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62913136
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:34 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik zal wel naar de bekende weg vragen , maar noem eens een voorbeeld.
Sofi-nummer hernoemen naar burgerservicenummer bijvoorbeeld. Sofi-nummers hingen allemaal mitsen en maren aan omdat ze niet zomaar over aan gekoppeld mochten worden. Kwestie van de boel hernoemen, maar wel hetzelfde nummer gebruiken en tada je kan alle gegevens van de burger plakken aan 1 nummer.
Carpe Libertatem
pi_62913204
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Sofi-nummer hernoemen naar burgerservicenummer bijvoorbeeld. Sofi-nummers hingen allemaal mitsen en maren aan omdat ze niet zomaar over aan gekoppeld mochten worden. Kwestie van de boel hernoemen, maar wel hetzelfde nummer gebruiken en tada je kan alle gegevens van de burger plakken aan 1 nummer.
Nog een paar:
http://www.depers.nl/econ(...)ljarden-aan-ICT.html

Het mislukte project past in een reeks van mislukte ICT-projecten bij de overheid. Zo resulteerde een computerfout bij de Belastingdienst eerder dit jaar in het onbruikbaar worden van meer dan 800.000 elektronische belastingaangiften. Andere mislukte projecten zijn de modernisering van de gemeentelijke basisadministratie en de invoering van het kinddossier.
Make my day!
pi_62913225
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:49 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ja precies. Dat ze psoriasis heeft heb je ook geen EPD voor nodig.
Ai.

Ik heb een paar keer via een onbeveiligde verbinding gelijktijdig met haar in één topic gezeten. Wat is de kans op besmetting?
pi_62913334
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:54 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Ai.

Ik heb een paar keer via een onbeveiligde verbinding gelijktijdig met haar in één topic gezeten. Wat is de kans op besmetting?
Oef ik denk bij benadering 34,9
pi_62913545
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:40 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

En dat zegt ook echt heel veel. Vooral zonder foto en met een foutieve woonplaats.
Om over een gecreëerd internetpersonage nog maar niet te spreken.
Die informatie is niet naar mij als persoon te herleiden. In tegenstelling tot mijn medische dossier dat ook nog eens gekoppeld is aan mijn BSN.
pi_62913600
quote:
Op maandag 3 november 2008 17:53 schreef agter het volgende:

[..]

Nog een paar:
http://www.depers.nl/econ(...)ljarden-aan-ICT.html

Het mislukte project past in een reeks van mislukte ICT-projecten bij de overheid. Zo resulteerde een computerfout bij de Belastingdienst eerder dit jaar in het onbruikbaar worden van meer dan 800.000 elektronische belastingaangiften. Andere mislukte projecten zijn de modernisering van de gemeentelijke basisadministratie en de invoering van het kinddossier.
plus, gister nog in het nieuws in het VK:
Weer Britse USB-stick op straat
moeten we wachten tot "USB stick met 4 miljoen EPDs op straat" als kop voor we besluiten dat het mogelijk niet zo'n goed idee was?
pi_62913610
Echt mensen kom op zo interessant ben je niet. Het zal iemand echt aan zijn edele zitvlak oxideren wat voor medische kwalen je hebt, tenzij je natuurlijk wilt corpuleren met iemand die aids heeft.
pi_62913864
Ik heb nog steeds geen voorbeeld gelezen waarbij persoonsgegevens misbruikt werden, hooguit dat hier en daar iets mis ging. en het laten slingeren van een usb-stick heeft niets met systeem-koppelingen te maken, dat kan sowieso gebeuren. Enne wat ssebass zegt: wie zou die informatie sowieso willen hebben? (Trouwens: fijn te merken dat ik niet de enige ben in dit topic die NIET alleen maar hel en verdoemenis ziet in het EPD)

Bijvoorbeeld: koppeling Sofi-BSN, wie heeft daar nou nadeel van ondervonden ?
Gelukkig zonder haar
pi_62913976
quote:
Op maandag 3 november 2008 18:18 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik heb nog steeds geen voorbeeld gelezen waarbij persoonsgegevens misbruikt werden, hooguit dat hier en daar iets mis ging. en het laten slingeren van een usb-stick heeft niets met systeem-koppelingen te maken, dat kan sowieso gebeuren. Enne wat ssebass zegt: wie zou die informatie sowieso willen hebben? (Trouwens: fijn te merken dat ik niet de enige ben in dit topic die NIET alleen maar hel en verdoemenis ziet in het EPD)

Bijvoorbeeld: koppeling Sofi-BSN, wie heeft daar nou nadeel van ondervonden ?
Wie die gegevens zou willen hebben?
Doe niet zo dom...dat kun je zelf toch ook wel bedenken...
Je zorgverzekeraar bijvoorbeeld.

Ook weet je niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Die naieve houding hadden ze bij de bevolkingsadministratie in NL voor het uitbreken van de oorlog ook..helaas voor onze Joodse medemensen...nee...er zijn genoeg voorbeelden dat het mis gegaan is.
Make my day!
pi_62914225
quote:
Op maandag 3 november 2008 18:21 schreef agter het volgende:

[..]

Wie die gegevens zou willen hebben?
Doe niet zo dom...dat kun je zelf toch ook wel bedenken...
Je zorgverzekeraar bijvoorbeeld.

Ook weet je niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Die naieve houding hadden ze bij de bevolkingsadministratie in NL voor het uitbreken van de oorlog ook..helaas voor onze Joodse medemensen...nee...er zijn genoeg voorbeelden dat het mis gegaan is.
Hou even op zeg met de jodenvervolging er bij te halen en dan mij naief te noemen

Oja en de zorgverzekeraars gaan alle gegevens van al hun verzekerden naspitten omdat, ja waarom eigenlijk...om de premies te verhogen (want dat kunnen ze nu niet of zo ) waarvan ze dan het extra personeel kunnen betalen die de EPD's checken... kom op zeg
Gelukkig zonder haar
pi_62914245
quote:
Op maandag 3 november 2008 16:49 schreef marcodej het volgende:
Idd, wat een paniekvoetbal hier. Alsof er een groot complot is. Zorgverleners kunnen hierdoor gewoon beter samenwerken. That's it. Tuurlijk moet de beveiliging in orde zijn, maar het idee erachter is gewoon goed!
[..]

Lees de brief nog eens goed. Het wetsvoorstel die de zorgverleners verplicht mee te doen ligt nog bij de Eerste en Tweede Kamer. Maar er zijn nu al partijen die vrijwillig meedoen. Goed dus van de overheid dat we tijdig geinformeerd worden.
[..]

Heel vergezocht hoor.
[..]

Ben het hiermee wel eens . Maar Klink zal hier idd niet wakker van liggen.
[..]

Als TNT-medewerker kan ik je zeggen dat belangrijke berichten van de overheid e.d. 100% bezorgd dienen te worden. Dus ook Nee-Nee stickers. Maar blijkbaar wilde jij over dit belangrijke item niet direct bericht worden?
Nou, ik vind het raar dat we niet persoonlijk een brief krijgen maar zo'n generieke mailing.

Ik heb idd nog eens gelezen, en volgens mij is de brief dubbelzinnig:
" het wetsvoorstel dat dit..". Dat "dit" kan slaan op al het voorgaande of alleen op de verplichting.
ok, dit is mierenneuk, maar het staat er echt niet duidelijk hoor!

Het lijkt wel degelijk relevant dat de tweede kamer nog moet instemmen, het staat er ook gewoon:
"...wel eerst goedkeuren.". Maar volgens mij, en dat heb ik uit de media, is het het bezwaarsysteem op zich ook nog helemaal niet geregeld (en zou het dus nog anders kunnen worden dan de brief beweerd!!).

en over het vergezochte: waarom moet de brief reppen van "mogelijke gevolgen" van bezwaar als bezwaar erop neer komt dat artsen ed je op precies dezelfde wijze gaan behandelen als tot nu toe prima gaat, dus dat er geen gevolgen zijn?
pi_62914267
quote:
Op maandag 3 november 2008 18:31 schreef TeChNo2 het volgende:

[..]

Hou even op zeg met de jodenvervolging er bij te halen en dan mij naief te noemen

Oja en de zorgverzekeraars gaan alle gegevens van al hun verzekerden naspitten omdat, ja waarom eigenlijk...om de premies te verhogen (want dat kunnen ze nu niet of zo ) waarvan ze dan het extra personeel kunnen betalen die de EPD's checken... kom op zeg
Als jij niet snapt waarom zorgverzekeraars interesse zouden hebben in patientendossiers...dan kan ik maar een ding zeggen:
I rest my case.
Make my day!
pi_62914311
Als je de brief van Klink nou eens gaat lezen....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig zonder haar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')