abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62878684
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:54 schreef smammela het volgende:
ik denk dat ze voor chronisch vast nog wel ergens subsidie vrij houden. bijvoorbeeld het geld wat rokers extra gaan betalen en die niet ziek worden...
Daarbij zijn er, indien goed toegepast maar dat is een andere discussie, nog genoeg andere regelingen voor mensen met een chronische ziekte. Je kan bijvoorbeeld voor thuiszorg en aanpassingen in je huis eea regelen via de gemeente (wmo) aan subsidies en tegemoetkomingen.
  † In Memoriam † zondag 2 november 2008 @ 11:57:45 #27
135486 Manu82
How you doin'?
pi_62878689
Alles leuk en aardig natuurlijk, maar wie garandeerd dat er geen andere artsen in je dossier kunnen?
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_62878724
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:56 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De gezonden betalen voor de zieken, dat is het principe van een verzekering, de mensen die nooit brand hebben thuis betalen voor de mensen die dit wel hebben, enz.
Dat hou je toch, EPD of niet.

Ga zelf vooralsnog geen bezwaar maken, maar ben ook niet onverdeeld positief.
Je kan dan ook nooit zeker weten dat jou niet iets overkomt in de toekomst, dus ja, ik zou ook niet zo 1 2 3 weten hoe je dit anders kan oplossen op een eerlijke manier.
  zondag 2 november 2008 @ 12:00:58 #29
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_62878763
quote:
Wie mogen er meekijken?

In de eerste plaats maakt het EDP korte metten met onleesbare kriebels van de arts, want je mag je eigen dossier bij al je artsen inzien en volledig uit laten printen.

Ook netjes is geregeld is het feit dat je mensen toestemming tot inzage moet geven voor ze mogen kijken. Maar is dit ook zo geimplementeerd? Zijn deze gegevens werkelijk geblokkeerd totdat je toestemming hebt verleend?

Je kunt zorgverleners ook inzage weigeren. “Zorgverleners kunnen dan uw medische gegevens niet kunnen inzien en betrekken bij uw behandeling.” Huh? Okee, ik zie dat ik niet de enige ben die aan typtyphus leidt.

Er wordt bijgehouden wie je gegevens bekijkt. Goed zo! Maar gaat dit automatisch? Is dit te omzeilen? Waarom moet je apart opvragen welke mensen gekeken hebben en staat het er niet gewoon bij? Wat nou als er van die 300.000 mensen die in potentie bij je gegevens kunnen er 1 bij zit die getrouwd is met een hypotheek verstrekker die wil weten of zijn klanten inderdaad 10 jaar lang rente kunnen blijven betalen? Kan dat gebeuren zonder sporen achter te laten? De EPD-website vertelt helaas niets over dit soort beveiligingen.

Ik wilde ook weten of mijn verzekeraar mijn gegevens tot in detail kan inzien. Ik heb zelf een keer de woede van een arbo-arts over me heen gehaald toen ik haar toegang tot een dossier weigerde. Zij raadde mijn werkgever aan me te ontslaan daarvoor. Het bleek dat de arbo-arts in dienst was bij de verzekeraar van mijn werkgever, en die had belang bij dat dossier. Mijn werkgever trapte er gelukkig niet in, dus ik werk er nu nog steeds.
Het EPD biedt verzekeraars geen inzage in je medische gegevens. Zorgverleners, indicatieorganen en zorgverzekeraars mogen wel je persoonsgegevens opvragen. “Het gaat hierbij alleen om persoonsgegevens en níet om medische gegevens.” Bon.

Kan je de gegevens in je dossier naar eigen inzicht laten veranderen?

Wat te doen als er een fout in je dossier sluipt? Stel je een arts tikt bij de verkeerde persoon in dat ie een onregelmatige hartslag heeft. Sleept die persoon dat gegeven, dat invloed kan hebben op allerlei andere behandelingen, dan voor eeuwig met zich mee? Dit is nog een voorbeeld waarin het vrij duidelijk is dat je moet kunnen veranderen. Maar stel nu dat een arts heeft geconstateerd dat iemand leidt aan wanen en die persoon wil dat uit zijn dossier hebben, omdat hij aan het werk wil en vindt dat zijn arts hem te kort doet (zie het boek Keefman van Jan Arends). Mag de Patiënt dan eisen dat het dossier wordt aangepast?
Let wel, dit is iets tussen de patient en zijn artsen, want de gegevens staan in de databases van de betreffende artsen en niet in het EPD zelf.

Is je eventuele bezwaar tegen het EPD voor eeuwig?

Bezwaar indienen kan met het meegezonden formulier of met deze pdf. Kan je je bezwaren na een tijdje weer makkelijk intrekken, bijvoorbeeld als je een ziekte krijgt waardoor ineens 6 artsen met elkaar mee moeten kunnen krijgen? Of wanneer je heb geoordeeld dat de overheid het toch goed voor elkaar heeft gekregen?

En verwant hieraan: waarom moet je voor 15 december bezwaar maken? Waarom mag je niet uit het systeem stappen als in januari 2010 blijkt dat er toch een groot veiligheidslek is? 1.)

1.) bron
Toch wel enige stof tot nadenken, ik zit steeds meer richting de kant van bezwaar maken op te gaan...
pi_62878781
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:57 schreef Manu82 het volgende:
Alles leuk en aardig natuurlijk, maar wie garandeerd dat er geen andere artsen in je dossier kunnen?
En wat zouden zij dan met die informatie kunnen doen? wat is de meerwaarde daarvan om te weten of bijv. jij toen je 7 was op drie plaatsen je been gebroken hebt gehad?
r.e.d.h.e.a.d.
ready, erotic, desirable, horny, excellent, attractive, damn good
pi_62878794
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:52 schreef MarMar het volgende:
Het epd is binnen de psychiatrische zorg allang algemeengoed, iedereen die te maken heeft met de behandeling van de patient heeft inzage in het epd van deze patient.
Zodra de patient overgeplaatst wordt, verhuist de toegang tot het epd mee, het is dus niet zo dat je eeuwig 1 patient kan blijven volgen.

Wat ermee werken betreft vind ik het reuzehandig, je hoeft niet elke keer opnieuw iemand het hemd van het lijf te vragen en je kan een duidelijk verloop uit de verslagen opmaken en ook kan je soms bespeuren waar het niet goed gegaan is wat betreft benadering van de hulpverlening.

Van wat ik ervan begreep is het epd alleen toegankelijk voor de artsen die jou behandelen, net als dus bij de psychiatrishe variant.
Ze kunnen zo dus simpel labuitslagen uit het verleden bekijken, waarmee je een vollediger beeld krijgt van het hele ziekteverloop.
Gezien mijn huidige situatie ben ik er alleen maar voor dat er meer duidelijkheid komt tussen verschillende artsen, zodat niet elke keer het wiel opnieuw uitgevonden hoeft te worden en ze van elkaar kunnen bekijken wat er wellicht nog over het hoofd gezien is.
Dit klinkt me dan ook weer goed in de oren.

Godver, moet ik er nog echt over na gaan denken ook.
pi_62878913
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:51 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Alleen al de valkuil dat rokers de gemeenschap geld BESPAREN wellicht? Daarnaast, wat doe je met chronisch zieken?
Ik ben als chronisch zieke iig blij dat het er komt. Stel ik kom voor wat voor reden dan ook in een ander ziekenhuis terecht dan waar ik bekend ben, dan ben ik blij dat ik niet weer alles hoef uit te leggen (misschien kom je ergens in een situatie dat je er dusdanig aan toe bent dat je helemaal niet in staat bent te communiceren). Dan vind ik het prettig dat de behandelend artsen mijn geschiedenis kunnen zien er er rekening meer kunnen houden.
Ik ga dus geen bezwaar maken.
pi_62878925
quote:
Op zondag 2 november 2008 11:45 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Ik.
Zolang er niet 100% gegarandeerd kan worden dat mijn gegevens beveiligd zijn en niet door onbevoegden ingezien kunnen worden ben ik erop tegen.
Idd. Met die USB-sticks die ook elke keer op straat komen te liggen enzo
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_62879591
Ik ga absoluut bezwaar maken.
Ten eerste omdat ik er weinig vertrouwen in heb dat die gegevens veilig opgeslagen worden. En als dat mis gaat ligt je hele medische geschiedenis op straat.

Daarnaast omdat ik denk dat het diagnoses bemoeilijkt in plaats van makkelijker maakt. Zoals Swets ook al zei kan je een bepaald etiketje opgeplakt krijgen waardoor andere zorgverleners wellicht niet meer met een frisse blik naar je situatie kijken.

Bij nieuwe zorgverleners je geschiedenis opnieuw uit de doeken moeten doen zie ik niet als een nadeel maar juist als een voordeel. Door de manier waarop je het verwoordt en de volgorde waarin je iets vertelt kan die zorgverlener verbanden zien die nieuwe dingen aan het licht kunnen brengen. Dingen die anders wellicht over het hoofd gezien waren.

Het toestemming vragen van een zorgverlener om het dossier in te mogen zien is volgens mij een wassen neus. Hij heeft sowieso toegang. Wie zegt mij dat als ik weiger hij niet alsnog gaat kijken als ik de deur achter me dicht getrokken heb?
Het gaat een psychiater geen donder aan of ik een schimmelinfectie heb gehad, een apotheker niets of ik verkracht ben en de fysiotherapeut niet of ik impotent ben.

En je kunt inderdaad een deel van je medische gegevens afschermen in het dossier maar gebrek aan informatie is óók informatie. En hoe gaat dat afschermen? Komt daar een code bij te staan?
"Patiënt wil niet dat haar psychische dossier opgenomen wordt in het EPD."
En de neuroloog ziet dat terwijl jij daar bent met tot dan toe onbegrepen medische klachten en trekt de conclusie dat jij dus niet helemaal lekker in je bovenkamer bent en dat dát dan wel de verklaring zal zijn van die klachten.
En 20 jaar later kom je er achter dat je toch per ongeluk MS onder de leden had. Oeps, sorry.

Het enige, maar dan ook echt enige, voordeel dat ik zie is dat er centraal geregistreerd is welke medicatie je gebruikt, waar je allergisch voor bent en welke ziekten en aandoeningen je onder de leden hebt. Maar dat kan ik ze ook prima zelf vertellen zonder een EPD.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62879854
De overheid beschouw ik als een onbetrouwbare in deze.

Zie b.v de invoering van de RFID chip in het OV zo lek als een mandje!

Ook raken er laptop's usb sticks ed. met privacygevoelige informatie kwijt.

Het niveau van de it-ers bij de overheid (Ja ik werk helaas soms met ze samen en het is om te huilen hoe weining ze van encryptie backdoors trojans ed. weten).

Hoe zit het met de system admins? die hebben root access dus kunnen alle dosier's inzien copieren verkopen aan de hoogste bieder.

En dat geldt ook voor huisartsen die b.v. een beleggingshypotheek hebben en dus bankroet zijn die willen wel voor de nodige centen wat informatie doorschuiven naar b.v. verzekeraars werkgevers etc.

Nee ik heb er absolut geen vertrouwen in dat mijn gegevens veilig zijn bij de overheid ik weet dat er vele onkundige mensen werken op alle niveau's.

Ik dien dus bezwaar in.
pi_62881738
Op zich vind ik dat er weinig mis mee is.
Maar, mensen die dit niet willen moeten bezwaar maken, en dat vind ik raar we hebben hier toch niet om gevraagd, daar gaat mij het om.
Je kan ze ook bellen maar dat kost dan 10 cent per minuut, laat ze die lijn gratis maken!!!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 14:51:56 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62882648
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:08 schreef BlixaBargeld het volgende:

[..]

Ik ben als chronisch zieke iig blij dat het er komt. Stel ik kom voor wat voor reden dan ook in een ander ziekenhuis terecht dan waar ik bekend ben, dan ben ik blij dat ik niet weer alles hoef uit te leggen (misschien kom je ergens in een situatie dat je er dusdanig aan toe bent dat je helemaal niet in staat bent te communiceren). Dan vind ik het prettig dat de behandelend artsen mijn geschiedenis kunnen zien er er rekening meer kunnen houden.
Ik ga dus geen bezwaar maken.
Mijn opmerking over chronisch zieken ging niet over het EPD. Ik reageerde op iemand die vond dat mensen die meer gebruik maken van zorg er meer voor moeten betalen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 november 2008 @ 14:54:04 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62882707
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:00 schreef Xebrozius het volgende:
En verwant hieraan: waarom moet je voor 15 december bezwaar maken? Waarom mag je niet uit het systeem stappen als in januari 2010 blijkt dat er toch een groot veiligheidslek is?
Dat zal wel komen omdat ze na die datum beginnen met het aanleggen van het dossier. Als je dus NA die tijd wil uitstappen betekent dat effectief dat ze de gegevens uit het dossier moeten decentraliseren en vervolgens het dossier moet blokkeren.

Vooral dat eerste brengt wat onoverkomelijke problemen met zich mee denk ik.
pi_62882716
Ik heb de brief nog niet gekregen Maar ik ga wel bezwaar maken.

Begin dit jaar heb ik een ongeluk gehad met als gevolg dat ineens allerlei partijen inzicht moesten hebben in mijn medisch dossier: de verzekering van de tegenpartij, mijn (rb)verzekering, de arbo-arts, de verzekering van mijn werkgever (!), allemaal moesten ze mijn dossier inzien en dus ook dingen onder ogen komen die niets met het ongeluk te maken hadden.
Dit vond ik zo ongelooflijk stuitend dat ik zo'n situatie niet meer wil hebben. Ik wil beslissen wie wat over mij te weten komt.
En, zoals vele anderen in dit topic, ben ik niet overtuigd van de beveiliging van het EPD en of er correct met het weigeren van toegang om word gegaan.

Voor mij persoonlijk wegen de nadelen zwaarder dan de voordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 02-11-2008 15:07:52 ]
pi_62883263
Wel matig dat het opt-out is en dat de zorginstellingen worden verplicht om eraan mee te doen. Typisch vadertje staat die weer een mooi plan heeft.

Iig, ik doe er niet aan mee. Heb nog nooit wat relevants gehad en zover ik weet ga ik niet dood aan aspirinie oid waar ze vanaf zouden moeten weten.
  zondag 2 november 2008 @ 15:21:30 #41
173511 ViesKees
Nu al legendarisch
pi_62883281
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:42 schreef MinderMutsig het volgende:
...

Het enige, maar dan ook echt enige, voordeel dat ik zie is dat er centraal geregistreerd is welke medicatie je gebruikt, waar je allergisch voor bent en welke ziekten en aandoeningen je onder de leden hebt. Maar dat kan ik ze ook prima zelf vertellen zonder een EPD.
Dat is toch juist wat er nu in het epd opgenomen wordt?, wat als je het ze zelf niet kan vertellen?

Verder vind ik wel dat je op de professionaliteit van een arts mag rekenen om niet zo maar aan te nemen als "deze patiënt heeft een psychiatrisch verleden dus het zal wel aan hem/haar zelf liggen"

Misschien is het nog het beste als alleen bij spoedeisende hulp het complete dossier ingezien kan worden, en dat bijvoorbeeld de fysiotherapeut niet kan zien wat de psychiater van je geestelijke gesteldheid schrijft omdat een fysiotherapeut daar gewoon geen voordeel bij heeft.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op vertrouwen in dit systeem en dat is moeilijk omdat het nogal ondoorzichtig is vind ik...
pi_62883312
Iedereen kan ook gewoon z'n eigen "EPD" maken, doe gewoon een dogtag oid om met de informatie.
pi_62883721
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:21 schreef ViesKees het volgende:

[..]

Dat is toch juist wat er nu in het epd opgenomen wordt?, wat als je het ze zelf niet kan vertellen?
Dan heb ik altijd nog mijn partner, mijn familie en mijn vrienden die ze in kunnen lichten.
quote:
Verder vind ik wel dat je op de professionaliteit van een arts mag rekenen om niet zo maar aan te nemen als "deze patiënt heeft een psychiatrisch verleden dus het zal wel aan hem/haar zelf liggen"
Dat zou wel moeten inderdaad. Maar daar vertrouw ik dus niet op omdat ik al vaak genoeg gezien heb dat het niet zo werkt. Het blijven mensen natuurlijk.
quote:
Misschien is het nog het beste als alleen bij spoedeisende hulp het complete dossier ingezien kan worden, en dat bijvoorbeeld de fysiotherapeut niet kan zien wat de psychiater van je geestelijke gesteldheid schrijft omdat een fysiotherapeut daar gewoon geen voordeel bij heeft.
En dat is nu niet het geval.
quote:
Uiteindelijk komt het allemaal neer op vertrouwen in dit systeem en dat is moeilijk omdat het nogal ondoorzichtig is vind ik...
Precies.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62883747
Beveiliging is meer een secundair probleem, zelfs met perfecte beveiliging zou ik er atm niet aan meedoen.
pi_62883811
heb hier laatst nog een onderzoekje over gedaan voor een vak.

Kan voor de geinteresseerde het verslag wel even uploaden? Is becijferd met een 9 dus wie weet staat er ook wat nuttigs in
Ja doei.
pi_62883815
Ik wil wel bezwaar maken maar ik vroeg me dus af: als je bezwaar maakt kom je dan niet in één of ander bestand terecht (je moet al je gegevens en je burgerservicenummer zoals 't tegenwoordig heet invullen) met 'n labeltje 'verzet zich tegen onze plannen, heeft vast wat te verbergen' zodat dokters je helemaal niet meer willen helpen?

M.
Hallon!
  zondag 2 november 2008 @ 16:32:04 #47
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_62884725
quote:
Op zondag 2 november 2008 15:47 schreef geenID het volgende:
Beveiliging is meer een secundair probleem, zelfs met perfecte beveiliging zou ik er atm niet aan meedoen.
Perfecte beveiliging bestaat niet.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_62884915
quote:
Op zondag 2 november 2008 16:32 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Perfecte beveiliging bestaat niet.
Perfecte beveiliging is natuurlijk een oxymoron, maar dat is het punt niet.
  zondag 2 november 2008 @ 17:10:32 #49
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_62885557
EPD's en beveiliging.....

Ziekenhuizen beveiligen het alleen via login/password. (op dit moment tenminste)
Crypto hebben ze nog nooit van gehoord. Loggen van wie welke data waarom en wanneer raad pleegt gebeurd niet. De meeste ziekenhuizen hebben semi open tot volledig open netwerken, prik je laptop in de muur en we kunnen beginnen met het netwerk op te gaan. Niemand die daar op let of zich daarover iets afvraagt.
Encryptie van data..... he wat is dat???

een EPD is nobel als plan. Als uitvoering is het niet haalbaar ALS het veilig moet, wie heeft toegang wanneer en waarom etc.

Ik kan je nu al garanderen dat die data op straat komt te liggen. zeker als het landelijke moet en niet lokaal in het ziekenhuis
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_62885951
TerugVindDossier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')