abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62857134
Ik was het al een hele tijd van plan, om nou eindelijk eens in het weekend een weekmenu te maken en dan op zaterdag, op de markt, bij de Turk, bij de bioslager, de boodschappen voor de hele week te doen. Als fulltime werkend mens ben je anders aangewezen op de supermarkt en dan ben je toch wel duur uit en bovendien biedt de supermarkt niet de beste kwaliteit al het gaat om verse producten.

Ik ben er nu eindelijk aan begonnen. Vanmorgen heb ik mijn weekmenu voor vandaag tot en met vrijdag gemaakt. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een groentekalender, zodat ik groenten kies die nu op hun best (en goedkoopst!) zijn en waarvoor weinig kilometers gemaakt zijn. Ik ben uitgegaan van de groentekalender en heb er elke dag een recept bijgezocht.

Voor de komende week ziet mijn menu er zo uit:

De bijbehorende recepten zijn:

Coleslaw

Caldo verde (Portugese boerenkoolsoep)

Pompoensoep met rijst

Lamsbout uit de oven

Biefstuk met broccoli en amandelen

Witlof met honing

Paddestoelenlasagne

Misschien zijn er mensen die het leuk vinden om mee te doen / inspiratie op te doen. Ik zoek de recepten op met het 'SHE-dieet' in mijn achterhoofd, want ik ben aan het afvallen en moet nog een paar kilo voordat ik mijn streefgewicht heb bereikt. Maar voor mijn vriend maak ik wel af en toe aardappelen e.d.
pi_62857337
tvp

zouden wij ook (weer) moeten doen. Zeker is dat het halen van al je spullen in een keer wel goedkoper is

zal het straks eens in de groep gooien
Ja doei.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 1 november 2008 @ 10:47:46 #3
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_62857419
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_62857446
ja, het is idd hilarisch
Ja doei.
pi_62857451
Ik vind een heel weekmenu nog wat te veel van eht goede, maar een paar dagen vooruitdenken wil ik eigenlijk wel invoeren.

Maar hoe bewaar je alles zodat aan het eind van de week je groenten niet bedorven zijn en je vlees heel vies uitziet en ruikt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 1 november 2008 @ 10:50:22 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_62857461
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:49 schreef motorbloempje het volgende:
ja, het is idd hilarisch
Ik vind die weeklijst er zo schattig uitzien
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_62857470
Maar je eet toch geen lamsbout?

Wij hebben het een tijdje gedaan en het werkt wel goed. Enige nadeel is dat wanneer er eens iets onverwachts gebeurt alles opschuift en de dingen dan niet meer vers genoeg zijn en je toch weer te veel weggooit.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zaterdag 1 november 2008 @ 11:50:45 #8
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_62858343
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind een heel weekmenu nog wat te veel van eht goede, maar een paar dagen vooruitdenken wil ik eigenlijk wel invoeren.

Maar hoe bewaar je alles zodat aan het eind van de week je groenten niet bedorven zijn en je vlees heel vies uitziet en ruikt?
Je hebt geen koelkast en vriezer thuis?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_62858407
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:50 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Je hebt geen koelkast en vriezer thuis?
je weet maar nooit

maar idd, wij halen nu al vaak groente 'random' wat we denken nodig te hebben, dat gaat de groentela in en komt altijd wel op

kijk elke dag wel wat ik ga maken door in die groentela te kijken en te bedenken wat ik met de nog aanwezige meuk kan doen
Ja doei.
pi_62859826
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:49 schreef miss_sly het volgende:

Vlees dat over meer dan twee dagen nodig is, gaat meteen in de vriezer. Biefstuk e.d. kun je door de slager vacuüm laten verpakken en dan kun je het nog wel een poosje bewaren.

Met groente moet je er gewoon rekening mee houden. Er zijn groentes die je maar één of twee dagen kunt bewaren, maar er zijn ook groentes die je makkelijk een week kunt bewaren. Daar kun je rekening mee houden in de volgorde van je weekmenu.
pi_62859841
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
Hoezo niet?
pi_62860023
Zo'n weekmenu is erg handig, zodat je 1 keer boodschappen hoeft te doen. Maar ik zou echt niet weten wat ik een paar dagen later wil eten. Soms heb ik in dat zin, soms in wat anders, dus als ik zo'n weekmenu maak, dan kan het best zijn dat ik gewoon een aantal dagen heb, waarin ik zin heb in iets heel anders. Dus nee, ik bekijk het toch maar gewoon per dag/2 dagen
pi_62860080
Okee, vrijwel alle boodschappen zijn gedaan.

Op de markt heb ik de volgende dingen gehaald:

- 2 prei
- 2 broccoli
- 1 bosuien
- 3 paprikaatjes
- 1 witte kool
- 4 witlof
- paar wortels
- 3,5 kg aardappels (daar doe ik wéken mee)
- 1 bladselderij
- 1 peterselie
- 700 g bevroren lamsbout
- vierseizoenenpeper (was op)
- kaneelstokjes (ook op)
- mierikswortelpoeder (nodig voor één van de recepten)
- Parmezaanse kaas
- eieren

Voor dit alles tezamen was ik een kleine 30 euro kwijt. Er waren een paar dingen die ik niet kon vinden: boerenkool, gemengde paddestoelen en waterkers. Omdat dat dingen zijn die je niet zo lang kunt bewaren, ga ik die halen op de dag dat ik ze nodig heb. Ze hadden ook niet de pompoensoort die ik graag wilde, dus die heb ik bij de natuurvoedingswinkel gehaald voor ¤ 1,75 (vrij kleine pompoen, genoeg voor twee personen).

Bij de bioslager heb ik gehaald:

- 2 kalfsschnitzel
- rundvleesreepjes om te roerbakken
- 600 g sucadelappen
- 500 g rundergehakt

Samen 33 euro. Dat kan natuurlijk veel goedkoper, maar ik kies er bewust voor om biologisch te halen.

Bij de AH heb ik gehaald:

- 2 potjes witte bonen
- roomboter
- groene lasagnevellen (stom, stom, stom, die had ik eigenlijk bij de Italiaan moeten halen)
- miniflesje witte wijn voor één van de recepten
- blikje ananas voor de coleslaw
- sour cream voor de coleslaw
- donkerbruin afbakstokbrood
- kruidenboter
- chorizo (als er een Spaanse winkel in de buurt zat, zou ik die daar halen, maar er zit er alleen eentje aan de andere kant van de stad)
- 8 bakjes VitaLinea voor mee naar mijn werk
- 2 pakjes verse vleeswaren

Hiervoor was ik 18 euro kwijt.

Totale schade is 81 euro. Dat is ¤ 11,60 per dag. Het enige dat we dan nog aan voedsel moeten kopen doordeweeks is brood, beleg, yoghurt, muesli en drinken.
pi_62860100
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 13:36 schreef Sylvana het volgende:
Zo'n weekmenu is erg handig, zodat je 1 keer boodschappen hoeft te doen. Maar ik zou echt niet weten wat ik een paar dagen later wil eten. Soms heb ik in dat zin, soms in wat anders, dus als ik zo'n weekmenu maak, dan kan het best zijn dat ik gewoon een aantal dagen heb, waarin ik zin heb in iets heel anders. Dus nee, ik bekijk het toch maar gewoon per dag/2 dagen
Dat dacht ik dus ook altijd, met als gevolg dat ik doordeweeks vaak nogal fantasieloos kookte omdat je nou eenmaal geen internet / kookboeken bij je hebt als je ff snel na je werk boodschappen doet. Ik vind dat ik nu een heel smakelijk weekmenu heb verzonnen. En omdat ik alles al in huis heb, kan ik dingen ook nog omruilen.
pi_62860114
Ik doe dat eigenlijk altijd, scheelt echt veel geld en gestress in de winkel.
Ben nu al half onderweg, maar dit was mijn weekmenu:

Donderdag: Pasta tricolore (tomatenblokjes, mozerella en basilicum)
Vrijdag: Kroten, aardappeltjes en varkensoester
Zaterdag: Pastasalade met geitenkaas, spekjes en balsamico/honing-dressing
Zondag: Wortel-pompoen soep met stokbrood
Maandag:Gewokte grote garnalen en chinese kool, met witte rijst.
Dinsdag:Andijviestampot met spekjes en rookworst
Woensdag:Vegetarische lasagne/canneloni (spinaza, ricotta, tomatensaus)

Vaak maak ik dan op een dag dat ik geen zin heb om boodschappen te doen of niets verzonnen heb, de restjes op.
Ik kijk wat er in het groentepakket zit, wat er in de aanbieding is en dan lekker recepten zoeken. Maak gelijk een lijstje, ben je binnen een half uurtje klaar en vind dat ook echt leuk om te doen.
Je kan natuurlijk altijd nog wat anders maken als je er zin in hebt. Het is soms alleen even goochelen met houdbaarsheidsdata, als je echt opeens onverwacht een paar dagen iets anders of buiten de deur eet.

[edit] Dit begint weer op het knieren-en-krenten-culi-topic te lijken
Ben deze week weer 40 euro kwijt voor 2 personen
Sweet and innocent...
pi_62860135
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 13:41 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook altijd, met als gevolg dat ik doordeweeks vaak nogal fantasieloos kookte omdat je nou eenmaal geen internet / kookboeken bij je hebt als je ff snel na je werk boodschappen doet. Ik vind dat ik nu een heel smakelijk weekmenu heb verzonnen. En omdat ik alles al in huis heb, kan ik dingen ook nog omruilen.
Tja, ik heb als ik uit school kom nog genoeg tijd om even in mn kookboeken/ recepten op de pc te kijken wat ik wil eten en boodschappen te doen Als je gelijk uit je werk boodschappen doet is het idd wat anders.
pi_62860422
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:50 schreef DancingPhoebe het volgende:

Wij hebben het een tijdje gedaan en het werkt wel goed. Enige nadeel is dat wanneer er eens iets onverwachts gebeurt alles opschuift en de dingen dan niet meer vers genoeg zijn en je toch weer te veel weggooit.
Dat is inderdaad wel een nadeel.

Niet weten waar je over een paar dagen zin in hebt vind ik eigenlijk een beetje een raar argument. Als je weet dat je die dag iets krijgt dan krijg je daar toch vanzelf zin aan? Bovendien: stel dat je er die dag geen zin aan hebt, dan is het toch nog steeds lekker? Je gaat toch geen dingen op die lijst zetten die je niet lust.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62860700
Ik moet zeggen dat ik het wel een erg prettig vooruitzicht vind dat ik de komende week niet steeds uit mijn werk naar de winkel hoef.
  zaterdag 1 november 2008 @ 14:24:15 #19
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_62860949
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 10:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik was het al een hele tijd van plan, om nou eindelijk eens in het weekend een weekmenu te maken en dan op zaterdag, op de markt, bij de Turk, bij de bioslager, de boodschappen voor de hele week te doen. Als fulltime werkend mens ben je anders aangewezen op de supermarkt en dan ben je toch wel duur uit en bovendien biedt de supermarkt niet de beste kwaliteit al het gaat om verse producten.

Ik ben er nu eindelijk aan begonnen. Vanmorgen heb ik mijn weekmenu voor vandaag tot en met vrijdag gemaakt. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een groentekalender, zodat ik groenten kies die nu op hun best (en goedkoopst!) zijn en waarvoor weinig kilometers gemaakt zijn. Ik ben uitgegaan van de groentekalender en heb er elke dag een recept bijgezocht.

Voor de komende week ziet mijn menu er zo uit:

[ afbeelding ]

De bijbehorende recepten zijn:

Coleslaw

Caldo verde (Portugese boerenkoolsoep)

Pompoensoep met rijst

Lamsbout uit de oven

Biefstuk met broccoli en amandelen

Witlof met honing

Paddestoelenlasagne

Misschien zijn er mensen die het leuk vinden om mee te doen / inspiratie op te doen. Ik zoek de recepten op met het 'SHE-dieet' in mijn achterhoofd, want ik ben aan het afvallen en moet nog een paar kilo voordat ik mijn streefgewicht heb bereikt. Maar voor mijn vriend maak ik wel af en toe aardappelen e.d.
Ik vind het goed.
Hoe laat kan ik iedere dag komen eten?
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_62861061
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 14:24 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ik vind het goed.
Hoe laat kan ik iedere dag komen eten?
Helaas, het is allemaal berekend op twee personen.
  zaterdag 1 november 2008 @ 15:07:05 #21
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_62861764
Haha, leuk dat ik dit nu lees - ben al een paar weken bezig met "weekmenu's" en het werkt super. Hoewel, ik maak niet echt een plan voor wat ik op welke dag eet, ik stel gewoon een paar gerechten samen en haal die dan in één keer.
Ik vind het alleen zo verschrikkelijk burgelijk en volwassen, dat ik het niet eens aan vrienden en laat staan mijn moeder, durf te vertellen!

Mijn menu:
1. Aardappel-broccoli stoofpotje recept
2. Pasta met paddestoelen in roomsaus
3. Gevulde paprikas (met gehakt, tomaat, kruiden) en couscous
4. Pastasalade (met pesto, paprika, tomaat, sla, mozzerella, parmaham)
5. Macaroni (met gehakt en veel groente)

Ook heb ik nog wat diepvriesvis gehaald en wat extra groente (wat wortels om op te knagen, wat extra tomaten voor een tomaten/uit salade enz).
De "schade" was ongeveer 50 euro, we zijn met z'n tweetjes maar ik kook voor 3 personen omdat ik de restjes vaak de volgende dag meeneem naar kantoor (In Zweden lunch je "warm" en ik verdom het elke dag 6 euro uit te geven voor een lunch die vaak toch niet goed smaakt)
pi_62863029
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 13:39 schreef Isegrim het volgende:
Totale schade is 81 euro. Dat is ¤ 11,60 per dag. Het enige dat we dan nog aan voedsel moeten kopen doordeweeks is brood, beleg, yoghurt, muesli en drinken.
11,60 per dag? Dan eet je vrij luxe. Vroeger ging ik altijd op de zondag naar verschillende aanbiedingskrantjes kijken van de supermarkt, ik stel vervolgens een weekmenu vast. De maandag koop in voor de hele week. Avondeten kom je dan uit op circa 2,50-3 euro excl drank en toetje per persoon.
pi_62863261
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:11 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

11,60 per dag? Dan eet je vrij luxe. Vroeger ging ik altijd op de zondag naar verschillende aanbiedingskrantjes kijken van de supermarkt, ik stel vervolgens een weekmenu vast. De maandag koop in voor de hele week. Avondeten kom je dan uit op circa 2,50-3 euro excl drank en toetje per persoon.
Ik eet ook vrij luxe. Natuurlijk kan het veel goedkoper, maar ik kan me dit veroorloven en ik houd van koken.
pi_62863855
Ik ben dit ook van plan... Deze week kan het niet omdat ik op studiereis ga, maar voor de week erna wil ik ermee beginnen. Onhandig is alleen dat de markt bij ons op maandag is, dan ben ik meestal niet thuis
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_62864855
Er is hier op elke weekdag wel ergens markt, maar ik woon op vijf minuten lopen van de grootste weekmarkt van Rotterdam.
pi_62876740
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 15:07 schreef ennuik het volgende:

1. Aardappel-broccoli stoofpotje recept
Die is echt erg lekker. Had die combinatie zelf nooit verzonnen. Wel uitkijken dat het niet te nat wordt.
Sweet and innocent...
  zondag 2 november 2008 @ 12:01:04 #27
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_62878767
quote:
Op zondag 2 november 2008 08:50 schreef Innocence het volgende:

[..]

Die is echt erg lekker. Had die combinatie zelf nooit verzonnen. Wel uitkijken dat het niet te nat wordt.
Echt waar? Mooi, heb 'm namelijk nog niet eerder geprobeerd en ben erg benieuwd! Sinds ik een documantaire heb gezien waarin werd gezegd dat als je minimaal 5x per week vis eet, je stresshormoon met X procent (was het 10? Was het 20?) omlaag gaat en je gelukshormoon met X procent omhoog gaat, wil ik meer vis gaan eten. Dit leek me wel een lekker recept - ik laat wel even weten hoe het gesmaakt heeft!
pi_62878884
even rekenen

wij leven (dus ontbijt, lunch én avondeten) van 250 euro per maand zo ongeveer

250 gedeeld door 31 dagen is zo'n 8 euro voor 2 personen per dag.

Vleesch altijd in aanbieding kopen en invriezen en vervolgens heel weinig vlees per dag eten

groente bij aldi en dan meteen veel kopen, komen we meestal wel een week mee door

altijd pasta, rijst en wat aardappeltjes in huis hebben

altijd currypasta, kokosmelk, pesto, creme fraiche, zure room en basiskruiden en andere meuk (zoals ketjap en sambal enzo) in huis hebben

en soms een uitschieter, met Sushi bijvoorbeeld, maar een thaise curry kost ook geen drol
Ja doei.
pi_62885156
quote:
Op zondag 2 november 2008 12:07 schreef motorbloempje het volgende:
even rekenen

wij leven (dus ontbijt, lunch én avondeten) van 250 euro per maand zo ongeveer

250 gedeeld door 31 dagen is zo'n 8 euro voor 2 personen per dag.

Vleesch altijd in aanbieding kopen en invriezen en vervolgens heel weinig vlees per dag eten

groente bij aldi en dan meteen veel kopen, komen we meestal wel een week mee door

altijd pasta, rijst en wat aardappeltjes in huis hebben

altijd currypasta, kokosmelk, pesto, creme fraiche, zure room en basiskruiden en andere meuk (zoals ketjap en sambal enzo) in huis hebben

en soms een uitschieter, met Sushi bijvoorbeeld, maar een thaise curry kost ook geen drol
Hmmm, 4 euro p.p. per dag. Dat doe je niet slecht.
pi_62885461
het kan wat hoger uitschieten, want een basisvoorraad moet ook onderhouden worden natuurlijk

maar van verse weekproducten enzo, zitten we op dát bedrag. Maargoed, rijst, pasta en aardappelen zijn ook heel duur niet
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')