Ik moest werken van de 24e (16.00) tot de 25e (14.00). De 25e, om 12.30 belde degeen die na mij moest werken (mij dus af moest lossen), dat ze ziek was......
Ik de bereikbaarheidsdienst gebeld. Kreeg te horen "dat moeten jullie zelf oplossen, ik heb niemand meer"....Moest ik dus op eerste Kerstdag al mijn collega's gaan bellen, wie die dienst kon draaien. Als het dus niet lukt, moet ik zelf blijven, een 22 uurs dienst erachteraan draaien (dat is dus officieel verboden). Na een uur is het mij toch gelukt om iemand te regelen.
Wij hebben met Oud&Nieuw wel een achterwacht uit eigen team; je krijgt dan 4 uur uitbetaald als je niet hoeft te komen, als je collega zich ziek meldt, moet je dus komen werken. Op zich vind ik dat nog te doen, in het verleden als je met Oud&Nieuw achterwacht had, had je die in principe voor de hele instelling. De kans dat je dan moest komen was natuurlijk erg groot. Nu ben je er alleen voor "onze" woning. Het team op onze woning functioneert wel op zo'n nivo dat iemand zich echt niet zomaar ziek meldt omdat'ie geen zin heeft ofzo. We weten dat we op elkaar kunnen vertrouwen en rekenen; dat maakt het onverwachts moeten komen met dat soort dagen al minder moeilijk omdat je weet dat de ander echt niet kan en het geen smoesje is. Voor degeen die ziek is en af moet bellen is het ook geen lolletje; zij voelde zich zo ellendig en schuldig.
Volgend jaar moeten we dus ook voor de Kerstdagen achterwacht uit eigen team hebben. Dat komt ook omdat wij nooit bewoners thuis hadden rond de Kerst. Die waren allemaal op vakantie of naar familie, dus was je alleen ter controle op de woning. Sinds een tijdje ( 2 jaar ofzo) zijn er wel bewoners aanwezig rond die dagen en moet er dus meer geregeld worden.