quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:04 schreef methodmich het volgende:Robert van Boxel van MVV vrijdagavond schandalig op Michel van Guldener, die nu een jaar uit de roulatie is.
Van Guldener neemt geen genoegen met excuses na aanslagMVV-speler Robert van Boxel heeft hem inmiddels een smsje gestuurd met de boodschap dat hij het allemaal niet zo bedoelde. Slachtoffer Michel van Guldener neemt daar echter geen genoegen mee. ,,Ik zou het terecht vinden als hij wordt gestraft,’’ zegt de Excelsior-aanvaller, die door de aanslag van zijn tegenstander mogelijk een jaar niet meer kan voetballen.
WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM
Excelsior-MVV was afgelopen vrijdag nog geen vijf minuten oud toen Van Guldener op weg naar het doel werd neergehaald door Van Boxel. ,,Ik zag hem vanuit mijn ooghoek aankomen,’’ zegt de 23-jarige Rotterdammer. ,,Ik tikte net de bal weg, een seconde later kwam hij voluit in. Ik wist meteen dat het klaar was. In de jeugd heb ik een keer mijn kuit- en scheenbeen gebroken. Dit voelde hetzelfde. De pijn is niet te beschrijven.’’
Omdat zijn voet vast stond, was Van Guldener kansloos toen Van Boxel hem met gestrekt been vanaf de zijkant op kniehoogte raakte. De voorlopige schade: een gebroken kuitbeen en een afgescheurde mediale knieband. Uit een mri-scan moet deze week blijken of ook de voorste kruisband van zijn linkerbeen is afgescheurd. Is dat het geval dan wacht Van Guldener, die van zijn enkel tot zijn lies in het gips zit, een maandenlange revalidatie.
Van Boxel bood meteen na afloop van het duel op Woudestein zijn excuses aan. ,,Ik wilde het schot blokken en deed het absoluut niet met opzet,’’ bezwoer de MVV’er met de hand op zijn hart. ,,Ik voel mezelf ook heel lullig.’’
,,Ik geloof best dat hij mijn kruisbanden niet aan gort wilde schoppen,’’ reageert Van Guldener. ,,Maar ik had wel het gevoel dat hij me een goede tik wilde verkopen.’’
Die tik werd tot verbazing van het slachtoffer door scheidsrechter Mario Diks over het hoofd gezien. Sterker, nadat de Excelsior-aanvaller per brancard was afgevoerd, werd het spel hervat met een vrije trap voor MVV omdat de door Van Guldener aangespeelde Guyon Fernandez buitenspel stond. ,,Onbegrijpelijk,’’ zegt Van Guldener. ,,De scheidsrechter stond er twee meter vandaan.’’
Omdat Diks niets heeft gezien, bestaat de kans dat de aanklager betaald voetbal het voorval op basis van de tv-beelden alsnog gaat onderzoeken. In dat geval hoeft Van Boxel niet te rekenen op ontlastende verklaringen uit Rotterdam.
Wat Ton Lokhoff betreft ontloopt de MVV’er zijn straf namelijk niet. ,,Dan zou hij er wel erg gemakkelijk afkomen,’’ zegt de Excelsior-trainer. ,,Ik ben geen matennaaier, maar dit hoort niet op een voetbalveld thuis. Ik ga ervan uit dat hij Michel niet bewust het ziekenhuis in geschopt heeft, maar Van Boxel had ook niet de intentie om de bal te spelen. Dit was een hele smerige overtreding. Hij zat vijftig centimeter te hoog met zijn voet.’’
Lokhoff ontstak pas in woede nadat hij vrijdagavond laat bij thuiskomst de samenvatting had bekeken. ,,Langs het veld heb ik niet goed kunnen zien wat er gebeurde. Toen ik de beelden zag, schrok ik en werd ik ook kwaad. Het gaat me niet om de persoon die het gedaan heeft, maar dit was donkerrood. Als je op deze manier op iemand inkomt, is de kans groot dat je iemand ernstig blesseert.’’