FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / 2 simpele startersvragen over kasboek
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 09:22
Daar zijn we weer.. Ik heb 2 hele simpele vragen over het bijhouden van mijn kasboek (ben net begonnen als zzper)...en ik krijg nergens eenduidig antwoord ...

1) Op welk moment voer je een factuur (uitgaande debiteuren) op in je kasboek? Op moment van versturing (nog niet betaald) of moment van betaling? . En dezelfde vraag voor inkomende facturen.. Voer je die op als je ze ontvangen hebt of als je ze betaald hebt? Het gaat hier dus om het kasboek..

2) Ik heb onderdelen voor mijn pc gehaald om hem sneller te maken..dit heb ik nodig voor de zaak. Ik ga hem wel deels prive gebruiken. Kan ik alle kosten voor deze onderdelen op de zaak (en dus mijn zakelijke rekening) zetten? Zonder dat ik met verhoudingen en zo moet gaan werken, want ik gebruik hem wel prive dus. Mocht het het geval zijn dat ik het dus 100% op zaak kan zetten, dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!

dankjewel mensen!
Karinadonderdag 30 oktober 2008 @ 09:24
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 09:32
Je voert een factuur op factuurdatum in. Ik snap alleen niet waarom je een facturen in een kasboek bij houdt....

Of moeten de klanten bij je langs komen om te contact te betalen?
Dan nog zou ik het in het debiteurenboek/verkoopboek bij houden.

Maar als ZZP'er hè.... heb jij geen financieel adviseur, accountant of administratiekantoor waar je met deze vragen terecht kan?
Homdeckdonderdag 30 oktober 2008 @ 09:35
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:24 schreef Karina het volgende:
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.
Maar je moet gewoon een inkoop- en verkoopboek bij gaan houden en niet alles via het kasboek doen. Kan me niet voorstellen dat je alls van de debiteuren cash ontvangt.
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 09:58
ik dacht dat je alle transacties in zon excelbestandje moest zetten.. alles wat je binnenkrijgt en uitgeeft... dus facturen, bonnen, automatische incasso's... niet dus?!
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 10:03
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:58 schreef Allard88 het volgende:
ik dacht dat je alle transacties in zon excelbestandje moest zetten.. alles wat je binnenkrijgt en uitgeeft... dus facturen, bonnen, automatische incasso's... niet dus?!
Boekhoudprogramma...... !

Excel, volstaat misschien als kasboek, maar niet voor inkomende facturen, uitgaande facturen en automatische incasso's (imo).

Dat moet je lekker via de diverse 'boeken' doen in een boekhoudprogramma.
Homdeckdonderdag 30 oktober 2008 @ 10:03
Doe je zelf je BTW-aangiften en stel je zelf de jaarstukken op of heb je een accountant?
Rublicdonderdag 30 oktober 2008 @ 10:12
http://www.zzp-nederland.nl/artikel/Administratie Misschien een handige link. Op de website staat een hoop interessante informatie voor startende ZZP'ers... Succes!
Karinadonderdag 30 oktober 2008 @ 10:13
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:35 schreef Homdeck het volgende:

[..]

in een kasboek dus niet. Het saldo van de kas moet actueel zijn, dus wordt het bij de ontvangst/uitgave geboekt.
Maar je moet gewoon een inkoop- en verkoopboek bij gaan houden en niet alles via het kasboek doen. Kan me niet voorstellen dat je alls van de debiteuren cash ontvangt.
Daar heb je gelijk in, als je inderdaad alleen inkomsten en uitgaven die per kas zijn gedaan wilt bijhouden, dan boek je ontvangsten en inkomsten en geen fakturen.
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 10:18
nou snap ik er dus geen hol meer van.. moet ik nu een kasboek bijhouden of een inkoop verkoop boek? En wat moet er nu in wat? Ik dacht dus dat ik alleen een kasboek bij hoefde te houden als beginnend zzper..waarin AL mijn in en uitgaven stonden..en dan de facturen en bonnen in een map bijhouden..maar dat is dus niet zo?
Homdeckdonderdag 30 oktober 2008 @ 10:22
schaf gewoon een simpel boekhoudpakketje aan. Snelstart ofzo. Iedereen kan hiermee boekhouden, ook als je totaal geen ervaring hebt. Kost je een paar honderd euro, maar het loont wel.
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 10:23
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 10:18 schreef Allard88 het volgende:
nou snap ik er dus geen hol meer van.. moet ik nu een kasboek bijhouden of een inkoop verkoop boek? En wat moet er nu in wat? Ik dacht dus dat ik alleen een kasboek bij hoefde te houden als beginnend zzper..waarin AL mijn in en uitgaven stonden..en dan de facturen en bonnen in een map bijhouden..maar dat is dus niet zo?
Kasboek = contante uitgaven en inkomsten
Verkoopboek = verstuurde verkopen op rekening
Inkoopboek = ontvangen verkopen op rekening

Maak 3 mappen aan en correspondeer deze aan je diverse 'boeken'

Het beste is overigens nog steeds een (simpel) boekhoudprogramma.
boegschroefdonderdag 30 oktober 2008 @ 10:48
Ik heb ook snelstart. Handig programma en het schilt je een hoop moeite als straks blijkt dat je excel sheet toch niet helemaal voldeed aan de eisen. Als zzper moet je die kosten toch wel kunnen maken.
shilizous_88donderdag 30 oktober 2008 @ 10:50
-edit- eerst een kopje koffie voor je wat zegt

[ Bericht 92% gewijzigd door shilizous_88 op 30-10-2008 11:17:00 ]
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 10:53
"In je kasboek verklaar je wat er op je rekening bijkomt en wat er afgeschreven wordt.
(eindsaldo kasboek = gelijk aan je huidig rekeningsaldo)"

maar dat zou betekenen dat je ook je inkomsten en uitgaven die niet contant zijn hier in zou opnemen... als ik bijvoorbeeld 1000 euro uit mijn prive rekening stort op mijn zakelijke rekening..dan voer ik dat toch ook op in mijn kasboek? Of als ik 2000 moet betalen (via factuur) aan een leverancier?
Homdeckdonderdag 30 oktober 2008 @ 10:56
Als je 1000 euro uit je privé-rekening stort op je zakelijke rekening heeft dit niks te maken met je kasboek, maar wel met je bankboek
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 11:00
Kasboek = contantgeld
Bankboek = bankrekening mutaties

1000 euro van de rekening halen om te gebruiken voor contante betalingen, resulteert in een mutatie op je bankboek en op je kasboek.

Jouw voorbeeld, muteert alleen de bankboeken.
shilizous_88donderdag 30 oktober 2008 @ 11:16
-edit- het was nog vroeg
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 11:36
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..weten jullie gratis progjes die hier voor geschikt kunnen zijn? Ben dus beginnend zzper...
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 11:39
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..weten jullie gratis progjes die hier voor geschikt kunnen zijn? Ben dus beginnend zzper...
Wat heeft dat laatse er mee te maken?

Gebruik gewoon snelstart of iets dergelijks...
Of schakel een administratiekantoor, (goedkope) accountant in.

(Met accountant bedoel ik dan niet de KPMG's, Deloitte's of de PWC's)
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 11:47
nou omdat het dus niet al te diepgaand hoeft te zijn
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 11:49
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:47 schreef Allard88 het volgende:
nou omdat het dus niet al te diepgaand hoeft te zijn
Als je nu eens begint met het vertellen wat je verwacht wat de omvang van je administratie zal gaan zijn?
Dat scheelt al een hele hoop.

Als je 10 facturen per jaar verwacht, dan moet je niet eens willen kijken naar een boekhoudprogramma.

Verwacht je er juist heel veel (100+ bijvoorbeeld), dan is een basis programma als Snelstart, Unit4 Multiverse Lite o.i.d een aanrader.
r_onedonderdag 30 oktober 2008 @ 12:09
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:36 schreef Allard88 het volgende:
ik krijg het gevoel dat ik dit beter aan een programma kan overlaten..
Ik krijg het gevoel dat jij de meest elementaire boekhoudkundige kennis mist. Een programma lost dat hiaat niet op, een programma doet bij het inboeken niet veel meer dan vastleggen wat JIJ ingeeft op de plek (het boek) die JIJ bepaalt met een boekdatum die JIJ kiest.

Je zult je toch echt eerst meer in het boekhouden zelf moeten verdiepen als zaken als subadministraties, kruisposten, dagboeken, etc. nog abracadabra voor je zijn. Het maakt daarna (behoudens de omvang) weinig verschil of je je boekhouding voert in Excel, Snelstart of bij wijze van spreken op de rand van de krant.
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 12:18
Ik verwacht het eerste jaar ongeveer 20 a 30 opdrachten in totaal van een jaar... Dus is niet zo veel nee....
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 12:35
Aangezien je echt de elementaire kennis van het boekhouden mist, zou ik je adviseren het uit te besteden.
Een jaarrekening moet je toch op laten stellen, die kosten ben je sowieso kwijt.

Finnova kan je een offerte op maat leveren. http://www.administratiekantoorfinovion.nl/offerte/offerte.asp

Uiteraard is dit maar 1 voorbeeld.
RJDdonderdag 30 oktober 2008 @ 13:19
Zoals ik ook al in een ander topic van jou heb gezegd: misschien is een basiscursus boekhouden iets voor jou. Dat is toch wel handig als je een bedrijfje begint. Maar goed...

Je maakt een map met al je uitgaande facturen (verkopen) en een map met al je inkomende facturen (inkopen). Alles wat je per bank betaalt en ontvangt hou je bij in je BANKboek. Alles wat je contant betaalt en ontvangt hou je bij in je KASboek.

Jij hebt het idee dat jij je hele administratie moet voeren met je kasboek, maar zo werkt het natuurlijk niet. Een administratie is veel uitgebreider dan alleen een kasboek.

Mijn advies: benader eens een administratiekantoor. Die kan jou veel werk uit handen nemen en dan kan jij je gewoon richten op je werk.
CraZaaydonderdag 30 oktober 2008 @ 13:35
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:19 schreef RJD het volgende:

Mijn advies: benader eens een administratiekantoor. Die kan jou veel werk uit handen nemen en dan kan jij je gewoon richten op je werk.
Desnoods laat je hun de boel opzetten en hou je het zelf verder bij, met jaarlijkse controle door hun ofzo.
miss_slydonderdag 30 oktober 2008 @ 14:01
Als hij eenmanszaak is en geen BV hoeft hij geen jaarrekening te laten opstellen en deponeren. Welhandig om te zien hoe je jaar geweest is, maar dat hoeft dus niet per se dmv een jaarrekening.

Maar zoals al eerder gezegd: een cursus basiskennis boekhouden is het eerste wat je moet doen. Je mist echt de meest basale kennis en dat gaat een goed boekhoudprogramma niet goedmaken. Jij moet het inrichten en bijhouden en zoals ik het nu lees, heb je geen flauw idee hoe dat allemaal werkt.
r_onedonderdag 30 oktober 2008 @ 14:18
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:01 schreef miss_sly het volgende:
Als hij eenmanszaak is en geen BV hoeft hij geen jaarrekening te laten opstellen en deponeren. Welhandig om te zien hoe je jaar geweest is, maar dat hoeft dus niet per se dmv een jaarrekening.
Ook een eenmanszaak krijgt te maken met een balans, resultatenrekening, jaarafrekening omzetbelasting, afschrijvingsstaten, etc. etc., daar hoef je geen BV voor te zijn.
miss_slydonderdag 30 oktober 2008 @ 14:24
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Ook een eenmanszaak krijgt te maken met een balans, resultatenrekening, jaarafrekening omzetbelasting, afschrijvingsstaten, etc. etc., daar hoef je geen BV voor te zijn.
balans en resultatenrekening van een erg eenvoudige eenmanszaak is met een beetje basiskennis en een klein programmaatje prima zelf te maken zonder dat een accountant nodig is. OB is inderdaad ook iets dat hij goed ondere de knie moet krijgen, maar dat kan ook met een basiscursus. Afschrijvingen is natuurlijk maar net afhankelijk van wat hij voor bedrijf heeft.

Ik bedoelde at het voor een eenmanszaak iig niet verplichtis om een jaarrekening te deponeren en daarvoor heb je wel een accountant nodig.
CraZaaydonderdag 30 oktober 2008 @ 14:25
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:24 schreef miss_sly het volgende:

Ik bedoelde at het voor een eenmanszaak iig niet verplichtis om een jaarrekening te deponeren en daarvoor heb je wel een accountant nodig.
Dat beweerde toch ook niemand?
Angel_of_Dthdonderdag 30 oktober 2008 @ 14:30
Tipje voor de TS: besteed het voorlopig even uit en volg ergens een cursus boekhouden. Beiden hoeft niet duur te zijn, zo'n cursus wordt veel aangeboden en boekhouding van een kleine eenmanszaak is natuurlijk amper werk voor een boekhouder.

Zo heb je een goede administratie, ook als je na de cursus genoeg kennis hebt om het zelf te doen. Lijkt mij een stuk prettiger dan nu zelf aanmodderen terwijl je amper weet wat je aan het doen bent. Liever wat geld uitgeven en een goede opzet dan. Eventueel laat je je nog enige tijd wat ondersteunen, maar je zult het vrij rap onder de knie hebben.
miss_slydonderdag 30 oktober 2008 @ 14:35
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 12:35 schreef Rekkie het volgende:
Aangezien je echt de elementaire kennis van het boekhouden mist, zou ik je adviseren het uit te besteden.
Een jaarrekening moet je toch op laten stellen, die kosten ben je sowieso kwijt.

Finnova kan je een offerte op maat leveren. http://www.administratiekantoorfinovion.nl/offerte/offerte.asp

Uiteraard is dit maar 1 voorbeeld.
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:25 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Dat beweerde toch ook niemand?
Moet dus helemaal niet, kan wel handig zijn
r_onedonderdag 30 oktober 2008 @ 14:38
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:24 schreef miss_sly het volgende:
balans en resultatenrekening van een erg eenvoudige eenmanszaak is met een beetje basiskennis en een klein programmaatje prima zelf te maken zonder dat een accountant nodig is.
1. TS mist de basiskennis en 2. de meeste eenmanszaken weten weinig tot niets van b.v. voorafgaande journaalposten dus een correcte jaarrekening en resultatenrekening komt wel iets meer bij kijken dan inboeken en "print overzicht".
quote:
Afschrijvingen is natuurlijk maar net afhankelijk van wat hij voor bedrijf heeft.
Voor zover ik begrijp is TS werkzaam als reporter oid en heeft ook een topic over de aanschaf van een camera. Zo'n ding ga je toch echt activeren en niet als kostenpost opvoeren.
miss_slydonderdag 30 oktober 2008 @ 14:40
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:38 schreef r_one het volgende:

[..]

1. TS mist de basiskennis en 2. de meeste eenmanszaken weten weinig tot niets van b.v. voorafgaande journaalposten dus een correcte jaarrekening en resultatenrekening komt wel iets meer bij kijken dan inboeken en "print overzicht".
Daarom zei ik er ook bij dat hij imo een cursus moet gaan doen.
Allard88donderdag 30 oktober 2008 @ 14:53
Thanks mensen, denk dat ik dat maar ga doen dan... kan beter goed beginnen en niet aanmodderen zoals jullie het zo mooi zeiden.
Rekkiedonderdag 30 oktober 2008 @ 14:54
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]


[..]

Moet dus helemaal niet, kan wel handig zijn
Ik beweer nergens een wettelijke verplichting is, maar meer een elementair element voor bedrijfsvoering.
r_onedonderdag 30 oktober 2008 @ 14:56
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 14:40 schreef miss_sly het volgende:
Daarom zei ik er ook bij dat hij imo een cursus moet gaan doen.
Dat advies heb ik ook nooit weersproken
Halconzaterdag 1 november 2008 @ 07:23
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:24 schreef Karina het volgende:
Fakturen boek je in zodra je ze verstuurt of ontvangt, anders kun je toch ook niet zien wat er nog open staat?
In een kasboek moet je de betalingen bij houden. In je grootboekrekeningen kun je ook de ontvangen facturen, nog te ontvangen facturen etcetera bijhouden.
Hugo-zaterdag 1 november 2008 @ 07:44
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:22 schreef Allard88 het volgende:
Daar zijn we weer.. Ik heb 2 hele simpele vragen over het bijhouden van mijn kasboek (ben net begonnen als zzper)...en ik krijg nergens eenduidig antwoord ...

1) Op welk moment voer je een factuur (uitgaande debiteuren) op in je kasboek? Op moment van versturing (nog niet betaald) of moment van betaling? . En dezelfde vraag voor inkomende facturen.. Voer je die op als je ze ontvangen hebt of als je ze betaald hebt? Het gaat hier dus om het kasboek..

2) Ik heb onderdelen voor mijn pc gehaald om hem sneller te maken..dit heb ik nodig voor de zaak. Ik ga hem wel deels prive gebruiken. Kan ik alle kosten voor deze onderdelen op de zaak (en dus mijn zakelijke rekening) zetten? Zonder dat ik met verhoudingen en zo moet gaan werken, want ik gebruik hem wel prive dus. Mocht het het geval zijn dat ik het dus 100% op zaak kan zetten, dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!

dankjewel mensen!
Je mag hem 100% via de zaak betalen, maar je mag niet 100% BTW aftrekken. Als je kunt aantonen dat je het bijvoorbeeld 20% privé gaat gebruiken mag je maar 80% BTW terug vragen, wat me wel erg moeilijk lijkt aan te tonen in dit geval. Kijk ook maar even op deze link: http://www.belastingdiens(...)3-27.html#P217_27212
CraZaayzaterdag 1 november 2008 @ 08:39
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 09:22 schreef Allard88 het volgende:

dan moet ik een declaratie sturen naar mijn zaak omdat ik de onderdelen met priverekening heb betaald..hoe ziet zon declaratie eruit?!
Gewoon de factuur in je boekhouding stoppen en het bedrag van zakelijk naar privé overmaken onder vermelding van "terugbetaling factuur XXX" bijvoorbeeld. Je hebt het gewoon even voorgeschoten.
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 07:44 schreef Hugo- het volgende:

Je mag hem 100% via de zaak betalen, maar je mag niet 100% BTW aftrekken. Als je kunt aantonen dat je het bijvoorbeeld 20% privé gaat gebruiken mag je maar 80% BTW terug vragen, wat me wel erg moeilijk lijkt aan te tonen in dit geval.
En daar trek je je natuurlijk geen reet van aan; gewoon 100% aftrekken en ook privé gebruiken
Hugo-zaterdag 1 november 2008 @ 09:06
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 08:39 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Gewoon de factuur in je boekhouding stoppen en het bedrag van zakelijk naar privé overmaken onder vermelding van "terugbetaling factuur XXX" bijvoorbeeld. Je hebt het gewoon even voorgeschoten.
[..]

En daar trek je je natuurlijk geen reet van aan; gewoon 100% aftrekken en ook privé gebruiken
Klopt, wordt in veel gevallen gewoon gedaan. Maar ik geef even aan hoe het eigenlijk hoort.