quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 22:41 schreef Gordon_Shumway het volgende:Ik heb me verbaasd over de goal van Poepon gisteren. Hoe De Cler zich daar laat wegzetten en hoe Hofland in komt glijden en hoe er vervolgens weer iemand (ik meen De Guzman) te laat komt, dat doet gewoon pijn aan je ogen.
De Guzman is geblesseerd... maar het was weer een bizarre fout van De Cler inderdaad. Hofland anticipeerde daar verkeerd op en trok halverwege zijn sliding weer in, want anders zou het een pingel worden en Bahia wordt dan nog heel knullig door de benen gespeeld. Typerende goal dit seizoen, hier zijn echt nog 8 knullige voorbeelden van.
quote:
Verbeek brengt wat we voor ogen hadden'
Door WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Een jaar geleden stond Feyenoord bovenaan met 21 punten uit 8 wedstrijden. Hoe is het in hemelsnaam te verklaren dat de club nu 16de staat?
afbeelding vergroten Alleen de Feyenoorders die tegen Sparta invielen of helemaal niet speelden, trainden gisteren. FOTO MARCO DE SWART
Gudde: ,,Dat is bijna niet te verklaren. Dezelfde groep spelers die 21 uit 8 heeft gehaald, is er op Nicky Hofs en Nuri Sahin na, dit seizoen weer. Landzaat, El Ahmadi, Tomasson en eigenlijk ook de jongelingen Biseswar, Fer en Wijnaldum zijn er nog bijgekomen. Maar ik zeg er wel bij ‘op papier’. De keren dat die groep met elkaar getraind heeft, kun je op één hand tellen.’’
Maar de excuses zijn een keer op. Feyenoord verliest van Sparta, Willem II, NEC en Heracles. Dat zijn ploegen die ondanks alle afwezigen kwalitatief minder zijn.
,,Klopt. Als je die nederlagen analyseert, zie je elke keer hetzelfde patroon. We hebben steeds momenten gehad waarin we de wedstrijden naar ons toe konden trekken. Dat hebben we niet gedaan. Wat ons na Sparta rest, is heel simpel. In de eerste plaats moeten we geen zelfmedelijden hebben. Het gevoel dat het tegen zit, helpt je helemaal niets. Dat wordt een kolenzak op je rug. Ten tweede moeten we niet denken dat het vanzelf komt. Het AZ van vorig jaar is een voorbeeld. Iedereen zei: ‘Dat gaat wel een keertje lopen.’ Helaas hebben ze bij AZ moeten constateren dat dat pas in het nieuwe seizoen gebeurde.’’
De selectie heeft vandaag vrij gekregen. Is dat de manier om een negatieve spiraal te doorbreken?
,,Een dag rust wil wel eens zalvend werken. Iedereen leert op de trainerscursus dat rust ook training kan zijn. Daar is helemaal niets mis mee. Deze technische staf is een uur na de wedstrijd al met het vervolg bezig. We spelen 16 wedstrijden in 10 weken. Dat zal ook meespelen.’’
Gertjan Verbeek zei deze week in een interview: ‘Als je geen succes hebt, wordt de trainer meestal ontslagen.’
,,Ik snap dat jullie dat een issue vinden. Maar totdat de pers dit onderwerp naar voren bracht, is het bij ons geen thema geweest. En nog niet. We hebben heel bewust voor deze trainer gekozen. We weten dat hij iemand is die zaken gaat veranderen. Daar moet een ploeg aan wennen. Ik denk dat we nu wel door die fase heen zijn. Gertjan brengt precies wat we voor ogen hadden. Op één ding na. We hebben alleen nog maar teleurstellende resultaten geboekt.’’
U kunt wel zeggen dat de pers erover begint, maar journalisten ontslaan geen trainers. Dat doen - meestal emotionele - clubbestuurders.
,,Als je me vraagt of ik emotioneel ga reageren, dan is het antwoord ‘nee’. We hebben nadrukkelijk voor dit beleid gekozen. Ik geloof ook dat deze trainer het met deze staf en deze spelersgroep recht gaat zetten.’’
Maar hoe vaak mag Verbeek nog verliezen?
,,Dat zijn speculatie-vragen. Daarmee ben je bij mij aan het verkeerde adres.’’
Zou u het kunnen accepteren dat Feyenoord, net als AZ vorig seizoen, een jaartje overal naast grijpt en elfde wordt?
,,Ik heb AZ alleen als voorbeeld genoemd. Je moet helemaal niet in doemscenario’s denken. Er moet een sfeer ontstaan van ‘het is nu genoeg geweest’. Zondag bij Roda is de definitieve kentering. Het is klaar, pats. Ben je nou besodemieterd, we pakken nu onze verantwoordelijkheid naar de supporters toe. Die lijden net zo veel als wij.’’
Technisch directeur Peter Bosz is bij de aanhang de gebeten hond. Is het nieuws dat hij zijn contract kan verlengen dan niet slecht getimed?
,,Ik heb dat niet actief naar buiten gebracht, maar slechts bevestigd toen ik daar naar werd gevraagd.’’
Is het dan wel een goed tijdstip om over contractverlenging te praten? Bosz is toch medeverantwoordelijk voor de prestaties?
,,Het is goed management als je tijdig anticipeert. Als het contract van Peter Bosz afloopt in de zomer, ga je natuurlijk niet in mei volgend jaar onderhandelen. Bosz heeft aangegeven dat de gesprekken deze week geen vervolg krijgen, omdat we wel wat anders aan ons hoofd hebben. Dat de buitenwacht denkt ‘wat gaan ze nou doen?’, snap ik wel. Die kijkt naar de stand op de ranglijst. Wij kijken in de directie ook naar de structuur die rond het eerste elftal, de jeugdopleiding en de scouting is gebracht. Daar zijn we heel tevreden over. Alleen de resultaten daarvan zijn niet op de korte termijn zichtbaar.’’
Toch is er wel wat aan te merken op de selectie die Bosz heeft samengesteld. De oude spelers kampen veelvuldig met blessures en de wisselwerking tussen jong en oud is niet optimaal.
,,Dat eerste zal feitelijk wel kloppen, al zijn het veel confrontatieblessures geweest die niet zozeer met leeftijd te maken hebben. Met dat tweede ben ik het helemaal niet eens. Ik maak me daar geen zorgen over.’’
Is de doelstelling, bij de eerste vijf eindigen, al bijgesteld?
,,Nee. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er voldoende potentie in deze groep zit om het tij te keren. Alleen het moment moet niet te lang uitblijven.’’
Heeft deze desastreuze start ook gevolgen voor de lange termijn van Feyenoord?
,,Moeilijk in te schatten. Waar we nu staan is commercieel gezien niet een plus in een periode die toch al gekenmerkt wordt door een financiële crisis. Het praat een stuk makkelijker wanneer je op de positie van AZ of FC Groningen staat. Met het investeringsfonds hebben we wat dat betreft een dubbele handicap. Je krijgt met deze stand iets meer gefronste wenkbrauwen.’’
Verbeek zei onlangs dat hij zich niet schaamde. Doet u dat wel?
,,Dit is geen positie die bij Feyenoord hoort. Dat doet pijn. Maar het woord schamen vind ik slecht gekozen. In alle voetbalcompetities zie je gekke dingen. Tottenham Hotspur speelde tijdens ons toernooi zo goed dat ik dacht dat ze in de top-vier zouden komen. Maar zij staan laatste met zes uit tien.’’
En hebben trainer Ramos ontslagen.
,,Ik geloof niet in een schokeffect. Ik kijk veel meer naar clubs die ook in slechte tijden hebben gekozen voor een consistent beleid. Clubs als FC Groningen, Heerenveen en Twente verdienen daarvoor een pluim. Ik geloof heilig dat deze club er bij gebaat is dat mensen een forse tijd hun beleid kunnen uitvoeren. Dit is een ongelooflijk waardeloze periode. En toch denk ik dat we daar goed doorheen komen.’’