Geen idee, daar heb ik nooit op gespeeld. Die AFS serie is inderdaad dunner dan normale semi's.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Hij ziet er behoorlijk plat uit voor een semi. Vergelijkbaar met een ES-335?
43mm, dat is een stuk dunner. Toch eens een winkel opzoeken om te kijken of dat een beetje lekker speeltquote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:14 schreef Cynic het volgende:
[..]
Geen idee, daar heb ik nooit op gespeeld. Die AFS serie is inderdaad dunner dan normale semi's.
OK. Je versterker is een buizenversterker en is dus relatief gevoelig voor de impedantie van de cab. Gelukkig heb je nogal wat mogelijkheden. Het maakt eigenlijk niet uit of je stereo speelt of 2 x mono, in beide gevallen moet je hetzelfde doen. Je 4x12 is altijd 8 ohm, de 2x12 kan ook je met twee speakers mono gebruiken of iedere speaker onafhankelijk (stereo dus). Als je de 2x12 dus met één speaker mono gebruikt is íe 8 ohm, de 4x12 ook, en je versterker staat ook op 8 ohm, dus alles ok. De 2x12 is 100w, dus die ene speaker kan wel 50 w aan. Dat is het enige dat ik een beetje krap vind, dus wel uitkijken dat je die niet opblaast.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:18 schreef Cynic het volgende:
[..]
Een Marshall 9100 50 watt eindtrap met een 4x12 valvestate cab en een 2x12 valvestate cab (marshall 8222).
Ik sluit ze op 2 manieren aan, bij de ene band speel ik 2x stereo, dus gebruik ik beide cabs tegelijk, bij de andere band speel ik samen met onze gitariste over mijn eindtrap (die in feite 2 gescheiden versterkers in 1 behuizing is) en is alles dus 2x mono aangesloten. Ik pas de schakelaar op mijn eindtrap daarbij niet aan, die staat altijd op 8 ohm, wel let ik op dat ik beide cabinetten in het tweede geval op de mono-ingang aansluit.
Ah, dan is er geen risico, je gebruikt dan maar 1 speaker maar dat maakt niet zo veel uit. Misschien hoor je een beetje volumeverschil omdat de 4x12 wat efficienter is dan de ene speaker in de 2x12 maar als je met de andere gitariste speelt zal dat niet veel uitmaken. In je stereo setup kun je het misschien wel horen maar dat is dan weer een kwestie van de kant van de 2x12 iets harder zetten.quote:
Whoops...als je de 2x12 mono gebruikt dan is 'ie 4 ohm, dat is niet goed voor de 8 ohm aansluitng van je amp...kun je die cab niet op mono zetten ?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:26 schreef Cynic het volgende:
En ik heb altijd alles zo aangesloten dat alle speakers het doen.
Er zijn nog wel wat andere mogelijkheden, maar wat je nu doet is echt niet goed hoor.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:37 schreef Cynic het volgende:
Nou ik ben eigenlijk gewoon wel tevreden over het geluid en de manier waarop ik alles in beide situaties heb aangesloten, ik loop alleen liever geen risico dat ik de boel in de vernieling help.
ja dat is ook een beetje waar ik me zorgen over maak.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Whoops...als je de 2x12 mono gebruikt dan is 'ie 4 ohm, dat is niet goed voor de 8 ohm aansluitng van je amp...kun je die cab niet op mono zetten ?
Een 2x12 mono cab gebruikt gewoon beide speakers hoor, die zijn parallel aangesloten. Net als een mono 4x12 ook alle 4 speakers benut.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ah, dan is er geen risico, je gebruikt dan maar 1 speaker maar dat maakt niet zo veel uit. Misschien hoor je een beetje volumeverschil omdat de 4x12 wat efficienter is dan de ene speaker in de 2x12 maar als je met de andere gitariste speelt zal dat niet veel uitmaken. In je stereo setup kun je het misschien wel horen maar dat is dan weer een kwestie van de kant van de 2x12 iets harder zetten.
Maar je zou natuurlijk ook gewoon de 4x12 stereo als 2x16 ohm kunnen aansluiten, dat geeft dezelfde mogelijkheden.
tja...die emg's, ik weet het niet, hoor...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:52 schreef -Menn0- het volgende:
Als je daar dan een PROFE op aansluit ben je helemaal de bom
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 22:59 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Een 2x12 mono cab gebruikt gewoon beide speakers hoor, die zijn parallel aangesloten. Net als een mono 4x12 ook alle 4 speakers benut.
Mijn Marshall cab is een 4x12 mono cab, en er komt uit alle 4 geluid hoor. Wat voor zin heeft het anders een 4x12 te gebruiken?quote:
Ja, ja, maar daar ging het dus niet om. Waar het om gaat is dat de versterker 8 ohm of 16 ohm aan kan. Geen 4 ohm. En de 2x12 kan 4 ohm mono, of 2 x 8 ohm stereo. Dus hij kan alleen de 2 x 8 ohm stereo optie gebruiken, anders is de impedantie te laag (weet je nog ?). Maar in dat geval werkt er maar één speaker.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:10 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Mijn Marshall cab is een 4x12 mono cab, en er komt uit alle 4 geluid hoor. Wat voor zin heeft het anders een 4x12 te gebruiken?
Zover ik weet ben ik de eerste muzikant die ukelele heeft gespeeld op een metal CD.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:53 schreef RicknRoll het volgende:
Ha mensen!
Iemand hier ervaring met Ukelele spelen? Ik wil er een kopen, ben al redelijk ervaren gitarist, maar ik wil er iets bijdoen...
Is 't een beetje te doen, wat kost zo'n ding? (ik heb er eentje gezien voor 17,50, zou dat wat zijn?)
Hartke 3500. Ik heb geen probleem hoor, ding blaast als een tierelier en is met geen kanon kapot te krijgen. Hartke wil alleen graag dat je met 2 speakers het volledige vermogen haalt en niet met maar één (zoals wel mogelijk is bij Ashdown of Ampeg (brrr)).quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik snap het nog steeds niet...je zegt dat het een 2 x 8 ohm uitgang is maar er staat 4 ohm op...? Wat voor versterker is het, welke merk/type ? Dan kan ik wel even voor je nakijken of wat jij wilt een probleem is of niet.
zeker! zo heel grof kun je zeggen dat als je je volume maar half open hebt de versterker dus ook maar de helft van het vermogen levert (klopt niet echt, maar vooruit, heel grof gezegd) en ej dus je trafo ook maar voor de helft van het vermogen belast. Als je dan een 4 ohm cab aansluti waar en 8 ohm cab verwacht wordt gaat het wrs. wel goed. Je krijgt denk ik wel wat extra hoog in je geluid, door die 4 ohm cab.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:21 schreef Cynic het volgende:
Maar het rewiren van cabs ga ik dus niet doen, ik zou niet weten hoe dat moet.
Heeft het volume waarop ik speel ergens nog mee te maken? Ik heb doorgaans mijn versterker maar half open.
En als ik nou ervoor zorg dat ik beide uitgangen gebruik maar wel mono blijf spelen? Die 9100 heeft per helft 2 uitgangen, als ik die beide op mijn cab aansluit zit ik dus helemaal goed op 8 ohm en gebruik ik beide speakers? Of heb ik het dan nog steeds niet begrepen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 00:30 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
zeker! zo heel grof kun je zeggen dat als je je volume maar half open hebt de versterker dus ook maar de helft van het vermogen levert (klopt niet echt, maar vooruit, heel grof gezegd) en ej dus je trafo ook maar voor de helft van het vermogen belast. Als je dan een 4 ohm cab aansluti waar en 8 ohm cab verwacht wordt gaat het wrs. wel goed. Je krijgt denk ik wel wat extra hoog in je geluid, door die 4 ohm cab.
Echt safe is het niet, natuurlijk...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |