abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62797605

Dit topic is bedoeld voor Gitaarspelend Fok!, Elke gitarist is welkom!! Het maakt niet uit of je akoestisch of elektrisch speelt, jazz of metal , snel of langzaam. Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren. Respecteer elkaars smaak en mening.

Rock on!

De vaste klanten ?

Gitaarmerken ?

BC Rich | Bo~El | Dean Guitars | Epiphone | ESP | Fender | Gibson | Gretsch | Hofner Ibanez | Jackson | Line 6 | Martin & Co | Maverick | Music Man Parker | PRS | Squier | Taylor

Versterkers ?

Fender | Laney | Line6 | Marshall | Mesa Boogie | Peavey | Randall | Vox

Effecten ?

Boss | Dunlop | Electro-Harmonix | Digitech | Line 6 | Zoom

Tabs ?

Mxtabs | OLGA | Harmony Central | Guitar Tabs | Tabsrus | Ultimate Guitar All Guitar Tabs | Tabster | Taborama | My Songbook Powertabs | Guitar Tab Universe

Winkels ?

Feedback | Groove Factory | Music Partner | Dirk Witte | Haar Guitars | Music Store | Kees Dee | Musik Produktiv | Lord of the Strings | Guitar Center in Wierden | Thomann | Guitarbox

Overige ?

Gitaar.net | Gitaarnet.nl | Harmony Central | Cyberfret Maak je eigen gitaar | Het afstellen van je gitaar | Het afstellen van je gitaar 2 Gear Acquisition Syndrome (gas)

De OP vindt men hier.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 22:59:41 #3
151527 KaMo
Boem, zei de bas
  FOK!fotograaf woensdag 29 oktober 2008 @ 23:07:34 #4
159915 -Menn0-
MNO
pi_62798226
Yo
,,/
pi_62798264
Ben niet voor niks tekstdichter... .
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  Redactie Frontpage woensdag 29 oktober 2008 @ 23:15:04 #6
197197 Moozze
Plugged
pi_62798468
Hoi
pi_62799270
Ik ben een complete beginner op het gebied van gitaren, ik ben ook geen echte fan van gitaar muziek. Echter zijn er wel genoeg nummers die ik mooi vind. Nu zag ik dus die aanbieding in de Lidl folder, en ik wilde altijd eigenlijk wel een keer een instrument bespelen, dus begint het een beetje te kriebelen . Iemand zei in dit topic dat je dan beter ergens anders kan halen dan bij de Lidl, i.v.m. garantie enzo.... Is dit geen mooi setje: http://www.thomann.de/nl/thomann_gitarren_set_g13.htm ?
Zit ook een lesboek en cd bij.... kan ik wel gebruiken haha.

Of kan ik dan beter zoiets halen, en dan zo'n lesboek apart:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbstset_2_black.htm
Scheelt niet veel in prijs, maar ik heb geen idee van kwaliteit etc. Is zo'n gitaar een beetje goed?
Denken jullie dat ik, als geen echte gitaarmuziek luisteraar/liefhebber, goed aan zou doen een gitaar te kopen, of moet je dan echt een rocker zijn ? Ach, als het niks is kan ik het natuurlijk ook weer verkopen op marktplaats ofzo.
pi_62799286
Ik heb wel 4 regels tekst toegevoegd aan m'n gitaarkoopnijdnummer

Heb ook al een bassloop en wat akkoorden

Nu oogjes dicht en versterkertjes toe
pi_62799549
SingleCoil, ten eerste heb je gelijk, en dat ontken ik zeker niet. Ten tweede hebben we beide gelijk eigenlijk. Als je (uitersten genomen) 16 ohm cab aan 4 ohm versterker hangt moet je je versterker 4 keer zo hard zetten voor hetzelfde geluidsnivo (frequentie afwijkingen daargelaten). Iemand die zoekt naar een tone weet waar hij mee bezig is (hoop ik). Een leek die dat niet weet mist volume en jakkert zijn versterker telkens verder open waardoor op een gegeven moment de versterker aan zijn limiet zit te werken en de eindtrappen vol op de sodemieter krijgen en te heet worden.
Daarom dat ik zei dat het thuis wel mee zou vallen omdat je daar sowieso op lagere volumes speelt.

Daarom, als je niet weet wat je doet, match dan gewoon je ohms.
Wil je wel experimenteren, weet dan wat je doet en besef je goed hoe het zit/werkt met je apparatuur.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_62799892
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:50 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb een 8 ohm speaker aangesloten op een 4 ohm versterker, maar mijn versterker heeft geen 4 ohm uitgang, maar alleen 2 x 8 ohm. Op 4 ohm is mijn versterker 350W en op 1 x 8 ohm 240W.
Maar als ik een 4 ohm speaker wil aansluiten op zo'n 8 ohm poort, levert mijn versterker dan alsnog 4 ohm of 8 ohm of gaat mijn versterker kapot?
Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?

Mag ik trouwens gokken dat het een transistor versterker is?

Wat is het merk/type?

Je moet iig zeker niet een 4 omh speaker op een 8 ohm uitgang aansluiten. Maar als je versterker idd 4 ohm aankan is het natuurlijk geen probleem, dan moet je je wel afvragen of de info die je hier geeft wel correct is.
Mu!
pi_62799982
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 23:56 schreef The_Dean het volgende:
SingleCoil, ten eerste heb je gelijk, en dat ontken ik zeker niet. Ten tweede hebben we beide gelijk eigenlijk. Als je (uitersten genomen) 16 ohm cab aan 4 ohm versterker hangt moet je je versterker 4 keer zo hard zetten voor hetzelfde geluidsnivo (frequentie afwijkingen daargelaten). Iemand die zoekt naar een tone weet waar hij mee bezig is (hoop ik). Een leek die dat niet weet mist volume en jakkert zijn versterker telkens verder open waardoor op een gegeven moment de versterker aan zijn limiet zit te werken en de eindtrappen vol op de sodemieter krijgen en te heet worden.
Daarom dat ik zei dat het thuis wel mee zou vallen omdat je daar sowieso op lagere volumes speelt.

Daarom, als je niet weet wat je doet, match dan gewoon je ohms.
Wil je wel experimenteren, weet dan wat je doet en besef je goed hoe het zit/werkt met je apparatuur.
Sorry, maar wat je zegt is echt niet waar.

Als je een speaker met een hogere impedantie aansluit levert je versterker gewoon minder vermogen. Als je 'm dus voluit aan zet wordt 'ie met een hogere impedantie speaker dus minder warm dan met een lagere.

Verder is het neit zo dat eindtrappen "op hun sodemieter krijgen" als ze voluit gebruikt worden, Gewoonlijk kan een versterker veel meer vermogen leveren dan waar hij op verkocht wordt. Als je versterker voluit staat te stampen dan is dat niet 'op het randje af' maar gewoon het vermogen waar 'ie voor gemaakt is. Daarbij treed ook de voorziene warmte-dissipatie op, er wordt dus ook niks 'te heet'.

Een hogere impedantie speaker is gewoon nooit een probleem, net als een gloeilamp die voor 220V gemaakt is in een 110V lamp draaien: hij geeft gewoon minder licht, en er gaat niks kapot.

En ja, ik vind het leuk om gelijk te hebben
Mu!
pi_62800511
Tussen het daadwerkelijk gelijk hebben en het graag willen krijgen zit verschil

Wat betreft het versterker vermogen zit je fout. Als je er een zwaardere speaker aanhangt geeft hij niet minder vermogen. Een versterker geeft altijd evenveel vermogen, alleen is het rendement ten opzichte van de speaker veel lager.
Hij klinkt zachter waardoor je denkt dat hij minder vermogen geeft. Dat zachter klinken komt omdat een hogere impendantie speaker meer vermogen nodig heeft om optimaal kunnen presteren.
En een versterker heeft wel wat headroom, maar die is ook niet heel groot hoor. Als je je amp lang genoeg op vol vermogen draait geeft er echt wel hier en daar iets de geest, alleen al om de natuurlijke (harmonische) vervorming/oversturing die dan optreed.

[ Bericht 12% gewijzigd door The_Dean op 30-10-2008 00:53:45 ]
  FOK!fotograaf donderdag 30 oktober 2008 @ 00:51:32 #13
159915 -Menn0-
MNO
pi_62800566
* Menno voorspelt dat de volgende post van SingleCoil ook begint met ik heb lekker toch gelijk

Ik heb er trouwens geen verstand van, ik hou wijs mn mond
,,/
pi_62800827
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:51 schreef -Menn0- het volgende:
* Menno voorspelt dat de volgende post van SingleCoil ook begint met ik heb lekker toch gelijk

Ik heb er trouwens geen verstand van, ik hou wijs mn mond
Zoals bewezen geef ik het hem van harte als hij echt gelijk heeft.
pi_62800868
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:48 schreef The_Dean het volgende:
Tussen het daadwerkelijk gelijk hebben en het graag willen krijgen zit verschil

Wat betreft het versterker vermogen zit je fout. Als je er een zwaardere speaker aanhangt geeft hij niet minder vermogen. Een versterker geeft altijd evenveel vermogen, alleen is het rendement ten opzichte van de speaker veel lager.
En een versterker heeft wel wat headroom, maar die is ook niet heel groot hoor. Als je je amp lang genoeg op vol vermogen draait geeft er echt wel hier en daar iets de geest, alleen al om de natuurlijke (harmonische) vervorming/oversturing die dan optreed.
*menno heeft het mis, maar dan meer in woordkeuze dan in strekking*
Soory, again, maar je hebt het echt mis hoor. Het rendement van de speaker heeft niets te maken met het opgenomen vermogen maar met de hoeveelheid geluidsdruk die die speaker bij een bepaald vermogen produceert. Zoal je bijvoorbeeld bij de vraag hierboven kunt zien, is het afgegeven vermogen afhankelijk van de impedantie (ook wel 'load' of 'belasting' genoemd) van de aangesloten speakers. Hoewel dat regeltje niet helemaal kopt (het is tenslotte geen weerstand maar impedantie) kun je grofweg aanhouden dat twee keer zo lage impedantie een twee keer zo hoog vermogen oplevert (=uit de versterker trekt). De eindtrap die hierboven beschreven wordt levert 350 W aan 4 ohm en 200 w aan 8 ohm. Dat heeft verder niets te maken met de efficiency van die spreakers (= hoe hard dat gaat, bij hetzelfde vermogen).
Waar je rekening mee zou kunnen houden is dat een hogere impedantie er ook voor zorgt dat de anodespanning in de eindbuizen wat hoger wordt. Dat effect is niet heel groot, en de meest buizen kunnen een veel hogere spanning aan dan waar ze op gebruikt worden, maar theoretisch zou je, als je een heel groot verschil maakt (bijv. een 32 ohms speaker op een 2 ohm versterker) de levensduur van de eindbuizen kunnen verkorten. Dat is echter zuiver theoretisch, in de praktijk merk je daar niks van, tenzij je echt rare dingen gaat doen.

Zeker kleine verschillen, 4 op 5,3 of 4 op 8 heeft echt geen enkele invloed, anders dan, zoals gezegd, het geluid: een speaker die een lagere impedantie heeft dan de versterker geeft minder hoge tonen. Of je dat erg vindt is een kwestie van smaak.

Waarom een versterker die je lang op volledig vermogen draait 'hier en daar iets de geest zou geven' roep je nu iedere keer, zonder daarbij aan te geven waarom je dat denkt. Ik gaf al eerder aan, dat is onzin. Een gloelamp die gemaakt is voor 220 V kan dat gewoon aan, die hoef je ook echt niet op een lagere spanning te draaien omdat er ander 'hier en daar iets de geest zou geven' (wat, met alle respect, dus weer mickey mouse taal is. Als je argumenteert, doe dat dan met steekhoudende argumenten, niet met vaagheden.)

Wat je zegt over harmonsiche vervorming heeft al helemaal niets met dit onderwerp te maken, je hebt er duidelijk minder verstand van dan je laat blijken (of misschien wel denkt). Dat geeft niks, maar ga dan anderen niet onjuist voorlichten.

edit: mocht je meer over speaker en impedantie willen weten, dan is dit http://www.peavey.com/support/technotes/concepts/impedance.cfm een goed beginpunt

[ Bericht 3% gewijzigd door SingleCoil op 30-10-2008 01:32:02 ]
Mu!
pi_62801130
Mag ik aannemen dat je een HBO achtergrond hebt? Komen namelijk nogal veel uit het boek geleerde regeltjes voorbij. Durf je dat in de praktijk te verantwoorden? Ik doe het mijn apparatuur niet aan.
pi_62801283
Verder houd ik op met deze discussie. We geven elkaar toch geen gelijk en die arrogante en denigrerende opmerkingen aan moeten horen heb ik ook weinig zin in.
pi_62801790
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 00:11 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat snap ik even niet. Je versterker heeft alleen een 2x8 ohm uitgang...waarom denk je dan dat he teen 4 ohm versterker is?
Omdat het er op staat natuurlijk...
pi_62801858
zozo, gister nieuw effectje gemaakt...
pitch shifter een octaaf lager, en vervolgens door me loop heennaar de warp factor, resultaat: een bas achtig geluid met een vieze laag distortion
nadeel: mijn versterker is denk ik niet geheel op die lage tonen ontwikkelt
pi_62801902
ik zal vandaag eens op mijn versterker en cabs kijken hoe het precies zit. Ik weet dat mijn versterker een schakelaar heeft voor 8-16 ohm, ik weet alleen even niet wat op mijn cabs staat. Maar het maakt neem ik aan wel verschil wanneer je 2 cabs op je top aansluit ipv 1?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_62801937
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:24 schreef Aresdreams het volgende:
zozo, gister nieuw effectje gemaakt...
pitch shifter een octaaf lager, en vervolgens door me loop heennaar de warp factor, resultaat: een bas achtig geluid met een vieze laag distortion
nadeel: mijn versterker is denk ik niet geheel op die lage tonen ontwikkelt
En zo leert men... . .
pi_62802016
tvp
pi_62802129
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 07:43 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

En zo leert men... . .
Het lijkt me in ieder geval niet een heel praktisch effect om live mee aan de slag te gaan voor langere stukken. Vooral als je een bassist hebt.
Wel toffe effecten voor de slaapkamer, daar zit mijn digitech ook vol mee
It has to mean something
pi_62802138
En dan bedoel ik "voor in de slaapkamer" niet op de MTV-Cribs manier (this is where the magic happens)
It has to mean something
  donderdag 30 oktober 2008 @ 08:09:41 #25
232730 Vincpod
Occasional Seafarer
pi_62802146
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')