abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79396711
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 21:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb een eigen topic over mijn kwestie, als je daar en per pm geen antwoord over krijgt hoef je het niet hier te proberen. Zo hoef ik ook geen moslim te zijn om mensen te vertellen hoe moslims naar sommige zaken kijken, of namens 'moslims' te spreken, doen theologen zoals Hans Jansen enzo ook niet. Gelieve mijn persoon buiten beschouwing te laten.
Dit hele topic is gebaseerd op hoe jij dingen hebt meegekregen.... jij legt uit, jij biedt context. Lijkt me dan niet abnormaal dat er wordt gevraagd naar je achtergrond.
pi_79415325
Over je lijstje Triggershot:

Polytheïsten - Shirk
Apostasie / Afvallig - Irtad
Atheïsme - Dahriyah
Huichelaars - Nifaq
Joden & Christenen aka 'mensen van het boek - Ahl Al-Kitab

1. Shirk hoeft niet perse polytheisme te zijn. Zo noemt men iets of iemand als hij/zij iets gelijk stelt aan Allah.
2. Dahriyah. Ik heb niet veel kennis van het Arabisch zoals jij dat bezit, maar ik heb mijn twijfels of dit wel "atheïst" zou moeten betekenen.
3. Ahl Al-Kitab, hoort daar ook nog niet de Zebur bij?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79415455
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:24 schreef Burakius het volgende:
Over je lijstje Triggershot:

Polytheïsten - Shirk
Apostasie / Afvallig - Irtad
Atheïsme - Dahriyah
Huichelaars - Nifaq
Joden & Christenen aka 'mensen van het boek - Ahl Al-Kitab

1. Shirk hoeft niet perse polytheisme te zijn. Zo noemt men iets of iemand als hij/zij iets gelijk stelt aan Allah.
Shirk vertaal je per definitie met Poly.
quote:
2. Dahriyah. Ik heb niet veel kennis van het Arabisch zoals jij dat bezit, maar ik heb mijn twijfels of dit wel "atheïst" zou moeten betekenen.
Dat mag en dat kan, als je bijvoorbeeld naar het lijstje googled zie je dat het niet mijn lijstje is en er een beknopt samenvatting bij staat.
quote:
3. Ahl Al-Kitab, hoort daar ook nog niet de Zebur bij?
Schaar je de aanhangers van de zabur niet net name onder de joden?
pi_79415506
quote:
Op zondag 21 maart 2010 08:33 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

en welke van deze groepen dient bestreden te worden en waarom ?
Elk groep die je belemmert in het beoefenen van je geloof, zoals specifieke voorbeelden aangegeven in de relevante verzen. Oordelen over geloof, credo etc dit is niet toegestaan.
pi_79415541
Ik heb totaal geen idee hoe en wat en de Zebur is (behalve dat ik weet dat het er /was ). Ik zal het moeten googlen. Je had toch ook psalmen. Of is dat de Zebur? Dat heeft toch iets met Hz. Davud te maken?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79415600
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:29 schreef Burakius het volgende:
Ik heb totaal geen idee hoe en wat en de Zebur is. Ik zal het moeten googlen. Je had toch ook psalmen. Of is dat de Zebur? Dat heeft toch iets met Hz. Davud te maken?
Zo heb ik het geleerd, Zabur zijn de geschriften / het boek wat Dawoed heeft ontvangen, net name voor Qawm Al-Yahoed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2010 19:31:17 ]
pi_79418548
quote:
Op zondag 21 maart 2010 19:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Elk groep die je belemmert in het beoefenen van je geloof
gelden alleen de specifieke voorbeelden of is dit een vrijelijk bepaald gevoel van belemmering ?
pi_79419486
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:29 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

gelden alleen de specifieke voorbeelden of is dit een vrijelijk bepaald gevoel van belemmering ?
Specifiek.
pi_79422046
quote:
Op zondag 21 maart 2010 20:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Specifiek.
is er een vers aan te wijzen in de koran waar staat dat alleen specifiek genoemde gevallen van belemmering van toepassing zijn ?
pi_79423005
quote:
Op zondag 21 maart 2010 21:16 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

is er een vers aan te wijzen in de koran waar staat dat alleen specifiek genoemde gevallen van belemmering van toepassing zijn ?
De verzen die een aanval behandelen op niet-gelovigen behandelen een aanval op defensieve wijze, dwz staak het vuren zodra de moslims veilig hun eigen geloof kunnen belijden. Per vers en hoofdstuk mogen er verschillende dingen (niet), maar wat wel en wanneer (niet) staat er allemaal bij.
pi_79434341
Niet veel animo tot nu toe.
  maandag 22 maart 2010 @ 00:50:29 #37
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_79435140
quote:
Op zondag 5 juli 2009 19:00 schreef letterdief het volgende:
Inmiddels heb ik de hele Koran gelezen en ik kan je vertellen dat deze een stuk haatdragender is dan de Bijbel of de Tora. Dit komt voornamelijk omdat de laatst genoemde boeken verhalen vertellen en de Koran meer verteld wat jij moet doen. Het enige positieve van dit boek is dat het verteld dat je vrijgevig moet zijn. En dat kan ik heel goed waarderen
agree
sinds ik dat boek gelezen heb, heb ik m'n laatste greintje vertrouwen in deze godsdienst verloren. Dit hoort niet thuis in onze westere maatschappij. Ik hoop dat nog vele niet moslims dit boek zullen lezen en uiteindelijk ook een overwogen conclusie kunnen nemen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_79436076
Het is de bedoeling de verzen dan aan te stippen welke je "haatdragend" vind , om te kijken of jij het niet hebt begrepen. Zoals al eerder een mooi voorbeeld is gegeven in dit topic.
  maandag 22 maart 2010 @ 02:30:32 #39
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_79436106
ik heb het boek dan ook niet in mijn bezit; en ben ook niet het type dat aan bijbel/koran-studie doet. Mij gaat het 'm over het gevoel wanneer ik het boek voor de allerlaatste keer dichtsloeg, en dat was geen goed gevoel
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 22 maart 2010 @ 02:34:52 #40
158978 Sk00p
Ayumi Hamasaki
pi_79436127
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 22:02 schreef heartz het volgende:
Ik heb de Koran nog niet gelezen, ben het wel van plan met 2 vriendinnen samen te lezen.
Maar is er bekend wie de Koran geschreven? Waren dat bijvoorbeeld ook verschillende profeten? En wat zijn de overeenkomsten met de Bijbel (qua verhalen)?

Ik ben het er niet mee eens dat de Koran oproept tot haat, geweld enz., dat doen mensen zelf.
Net als in het Christendom. Het Christendom zegt ook duidelijk dat bijvoorbeeld homo's niet geaccepteerd worden. Maar staat dat letterlijk in de Bijbel of maakt dat mens dat ervan.
Het Christendom zegt ook niet te doden, toch werden er mensen gruwelijk vermoord als zij zich niet tot het Christendom bekeerden.

Verder denk ik dat de media in deze tijd een boel dingen kan opblazen wat acties en reacties kan uitlokken.
Ben het ook wel met je eens. Men moet gewoon beter leren lezen. Alhoewel sommige zinsneden wel heel ingewikkeld staan geschreven. Niks mis met homo's trouwens. Het gaat om de daden die niet worden geaccepteerd. Het begint eigenlijk al bij de gedachte om met iemand van eigen geslacht intiem te zijn.
Dat heeft te maken met: Ons geloof is beter dus moeten jullie je maar even bekeren (en vanaf dat moment weten ze al niet meer dat je niet mag doden). Ik moet trouwens de hele Koran ook nog even goed doorlezen.

@Triggershot
Wat betreft Satan die ongelovig zou zijn: In de zin dat hij niet achter God staat is dat waar. Het wil niet zeggen dat hij niet in zijn bestaan gelooft.
Ayumi+Utada+DBSK+Epik High+M-Flo+Super Junior+2PM+2AM+F(X)+Teen Top+BlockB+
BiG Bang+Beast+MBLAQ+2NE1+KARA+BEG+SNSD+SHINee+Rain+U-KISS=my life!
  maandag 22 maart 2010 @ 03:05:53 #41
293072 spermanent
Oplossingen zijn altijd simpel
pi_79436206
Hahaha. Wat is die allah toch ook een arie.

Dan ben je godverdomme de meest alwetende knakker van het universum en dan presteer je het om zo'n belachelijk boek te schrijven, waar 1500 jaar na dato nog steeds elke dag duizenden discussies over worden gevoerd omdat het niet duidelijk is opgeschreven

Plus, verveelt die kerel zich boven ofzo? Hij zou ook gewoon duizenden profeten kunnen sturen, de sterren laten veranderen in letters, zichzelf kunnen laten zien, noem het maar op, om ons direct te overtuigen van zijn bestaan.
Maar nee, hij houdt het lekker vaag allemaal zodat er maar een select groepje de 'waarheid' te horen krijgt die dan vervolgens de rest maar moet gaan overtuigen, desnoods met het zwaard

En hij zit zich boven lekker af te trekken terwijl 'wij' ons hier maar kapot lopen te discussieren en af liggen te maken in zijn naam?

Ben dan gvd eens duidelijk! Voor ons allemaal dus en niet alleen voor een klein groepje mensen in de woestijn! Dat is racisme!
pi_79436773
En kunnen we nu weer conform de OP reageren aub? Ik heb serieus geen zin om in mijn eigen topic te gaan modereren, lees de OP of open je eigen topic.
pi_79436814
quote:
Op maandag 22 maart 2010 02:34 schreef Sk00p het volgende:

@Triggershot
Wat betreft Satan die ongelovig zou zijn: In de zin dat hij niet achter God staat is dat waar. Het wil niet zeggen dat hij niet in zijn bestaan gelooft.
Allah noemt Satan in de Koran een Kafir, over het algemeen wordt Kafir vertaald als 'ongelovig', maar dat is meer een contextuele vertaling en geen letterlijke. Kafir komt van het woord 'Kaffere' wat ontkennen / verbergen betekent.

In het geval van Satan in de Koran zou hij hoogmoed verbergen in zijn hart en is hij daarom gevallen. Volgens de interpretatie van Rumi ( een sufi ) was hij niet opstandig uit arrogantie, maar jaloezie voor de liefde van God bang dat Adam zijn plaats zou kunnen innemen, maar in beide gevallen weet Satan van het bestaan van God door persoonlijk contact te hebben gehad en is het dat Satan zich in de Koran nooit tegen God keert maar juist tegen de mensheid.
pi_79436863
vers 3:110

Gij (Moslims) zijt het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; gij gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

ik vind dit een soort van übermensch vers, wat zeker ongelijkheid in de hand werkt. wat is de geruststellende verklaring voor dit vers ?
pi_79436947
quote:
Op maandag 22 maart 2010 07:57 schreef het_fokschaap het volgende:
vers 3:110

Gij (Moslims) zijt het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; gij gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

ik vind dit een soort van übermensch vers, wat zeker ongelijkheid in de hand werkt. wat is de geruststellende verklaring voor dit vers ?
Logischerwijs valt de moslim die niet het goede gebiedt en het kwade verbiedt af in deze vers omdat ze niet aan Allahs voorwaarden en voorgeschreven levenswijze voldoen. Dus kunnen we ook niet plaatsen 'het beste volk'.

Ten tweede moet er heel duidelijk worden op gelet naar constructie van de vers.
1. Er wordt erkend dat Joden en Christenen (kunnen) geloven.
2. Er wordt iets geconstateerd en geadviseerd wat beter voor ze zou zijn in de ogen van de Koran.
3. De mensen van het boek - die niet geloven - worden opgeroepen om te geloven, niet om moslim te worden.
Gezien Allah het nog steeds heeft over 'sommige hunner zijn gelovigen' wat genoeg onderbouwing is om te stellen dat niet enkel de moslim in zijn visie gelooft.
pi_79437930
98:6

Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.
pi_79438182
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:18 schreef het_fokschaap het volgende:
98:6

Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.
quote:
7. Doch zij die geloven en goede werken doen, zij zijn de beste der schepselen.
pi_79438291
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

ja, maar ik geloof niet...dus slechtste der schepselen ?
pi_79438352
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:36 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ja, maar ik geloof niet...dus slechtste der schepselen ?
Heb je überhaupt hoofdstuk 98 gelezen? Of doe je precies wat ik in de OP je vroeg niet te doen?
pi_79438443
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Heb je überhaupt hoofdstuk 98 gelezen? Of doe je precies wat ik in de OP je vroeg niet te doen?
Ik heb het gelezen, het is niet zo'n lang hoofdstuk gelukkig
Ik vraag je alleen om een verklaring inzake ongelovigen, of zij als de slechtste der schepselen gezien worden ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')